Vaihtaisiko Androidin iPhoneen

131 kommenttia
«1345
muokattu 24.01.2021 23:52

Olen silloin tällöin yrittänyt selvittää kannattaisiko seuraavaksi puhelimeksi ottaa iPhone, kun on Nokian lopetettua tullut käytettyä Androidia.

Olen kuullut sanottavan, että iPhone on helppokäyttöinen. Se ei ole minulle mikään argumentti, koska koen Galaxy S-sarjan puhelimienkin olevan helppokäyttöisiä.

Kuulemma iPhonea ei voi räätälöidä. Se on miinus.

Kamerateknologia on jo usean vuoden ajan ollut minulle riittävän hyvällä tasolla. Puhelinvalmistajat tuntuvat jämähtäneen kehittelemään kameraa eikä muuta uutta tunnu keksittävän puhelimiin.

Mietin, olisiko iPhonella tarjota jotain enemmän ohjelmistopuolella kuin mitä Androidilla on?

Entä toimiiko Googlen palvelut iPhonessa?

Onko Siristä oikeasti hyötyä vai onko se vain hauska kuriositeetti?

Pari kertaa olen yrittänyt puhelinkaupassa (Elisa, DNA, Gigantti), mutta myyjät eivät osaa kuin toistella, että iPhone on helppokäyttöinen...

  
  • muokattu 25.01.2021 10:19

    @HybridRules kirjoitti:

    Olen kuullut sanottavan, että iPhone on helppokäyttöinen

    Asiat on suhteellisia: iOS-käyttäjälle Android on äkkiseltään hankala ja toisin päin. Kyse on tottumisesta molemmissa paremminkin.

    Isommassa kuvassa iPhonen hintavalikoima on aina kalliimmasta päästä kuin jos Android-puhelimien (tosi laajaan) valikoimaan vertailee. Ehkä se sinun tapauksessasi ei ole kynnyskysymys.

    Kuulemma iPhonea ei voi räätälöidä. Se on miinus

    .....jos tietäisi mitä sillä tarkoitat ensin.

    Kamerateknologia on jo usean vuoden ajan ollut minulle riittävän hyvällä tasolla.

    Kyllä.

    Mietin, olisiko iPhonella tarjota jotain enemmän ohjelmistopuolella kuin mitä Androidilla on?

    Useimmista yleisimmin käytetyistä sovelluksista - joita sinullakin on siis - löytyy sekä iOS että Android -versio. Se lienee itseään kunnioittavan appsintekijän pakollisuus.

    Osaisitko avata vähän sitä, mikä sovellustyyppi sinulta vaikuttaisi puuttuvan ja mihin sitä voisi käyttää. Vasta sitten voi vastata tuohon.

    Entä toimiiko Googlen palvelut iPhonessa?

    Kyllä: Drive, Maps, GMail jne. Mikä vielä pitäisi toimia?

    Käy tsekkaamassa AppStoren tarjontaa täältä: https://www.apple.com/fi/ios/app-store/

    Onko Siristä oikeasti hyötyä vai onko se vain hauska kuriositeetti?

    Jos nyt ylipäätään tarvitset puheohjattua puhelinpalvelua ja olet tottunut siihen jo Android-puolella niin kyllä se varsin hyvin ajaa asiansa tuo Siri. Itse pidän sitä (hauskana) kuriositeettina, jota ei muista olevan olemassa "tosi tilanteessa".

    Pari kertaa olen yrittänyt puhelinkaupassa (Elisa, DNA, Gigantti), mutta myyjät eivät osaa kuin toistella, että iPhone on helppokäyttöinen

    Kyllä siinä vinha perä on. Ei Androidissa mitään perustavaa laatua olevaa hankaluutta ole tietenkään, mutta nyt kun niitä olen verrannut käytännön testeissä, niin suosittelen vilpittömästi yhden kierroksen vähintään kokeilemaan iPhone-mallia. Uudet 12-mallit antavat hyvät vaihtoehdot.

      
  • Itse pidän merkittävimpänä erona integraatiota autoon. Kysymys kuuluu, että kumpaa auto tukee ja kumpaa artisti haluaa käyttää: Android Autoa vai CarPlaytä? Jos tuo ei kosketa itseä, niin sitten mennään eroihin käyttiksessä. Erot ovat mielestäni pieniä. Apple on vähän simppelimpi, eikä siinä ole yhtä paljon muokattavaa, mutta itse en kyllä muokkausmahdollisuuksia kaipaakaan. Toimiva ja helppokäyttöinen käyttöjärjestelmä minimisäätämisellä on se, mitä itse haen. iOS vetää mun arvioissa tässä niukasti pidemmän korren, mutta erot on niin pieniä, ettei tämä tee merkittävää eroa.

    Androidin kanssa itseäni vähän tympii perus-Androidin päälle tehdyt eri valmistajien omat viritykset. Varsinkin Samsungin versio on tympii. Pidän Samsungin omia virityksiä lähinnä ylimääräisenä sotkuna, jota kaikkea ei voi edes poistaa. Samoin käyttiksen uusimmat päivitykset tulevat tosi myöhään. Huawein omia virityksiä pidän parempina, mutta mieluiten ottaisin puhtaan sotkemattoman Androidin.

    Googlen palvelut toimivat toimivat oikein hyvin iOS:ssä. SIlloin kun Translateen tuli kamerakäännökset, niin homma pelasi alkuu iOS:ssä Androidia paremmin. Applikaatiotarjonnassa on eroja, joka voi vaikuttaa tai sittten ei. Kaikki riippuu siitä, mitä itse käyttää.

    iOS-piuhelimissa itseäni eniten tympii latausjohto. USB-C on jo iPadeissä, mutta puhelimien ja kellojen piuha on edelleen Lightning, jota ei löydy mistään muista laitteista.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Androidin kanssa itseäni vähän tympii perus-Androidin päälle tehdyt eri valmistajien omat viritykset. Varsinkin Samsungin versio on tympii. Pidän Samsungin omia virityksiä lähinnä ylimääräisenä sotkuna, jota kaikkea ei voi edes poistaa. Samoin käyttiksen uusimmat päivitykset tulevat tosi myöhään. Huawein omia virityksiä pidän parempina, mutta mieluiten ottaisin puhtaan sotkemattoman Androidin.

    Nokia ja One+ ovat silloin hyvä valinta.

    iOS-piuhelimissa itseäni eniten tympii latausjohto. USB-C on jo iPadeissä, mutta puhelimien ja kellojen piuha on edelleen Lightning, jota ei löydy mistään muista laitteista

    Jos hommaa uudet iPhonet, täytyy ostaa erikseen virtalähde nykyään sen laatikossa tulevan Lightning - USB-C piuhan käyttämiseksi. Toki kannettavissa on usein myös lataavia USB-C -liittimiä, sellainen löytyy vanhastaan vaikka Androidin mukana tulleena jne. Mutta tuo "puute" pitää muistaa huomioida.

      
  • NHBNHB
    muokattu 25.01.2021 15:47

    Tympeästi parhaimpien Android-puhelimien käyttiksessä on monesti noita valmistajan omia virityksiä ja mukana paljon bloatwarea, jota ei aina edes saa poistettua. Kehutut räätälöintimahdollisuudet tuntuvat vitsiltä siinä vaiheessa, kun ei voi poistaa edes tarpeettomia appeja.

    USB-C lähtöjä alkaa olemaan nykyisin vähän joka puolella. Uusissa automalleissakinn on usein hylätty vanhat ensiyrittämällä aina väärin päin menevät USB-A:t. Hyvä niin. Nyt olisi hyvä hetki siirtyä kokonaan USB-C:hen. Itse en kaipaa yhtään uutta laturia haitakseni. Voi olla, että ilman erikseen ostettavaa iPhonen omaa laturia menettäisin suurimman latausnopeuden, mutta se ei haittaa yhtään. Akkukin pysyy paremmassa kunnossa, kun ei kärvennä akkua isoilla tehoilla.

    Siri, Google assistant ja Alexa ovat kaikki vähän samaa sarjaa. Itse koen ääniohjauksen tarpeelliseksi lähinnä autolla ajaessa. Muistiinpanojen tekoja, googlehaut, biisien/podcastien valinta ja navin osoitteiden asettaminen onnistuu ajessa.

      
  • muokattu 25.01.2021 16:58

    @NHB kirjoitti:

    Tympeästi parhaimpien Android-puhelimien käyttiksessä on monesti noita valmistajan omia virityksiä ja mukana paljon bloatwarea, jota ei aina edes saa poistettua. Kehutut räätälöintimahdollisuudet tuntuvat vitsiltä siinä vaiheessa, kun ei voi poistaa edes tarpeettomia appeja

    Parhaimmat kamerat? Suorituskyky? Joku muu? Kyllä esimerkiksi One+ on kisannut mukana oikein hyvin malleillaan aina. Ja siinä on se ns. puhdas Android. Kuten Nokialaisessa.

      1
  • Joo ei kiinnosta sitten yhteen jankata kanssasi parhauden olemuksesta - kuten ei oikein mistään muustakaan aiheesta.

      2
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Kuulemma iPhonea ei voi räätälöidä. Se on miinus

    .....jos tietäisi mitä sillä tarkoitat ensin.

    No, Android-puhelimeen voi itse muokata valikot ja sivut ja sivuja voi luoda niin monta kuin haluaa. Voi sijoitella etusivulle (aloitussivulle), mitä haluaa.Vaikkapa viisi painiketta rinnakkain kahteen riviin. Ja voi tehdä kansioita, jotka ovat painikkeita, joita täppäämällä aukeaa näytölle kansion sisältämät painikkeet. Esim: tein kansion, jonka nimeksi annoin "Auto", ja kun täppään sen auki, tulee näytölle autoon liittyvien sovellusten käynnistyspainikkeet (Tesla-appi, ABRP, Virta, yms.).

    Samsungissa on lisäksi reunanäyttö, joka aukeaa, kun näytön reunasta pyyhkäisee keskelle päin. Reunanäyttöjä on useampia ja niihin voi määrittää haluamansa sovellukset. Sovelluksien voi antaa olla myös erillisellä sovellussivuilla, joihin pääsee pyyhkäisemällä näytöllä ylös.

    Ja voi käyttää ns. pienoisohjelmia, joita on tietty valikoima. Esim. näyttöön voi ottaa pienoisohjelman, joka näyttää kellon, pvm ja säätietoja. Ilman taustaa, eli näytön taustakuvaa peittämättä.

    Puhelimen käyttöliittymää voi siis muokata mieleisekseen. Olen ymmärtänyt, että sitä ei voi tehdä iPhonessa?

    Samsungin Galaxy S-sarjassa pidän erityisesti Samsungin tekemästä räätälöinnistä, mutta en ole muita Android-malleja kuin kokeillut (en ole käyttänyt niin paljoa, että osaisin arvioida niitä).

    Samsungilla on hyvä tietoturva Samsung Knox-tietoturvan ansioista.

    Mutta: kamerat sen kuin kehittyy, vaan muu ei niinkään. Samsung ei pysty olemaan kovin paljon edellä perus-androida, koska on android-pohjainen. Monen sovelluksen olen havainnut tulleen ensin Samsungiin ja vasta parin vuoden kuluttua perusandroidiin.

    iPhonessa kun on kokonaan eri ohjelmisto, niin on ollut aina välillä mielessä kokeilla sitä. Android-autoa kokeilin Volvossa pari vuotta sitten, enkä ymmärtänyt, mitä siitä autossa hyötyisi. Oletan CarPlayn olevan vähän sama juttu. Tietysti, jos auton oma infotainment ei ole kovin kehittynyt, niin sitten ehkä.

    Jos ei iPhonellakaan ole muita käytännön sovelluksia kuin sähköposti, netin selaaminen ja puhelut, niin ei hyödytä satsata isoa rahaa siihen.

    Eikö kukaan osaa kertoa, miksi iPhone kannattaisi hankkia? Helppokäyttöisyys on liian ympäripyöreä perustelu eikä ainakaan Samsung Galaxyyn nähden edes relevantti, koska Samsung on myös helppokäyttöinen. Perusandroidista en tiedä, ehkä sekin on.

      
  • NHBNHB
    muokattu 25.01.2021 22:36

    Kyllä iPhonenkin ruudulla olevaa näkymää pääsee mulkkaamaan varsin monipuolisesti. Voit järjestellä appeja kansioihin, saada säätiedot näkyviin sekä lisäillä toimintoja ja kaikenlaisia pienoisohjelmia. Sivujakin voit lisäillä tarpeen mukaan tai ainakaan itselläni ne eivät ole kesken loppuneet.

    https://support.apple.com/en-us/HT207122

    ja

    Mulla Samsungin vertailukohtana on Huawein Android-väännös (P20 Pro). Kiinalaiset ovat mielestäni onnistuneet paljon paremmin. Valikoissa liikkuminen yhden napin taktiikalla on jopa applemaisen näppärää ja toimivaa. Samsung tuntuu jopa kankealta Huawein rinnalla. Applemaisuudesta annan esimerkkinä vaikka puhelimien sormenjälkitunnistuksen ja tietokoneiden kosketuslevyt eleineen. Kun ne tulivat Applen laitteisiin, niin toiminta oli välitöntä ja intuitiivista alusta alkaen. Android- ja Windows-maailmassa meni pitkään, ennen kuin päästiin iteroimalla edes samalle tasolla.

    Jos kodista löytyy muita applelaitteita, niin se on hyvä syy ostaa iPhone applen hienon ekosysteemin vuoksi. Toinen juttu on valinta CarPlayn ja Android Auton välillä. Jos et resonoi noiden kanssa, niin sitten valinta pitänee tehdä ihan vain fiilispohjalta. Uuden järjestelmän kokeilu ei ole ollenkaan vähäpätöinen juttu sekään.

      
  • muokattu 25.01.2021 23:05

    @HybridRules kirjoitti:

    No, Android-puhelimeen... voi itse muokata valikot ja sivut ja sivuja voi luoda niin monta kuin haluaa.

    Check

    Voi sijoitella etusivulle (aloitussivulle), mitä haluaa.Vaikkapa viisi painiketta rinnakkain kahteen riviin.

    No jos tuosta on jotakin iloa, niin iOS:issa ei voi.

    Esim: tein kansion, jonka nimeksi annoin "Auto", ja kun täppään sen auki, tulee näytölle autoon liittyvien sovellusten käynnistyspainikkeet (Tesla-appi, ABRP, Virta, yms.).

    Check

    Samsungissa on lisäksi reunanäyttö, joka aukeaa, kun näytön reunasta pyyhkäisee keskelle päin.

    Ei ole näkynyt reunanäyttöjä iPhonessa, mutta tuohan nyt ei ole varsinaisesti Android-juttu, eihän.

    Ja voi käyttää ns. pienoisohjelmia, joita on tietty valikoima. Esim. näyttöön voi ottaa pienoisohjelman, joka näyttää kellon, pvm ja säätietoja. Ilman taustaa, eli näytön taustakuvaa peittämättä.

    Lienee widget? Check

    Puhelimen käyttöliittymää voi siis muokata mieleisekseen.

    Mitä tuo tarkoittaa, vaihdat puhelinvalintojen numerojärjestystä, vai?

    Samsungin Galaxy S-sarjassa pidän erityisesti Samsungin tekemästä räätälöinnistä, mutta en ole muita Android-malleja kuin kokeillut

    Ei siis Android-ominaisuus, jota tässä verrataan iOS:iin, eikö niin?

    Samsungilla on hyvä tietoturva Samsung Knox-tietoturvan ansioista.

    Ei todellakaan Android -juttu ja jos olet selvittänyt mitään, niin iOS on aina ollut legendaarinen käyttöjärjestelmänsä tietoturvan paremmuudesta Androideihin verrattuna. Android -puolella se ei ole siis yleispätevää vaan Samsungin oma ajatus päälleliimattuna lisäpalikkana. Toisin kuin iOS:issa, jossa asia aina sisäänrakennettu ja kaikissa malleissa tismalleen saman tasoinen samalla käyttiksellä. Androidilla edes sama versio käyttiksestä ei takaa samaa, jos laitteen valmistaja on eri.

    Kumpaankin operaattorit tarjoavat päälle vielä versioitaan F-Securesta jos joku mietityttää.

    Mutta: kamerat sen kuin kehittyy, vaan muu ei niinkään.

    No hei, unohdit mainita Samsungin taittomallit. Mutta ei, sekään ei ole Android-juttu.

    Samsung ei pysty olemaan kovin paljon edellä perus-androida, koska on android-pohjainen. Monen sovelluksen olen havainnut tulleen ensin Samsungiin ja vasta parin vuoden kuluttua perusandroidiin.

    Mahdollisesti, mutta tuo on Androidien välistä juttua, ei vertaudu iOS:iin.

    iPhonessa kun on kokonaan eri ohjelmisto, niin on ollut aina välillä mielessä kokeilla sitä.

    Ei se ole kokonaan eri ohjelmisto, vaan ainostaan niiden sovellusten suhteen, joista ei ole Android-versiota appsin tekijältä.

    Mutta mitä kaipaat erityisesti Android-puolelta, jota iOS-appeissa ei olisi, tai toisin päin, se jäi vähän auki. Ethän GooglePlaystä käytä kuin promillen mahdollisuuksista, jos sitäkään.

    Android-autoa kokeilin Volvossa pari vuotta sitten, enkä ymmärtänyt, mitä siitä autossa hyötyisi. Oletan CarPlayn olevan vähän sama juttu. Tietysti, jos auton oma infotainment ei ole kovin kehittynyt, niin sitten ehkä.

    Makuasia.

    Jos ei iPhonellakaan ole muita käytännön sovelluksia kuin sähköposti, netin selaaminen ja puhelut, niin ei hyödytä satsata isoa rahaa siihen.

    Iso raha taitaa olla sivujuonne oikeasti kuitenkin, jos vertaat noihin malleihin Samsungeja, joihin viittaat, eli ei mitään low end-malleja mainittu vielä.

    Asia on tyystin sinun valintasi, mutta kun et oikeasti osaa kertoa mitä ihmeellistä edes haluaisit sovelluksilta, jotka ovat muuta kuin käytännöllisiä? Pelit ovat makuasia ja jos se puoli kiinnostaa, niin ehkä löydät uusia iloisia ylläreitä Appleltakin sitten.

    Eikö kukaan osaa kertoa, miksi iPhone kannattaisi hankkia?

    Mitä ihmettä oikein odotat? Sitä että joku sanoo, että "no koska se on parempi"? Onko se muka parempi vastaus kuin jonkun toisen "eipäs kun Android on parempi"? Eihän se nyt oikeasti noin mene, jollei tuijottele tyhmänä benchmark-arvoja. Kuka oikeasti niin tekee ostopäätöksenään?

    Minä en haikaile sellaisten appsien perään, joita en tunnista tarvitsevani. Ja ne mitä älypuhelimellani käytän, voivat tosiaan toimia myös Androidissa aivan yhtä hyvin kuin iPhonessa, mutta kun sen tajuaa, niin niinhän se pitää ollakin. Mitä jää? Se on sitten vain sitä käyttötuntumaa, joka minusta on parempi. En vaihtaisi ihan helpolla takaisin mihinkään Androidiin. Ja olen testannut käytännössä hyviä sellaisiakin.

    Helppokäyttöisyys on liian ympäripyöreä perustelu

    No se on subjektiivista. Sinun pitää miettiä miksi jengi ei vaihda takaisin Androidiin kun ovat iPhonen makuun päässeet. Elinkaari Applella on käyttispäivitysten osalta pidempi kuin useilla Android-puhelimilla, tosin tuossa suhteessa niille tulee hinnan mukana lisäaikaa joskus. Yhtään ei voi vähätellä suorituskykyäkään verrattuna moniin Androideihin. Ihan peruskauraa näissä älypuhelintesteissä ainakin.

    se ei ole Samsung Galaxyyn nähden edes relevantti, koska Samsung on myös helppokäyttöinen. Perusandroidista en tiedä, ehkä sekin on

    No sinulla on nyt jossakin määrin sekaisin se, milloin puhut itse puhelimesta laitteena, milloin käyttiksestä. Android-kuorissa saat puhelimia 100-3000 euron haarukalla. Käyttis on uusissa oltava se 10 jotta on jatkuvuutta edes jonkun verran.

    Samsung Galaxy on myös perusandroid, siinä missä kaikki iPhonet ovat perus-iOSeja sitten. Range on todella laaja Galaxy -mallistossa, jollet ole huomannut. Jos kaipaat reunanäyttöä, niin älä vilkuile mitään muuta merkkiä kuin Samsungia, mutta et vertaile ollenkaan käyttöjärjestelmiä enää, vaan rautaa. Jos haluat vertailla käyttiksiä niin älä mainitse raudasta mitään.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Joo ei kiinnosta sitten yhteen jankata kanssasi parhauden olemuksesta - kuten ei oikein mistään muustakaan aiheesta

    No ei se mitään, mutta minusta olisi jotenkin fiksumpi muiden keskustella kun tietävät mistä sinä puhut. Ihan kuten HR "kysyy no kertokaa miksi muka iPhone pitäisi hankkia", niin voi kysellä, että miten sinä muka perustelet joidenkin Android-puhelimien "paremmuutta" täällä. Ihan simppeli homma kun hetken mietit, etkä lähde jankkaamaan.

      1
  • NHBNHB
    muokattu 25.01.2021 23:08

    @Kumppani kirjoitti:

    No ei se mitään, mutta minusta olisi jotenkin fiksumpi muiden keskustella kun tietävät mistä sinä puhut. Ihan kuten HR "kysyy no kertokaa miksi muka iPhone pitäisi hankkia", niin voi kysellä, että miten sinä muka perustelet joidenkin Android-puhelimien "paremmuutta" täällä. Ihan simppeli homma kun hetken mietit, etkä lähde jankkaamaan.

    Tuo on täysi sivuseikka tässä keskustelussa. Jos vastaisin sinulle, niin kohta kävisit läpi jotain viestejäni vuosien takaa lause lauseelta toisistaan irroitettuna ainoana päämääränä löytää mahdollisimman monta tapaa ymmärtää väärin noita lauseita. Lopputuloksena tulisi sivukaupalla sotkua vailla informaatiota ja nimimerkki Kumppani olisi tuonut esiin nolla omaa näkemystä tai mielipidettä. Ei kiitos enää yhtään tuollaista keskustelua.

      3
  • @HybridRules kirjoitti: Android

    Sanoisin minäkin että nämä ovat pitkälti makuasioita, paitsi tosiaan jos jo sattuu olemaan se NHB:n mainitsema armada muita Applen laitteita. Minä tuskastuin 22 vuotta sitten iMaciin jonka yksinappista hiirtä en osannut käyttää silloisen tyttöystäväni luona. Sen jälkeen en ole kokenut tarvitsevani heidän laitteitaan.

    Tuoreempana tapauksena tykkäsin kyllä kovasti puhtaan Androidin sisältäneestä Nokia 7 Plussasta. Vähän turhaan vaihdoin sen työpaikanvaihdoksen yhteydessä nykyiseen Xiaomiin, joka ei sekään ole huono, eikä siinä ole juurikaan (näkyvää) tauhkaa. Seuraava puhelin on todennäköisesti / toivottavasti taas puhtaalla Androidilla. Mutta tämä taas lähinnä fiilispohjalta.

    Puhelinten kanssa minulla alkaa olla vähän sama kuin autojen kanssa, takapuoli- tai näppituntumalla on kovin vaikea enää löytää mitään olennaisia eroja, kunhan muutamat specsit täyttyvät (muisti ja näytön koko). Ihan halvimpia en ole ostanut, enkä kalleimpiakaan nyt kun ne ovat 1000 euron paikkeilla, joten niistä ei ole kokemusta. Yleensä olen hankkinut n. 600e puhelimen, ja joskus oli hetken aikaa nyttemmin perheenjäsenen käyttöön siirtynyt 300e Huawei, joka sekin oli vallan hyvä.

    Sori off topic, kysymykseen "miksi ostaa iPhone?" en osaa sanoa mitään.

      
  • muokattu 25.01.2021 23:35

    @NHB kirjoitti:

    Tuo on täysi sivuseikka tässä keskustelussa.

    No minähän en tuonut esille sitä, mikä Androideissa edustaa "parhaimmistoa" ja miksi, joten hämmästelen miksi sinä niin teit. Jotenkin ajattelin, että viittaisit sillä vaikka johonkin testiin, mutta taisi ollakin vaikea aihe lopulta.

    Lopputuloksena tulisi sivukaupalla sotkua vailla informaatiota ja nimimerkki Kumppani olisi tuonut esiin nolla omaa näkemystä tai mielipidettä.

    Eihän sinun tarvitse taaskaan muuta kuin lukea tämä säie alusta. Ja jatka lukemista loppuun asti.

      
  • muokattu 25.01.2021 23:21

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    No, Android-puhelimeen... voi itse muokata valikot ja sivut ja sivuja voi luoda niin monta kuin haluaa.

    Check

    Voi sijoitella etusivulle (aloitussivulle), mitä haluaa.Vaikkapa viisi painiketta rinnakkain kahteen riviin.

    No jos tuosta on jotakin iloa, niin iOS:issa ei voi.

    Esim: tein kansion, jonka nimeksi annoin "Auto", ja kun täppään sen auki, tulee näytölle autoon liittyvien sovellusten käynnistyspainikkeet (Tesla-appi, ABRP, Virta, yms.).

    Check

    Samsungissa on lisäksi reunanäyttö, joka aukeaa, kun näytön reunasta pyyhkäisee keskelle päin.

    Ei ole näkynyt reunanäyttöjä iPhonessa, mutta tuohan nyt ei ole varsinaisesti Android-juttu, eihän.

    Ja voi käyttää ns. pienoisohjelmia, joita on tietty valikoima. Esim. näyttöön voi ottaa pienoisohjelman, joka näyttää kellon, pvm ja säätietoja. Ilman taustaa, eli näytön taustakuvaa peittämättä.

    Lienee widget? Check

    Puhelimen käyttöliittymää voi siis muokata mieleisekseen.

    Mitä tuo tarkoittaa, vaihdat puhelinvalintojen numerojärjestystä, vai?

    Samsungin Galaxy S-sarjassa pidän erityisesti Samsungin tekemästä räätälöinnistä, mutta en ole muita Android-malleja kuin kokeillut

    Ei siis Android-ominaisuus, jota tässä verrataan iOS:iin, eikö niin?

    Samsungilla on hyvä tietoturva Samsung Knox-tietoturvan ansioista.

    Ei todellakaan Android -juttu ja jos olet selvittänyt mitään, niin iOS on aina ollut legendaarinen käyttöjärjestelmänsä tietoturvan paremmuudesta Androideihin verrattuna. Android -puolella se ei ole siis yleispätevää vaan Samsungin oma ajatus päälleliimattuna lisäpalikkana. Toisin kuin iOS:issa, jossa asia aina sisäänrakennettu ja kaikissa malleissa tismalleen saman tasoinen samalla käyttiksellä. Androidilla edes sama versio käyttiksestä ei takaa samaa, jos laitteen valmistaja on eri.

    Kumpaankin operaattorit tarjoavat päälle vielä versioitaan F-Securesta jos joku mietityttää.

    Mutta: kamerat sen kuin kehittyy, vaan muu ei niinkään.

    No hei, unohdit mainita Samsungin taittomallit. Mutta ei, sekään ei ole Android-juttu.

    Samsung ei pysty olemaan kovin paljon edellä perus-androida, koska on android-pohjainen. Monen sovelluksen olen havainnut tulleen ensin Samsungiin ja vasta parin vuoden kuluttua perusandroidiin.

    Mahdollisesti, mutta tuo on Androidien välistä juttua, ei vertaudu iOS:iin.

    iPhonessa kun on kokonaan eri ohjelmisto, niin on ollut aina välillä mielessä kokeilla sitä.

    Ei se ole kokonaan eri ohjelmisto, vaan ainostaan niiden sovellusten suhteen, joista ei ole Android-versiota appsin tekijältä.

    Mutta mitä kaipaat erityisesti Android-puolelta, jota iOS-appeissa ei olisi, tai toisin päin, se jäi vähän auki. Ethän GooglePlaystä käytä kuin promillen mahdollisuuksista, jos sitäkään.

    Android-autoa kokeilin Volvossa pari vuotta sitten, enkä ymmärtänyt, mitä siitä autossa hyötyisi. Oletan CarPlayn olevan vähän sama juttu. Tietysti, jos auton oma infotainment ei ole kovin kehittynyt, niin sitten ehkä.

    Makuasia.

    Jos ei iPhonellakaan ole muita käytännön sovelluksia kuin sähköposti, netin selaaminen ja puhelut, niin ei hyödytä satsata isoa rahaa siihen.

    Iso raha taitaa olla sivujuonne oikeasti kuitenkin, jos vertaat noihin malleihin Samsungeja, joihin viittaat, eli ei mitään low end-malleja mainittu vielä.

    Asia on tyystin sinun valintasi, mutta kun et oikeasti osaa kertoa mitä ihmeellistä edes haluaisit sovelluksilta, jotka ovat muuta kuin käytännöllisiä? Pelit ovat makuasia ja jos se puoli kiinnostaa, niin ehkä löydät uusia iloisia ylläreitä Appleltakin sitten.

    Eikö kukaan osaa kertoa, miksi iPhone kannattaisi hankkia?

    Mitä ihmettä oikein odotat? Sitä että joku sanoo, että "no koska se on parempi"? Onko se muka parempi vastaus kuin jonkun toisen "eipäs kun Android on parempi"? Eihän se nyt oikeasti noin mene, jollei tuijottele tyhmänä benchmark-arvoja. Kuka oikeasti niin tekee ostopäätöksenään?

    Minä en haikaile sellaisten appsien perään, joita en tunnista tarvitsevani. Ja ne mitä älypuhelimellani käytän, voivat tosiaan toimia myös Androidissa aivan yhtä hyvin kuin iPhonessa, mutta kun sen tajuaa, niin niinhän se pitää ollakin. Mitä jää? Se on sitten vain sitä käyttötuntumaa, joka minusta on parempi. En vaihtaisi ihan helpolla takaisin mihinkään Androidiin. Ja olen testannut käytännössä hyviä sellaisiakin.

    Helppokäyttöisyys on liian ympäripyöreä perustelu

    No se on subjektiivista. Sinun pitää miettiä miksi jengi ei vaihda takaisin Androidiin kun ovat iPhonen makuun päässeet. Elinkaari Applella on käyttispäivitysten osalta pidempi kuin useilla Android-puhelimilla, tosin tuossa suhteessa niille tulee hinnan mukana lisäaikaa joskus. Yhtään ei voi vähätellä suorituskykyäkään verrattuna moniin Androideihin. Ihan peruskauraa näissä älypuhelintesteissä ainakin.

    se ei ole Samsung Galaxyyn nähden edes relevantti, koska Samsung on myös helppokäyttöinen. Perusandroidista en tiedä, ehkä sekin on

    No sinulla on nyt jossakin määrin sekaisin se, milloin puhut itse puhelimesta laitteena, milloin käyttiksestä. Android-kuorissa saat puhelimia 100-3000 euron haarukalla. Käyttis on uusissa oltava se 10 jotta on jatkuvuutta edes jonkun verran.

    Samsung Galaxy on myös perusandroid, siinä missä kaikki iPhonet ovat perus-iOSeja sitten. Range on todella laaja Galaxy -mallistossa, jollet ole huomannut. Jos kaipaat reunanäyttöä, niin älä vilkuile mitään muuta merkkiä kuin Samsungia, mutta et vertaile ollenkaan käyttöjärjestelmiä enää, vaan rautaa. Jos haluat vertailla käyttiksiä niin älä mainitse raudasta mitään.

    Lienee Androidin ominaisuus mahdollistaa se kaareva sivunäyttö? Samoin laajan laitekirjon voinee laskea Androidin ominaisuudeksi, tai ainakin eroksi iOSiin nähden, vai mitä? Useimmille käyttäjille lienee kiinnostavaa vertailla puhelimia kokonaisuuksina, raudan ja softan kera, joten jako Android-puhelimiin ja iOSiin lienee ihan validi tapa ajatella? Jakolinjoja voi toki halutessaan vetää jonnekin muuallekin, mutta ainakin tässä aloituksessa taisi olla kyse valinnasta Android-puhelimien ja iPhonejen kesken.

      
  • muokattu 25.01.2021 23:42

    @M880 kirjoitti:

    Lienee Androidin ominaisuus mahdollistaa se kaareva sivunäyttö?

    Ei vaan Samsungin tekemä tviikkaus siihen, että heidän tekemänsä näyttö voi sitä hyödyntää.

    Samoin laajan laitekirjon voinee laskea Androidin ominaisuudeksi, tai ainakin eroksi iOSiin nähden, vai mitä?

    Ei , ei se ole Android -ominaisuus, vaan Googlen antama lupa usealle tehtaalle valmistaa puhelimia, johon ovat tarttuneet. Mutta noin muuten niin miksi kysyä sitten aloittajan kysymystä jos laitevalikoiman suuruus olisi jokin merkittävä kriteeri?

    Minusta kyse on ollut paremminkin käyttikseen painottuvasta näkökulmasta (ikoneita ja softia ja muokkauksia yms). Aloituksessa on 6 kysymystä eroista, joista vain 1 viittasi teknologiaan (kamera), muut käyttöliittymä/-järjestelmäpuolelle, jos tarkistat vielä. Muuten aihe ei olisi HR:lle varmaan ollenkaan kiinnostava, koska Androideissa on todellakin mistä valita.

    Jakolinjoja voi toki halutessaan vetää jonnekin muuallekin, mutta ainakin tässä aloituksessa taisi olla kyse valinnasta Android-puhelimien ja iPhonejen kesken

    No nimenomaan! Hyvä kun huomasit. Mutta jos olet sitä mieltä, että valikoiman pitää olla iso, niin unohda Applet. Jos ne kiinnostaa, niin rajallisuus on hyväksyttävä. Eikä se ole mikään ylläri jos on seurannut älypuhelinpuolta yhtään. Samoin kalliimmaan puolen puhelimet suhteessa Android -halpiksiin varsinkin. Ja huomaa edelleen, että ne "hienot ominaisuudet", joista HR mainitsee ovat sieltä kalliimmaan pään puhelimista. Tai sitten vain Samsungista.

    Mitä jää? No ullatus: käyttis ja siihen liittyvät asiat, mistä tuolla ylempänä kirjoittaja kyseli ja halusi lisää tietoa.

    Sanoisin minäkin että nämä ovat pitkälti makuasioita.

    No kuule, niin minäkin "pitkälti" sanoisin, koska sovellus jota älypuhelimella käytetään ei eroa oleelliselta osin. Ja molemmilla voi soittaa puheluita ja Spotifyitä.

    Minä tuskastuin 22 vuotta sitten iMaciin jonka yksinappista hiirtä en osannut käyttää silloisen tyttöystäväni luona. Sen jälkeen en ole kokenut tarvitsevani heidän laitteitaan.

    Montako älypuhelinta tuolloin oli tarjolla? Niistähän me nyt keskustellaan, vai mitä?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Lienee Androidin ominaisuus mahdollistaa se kaareva sivunäyttö?

    Ei vaan Samsungin tekemä tviikkaus siihen, että heidän tekemänsä näyttö voi sitä hyödyntää.

    Jonka tekemisen Android mahdollistaa.

    Samoin laajan laitekirjon voinee laskea Androidin ominaisuudeksi, tai ainakin eroksi iOSiin nähden, vai mitä?

    Ei , ei se ole Android -ominaisuus, vaan Googlen antama lupa usealle tehtaalle valmistaa puhelimia, johon ovat tarttuneet. Mutta noin muuten niin miksi kysyä sitten aloittajan kysymystä jos laitevalikoiman suuruus olisi jokin merkittävä kriteeri?

    On se kuluttajan kannalta ominaisuus, kun iOS ei sitä mahdollista. On käyttäjälle samantekevää johtuuko valikoiman laajuus tai rajallisuus lisenssipolitiikasta vaiko lähdekoodista.

    Minusta kyse on ollut paremminkin käyttikseen painottuvasta näkökulmasta (ikoneita ja softia ja muokkauksia yms). Muuten aihe ei olisi HR:lle varmaan ollenkaan kiinnostava, koska Androideissa on todellakin mistä valita.

    Jakolinjoja voi toki halutessaan vetää jonnekin muuallekin, mutta ainakin tässä aloituksessa taisi olla kyse valinnasta Android-puhelimien ja iPhonejen kesken

    No nimenomaan! Hyvä kun huomasit. Mutta jos olet sitä mieltä, että valikoiman pitää olla iso, niin unohda Applet. Jos ne kiinnostaa, niin rajallisuus on hyväksyttävä. Samoin kalliimmaan puolen puhelimet suhteessa Android -halpiksiin varsinkin.

    Iso valikoima on parempi kuin pieni valikoim, vaikkei se välttämättä ainoa kriteeri olekaan.

    Mitä jää? No ullatus: käyttis ja siihen liittyvät asiat, jotka liittyvät juuri siihen, mistä tuolla ylempänä jopa kirjoittaja kyseli ja halusi lisää tietoa.

    Kirjoittaja vastannee itse siihen tarkoittiko rajastusti vain käyttöjärjestelmää vai puhelinta kokonaisuutena. Hän puhuu myös kaarevasta sivunäytöstä, joka lienee sen puhelimen (kokonaisuutena) ominaisuus.

    Minusta aloitus oli mielenkiintoinen. Näihin(kin) liittyy paljon intohimoja, ja jos joku suhtautuu asioihin kiinnostuneena mutta olematta intohimoisesti jonkin toteutuksen kannattaja, niin onhan se mielenkiintoista kuulla miksi jokin on parempi kuin toinen.

    HR:llä on hyvin samanlainen suhtautuminen erilaisiin laitteisiin kuin minullakin. Minuakin kiinnostaa uudet asiat monellakin tekniikan saralla, ja olen kiinnostunut kuulemaan käyttökokemuksia, näkemyksiä ja vinkkejä eri asioista. ja olen valmis kokeilemaan asioita näiden pohjalta. Autojen lisäksi olen viime aikoina keskustellut kiinnostuneena mm. kuivausrummuista ja airfryereista.

      1
  • Minä kirjoitin Androidin vaihtamisesta iPhoneen, koska Galaxy S10 vaihtaminen toiseen Android-pohjaiseen tuntuu typerältä. Ja silloinhan vaihtoehtona on vain iPhone. Tarkemmin sanottu harkitsen siis Samsung Galaxy S10 vaihtamista iPhoneen.

    Ekosysteemi minua eniten jarrutteleekiin ajatuksessa, koska minulla on Samsung tabletti ja kello ja Samsung on aika hyvin liitettävissä Windows-maailmaan, joka taas on ainoa käytännön vaihtoehto työssä käytettävien ohjelmien takia. Eikä kaikkia laitteita tietenkään haluaisi muutenkaan vaihtaa. Office365 ja OneDrive toimii hyvin Samsungin kautta.

    Olin ajatellut vaihtoa uuteen Galaxyyn S21, mutta huomasin, että ainoastaan kameroissa on tapahtunut selvästi kehitystä. Galaxyn kamerat ovat jo vuosia sitten ylittäneet tason, jota minä kamerassa tarvitsen, joten ei ole motivaatiota vaihtaa niiden takia.

    Taitettava Samsung kiinnostaa hiukan myös, mutta luulen sen olevan turhan iso ja painava ja ehkä hankala käyttää "nopeasti", kun joutuu auki taittamaan.

    iPhonea kovasti kehutaan ja se pitää aika isoa markkinaosuutta hallussaan, joten luulisi siinä jotain hyvää olevan. En oikein osaa yksilöidä, mitä haen, mutta jotain enemmän tai parempaa kuin, mitä Galaxy S-sarja tarjoaa.

    Miten ApplePay-maksaminen onnistuu Suomessa ja muualla mualimalla? Onko Finnair-sovellus parempi kuin Androidille tehty? Millaiset kalenteritoiminnot itse puhelimessa on, voiko synkronoida Win10 kalenterin kanssa? Onko oma hakupalvelu vai käyttääkö Googlea?

    Onko uusin iPhone 12? Milloin seuraava malli on odotettavissa myyntiin (eli onko 12 jo kohta "se edellinen malli"?)

    Onko iPhonessa jotain hienoja ominaisuuksia/sovelluksia, joita Galaxy S10 ei ole. Ymmärrän, hankala kysymys, koska harva tuntee kummatkin koneet hyvin.

      
  • muokattu 26.01.2021 00:06

    @M880 kirjoitti:

    Jonka tekemisen Android mahdollistaa (reunanäyttö)

    ...jonka Apple olisi voinut tehdä, jos olisi katsonut tarpeelliseksi. iOS ei siis rajoita asiaa käsittääkseni. Ja reunanäyttö ei ole levinnyt Samsungin yhden mallin lisäksi mihinkään. Olipa siis sukseeominaisuus, vai mitä?

    On se kuluttajan kannalta ominaisuus, kun iOS ei sitä mahdollista. On käyttäjälle samantekevää johtuuko valikoiman laajuus tai rajallisuus lisenssipolitiikasta vaiko lähdekoodista.

    Ei, se ei ole Androidin ominaisuus edelleenkään. Riippumatta siitä, miten samantekevästi kuluttaja asian näkee. Jos Tesla ei tee bensa-autoja, onko se bensan ominaisuus?

    Iso valikoima on parempi kuin pieni valikoim, vaikkei se välttämättä ainoa kriteeri olekaan.

    Mikä tekee ison valikoiman paremmaksi Android-näkökulmasta? Halvimissa Android-puhelimissa loppuu tuki heti kun perävalot katoaa nurkan taakse, mitä etua se esimerkiksi tuo?
    Kalliimmissa Androideissa tulee elinkaarta lisää päivityksillä, mutta taas ollaan samalla tasolla Applen kanssa, joten...?

    Kirjoittaja vastannee itse siihen tarkoittiko rajastusti vain käyttöjärjestelmää vai puhelinta kokonaisuutena. Hän puhuu myös kaarevasta sivunäytöstä, joka lienee sen puhelimen (kokonaisuutena) ominaisuus.

    On se käynyt selväksi, että "kirjoittaja" puhuu sekaisin laitteesta ja käyttiksestä. Mutta reunanäyttö löytyy tasan yhdestä Samsungin mallista, joten miten ihmeessä voit laajentaa senkin laajempaan asiayhteyteen?

    Minusta aloitus oli mielenkiintoinen. Näihin(kin) liittyy paljon intohimoja, ja jos joku suhtautuu asioihin kiinnostuneena mutta olematta intohimoisesti jonkin toteutuksen kannattaja, niin onhan se mielenkiintoista kuulla miksi jokin on parempi kuin toinen.

    Yrittäisit nyt päättää: haluatko puhua makuasioista vai paremmuudesta? Jos haluat paremmuuksia niin onko muuta kuin ajaa benchmarkeja ja vertailla puhelimien näytön kokoja ja resoluutioita, kameroiden pikseleitä yms.

    Mutta jos haluaa tietää käyttäjätuntumasta ja sovelluskannasta, muokattavuudesta, niin ollaan taas eri alueella.

    HR:llä on hyvin samanlainen suhtautuminen erilaisiin laitteisiin kuin minullakin. Minuakin kiinnostaa uudet asiat monellakin tekniikan saralla, ja olen kiinnostunut kuulemaan käyttökokemuksia, näkemyksiä ja vinkkejä eri asioista. ja olen valmis kokeilemaan asioita näiden pohjalta.

    Voi kuinka liikuttavaa. Kuten itse olen todennut, niin olen sentään tuttu jo molempien "maailmojen" kanssa. Se ei jostakin syystä vielä koske sinua ja HR:ia, joten olette askeleen perässä tässä tekniikkaihmettelyssä jo lähtökohtaisesti.

    Jos siis olet tuollainen niinku aidosti, niin mitä te kummatkin kyselette täällä? Menkää sitten vaan ostamaan se Apple iPhone ja todetkaa asia ihan itse, höh! Yhden puhelimen elinkaari on niin nopea, ettet oikeasti menetä mitään Android-maailmasta mitään sillä aikaa. Kun puhelin menee taas vaihtoon, niin toteuta tuota kiinnostustasi taas sen hetken valikoimasta. Katsotaan jatkatko sitten kummassa ekosysteemissä, eikö?

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Lienee Androidin ominaisuus mahdollistaa se kaareva sivunäyttö?

    Ei vaan Samsungin tekemä tviikkaus siihen, että heidän tekemänsä näyttö voi sitä hyödyntää.

    Jonka tekemisen Android mahdollistaa.

    Samoin laajan laitekirjon voinee laskea Androidin ominaisuudeksi, tai ainakin eroksi iOSiin nähden, vai mitä?

    Ei , ei se ole Android -ominaisuus, vaan Googlen antama lupa usealle tehtaalle valmistaa puhelimia, johon ovat tarttuneet. Mutta noin muuten niin miksi kysyä sitten aloittajan kysymystä jos laitevalikoiman suuruus olisi jokin merkittävä kriteeri?

    On se kuluttajan kannalta ominaisuus, kun iOS ei sitä mahdollista. On käyttäjälle samantekevää johtuuko valikoiman laajuus tai rajallisuus lisenssipolitiikasta vaiko lähdekoodista.

    Minusta kyse on ollut paremminkin käyttikseen painottuvasta näkökulmasta (ikoneita ja softia ja muokkauksia yms). Muuten aihe ei olisi HR:lle varmaan ollenkaan kiinnostava, koska Androideissa on todellakin mistä valita.

    Jakolinjoja voi toki halutessaan vetää jonnekin muuallekin, mutta ainakin tässä aloituksessa taisi olla kyse valinnasta Android-puhelimien ja iPhonejen kesken

    No nimenomaan! Hyvä kun huomasit. Mutta jos olet sitä mieltä, että valikoiman pitää olla iso, niin unohda Applet. Jos ne kiinnostaa, niin rajallisuus on hyväksyttävä. Samoin kalliimmaan puolen puhelimet suhteessa Android -halpiksiin varsinkin.

    Iso valikoima on parempi kuin pieni valikoim, vaikkei se välttämättä ainoa kriteeri olekaan.

    Mitä jää? No ullatus: käyttis ja siihen liittyvät asiat, jotka liittyvät juuri siihen, mistä tuolla ylempänä jopa kirjoittaja kyseli ja halusi lisää tietoa.

    Kirjoittaja vastannee itse siihen tarkoittiko rajastusti vain käyttöjärjestelmää vai puhelinta kokonaisuutena. Hän puhuu myös kaarevasta sivunäytöstä, joka lienee sen puhelimen (kokonaisuutena) ominaisuus.

    Minusta aloitus oli mielenkiintoinen. Näihin(kin) liittyy paljon intohimoja, ja jos joku suhtautuu asioihin kiinnostuneena mutta olematta intohimoisesti jonkin toteutuksen kannattaja, niin onhan se mielenkiintoista kuulla miksi jokin on parempi kuin toinen.

    HR:llä on hyvin samanlainen suhtautuminen erilaisiin laitteisiin kuin minullakin. Minuakin kiinnostaa uudet asiat monellakin tekniikan saralla, ja olen kiinnostunut kuulemaan käyttökokemuksia, näkemyksiä ja vinkkejä eri asioista. ja olen valmis kokeilemaan asioita näiden pohjalta. Autojen lisäksi olen viime aikoina keskustellut kiinnostuneena mm. kuivausrummuista ja airfryereista.

    En oikeastaan ollenkaan ajatellut käyttöjärjestelmää, koska se on laitteissa käyttöliittymän alapuolella ikään kuin peruskalliona, jonka päälle rakennetaan se, mitä käytetään.

    Puhelin ei oikeastaan ole enää puhelin vaan pieni tietotekniikkalaite, johon yhtenä sovelluksena kuuluu puhelin.

    Olisi kiinnostavaa vaihtaa iPhoneen, jos se tarjoaa "uutta". En oikein tiedä, miten pääsisin selville, mitä iPhonella on tarjota käyttäjälleen. Ostamalla se selviäisi, mutta siitä saattaisi tulla kallis pieleen mennyt koe.

      
  • muokattu 26.01.2021 00:27

    @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Jonka tekemisen Android mahdollistaa (reunanäyttö)

    ...jonka Apple olisi voinut tehdä, jos olisi katsonut tarpeelliseksi. iOS ei siis rajoita asiaa käsittääkseni. Ja reunanäyttö ei ole levinnyt Samsungin yhden mallin lisäksi mihinkään. Olipa siis sukseeominaisuus, vai mitä?

    Mutta ei tehnyt, eihän?

    Mitä väliä sillä on onko suksee vai ei, jos itse sattuu tykkäämään?

    On se kuluttajan kannalta ominaisuus, kun iOS ei sitä mahdollista. On käyttäjälle samantekevää johtuuko valikoiman laajuus tai rajallisuus lisenssipolitiikasta vaiko lähdekoodista.

    Ei, se ei ole Androidin ominaisuus edelleenkään. Riippumatta siitä, miten samantekevästi kuluttaja asian näkee. Jos Tesla ei tee bensa-autoja, onko se bensan ominaisuus?

    Olemme eri mieltä, ja analogiasi ei toimi.

    Iso valikoima on parempi kuin pieni valikoim, vaikkei se välttämättä ainoa kriteeri olekaan.

    Mikä tekee ison valikoiman paremmaksi Android-näkökulmasta? Halvimissa Android-puhelimissa loppuu tuki heti kun perävalot katoaa nurkan taakse, mitä etua se esimerkiksi tuo?
    Kalliimmissa Androideissa tulee elinkaarta lisää päivityksillä, mutta taas ollaan samalla tasolla Applen kanssa, joten...?

    No jos vaikka sattuu tarvitsemaan puhelimen soittamiseen ja whatsappin käyttöön, ja budjetti on 100€. Sillä tavalla parempi

    Kirjoittaja vastannee itse siihen tarkoittiko rajastusti vain käyttöjärjestelmää vai puhelinta kokonaisuutena. Hän puhuu myös kaarevasta sivunäytöstä, joka lienee sen puhelimen (kokonaisuutena) ominaisuus.

    On se käynyt selväksi, että "kirjoittaja" puhuu sekaisin laitteesta ja käyttiksestä. Mutta reunanäyttö löytyy tasan yhdestä Samsungin mallista, joten miten ihmeessä voit laajentaa senkin laajempaan asiayhteyteen?

    Siten että Android antaa enemmän vapauksia erilaiseen "tviikkailuun", josta sivunäyttö on yksi esimerkki.

    Minusta aloitus oli mielenkiintoinen. Näihin(kin) liittyy paljon intohimoja, ja jos joku suhtautuu asioihin kiinnostuneena mutta olematta intohimoisesti jonkin toteutuksen kannattaja, niin onhan se mielenkiintoista kuulla miksi jokin on parempi kuin toinen.

    Yrittäisit nyt päättää: haluatko puhua makuasioista vai paremmuudesta? Jos haluat paremmuuksia niin onko muuta kuin ajaa benchmarkeja ja vertailla puhelimien näytön kokoja ja resoluutioita, kameroiden pikseleitä yms.

    Minä olen kiinnostunut molemmista, enkä lähde määrittelemään paremmuutta. Joten ihan mikä tahansa perustelu käy.

    Mutta jos haluaa tietää käyttäjätuntumasta ja sovelluskannasta, muokattavuudesta, niin ollaan taas eri alueella.

    Ai? Okei.

    HR:llä on hyvin samanlainen suhtautuminen erilaisiin laitteisiin kuin minullakin. Minuakin kiinnostaa uudet asiat monellakin tekniikan saralla, ja olen kiinnostunut kuulemaan käyttökokemuksia, näkemyksiä ja vinkkejä eri asioista. ja olen valmis kokeilemaan asioita näiden pohjalta.

    Voi kuinka liikuttavaa. Kuten itse olen todennut, niin olen sentään tuttu jo molempien "maailmojen" kanssa. Se ei jostakin syystä vielä koske sinua ja HR:ia, joten olette askeleen perässä tässä tekniikkaihmettelyssä jo lähtökohtaisesti.

    Onneksi olkoon,sehän on mukavaa. Sittenhän sinun ei tarvitse olla kiinnostunut muiden kokemuksista meidän vähempiarvoisten tapaan.

    Jos siis olet tuollainen niinku aidosti, niin mitä te kummatkin kyselette täällä? Menkää sitten vaan ostamaan se Apple iPhone ja todetkaa asia ihan itse, höh! Yhden puhelimen elinkaari on niin nopea, ettet oikeasti menetä mitään Android-maailmasta mitään sillä aikaa. Kun puhelin menee taas vaihtoon, niin toteuta tuota kiinnostustasi taas sen hetken valikoimasta. Katsotaan jatkatko sitten kummassa ekosysteemissä, eikö?

    Tässä ketjussa taidettiin kysyä syitä vaihtamiselle, ei ole paljon konkretiaa näkynyt. Vaihtamiseen liittyy vaivaa, ihan jo alkaen siitä että Android osaa asentaa uuteen puhelimeen ne apit jotka ovat olleet asennettuna. Joku harvemmin käytetty saattaa unohtua.

    Vaihtamisella on kustannus (vaivannäkö) joka toistaiseksi ylittää uteliaisuuteni.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minä kirjoitin Androidin vaihtamisesta iPhoneen, koska Galaxy S10 vaihtaminen toiseen Android-pohjaiseen tuntuu typerältä. Ja silloinhan vaihtoehtona on vain iPhone. Tarkemmin sanottu harkitsen siis Samsung Galaxy S10 vaihtamista iPhoneen.

    Kyllä se on mahdollisuus.

    Ekosysteemi minua eniten jarrutteleekiin ajatuksessa, koska minulla on Samsung tabletti ja kello ja Samsung on aika hyvin liitettävissä Windows-maailmaan, joka taas on ainoa käytännön vaihtoehto työssä käytettävien ohjelmien takia. Eikä kaikkia laitteita tietenkään haluaisi muutenkaan vaihtaa. Office365 ja OneDrive toimii hyvin Samsungin kautta.

    Tervetuloa tutustumaan Applen tarjoamaan O365 ja MS-pilvimaailmaan, joka on toiminut pitkään ja hyvin. Samsung- tablettisi ei kaipaa iPadia tilalle, pelaa ihan itsekseen riippumatta siitä mikä puhelin sinulla on. Kellosi voi jäädä orvoksi täysin, tai sitten osittain. Mutta tuo vain täytyy tiedostaa.

    Olin ajatellut vaihtoa uuteen Galaxyyn S21, mutta huomasin, että ainoastaan kameroissa on tapahtunut selvästi kehitystä. Galaxyn kamerat ovat jo vuosia sitten ylittäneet tason, jota minä kamerassa tarvitsen, joten ei ole motivaatiota vaihtaa niiden takia.

    Appleen vaihtaessa voit todeta aivan saman kameran tason suhteen.

    Taitettava Samsung kiinnostaa hiukan myös, mutta luulen sen olevan turhan iso ja painava ja ehkä hankala käyttää "nopeasti", kun joutuu auki taittamaan.

    Jos se kiinnosta tarpeeksi, päädyt muualle kuin iOS-maailmaan. Ei se sen kummempaa ole.

    iPhonea kovasti kehutaan ja se pitää aika isoa markkinaosuutta hallussaan, joten luulisi siinä jotain hyvää olevan. En oikein osaa yksilöidä, mitä haen, mutta jotain enemmän tai parempaa kuin, mitä Galaxy S-sarja tarjoaa.

    Sinun pitää nyt vain tunnustaa, ettei se rauta ole mitä jaanaat, vaan käyttisvaihto on alkanut mietityttää. Applen rauta on aina kuosissa, valittavaksi jää vaan ruudun ja muistin koko. Jos miettii Samsung Foldia optiona, niin ei ainakaan hinnasta ole kyse.

    Miten ApplePay-maksaminen onnistuu Suomessa ja muualla mualimalla?

    Jos asia mietityttää, niin käytä MobilePay:tä, toimii siinä missä Androidissakin. Molemmilla on rajoituksensa tietysti.

    Onko Finnair-sovellus parempi kuin Androidille tehty?

    Et taida kysyä ihan tosissasi? Minusta teet täydellisesti tikusta jo "asiaa".

    Millaiset kalenteritoiminnot itse puhelimessa on, voiko synkronoida Win10 kalenterin kanssa?

    Kalenteritoiminnot ovat riittäneet minulle ja voi synkaa Outlookin kanssa, tai käyttää omaa appsia. Ihan miten haluat.
    Samalla tavalla kalenterit kasataan molemmissa käytännössä.

    Onko oma hakupalvelu vai käyttääkö Googlea?

    Ihan miten haluat.

    Onko uusin iPhone 12? Milloin seuraava malli on odotettavissa myyntiin

    iPhone 12 tuli viime syksynä. Seuraava tulee varmaan siitä vuoden päästä. Ja aivan kuin Samsungissakin (tai muissa Android-merkeissä), niin tuoko se mallien uudistuminen jotakin uutta, niin ehkä tuo, ehkä ei. Aika näyttää. 12-mallit päivittyvät joka tapauksessa ainakin parin mallin verran mukana vielä. Moni tänään ostettu halpis-Android ehtii hapantua siihen mennessä.

    Onko iPhonessa jotain hienoja ominaisuuksia/sovelluksia, joita Galaxy S10 ei ole. Ymmärrän, hankala kysymys, koska harva tuntee kummatkin koneet hyvin

    Ominaisuuksia? S10 on vanha malli ja 12 on uusi, päättele vaikka siitä. Mikä edes olisi "hieno ominaisuus" raudassa, jos kerran mikä tahansa nykykamera on ihan sama sulle.

    Sovelluksia? Ei ole kyse S10 vaan vertailusta Google- ja Apple-kaupan välillä, mistä rautalangasta haluat väännettäväksi asian? Lisäksi kannattaa muistaa, että useimmat sinun käyttämäsi sovellukset toimivat sekä ja että. Mitä vielä oletat?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minä kirjoitin Androidin vaihtamisesta iPhoneen, koska Galaxy S10 vaihtaminen toiseen Android-pohjaiseen tuntuu typerältä. Ja silloinhan vaihtoehtona on vain iPhone. Tarkemmin sanottu harkitsen siis Samsung Galaxy S10 vaihtamista iPhoneen.

    Kyllä se on mahdollisuus.

    Ekosysteemi minua eniten jarrutteleekiin ajatuksessa, koska minulla on Samsung tabletti ja kello ja Samsung on aika hyvin liitettävissä Windows-maailmaan, joka taas on ainoa käytännön vaihtoehto työssä käytettävien ohjelmien takia. Eikä kaikkia laitteita tietenkään haluaisi muutenkaan vaihtaa. Office365 ja OneDrive toimii hyvin Samsungin kautta.

    Tervetuloa tutustumaan Applen tarjoamaan O365 ja MS-pilvimaailmaan, joka on toiminut pitkään ja hyvin. Samsung- tablettisi ei kaipaa iPadia tilalle, pelaa ihan itsekseen riippumatta siitä mikä puhelin sinulla on. Kellosi voi jäädä orvoksi täysin, tai sitten osittain. Mutta tuo vain täytyy tiedostaa.

    Olin ajatellut vaihtoa uuteen Galaxyyn S21, mutta huomasin, että ainoastaan kameroissa on tapahtunut selvästi kehitystä. Galaxyn kamerat ovat jo vuosia sitten ylittäneet tason, jota minä kamerassa tarvitsen, joten ei ole motivaatiota vaihtaa niiden takia.

    Appleen vaihtaessa voit todeta aivan saman kameran tason suhteen.

    Taitettava Samsung kiinnostaa hiukan myös, mutta luulen sen olevan turhan iso ja painava ja ehkä hankala käyttää "nopeasti", kun joutuu auki taittamaan.

    Jos se kiinnosta tarpeeksi, päädyt muualle kuin iOS-maailmaan. Ei se sen kummempaa ole.

    iPhonea kovasti kehutaan ja se pitää aika isoa markkinaosuutta hallussaan, joten luulisi siinä jotain hyvää olevan. En oikein osaa yksilöidä, mitä haen, mutta jotain enemmän tai parempaa kuin, mitä Galaxy S-sarja tarjoaa.

    Sinun pitää nyt vain tunnustaa, ettei se rauta ole mitä jaanaat, vaan käyttisvaihto on alkanut mietityttää. Applen rauta on aina kuosissa, valittavaksi jää vaan ruudun ja muistin koko. Jos miettii Samsung Foldia optiona, niin ei ainakaan hinnasta ole kyse.

    Miten ApplePay-maksaminen onnistuu Suomessa ja muualla mualimalla?

    Jos asia mietityttää, niin käytä MobilePay:tä, toimii siinä missä Androidissakin. Molemmilla on rajoituksensa tietysti.

    Onko Finnair-sovellus parempi kuin Androidille tehty?

    Et taida kysyä ihan tosissasi? Minusta teet täydellisesti tikusta jo "asiaa".

    Millaiset kalenteritoiminnot itse puhelimessa on, voiko synkronoida Win10 kalenterin kanssa?

    Kalenteritoiminnot ovat riittäneet minulle ja voi synkaa Outlookin kanssa, tai käyttää omaa appsia. Ihan miten haluat.
    Samalla tavalla kalenterit kasataan molemmissa käytännössä.

    Onko oma hakupalvelu vai käyttääkö Googlea?

    Ihan miten haluat.

    Onko uusin iPhone 12? Milloin seuraava malli on odotettavissa myyntiin

    iPhone 12 tuli viime syksynä. Seuraava tulee varmaan siitä vuoden päästä. Ja aivan kuin Samsungissakin (tai muissa Android-merkeissä), niin tuoko se mallien uudistuminen jotakin uutta, niin ehkä tuo, ehkä ei. Aika näyttää. 12-mallit päivittyvät joka tapauksessa ainakin parin mallin verran mukana vielä. Moni tänään ostettu halpis-Android ehtii hapantua siihen mennessä.

    Onko iPhonessa jotain hienoja ominaisuuksia/sovelluksia, joita Galaxy S10 ei ole. Ymmärrän, hankala kysymys, koska harva tuntee kummatkin koneet hyvin

    Ominaisuuksia? S10 on vanha malli ja 12 on uusi, päättele vaikka siitä. Mikä edes olisi "hieno ominaisuus" raudassa, jos kerran mikä tahansa nykykamera on ihan sama sulle.

    Sovelluksia? Ei ole kyse S10 vaan vertailusta Google- ja Apple-kaupan välillä, mistä rautalangasta haluat väännettäväksi asian? Lisäksi kannattaa muistaa, että useimmat sinun käyttämäsi sovellukset toimivat sekä ja että. Mitä vielä oletat?

    Ei tähän rautalankaa tarvitse vetää mukaan. Samsungilla on sovelluksia, joita ei Google-kaupasta saa. Esim. Samsung Health. Ja on GalaxyStoressa jotain muutakin.

    Se reunanäyttö, mistä puhuin, saattoi olla väärä termi. Muistan nyt hämärästi, että kaarevareunaisiin näyttöihin tuli sellainen pieni näyttö siihen kaarevaan osaan. Tässä tarkoitin näytön sivulta puhelinnäytön laitaan avautuvaa kapeaa ikkunaa (tai mikä olisi oikea nimi), jossa on sovellusten avauspainikkeita kaksi rinnakkain ja 14 päällekkäin. Ja niitä voi vaihtaa pyyhkäisemällä. En ole varma, montako sellaista sivua voi olla, minulla näkyy olevan kolme, mutta en käytä niistä kuin yhtä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minä kirjoitin Androidin vaihtamisesta iPhoneen, koska Galaxy S10 vaihtaminen toiseen Android-pohjaiseen tuntuu typerältä. Ja silloinhan vaihtoehtona on vain iPhone. Tarkemmin sanottu harkitsen siis Samsung Galaxy S10 vaihtamista iPhoneen.

    Kyllä se on mahdollisuus.

    Ekosysteemi minua eniten jarrutteleekiin ajatuksessa, koska minulla on Samsung tabletti ja kello ja Samsung on aika hyvin liitettävissä Windows-maailmaan, joka taas on ainoa käytännön vaihtoehto työssä käytettävien ohjelmien takia. Eikä kaikkia laitteita tietenkään haluaisi muutenkaan vaihtaa. Office365 ja OneDrive toimii hyvin Samsungin kautta.

    Tervetuloa tutustumaan Applen tarjoamaan O365 ja MS-pilvimaailmaan, joka on toiminut pitkään ja hyvin. Samsung- tablettisi ei kaipaa iPadia tilalle, pelaa ihan itsekseen riippumatta siitä mikä puhelin sinulla on. Kellosi voi jäädä orvoksi täysin, tai sitten osittain. Mutta tuo vain täytyy tiedostaa.

    Olin ajatellut vaihtoa uuteen Galaxyyn S21, mutta huomasin, että ainoastaan kameroissa on tapahtunut selvästi kehitystä. Galaxyn kamerat ovat jo vuosia sitten ylittäneet tason, jota minä kamerassa tarvitsen, joten ei ole motivaatiota vaihtaa niiden takia.

    Appleen vaihtaessa voit todeta aivan saman kameran tason suhteen.

    Taitettava Samsung kiinnostaa hiukan myös, mutta luulen sen olevan turhan iso ja painava ja ehkä hankala käyttää "nopeasti", kun joutuu auki taittamaan.

    Jos se kiinnosta tarpeeksi, päädyt muualle kuin iOS-maailmaan. Ei se sen kummempaa ole.

    iPhonea kovasti kehutaan ja se pitää aika isoa markkinaosuutta hallussaan, joten luulisi siinä jotain hyvää olevan. En oikein osaa yksilöidä, mitä haen, mutta jotain enemmän tai parempaa kuin, mitä Galaxy S-sarja tarjoaa.

    Sinun pitää nyt vain tunnustaa, ettei se rauta ole mitä jaanaat, vaan käyttisvaihto on alkanut mietityttää. Applen rauta on aina kuosissa, valittavaksi jää vaan ruudun ja muistin koko. Jos miettii Samsung Foldia optiona, niin ei ainakaan hinnasta ole kyse.

    Miten ApplePay-maksaminen onnistuu Suomessa ja muualla mualimalla?

    Jos asia mietityttää, niin käytä MobilePay:tä, toimii siinä missä Androidissakin. Molemmilla on rajoituksensa tietysti.

    Onko Finnair-sovellus parempi kuin Androidille tehty?

    Et taida kysyä ihan tosissasi? Minusta teet täydellisesti tikusta jo "asiaa".

    Millaiset kalenteritoiminnot itse puhelimessa on, voiko synkronoida Win10 kalenterin kanssa?

    Kalenteritoiminnot ovat riittäneet minulle ja voi synkaa Outlookin kanssa, tai käyttää omaa appsia. Ihan miten haluat.
    Samalla tavalla kalenterit kasataan molemmissa käytännössä.

    Onko oma hakupalvelu vai käyttääkö Googlea?

    Ihan miten haluat.

    Onko uusin iPhone 12? Milloin seuraava malli on odotettavissa myyntiin

    iPhone 12 tuli viime syksynä. Seuraava tulee varmaan siitä vuoden päästä. Ja aivan kuin Samsungissakin (tai muissa Android-merkeissä), niin tuoko se mallien uudistuminen jotakin uutta, niin ehkä tuo, ehkä ei. Aika näyttää. 12-mallit päivittyvät joka tapauksessa ainakin parin mallin verran mukana vielä. Moni tänään ostettu halpis-Android ehtii hapantua siihen mennessä.

    Onko iPhonessa jotain hienoja ominaisuuksia/sovelluksia, joita Galaxy S10 ei ole. Ymmärrän, hankala kysymys, koska harva tuntee kummatkin koneet hyvin

    Ominaisuuksia? S10 on vanha malli ja 12 on uusi, päättele vaikka siitä. Mikä edes olisi "hieno ominaisuus" raudassa, jos kerran mikä tahansa nykykamera on ihan sama sulle.

    Sovelluksia? Ei ole kyse S10 vaan vertailusta Google- ja Apple-kaupan välillä, mistä rautalangasta haluat väännettäväksi asian? Lisäksi kannattaa muistaa, että useimmat sinun käyttämäsi sovellukset toimivat sekä ja että. Mitä vielä oletat?

    Äläkä hermostu. Reagoit vähän samaan tapaan kuin ne opäonniset myyjät DNAn kaupassa, joita kiusasin samalla asialla. Puhelimen ostamalla asiat selviäisivät, mutta haluaisin löytää ainakin jonkun mielenkiintoisen täkyn, jonka saisin varmasti, jos hankin iPhonen.

    Kunhan kysyin, ei jatketa enempää. Kiitos vinkeistä.

      
  • muokattu 26.01.2021 01:16

    @M880 kirjoitti:

    Mutta ei tehnyt, eihän? (reunanäyttöä) Mitä väliä sillä on onko suksee vai ei, jos itse sattuu tykkäämään?

    Ei tehnyt. Ja kuka jäi kaipaamaan sitä edes Samsungissa, koska ei jatkettu. Eikö se ole se pointti?

    Olemme eri mieltä, ja analogisia ei toimi.

    Aivan sama, ollaan sitten. Ei toimi kuitenkaan sinun jankkauksesikaan minulle.

    No jos vaikka sattuu tarvitsemaan puhelimen soittamiseen ja whatsappin käyttöön, ja budjetti on 100€. Sillä tavalla parempi

    No miten se tekee eron Androidin ja iOS:in välille? Minusta ei mitenkään, edelleenkään.

    Siten että Android antaa enemmän vapauksia erilaiseen "tviikkailuun", josta sivunäyttö on yksi esimerkki.

    Androidin paremmuudestako verrattuna iOS:iin? Ei mitenkään. Jos se olisi käyttäjän valittavissa oleva puhelinraudan optio, niin voisin olla samaa mieltä kanssasi. Vaan kun asiat tehdään tuolla kohtaa tehtaalla. Ja aivan kuten useimmat muut Android-puhelinmaailmasta päättelivät, niin aika turha juttu. Onko vaikea myöntää että toistaiseksi Apple oli heidän kanssaan samaa mieltä. Tulevasta emme tiedä tietenkään.

    Minä olen kiinnostunut molemmista, enkä lähde määrittelemään paremmuutta. Joten ihan mikä tahansa perustelu käy.

    No hei, tiesitkö tätä: Apple ei ole tehnyt reunanäyttöjä joten on varmaan ihan paska. Älä osta.

    "Mutta jos haluaa tietää käyttäjätuntumasta ja sovelluskannasta, muokattavuudesta, niin ollaan taas eri alueella"

    Ai? Okei.

    Yllätti siis kuitenkin!

    Onneksi olkoon,sehän on mukavaa. Sittenhän sinun ei tarvitse olla kiinnostunut muiden kokemuksista meidän vähempiarvoisten tapaan.

    Ällistyttävä kommentti, huhhei.....

    Tässä ketjussa taidettiin kysyä syitä vaihtamiselle, ei ole paljon konkretiaa näkynyt. Vaihtamiseen liittyy vaivaa, ihan jo alkaen siitä että Android osaa asentaa uuteen puhelimeen ne apit jotka ovat olleet asennettuna. Joku harvemmin käytetty saattaa unohtua.

    Tuolla on niin paljon konkretiaa kuin vain haluat sulattaa, eikä keskittyä epäolennaiseen. Tai ehkä sellainen vain sitten menee yli hilseesi? Jatketaan testin vuoksi vaikka sillä, että Apple osaa homman vielä paremmin kuin Android tekee. Mutta kun et ole kokeillut, eikä riitä vastaanottokyky, vaikka tuossa sen kerron, niin minkäs sille voin.

    Molemmilla käyttisrintamilla osataan käyttäjädatan siirrot toiseen, molemmat ovat hoksanneet sen olevan aika olennainen osa myös käyttäjätoimintoja.

    Vaihtamisella on kustannus (vaivannäkö) joka toistaiseksi ylittää uteliaisuuteni.

    Vaihtamisessa on aina oma vaivansa, mutta sinä saat tuntuman jostakin uudesta vain vaihtamalla nyt se Android iPhoneen. Tuo vaivannäkö liittyy siihen mistä tuolla kirjoitit muistaakseni: sinua pitäisi suorastaan kiinnostaa asia niin paljon, että jo se riittää syyksi edes kerran vaihtaa ekosysteemiä. Aina pääsee takaisin.

      
  • Pystyykö iPhoneen asentamaan Appstoren ulkopuolisia ohjelmia?

    Katson VPNn avulla erästä striimauspalvelua joka ei ole saatavilla Pohjois-Amerikan ulkopuolella, minkä vuoksi myöskään appia ei löydy suomen Play Storesta. Latasin sen apkMirrorista, samoin kuin Android Auton kun sitä ei vielä tuettu Suomessa.

      
  • muokattu 26.01.2021 01:26

    @HybridRules

    Ei tähän rautalankaa tarvitse vetää mukaan. Samsungilla on sovelluksia, joita ei Google-kaupasta saa. Esim. Samsung Health. Ja on GalaxyStoressa jotain muutakin.

    No niin varmaan on.

    Mutta mitäs jos nyt oikeasti menisit katsomaan mitä Applessa on oletuksena ja mitä löytyy heidän kaupastaan. Täällä on vähän hankala (ja täysin turha) luetteloida, kun pysyt tuolla tasolla.

    Ei se lista lyhyt ole GooglePlayssäkään. Minä en väitä että sieltä puuttuu jotakin Apple-kauppaan verrattuna, tai toisin päin, jos niin ymmärsit. Vain että molemmissa on niin paljon yhteistä, etten ole kokenut kumpaakaan sen paremmaksi kuin toinen - omaan tarpeeseeni niin töissä kuin sen ulkopuolella. Älä kysele enää jos se vastaus ei riitä, vaan kehittelet jotakin mystistä.

    Äläkä hermostu. Reagoit vähän samaan tapaan kuin ne opäonniset myyjät DNAn kaupassa, joita kiusasin samalla asialla.

    Ehkä sinulla on ollut joku sisäinen lukko joka kaupassa päällä, jos todennäköisesti aika lailla samanlaisiin kysymyksiin saamasi vastaukset eivät läpäisseet silloinkaan muuriasi. Ymmärrän jossakin määrin myyjiä, jos samaa kehää kiersitte kuin täällä....

    Puhelimen ostamalla asiat selviäisivät, mutta haluaisin löytää ainakin jonkun mielenkiintoisen täkyn, jonka saisin varmasti, jos hankin iPhonen

    Kehotan lukemaan alusta, ole hyvä. Noihin sinun argumentteihin ja kysymyksiisi on tullut niin tarkkaa vastausta ja konkretiaa kuin se vaan on ollut järkevää, tai mahdollista loogisesti, kysymys huomioiden.

    Minä olen ollut alusta aika vilpittömästi liikkeellä ja vastannut esittämiisi kysymyksiin niin hyvin kuin minä osaan. Toiston toistoa ehkä, mutta kun se koskee siinä kohtaa kysymystäkin. Konkretiaa sinne mihin se on ollut mahdollista antaa. Välillä on epäilyttänyt yritätkö harhauttaa, kun ei selvä vastaus mene perille. Ei tiedä miten ottaa huomioon sen kumman muurisi?

    Edelleen punaisen langan tulisi olla jotakin muuta kuin tunnut itse tajuavan: sinä käytät elävässä elämässä älypuhelimia ihan samoihin tarkoituksiin, olisi se sitten Samsung tai iPhone. Jos muuta väität, kuvittelet jotakin ihan epäolennaista, tai teet asioista elämää suurempia.

    Niinpä ainoa ratkaisuehdotukseni tässä vaiheessa on: mene nyt ostamaan jonkun kokoinen iPhone 12 ja ala käyttämään. Palaa mielummin asiaan sitten kun sinulla on omakohtaista kokemusta myös iOS:ista ja Apple-ekosysteemistä. Kerro sitten jossakin vaiheessa mitä mieltä sinä olet väitteistä, vaikka helppokäyttöisyydestä. Ei kai niin montaa iPhone -käyttäjää ole voitu aivopestäkään luulemaan niin? Miten se olisi mahdollista? Koska kuten sanoin, niin sen päälle iPhone on vain älypuhelin sekin jota käytät samoin kuin mitä tahansa: luet sähköpostia, kuuntelet musaa, otat kuvia tai katselet niitä, olit töissä tai kotona. Sun muuta.

      
  • Applen iPhone 12 -älypuhelimet saattavat vaikuttaa sydämentahdistinten toimintaan. Apple julkaisi uudet ohjeet asioista, jotka kannattaa ottaa huomioon.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules

    Ei tähän rautalankaa tarvitse vetää mukaan. Samsungilla on sovelluksia, joita ei Google-kaupasta saa. Esim. Samsung Health. Ja on GalaxyStoressa jotain muutakin.

    No niin varmaan on.

    Mutta mitäs jos nyt oikeasti menisit katsomaan mitä Applessa on oletuksena ja mitä löytyy heidän kaupastaan. Täällä on vähän hankala (ja täysin turha) luetteloida, kun pysyt tuolla tasolla.

    Ei se lista lyhyt ole GooglePlayssäkään. Minä en väitä että sieltä puuttuu jotakin Apple-kauppaan verrattuna, tai toisin päin, jos niin ymmärsit. Vain että molemmissa on niin paljon yhteistä, etten ole kokenut kumpaakaan sen paremmaksi kuin toinen - omaan tarpeeseeni niin töissä kuin sen ulkopuolella. Älä kysele enää jos se vastaus ei riitä, vaan kehittelet jotakin mystistä.

    Äläkä hermostu. Reagoit vähän samaan tapaan kuin ne opäonniset myyjät DNAn kaupassa, joita kiusasin samalla asialla.

    Ehkä sinulla on ollut joku sisäinen lukko joka kaupassa päällä, jos todennäköisesti aika lailla samanlaisiin kysymyksiin saamasi vastaukset eivät läpäisseet silloinkaan muuriasi. Ymmärrän jossakin määrin myyjiä, jos samaa kehää kiersitte kuin täällä....

    Puhelimen ostamalla asiat selviäisivät, mutta haluaisin löytää ainakin jonkun mielenkiintoisen täkyn, jonka saisin varmasti, jos hankin iPhonen

    Kehotan lukemaan alusta, ole hyvä. Noihin sinun argumentteihin ja kysymyksiisi on tullut niin tarkkaa vastausta ja konkretiaa kuin se vaan on ollut järkevää, tai mahdollista loogisesti, kysymys huomioiden.

    Minä olen ollut alusta aika vilpittömästi liikkeellä ja vastannut esittämiisi kysymyksiin niin hyvin kuin minä osaan. Toiston toistoa ehkä, mutta kun se koskee siinä kohtaa kysymystäkin. Konkretiaa sinne mihin se on ollut mahdollista antaa. Välillä on epäilyttänyt yritätkö harhauttaa, kun ei selvä vastaus mene perille. Ei tiedä miten ottaa huomioon sen kumman muurisi?

    Edelleen punaisen langan tulisi olla jotakin muuta kuin tunnut itse tajuavan: sinä käytät elävässä elämässä älypuhelimia ihan samoihin tarkoituksiin, olisi se sitten Samsung tai iPhone. Jos muuta väität, kuvittelet jotakin ihan epäolennaista, tai teet asioista elämää suurempia.

    Niinpä ainoa ratkaisuehdotukseni tässä vaiheessa on: mene nyt ostamaan jonkun kokoinen iPhone 12 ja ala käyttämään. Palaa mielummin asiaan sitten kun sinulla on omakohtaista kokemusta myös iOS:ista ja Apple-ekosysteemistä. Kerro sitten jossakin vaiheessa mitä mieltä sinä olet väitteistä, vaikka helppokäyttöisyydestä. Ei kai niin montaa iPhone -käyttäjää ole voitu aivopestäkään luulemaan niin? Miten se olisi mahdollista? Koska kuten sanoin, niin sen päälle iPhone on vain älypuhelin sekin jota käytät samoin kuin mitä tahansa: luet sähköpostia, kuuntelet musaa, otat kuvia tai katselet niitä, olit töissä tai kotona. Sun muuta.

    Uskon kyllä, että iPhone on helppokäyttöinen, mutta niin on Galaxy S-sarjan puhelimetkin. Olisin ollut kinnostunut löytämään jotain, mikä erottaisi iPhonen konkreettisesti ja edukseen Galaxy S21 Ultra -puhelimesta. Galaxyllä voi käyttää kynää kirjoittamiseen, esim. nopea muistiinpano suoraan näytölle. On näytön sivulta aukeava lisävalikko sovellusten käynnistykselle. Voi kuvata 8K-videota ja kaapata siitä hyvätasoisia yksittäiskuvia. On kaksi zoomikameraa 3x ja 10x. Varmaan nämä löytyvät iPhonestakin lukuunottamatta tuota näytön sivulta aukaistavaa valikkoa? Tuosta en tiedä, minkätasoisia still-kuvia 8K videosta pystyy tallentamaan tosielämässä, mutta periaatteessa tuo olisi minulle hyödyllinen toiminto työelämässä varsinkin. Voisi kuvata muistiinpanoja tai referensseiksi tulevia mallikuvia videona ja sitten poimia sieltä still-kuvia. On nimittäin niin, että kun menet asiakkaan luokse ja on tarkoitus esim. tarjouksen tekemistä varten ottaa kuvia, niin on aivan saletti, että katsoessasi sitten kuvia toimistolla, juuri ne kuvakulmat puuttuu, mitä tarvitset. Kun voisit kuvata hyvätasoista videota myös laajakulmakuvana, niin luulisi onnistumisprosentin olevan parempi. Ja kynällä muistiinpanojen kirjoittaminen on kätevämpää kuin puhelimien onnettoman pienillä näppäimistöillä. Ja voi myös piirtää muistiinpanoja. Samsung-puhelimet ja muutkin android puhelimet voi myös linkittää Windowsinín hyvin muuten, mutta se toimii vain henk.koht. kirjautumisella Windowsissa. Olisi hyvin mielenkiintoinen ominaisuus, jos sitä voisi käyttää suoraan organisaation tileillä. Mutta ei kuulemma voi. Voisi jopa soittaa PC:llä puheluita ja kuvien siirtäminen PC:lle kävisi ilman, että puhelinta tarvitsee erikseen kytkä PC:hen.

      
  • Xiaomi Mi 10T Pro 5G:ssä on 108 MP AL-kamera optisella kuvanvakaajalla.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Xiaomi Mi 10T Pro 5G:ssä on 108 MP AL-kamera optisella kuvanvakaajalla.

    En voi mitään, mutta vierastan ajatusta hankkia kiinalainen puhelin. Kiina taitaa jyrätä Euroopan taloudellisesti joka tapauksessa ennen pitkää. Ja saahan lapset töitä, kun ostetaan kiinalaisvalmisteisia tuotteita. Valtiokapitalismi tiukalla valvonnalla tuntuu ikävältä. Vai olenko vain tietämätön ja ennakkoluuloinen, uikuuri soikoon?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit