Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhan

43 kommenttia
2»
  • muokattu 19.12.2020 10:39

    Kuten tuossa joku jo aiemmin mainitsi, niin Mercedes on myös kehitellyt Solid State akkua ja sellainen optio näyttää jo löytyvän bussimallistosta:

    https://insideevs.com/news/444449/mercedes-benz-ecitaro-g-solid-state-battery/

    Kyseisen jutun mukaan akku ei kylläkään tue vielä "ultra nopeaa latausta".

    Tämän seuraavan uutisen mukaan kyseinen akkuoptio on kuitenkin jo tilattavissa, joten näyttää siltä, että Mercedes ehti ensin. Toki henkilöautojen osalta kilpailu on vielä käynnissä.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mercedes-benz-iski-tuotantomalliin-mullistavan-akun-jota-on-odotettu-jo-vuosia-lupaa-pitkan-takuun-kylla-se-on-jo-tilattavissa/7934648#gs.nx5osu

    Tiedä sitten onko Toyotan tuleva akusto kehittyneempi, vai onko alkuperäisessä Toyotaa koskevassa huhu-uutisessa liioiteltu Solid State akun hyötyjä.

      
  • 1000 km:n lataus 2 min.
    "Kunnari on jo lyöty" – sähköautoilun täysin mullistavat uudet akut ovat valmiita käyttöön lähivuosina

    Näin QuantumSpace havainnollistaa käytössä olevan litiumioniakun (vas.) ja uuden kiinteäelektrolyyttisen litiummetalliakun eroa. Jälkimmäisessä anodi on korvattu levyllä. QUANTUMSCAPE

    kuva katso

    https://www.ksml.fi/teemat/3201544

    Sähköautoilun mullistavien kiinteäelektrolyyttisten akkujen tuotekehityksessä ei ponnistele pelkästään Toyotan ja Panasonicin kohuttu yhteishanke. Myös QuantumScapen vahvasti Volkswagen-rahoitteinen projekti on edennyt pitkälle.

    Ford ja BMW ovat alkaneet rahoittaa Solid Power -yhtiön akkukehitystyötä, Sakti3 tekee omaa tutkimustaan ainakin Fisker-autobrändin kumppanina ja Samsung myöntää kehitelleensä omaa kiinteäelektrolyyttistä akkuaan jo hyvän aikaa.

    Toyotan lisäksi ensimmäisenä päässee maaliin QuantumScape. Tunnettu fyysikko Paul Albertus sanoi äskettäin amerikkalaislehdille, että "QuantumScape on jo lyönyt kunnarin uuden akun suorituskyvyssä".
    Kiinteäelektrolyyttisen akkujen elektrolyytti on nimensä mukaisesti kiinteä. Siksi sen energiatiheys ja kapasiteetti ovat aivan toista luokkaa kuin nykyisissä litiumioniakuissa, joissa akkukennojen massa on hyytelömäistä tai nestemäistä.

    QuantumScape on myös julkisesti kertonut, että sen uusi akku menettää 240 000 mailin (= 384 000 kilometriä) ajon jälkeen toimintakyvystään korkeintaan 10–15 prosenttia. Yhtiön uusi akku saavuttaa tuhannen kilometrin toimintamatkan ja latautuu nollasta 80 prosenttiin "helposti" noin 15 minuutissa. QuantumScapen mukaan teholataus erillisellä kiinteällä tasavirtalaturilla (DC) sujuu noin kahdessa minuutissa eli sähköauton akkujen lataaminen olisi jokseenkin yhtä nopea toimitus kuin bensatankin täyttäminen.

    Audi e-Tron GT:n uskotaan saavan VW-konsernissa ensimmäisenä kiinteäelektrolyyttisen ajoakun. Audin uutuus tulee kuitenkin ensin markkinoille litiumioniakulla varustettuna. AUDI
    Volkswagenin jättisatsausten ansiosta QuantumScapen akkujen uskotaan tulevan ensimmäisenä käyttöön Audi E-Tron GT:ssä ja Porsche Taycanissa. Julkisuudessa on vihjailtu vuodesta 2024.

    QuantumScapen ja Toyotan akkukeksinnöissä merkittävää on sekin, ettei niissä enää käytetä nykyisten litiumioniakkujen tavoin perinteistä anodia. Nykyakuissa litiumioni liikkuu anodin ja katodin välillä: akun purkautuessa anodista katodiin ja ladattaessa katodista anodiin.

    Litiumioniakut myös vaativat kalliita järjestelmiä kuumenemisen estämiseksi. Kiinteäelektrolyyttisissä akuissa ei vastaavaa tarvita, mikä pienentää QuantumScapen mukaan olennaisesti sekä akun kokoa että valmistuskustannuksia.

      
  • NHBNHB
    muokattu 24.12.2020 00:11

    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

      1
  • @NHB kirjoitti:
    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 W teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.

      
  • Juu no tässä on käynyt klassinen rikkinäinen puhelin, mistä aiemminkin olen kirjoittanut, kun (asiaa ymmärtämätön) toimittaja siteeraa toista toimittajaa, joka on tehnyt omat päätelmänsä jostain.

    Eli se missään kahdessa minuutissa lataudu, vaan QS:n omissakin materiaaleissa puhutaan tuosta 15 minuutista. Toiminnan laajuudesta sen verran, että heidän omien investori-esitteidensä mukaan heillä on tavoitteena kyetä tuottamaan 2027 akustoja määrä, joka vastaa suunnilleen Teslan tämän vuoden myyntimäärää.

    Jos Audiin on noita haaveiltu 2024, niin määrät eivät ole kummoisia, kun taas jälleen kerran tavoitteena on kyetä tuottamaan tuolloin noin 2500 isoakkuisen auton tarpeen verran. I call bullshit.

    Toki hieno juttu, että kehitystä tapahtuu monella rintamalla ja toivottavasti QS tai joku muu toimija saa markkinoille erinomaisia tuotteita.

    https://s26.q4cdn.com/263384136/files/doc_presentation/QuantumScape-Analyst-Presentation-Oct2020.pdf

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 W teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.

    Pieniä on teidän sähkökiukaat...

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Megametrin lataaminen voisi vaatia häviöineen esim. 150 kWh. Jos tuo määrä sähköä siirtyy 2 minuutissä, niin tehoa tarvitaan keskimäärin 4,5 MW. Latausliittimet ja -piuhat saa olla kunnossa, jotta tuohon päästään.

    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 W teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.

    Pieniä on teidän sähkökiukaat...

    Näköjään k on jäänyt pois:
    Ja jos häviöitä on vaikka 10%, niin lämpöä tulee 450 kW teholla, joka vastaa noin 75 sähkökiuasta.
    Nyt...

      
  • Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä

    Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.

    Nyt tähän kysymykseen tulee ensi keskiviikkona ilmeisesti ratkaisu millä akuilla ja rangeilla liikutaan kun Toyota julkistaa keskiviikkona uutuutensa.

    Toyota vilautti kuvaa uudesta "X Prologuesta" – mysteeriksi silti jäi, millainen auto ensi viikolla julkistetaan

    https://www.ksml.fi/teemat/3986972

      
  • Nimensä mukaisesti tuo kuva on vasta X alkusoittoa..... :wink:

      
  • Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun? Akku täyteen viidessä minuutissa!
    Tänään klo 5:31
    Israelilainen StoreDot -yritys on esitellyt ensimmäisen sähköauton akun, jonka voi ladata täyteen viidessä minuutissa.

    Kyse ei ole todellakaan vain laboratoriokokeista, vaan kyse on massatuotantoon valmiista tuotteesta, jonka valmistus on skaalattavissa, korostaa Myersdorf uutistoimisto Bloombergille.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597f5d01-a15b-463d-a337-ad2b47e7a7c3

      
  • muokattu 16.03.2021 10:48

    Mahtaako Volkkarin vuoden 2023 akkuihin tulla kyseistä tekniikkaa vai viittaavatko Solid State akkuihin uudessa ulos tulossaan.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Mullistaako tämä keksintö sähköautoilun? Akku täyteen viidessä minuutissa!
    Tänään klo 5:31
    Israelilainen StoreDot -yritys on esitellyt ensimmäisen sähköauton akun, jonka voi ladata täyteen viidessä minuutissa.

    Kyse ei ole todellakaan vain laboratoriokokeista, vaan kyse on massatuotantoon valmiista tuotteesta, jonka valmistus on skaalattavissa, korostaa Myersdorf uutistoimisto Bloombergille.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/597f5d01-a15b-463d-a337-ad2b47e7a7c3

    Miettikää, esim. 80 kWh / 5 min = 80 kWh / (5/60) h = 960 kW

    Eli autoa kohti latausteho noin 1000 kW ja kun mittarikentällä on vaikka 6 latauspaikkaa, niin tarvitaan 6000 kW liittymä, jos kaikkia autoja halutaan ladata täydellä teholla yhtä aikaa. Keskimääräinen suorasähkölämmitteinen omakotitalo vie vuoden aikana keskimäärin vähän alle 2 kW, tehontarpeen vaihdellessa välillä 0,1 - 10 kW (≈0,1 - 10 kWh/h).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit