Tesla

2384 kommenttia
1404143454680
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jep, ei tarvitse. Ostinkin juuri lisää ja parissa päivässä tullut melkein +40USD/kipale. Maanantaina tulee arviolta +100 USD lisää.

    Hyvin vedetty. Vilpittömät onnitteluni!

    Katsoin aiemmin kertomani P/E:n Investing.comista kirjoitushetkellä, mutta tilannehan tietenkin elää sen mukaan mitä kvartaaleja on mukana ja millä päivän hinnalla.

    Thanks. Tällainen päivätason seuranta nyt on turhaa nysväämistä, kun on pitkä positio mielessä. Kivahan noita spekulatiivisia "voittoja" on aina välillä toki seurailla..

      
  • Nyt on muuten ensimmäisiä Model Kolmosia tullut Kiinan tehtaalta tännekin. Käyttäjäraporttien mukaan viimeistelyn laatu on valovuoden edellä jenkkilää, mikä ei tietenkään hirveästi yllätä. Lisäksi autoissa on ollut uudet (paremmat) ajovalot, sekä uusi ratti, jonka myötä jotenkin mystisesti Autopilotin nalkutusväli on kasvanut. Olen ollut käsityksessä, että ratin tökkimisintervalli tulee regulaatiosta, eikä teknisestä kyvykkyydestä.

    Jahka tuo Berliinin tehdas saadaan joskus tulille, niin odotan sieltäkin tulevan laadukkaampaa materiaalia ulos. Mm maalauslinjaston pitäisi olla parasta mitä rahalla saa, joka olisi loistojuttu verrattuna Kalifornian arkoihin ekomaaleihin.

      
  • Tesla Supercharger network is already being made accessible to other EVs, sanoo teslarati.com 21.12.2020 uutisessa.

    Onkohan tuo jo totta ja miten ihmeessä lataukset maksettaisiin? Teslailijoillahan maksulliset lataukset tietääkseni laskutetaan Tesla-tilin kautta. Teslan latausasemillahan ei ole mitään maksupäätteitä. Ja jos tuo uutinen yleensä pitää paikkansa, niin ehkä vain jenkkilässä?

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jahka tuo Berliinin tehdas saadaan joskus tulille, niin odotan sieltäkin tulevan laadukkaampaa materiaalia ulos. Mm maalauslinjaston pitäisi olla parasta mitä rahalla saa, joka olisi loistojuttu verrattuna Kalifornian arkoihin ekomaaleihin.

    Saksassahan on autot maalattu vesiväreillä jo vuosikymmeniä, mutta onko amerikkalainen ekomaali erilaista kuin eurooppalainen ekomaali?

      
  • muokattu 22.12.2020 23:31

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jep, ei tarvitse. Ostinkin juuri lisää ja parissa päivässä tullut melkein +40USD/kipale. Maanantaina tulee arviolta +100 USD lisää.

    Hyvin vedetty. Vilpittömät onnitteluni!

    Katsoin aiemmin kertomani P/E:n Investing.comista kirjoitushetkellä, mutta tilannehan tietenkin elää sen mukaan mitä kvartaaleja on mukana ja millä päivän hinnalla.

    Thanks. Tällainen päivätason seuranta nyt on turhaa nysväämistä, kun on pitkä positio mielessä. Kivahan noita spekulatiivisia "voittoja" on aina välillä toki seurailla..

    Mistä tietää milloin kurssi alkaa laskea? Joku sijoittaja oli sanonut (Seppo Saarion kirjassa lainaus), että myy, kun kurssi on tullut alas 10% huipustaan. Teslan kurssinousu kiihtyi marraskuun alussa, kun julkistettiin Teslan menevän mukaan S&P500 indeksiin. Kurssi nousi toistaiseksi huippuunsa viime perjantaina, joka oli viimeinen kauppapäivä ennen indeksiin menoa. Sen jälkeen kurssi on laskenut enimmillään 695 -> 617 eli enemmän kuin 10%. Nyt kurssi näkyy olevan 633 taalaa eli 62 taalaa alle 695.

    Miksi tieto indeksiin menosta sai aikaan, että ihmiset ostivat Teslaa ja kurssi nousi? Teslan painoarvohan ei indeksissä ole valtava (on alle 2%) vaikka Tesla onkin arvokkaimpia sen indeksin yhtiöitä. Pörssiarvo on toisaalta helposti haihtuvaa laatua, kun ei se ole mihinkään todelliseen varsinaisesti sidottu.

    Uuden softan v11 pitäisi tulla ihan justiinsa. Muskin mukaan fire, fire eli täynnä odotuksia hienoista uusista ominaisuuksista. Pompsahtaako kurssi, jos odotukset toteutuvat? Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula? Fordilta uusi EV pick-up. Apple aikoo tuoda EVn markkinoille. Lucid Air tulee. Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä. Teslaratin sivuilla muuten näyttävä Fordin pick-upin kurvailu-video. Onko Cybertruck liian futuristinen kunnon punaniskoille, käykö Ford paremmin pirtaan?

    Indeksirahasto on varmaan meikäläiselle paras vaihtoehto saada pankkitalletusta parempaa korkoa ja nukkua yöt rauhassa.

    Teslan osake voi ihan kohta kääntyä taas nousuun. Tai sitten se voi laskea tasaista tahtia ja päätyä esim. vuodessa vaikka 150 taalan tasoon. Jos lähtee laskuun, omiaan ei saa ollenkaan pois jos nyt sijoittaa, mutta missä kohtaa se pitää uskoa ja myydä tappiolla. Vai pitääkö omistaa "ikuisesti". Pitkässä omistuksessa osakkeille ainakin pitäisi saada osinkoa.

    Ei ole minun mukavuusaluetta osakkeiden osto ja myynti.

      
  • muokattu 23.12.2020 00:02

    Eikö nämä sijoittamista/spekulointia koskevat keskustelut kuuluisi jonnekin muualle? Tämä on tekniikan maailma.

      1
  • @PiiJei kirjoitti:
    Eikö nämä sijoittamista/spekulointia koskevat keskustelut kuuluisi jonnekin muualle? Tämä on tekniikan maailma.

    No automaailman spekulaatiot lienevät siinä rajalla, että kuuluvat sekä auton valmistuksen tekniselle että sen taloudelliselle puolelle. Esim. Fordin F-150 pickupin ja Cybertruckin kilpailuun ja sen vaikutukseen Teslaan ja Teslan kilpailuasemaan, mihin osaltaan kuuluu myös osakkeen arvo.

    Onhan Teslan osakkeen kohtalo aika mielenkiintoinen asia kun peilaa Teslan auton valmistuksen volyymia suhteessa perinteisiin valmistajiin ja Teslan pörssiarvoa suhteessa perinteisten valmistajien vastaavaan. Ei taida Toyotan osakkeita ostaneiden tarvita seurata kursseja samalla tavalla.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Eikö nämä sijoittamista/spekulointia koskevat keskustelut kuuluisi jonnekin muualle? Tämä on tekniikan maailma.

    Eikai täällä nyt varsinaisesti viesteihin ja keskustelijoihin olla hukkumassa. ..

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tesla Supercharger network is already being made accessible to other EVs, sanoo teslarati.com 21.12.2020 uutisessa.

    Onkohan tuo jo totta ja miten ihmeessä lataukset maksettaisiin? Teslailijoillahan maksulliset lataukset tietääkseni laskutetaan Tesla-tilin kautta. Teslan latausasemillahan ei ole mitään maksupäätteitä. Ja jos tuo uutinen yleensä pitää paikkansa, niin ehkä vain jenkkilässä?

    Liittyy tähän Muskin twiittiin:

    EU:lla on muistaakseni joku direktiivi, joka määrää että julkisilla paikoilla olevien pikalaturien on oltava avoimia kaikille käyttäjille (toki voi vaatia rekisteröitymistä jne).

    En hirveästi huolestuisi tuosta uutisesta. Muskhan on tarjonnut noita jo ajat sitten muillekin valmistajille, mutta isojen poikien ego ei kestä. Jos nuo jossain vaiheessa avataan, niin hinnoittelu varmaankin pitää huolen, ettei tolpilla juuri muiden autoja nähdä. Teslan asiakkaathan ovat maksaneet SC-verkoston rakentamisen, joten muilta autoilta voi perustellusti ottaa kovaa hintaa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jahka tuo Berliinin tehdas saadaan joskus tulille, niin odotan sieltäkin tulevan laadukkaampaa materiaalia ulos. Mm maalauslinjaston pitäisi olla parasta mitä rahalla saa, joka olisi loistojuttu verrattuna Kalifornian arkoihin ekomaaleihin.

    Saksassahan on autot maalattu vesiväreillä jo vuosikymmeniä, mutta onko amerikkalainen ekomaali erilaista kuin eurooppalainen ekomaali?

    Näin minulle on kerrottu.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

      
  • muokattu 24.12.2020 12:58

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

    Mikä Teslan vapaa kassavirta oikein on? Minun mielestäni, mitä netin sivustoista löydän, kassa voisi olla n. 1,5 miljardia eli jenkkiläisittäin 1,5 billoin eli n. 1500 miljoonaa. Onhan se paljon enemmän kuin tuo 100 miljoonaa, joka Berliinin tehtaan puuttuva panttimaksu. Siksi ihmetyttääkin, miksi Tesla ei ole maksanut sitä summaa, kun tehtaan valmistumisessa on muutenkin viivettä? Ehkä niitä satamiltsejä on menossa muuallekin?

    Minusta Fordin F-150 lumessa kaahailu on ihan näyttävän näköistä menoa: www.teslarati.com

    Minun mielestäni ei ole syytä väheksyä muita markkinoille tulevia sähköautoja. Teslakin oli pieni aloittaessaan. Nyt uusien sähköautomallien kanssa ei muiden tarvitse aloittaa samalla tavalla nollasta. Applekin on palkannut takaisin tyypin, joka aikaisemmin siirtyi Applelta Teslan kehitysjohtajaksi ja nyt siis palaa takaisin Appleen, joka itse on ilmaissut kaavailuistaan tulla mukaan sähköautobisnekseen. Ei välttämättä rakentamalla itse autotehdasta, mutta outsourcing on tunnettu tapa ollut jo pitkään. Eikä autofirmat muutenkaan itse kaikkea valmista. Vrt. Uudenkaupungin tehdas.

    Superchargereiden merkitys auton kilpailukyvylle ei ole valtavan suuri paitsi fanituksen kautta. Siis kuulutaan ikäänkuin tiettyyn fanklubiin, jonka yhtenä ilmenemismuotona on muille kuin faneille exklusiivinen latauskokemus samanhenkisten kanssa yhdessä. Pitkää matkaa ajaessa tiheä latausverkosto on etu, mutta vain pitkiä matkoja ajaessa. Itselläni on ilmainen Teslalataus, mutta en pysty sitä juurikaan hyödyntämään. Paitsi joillakin pitkien matkojen reiteillä.

    Jos leikitään ajatuksella, että Model X olisi Audi ja eTron olisi Tesla, niin ottaisin edelleen Model X:n enkä eTronia. Auto on tärkeämpi kuin SC-ketju ainakin minulle. Eri asia olisi, jos Teslan latausasemia olisi vähän joka ABC:llä, mutta kun niitä on vain muutama Suomessa. Minua ei häiritsisi yhtään, jos muutkin EV:t voisivat käyttää SC-asemia paitsi ruuhkaisuuden kannalta. Tähän saakka olen saanut aina auton lataukseen jonottamatta ja latauspaikkoja on ollut vapaana useita. (Paitsi Hirvaskankaalla, kun laturi oli epäkunnossa.) Jos ei-Teslat ruuhkauttavat latausasemat, niin se olisi ikävää. Ei kuitenkaan todennäköinen skenario ihan lähiaikoina.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

    Mikä Teslan vapaa kassavirta oikein on? Minun mielestäni, mitä netin sivustoista löydän, kassa voisi olla n. 1,5 miljardia eli jenkkiläisittäin 1,5 billoin eli n. 1500 miljoonaa. Onhan se paljon enemmän kuin tuo 100 miljoonaa, joka Berliinin tehtaan puuttuva panttimaksu. Siksi ihmetyttääkin, miksi Tesla ei ole maksanut sitä summaa, kun tehtaan valmistumisessa on muutenkin viivettä? Ehkä niitä satamiltsejä on menossa muuallekin?

    Minusta Fordin F-150 lumessa kaahailu on ihan näyttävän näköistä menoa: www.teslarati.com

    Minun mielestäni ei ole syytä väheksyä muita markkinoille tulevia sähköautoja. Teslakin oli pieni aloittaessaan. Nyt uusien sähköautomallien kanssa ei muiden tarvitse aloittaa samalla tavalla nollasta. Applekin on palkannut takaisin tyypin, joka aikaisemmin siirtyi Applelta Teslan kehitysjohtajaksi ja nyt siis palaa takaisin Appleen, joka itse on ilmaissut kaavailuistaan tulla mukaan sähköautobisnekseen. Ei välttämättä rakentamalla itse autotehdasta, mutta outsourcing on tunnettu tapa ollut jo pitkään. Eikä autofirmat muutenkaan itse kaikkea valmista. Vrt. Uudenkaupungin tehdas.

    Superchargereiden merkitys auton kilpailukyvylle ei ole valtavan suuri paitsi fanituksen kautta. Siis kuulutaan ikäänkuin tiettyyn fanklubiin, jonka yhtenä ilmenemismuotona on muille kuin faneille exklusiivinen latauskokemus samanhenkisten kanssa yhdessä. Pitkää matkaa ajaessa tiheä latausverkosto on etu, mutta vain pitkiä matkoja ajaessa. Itselläni on ilmainen Teslalataus, mutta en pysty sitä juurikaan hyödyntämään. Paitsi joillakin pitkien matkojen reiteillä.

    Jos leikitään ajatuksella, että Model X olisi Audi ja eTron olisi Tesla, niin ottaisin edelleen Model X:n enkä eTronia. Auto on tärkeämpi kuin SC-ketju ainakin minulle. Eri asia olisi, jos Teslan latausasemia olisi vähän joka ABC:llä, mutta kun niitä on vain muutama Suomessa. Minua ei häiritsisi yhtään, jos muutkin EV:t voisivat käyttää SC-asemia paitsi ruuhkaisuuden kannalta. Tähän saakka olen saanut aina auton lataukseen jonottamatta ja latauspaikkoja on ollut vapaana useita. (Paitsi Hirvaskankaalla, kun laturi oli epäkunnossa.) Jos ei-Teslat ruuhkauttavat latausasemat, niin se olisi ikävää. Ei kuitenkaan todennäköinen skenario ihan lähiaikoina.

    Kun tarkemmin luin teslarati.com artikkelin, niin se entinen Teslan kehitysjohtajahan olikin mennyt takaisin Applelle jo 2018 ja mukaan Applen sähköautoprojektiin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

    Mikä Teslan vapaa kassavirta oikein on? Minun mielestäni, mitä netin sivustoista löydän, kassa voisi olla n. 1,5 miljardia eli jenkkiläisittäin 1,5 billoin eli n. 1500 miljoonaa.

    Q3 lopussa 14,5 mrd.

    Onhan se paljon enemmän kuin tuo 100 miljoonaa, joka Berliinin tehtaan puuttuva panttimaksu. Siksi ihmetyttääkin, miksi Tesla ei ole maksanut sitä summaa, kun tehtaan valmistumisessa on muutenkin viivettä? Ehkä niitä satamiltsejä on menossa muuallekin?

    En ole nyt joulukiireiden vuoksi ehtinyt tutkimaan tuota asiaa tarkemmin. Jotain outoa hässäköintiä siinä on ollut. Nythän osapuolet ovat päässeet sopuun ja tehtaan rakentamista saa taas jatkaa.

    Minun mielestäni ei ole syytä väheksyä muita markkinoille tulevia sähköautoja.

    Ei tietenkään. Mutta Fordin joku yksittäinen pick-up ei merkitse Teslan kannalta yhtään mitään. Vaikka kyseessä onkin ikonisen mallin sähköversio. Toki hienoa, että näitä tulee, pikkuhiljaa tarjonta lisääntyy, joka on meidän kuluttajien etu.

    Teslakin oli pieni aloittaessaan. Nyt uusien sähköautomallien kanssa ei muiden tarvitse aloittaa samalla tavalla nollasta. Applekin on palkannut takaisin tyypin, joka aikaisemmin siirtyi Applelta Teslan kehitysjohtajaksi ja nyt siis palaa takaisin Appleen, joka itse on ilmaissut kaavailuistaan tulla mukaan sähköautobisnekseen. Ei välttämättä rakentamalla itse autotehdasta, mutta outsourcing on tunnettu tapa ollut jo pitkään. Eikä autofirmat muutenkaan itse kaikkea valmista. Vrt. Uudenkaupungin tehdas.

    Apple on ollut tulossa autobisnekseen jo ties kuinka kauan. Näitä spekulointeja tulee aina aika ajoin pintaan - toki juuri tällä kertaahan se voikin tapahtua? Suunnitelmissa on väitetysti tulla markkinoille 2024, mutta samaan aikaan on todettu pandemian viivästyttäneen projektia jopa vuosilla. Akusta kerrotut "vallankumoukselliset" asiat eivät myöskään vakuuta. https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-critiques-apple-monocell-ev-batteries/

    Superchargereiden merkitys auton kilpailukyvylle ei ole valtavan suuri paitsi fanituksen kautta. Siis kuulutaan ikäänkuin tiettyyn fanklubiin, jonka yhtenä ilmenemismuotona on muille kuin faneille exklusiivinen latauskokemus samanhenkisten kanssa yhdessä. Pitkää matkaa ajaessa tiheä latausverkosto on etu, mutta vain pitkiä matkoja ajaessa. Itselläni on ilmainen Teslalataus, mutta en pysty sitä juurikaan hyödyntämään. Paitsi joillakin pitkien matkojen reiteillä.

    Jos leikitään ajatuksella, että Model X olisi Audi ja eTron olisi Tesla, niin ottaisin edelleen Model X:n enkä eTronia. Auto on tärkeämpi kuin SC-ketju ainakin minulle. Eri asia olisi, jos Teslan latausasemia olisi vähän joka ABC:llä, mutta kun niitä on vain muutama Suomessa. Minua ei häiritsisi yhtään, jos muutkin EV:t voisivat käyttää SC-asemia paitsi ruuhkaisuuden kannalta. Tähän saakka olen saanut aina auton lataukseen jonottamatta ja latauspaikkoja on ollut vapaana useita. (Paitsi Hirvaskankaalla, kun laturi oli epäkunnossa.) Jos ei-Teslat ruuhkauttavat latausasemat, niin se olisi ikävää. Ei kuitenkaan todennäköinen skenario ihan lähiaikoina.

    Niin. Luulisi olevan kaikille selvää, ettei tässä ole kyse mistään fanituksesta tai statuksesta, vaan siitä, että jos latureille on puskemassa moninkertainen määrä autoja, niin palvelutaso laskee. SC:t ovat nykyisellään aivan ylivertaisia asiakaskokemuksen kannalta, joten niille on varmasti tulijoita, jos ne avataan.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

    Mikä Teslan vapaa kassavirta oikein on? Minun mielestäni, mitä netin sivustoista löydän, kassa voisi olla n. 1,5 miljardia eli jenkkiläisittäin 1,5 billoin eli n. 1500 miljoonaa.

    Q3 lopussa 14,5 mrd.

    Onhan se paljon enemmän kuin tuo 100 miljoonaa, joka Berliinin tehtaan puuttuva panttimaksu. Siksi ihmetyttääkin, miksi Tesla ei ole maksanut sitä summaa, kun tehtaan valmistumisessa on muutenkin viivettä? Ehkä niitä satamiltsejä on menossa muuallekin?

    En ole nyt joulukiireiden vuoksi ehtinyt tutkimaan tuota asiaa tarkemmin. Jotain outoa hässäköintiä siinä on ollut. Nythän osapuolet ovat päässeet sopuun ja tehtaan rakentamista saa taas jatkaa.

    Minun mielestäni ei ole syytä väheksyä muita markkinoille tulevia sähköautoja.

    Ei tietenkään. Mutta Fordin joku yksittäinen pick-up ei merkitse Teslan kannalta yhtään mitään. Vaikka kyseessä onkin ikonisen mallin sähköversio. Toki hienoa, että näitä tulee, pikkuhiljaa tarjonta lisääntyy, joka on meidän kuluttajien etu.

    Teslakin oli pieni aloittaessaan. Nyt uusien sähköautomallien kanssa ei muiden tarvitse aloittaa samalla tavalla nollasta. Applekin on palkannut takaisin tyypin, joka aikaisemmin siirtyi Applelta Teslan kehitysjohtajaksi ja nyt siis palaa takaisin Appleen, joka itse on ilmaissut kaavailuistaan tulla mukaan sähköautobisnekseen. Ei välttämättä rakentamalla itse autotehdasta, mutta outsourcing on tunnettu tapa ollut jo pitkään. Eikä autofirmat muutenkaan itse kaikkea valmista. Vrt. Uudenkaupungin tehdas.

    Apple on ollut tulossa autobisnekseen jo ties kuinka kauan. Näitä spekulointeja tulee aina aika ajoin pintaan - toki juuri tällä kertaahan se voikin tapahtua? Suunnitelmissa on väitetysti tulla markkinoille 2024, mutta samaan aikaan on todettu pandemian viivästyttäneen projektia jopa vuosilla. Akusta kerrotut "vallankumoukselliset" asiat eivät myöskään vakuuta. https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-critiques-apple-monocell-ev-batteries/

    Superchargereiden merkitys auton kilpailukyvylle ei ole valtavan suuri paitsi fanituksen kautta. Siis kuulutaan ikäänkuin tiettyyn fanklubiin, jonka yhtenä ilmenemismuotona on muille kuin faneille exklusiivinen latauskokemus samanhenkisten kanssa yhdessä. Pitkää matkaa ajaessa tiheä latausverkosto on etu, mutta vain pitkiä matkoja ajaessa. Itselläni on ilmainen Teslalataus, mutta en pysty sitä juurikaan hyödyntämään. Paitsi joillakin pitkien matkojen reiteillä.

    Jos leikitään ajatuksella, että Model X olisi Audi ja eTron olisi Tesla, niin ottaisin edelleen Model X:n enkä eTronia. Auto on tärkeämpi kuin SC-ketju ainakin minulle. Eri asia olisi, jos Teslan latausasemia olisi vähän joka ABC:llä, mutta kun niitä on vain muutama Suomessa. Minua ei häiritsisi yhtään, jos muutkin EV:t voisivat käyttää SC-asemia paitsi ruuhkaisuuden kannalta. Tähän saakka olen saanut aina auton lataukseen jonottamatta ja latauspaikkoja on ollut vapaana useita. (Paitsi Hirvaskankaalla, kun laturi oli epäkunnossa.) Jos ei-Teslat ruuhkauttavat latausasemat, niin se olisi ikävää. Ei kuitenkaan todennäköinen skenario ihan lähiaikoina.

    Niin. Luulisi olevan kaikille selvää, ettei tässä ole kyse mistään fanituksesta tai statuksesta, vaan siitä, että jos latureille on puskemassa moninkertainen määrä autoja, niin palvelutaso laskee. SC:t ovat nykyisellään aivan ylivertaisia asiakaskokemuksen kannalta, joten niille on varmasti tulijoita, jos ne avataan.

    Mistä löysit Teslan kassavaroiksi 14,5 mrd? Investing.com sivustoilla on Teslan vuoden 2019 tilinpäätöksen kassa n. 2mrd. Joltain muilta sivuilta tihkui tietoja 1,5 B suuruusluokasta. Kovasti on parantanut, jos on kymmenkertaistunut. Käyttökate oli 2019 tilinpäätöksessä n. 10%, mikä ei ole fanfaarien arvoinen, mutta selkeästi plussalla kumminkin

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

    Mikä Teslan vapaa kassavirta oikein on? Minun mielestäni, mitä netin sivustoista löydän, kassa voisi olla n. 1,5 miljardia eli jenkkiläisittäin 1,5 billoin eli n. 1500 miljoonaa.

    Q3 lopussa 14,5 mrd.

    Onhan se paljon enemmän kuin tuo 100 miljoonaa, joka Berliinin tehtaan puuttuva panttimaksu. Siksi ihmetyttääkin, miksi Tesla ei ole maksanut sitä summaa, kun tehtaan valmistumisessa on muutenkin viivettä? Ehkä niitä satamiltsejä on menossa muuallekin?

    En ole nyt joulukiireiden vuoksi ehtinyt tutkimaan tuota asiaa tarkemmin. Jotain outoa hässäköintiä siinä on ollut. Nythän osapuolet ovat päässeet sopuun ja tehtaan rakentamista saa taas jatkaa.

    Minun mielestäni ei ole syytä väheksyä muita markkinoille tulevia sähköautoja.

    Ei tietenkään. Mutta Fordin joku yksittäinen pick-up ei merkitse Teslan kannalta yhtään mitään. Vaikka kyseessä onkin ikonisen mallin sähköversio. Toki hienoa, että näitä tulee, pikkuhiljaa tarjonta lisääntyy, joka on meidän kuluttajien etu.

    Teslakin oli pieni aloittaessaan. Nyt uusien sähköautomallien kanssa ei muiden tarvitse aloittaa samalla tavalla nollasta. Applekin on palkannut takaisin tyypin, joka aikaisemmin siirtyi Applelta Teslan kehitysjohtajaksi ja nyt siis palaa takaisin Appleen, joka itse on ilmaissut kaavailuistaan tulla mukaan sähköautobisnekseen. Ei välttämättä rakentamalla itse autotehdasta, mutta outsourcing on tunnettu tapa ollut jo pitkään. Eikä autofirmat muutenkaan itse kaikkea valmista. Vrt. Uudenkaupungin tehdas.

    Apple on ollut tulossa autobisnekseen jo ties kuinka kauan. Näitä spekulointeja tulee aina aika ajoin pintaan - toki juuri tällä kertaahan se voikin tapahtua? Suunnitelmissa on väitetysti tulla markkinoille 2024, mutta samaan aikaan on todettu pandemian viivästyttäneen projektia jopa vuosilla. Akusta kerrotut "vallankumoukselliset" asiat eivät myöskään vakuuta. https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-critiques-apple-monocell-ev-batteries/

    Superchargereiden merkitys auton kilpailukyvylle ei ole valtavan suuri paitsi fanituksen kautta. Siis kuulutaan ikäänkuin tiettyyn fanklubiin, jonka yhtenä ilmenemismuotona on muille kuin faneille exklusiivinen latauskokemus samanhenkisten kanssa yhdessä. Pitkää matkaa ajaessa tiheä latausverkosto on etu, mutta vain pitkiä matkoja ajaessa. Itselläni on ilmainen Teslalataus, mutta en pysty sitä juurikaan hyödyntämään. Paitsi joillakin pitkien matkojen reiteillä.

    Jos leikitään ajatuksella, että Model X olisi Audi ja eTron olisi Tesla, niin ottaisin edelleen Model X:n enkä eTronia. Auto on tärkeämpi kuin SC-ketju ainakin minulle. Eri asia olisi, jos Teslan latausasemia olisi vähän joka ABC:llä, mutta kun niitä on vain muutama Suomessa. Minua ei häiritsisi yhtään, jos muutkin EV:t voisivat käyttää SC-asemia paitsi ruuhkaisuuden kannalta. Tähän saakka olen saanut aina auton lataukseen jonottamatta ja latauspaikkoja on ollut vapaana useita. (Paitsi Hirvaskankaalla, kun laturi oli epäkunnossa.) Jos ei-Teslat ruuhkauttavat latausasemat, niin se olisi ikävää. Ei kuitenkaan todennäköinen skenario ihan lähiaikoina.

    Niin. Luulisi olevan kaikille selvää, ettei tässä ole kyse mistään fanituksesta tai statuksesta, vaan siitä, että jos latureille on puskemassa moninkertainen määrä autoja, niin palvelutaso laskee. SC:t ovat nykyisellään aivan ylivertaisia asiakaskokemuksen kannalta, joten niille on varmasti tulijoita, jos ne avataan.

    Mistä löysit Teslan kassavaroiksi 14,5 mrd? Investing.com sivustoilla on Teslan vuoden 2019 tilinpäätöksen kassa n. 2mrd. Joltain muilta sivuilta tihkui tietoja 1,5 B suuruusluokasta. Kovasti on parantanut, jos on kymmenkertaistunut. Käyttökate oli 2019 tilinpäätöksessä n. 10%, mikä ei ole fanfaarien arvoinen, mutta selkeästi plussalla kumminkin

    Ok, tarkoitat cash & cash equivalents Q3. Vapaa kassa on kuitenkin 1,43 mrd ja sillä kai lähinnä pelataan. Saahan siitäkin jokusen satkumiltsin maksettua ilman lisälainaakin. EBITDA-prosentti onkin Q3 20% (eli käyttökate%) ja sehän on ihan normiprosentti ainakin suomalaisissa firmoissa. Vaikkakin hyvä käyttökate on toimialakohtainen juttu. Vaikkapa suuret investointiaikeet edellyttäväisivät suurempaa käyttökatetta, jos aikoo investoida ilman velkarahaa. Seppo Saario taisi puhua, että hyvän sijoituskohteen käyttökate pitäisi olla yli 20 ja muistaakseni 30 oli hänen mielestään ok, jotta yrityksellä olisi paremmin varaa pitää tuotantovälineet kunnossa investoimalla. Teslan tapainen startuppi taitaa kyllä olla vähän oma juttunsa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Entä Giga Berliinin vastatuuli, ympäristöaktivistit ja 100 miljoonan taalan panttipula?

    Kirstussa on useita miljardeja, eiköhän sieltä yksi pikkusatku löydy.

    Fordilta uusi EV pick-up.

    Zzzz..

    Apple aikoo tuoda EVn markkinoille.

    Ei aio.

    Lucid Air tulee.

    Tuotantotavoite koko vuodelle vähemmän kuin yhden Teslan tehtaan tuotantokapasiteetti kahdessa viikossa.

    Superchargerit ei enää pelkästään Teslojen käytössä.

    Ans kattoo ny.

    Mikä Teslan vapaa kassavirta oikein on? Minun mielestäni, mitä netin sivustoista löydän, kassa voisi olla n. 1,5 miljardia eli jenkkiläisittäin 1,5 billoin eli n. 1500 miljoonaa.

    Q3 lopussa 14,5 mrd.

    Onhan se paljon enemmän kuin tuo 100 miljoonaa, joka Berliinin tehtaan puuttuva panttimaksu. Siksi ihmetyttääkin, miksi Tesla ei ole maksanut sitä summaa, kun tehtaan valmistumisessa on muutenkin viivettä? Ehkä niitä satamiltsejä on menossa muuallekin?

    En ole nyt joulukiireiden vuoksi ehtinyt tutkimaan tuota asiaa tarkemmin. Jotain outoa hässäköintiä siinä on ollut. Nythän osapuolet ovat päässeet sopuun ja tehtaan rakentamista saa taas jatkaa.

    Minun mielestäni ei ole syytä väheksyä muita markkinoille tulevia sähköautoja.

    Ei tietenkään. Mutta Fordin joku yksittäinen pick-up ei merkitse Teslan kannalta yhtään mitään. Vaikka kyseessä onkin ikonisen mallin sähköversio. Toki hienoa, että näitä tulee, pikkuhiljaa tarjonta lisääntyy, joka on meidän kuluttajien etu.

    Teslakin oli pieni aloittaessaan. Nyt uusien sähköautomallien kanssa ei muiden tarvitse aloittaa samalla tavalla nollasta. Applekin on palkannut takaisin tyypin, joka aikaisemmin siirtyi Applelta Teslan kehitysjohtajaksi ja nyt siis palaa takaisin Appleen, joka itse on ilmaissut kaavailuistaan tulla mukaan sähköautobisnekseen. Ei välttämättä rakentamalla itse autotehdasta, mutta outsourcing on tunnettu tapa ollut jo pitkään. Eikä autofirmat muutenkaan itse kaikkea valmista. Vrt. Uudenkaupungin tehdas.

    Apple on ollut tulossa autobisnekseen jo ties kuinka kauan. Näitä spekulointeja tulee aina aika ajoin pintaan - toki juuri tällä kertaahan se voikin tapahtua? Suunnitelmissa on väitetysti tulla markkinoille 2024, mutta samaan aikaan on todettu pandemian viivästyttäneen projektia jopa vuosilla. Akusta kerrotut "vallankumoukselliset" asiat eivät myöskään vakuuta. https://www.teslarati.com/tesla-elon-musk-critiques-apple-monocell-ev-batteries/

    Superchargereiden merkitys auton kilpailukyvylle ei ole valtavan suuri paitsi fanituksen kautta. Siis kuulutaan ikäänkuin tiettyyn fanklubiin, jonka yhtenä ilmenemismuotona on muille kuin faneille exklusiivinen latauskokemus samanhenkisten kanssa yhdessä. Pitkää matkaa ajaessa tiheä latausverkosto on etu, mutta vain pitkiä matkoja ajaessa. Itselläni on ilmainen Teslalataus, mutta en pysty sitä juurikaan hyödyntämään. Paitsi joillakin pitkien matkojen reiteillä.

    Jos leikitään ajatuksella, että Model X olisi Audi ja eTron olisi Tesla, niin ottaisin edelleen Model X:n enkä eTronia. Auto on tärkeämpi kuin SC-ketju ainakin minulle. Eri asia olisi, jos Teslan latausasemia olisi vähän joka ABC:llä, mutta kun niitä on vain muutama Suomessa. Minua ei häiritsisi yhtään, jos muutkin EV:t voisivat käyttää SC-asemia paitsi ruuhkaisuuden kannalta. Tähän saakka olen saanut aina auton lataukseen jonottamatta ja latauspaikkoja on ollut vapaana useita. (Paitsi Hirvaskankaalla, kun laturi oli epäkunnossa.) Jos ei-Teslat ruuhkauttavat latausasemat, niin se olisi ikävää. Ei kuitenkaan todennäköinen skenario ihan lähiaikoina.

    Niin. Luulisi olevan kaikille selvää, ettei tässä ole kyse mistään fanituksesta tai statuksesta, vaan siitä, että jos latureille on puskemassa moninkertainen määrä autoja, niin palvelutaso laskee. SC:t ovat nykyisellään aivan ylivertaisia asiakaskokemuksen kannalta, joten niille on varmasti tulijoita, jos ne avataan.

    Mistä löysit Teslan kassavaroiksi 14,5 mrd? Investing.com sivustoilla on Teslan vuoden 2019 tilinpäätöksen kassa n. 2mrd. Joltain muilta sivuilta tihkui tietoja 1,5 B suuruusluokasta. Kovasti on parantanut, jos on kymmenkertaistunut. Käyttökate oli 2019 tilinpäätöksessä n. 10%, mikä ei ole fanfaarien arvoinen, mutta selkeästi plussalla kumminkin

    Ok, tarkoitat cash & cash equivalents Q3. Vapaa kassa on kuitenkin 1,43 mrd ja sillä kai lähinnä pelataan. Saahan siitäkin jokusen satkumiltsin maksettua ilman lisälainaakin. EBITDA-prosentti onkin Q3 20% (eli käyttökate%) ja sehän on ihan normiprosentti ainakin suomalaisissa firmoissa. Vaikkakin hyvä käyttökate on toimialakohtainen juttu. Vaikkapa suuret investointiaikeet edellyttäväisivät suurempaa käyttökatetta, jos aikoo investoida ilman velkarahaa. Seppo Saario taisi puhua, että hyvän sijoituskohteen käyttökate pitäisi olla yli 20 ja muistaakseni 30 oli hänen mielestään ok, jotta yrityksellä olisi paremmin varaa pitää tuotantovälineet kunnossa investoimalla. Teslan tapainen startuppi taitaa kyllä olla vähän oma juttunsa.

    Ei se ollutkaan inveting.com vaan marketwatch.com, jonka sivuilta Teslan talouslukuja katselin.

    Hyvin näyttää Teslalla menevän, kun Q3 2020 tiedotteita lukee. Mielenkiintoista odotella, tuleeko S/X-malleihin jotain uudetuksia nyt tuotantopaussin aikana.

    Monilla keskustelupalstoilla oli kovat odotukset "Holiday Updatelle", mutta vähän lässähti se, mitä 2020.48.25 ja -26 tarjosivat. Olikohan se update pelkästään 3/Y-malleille? Itse odottelen, josko Muskin vihjailut "fire, fire" päivityksestä olisi V11 kohta puoliin, vai jääkö tuohon jakeluun tulleeseen päivitykseen, jota ainakaan minulle ei ole vielä tullut.

      
  • Vähän Tesla-keskeistä nämä minun muutamat kirjoitukset, mutta toisaalta tämähän on Tesla-ketju eikä minun aloittama.

    Löysinkin juuri Muskin twiitin, jossa sanotaan, että jakelussa jo oleva ns. Holiday Update on vain osa päivityksestä, jota ei ehditty saada jouluksi valmiiksi. Saattaa olla, että Softaversio 11 sittenkin tulee ihan kohtsillänsä. Toivottavasti myös huhutuilla uusilla ominaisuuksilla. Muskhan lupasi, että siinä on paljon, mitä Teslailijat ovat halunneet ja lisäksi sellaista, mitä Teslailijat eivät tienneet haluavansa. Saas nähdä, onko puheilla katetta.

    Täytyy sanoa Teslan eduksi, että se on monella (uudella) tavalla mielenkiintoinen ilmiö. On tullut autoiluun uudenlaista mielenkiintoa ja hauskuutta Teslan kanssa.

      1
  • Kirjanpito on hieman vierasta aluetta, mutta ymmärtääkseni CCE kertoo kassan ja nopeasti rahaksi muutettavien omistusten arvon siinä missä FCF kertoo näiden muutoksesta. Eli miljonääri voi tienata vain euron kuussa, mutta pystyy silti ostamaan kalliita asioita (toki se ostelu aikanaan loppuu, jos tulot eivät nouse).

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Kirjanpito on hieman vierasta aluetta, mutta ymmärtääkseni CCE kertoo kassan ja nopeasti rahaksi muutettavien omistusten arvon siinä missä FCF kertoo näiden muutoksesta. Eli miljonääri voi tienata vain euron kuussa, mutta pystyy silti ostamaan kalliita asioita (toki se ostelu aikanaan loppuu, jos tulot eivät nouse).

    Niin se minustakin on, mutta CCE on jossain määrin spekulatiivinen: käteinen on tietysti käteinen, mutta se toinen osio eli käteiseksi nopeasti muutettavissa oleva voi sisältää tulkintaa. Eikä kai käteisvaratkaan ole varsinaisesti roopeankkamaisesti käteisenä. Kassavirta kertoo, onko toiminta kannattavaa vai ei eli kattaako tulovirta hyvin menovirran. Teslan reilusti positiivinen kassavirta tarkoittaa tietysti hyvää maksuvalmiutta. Voihan satkumiltsin tietysti ottaa taseestakin eli CCE:stä. CCE on voitu aikaan saada lainaamalla rahaa mutta kassavirta ilmentää itse ansaittua tuloa.

      
  • Päivän Kauppalehdessä juttua Teslasta (Viikon osake).

      
  • Teslan pääjohtaja Elon Musk on vahvistanut, että hän yritti pari vuotta sitten myydä Teslan Applelle, mutta Applen pääjohtaja Tim Cook ei edes saapunut sovittuun palaveriin.

    Julkaistu: 28.12.2020
    Cookia saattaa nyt harmittaa, sillä Musk olisi tuolloin ollut valmis luopumaan Teslasta kymmenesosalla sen nykyisestä arvosta.

    Yhtiöt ovat jo pitkään kilpailleet saman alan osaajista ja Applellakin on omat hankkeensa autoteollisuudessa. Musk on tosin kutsunut Applea ”Teslan hautausmaaksi”.

    Jo vuonna 2013 Muskin huhutaan halunneen kiivaasti eroon Teslasta, kun Model S:n tuotanto sakkasi rajusti. Ashlee Vancen kirjoittaman Muskin elämäkerran mukaan Muskilla ja Googlen tytäryhtiön Alphabetin johtajalla Larry Pagella oli jo sopimus Teslan kaupasta, mutta se karahti kiville. Musk oli yhteydessä myös Appleen saadakseen heiltä kilpailevan tarjouksen.

    Tesla selätti ongelmansa, mutta silti Musk paljastaa twitterissä, että hän lähestyi Applea uudelleen jokin aika sitten.

    ”Model 3:n tuotannon takkuamisen synkimpinä hetkinä lähetyin Tim Cookia keskustellakseni mahdollisesta kaupasta, mutta hän ei koskaan tullut tapaamaan minua”, Musk twiittasi.

    Musk ei kertonut, koska tämä tapahtui, mutta oletettavasti vuosien 2017-2019 välisenä aikana, jolloin Musk itse kutsui Model 3:n tuotannon takkuamista ”tuotantohelvetiksi”.

    Hinta Applelle olisi tuolloin ollut 60 miljardia dollaria eli kymmenesosa Teslan nykyarvosta.

    Applen huhutaan lanseeraavan oman täysautonomisen ja täyssähköisen autonsa vuonna 2024.

    https://www.apu.fi/artikkelit/elon-musk-paljastaa-teslaa-yritettiin-myyda-applelle-vain-kymmenesosan-hinnalla-teslan-nykyarvosta

      
  • Kanadalaismies nukahti rattiin ja matkustaja penkilleen, Teslan autopilotti jatkoi kaahaamista 150 km/h – Kuski joutuu nyt oikeuteen

    Joona Komonen28.12.202017:42
    Kanadalainen mies nukahti itseajavan Teslan rattiin. Auto jatkoi matkaa moottoritiellä.

    Lakiasiantuntijoiden mukaan ennennäkemättömässä tapauksessa kanadalaista miestä syytetään liikenteen vaarantamisesta. Mies löydettiin nukkumasta itseajavan Teslan kuskin paikalta moottoritiellä auton jatkaessa matkaa itsestään, Global News kertoo.

    Rattiin nukahtaminen ei ollut kuitenkaan ainoa syyte, sillä Tesla ajoi hetkittäin jopa 150 kilometrin tuntinopeudella. Silminnäkijöiden mukaan kuski ja matkustaja olivat täysin unten mailla ja auton penkit olivat kaikilla makuuasennossa.

    Tapaus sattui kesällä Albertan osavaltiossa Edmontonin ja Calgaryn välillä.

    Vancouverilaisen asianajajan Kyla Leen mukaan tämänkaltaista tapausta ei ole ennen viety oikeuteen. Teslan autopilottiominaisuuden kuuluu auttaa ajamisessa, mutta kuljettajan täytyy silti olla valppaana ratin takana. Monet kyseisen miehen tapaan kuitenkin jättävät varoitukset huomioimatta, eivätkä keskity ajamiseen vaan esimerkiksi nukkumiseen, kuten tässä tapauksessa.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9224fd8b-b444-4e35-b97e-c0139d2dcee9?ref=ampparit:c303

      
  • Onkohan tuo Teslan testin päästölukema 89 g kilsalla valmistuksen aiheuttamaa Co2 - päästöä ? Lehti ilmoittaa tuon testipäästöksi kun taas valmistajan oma ilmoitus se nolla grammaa.

    Onkohan BMW:nkin kaikki päästöt otettu huomioon samalla tavoin kuin Teslassa.

    Päästöt ilmenee ihan testin lopussa. Viimeisellä rivillä.

    https://www.autozeitung.de/bmw-3er-tesla-model-3-dynamik-vergleich-199375.html

      
  • NHBNHB
    muokattu 01.01.2021 07:25

    @▫️ kirjoitti:
    Onkohan tuo Teslan testin päästölukema 89 g kilsalla valmistuksen aiheuttamaa Co2 - päästöä ? Lehti ilmoittaa tuon testipäästöksi kun taas valmistajan oma ilmoitus se nolla grammaa.

    Onkohan BMW:nkin kaikki päästöt otettu huomioon samalla tavoin kuin Teslassa.

    Päästöt ilmenee ihan testin lopussa. Viimeisellä rivillä.

    https://www.autozeitung.de/bmw-3er-tesla-model-3-dynamik-vergleich-199375.html

    Valmistaja ilmoittaa päästön vaaditun mittausnormin mukaan. EU:ssa hiilen vapauttaja kuittaa päästöt nimiinsä. Tuo lehti ilmoittaa oikeissa vertailuissaan laskevansa sähköautojen päästöt jollakin enemmän tai vähemmän vanhentuneella Saksan sähköntuotannon ominaispäästöllä. Viimeisimmissä vertailuissa tuo ominaispäästö on ollut 401 g CO2/kWh. Vähän aikaisemmin luku oli 473. Tuo tuoreempikin lukema on vain viime vuoden lukema ja jo selvästi vanhentunut, joskaan ei niin pahasti valheellinen kuin TM:n käyttämät useita vuosia vanhat luvut, jotka antavat karkeasti vääriä tuloksia. Melko kurjaa, että tuollaista huhaata julkaistaan, mutta mitäpä muutakaan tässä voit tehdä kuin valita rahojesi saajaksi sellaisen toimijan, jolla on edes vähän yritystä tuottaa luotettavaa tietoa tuollaisen karkeasti valheellisen huuhaan sijaan.

    Tässä kyseisessä jutussa Teslan laskettu päästö tarkottaisi ominaispäästöä 497 g CO2/kWh. Se ei osu oikein mihinkään muuhun kuin ehkä johonkin TM:n käyttämään menneiden vuosien keskiarvoon. Toinen selitys voisi olla valmistuksen päästöjen laskeminen lukuun sisään, mutta jutun polttomoottorille niitä ei oikein paljon ole osunut.

      
  • muokattu 06.01.2021 14:49

    Tesla lupailee yli tuplaavansa Superchargereiden määrän Suomessa tämän vuoden aikana. Mikä hienointa, kaikki uudet ovat 250 kW huipputehon tarjoavia V3-malleja. Uudet lokaatiot: Helsinki, Jyväskylä, Oulu, Rovaniemi, Levi, Lappeenranta, Mikkeli ja Kuopio. Asennuksille on ilmoitettu aikataulut kvartaaleittain.

    Mielenkiinnolla seuraan, miten suunnitelma toteutuu ja mihin Stadin pöntöt isketään. Nettihuhujen mukaan paikkana olisi Teslan Service Center Vantaalla, mutta katsotaan. Joka tapauksessa nuo "urbaanit lokaatiot" helpottavat sähköautoiluun siirtymistä myös sellaisille onnettomille, jotka eivät pysty lataamaan kotona tai työpaikalla.

    Edit: Mielenkiintoista on myös nähdä letkujen määrät lokaatioittain. Näin laskelman, jonka mukaan näissä uusissa olisi keskimäärin 6,4 letkua per lokaatio. Tuo onkin yksi Teslan etuja - ainakin vielä toistaiseksi - kun muilla toimijoilla on tarjolla tyypillisesti vain yksi tai kaksi nopeaa letkua ja sitten x määrä keskinopeita/hitaita.

      
  • "Joka tapauksessa nuo "urbaanit lokaatiot" helpottavat sähköautoiluun siirtymistä myös sellaisille onnettomille, jotka eivät pysty lataamaan kotona tai työpaikalla." Jos lataa jossakin Centerissä autoa vaikka 50 min niin mitä tuon aikana voi tehdä ? Itse en keksi muuta keinoa kuin levätä Centerin sängyssä tai autossa latauksen aikana.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    "Joka tapauksessa nuo "urbaanit lokaatiot" helpottavat sähköautoiluun siirtymistä myös sellaisille onnettomille, jotka eivät pysty lataamaan kotona tai työpaikalla." Jos lataa jossakin Centerissä autoa vaikka 50 min niin mitä tuon aikana voi tehdä ? Itse en keksi muuta keinoa kuin levätä Centerin sängyssä tai autossa latauksen aikana.

    Voit käydä naapuritalon Biliassa katselemassa Volvoja 😊

      2
  • @▫️ kirjoitti:
    "Joka tapauksessa nuo "urbaanit lokaatiot" helpottavat sähköautoiluun siirtymistä myös sellaisille onnettomille, jotka eivät pysty lataamaan kotona tai työpaikalla." Jos lataa jossakin Centerissä autoa vaikka 50 min niin mitä tuon aikana voi tehdä ? Itse en keksi muuta keinoa kuin levätä Centerin sängyssä tai autossa latauksen aikana.

    Riippuu tietenkin sijainnista. Tuohan voi tulla käytännössä minne tahansa, vaikka Jumbon kylkeen. Mutta jos se nyt tulee SC:n pihalle, niin mieleen tulee ainakin seuraavia vaihtoehtoja:

    -Ei lataa 50 min, vaan vaikkapa 15 min.
    -Käy kävelyllä yksin, kaksin, tai vaikka koiran kanssa
    -Tekee töitä
    -Lukee TM:n keskustelupalstaa
    -Virkkaa
    -Soittaa äidille
    -Jne

      1
  • Elon Muskin kokonaisomaisuudeksi arvioidaan 188,5 miljardia Yhdysvaltojen dollaria. Hän on ohittanut Jeff Bezosin maailman rikkaimpana ihmisenä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit