Onko automaattivaihteisen auton kahdeksas vaihde niin sanottu "ylivaihde" ? :)

49 kommenttia
«1

Onko fiksua että kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kahdeksas vaihde menee päälle vasta kun nopeutta on noin 105 km/h ?

Meinaan vaan sitä että onhan 100 km tunnissakin varsin kova nopeus ja tuskin on mahdotonta ajella että kasivaihde sopisi tällekin nopeudelle ja parantaisi polttoaineen kulutusta sen sijaan että ajettaisiin seiskalla satasta. Toki koko vaihteisto menisi tällä korjauksella uusiksi.

  
  • muokattu 26.01.2021 17:06

    Tästä avaamastasi aiheesta voidaan hypätä taas kerran sujuvasti rakkaan sähköautoilun pariin. Nimittäin 60 km/h nopeudella tai hieman alle ajellessa voi ohittaa useimmat latauspaikat, koska kesäkeleillä auringon paistaessa päästään yhdellä latauksella huomattavasti pidemmälle kuin rajoitusnopeuksia noudattaen. Säästöä se on pienikin säästö sanotaan. Poliisihan ei puutu alemmalla nopeudella ajavien matkantekoon jos se ei ole liian häiritsevää tai vaarallista. Nämä hitaasti ajavat pitää vain huomioida riittävän etäältä mutta sitähän se ennakoiva ajo on.

      
  • Sähköauto on vaihteeton. mutta tiedän että sähköautoon on suunniteltu kaksiportaista vaihteistoa erään vaihteistovalmistajan toimesta.

      
  • muokattu 26.01.2021 18:52

    Taycanissa on ZF:n 2-vaihteinen vaihteisto taka-akselilla jo nyt.

    Polttomoottoreissa vaihteistolla saadaan moottorin optimikierrosalue hyödynnettyä laajalla nopeusalueella. Suomen talvinopeusrajoitukset eivät maailmanlaajuisesti paljon ohjaa välitysten optimoijia autotehtailla. En oikein ymmärrä, miksi tiheämmäksi välitetty 8. vaihde kuluttaisi vähemmän, kuin saman välityksen (tai jopa pidempi) 7. vaihde jossain toisessa vaihteistossa. Välitykset ratkaisee, ei vaihteen numero. Uusimmissa monivaihteisissa autoissa 2-4 suurinta vaihdetta voivat olla "ylivaihteita", jos katsotaan, millä vaihteella auton huippunopeus saavutetaan. Autobahn-nopeuksilla on järkevämpää ajaa pidemmällä välityksellä, kuin seututeiden pienemmillä nopeuksilla.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Onko fiksua että kahdeksanpykäläisen automaattivaihteiston kahdeksas vaihde menee päälle vasta kun nopeutta on noin 105 km/h ?

    Meinaan vaan sitä että onhan 100 km tunnissakin varsin kova nopeus ja tuskin on mahdotonta ajella että kasivaihde sopisi tällekin nopeudelle ja parantaisi polttoaineen kulutusta sen sijaan että ajettaisiin seiskalla satasta. Toki koko vaihteisto menisi tällä korjauksella uusiksi.

    Polttomoottoriautoista puhuttaessa tuo vaihtoajankohta on suurimaksi osaksi ohjelmointia, eli millä moottorin kierrosnopeudella mikin vaihde halutaan kytkettäväksi (tarkoitan nyt perinteisiä momentinmuunninautomaatteja). Yleensä autonvalmistaja on tehnyt näitä jo muutaman "valmiiksi", eli löytyy esim. eco, comfort, sport jne. valinnat joihin on ohjelmoitu tietyt vaihtoajankohdat (toki niissä muitakin asetuksia muutetaan, ei pelkästään vaihteiston).
    Esim. ZFn 8HP vaihteistossa ylivaihde on jo seitsemäs pykälä, koska kuutonen on jo suora (suhdeluku 1.0). Nuo suhdeluvut (asennettujen hammasrattaiden koot) voivat muuttua sen mukaan mitä kovemmalle väännölle laatikko on suunniteltu, esim. suuremmalle väännölle suunnitellussa laatikossa (8HP75 = max 750Nm) suurimman vaihteen suhdeluku (siis moottorin kampiakselin kierrosten suhde vaihteiston ulostuloakselin nopeuteen) voi olla pienempi kuin pienemmälle väännölle suunnitellun laatikon (8HP45 = max 450Nm) suurimman vaihteen suhdeluku, koska moottorin väännön ansiosta esim. tuo 105kmh nopeuden saavuttamiseen ei tarvita niin korkeita kierroksia kuin "heikomman" moottorin tapauksessa.
    Nämä suhdeluvut pätevät siis silloin kun vaihteisto on "lukossa" (momentinmuunnin ei aiheuta luistoa) ja sillä taas ei ole mitään tekemistä vaihtoajankohdan ohjelmoinnin kanssa.

      
  • muokattu 26.01.2021 18:26

    Lähdin "ajattelussani" liikkeelle siitä että kasivaihteella kierrokset olisivat pienemmät ja kulutus olisi tätä kautta vähäisempi.

    Kun manuaalivaihteisto antaa niitä vaihtamisohjeita, niin kyllähän tämä varmaankin perustuu taloudellisuuteen eli niin ettei vaikka nelosvaihteella pokkana ajella satasta koko ajan kun käytössä on pykälät 5 ja 6. Esimerkiksi manuaalivaihteinen Seat Ateca käskee laittamaan kutosta sisään jo noin 60 km/h nopeudessa.

      
  • Olen ajellut nyt jonkin verran 8-vaihteisella diesel-Mersulla (ei oma) ja aloittajan huomio pitää paikkansa. Se voi kulkea tasamaalla sataa seiskalla vaikka 10 kilometriä ja vaihtaa vasta loivassa alamäessä kasille. Ylimääräisillä vaihteilla tietenkin parannetaan taloudellisuutta alamäissä, kun ei tarvitse pyörittää moottoria tarpeettoman kovilla kierroksilla hyvin kevyellä kuormituksella.

      
  • NHBNHB
    muokattu 26.01.2021 19:23

    @FARwd kirjoitti:
    Taycanissa on ZF:n 2-vaihteinen vaihteisto taka-akselilla jo nyt.

    Polttomoottoreissa vaihteistolla saadaan moottorin optimikierrosalue hyödynnettyä laajalla nopeusalueella. Suomen talvinopeusrajoitukset eivät maailmanlaajuisesti paljon ohjaa välitysten optimoijia autotehtailla. En oikein ymmärrä, miksi tiheämmäksi välitetty 8. vaihde kuluttaisi vähemmän, kuin saman välityksen (tai jopa pidempi) 7. vaihde jossain toisessa vaihteistossa. Välitykset ratkaisee, ei vaihteen numero. Uusimmissa monivaihteisissa autoissa 2-4 suurinta vaihdetta voivat olla "ylivaihteita", jos katsotaan, millä vaihteella auton huippunopeus saavutetaan. Autobahn-nopeuksilla on järkevämpää ajaa pidemmällä välityksellä, kuin seututeiden pienemmillä nopeuksilla.

    Tuota samaa ajatusta olen nähnyt jopa journalistien kirjoituksissa. Ihmetellään sitä, miksei se isoin vaihde ole aina päällä, kun ajetaan maantiellä. Liekö tämä ajatus jäänyt ajalta, jolloin laatikoissa oli yleensä neljä vaihdetta, eikä se ylivaihdekaan niin erityisen pitkä ollut.

    Nyt kun vaihteita laatikoissa on välityksiä tuplat tuohon aikaa verrattuna, niiin ilman muuta on hyvä asia optimoida yksi niistä vaihteista moottoritienopeuksiinkin. Ei kahdeksalle eri välitykselle ole oikein käyttöä ensimmäisen sadan nopeuksissa.

    Ylivaihde taitaa olla vähän epämääräinen käsite. Joskushan oli fyysisiä ylipvaihteita laatikon jälkeen, jotka ovat kadonneet. Jotku puhuivat ylivaihteesta, jos välitys oli niin pitkä, että auto ei päässyt sillä huipputehon/-nopeuden kierroksille. Nyt valitykset ovat niin pitkiä ja tehohuippu niin laaja, että tuokaan ei oikein enää päde. Näiden lisäksi mukaan voi ottaa mukaan 1:1 suhteen "suoran" välityksen, joka sekin on eilispäivän juttuja.

      1
  • Ylivaihde on vaihde, jolla moottori ei pysty saavuttamaan suurinta tehoaan ja sitä vastaavaa kierroslukua, ajettaessa tasaisella maalla.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ylivaihde on vaihde, jolla moottori ei pysty saavuttamaan suurinta tehoaan ja sitä vastaavaa kierroslukua, ajettaessa tasaisella maalla.

    Tuostakin on melko monta tulkintaa. Sivistyssanakirja sanoo näin
    "ylivaihde (tekniikka), tekninen (vars. auton) vaihde jolla vaihteistosta lähtevä akseli pyörii nopeammin kuin sinne tuleva akseli."
    Autowiki kertoo nuo molemmat tarkoitukset sekä myöskin kolmannen, joka tarkoittaa erillistä varsinaisen vaihdelaatikon jälkeen asennettua erikseen (esim. sähköllä) ohjattavaa mekaanista vaihdetta.

      2
  • @_Quu kirjoitti:
    Ylivaihde on vaihde, jolla moottori ei pysty saavuttamaan suurinta tehoaan ja sitä vastaavaa kierroslukua, ajettaessa tasaisella maalla.

    Nykyisissä automaattivaihteistoissa on sitten useampi "ylivaihde".

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Ylivaihde on vaihde, jolla moottori ei pysty saavuttamaan suurinta tehoaan ja sitä vastaavaa kierroslukua, ajettaessa tasaisella maalla.

    Nykyisissä automaattivaihteistoissa on sitten useampi "ylivaihde".

    Voi se olla niinkin, haittaako se

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Ylivaihde on vaihde, jolla moottori ei pysty saavuttamaan suurinta tehoaan ja sitä vastaavaa kierroslukua, ajettaessa tasaisella maalla.

    Nykyisissä automaattivaihteistoissa on sitten useampi "ylivaihde".

    Voi se olla niinkin, haittaako se

    Ei. Mutta voi niitä kutsua pelkiksi vaihteiksikin.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Ylivaihde on vaihde, jolla moottori ei pysty saavuttamaan suurinta tehoaan ja sitä vastaavaa kierroslukua, ajettaessa tasaisella maalla.

    Näytti tämä AutoWikiä referoiva määritelmä olla 1980-luvulta. Silloinhan ei vielä "parasta ennen" -päiväyksiä ollut juurikaan vielä käytössä...

      
  • muokattu 27.01.2021 14:31

    @NHB kirjoitti:
    Ylivaihde taitaa olla vähän epämääräinen käsite. Joskushan oli fyysisiä ylipvaihteita laatikon jälkeen, jotka ovat kadonneet.

    HEP _O/

    Täällä on yksi vielä tallessa. 740 GLE odottelee tallissa ensi kesää ja sen nelivaihteisen M45 vaihteiston takaseinään on jo 34 vuotta sitten tehtaalla pultattu kiinni Laycockin ylivaihdeyksikkö. Vanhan Volvon kello käy nykyisin aina kesäaikaa :smiley:

    Puhekielessä samaa termiä käytetään useassakin eri merkityksessä, joten omassa käytössäni rajaan sen ZeiMZein klassiseen tekniseen määritelmään, jossa kardaaniakseli pyörii kytkinakselia nopeammin.

    Huippunopeuteen perustuva määrittely on jo teknisesti hieman pielessä, koska silloin ei puhuta "ylivaihteesta" vaan "ylivälitetystä". Kokonaisvälityksestä puhuminen vaihteena ei ole teknisesti tarkka ilmaisu, koska huippunopeuden saavuttava vaihdehan ei ole pelkästään vaihteiston ominaisuus vaan riippuu myös rengastuksesta ja perävälityksestä.

    En lähde ristiretkelle kenenkään kielenkäyttöä eheyttämään, vaan tarkistan mitä muut termillä tarkoittavat ja käytän sitä itse vain vaihteiston välityssuhteen merkityksessä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Olen ajellut nyt jonkin verran 8-vaihteisella diesel-Mersulla

    ???

    Puhutko henkilöauton automaatista vai kuorma-auton manuaalivaihteistosta?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Olen ajellut nyt jonkin verran 8-vaihteisella diesel-Mersulla

    ???

    Puhutko henkilöauton automaatista vai kuorma-auton manuaalivaihteistosta?

    Olisiko kyseessä poikittaismottorisen henkilöauton kaksoiskytkinlaatikko?

      1
  • muokattu 27.01.2021 15:54

    Niinpä tosiaan. Eikä ole edes ensimmäinen kerta kun minulla jäävät etuvetoiset huomaamatta :blush:

      
  • muokattu 27.01.2021 16:22

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Olen ajellut nyt jonkin verran 8-vaihteisella diesel-Mersulla

    ???

    Puhutko henkilöauton automaatista vai kuorma-auton manuaalivaihteistosta?

    Pakettiauton (henkilömallinen Vito 2020) ihan perinteisestä momentinmuunninautomaatista jossa on 8 vaihdetta ja neliveto. Ei voi enää sanoa, että suurin vaihde olisi se "ajovaihde", joka on aina päällä tasavauhtisessa maantieajossa. Kahdeksasta vaihteesta riittää ihan omansa myös loivan alamäen ajamiseen.

      
  • Ford Explorer ST-Line 3,0 V6 Ecoboost PHEV AWD lataushybridi.
    TM:n testissä 10. vaihteen teoreettinen nopeus maksimikierroksilla olisi 393,8km/h
    Auton huippunopeus 230 saavutetaan 7. vaihteella.

    Joten, monta ylivaihdetta autossa on...?

      
  • muokattu 28.01.2021 11:53

    @Josef kirjoitti:
    Ford Explorer ST-Line 3,0 V6 Ecoboost PHEV AWD lataushybridi.
    TM:n testissä 10. vaihteen teoreettinen nopeus maksimikierroksilla olisi 393,8km/h
    Auton huippunopeus 230 saavutetaan 7. vaihteella.

    Joten, monta ylivaihdetta autossa on...?

    Tuon 7. vaihteen välitys on 1:1, joten 8.-10. ovat ylivaihteita.

    Tuota laatikkoa suunnitellessa harkitsivat Fordilla aluksi jopa 13-vaihteista versiotakin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Pakettiauton (henkilömallinen Vito 2020) ihan perinteisestä momentinmuunninautomaatista jossa on 8 vaihdetta ja neliveto.

    Nyt kiinnostaa uteliasta, että mistä tuo vaihteisto on hommattu? Vaikka etuvetoisissa ja poikittaismoottorisissa nelivetoisissa käytetty DCT-8 kaksoiskytkinvaihteisto onkin 8-vaihteinen, käsittääkseni Mersulla ei ole omaa 8-vaihteista momentinmuunninvaihteistoa? Vai onko sittenkin?

      1
  • muokattu 28.01.2021 14:43

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pakettiauton (henkilömallinen Vito 2020) ihan perinteisestä momentinmuunninautomaatista jossa on 8 vaihdetta ja neliveto.

    Nyt kiinnostaa uteliasta, että mistä tuo vaihteisto on hommattu? Vaikka etuvetoisissa ja poikittaismoottorisissa nelivetoisissa käytetty DCT-8 kaksoiskytkinvaihteisto onkin 8-vaihteinen, käsittääkseni Mersulla ei ole omaa 8-vaihteista momentinmuunninvaihteistoa? Vai onko sittenkin?

    Kysyt liian vaikeita. En tiedä tuosta muuta, kuin että sitä käytetään ratin oikealla puolella olevasta viiksestä tai niistä ratin takana olevista läpyttimistä manuaalitilassa. Vaihteita on mittarinäytön mukaan 8 ja se tuntuu perinteisten momentinmuunninautomaattien parhaimmistoon kuuluvalta vaihteistolta.

    Nyt kun katsoin esitettä, niin siinä on "9G-Tronic-automaattivaihteisto", jossa nimestä päätellen on 9 vaihdetta. Ysiä en kyllä koskaan ole saanut manuaalitilassa päälle ja automaattiasennossa se ei näytä mittaristossa päällä olevaa vaihdetta.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pakettiauton (henkilömallinen Vito 2020) ihan perinteisestä momentinmuunninautomaatista jossa on 8 vaihdetta ja neliveto.

    Nyt kiinnostaa uteliasta, että mistä tuo vaihteisto on hommattu? Vaikka etuvetoisissa ja poikittaismoottorisissa nelivetoisissa käytetty DCT-8 kaksoiskytkinvaihteisto onkin 8-vaihteinen, käsittääkseni Mersulla ei ole omaa 8-vaihteista momentinmuunninvaihteistoa? Vai onko sittenkin?

    Kysyt liian vaikeita. En tiedä tuosta muuta, kuin että sitä käytetään ratin oikealla puolella olevasta viiksestä tai niistä ratin takana olevista läpyttimistä manuaalitilassa. Vaihteita on mittarinäytön mukaan 8 ja se tuntuu perinteisten momentinmuunninautomaattien parhaimmistoon kuuluvalta vaihteistolta.

    Nyt kun katsoin esitettä, niin siinä on "9G-Tronic-automaattivaihteisto", jossa nimestä päätellen on 9 vaihdetta. Ysiä en kyllä koskaan ole saanut manuaalitilassa päälle ja automaattiasennossa se ei näytä mittaristossa päällä olevaa vaihdetta.

    Odota kesänopeusrajoituksia, niin eiköhän se yhdeksäskin kytkeydy...

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Nyt kun katsoin esitettä, niin siinä on "9G-Tronic-automaattivaihteisto", jossa nimestä päätellen on 9 vaihdetta. Ysiä en kyllä koskaan ole saanut manuaalitilassa päälle ja automaattiasennossa se ei näytä mittaristossa päällä olevaa vaihdetta.

    Kiitos. Tämä päästi hullun jännityksestä :smiley:

    9G-Tronic ohjelmoidaan myös henkilöautokäytössä samaan tapaan vaihtamaan suurimmalle vasta yli satasen nopeudella ainakin nelisylinterisen perässä.

      
  • ZF 8HP75
    1: 5.000
    2: 3.200
    3: 2.143
    4: 1.720
    5: 1.314
    6: 1.000
    7: 0.822
    8: 0.640

      
  • Mersun 9G tronic kulkee ysilla fiksusti jo 105 kmh alkaen ainakin perheessa olevalla 4-vetoisella C-sarjalaisessa.

    Uuden CRV Hondan (1.6 diesel) 9-vaihteinen ZF ei pida millaan ysia paalla ellei mittarissa ole yli 124 kmh. Kierrokset ovat silloin 1600 rpm ja vauhti aika tarkkaan 120 kmh. Huippunopeus GPSlla 199 kmh pysyi samana seka kutosella ja seiskalla. Nama ovat vahan Suomea lampoisemmassa paikassa mitattuja arvoja, taisi olla reilut 35 astetta. Suomessa ehka kulkisi vahan paremmin mutta yhdeksatta vaihdetta ei voisi kayttaa ollenkaan.

      
  • muokattu 26.04.2021 10:18

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Nyt kun katsoin esitettä, niin siinä on "9G-Tronic-automaattivaihteisto", jossa nimestä päätellen on 9 vaihdetta. Ysiä en kyllä koskaan ole saanut manuaalitilassa päälle ja automaattiasennossa se ei näytä mittaristossa päällä olevaa vaihdetta.

    Kiitos. Tämä päästi hullun jännityksestä :smiley:

    9G-Tronic ohjelmoidaan myös henkilöautokäytössä samaan tapaan vaihtamaan suurimmalle vasta yli satasen nopeudella ainakin nelisylinterisen perässä.

    Manuaalitilassa ei voi käyttää kuin enintään kasia - siitä kun vaihtaa isommalle, vaihteisto menee suoraan "automaatille" ja lakkaa näyttämästä päällä olevaa vaihdetta. (Kojelaudassa on tosin vielä nappi, mistä manuaalitilan voi laittaa päälle niin, ettei se palaudu itsekseen automaatille - en ole kokeillut.)

    Mutta muuten näyttää tällä hetkellä siltä, että automaattivaihteistot taitavat olla jo "katoavaa kansanperinnettä" - kuumimpiin autouutuuksiin niitä ei saa enää millään rahalla.

      
  • muokattu 27.04.2021 11:42

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Manuaalitilassa ei voi käyttää kuin enintään kasia - siitä kun vaihtaa isommalle, vaihteisto menee suoraan "automaatille" ja lakkaa näyttämästä päällä olevaa vaihdetta.

    Kuulostaa kovin tutulta 7G-Tronicilla ajavalle. Minusta oikein kiva käyttöliittymä joka toimii eri asioissa loogisesti samalla periaatteella, että kerran kohdilleen asetettuja menuvalintoja ei tarvitse enää ajon aikana räplätä lainkaan.

    Kaiken voi jättää automatiikan hoidettavaksi, mutta jos kuljettaja kokee tietävänsä vaihtokohdat paremmin, aina voi sohia rattiflipuista omia ehdotuksiaan sekaan. Napsuttelu ylös saakka tai kerralla pitkä oikea palaa D-asentoon. Ellei pyyhinautomatiikka huomaa tuulilasilla matkustajan nokan edessä pyörivää vesipisaraa, sen voi huitaista pois ylimääräisellä pyyhkäisyllä, jonka jälkeen automatiikka jatkaa. Ellei valojen vaihto miellytä, voi käskeä pakkovaihdon. Edes täysin manuaalisten pakkovalojen ja täysautomatiikan välillä ei säädetä menuvalikkoa, vaan käännetään vanhanaikaista valokatkaisinta pakkovalojen ja A-asennon välillä. Kumpikin valinta jää muistiin kunnes toisin käsketään.

    (Kojelaudassa on tosin vielä nappi, mistä manuaalitilan voi laittaa päälle niin, ettei se palaudu itsekseen automaatille - en ole kokeillut.)

    Joo, sulla on tuo lisänä. Minun 7Geessä ei ole koko manuaalinappia. Vain täysautomatiikka, johon voi antaa omia komentojaan sekaan. Toki alaspäin tehdyn pakkovaihdon jälkeen kyseinen vaihde jää valituksi, kunnes pitkä oikea + vapauttaa sen Deelle.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Manuaalitilassa ei voi käyttää kuin enintään kasia - siitä kun vaihtaa isommalle, vaihteisto menee suoraan "automaatille" ja lakkaa näyttämästä päällä olevaa vaihdetta.

    Kuulostaa kovin tutulta 7G-Tronicilla ajavalle. Minusta oikein kiva käyttöliittymä joka toimii eri asioissa loogisesti samalla periaatteella, että kerran kohdilleen asetettuja menuvalintoja ei tarvitse enää ajon aikana räplätä lainkaan.

    Kaiken voi jättää automatiikan hoidettavaksi, mutta jos kuljettaja kokee tietävänsä vaihtokohdat paremmin, aina voi sohia rattiflipuista omia ehdotuksiaan sekaan. Napsuttelu ylös saakka tai kerralla pitkä oikea palaa D-asentoon. Ellei pyyhinautomatiikka huomaa tuulilasilla matkustajan nokan edessä pyörivää vesipisaraa, sen voi huitaista pois ylimääräisellä pyyhkäisyllä, jonka jälkeen automatiikka jatkaa. Ellei valojen vaihto miellytä, voi käskeä pakkovaihdon. Edes täysin manuaalisten pakkovalojen ja täysautomatiikan välillä ei säädetä menuvalikkoa, vaan käännetään vanhanaikaista valokatkaisinta pakkovalojen ja A-asennon välillä. Kumpikin valinta jää muistiin kunnes toisin käsketään.

    (Kojelaudassa on tosin vielä nappi, mistä manuaalitilan voi laittaa päälle niin, ettei se palaudu itsekseen automaatille - en ole kokeillut.)

    Joo, sulla on tuo lisänä. Minun 7Geessä ei ole koko manuaalinappia. Vain täysautomatiikka, johon voi antaa omia komentojaan sekaan. Toki alaspäin tehdyn pakkovaihdon jälkeen kyseinen vaihde jää valituksi, kunnes pitkä oikea + vapauttaa sen Deelle.

    No... pari kertaa on käynyt (kokemattomuuttani) niin, että sateen alkaessa olen tyrkännyt vaihteen ajaessa viiksikatkaisimesta, joka toimii vaihdevipuna, vapaalle. (Onneksi sen voi laittaa takaisin vauhdissa). Volkkareissa, Skodissa, Toyotissa ym. sillä paikalla on pyyhkijöiden vipu.

      
  • Hyvä kun et tilannut tikun päästä painaen "kertapyyhkäisyä" :smile:

    Sähköohjattu automaatti ei tosin varmaan edes suostuisi menemään parkkiasentoon ajon aikana?

    Saman maneerin peilikuvan näkee ajoon lähtiessään vasemmalla kädellään kojetaulua kynsivästä ja pysäköidessään mattoa jalallaan polkevasta Mersukuskista. Odotan mielenkiinnolla, mitä tapahtuu kun vilkun ja Tempomaatin viikset vaihtavat paikkaa uudempaan malliin siirtyessä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit