Käytettyjen autojen verotuspäätökset marraskuu 2020 on julkaistu.

24 kommenttia

Tuontimäärissä ollaan edelleen yli 5000kpl/kk ja nousua on myös edelliseen vuoteen verrattuna.

Enää hieman yli 3000kpl joulukuulle ja uusi vuosittainen tuontiennätys on tosiasia.

Myös pakettiautojen tuonnissa uusi ennätys.

Kaikkien henkilöautojen ja pakettiautojen päätökset helposti haettavissa sekä lisäksi erilaisina grafiikoina ja taulukoina FB sivun kautta:
https://www.facebook.com/Autoverohaku-316194059057427/
www.autoverohaku.fi
"

  
  • Länsi Euroopan autokauppiaat tuuppaa ylijäämäkäytetyt köyhille itä eurooppalaisille, kyllä minua niin hävettää olla Suomalainen.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Länsi Euroopan autokauppiaat tuuppaa ylijäämäkäytetyt köyhille itä eurooppalaisille, kyllä minua niin hävettää olla Suomalainen.

    Et sitten edes käynyt palvelussa katsomassa ennen kuin kommentoit. Tuo on hyvin yleinen väärinkäsitys.
    Marraskuussa tuotujen mediaani ikä on 4,2 vuotta, joten tuontiautot nuorentaa selvästi Suomen autokantaa.

      1
  • Hyvä että autoanta nuorentuu tuollakin tavalla. Lisäksi työllistääpähän jatkossa kotimaisia autokorjaamoyrityksiäkin, kun valtaosa on noita dieseleitä joiden päästölaitteistot auton ikääntyessä tulevat temppuilemaan näissä meidän talvisissa/vaativissa olosuhteissa.

      
  • @Lukija90200 kirjoitti:

    Marraskuussa tuotujen mediaani ikä on 4,2 vuotta, joten tuontiautot nuorentaa selvästi Suomen autokantaa.

    Jokainen Suomeen rekisteröity auto lisää autokantaa, ja käytettynä Suomeen uitettu isodiesel ei ole mitenkään järkevää autokannanuudistamista, ja toisaalta pitäisi poistaa aina vastaavasti yksi kymmenvuotinen liikenteestä.

      
  • Näytä sinä mallia ja jätä uusi auto tilaamatta edes yhden normaalin auton käyttöiän ajaksi. Autojen määrä planeetalla ei kasva meidän vaatimattomammin myös käytetyllä ajamaan kykenevien vaihtaessa autoja keskenämme. Autoja tehdään maailmaan lisää teille uusien tilaajille.

    Vapaakauppa-alue nyt vaan toimii siten, että ostaja valitsee itse minne haluaa rahansa viedä, eikä siihen tarvita mitään moraalikonsultteja. Elleivät suomalaisten veroeurot kelpaa Suomelle, Ruotsi ja Saksa hyväksyvät ne mielellään.

      1
  • muokattu 14.12.2020 18:24

    Jos pointtina on käytettyjen tuonnilla uudistaa autokantaa, niin nehän nostaa Suomen autojen keski-ikää.
    Minulle on aivan sama mitä ja minkäikäisen auton yksilö ostaa, tosiasialliset seuraukset pitää kuitenkin myöntää.
    Oikeasti luonnonvarojen sekä ilmastonkannalta ei pitäisi ostaa yhtään uutta autoa, siis päinvastoin mitä hallitus ajaa.

      
  • muokattu 16.12.2020 15:10

    @_Quu kirjoitti:
    Jos pointtina on käytettyjen tuonnilla uudistaa autokantaa, niin nehän nostaa Suomen autojen keski-ikää.

    Eikä nosta. Otannan keski-ikä alenee joka kerta kun siihen lisätään otannan keskiarvoa nuorempi yksilö. Tulli sekoilee ilmoittamalla otsikossa keski-iän ja taulukossa mediaani-iän, joten on vaikea nähdä kummasta on kyse? Mutta se tullin keskimediaani on nopeassa laskutrendissä ja oli vielä vuonna 2018 reilut 6 vuotta, viime vuonna 5 vuotta ja tänä vuonna se on enää 4 vuotta, mikä alittaa maassa jo olevien autojen keskiarvon (vai mediaanin?) selvästi, eli nuorentaa Suomen autokantaa:
    https://www.vero.fi/contentassets/01db121f4ff64346b83c0000ce33d215/käytettyjen-henkilöautojen-co2-tilastoja-2020.pdf

    https://www.vero.fi/contentassets/01db121f4ff64346b83c0000ce33d215/käytettyjen-henkiloautojen-co2-tilastoja-2008-2019.pdf

    Oikeasti luonnonvarojen sekä ilmastonkannalta ei pitäisi ostaa yhtään uutta autoa, siis päinvastoin mitä hallitus ajaa.

    Et tarvitse hallituksen lupaa jättääksesi seuraava autosi tilaamatta.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    Eikä nosta. Otannan keski-ikä alenee joka kerta kun siihen lisätään otannan keskiarvoa nuorempi yksilö.

    Minä olen saanut sen käsityksen että näillä tuonti bmw ja mersu dieseleillä ajetaan Suomen keskimääräistä romutusikää pidempään ja kun niitä tuodaan vuosittain 45000, niin ne tulee nosta autojen keski-ikää

    Et tarvitse hallituksen lupaa jättääksesi seuraava autosi tilaamatta.

    Minä viittaan kintaalla valtio päästöpolitiikalle etenkin autojenosalta, ja tilaan taas aikanaan uuden, jos yleensä tilaan mitään, nykyinen autontarve on niin mitätöntä että taksilla tulisi halvemmaksi, jos rahasta olisi kysymys.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Eikä nosta. Otannan keski-ikä alenee joka kerta kun siihen lisätään otannan keskiarvoa nuorempi yksilö.

    Minä olen saanut sen käsityksen että näillä tuonti bmw ja mersu dieseleillä ajetaan Suomen keskimääräistä romutusikää pidempään ja kun niitä tuodaan vuosittain 45000, niin ne tulee nosta autojen keski-ikää

    >

    Minä viittaan kintaalla valtio päästöpolitiikalle etenkin autojenosalta, ja tilaan taas aikanaan uuden

    Aika mielenkiintoinen tapa selittää kuinka mielestäsi autojen keski-ikää laskeva auto nostaakin autojen keski-ikää jos sillä ajetaan tulevaisuudessa pidempään kuin sinä pystyt ajamaan edes uudella autolla.

    Mikä tahansa uutena tai käytettynä ostettu tosiaan kestää pidempään, jos vertailukohteena on käytä-ja-heitä-pois kerskakulutuskulttuuri.

      
  • muokattu 21.12.2020 16:07

    Jos ja kun nämä Suomen uutena eniten myydyt romutetaan keskimäärin 20v iässä, ja tuonti käytetyt isot dieselit romutetaan keskimäärin +- 30v iässä, niin autojen kesi ikä nousee väistämättä. Ihan sama, maasta nekin on tulleet, ja maaksi ne loppupelissä mätänee.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Jos ja kun nämä Suomen uutena eniten myydyt romutetaan keskimäärin 20v iässä, ja tuonti käytetyt isot dieselit romutetaan keskimäärin +- 30v iässä, niin autojen kesi ikä nousee väistämättä. Ihan sama, maasta nekin on tulleet, ja maaksi ne loppupelissä mätänee.

    Epäien että tänäpäivänä tuotavat euro6 dieselit kaikkine päästöjen minimoimislaitteistoineen kestävät 30 vuotta (tai siis varmaan pystyy ajamaan, mutta kalliiksi tulee). Kunhan katsastuksessa otetaan dieselin osalta mukaan myös "oikea" päästöjen mittaus pelkän savutusarvon sijaan, niin rupeaa hiukkasloukkujen, egr:ien ja muiden päästöhärpäkkeiden kauppa käymään, kun muuten ei mene kiesi katsastuksesta läpi ja ajokielto uhkaa (tai jopa jonkinsortin päästörangaistusmaksu arvioidulta ajalta kun auto ei ole täyttänyt valmistajan asettamia päästörajoja raskaan liikenteen käytännön mukaan).
    Toki tämä tietää työllistävää vaikutusta myös "optimointeja" tarjoaviin yrityksiin, jotka saavat rahastaa samat asiakkaat uudelleen, tällä kertaa palautettaessa alkuperäisiä valmistajan ohjelmistoja aikaisemmin optimoituihin ajoneuvoihin.

      
  • Ainahan sitä voi epäillä, niin minäkin epäilen ettei käyttökelpoista kalustoa romuteta ennen aikojaan, ja epäilen myös seuraavan mieshallituksen tulevan järkiinsä päästöjen verotuksessa.

      
  • muokattu 22.12.2020 10:57

    Käyttökelpoisen kalustuksen romutukseen vaikuttaa uusien autojen hankintavero. Jos uudempaan tarpeeksi hyvään ei ole varaa, niin "vanhassa vara parempi".

    Hieno juttu että voidaan ostaa ruotsalaisilta käyttetyjä autoja. Joskus joku viisasteli että käytettyjä autoja - sellaisia hyviä, mutta ei niin kalliita kuin uudet - ei valmisteta, mutta niin vaan aika hoiti tämänkin asian. Ruotsista niitä hyviä, mutta halvempia autoja saa järkevästi.

    Plug-in-autoissa verot on kevyempiä, mutta niiden hankintahinta on korkea, eli lopputulos on sama, ilman isoa velkaa ei ole varaa ostaa puhtaampia pakokaasuja päästävää autoa. Mutta niin vaan aika hoitaa tämänkin, EURO1 ja EURO2 -autot ovat jo romutusiässä, ja vaikka EURO3 on vielä melko likainen pakokaasuiltaan (v. 1997 - 2003) niin osa niistäkin on jo laitettu kierrätykseen.

    Sama juttu on ESPin kanssa, joka vuosi tulee käyttöön lisää turvallisia autoja, - hitaasti uusien autojen autoverokuristimen vuoksi (Hallitus ohjaa: jos ei ole tarpeeksi rahaa, niin älä osta uutta, vaan osta käytetty), mutta tulee kuitenkin.

      
  • muokattu 22.12.2020 16:46

    Kyllä käytettyä kalustoa on paljon niissäkin maissa missä varsinaista suomen kaltaista autoveroa ei ole.
    Ja sehän on hyvä asia jos suomen autovero jatkaa auton ikää, maailman luonnonvarat pelastuu.

      
  • Ihmisten kasvava kulutusvimma heikentää maapallon ympäristön tilaa huomattavasti enemmän kuin mitä kierrätyksen avulla saadaan korjattua.

    Näin koronan aikana olen huomannut ihmisten ajattelun muuttuneen. Vanhakin kelpaa niin kauan kuin se pysyy toimintakykyisenä. Oma liikkuminen on minimissä, vain välttämätön hoidetaan. Tästä kaikesta koetusta on apua ihmisten ajattelussa noin yleisemmin. Ostin uuden puhelimen vasta sitten kun vanha veti viimeiset henkäykset. Autojen kohdalla ulkoinen paine päättäjien taholta vaatimalla vaatii uutta mutta tässäkin asiassa voi ajatella toisin.

      
  • muokattu 22.12.2020 18:48

    @tracktest kirjoitti:
    Ihmisten kasvava kulutusvimma heikentää maapallon ympäristön tilaa huomattavasti enemmän kuin mitä kierrätyksen avulla saadaan korjattua.

    Näin koronan aikana olen huomannut ihmisten ajattelun muuttuneen. Vanhakin kelpaa niin kauan kuin se pysyy toimintakykyisenä. Oma liikkuminen on minimissä, vain välttämätön hoidetaan. Tästä kaikesta koetusta on apua ihmisten ajattelussa noin yleisemmin. Ostin uuden puhelimen vasta sitten kun vanha veti viimeiset henkäykset. Autojen kohdalla ulkoinen paine päättäjien taholta vaatimalla vaatii uutta mutta tässäkin asiassa voi ajatella toisin.

    Minä puolestani möin Torissa edellisen puhelimeni pois sellaiselle jolle käytetty hyväkuntoinen tuote oli tarpeeksi hyvä. Sain siitä kohtuullisen hyvityksen, mutta kääntöpuolena ostajalle oli se että Android 6 päivitykset loppuivat melko pian tämän jälkeen.

    Minulle oli itsestäänselvyys että kun lyijytön bensiini tuli saataville että tankkasin sitä (lyijy on myrkyllistä), ja kun varaa oli autoon missä oli katalysaattori (puhdistaa pakokaasuja) hankin sellaisen. Ajatuksenani tässä on se että autojen hieman nuorempi keski-ikä tarkoittaa myös puhtaampia pakokaasuja, vaikka virallisesti Suomea kiinnostaa vain CO2, eli hiilidioksidi. Ja sekin lähinnä sähköisenä, ei biokaasun tai uusiutuvan energian osalta.

      
  • Kun otat liikenteeseen vähempipäästöisen, joku toinen ajaa entisellä vähän enemmänpäästävällä entisellä autollasi, niin sitten on liikenteessä kaksi päästäjää.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kun otat liikenteeseen vähempipäästöisen, joku toinen ajaa entisellä vähän enemmänpäästävällä entisellä autollasi, niin sitten on liikenteessä kaksi päästäjää.

    Meidän perheessä useampi auto todellisuudessa vähentää ajoja. Vähemmillä autoilla aina jonkun pitäisi olla kuljettamassa jotain johonkin, jolloin joutuisimme ajamaan usein edestakaisin niitä matkoja, joissa nyt riittää yksi suunta. Esim. Veisin aamulla vaimon töihin, palaisin samaa reittiä ja menisin itse toiseen suuntaan töihin ja illalla sama juttu - kaksinkertainen ajomatka kahteen autoon verrattuna. (Julkisia ei kulje.)

      
  • Yhdellä autolla kaksi matkaa, kahdella autolla yksi matka kummallakin. Mitä eroa?

      
  • @Jore44 kirjoitti:
    Yhdellä autolla kaksi matkaa, kahdella autolla yksi matka kummallakin. Mitä eroa?

    Olisiko, että emännällä on vähemmän päästävä pieni kauppakassi ja isännällä ykkösauto suuremmilla päästöillä? Yhteensä 1,5 eikä 2?

      
  • muokattu 23.12.2020 09:31

    @Jore44 kirjoitti:
    Yhdellä autolla kaksi matkaa, kahdella autolla yksi matka kummallakin. Mitä eroa?

    Kahdella autolla ajetaan aamulla töihin ja illalla takaisin (=4 työmatkaa, 4 käynnistystä /vrk). Yhdellä autolla aamulla töihin ja takaisin + töihin toiseen paikkaan ja takaisin ja illalla sama (=8 työmatkaa, 2 käynnistystä / vrk.) eli lähes kaksinkertainen märä kilometrejä mutta vähemmän kylmäkäynnistyksiä silloin kuin työajat käy yhteen.

      
  • muokattu 23.12.2020 11:20

    @_Quu kirjoitti:
    Kun otat liikenteeseen vähempipäästöisen, joku toinen ajaa entisellä vähän enemmänpäästävällä entisellä autollasi, niin sitten on liikenteessä kaksi päästäjää.

    Tämä on varmastikin sillä olettamalla että jokaiselle myynnissä olevalle ajoneuvolle (mukaan lukien korjauksen tarpeessa olevat konevikaiset hitsaamista vailla olevat ruostepommit) löytyisi jostakin uusi käyttäjä? Kuubassa tämä on konkretisoitunut (käytössä vain hyvin vanhoja autoja) koska uusia autoja ei ole ollut saatavilla.

    Toinen seikka voi olla se että kun käytettyjen tarjonta paranee voi huonoimmasta päästä romuttaa autoja, kun ihmisillä on varaa uusia kalustoaan. Tämä tuntuu luontevalta, sellaiselta kuten minäkin olen tehnyt, eli useimmat autoni ovat olleet käytettyjä, ja uudempia kuin edellinen.

    Itse olen ostanut kaksi uutta autoa (autovero-mätkyistä piittaamatta - verot ajattelin menevän koulutukseen, yms. yhteiskunnallisesti tärkeisiin asioihin), mutta muut moottoriajoneuvot ovat siis olleet käytettyjä. Käytettyjä siksi että ne ovat halvempia, ei siksi että ihan uusi ei olisi eettisesti (ajatuksella kierrätys ensisijaisesti) kelvannut.

    Jos huolena on kuitenkin se että joku toinen ajaa, eli "köyhätkin ajavat henkilöautoilla", niin romutuspalkkio-idea voisi olla pysyvä "CO2-raippa", eli että valtio (tarkoittaa poliitikot ja virkamiehet) lunastaisi niin halutessaan pois autot 2000 euron hinnalla (raaka-aine-kierrätykseen, ei Afrikkaan). Silloin autokannan halvimmilla autoilla ei olisi markkinoita koska valtiolta saisi rahat heti tilille kun on valmis vaihtamaan uudempaan. Valtio saa puolestaan tuon 2000 euroa uusien autojen autoverosta +a arvonlisäverosta.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Tämä tuntuu luontevalta, sellaiselta kuten minäkin olen tehnyt, eli useimmat autoni ovat olleet käytettyjä, ja uudempia kuin edellinen.

    Ympäristön kannata on aivan sama kuka sillä autolla ajaa, ja romutuspalkkio maksetaan uuteen vaihdettaessa, ja niihin on iso budjettivaje suurimmalle osalle muutaman satasen suomen käytetyillä ajavilla.

    https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/hinta_max/2000

      
  • Hyvää Joulua. Kiitos keskustelukumppaneille hyvistä keskusteluista ja antoisista kinasteluista 😊

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit