Juuri nyt: "Tämä tietää dieselmoottoreiden kuolemaa" – kova EU-päätös vei Volkswagenilta viimeisen o

213 kommenttia
«1345678

Juuri nyt: "Tämä tietää dieselmoottoreiden kuolemaa" – kova EU-päätös vei Volkswagenilta viimeisen oljenkorren ja sysää muitakin valmistajia korvauskierteeseen

https://www.ksml.fi/teemat/3196332

  
  • Ensin dieselautojen omistajat saavat valmistajalta kutsun päästöjen korjaukseen ja sitten menevät "lastuttajalle" mitätöimään korjauksen.

      1
  • Kutsu tuli jo aikoja sitten, mutta jätin käymättä, koska maahantuojan edustajana tarjouksen tehneellä korjaamolla ei ollut esittää vääntökäyrää ja kulutuslukemia ennen ja jälkeen päästöoptimoinnin. Koska olen valinnut ihan tarkoituksella omaan ajotapaani sopivan moottoriversion, en halua sitä ihan tarkoituksella pilata, etenkään jos seurauksena on kasvaneen kulutuksen myötä suuremmat CO2 päästöt.

    Ikkunointi on täysin normaalia mittausnormin blueprinttausta. Ensin luetaan huolella, mitä mittausnormi vaatii ja sen jälkeen täytetään ne vaatimukset. Normin ulkopuolisista olosuhteista jotain odottanut uskoo varmaan joulupukkiinkin?

      
  • Älä katso uuden auton hintalappua – Erot käyttökuluissa ovat revenneet hämmentävän suuriksi

    Autokaupassa ei kannata nyt tuijottaa ostohintaa, vaan käyttökuluja. Dieselillä ajaminen tulee helposti jo sähköautoilua kalliimmaksi. Ladattava hybridi näyttää parhaalta diililtä, mutta mikä on sen tosielämän kulutus?

    Kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi ALD:n laskelmissa nousi diesel. Dieselin ajoneuvovero on kova ja lisäksi leasingyhtiö uskoo sen menettävän vuodessa arvoaan 500–1000 euroa nopeammin kuin muut Octaviat.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/1ed7731f-5077-42de-aadb-1114f2e10709?ref=ampparit:cea7

      
  • "Asiaa kuvaa hyvin leasingyhtiö ALD Automotiven Talouselämälle tekemä laskelma. Škoda Octavia -farmarin kokonaiskulut laskettiin eri käyttövoimilla, kun autolla ajetaan 60 000 kilometriä ja sitä pidetään kolme vuotta."

    Harva noilla kilometreillä kustannusten takia dieseliä valitseekaan.

    Itse kun pidän autoa vähintään 10 vuotta ja ajan sillä 300-400 tkm, arvon alennuksen merkitys kääntyy päälaelleen. Kalliin auton pääomakulut on silloin suuret.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    "Asiaa kuvaa hyvin leasingyhtiö ALD Automotiven Talouselämälle tekemä laskelma. Škoda Octavia -farmarin kokonaiskulut laskettiin eri käyttövoimilla, kun autolla ajetaan 60 000 kilometriä ja sitä pidetään kolme vuotta."

    Harva noilla kilometreillä kustannusten takia dieseliä valitseekaan.

    Itse kun pidän autoa vähintään 10 vuotta ja ajan sillä 300-400 tkm, arvon alennuksen merkitys kääntyy päälaelleen. Kalliin auton pääomakulut on silloin suuret.

    Karkea laskutoimitus. Polttiksella ajo maksaa 10eur / 100km, sähköllä 3,40 (oletuksena 20 kWh / 100km, ja 0,17eur / kWh). Eroa 350tkm matkalla 23 000 eur sähköauton eduksi.

    Otin esimerkiksi Hyundai Ioniqin kun siitä on saatavilla eri käyttövoimia, ja perusmallin eli itselataavan hybridin n. 30keur hinta on aika lähellä suomalaisten uusien autojen keskihintaa. Ioniq maksaa täyssähköisenä 10keur itselataavaa enemmän.

    Säästöä on vielä 13000 eur, jolla kattanee sen ylimääräisen kymppitonnin rahoituskulut.

    Elinkaarikustannus uudesta autosta romuksi näyttäisi olevan sähköauton puolella?

      1
  • muokattu 29.12.2020 16:16

    @M880 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    "Asiaa kuvaa hyvin leasingyhtiö ALD Automotiven Talouselämälle tekemä laskelma. Škoda Octavia -farmarin kokonaiskulut laskettiin eri käyttövoimilla, kun autolla ajetaan 60 000 kilometriä ja sitä pidetään kolme vuotta."

    Harva noilla kilometreillä kustannusten takia dieseliä valitseekaan.

    Itse kun pidän autoa vähintään 10 vuotta ja ajan sillä 300-400 tkm, arvon alennuksen merkitys kääntyy päälaelleen. Kalliin auton pääomakulut on silloin suuret.

    Karkea laskutoimitus. Polttiksella ajo maksaa 10eur / 100km, sähköllä 3,40 (oletuksena 20 kWh / 100km, ja 0,17eur / kWh). Eroa 350tkm matkalla 23 000 eur sähköauton eduksi.

    Kyllä on halpaa! Ja minä kun olen aina luullut, että verottaja on osannut laskea autoilun kulut suunnilleen oikein. (Keskim. 43 €/100km tämän vuoden loppuun ja 44 €/100km 2021 alusta saakka + joitain euroja lisää sen mukaan, mitä pitää kuljettaa mukana.)

      1
  • Autoilun kulut kattavat "hiukan" enemmän, kuin pelkät polttoainekulut.

      1
  • muokattu 29.12.2020 17:21

    Toki, mutta ovatko nämä muut kulut relevantteja tämän vertailun kannalta? Huolloista, renkaista, veroista ja vakuutuksista syntyy tietysti kuluja, mutta heilauttavatko ne elinkaarikustannusten eroa mihinkään? Huollot ja verot sähköautoissa halvempia, vakuutukset ja renkaat ehkä hieman kalliimpia.

    Edit. Pääomakulu kaupasta romuksi oli koko yksinkertaistuksen låhtökohta

      1
  • Jos kuluihin tuli laskettua vain "polttoaine"kulut (muut kulut ovat yhtälössä vakioita eli supistuvat pois), diesel kuluttaa 5 l/100 km ja polttoaine maksaa 1.3 €/l eli 6,5 €/100 km. Dieselvero 500 € vuodessa ja kun se jyvitetään vaikka 35 000 kilometrille, tekee se yhteensä 8,0 €/100 km.
    Ero supistuu 16 000 euroon.

    Näin laskelmat heilahtelee. Sitten kun otetaan käsittelyyn hinnoista toisenlaiset esimerkit, helposti todelliset hintaerot heilahtaa useita tonneja. Esim. farkku-Golfista saa dieselin 29 000 eurolla. Tällaisen ostajalla saattaisi kelvata ID4, joka helposti maksaa hinnat alkaen 47 000 € eli liki kohtuuhintaisen Teslan verran. Tavaratilaa tosin tuossakin ID:ssä on valmistajan ilmoituksen mukaan 68 litraa vähemmän kuin Golfissa eli sähköauto joutuu antamaan melkoisesti tasoitusta. Saattaa joillekin aiheuttaa sen, että pitää valita pykälää suurempi eli vielä kalliimpi auto.

    Ei siis voi yleistää hintasuhteita yhden esimerkin perusteella, kun tulos käytännön valintatilanteessa voi olla myös päinvastainen.

      2
  • muokattu 30.12.2020 11:06

    @Herbert kirjoitti:
    Jos kuluihin tuli laskettua vain "polttoaine"kulut (muut kulut ovat yhtälössä vakioita eli supistuvat pois), diesel kuluttaa 5 l/100 km ja polttoaine maksaa 1.3 €/l eli 6,5 €/100 km. Dieselvero 500 € vuodessa ja kun se jyvitetään vaikka 35 000 kilometrille, tekee se yhteensä 8,0 €/100 km.
    Ero supistuu 16 000 euroon.

    Näin laskelmat heilahtelee. Sitten kun otetaan käsittelyyn hinnoista toisenlaiset esimerkit, helposti todelliset hintaerot heilahtaa useita tonneja. Esim. farkku-Golfista saa dieselin 29 000 eurolla. Tällaisen ostajalla saattaisi kelvata ID4, joka helposti maksaa hinnat alkaen 47 000 € eli liki kohtuuhintaisen Teslan verran. Tavaratilaa tosin tuossakin ID:ssä on valmistajan ilmoituksen mukaan 68 litraa vähemmän kuin Golfissa eli sähköauto joutuu antamaan melkoisesti tasoitusta. Saattaa joillekin aiheuttaa sen, että pitää valita pykälää suurempi eli vielä kalliimpi auto.

    Ei siis voi yleistää hintasuhteita yhden esimerkin perusteella, kun tulos käytännön valintatilanteessa voi olla myös päinvastainen.

    Olet tietysti oikeassa. Valitsin Ioniqin siksi että se on niitä harvoja malleja joista löytyy (melkein) "tavallinen" polttis että täyssähköversio. Jos vertaillaan eri automalleja keskenään tulee siihen taas lisää muuttujia, vaikka toki on totta että ID3 on Golfille se luontevin vertailukohta.

    Myös noissa kulutuksissa voi hienosäädöllä päätyä erilaisiin tuloksiin. Riittääkö 5 litraa ihan oikeasti keskikulutukseksi? (Voi toki riittää, en minä sitä sano). Sähkön laskin yläkanttiin 17 senttiin, tavallisesti auto ladattanen halvemmalla yösähköllä. Toisaalta sitä saatetaan ladata kalliimmalla kaupallisilla latureilla. Ja kolmanneksi sitä saa ainakin toistaiseksi silloin tällöin "tankillisen" myös ilmaiseksi. Joten tiedä sitten...

    Epävarmuustekijöitä, varsinkin 10v perspektiivillä, on paljon. Uutisen pohjalla ollut leasingyhtiön näkemys perustunee 3-5 vuoden horisonttiin.

    3 vuodessa sähköauto voi pitää hintansa dieseliä paremmin, koska tarjonta on niukkaa. 10v/350 tkm tarkoittaa käytännössä lähes 100% arvon menetystä. Polttiksella on parin sadan euron materiaaliarvo romumetallina, mikä mahtaa olla akkujen jälleenmyyntiarvo tuolloin?

    Mikä on polttoaineiden hintakehitys 10v perspektiivillä? Epäilen sen olevan nouseva, maailmanmarkkinahinnoista riippumatta. Entä sähkön? Kilometriverokin saattaa ehtiä käyttöön...

    Summa summarum, epävarmuustekijöitä ja liikkuvia osia on liikaa,ei näistä pysty vielä sanomaan mitään yleispätevää.

      1
  • muokattu 30.12.2020 23:26

    @M880 kirjoitti:
    Säästöä on vielä 13000 eur, jolla kattanee sen ylimääräisen kymppitonnin rahoituskulut.

    No katsotaanpa kattaneeko? Vaikkapa Helsingin pörssin osingot takaisin sijoittava kasvuindeksi OMXHGI oli tasan 10 vuotta sitten 30.12.2010 pisteluvussa 13302 ja sulki tänään 29370 pisteeseen.

    Päivälleen 10 vuotta sitten tuohon indeksiin sijoitettu 13.000 € on siis tänään 28703 € arvoinen. S&P500 indeksi on kirjoitushetken noteerauksella tehnyt samasta alkupääomasta jo 38576 € arvoisen.

    Jos varat olisi nostanut tänään, tuosta pitäisi tietenkin vähentää verovelka joka riippuu verovelvollisen muusta tilanteesta. Nämä ovat tietenkin vain esimerkkejä yhdeltä ajanjaksolta ja tässä viivoitinanalyysin alkupää on sub-primekriisin aiheuttamassa kuopassa. Mutta nämä luvut ovat silti todellista elettyä elämää eikä teoriaa. Ne olivat todellisia vaihtoehtoja 10 vuotta sitten auton ostaneelle.

      
  • muokattu 30.12.2020 23:38

    Vai oliko se ostohintojen ero vain 10.000 €?

    Siinä tapauksessa 10 vuoden takaisen hintaeron arvo on tänään 22079 € Helsingissä ja SePen kyydissä 29683 €.

    Vaikka tämäkin laskelma on todellista elettyä elämää, myös näiden kertoimien ekstrapolointiin liittyy tietenkin tulevaisuuden ennustamisen epävarmuus. Mutta se on selvää, että välittömän rahanmenon diskonttaus tuleviksi säästöiksi ei ole tälläkään kerralla aivan yksikäsitteinen asia.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Vai oliko se ostohintojen ero vain 10.000 €?

    Siinä tapauksessa 10 vuoden takaisen hintaeron arvo on tänään 22079 € Helsingissä ja SePen kyydissä 29683 €.

    Vaikka tämäkin laskelma on todellista elettyä elämää, myös näiden kertoimien ekstrapolointiin liittyy tietenkin tulevaisuuden ennustamisen epävarmuus. Mutta se on selvää, että välittömän rahanmenon diskonttaus tuleviksi säästöiksi ei ole tälläkään kerralla aivan yksikäsitteinen asia.

    Erotus oli sen 10keur.

    Näkökulmia on monia,ja tuo on yksi täysin validi. Mutta miksi käyttää autoon noin kallista rahaa? Esimerkiksi 5% todellisella vuosikorolla ja 6v maksuajalla rahan hinta on n. 1500€. Laina-ajan pidentyessä toki rahan hinta hieman kasvaa, erityisesti kaikenlaisten "tilinhoitopalkkioiden"myötä. Tähän ei liity epävarmuustekijöitä, koska tuon saa kiinteällä korolla. Joten käteisostajan kannattaa laittaa se ylimääräinen kymppitonni indeksirahastoon (jos uskoo niiden nousevan), ja ostaa auto velaksi.

      1
  • Juuri tästä syystä pääomakulussa arvon alenema riippuu automallista, mutta rahoituskulu on ostajan henkilökohtainen hänen valitsemastaan rahoitustavasta riippuva kustannus.

      1
  • muokattu 31.12.2020 17:54

    KEskustelun taso ei näköjään täällä nouse ikinä. Polttiksella ajaminen kustantaa 5€, tai ekoautoilla 4€, jos on kaasuauto. Kaksinkertanen vrihe ton m880 öhötyksiin verrattuna jossa sen todellisuudessa "polttiksella" ajaminen kustantaa kympin. Kaikenlisäksi hybriditkin on polttiksia, mutta eihän se nyt sitä tajua, varmaa ei löydä hybrideistä polttista mistää vaikka kuinka kaivelis.

    Tulee lähinnä mielee et onks teil kellää ees ajokorttia - ihan rehellinen kysymys.

    Jatkakaa vaa sähköautoöhötyksiänne ja omien kuvitelmien jakamista todellisuudesta, joku saa ainakin aina viikon naurut näistä, jos on autoalalla tarpeeksi narsistin vikaa ja haluaa nauraa muiden tietämättömyyksille.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:
    KEskustelun taso ei näköjään täällä nouse ikinä. Polttiksella ajaminen kustantaa 5€, tai ekoautoilla 4€, jos on kaasuauto. Kaksinkertanen vrihe ton m880 öhötyksiin verrattuna jossa sen todellisuudessa "polttiksella" ajaminen kustantaa kympin. Kaikenlisäksi hybriditkin on polttiksia, mutta eihän se nyt sitä tajua, varmaa ei löydä hybrideistä polttista mistää vaikka kuinka kaivelis.

    Tulee lähinnä mielee et onks teil kellää ees ajokorttia - ihan rehellinen kysymys.

    Jatkakaa vaa sähköautoöhötyksiänne ja omien kuvitelmien jakamista todellisuudesta, joku saa ainakin aina viikon naurut näistä, jos on autoalalla tarpeeksi narsistin vikaa ja haluaa nauraa muiden tietämättömyyksille.

    😘

      7
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    Keskustelun taso ei näköjään täällä nouse ikinä

    Kiitos kun olet mukana varmistamassa asiaa

      
  • "Tulee lähinnä mielee et onks teil kellää ees ajokorttia - ihan rehellinen kysymys."

    Täällä kylillä oli eräs mies joka ajoi autoa ilman ajokorttia yli 20 vuotta. Tämmöistä voi harjoittaa kun on pieni kiinnijäämisen riski.

      1
  • @▫️ kirjoitti:
    "Tulee lähinnä mielee et onks teil kellää ees ajokorttia - ihan rehellinen kysymys."

    Täällä kylillä oli eräs mies joka ajoi autoa ilman ajokorttia yli 20 vuotta. Tämmöistä voi harjoittaa kun on pieni kiinnijäämisen riski.

    Juu näin se on. Yksi ammattilainen ajoi tukkirekkaa koko ikänsä ilman korttia ja siirtyi siitä hommasta ansaitulle eläkkeelle. Eihän sitä kortilla ajeta. 😆

      
  • Kustannuslaskelmassa on huomioitava että suurilta osin puhutaan verotuksesta. On valtioita joissa sähköllä ajamalla ei säästä mitään koska tankkaaminen / lataaminen on melkein saman hintaista, totuttuun nähden bensa on halpaa (esim. USA 0,559 €/litra) ja sähkö yllättävän kallista (Saksa 0,287 €/ kW/h). Toisaalta, jos polttoaine on halpaa ei polttoainelasku ole kovin kiinnostava aihe.

    Sitä ei vielä tiedetä kauanko Suomessa sähköautojen sallitaan olla maksamatta polttoaineveroa. Suomella on vankka perinne verottaa liikennettä, ja nyt meillä on myynnissä veronkiertoautoja.

    Tosin Suomen automarkkina on niin pieni ettei sillä ole vaikutusta siihen mitä autotehtaat valmistavat, ja nykyään osa uusrekisteröinnistä on Ruotsista tuotuja käytettyjä... Esimerkiksi Renault ei myy Suomessa Clion, Capturin tai Megane sedanin dieseleitä, mutta Virossa ne on hinnastossa.

    Pienemmän auton vuotuinen dieselvero (My-dieselin hinta sama kuin bensa-98:in) jää kohtuulliseksi, mutta hankinnan autovero nostaa ostohinnan korkeaksi. Mielenkiintoinen tilanne jos ei ole omaa latauspaikkaa sähköiselle autolle, tai ajomatka on niin pitkä että plug-inia ajetaan tyhjällä akulla.

      2
  • Persua myöten moni keskustelija on tuonut esiin erilaisia näkökulmia auton valintaan, vaikka Persu ei omaksumaansa tyyliinsä haluakaan esittää asiaansa vittuilematta kaikille muille.

    Ongelma näyttääkin olevan yrityksessä löytää merkittävästi toisistaan poikkeaviin vaatimuksiin vain yksi ainoa oikea vastaus. Se on vaikeaa yhden totuuden Suomessa, jossa perinteisesti halutaan hyväksyä vain yksi oikea vastaus riippumatta siitä mikä oli kysymys.

      3
  • Ehkäpä tuon "perussuomalaisen" kirjoitusten päätarkoitus onkin itse perussuomalaisten mollaaminen tekeytymällä tyhmäksi ja ilkeäksi "perussuomalaiseksi" kirjoitusvirheineen kaikkineen?

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ehkäpä tuon "perussuomalaisen" kirjoitusten päätarkoitus onkin itse perussuomalaisten mollaaminen tekeytymällä tyhmäksi ja ilkeäksi "perussuomalaiseksi" kirjoitusvirheineen kaikkineen?

    Ongelmat voivat ilmetä monella tavalla ja tämähän on mitä parhain keino purkaa paineita. Ei näistä kenenkään kannata itseensä ottaa, ilkeästi kommentoiva tietää tasan tarkkaan mikä on ongelma ja me muut vain arvailemme syitä tähän. Ilkeämielisyys tässä tapauksessa ei ilmennä vihaa vaan tapaa purkaa pahaa oloa tavalla tai toisella. Selkeä vihamielisyys on epämiellyttävää ja tuomittavaa mutta tässä tapauksessa on ehkä parhainta yrittää ymmärtää. Moderaattori on todennut täällä että mennään vielä rajoissa jossa ketään ei tarvitse laittaa keskusteluista ulos. Samaa mieltä taisi olla suurin osa aktiiveista. Eiköhän ne hyvän maun rajat ole jokseenkin selvillä meillä kaikilla, parannettavaa toki aina on sen tietää aivan kaikki.

      2
  • @Kumppani kirjoitti:
    @perussuomalainen kirjoitti:

    Keskustelun taso ei näköjään täällä nouse ikinä

    Kiitos kun olet mukana varmistamassa asiaa

    Olet sä lievä narsisti vai isompi narsisti? Terve sä et ainakaan ole.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Persua myöten moni keskustelija on tuonut esiin erilaisia näkökulmia auton valintaan, vaikka Persu ei omaksumaansa tyyliinsä haluakaan esittää asiaansa vittuilematta kaikille muille.

    Ongelma näyttääkin olevan yrityksessä löytää merkittävästi toisistaan poikkeaviin vaatimuksiin vain yksi ainoa oikea vastaus. Se on vaikeaa yhden totuuden Suomessa, jossa perinteisesti halutaan hyväksyä vain yksi oikea vastaus riippumatta siitä mikä oli kysymys.

    Vittuilua se passiivisagressivinen vänkääminen ja jankutuskin on, ja siitähän te hermostutte kun tuon sen asian esiin, kuinka alkeellisella tasolla olette ihmisinä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ehkäpä tuon "perussuomalaisen" kirjoitusten päätarkoitus onkin itse perussuomalaisten mollaaminen tekeytymällä tyhmäksi ja ilkeäksi "perussuomalaiseksi" kirjoitusvirheineen kaikkineen?

    Miten ottaisit tyhmyyteen kantaa jos ei tajua että hybridi on polttis? Ei taida silloin ko. henkilö olla koskaan autoa nähnytkään.

      
  • muokattu 01.01.2021 19:17

    @perussuomalainen kirjoitti:

    Keskustelun taso ei näköjään täällä nouse ikinä

    Kiitos kun olet mukana varmistamassa asiaa

    Olet sä lievä narsisti vai isompi narsisti? Terve sä et ainakaan ole

    ja

    Vittuilua se passiivisagressivinen vänkääminen ja jankutuskin on, ja siitähän te hermostutte kun tuon sen asian esiin, kuinka alkeellisella tasolla olette ihmisinä.

    Kiitos, todistit juuri kommenttini oikeaksi

      1
  • muokattu 01.01.2021 20:25

    @perussuomalainen kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ehkäpä tuon "perussuomalaisen" kirjoitusten päätarkoitus onkin itse perussuomalaisten mollaaminen tekeytymällä tyhmäksi ja ilkeäksi "perussuomalaiseksi" kirjoitusvirheineen kaikkineen?

    Miten ottaisit tyhmyyteen kantaa jos ei tajua että hybridi on polttis? Ei taida silloin ko. henkilö olla koskaan autoa nähnytkään.

    Kuka ei tajua? Sinäkö? Ei-ladattavat hybridit kulkevat kokonaan polttoaineesta tuotetulla energialla ja ladattavat hybridit lähestyvät sähköautoa siinä suhteessa, että niillä pääsee, niin halutessaan, kelistä riippuen, kun on ladannut akun, ainakin alkumatkan ilman polttomoottorin käyttämistä.

      
  • @perussuomalainen kirjoitti:

    Miten ottaisit tyhmyyteen kantaa jos ei tajua että hybridi on polttis? Ei taida silloin ko. henkilö olla koskaan autoa nähnytkään.

    Tähän on turha odottaa vastausta, kysyn kuitenkin, kerro meille mitä hybridi autoissa tarkoittaa??

      1
  • Muutosvastarinta on moninelle luontaista. Uuden pelko saa tarrautumaan kiinni vanhaan. Tuo epätoivo luo mm. seuraavanlaisia väitteitä:
    -Volkkarilta ei tule sähköautoja, eikä varsinkaan 30 k€ maksavaa sähköautoa ole tulossa
    -Polestar 2 ei tule Suomeen
    -Ylipäätään valmistajat eivät ole tuomassa sähköautoja markkinoille, vaan sähköautojen valikoima vain supistuu...

    Vaikka kaasuautojen oraakkelin joka ikinen väite on osoittautunut vääräksi, niin se ei aiheuta hänessä kuin lisää känkkäränkkähenkeä ja uusia järjettömiä väitteitä.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit