Sähköautojen latausmaksut helpottuvat hoituen automaattisesti

82 kommenttia
«13

Malliston uusimpana tulokkaana Taycan tarjoaa heti kättelyssä uutuusominaisuuksia, jotka saadaan muihin malliversioihin vasta mallivuoden vaihtuessa. Esimerkiksi Plug & Charge toiminto mahdollistaa kätevän lataamisen ja maksamisen ilman korttia tai sovellusta: Taycan muodostaa salatun tiedonsiirtoyhteyden Plug & Charge yhteensopivaan latausasemaan heti, kun latauskaapeli liitetään autoon. Lataus käynnistyy välittömästi tämän jälkeen, ja myös laskutus tapahtuu automaattisesti.

  
  • NHBNHB
    muokattu 22.01.2021 04:38

    Teslalla tämä on toiminut jo pitkään tosi hyvin, paitsi tietenkin TM:n kohureporttereilla on tämänkin kanssa ongelmia. Tässä on se, mihin pitää pyrkiä. Korteista ja käteisestä ei ole kuin ylimääräistä vaivaa.

      
  • Kolmen kirjaimen ihmeeltä ei löydy Tekniikan Maailmasta koskaan mitään positiivista sanottavaa, sama helvetin levy pyörii kaiken aikaa! 🙍

    TM on johtava julkaisu johon voi luottaa ja kestää vertailun mihin tahansa vastaavaan julkaisuun!

    Testejä, vertailuja, tiedettä ja teknologiaa!

    TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite. TM välittää lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja. 👍

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite. TM välittää lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja. 👍

    Ehdottomasti noin. :)

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17b-2020/tama-selitys-kannattaa-lukea/

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kolmen kirjaimen ihmeeltä ei löydy Tekniikan Maailmasta koskaan mitään positiivista sanottavaa, sama helvetin levy pyörii kaiken aikaa! 🙍

    TM on johtava julkaisu johon voi luottaa ja kestää vertailun mihin tahansa vastaavaan julkaisuun!

    Testejä, vertailuja, tiedettä ja teknologiaa!

    TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite. TM välittää lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja. 👍

    Tämä saattaa pitää paikkansa myös Team Teslan artikkelin kohdalla. Ehkä testiä tekemään valittiin tarkoituksella vähän kädetön ryhmä, jotta saatiin irti sähköautoilun haasteita. Ihan hyvä, että kuluttaja on perehtynyt asiaan kunnolla eikä odota liian paljon sähköautoilun auvoisuutta. Muita ongelmia sähköauton kanssa ei tarvitse odottaa kohtaavansa kuin latauksen onnistumisen vaivattomasti ja viivettä aiheuttamatta. Lataaminen voi olla tosi vaivatonta, niin kuin minulla on ollut tähän asti 7kk ajan. Tai se voi olla jotain sen tapaista, mitä Team Tesla koki. Sanoisin, että Team Tesla itse kaivoi verta nenästään, mutta ehkä se kuului jutun juoneen tai sitten oli tosiaan amatöörit asialla. Ainakin juttu herättää ajatuksia sähköautoilusta tavalla jos toisella kiinnostuneissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kolmen kirjaimen ihmeeltä ei löydy Tekniikan Maailmasta koskaan mitään positiivista sanottavaa, sama helvetin levy pyörii kaiken aikaa! 🙍

    TM on johtava julkaisu johon voi luottaa ja kestää vertailun mihin tahansa vastaavaan julkaisuun!

    Testejä, vertailuja, tiedettä ja teknologiaa!

    TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite. TM välittää lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja. 👍

    Tämä saattaa pitää paikkansa myös Team Teslan artikkelin kohdalla. Ehkä testiä tekemään valittiin tarkoituksella vähän kädetön ryhmä, jotta saatiin irti sähköautoilun haasteita. Ihan hyvä, että kuluttaja on perehtynyt asiaan kunnolla eikä odota liian paljon sähköautoilun auvoisuutta. Muita ongelmia sähköauton kanssa ei tarvitse odottaa kohtaavansa kuin latauksen onnistumisen vaivattomasti ja viivettä aiheuttamatta. Lataaminen voi olla tosi vaivatonta, niin kuin minulla on ollut tähän asti 7kk ajan. Tai se voi olla jotain sen tapaista, mitä Team Tesla koki. Sanoisin, että Team Tesla itse kaivoi verta nenästään, mutta ehkä se kuului jutun juoneen tai sitten oli tosiaan amatöörit asialla. Ainakin juttu herättää ajatuksia sähköautoilusta tavalla jos toisella kiinnostuneissa.

    Kukaan ei ole seppä syntyessään. Hyvin suunniteltu työ on puoliksi tehty. Ihan vain perisuomalaisia sanontoja. Sähköautoilusta keskustelu kärjistyy siihen että täällä sähköautoilijat syyllistävät Tekniikan Maailman testimatkaajat sähköautovastaisiksi, sehän on lähtökohtaisesti täysin väärä tulkinta. HR sinäkin lähdit mukaan tähän sopulilauman tavoin käyttäytyvään joukkoon, toistamalla tuota samaa argumentointia mitä tuolla team teslan matkantekoa kommentoidaan. Voihan tuon ottaa oikealla asenteella opetusmielessä eikä syyllistäen asenteellisesti kädettömäksi ryhmäksi tai sähköautovastaiseksi tarinaksi.

      
  • Kannattaakohan kuunnella joukkoa, jolla ei ole mitään kokemusta aiheesta vai sitä toista joukkoa, joka on joka päivä tekemisissä aihepiirin kanssa? Todella vaikea kysymys.

    HR on kyllä hyvä esimerkki. Taisi olla vain vuosi sitten, kun hän vielä hyvin kiihkeästi vastusti sähköautoja. Samat kuluneet ennakkoluulot tulivat aggressiivisesti esiin joka kerta: ei riitä range, ei onnistu lataus, ei riitä tilat, ei mun reiteillä jne. Nyt kun kokemus on syrjäyttänyt ennakkoluulot, niin kellossa on hieman toinen ääni.

      4
  • muokattu 25.01.2021 10:20

    Pystyykö sähköautojen puolestapuhuja listaamaan mainehaittoja joita liitetään sähköautoihin ja sähköautoiluun? Ei nämä ole pelkkiä ennakkoluuloja, onhan siellä selviä epäkohtia ja puutteita mutta kaikki riippuu siitä haluaako asioita tuoda esiin vai ei. Tuo yksipuolinen ylisanainen mainonta ilman pienintäkään kriittistä sietokykyä on aika erikoinen tapa keskustella. Normaaliin keskusteluun kuuluu kysymykset ja asianmukaiset vastaukset. Sähköautoiluun liitetyt asialliset kysymykset liitetään säännönmukaisesti sähköautovastaisuuteen, kuten nämä viimeaikaiset keskustelut ovat hyvin osoittaneet.

      
  • muokattu 25.01.2021 13:26

    @tracktest kirjoitti:

    Kolmen kirjaimen ihmeeltä ei löydy Tekniikan Maailmasta koskaan mitään positiivista sanottavaa, sama helvetin levy pyörii kaiken aikaa!

    "Toivoisin tämän linjan jatkuvan, tosikoille tämä on tietysti erittäin epämieluisaa luettavaa". Vai miten tähän kuuluikaan kommentoida?

    Ja näinkin voi tuota kommentoida:
    "Merkki herättää niin voimakkaita tunteita näiden omistajissa, että on pakko kysyä saatteko tästä pahoinvoinnista ja agressiivisesta puolustamisesta jonkinlaisen korvauksen? Muutenhan tuollaista kiihkoilua on vaikea ymmärtää menee nimittäin aika rajusti fanaattisuuden/uskonnon puolelle."

      
  • Muistan, kuinka TM oli vielä pari vuotta sitten ihan surkea julkaisu ja väärässä, kun kävi niin uskomattomasti, ettei eräs kolmikirjaiminen automerkki sattunut voittamaan vertailua. Tuomio oli hyvin selvä - väärin testattu.

      1
  • Ainahan voi parantaa ja niinhän tässä on käynyt. Lehti on mennyt aimo harppauksen eteenpäin ja on tämän alan johtava julkaisu Suomessa ja kestää vertailun mihin tahansa julkaisuun maailmalla. 👍

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Ainahan voi parantaa ja niinhän tässä on käynyt

    3-kirjaiminen saa nykyään siis parempia arvosanoja, vai?

      
  • @NHB kirjoitti:
    Kannattaakohan kuunnella joukkoa, jolla ei ole mitään kokemusta aiheesta vai sitä toista joukkoa, joka on joka päivä tekemisissä aihepiirin kanssa? Todella vaikea kysymys.

    HR on kyllä hyvä esimerkki. Taisi olla vain vuosi sitten, kun hän vielä hyvin kiihkeästi vastusti sähköautoja. Samat kuluneet ennakkoluulot tulivat aggressiivisesti esiin joka kerta: ei riitä range, ei onnistu lataus, ei riitä tilat, ei mun reiteillä jne. Nyt kun kokemus on syrjäyttänyt ennakkoluulot, niin kellossa on hieman toinen ääni.

    Outoa jupinaa taas.

    Sähköauton hankintaa harkitessa on ihan relevanttia selvitellä omalta kannaltaan rangen riittävyys, latausmahdollisuudet ja auton tilat. Se ei ole sähköautovastaisuutta vaan asian puntaroimista etukäteen.

    Sinä vänkäät kritiikittömästi sähköauton puolesta, mikä on erikoista hemmolta, joka ei itse aja sähköautolla. Mielipiteesi sähköautoista eivät ole olleet uskottavia esim. sen lentokenttämatkojen käsittelyssä. Juuri kukaan ei varmasti halua pitkän reissun päälle jäädä lataamaan autoaan jonnekin pääkaupunkiseudun latausasemalle. Silloin, kun tästä puhuttiin, harkitsin sellaisen sähköauton hankkimista, jonka range ei olisi riittänyt edestakaiseen lentoasemareissuun talviaikaan. Nykyisella autolla ongelmaa ei ole, eikä mielipiteeni lentoasemareissusta ole mihinkään muuttunut.

    Latausasemien suhteen tilanne on parantunut, mutta ei se hyvällä tasolla ole vieläkään. Jos Model X ei olisi tullut esiin sopivassa tilanteessa, kun olin etsimässä menopeliä, jossa on selkeästi pidempi sähkösäde kuin 40km, ajaisin nytkin lataushybridillä. Käytännössä tarvitsen erittäin harvoin latausasemia ja sattumalta minun reitit menevät Tampereen ja Äänekosken suuntaan, kun Suomessa ajan pitkiä matkoja. Eli Teslan latausasemat osuvat silloin hollille ja Jari-Pekka Hartolassa. Minulle riittää siis karrigoiden sanottuna, että Suomessa on kolme latausasemaa. Tai on tähän asti riittänyt. Muun latauksen olen tehnyt kotona, töissä tai mukana kulkevan jatkojohdon perässä olevalla 3-vaihematkalaturilla. Model X ja 500km range oli ratkaisu minun ajoihini lentoasemalle ja asiakkaiden luokse. Itäsuunnassa olen kyllä ladannut kerran Viipurinportilla em. lisäksi.

    Jokaisen on syytä olla krittinen hankkiessaan sähköauton. Ilman sopivia latausmahdollisuuksia ja niihin suhteutettua akun kokoa sähköautoilusta tulee vaivalloista, ehkä suorastaan piinallista. Mutta on syytä huomata, että latausmahdollisuuksia on muitakin kuin varsinaiset "lataustolpat".

    Yhden asian huomasin sähköauton ja lataushybridin käytössä pian sähköauton hankinnan jälkeen: lataamisen tarve väheni aivan radikaalisti. Olin tottunut lataamaan hybridiä aina, kun vain mahdollista. Sähköauton akku on niin iso, että poisluettuna pitkät matkat sitä tarvitsee ladata melko harvoin. Iso akku latautuu täyteen tietysti hitaammin kuin hybridin akku, mutta mitä väliä, kun itse vetelee hirsiä akun lataantuessa.

      2
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kolmen kirjaimen ihmeeltä ei löydy Tekniikan Maailmasta koskaan mitään positiivista sanottavaa, sama helvetin levy pyörii kaiken aikaa! 🙍

    TM on johtava julkaisu johon voi luottaa ja kestää vertailun mihin tahansa vastaavaan julkaisuun!

    Testejä, vertailuja, tiedettä ja teknologiaa!

    TM:n luotettavat ja puolueettomat testit ja vertailut ovat käsite. TM välittää lukijoilleen tietoa, josta on hyötyä ja auttaa kuluttajia tekemään oikeita valintoja. 👍

    Tämä saattaa pitää paikkansa myös Team Teslan artikkelin kohdalla. Ehkä testiä tekemään valittiin tarkoituksella vähän kädetön ryhmä, jotta saatiin irti sähköautoilun haasteita. Ihan hyvä, että kuluttaja on perehtynyt asiaan kunnolla eikä odota liian paljon sähköautoilun auvoisuutta. Muita ongelmia sähköauton kanssa ei tarvitse odottaa kohtaavansa kuin latauksen onnistumisen vaivattomasti ja viivettä aiheuttamatta. Lataaminen voi olla tosi vaivatonta, niin kuin minulla on ollut tähän asti 7kk ajan. Tai se voi olla jotain sen tapaista, mitä Team Tesla koki. Sanoisin, että Team Tesla itse kaivoi verta nenästään, mutta ehkä se kuului jutun juoneen tai sitten oli tosiaan amatöörit asialla. Ainakin juttu herättää ajatuksia sähköautoilusta tavalla jos toisella kiinnostuneissa.

    Kukaan ei ole seppä syntyessään. Hyvin suunniteltu työ on puoliksi tehty. Ihan vain perisuomalaisia sanontoja. Sähköautoilusta keskustelu kärjistyy siihen että täällä sähköautoilijat syyllistävät Tekniikan Maailman testimatkaajat sähköautovastaisiksi, sehän on lähtökohtaisesti täysin väärä tulkinta. HR sinäkin lähdit mukaan tähän sopulilauman tavoin käyttäytyvään joukkoon, toistamalla tuota samaa argumentointia mitä tuolla team teslan matkantekoa kommentoidaan. Voihan tuon ottaa oikealla asenteella opetusmielessä eikä syyllistäen asenteellisesti kädettömäksi ryhmäksi tai sähköautovastaiseksi tarinaksi.

    Team Teslan jutussa on paljon sellaisia kohtia, jotka harmittavat, kun itse tietää millaista sähköauton käyttäminen on. Jutussahan on selkeästi asenteellisia kommentteja, mm. "auton pitää palvella ihmistä eikä ihmisen autoa". Kaikki tietävät polttomoottoriautojen vaativan aika lailla huolenpitoa eli palvelemista, jotta auto pystyy palvelemaan ihmistä.

    On tiedossa, että sähköautoa pitää ladata tiheämmin kuin polttisautoa tankata. Miksi se asia pitää dramatisoida koko jutun tärkeimmäksi "vetonaulaksi"? Itsehän Team Tesla töpeksi sen asian kanssa useamman kerran, mm. aikatauluttamalla matkansa niin, että jotkut latausasemat oli jo suljettu.

    Ei minun tietysti olisi tarvinnut kirjotella Team Teslan tekemisistä kommentteja, ei niillä artikkelia jälkikäteen muutettua saa.

    Ihmettelen vain, miksi sähköauton käyttöesimerkiksi piti nostaa matka, jota suurin osa autoilijoista ei varmaankaan koskaa aja. Jos tekevät toisen jutun autoilusta sellaisissa olosuhteissa, joissa suurin osa suomalaisista ajelee, niin se korjaisi asiaa eikä tarvitsisi ihmetellä TM:n motivaatioita asiassa. Muutenkaan ei ole oikein nostaa yksittäistä matkaa mahdollisimman hankalissa olosuhteissa ja yksittäisellä sähköautolla tehtynä kuvastamaan koko sähköautoilun todellisuutta. Mutta kyllä kai lukijat osaavat tulkita asiat oikein.

    Kyllä se on totta, että sähköautolla ajavan täytyy sovittaa ajoreittinsä niin, että saa lataukset hoidettua. Mitä sitten? Se koskee sitä paitsi vain matka-ajoa. Päivittäisessä käytössä sähköauto on erittäin vaivaton käyttää. Ei tarvitse esim. ollenkaan käydä bensiksellä.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:.

    Sähköauton hankintaa harkitessa on ihan relevanttia selvitellä omalta kannaltaan rangen riittävyys, latausmahdollisuudet ja auton tilat. Se ei ole sähköautovastaisuutta vaan asian puntaroimista etukäteen.

    Sinä vänkäät kritiikittömästi sähköauton puolesta, mikä on erikoista hemmolta, joka ei itse aja sähköautolla. Mielipiteesi sähköautoista eivät ole olleet uskottavia esim. sen lentokenttämatkojen käsittelyssä. Juuri kukaan ei varmasti halua pitkän reissun päälle jäädä lataamaan autoaan jonnekin pääkaupunkiseudun latausasemalle. Silloin, kun tästä puhuttiin, harkitsin sellaisen sähköauton hankkimista, jonka range ei olisi riittänyt edestakaiseen lentoasemareissuun talviaikaan. Nykyisella autolla ongelmaa ei ole, eikä mielipiteeni lentoasemareissusta ole mihinkään muuttunut.

    Latausasemien suhteen tilanne on parantunut, mutta ei se hyvällä tasolla ole vieläkään.

    Mitä sinä tiedät kokemuksestani sähköautolla ajamisesta? Miten tuo arvioini lentokenttäreissujesi onnistumisesta sähköautolla nyt arvioiden, kun sinulla(kin) on kokemusta sähköautosta? Minä olen suositellut ostamaan sellaisen sähköauton, jonka range ja latausmahdollisuudet riittävät matkoillesi. Jos sinä olet väkisin halunnut ostaa käyttöösi sopimattoman auton, niin turha siitä on vinkua minulle.

    Kun kirjoitat, kuinka NHB on tosi ärsyttävä osoittaessaa esimerkkierissuillesi löytyvän latureita ja keksit omasta päästäsi kaikkea negatiivista Tesloista, niin on se vähän muutakin kuin vain "vaihtoehtojen pohtimista". Eikö se ollut niin, että ainoastan fanittaminen on hyvä syy ostaa Tesla, Model X:n tilat eivät sinulle riitä ja koirasikaan eivät tuollaiseen autoon käpälällään vapaaehtoisesti astu? Puntaroimista ja perusteltua kritiikkiäkö tuo nyt vain oli? Sitten meni vain muutama kuukausi ja yhtä äkkiä Tesla olikin tosi hyvä ja juuri sulle sopiva, eikä koiratkaan varmaan kovin paljoa ulise oman nimikkomoodin pitäessä sisäilman sopivana parkissakin. Tuskin tuossa parissa kuukaudessa se laturiverkkokaan niin kovin valtavasti laajeni, että täydellinen suunnan muutos olisi sillä perusteltu.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Ainahan voi parantaa ja niinhän tässä on käynyt

    3-kirjaiminen saa nykyään siis parempia arvosanoja, vai?

    Ei liity arvosanoihin. Annan arvosanat itse jos sellaisia nyt ylipäätään pitää antaa. Enpä ole tuolta kantilta autojani valinnut. Kokonaisuus ratkaisee eivät muiden mielipiteet.

    Tämä muutti suhtautumiseni positiiviseen suuntaan, näin aloin lukemaan laidasta laitaan kaikkea mielenkiintoisia asioita tämän lehden parissa. Testejä, vertailuja, tiedettä ja teknologiaa ja olen viihtynyt hyvin. Mukavia lukuhetkiä on ollut useita. Tämän lehden testivoittajiin olen ollut tyytyväinen omissakin valinnoissani, ei voi moittia. Analyyttisia testejä ja vertailuja, kiitos niistä!

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-talviauto-2014-on-valittu/

      
  • muokattu 25.01.2021 23:21

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:.

    Sähköauton hankintaa harkitessa on ihan relevanttia selvitellä omalta kannaltaan rangen riittävyys, latausmahdollisuudet ja auton tilat. Se ei ole sähköautovastaisuutta vaan asian puntaroimista etukäteen.

    Sinä vänkäät kritiikittömästi sähköauton puolesta, mikä on erikoista hemmolta, joka ei itse aja sähköautolla. Mielipiteesi sähköautoista eivät ole olleet uskottavia esim. sen lentokenttämatkojen käsittelyssä. Juuri kukaan ei varmasti halua pitkän reissun päälle jäädä lataamaan autoaan jonnekin pääkaupunkiseudun latausasemalle. Silloin, kun tästä puhuttiin, harkitsin sellaisen sähköauton hankkimista, jonka range ei olisi riittänyt edestakaiseen lentoasemareissuun talviaikaan. Nykyisella autolla ongelmaa ei ole, eikä mielipiteeni lentoasemareissusta ole mihinkään muuttunut.

    Latausasemien suhteen tilanne on parantunut, mutta ei se hyvällä tasolla ole vieläkään.

    Mitä sinä tiedät kokemuksestani sähköautolla ajamisesta? Miten tuo arvioini lentokenttäreissujesi onnistumisesta sähköautolla nyt arvioiden, kun sinulla(kin) on kokemusta sähköautosta? Minä olen suositellut ostamaan sellaisen sähköauton, jonka range ja latausmahdollisuudet riittävät matkoillesi. Jos sinä olet väkisin halunnut ostaa käyttöösi sopimattoman auton, niin turha siitä on vinkua minulle.

    Kun kirjoitat, kuinka NHB on tosi ärsyttävä osoittaessaa esimerkkierissuillesi löytyvän latureita ja keksit omasta päästäsi kaikkea negatiivista Tesloista, niin on se vähän muutakin kuin vain "vaihtoehtojen pohtimista". Eikö se ollut niin, että ainoastan fanittaminen on hyvä syy ostaa Tesla, Model X:n tilat eivät sinulle riitä ja koirasikaan eivät tuollaiseen autoon käpälällään vapaaehtoisesti astu? Puntaroimista ja perusteltua kritiikkiäkö tuo nyt vain oli? Sitten meni vain muutama kuukausi ja yhtä äkkiä Tesla olikin tosi hyvä ja juuri sulle sopiva, eikä koiratkaan varmaan kovin paljoa ulise oman nimikkomoodin pitäessä sisäilman sopivana parkissakin. Tuskin tuossa parissa kuukaudessa se laturiverkkokaan niin kovin valtavasti laajeni, että täydellinen suunnan muutos olisi sillä perusteltu.

    Kyllähän olen usein sanonut, että Model X tuli tutuksi otolliseen aikaan Ruuhkamiehen ansiosta. En tiedä sinun sähköautoilusta muuta kuin, mitä itse olet kertonut eli että ajoit tuohon aikaa ladattavalla hybridillä.

    En muista kaikkea, mitä olen minnekin kirjoittanut, mutta Teslasta olen ollut sitä mieltä, että fanittamisesta en pidä, mutta itse autoa vastaan ei ole mitään.

    Ajoitus osui kohdalleen Ruuhkamiehen kirjoitusten ja oman autonvaihtohankkeeni kanssa. Onneksi en saanut hankittua lataushybridiä silloin.

    Model X tosiaan tuntui heti koeajolla, että sehän on kuin minua varten tehty. Ja koirakin kulkee kyydissä ihan tyytyväisenä. Nopea toimitus autolle oli vielä piste iin päällä. Se ratkaisi hankinnan lopullisesti. Ainoa uusi auto minulla, jota ei tilauksen jälkeen tarvinnut odottaa kuin viikonlopun yli.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Team Teslan jutussa on paljon sellaisia kohtia, jotka harmittavat, kun itse tietää millaista sähköauton käyttäminen on. Jutussahan on selkeästi asenteellisia kommentteja, mm. "auton pitää palvella ihmistä eikä ihmisen autoa". Kaikki tietävät polttomoottoriautojen vaativan aika lailla huolenpitoa eli palvelemista, jotta auto pystyy palvelemaan ihmistä.

    Aikalailla huolenpitoa ja palvelemista:

    • huolto kerran vuodessa
    • renkaiden vaihto keväällä ja syksyllä
    • tankkaus parin viikon välein
    • lasinpesunestettä tarpeen mukaan
    • pesu ja vahaus, sekä sisätilojen imurointi tarvittaessa

    Sähköautossa jää tankkaus pois. Tilalla lataus. Huolto sitten valmistajan ohjeen mukaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tämä saattaa pitää paikkansa myös Team Teslan artikkelin kohdalla. Ehkä testiä tekemään valittiin tarkoituksella vähän kädetön ryhmä, jotta saatiin irti sähköautoilun haasteita.

    Sinulla saattaa ollakin kanttia tällaiseen arvioon, mutta hieman taustoja tuntien minä en tällä kokemuksella rohkene epäillä kädettömyyttä.

    Kun auton normikulutuksesta laskettu range on viidettäsataa kilometriä ja sekä auto että tämän kommenttipalstan sähköautoasiantuntijat kehottavat pysähtymään noin 200 km matkalla välilataukseen tai jopa pidentämään reittiä laturin kautta ajaakseen, niin on siinä tietty kädettömyyden tunnusmerkistö havaittavissa, joskaan ei välttämättä ratin takana.

      1
  • NHBNHB
    muokattu 26.01.2021 14:29

    @740 GLE kirjoitti:
    Sinulla saattaa ollakin kanttia tällaiseen arvioon, mutta hieman taustoja tuntien minä en tällä kokemuksella rohkene epäillä kädettömyyttä.

    Kyllä kädettömyys on ilmeistä silloin, kun kyseiset kokemusasiantuntijat eivät pääse edes kesäkelissä yli 230 kilometrin rangeen - omien sanojensa mukaan sitten mitenkään. Ihan tavikset ajavat paljon pidemmälle kesällä. Tuo versiohan M3:sta oli varmaan markkinoiden eniten rangeaan pakkasella menettävä malli.

    Kiira on myös etukäteen toistuvasti toitottanut pystyvänsä vain 230 kilometrin rangen kaikissa säissä, mutta lähtee sitten pakkasilla ajamaan 260 kilometrin siirtymää kahvitauon kanssa ja jättää vieläpä lataamatta kahvipaikan läheisellä laturilla. Kuinka taitavalta käyttämiseltä tuo mielestäsi kuulostaa? Itse lasken tuosta yhdestäkin siirtymästä ainakin kolme karkeaa kädettömyyden osoitusta.

      
  • muokattu 26.01.2021 14:53

    @HybridRules kirjoitti:
    Team Teslan jutussa on paljon sellaisia kohtia, jotka harmittavat, kun itse tietää millaista sähköauton käyttäminen on. Jutussahan on selkeästi asenteellisia kommentteja, mm. "auton pitää palvella ihmistä eikä ihmisen autoa". Kaikki tietävät polttomoottoriautojen vaativan aika lailla huolenpitoa eli palvelemista, jotta auto pystyy palvelemaan ihmistä.

    Totta, mutta selvästi ylikin keskimääräistä ajosuoritetta polttiksella ajavalle riittää yksi huoltopäivä kerran vuodessa itse valittuna päivänä. Siis jos raskii ostaa vaikka jonkun hieman alle 20 vuotta vanhan kolmisensataatuhatta ajetun.

    Oma valintani on polkupyörä peräkontissa ja auto jää työmatkan varrelle ja noudetaan illalla mukaan töistä lähtiessä. Pyörälenkin reitti vaihtuu, mutta matka ei muutu merkittävästi.

    On tiedossa, että sähköautoa pitää ladata tiheämmin kuin polttisautoa tankata. Miksi se asia pitää dramatisoida koko jutun tärkeimmäksi "vetonaulaksi"? Itsehän Team Tesla töpeksi sen asian kanssa useamman kerran, mm. aikatauluttamalla matkansa niin, että jotkut latausasemat oli jo suljettu.

    Silloin kun auto pakottaa pysäkkejä enemmän kuin miehisto kaipaisi, kyse on auton palvelemisesta. Samoin silloin kun kovalla pakkasella alle puolet auton normikulutusrangesta saa auton ja nettiyhteisön ehdottamaan välitankkausta tai kiertotietä sen mahdollistamiseksi.

    Tästä asiasta tehtiin pääasia, koska toimintamatka on pidemmällä matkalla pääasiallisin ero sähkärin ja polttiksen välillä kaiken muun toimiessa normaaliin tapaan. Juuri sitähän se tarkoittaa, kun muuta merkillistä raportoitavaa ei löytynyt (äärimmäisten pakkaskelien lämmityslaitekummallisuuksia lukuun ottamatta, mikä ei ole suuri yllätys vanhanaikaisella lämmityslaitteella varustetussa autossa).

    Joillekin tämä on ero on hyväksyttävä ilmiö sähköisen voimalinjan kiistattomien etujen vastapainona, joillekin taas ei. Siitä valinnasta meidän on turha kiistellä, koska jokainen valitsee omaan käyttöönsä.

    Ei minun tietysti olisi tarvinnut kirjotella Team Teslan tekemisistä kommentteja, ei niillä artikkelia jälkikäteen muutettua saa.

    Miksi ihmeessä sitä olisi pitänytkään muuttaa?

    Ihmettelen vain, miksi sähköauton käyttöesimerkiksi piti nostaa matka, jota suurin osa autoilijoista ei varmaankaan koskaa aja.

    Ellei 200 km kovassa pakkasessa kuulu sinun elämääsi jätä tämä argumentti niiden valintaseulaan, joita asia koskee.

    Jos tekevät toisen jutun autoilusta sellaisissa olosuhteissa, joissa suurin osa suomalaisista ajelee, niin se korjaisi asiaa eikä tarvitsisi ihmetellä TM:n motivaatioita asiassa.

    Paljon käytetyistä Kansan Autoistakin on tehty aikanaan koeajo, jossa eri automallien raunioitumisesta raportoitiin varsin humoristiseen sävyyn. Muistaakseni silloinkin eri merkkien fanit uhriutuivat. Taisin itsekin luvata ostaa paremman Volvon samalla hinnalla, jonka TM:n esimerkkiauto oli maksanut.

    Muutenkaan ei ole oikein nostaa yksittäistä matkaa mahdollisimman hankalissa olosuhteissa ja yksittäisellä sähköautolla tehtynä kuvastamaan koko sähköautoilun todellisuutta. Mutta kyllä kai lukijat osaavat tulkita asiat oikein.

    Kyllä me osaamme. Ostaja joka tietää ettei aja yksittäistä pidempää matkaa normaaleissa talviolosuhteissa, jättää tietenkin tämän itselleen merkityksettömän ominaisuuden pois valintaseulastaan.

    Kyllä se on totta, että sähköautolla ajavan täytyy sovittaa ajoreittinsä niin, että saa lataukset hoidettua. Mitä sitten?

    Tämä on juuri sitä auton palvelemista auton rajallisten kykyjen vuoksi, mistä olen maininnut monesti ennenkin. The Lapinreissua pidetään jonakin leikkimielisenä ajatusmallina, jossa vedetään koko matka yhteen putkeen välillä pulloon kusaisten. Oikeasti on kyse siitä, valitseeko miehistö tauot oman fysiikkansa perusteella vai määrääkö auto taukojen paikat ja keston. Siinä kaikki. Ota tai jätä.

    Sinä otit jo, minä jätän vielä toistaiseksi. Olen jo vuosia sitten tunnistanut omassa elämässäni käyttökohteen, johon sähkäri sopii todennäköisesti paremmin kuin mikään muu voimalinja. Mutta tehtävään sopivat sähköautot eivät ole aivan vielä sen hintaisia, että raskisin sellaista ostaa.

    Jos nyt pitäisi liipaista rahat tiskiin heti, miettisin haenko Hyundai Konan Saksasta 25 tonnilla vai laittaisinko neljä tonnia lisää saadakseni Kia Niron, josta pidän autona enemmän. Eli sen verran muutosta on jo tapahtunut, että BMW i3 putosi pois ostoslistaltani. i3 olisi korealaisia halvempi, ja REX olisi minulle myös toimiva, mutta ilman skootterin moottoria ei talvinen range riitä.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Team Teslan jutussa on paljon sellaisia kohtia, jotka harmittavat, kun itse tietää millaista sähköauton käyttäminen on. Jutussahan on selkeästi asenteellisia kommentteja, mm. "auton pitää palvella ihmistä eikä ihmisen autoa". Kaikki tietävät polttomoottoriautojen vaativan aika lailla huolenpitoa eli palvelemista, jotta auto pystyy palvelemaan ihmistä.

    Totta, mutta selvästi ylikin keskimääräistä ajosuoritetta polttiksella ajavalle riittää yksi huoltopäivä kerran vuodessa itse valittuna päivänä. Siis jos raskii ostaa vaikka jonkun hieman alle 20 vuotta vanhan kolmisensataatuhatta ajetun.

    Oma valintani on polkupyörä peräkontissa ja auto jää työmatkan varrelle ja noudetaan illalla mukaan töistä lähtiessä. Pyörälenkin reitti vaihtuu, mutta matka ei muutu merkittävästi.

    On tiedossa, että sähköautoa pitää ladata tiheämmin kuin polttisautoa tankata. Miksi se asia pitää dramatisoida koko jutun tärkeimmäksi "vetonaulaksi"? Itsehän Team Tesla töpeksi sen asian kanssa useamman kerran, mm. aikatauluttamalla matkansa niin, että jotkut latausasemat oli jo suljettu.

    Silloin kun auto pakottaa pysäkkejä enemmän kuin miehisto kaipaisi, kyse on auton palvelemisesta. Samoin silloin kun kovalla pakkasella alle puolet auton normikulutusrangesta saa auton ja nettiyhteisön ehdottamaan välitankkausta tai kiertotietä sen mahdollistamiseksi.

    Tästä asiasta tehtiin pääasia, koska toimintamatka on pidemmällä matkalla pääasiallisin ero sähkärin ja polttiksen välillä kaiken muun toimiessa normaaliin tapaan. Juuri sitähän se tarkoittaa, kun muuta merkillistä raportoitavaa ei löytynyt (äärimmäisten pakkaskelien lämmityslaitekummallisuuksia lukuun ottamatta, mikä ei ole suuri yllätys vanhanaikaisella lämmityslaitteella varustetussa autossa).

    Joillekin tämä on ero on hyväksyttävä ilmiö sähköisen voimalinjan kiistattomien etujen vastapainona, joillekin taas ei. Siitä valinnasta meidän on turha kiistellä, koska jokainen valitsee omaan käyttöönsä.

    Ei minun tietysti olisi tarvinnut kirjotella Team Teslan tekemisistä kommentteja, ei niillä artikkelia jälkikäteen muutettua saa.

    Miksi ihmeessä sitä olisi pitänytkään muuttaa?

    Ihmettelen vain, miksi sähköauton käyttöesimerkiksi piti nostaa matka, jota suurin osa autoilijoista ei varmaankaan koskaa aja.

    Ellei 200 km kovassa pakkasessa kuulu sinun elämääsi jätä tämä argumentti niiden valintaseulaan, joita asia koskee.

    Jos tekevät toisen jutun autoilusta sellaisissa olosuhteissa, joissa suurin osa suomalaisista ajelee, niin se korjaisi asiaa eikä tarvitsisi ihmetellä TM:n motivaatioita asiassa.

    Paljon käytetyistä Kansan Autoistakin on tehty aikanaan koeajo, jossa eri automallien raunioitumisesta raportoitiin varsin humoristiseen sävyyn. Muistaakseni silloinkin eri merkkien fanit uhriutuivat. Taisin itsekin luvata ostaa paremman Volvon samalla hinnalla, jonka TM:n esimerkkiauto oli maksanut.

    Muutenkaan ei ole oikein nostaa yksittäistä matkaa mahdollisimman hankalissa olosuhteissa ja yksittäisellä sähköautolla tehtynä kuvastamaan koko sähköautoilun todellisuutta. Mutta kyllä kai lukijat osaavat tulkita asiat oikein.

    Kyllä me osaamme. Ostaja joka tietää ettei aja yksittäistä pidempää matkaa normaaleissa talviolosuhteissa, jättää tietenkin tämän itselleen merkityksettömän ominaisuuden pois valintaseulastaan.

    Kyllä se on totta, että sähköautolla ajavan täytyy sovittaa ajoreittinsä niin, että saa lataukset hoidettua. Mitä sitten?

    Tämä on juuri sitä auton palvelemista auton rajallisten kykyjen vuoksi, mistä olen maininnut monesti ennenkin. The Lapinreissua pidetään jonakin leikkimielisenä ajatusmallina, jossa vedetään koko matka yhteen putkeen välillä pulloon kusaisten. Oikeasti on kyse siitä, valitseeko miehistö tauot oman fysiikkansa perusteella vai määrääkö auto taukojen paikat ja keston. Siinä kaikki. Ota tai jätä.

    Sinä otit jo, minä jätän vielä toistaiseksi. Olen jo vuosia sitten tunnistanut omassa elämässäni käyttökohteen, johon sähkäri sopii todennäköisesti paremmin kuin mikään muu voimalinja. Mutta tehtävään sopivat sähköautot eivät ole aivan vielä sen hintaisia, että raskisin sellaista ostaa.

    Jos nyt pitäisi liipaista rahat tiskiin heti, miettisin haenko Hyundai Konan Saksasta 25 tonnilla vai laittaisinko neljä tonnia lisää saadakseni Kia Niron, josta pidän autona enemmän. Eli sen verran muutosta on jo tapahtunut, että BMW i3 putosi pois ostoslistaltani. i3 olisi korealaisia halvempi, ja REX olisi minulle myös toimiva, mutta ilman skootterin moottoria ei talvinen range riitä.

    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia. Ja sitten tuolla kelillä tehtyä ajoa esitetään artikkelina jonkinlaisena refrenssiajona, jonka perusteella päätellään sähköauton soveltuvuus liikennekäyttöön.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Se ei ole minulta pois, jos muut eivät halua sähköautoa käyttää.

      
  • NHBNHB
    muokattu 27.01.2021 00:18

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinä vänkäät kritiikittömästi sähköauton puolesta, mikä on erikoista hemmolta, joka ei itse aja sähköautolla.

    Mitä sinä tiedät kokemuksestani sähköautolla ajamisesta? Miten tuo arvioini lentokenttäreissujesi onnistumisesta sähköautolla nyt arvioiden, kun sinulla(kin) on kokemusta sähköautosta? Minä olen suositellut ostamaan sellaisen sähköauton, jonka range ja latausmahdollisuudet riittävät matkoillesi. Jos sinä olet väkisin halunnut ostaa käyttöösi sopimattoman auton, niin turha siitä on vinkua minulle.

    Kun kirjoitat, kuinka NHB on tosi ärsyttävä osoittaessaa esimerkkierissuillesi löytyvän latureita ja keksit omasta päästäsi kaikkea negatiivista Tesloista, niin on se vähän muutakin kuin vain "vaihtoehtojen pohtimista". Eikö se ollut niin, että ainoastan fanittaminen on hyvä syy ostaa Tesla, Model X:n tilat eivät sinulle riitä ja koirasikaan eivät tuollaiseen autoon käpälällään vapaaehtoisesti astu? Puntaroimista ja perusteltua kritiikkiäkö tuo nyt vain oli? Sitten meni vain muutama kuukausi ja yhtä äkkiä Tesla olikin tosi hyvä ja juuri sulle sopiva, eikä koiratkaan varmaan kovin paljoa ulise oman nimikkomoodin pitäessä sisäilman sopivana parkissakin. Tuskin tuossa parissa kuukaudessa se laturiverkkokaan niin kovin valtavasti laajeni, että täydellinen suunnan muutos olisi sillä perusteltu.

    En tiedä sinun sähköautoilusta muuta kuin, mitä itse olet kertonut eli että ajoit tuohon aikaa ladattavalla hybridillä.

    En muista kaikkea, mitä olen minnekin kirjoittanut, mutta Teslasta olen ollut sitä mieltä, että fanittamisesta en pidä, mutta itse autoa vastaan ei ole mitään.

    Eli vuosia vanhan keskustelun aikaan olleen autoni perusteella väität, etten omaa kokemusta sähköautoista.

    Kirjoitit Teslan olevan autona niin huono, että vain fanittaminen vii selittää sellaisen hankkimisen.

      2
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Sinä vänkäät kritiikittömästi sähköauton puolesta, mikä on erikoista hemmolta, joka ei itse aja sähköautolla.

    Mitä sinä tiedät kokemuksestani sähköautolla ajamisesta? Miten tuo arvioini lentokenttäreissujesi onnistumisesta sähköautolla nyt arvioiden, kun sinulla(kin) on kokemusta sähköautosta? Minä olen suositellut ostamaan sellaisen sähköauton, jonka range ja latausmahdollisuudet riittävät matkoillesi. Jos sinä olet väkisin halunnut ostaa käyttöösi sopimattoman auton, niin turha siitä on vinkua minulle.

    Kun kirjoitat, kuinka NHB on tosi ärsyttävä osoittaessaa esimerkkierissuillesi löytyvän latureita ja keksit omasta päästäsi kaikkea negatiivista Tesloista, niin on se vähän muutakin kuin vain "vaihtoehtojen pohtimista". Eikö se ollut niin, että ainoastan fanittaminen on hyvä syy ostaa Tesla, Model X:n tilat eivät sinulle riitä ja koirasikaan eivät tuollaiseen autoon käpälällään vapaaehtoisesti astu? Puntaroimista ja perusteltua kritiikkiäkö tuo nyt vain oli? Sitten meni vain muutama kuukausi ja yhtä äkkiä Tesla olikin tosi hyvä ja juuri sulle sopiva, eikä koiratkaan varmaan kovin paljoa ulise oman nimikkomoodin pitäessä sisäilman sopivana parkissakin. Tuskin tuossa parissa kuukaudessa se laturiverkkokaan niin kovin valtavasti laajeni, että täydellinen suunnan muutos olisi sillä perusteltu.

    En tiedä sinun sähköautoilusta muuta kuin, mitä itse olet kertonut eli että ajoit tuohon aikaa ladattavalla hybridillä.

    En muista kaikkea, mitä olen minnekin kirjoittanut, mutta Teslasta olen ollut sitä mieltä, että fanittamisesta en pidä, mutta itse autoa vastaan ei ole mitään.

    Eli vuosia vanhan keskustelun aikaan olleen autoni perusteella väität, etten omaa kokemusta sähköautoista.

    Kirjoitit Teslan olevan autona niin huono, että vain fanittaminen vii selittää sellaisen hankkimisen.

    Mikä sinua mahtaa nyppiä? Ei, en halua tietää, kunhan retorisesti kysyn.

      
  • Team Tesla lähestyy Etelä-Suomea: Tänään ei mikään voi mennä pieleen! Mutta kuinkas sitten kävikään

    Tuossa on NHB:n omaan Wikipediaan lisää faktaa

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Mikä sinua mahtaa nyppiä? Ei, en halua tietää, kunhan retorisesti kysyn.

    Ei minua mikään nypi. Pidän vain sinua hyvänä esimerkki siitä, kuinka nuo yleiset ennakkoluulot sähköautoista murenevat sen jälkeen, kun artisti itse pääsee sähköauton rattiin. Sinun näyttää olevan vaikea myöntää se, kuinka käänsit takkisi totaalisesti. Jopa ärsyynnyit siitä, kun vastasin kysymykseesi Äänekosken matkalle löytyvistä latausmahdollisuuksista. Nyt itse kerrot, kuinka nuo samat laturit palvelevat sinua hyvin. Ainoastaan se, että NHB on joka tapauksessa aina väärässä, on ja pysyy.

      1
  • HR kuvaa asioita kokemuksen kautta, hyvin selkeästi ja johdonmukaisesti. Ei tuossa ole kyse mistään ennakkoluuloista, pikemminkin eletystä elämästä kulloisenkin automallin kanssa. Jota kuvataan kaikkien luettavaksi, vähän kuin team Teslan matkantekoa läpi suomen. Tämähän ei ole kaikkien mieleen koska epäkohdat ja ongelmat kerrotaan siinä missä onnistumiset.

      
  • muokattu 27.01.2021 16:10

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia.

    Tuolla perusteella olisi varmaan parasta siirtää koko talvitesti tehtäväksi Helsingin keskustassa.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Ei tässä ole kyse sinun ajamisistasi, vaan siitä, miten vastuksilla lämpenevällä Tesla Model 3:lla liikutaan kovassa talvikelissä.

    Ei tarvitse ottaa itseensä kaikkea mitä kirjoitetaan eikä tässä olla haastamassa sinun järjenjuoksuasi vaikka ostitkin samaa logoa kantavan erilaisen auton. On silti hyvä juttu, että kasvattivat Model X:n akut ja tavaratilan sinulle riittäviin mittoihin että pystyit ostamaan sellaisen, vaikka aiemmin yksikään sähköauto, Model X mukaanlukien, ei sinun vaatimuksiasi täyttänyt.

    Minua ainakin kiinnostaa enemmän tietää miten eri härvelit toimivat eri olosuhteissa. Jokainen pitäköön valintakriteerinsä ominaan. Ainakin minä osaan päättää itsekin, missä autollani ajan ja kenen kanssa enkä usko kovin monen muunkaan kaipaavan opastustasi oikeiden valintakriteerien suhteen. Osaamme ihan itsekin päättää mikä meidän autossamme on tärkeätä, mutta kiitokset silti huolenpidosta.

      1
  • muokattu 27.01.2021 16:15

    @HybridRules kirjoitti:
    Se ei ole minulta pois, jos muut eivät halua sähköautoa käyttää.

    Oletko aivan varma? Millä tavoin tämä näkyy kirjoituksissasi?

    Mistä tiedät, että muut eivät halua käyttää sähköautoa?

      
  • muokattu 27.01.2021 17:47

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia.

    Tuolla perusteella olisi varmaan parasta siirtää koko talvitesti tehtäväksi Helsingin keskustassa.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Ei tässä ole kyse sinun ajamisistasi, vaan siitä, miten vastuksilla lämpenevällä Tesla Model 3:lla liikutaan kovassa talvikelissä.

    Ei tarvitse ottaa itseensä kaikkea mitä kirjoitetaan eikä tässä olla haastamassa sinun järjenjuoksuasi vaikka ostitkin samaa logoa kantavan erilaisen auton. On silti hyvä juttu, että kasvattivat Model X:n akut ja tavaratilan sinulle riittäviin mittoihin että pystyit ostamaan sellaisen, vaikka aiemmin yksikään sähköauto, Model X mukaanlukien, ei sinun vaatimuksiasi täyttänyt.

    Minua ainakin kiinnostaa enemmän tietää miten eri härvelit toimivat eri olosuhteissa. Jokainen pitäköön valintakriteerinsä ominaan. Ainakin minä osaan päättää itsekin, missä autollani ajan ja kenen kanssa enkä usko kovin monen muunkaan kaipaavan opastustasi oikeiden valintakriteerien suhteen. Osaamme ihan itsekin päättää mikä meidän autossamme on tärkeätä, mutta kiitokset silti huolenpidosta.

    Model X lämpiää myös pelkillä vastuksilla, ei ole lämpöpumppua. Sanon taas kerran, että en ollut ajatellut Model X:n olevan sellainen kuin se on. Lähinnä tiloiltaan. Minusta se näyttää vieläkin pienemmältä kuin mitä siinä on sisätiloja. Minulla oli myös väärä käsitys Teslojen hinnoista. En pitänyt niitä kiinnostavina, koska hintalappu oli 150000 ja ylöspäin. Model X:hän olikin sitten halvempi kuin XC90T8.

    Ensin olin vaihtamassa eTroniin, mutta se ei autona miellyttänyt ja sen sähkösäde oli TM:n testin testin mukaan talvella nippanappa lentokentälle ja takaisin, jos aivan täydellä akulla olisi lähtenyt. Riskiä ilmassa, että joutuisi latailemaan ennen kotimatkaa, jos kentän laturipaikat olisivat täynnä niin kuin usein olivat, kun sinne hybridiä vein.

    Miksi Model X? Hyvät tilat, neliveto, ilmajousitus maavaransäädöllä, iso akku. Koeajolla syntyi heti fiilis, että siinä on minun seuraava auto ja kun toimitusaikakin oli nopea ja auton vaihto pidemmän sähkösäteen menopeliin muutenkin agendassa, niin avot.

    Olisin tilannut etron-koeajon jälkeen MB 350 de-katusellaisen, jos niiden toimitusaika olisi ollut kohtuullinen. E-tronin jälkeen en vielä luottanut täyssähköön omien reittien osalta.

    Teslakin oli vähän hyppy tuntemattomaan, mutta onhan meillä toisena autoa lataushybridi, joten se antoi selustatukea tiettyjä oletettavia pitkiä matkoja varten.

    Kun Teslaan tutustuin netissä, niin huomasin superlatureiden osuvan aika hyvin hollille: Akaa ja Hirvaskangas. Noissa molemmissa sellainen huono puoli, että sijaitsevat lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana kohteesta. Eli eivät sovi taukopaikaksi ja toisaalta ovat liian kaukana kohteesta, jotta auton voisi jättää siihen lataukseen asiakaskäynnin ajaksi. Mutta näin ne hyvänä backuppina. Hirvaskankaalla en ole ladannut kertaakaan siksi, että olisi tarvinnut. Kerran pysähdyttiin kahville, kun muuten oltaisiin oltu liian aikaisin kohteessa. Akaata olen käyttänyt mennen tullen Ruotsiin mennessä Vaasan kautta. Äänekoskella olen saanut auton voimavirtalataukseen asiakkaan luona eikä ole tarvinnut kikkailla latausaseman kanssa (siis pysähtyä sinne lataamisen takia). Äänekosken reissuilla olen ladannut Jari-Pekan vieressä olevalla Fortumin laturilla. Mutta on meillä asiakkaita Kemissä ja Oulussakin. Niille matkoille jos joudun, niin Hirvaskangas ja Vaskikellon (tai se ABC siinä vieressä) sijaitsevat sopivasti.

    Se, mitä Team Tesla ei edes yrittänyt, on lataaminen muuten kuin latausasemilla. Tyypillinen polttisautologiikkaan kuuluva ajatus, että auto pitää tankata jollain asemalla.

    Niin kuin aikaisemminkin kirjoitin, niin koko seitsemän kuukauden aikana olen käyttänyt suomessa vain muutamaa latausasemaa vaikka kilometrejä on kertynyt 21000. Sanoin aikaisemmin, että kolmea. Mutta oli niitä enemmän. Kun oikein muistelin, niin lataustarpeen takia olen Suomessa ladannut: Akaa, Paimio, Hartola, Vaasa, Jalasjärvi, Pyhtää. Muuten vaan, kun on kerran pysähdytty: Hirvaskangas, Viipurinportti (Lranta)...nyt en muista oliko joku muukin.

    Toisin sanoen käytän hyvin, hyvin pientä prosenttia Suomessa olevista latausasemista. Muuten lataan ns. matkalaturilla voimavirtapistokkeesta kotona tai reissussa tai työpaikalla 22kW latauslaitteesta (josta Tesla siis käyttää 16kW tehon, 3x24A virralla).

    Lataaminen on ollut aivan vaivatonta ja lähes 100% silloin, kun auto on muutenkin parkissa. Hartolassa on Fortumin 50kW pikalaturi ja se ehtii ladata 30-40min lounaspaussilla reilusti lisää rangea. Kesäkelissä menee 19-22 kWh/100km ja näin talvella 23-24. Peräkärryn kanssa meni enemmän, olikohan 25-27kWh/km.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit