Sähköautojen latausmaksut helpottuvat hoituen automaattisesti

82 kommenttia
2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Se ei ole minulta pois, jos muut eivät halua sähköautoa käyttää.

    Oletko aivan varma? Millä tavoin tämä näkyy kirjoituksissasi?

    Mistä tiedät, että muut eivät halua käyttää sähköautoa?

    Tuota, olen huomannut, että jossain määrin provosoidun ihmisten typeristä kirjoituksista. Ei minun pitäisi. Team Teslan artikkelin tapauksessa en oikeastaan provosoidu itse artikkelista tai Team Teslan tumpuloinnista vaan siitä, että jotkut (monet) näyttävät ottavan jutun todisteena sähköautoilun vaikeudesta.

    Minun oli helppo siirtyä sähköauton käyttäjäksi ladattavan hybridin kokemusten jälkeen. Oikeastaan voisi sanoa, että rupesin jo hybridiä käyttäessä sähköautoilijaksi, mutta puuttui sähköauto. Joku on saattanut havaita kirjoituksistani, että aika lyhyellä harkinta-ajalla otin sitten omaksi Model X:n. Maaperä oli valmiiksi kohdallaan tarvitsi vain löytää sopiva menopeli. Ennen Model X:ään tutustumista ja sen hinnan selviämistä, tuntui, ettei markkinoilla ole minulle sopivaa täyssähköautoa. Volvoltakin on isompi sähkäri tulossa vasta parin vuoden kuluttua.

    En tiedä haluavatko "muut" käyttää sähköautoa. Sanoisin, että kirjoituksiensa perusteella monet eivät halua.

    Yritän olla provosoitumasta jatkossa ainakin sähköautokysymyksessä. Siksi ajattelen, ettei ole minulta pois, jos muut tai jotkut eivät halua käyttää sähköautoa. Hyvähän se vain minulle on, ei latausasematkaan ruuhkaudu.

      1
  • muokattu 27.01.2021 17:44

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mikä sinua mahtaa nyppiä? Ei, en halua tietää, kunhan retorisesti kysyn.

    Ei minua mikään nypi. Pidän vain sinua hyvänä esimerkki siitä, kuinka nuo yleiset ennakkoluulot sähköautoista murenevat sen jälkeen, kun artisti itse pääsee sähköauton rattiin. Sinun näyttää olevan vaikea myöntää se, kuinka käänsit takkisi totaalisesti. Jopa ärsyynnyit siitä, kun vastasin kysymykseesi Äänekosken matkalle löytyvistä latausmahdollisuuksista. Nyt itse kerrot, kuinka nuo samat laturit palvelevat sinua hyvin. Ainoastaan se, että NHB on joka tapauksessa aina väärässä, on ja pysyy.

    Sinulla on ylikehittynyt pätemisen tarve. Sinäkö oletat, että lukisin Tekniikan Maailman keskustelupalstaa saadakseni elämänohjeita? Sinäkö istut siellä vuorenhuipulla lootusasennossa jakamassa viisauksia tyhmille kansalaisille? Sveitsissä kaikki olisi paremmin, vuoretkin korkeampia kuin täällä.

    NHB on varmaan aina välillä oikeassakin, mutta vähän on kapea-alainen näkemys asioista.

    Ajattele käytännön tilannetta, että sähkärillä pitää mennä niin pitkä matka, että välilataaminen on pakollinen juttu. Kun menet asiakkaan tehtaalle aamulla ja sieltä pois illansuussa, sinulla ei ole tilaisuutta ladata Hirvaskankaan latausasemalla ilman, että siitä aiheutuu ylimääräinen viive. Silloin aikoinaan, kun asiasta vängättiin, minulla ei ollut ajatusta hankkia Teslaa syistä, jotka tuossa äsken kerroin vastauksessa GLE:n kommenttiin. No, Äänekosken keskustassakin olisi pikalatureita. Joka tapauksessa auto pitäisi jättää lataukseen ja mennä taksilla loppumatka. Ja kesken päivän ehkä pitäisi taas ottaa taksi ja mennä hakemaan auto pois laturilta, ettei tule sakkomaksua. Tällaista asiaa pohdiskelin silloin eikä se ole sähköautovastaisuutta vaan hankaluuksien puntarointia. En halua tuolla tavalla vaivalloista sähköauton käyttöä. Mutta backuppina Hirvaskangas on hyvä ja käytännöllinen myös silloin, kun aikataulut muuten puoltavat sitä. Rahallisestihan minun kannattaisi käyttää superchargereita, koska minun autossa se vielä on ilmaista. Toisaalta lataaminen tulee paljon halvemmaksi kuin ennen bensan ostaminen, joten en halua mitä vain vaivannäköä saadakseni ladattua teslan latureilla. Ratkaisu Äänekoskella lataamiseen on ainakin toistaiseksi ollut lataaminen matkalaturilla asiakkaan luona ja/tai lataaminen matkalla Hartolassa tauolla. Ehkä olen keskimääräistä onnekkaampi sähköautokuski siinä mielessä, että käyn paikoissa, joista usein löytyy se punainen voimavirtapistoke läheltä auton pysäköintipaikkaa.

    Sinun ei pitäisi aina olla niin hyökkäävä ja "no problem" asenteella liikkeellä sähköautokeskustelussa. Uskottavuutesi väkisinkin kärsii siitä, että et itse ajanut ainakaan silloin aikoinaan sähköautolla. Onhan se vanha viisaus "älä tee niin kuin minä, vaan niin kuin minä sanon" heikoilla kantimilla. Sähköautoa pitää käyttää arjessa jatkuvasti, jotta voi tietää mitä siinä tulee vastaan.

    Jokaisen on omalta kohdaltaan mietittävä mihin joutuu sähkövoimalinjan kanssa. Minulle se soveltuu hyvin.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia.

    Tuolla perusteella olisi varmaan parasta siirtää koko talvitesti tehtäväksi Helsingin keskustassa.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Ei tässä ole kyse sinun ajamisistasi, vaan siitä, miten vastuksilla lämpenevällä Tesla Model 3:lla liikutaan kovassa talvikelissä.

    Ei tarvitse ottaa itseensä kaikkea mitä kirjoitetaan eikä tässä olla haastamassa sinun järjenjuoksuasi vaikka ostitkin samaa logoa kantavan erilaisen auton. On silti hyvä juttu, että kasvattivat Model X:n akut ja tavaratilan sinulle riittäviin mittoihin että pystyit ostamaan sellaisen, vaikka aiemmin yksikään sähköauto, Model X mukaanlukien, ei sinun vaatimuksiasi täyttänyt.

    Minua ainakin kiinnostaa enemmän tietää miten eri härvelit toimivat eri olosuhteissa. Jokainen pitäköön valintakriteerinsä ominaan. Ainakin minä osaan päättää itsekin, missä autollani ajan ja kenen kanssa enkä usko kovin monen muunkaan kaipaavan opastustasi oikeiden valintakriteerien suhteen. Osaamme ihan itsekin päättää mikä meidän autossamme on tärkeätä, mutta kiitokset silti huolenpidosta.

    Mikähän sinullakin on ajatuksena, kun toistelet, että Model X ei ensin minulle kelvannut ja sittemmin kelpasi? Ei kannata toistaa enää selvitystä minun viime keväisestä "hankintaprosessista", se on tullut kirjoitettua riittävän moneen kertaan. Sen voisi vielä lisätä, että eihän auton valintaa vimpan päälle edes mieti ennen kuin on oikeasti vaihtoa tekemässä.

    Team Teslan juttu ei minun mielestäni ollut oikeastaan talviautotesti vaan väritetty selviytymistarina pitkän matkan ajamisesta sähköautolla "vihamielisessä" ympäristössä. Tarinan juoni vähän kuin Mad Max autiomaassa bensasta tappelemassa. Eri asia kuin normaali päivittäinen auton käyttö. Mad Max -elokuva on oikeastaan aika hassu juttu: skenario siitä, miten äärimmäiseen taisteluun bensasta joudutaan, kun maailman öljyvarat vääjäämättä loppuvat. Nyt onkin sitten uhkana, että bensan kulutus lopetetaan vaikka öljyä saisi maaperästä vielä kauan😉

      1
  • muokattu 27.01.2021 23:48

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia.

    Tuolla perusteella olisi varmaan parasta siirtää koko talvitesti tehtäväksi Helsingin keskustassa.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Ei tässä ole kyse sinun ajamisistasi, vaan siitä, miten vastuksilla lämpenevällä Tesla Model 3:lla liikutaan kovassa talvikelissä.

    Ei tarvitse ottaa itseensä kaikkea mitä kirjoitetaan eikä tässä olla haastamassa sinun järjenjuoksuasi vaikka ostitkin samaa logoa kantavan erilaisen auton. On silti hyvä juttu, että kasvattivat Model X:n akut ja tavaratilan sinulle riittäviin mittoihin että pystyit ostamaan sellaisen, vaikka aiemmin yksikään sähköauto, Model X mukaanlukien, ei sinun vaatimuksiasi täyttänyt.

    Minua ainakin kiinnostaa enemmän tietää miten eri härvelit toimivat eri olosuhteissa. Jokainen pitäköön valintakriteerinsä ominaan. Ainakin minä osaan päättää itsekin, missä autollani ajan ja kenen kanssa enkä usko kovin monen muunkaan kaipaavan opastustasi oikeiden valintakriteerien suhteen. Osaamme ihan itsekin päättää mikä meidän autossamme on tärkeätä, mutta kiitokset silti huolenpidosta.

    Mikähän sinullakin on ajatuksena, kun toistelet, että Model X ei ensin minulle kelvannut ja sittemmin kelpasi? Ei kannata toistaa enää selvitystä minun viime keväisestä "hankintaprosessista", se on tullut kirjoitettua riittävän moneen kertaan. Sen voisi vielä lisätä, että eihän auton valintaa vimpan päälle edes mieti ennen kuin on oikeasti vaihtoa tekemässä.

    Team Teslan juttu ei minun mielestäni ollut oikeastaan talviautotesti vaan väritetty selviytymistarina pitkän matkan ajamisesta sähköautolla "vihamielisessä" ympäristössä. Tarinan juoni vähän kuin Mad Max autiomaassa bensasta tappelemassa. Eri asia kuin normaali päivittäinen auton käyttö. Mad Max -elokuva on oikeastaan aika hassu juttu: skenario siitä, miten äärimmäiseen taisteluun bensasta joudutaan, kun maailman öljyvarat vääjäämättä loppuvat. Nyt onkin sitten uhkana, että bensan kulutus lopetetaan vaikka öljyä saisi maaperästä vielä kauan😉

    Yksityisautoilu (jokamiehenoikeus) on kuitenkin yhä pyhä asia, johon puuttuminen tarkoittaisi poliittista itsemurhaa. Saa nähdä kuka on ensimmäinen poliitikko joka ehdottaa polttomoottorisilla autoilla ajon lopettamista tässä maassa. Ja mitä siitä seuraa kyseiselle poliitikolle ja puolueelle tämän lausunnon jälkeen. Jos mietitään mihin kaikkeen öljyä käytetään/tarvitaan kysymys on melkoisen iso ratkaistavaksi. Öljynkulutus vähenee mutta öljyn loppuminen on yhä kaukaisempi asia.

      
  • Bensa on öljynjalostuksen sivutuote, ja koska siitä tulee näillä näkymin ylijäämää, niin verotonhinta romahtaa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia.

    Tuolla perusteella olisi varmaan parasta siirtää koko talvitesti tehtäväksi Helsingin keskustassa.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Ei tässä ole kyse sinun ajamisistasi, vaan siitä, miten vastuksilla lämpenevällä Tesla Model 3:lla liikutaan kovassa talvikelissä.

    Ei tarvitse ottaa itseensä kaikkea mitä kirjoitetaan eikä tässä olla haastamassa sinun järjenjuoksuasi vaikka ostitkin samaa logoa kantavan erilaisen auton. On silti hyvä juttu, että kasvattivat Model X:n akut ja tavaratilan sinulle riittäviin mittoihin että pystyit ostamaan sellaisen, vaikka aiemmin yksikään sähköauto, Model X mukaanlukien, ei sinun vaatimuksiasi täyttänyt.

    Minua ainakin kiinnostaa enemmän tietää miten eri härvelit toimivat eri olosuhteissa. Jokainen pitäköön valintakriteerinsä ominaan. Ainakin minä osaan päättää itsekin, missä autollani ajan ja kenen kanssa enkä usko kovin monen muunkaan kaipaavan opastustasi oikeiden valintakriteerien suhteen. Osaamme ihan itsekin päättää mikä meidän autossamme on tärkeätä, mutta kiitokset silti huolenpidosta.

    Mikähän sinullakin on ajatuksena, kun toistelet, että Model X ei ensin minulle kelvannut ja sittemmin kelpasi? Ei kannata toistaa enää selvitystä minun viime keväisestä "hankintaprosessista", se on tullut kirjoitettua riittävän moneen kertaan. Sen voisi vielä lisätä, että eihän auton valintaa vimpan päälle edes mieti ennen kuin on oikeasti vaihtoa tekemässä.

    Team Teslan juttu ei minun mielestäni ollut oikeastaan talviautotesti vaan väritetty selviytymistarina pitkän matkan ajamisesta sähköautolla "vihamielisessä" ympäristössä. Tarinan juoni vähän kuin Mad Max autiomaassa bensasta tappelemassa. Eri asia kuin normaali päivittäinen auton käyttö. Mad Max -elokuva on oikeastaan aika hassu juttu: skenario siitä, miten äärimmäiseen taisteluun bensasta joudutaan, kun maailman öljyvarat vääjäämättä loppuvat. Nyt onkin sitten uhkana, että bensan kulutus lopetetaan vaikka öljyä saisi maaperästä vielä kauan😉

    Yksityisautoilu (jokamiehenoikeus) on kuitenkin yhä pyhä asia, johon puuttuminen tarkoittaisi poliittista itsemurhaa. Saa nähdä kuka on ensimmäinen poliitikko joka ehdottaa polttomoottorisilla autoilla ajon lopettamista tässä maassa. Ja mitä siitä seuraa kyseiselle poliitikolle ja puolueelle tämän lausunnon jälkeen. Jos mietitään mihin kaikkeen öljyä käytetään/tarvitaan kysymys on melkoisen iso ratkaistavaksi. Öljynkulutus vähenee mutta öljyn loppuminen on yhä kaukaisempi asia.

    Luulenpa ettei niitä tarvitse poliittisin päätöksin kieltää. Ei kielletty NMT-puhelimiakaan.

    (Sitä en tosin muista vaatiko NMT-verkon alasajo tai ylläpito jonkin poliittisen päätöksen, vai oliko se puhtaasti operaattoreiden kaupallinen ratkaisu)

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomessa väestö on painottunut alueille, joissa ei kovia pakkasia ole montaa päivää vuodessa. Siksi 20 - 30 pakkasasteessa tehty testi ei kuvasta sähköauton normikäyttöä kuin pienelle osalle suomalaisia.

    Tuolla perusteella olisi varmaan parasta siirtää koko talvitesti tehtäväksi Helsingin keskustassa.

    Minulla on nyt auton matkamittarissa vähän yli 21000km/7 kuukautta eikä ole juuri tarvinnut auton latautumista odotella.

    Ei tässä ole kyse sinun ajamisistasi, vaan siitä, miten vastuksilla lämpenevällä Tesla Model 3:lla liikutaan kovassa talvikelissä.

    Ei tarvitse ottaa itseensä kaikkea mitä kirjoitetaan eikä tässä olla haastamassa sinun järjenjuoksuasi vaikka ostitkin samaa logoa kantavan erilaisen auton. On silti hyvä juttu, että kasvattivat Model X:n akut ja tavaratilan sinulle riittäviin mittoihin että pystyit ostamaan sellaisen, vaikka aiemmin yksikään sähköauto, Model X mukaanlukien, ei sinun vaatimuksiasi täyttänyt.

    Minua ainakin kiinnostaa enemmän tietää miten eri härvelit toimivat eri olosuhteissa. Jokainen pitäköön valintakriteerinsä ominaan. Ainakin minä osaan päättää itsekin, missä autollani ajan ja kenen kanssa enkä usko kovin monen muunkaan kaipaavan opastustasi oikeiden valintakriteerien suhteen. Osaamme ihan itsekin päättää mikä meidän autossamme on tärkeätä, mutta kiitokset silti huolenpidosta.

    Mikähän sinullakin on ajatuksena, kun toistelet, että Model X ei ensin minulle kelvannut ja sittemmin kelpasi? Ei kannata toistaa enää selvitystä minun viime keväisestä "hankintaprosessista", se on tullut kirjoitettua riittävän moneen kertaan. Sen voisi vielä lisätä, että eihän auton valintaa vimpan päälle edes mieti ennen kuin on oikeasti vaihtoa tekemässä.

    Team Teslan juttu ei minun mielestäni ollut oikeastaan talviautotesti vaan väritetty selviytymistarina pitkän matkan ajamisesta sähköautolla "vihamielisessä" ympäristössä. Tarinan juoni vähän kuin Mad Max autiomaassa bensasta tappelemassa. Eri asia kuin normaali päivittäinen auton käyttö. Mad Max -elokuva on oikeastaan aika hassu juttu: skenario siitä, miten äärimmäiseen taisteluun bensasta joudutaan, kun maailman öljyvarat vääjäämättä loppuvat. Nyt onkin sitten uhkana, että bensan kulutus lopetetaan vaikka öljyä saisi maaperästä vielä kauan😉

    Yksityisautoilu (jokamiehenoikeus) on kuitenkin yhä pyhä asia, johon puuttuminen tarkoittaisi poliittista itsemurhaa. Saa nähdä kuka on ensimmäinen poliitikko joka ehdottaa polttomoottorisilla autoilla ajon lopettamista tässä maassa. Ja mitä siitä seuraa kyseiselle poliitikolle ja puolueelle tämän lausunnon jälkeen. Jos mietitään mihin kaikkeen öljyä käytetään/tarvitaan kysymys on melkoisen iso ratkaistavaksi. Öljynkulutus vähenee mutta öljyn loppuminen on yhä kaukaisempi asia.

    Minusta vain on hassua se, että Mad Max elokuvassa visioitiin tulevaisuutta, jossa öljyvarat ovat loppuneet ja bensasta taistellaan. Joskus on ennakoitu sitäkin, että öljyn loppuminen johtaa sotiin. Uhkakuvana oli, että moottoriliikenne lakkaa. Ei kai ketkään tutkijat ja asiantuntijat niin ajatelleet, mutta "taviksien" kauhukuva oli, että autoihin ei riitä menovettä. Ja sitten tuleekin visio, että polttoaineiden käytöstä aletaan hankkitua eroon ihan tarkoituksella jo paljon ennen kuin öljylähteet ovat ehtymässä. Luulisi korvaavien käyttövoimien kehittymisen olevan helpotus Mad Max-uhkakuvaa pelkääville, mutta ei. Ennemminkin nousee mielipiteitä puolustamaan polttoaineiden käyttöä. Järkkyykö maailmankuva vai mistä on kyse, kun bensasta hautaan pitää kiinni?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Team Teslan juttu ei minun mielestäni ollut oikeastaan talviautotesti vaan väritetty selviytymistarina pitkän matkan ajamisesta sähköautolla "vihamielisessä" ympäristössä.

    Vihamielisenä pitämäsi ympäristö on normaali ilmiö yli puolen Suomen alueella kutakuinkin jokaisena talvena. Jo tässä lauhalla ja vähälumisella rannikolla (alle 2 km rannasta) tämän talven pohjat ovat -28.1 astetta ja mökillä sisämaassa on joka talvi kylmempää kuin täällä. Kuluvan vuosituhannen aikana Lentokentältä otetun mittausdatan nojalla -30 astetta on jäänyt saavuttamatta vain yhtenä talvena keväällä 2008. Neljänkympin pakkanen on nähty vain kerran ja -35 alitus 8 kertaa. Siksi anomaliana pitämäsi -20 - -30 asteen kelissä ei saavutettu mitään tilastopoikkeamaa eikä edes tyypillisen talven kylmintä päivää suunnilleen puolen Suomen kohdalla, vaan joka talvi toistuvia normaaleja joskaan ei onneksi viikosta toiseen jatkuvia talviolosuhteita:

    https://kilotavu.com/asema-taulukko.php?asema=101805

    Eikö sitä olisi saanut sanoa julkisesti, että monien TM lukijoiden lisäksi myös auto itse ehdotti ajamista Kemiin ja Ruotsiin kohteena olleen Rovaniemen sijasta vaikka matkaa oli alle puolet normilukeman rangesta? Kulutuksen kasvu pakkasessa pitkällä matkalla on polttiskuskille uusi asia, joten minusta se oli päinvastoin oikein hyvä laittaa mittasuhteisiinsa. Minua tämä ei estä aikanaan ostamasta sähköautoa, mutta ennen valintaani haluan ymmärtää millä reunaehdoilla sellaisen liikuttelu tapahtuu pakkasessa. Siksi pidän hyvänä asiana, että TM testaa pohjoisen talvessa.

    Elleivät nämä olosuhteet koske sinua, suhtaudu niihin samalla tavoin kuin suhtaudut Death Valleyn jokakesäisiin saunalämpötiloihinkin, jotka eivät oletettavasti myöskään vaikuta sinun valintakriteeriisi. Mutta älä viitsi tehdä Mad Maxeja meistä, joille TM talvitestin olosuhteet ovat normaalia elämää.

      1
  • muokattu 28.01.2021 14:43

    @M880 kirjoitti:
    (Sitä en tosin muista vaatiko NMT-verkon alasajo tai ylläpito jonkin poliittisen päätöksen, vai oliko se puhtaasti operaattoreiden kaupallinen ratkaisu)

    NMT ja GSM900 taajuuskaistat ovat pahasti päällekkäin ja NMT elää resurssien käytön suhteen kuin siat vatukossa. Jokainen NMT käyttäjä vie kaistaa monen GSM käyttäjän verran, joten NMT puheluiden pitääkin olla kalliimpia, syöväthän he jaettua resurssia muita ahneemmin.

    Operaattorit varasivat alussa osan lisenssinsä sallimasta kaistasta NMT:lle ja osan GSM:lle, jonka yleistyessä vähitellen yhä enemmän NMT taajuuksia otettiin GSM käyttöön kunnes lopulta jäljelle jääneet vähät NMT käyttäjät eivät enää pystyneet maksamaan vanhan järjestelmän ylläpitokustannuksia. Silloin operaattorit raivasivat NMT:n pois tieltä saadakseen lisää tilaa yhä kasvavalle GSM käyttäjäkunnalleen.

    Vaikkei polttiksella ajamista tehtäisi fiskaalisin maksuin yhtään nykyistä kalliimmaksi, kyllä meille mahtuu yksi sähkäri heti kun hinta ja speksit kohtaavat. Koska ei puhuta perheen ainoasta autosta, aivan kaikkia veto- ja roudaustehtäviä ei meidän sähkärimme edes tarvitse kyetä tekemään. Mutta koska -30 astetta on normaalia talvikeliä eikä mikään Mad Maxiin vertautuva luonnonkatastrofi, normaali talvikeli on ilman muuta valintaseulassa mukana. Käsittääkseni tämä painottaa valintaa mm. lämpöpumpulla varustettujen mallien suuntaan?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi korvaavien käyttövoimien kehittymisen olevan helpotus Mad Max-uhkakuvaa pelkääville, mutta ei. Ennemminkin nousee mielipiteitä puolustamaan polttoaineiden käyttöä.

    Uhkakuvat ovat sillä puolella missä normaali suomalainen talvisää rinnastetaan Mad Maxiin.

    Järkkyykö maailmankuva vai mistä on kyse, kun bensasta hautaan pitää kiinni?

    Hetki sitten sanoit tuossa yllä:

    En tiedä haluavatko "muut" käyttää sähköautoa.

    En tiedä kuka haluaisi pitää kiinni bensasta hautaan saakka, mutta minua ihmetyttää sinun intosi kieltää sähköautojen testaamisen luonnollisessa ympäristössä Suomessa?

    Koska en tunnusta keskustelun mitään uskontokuntaa, annan TM poikien ja tyttöjen testaja ja valitsen omaan hakuseulaani ne mittaustiedot, jotka katson itselleni tärkeiksi.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi korvaavien käyttövoimien kehittymisen olevan helpotus Mad Max-uhkakuvaa pelkääville, mutta ei. Ennemminkin nousee mielipiteitä puolustamaan polttoaineiden käyttöä.

    Uhkakuvat ovat sillä puolella missä normaali suomalainen talvisää rinnastetaan Mad Maxiin.

    Järkkyykö maailmankuva vai mistä on kyse, kun bensasta hautaan pitää kiinni?

    Hetki sitten sanoit tuossa yllä:

    En tiedä haluavatko "muut" käyttää sähköautoa.

    En tiedä kuka haluaisi pitää kiinni bensasta hautaan saakka, mutta minua ihmetyttää sinun intosi kieltää sähköautojen testaamisen luonnollisessa ympäristössä Suomessa?

    Koska en tunnusta keskustelun mitään uskontokuntaa, annan TM poikien ja tyttöjen testaja ja valitsen omaan hakuseulaani ne mittaustiedot, jotka katson itselleni tärkeiksi.

    Team Tesla kiersi pelkästään rikki tai suljettuna olevia latausasemia ja testi oli matka sinne ja takaisin eikä kuvannut sähköauton käyttöä siitä näkökulmasta, mitä se on lapissa asuvalle sähköauton omistajalle, joka lataa autoaan kotona tai työpaikalla eikä joudu odottelemaan latauksen valmistumista. Harva ajelee säännönmukaisesti useamman sata kilometriä päivittäin. Ja joka ajaa, osaa varmaan järjestää lataamiset sen mukaan muistaen, että ns. latausasemat eivät ole ainoa vaihtoehto ladata sähköautoa. Vihamielisellä ympäristöllä en tarkoittanut ympäristön lämpötilaa vaan Team Teslan seikkailua rikkinäisten ja suljettujen latausasemien kauhujen seassa.

    Jos joku sovellus ehdottaa lataamista Ruotsin puolella kaukana reitiltä, niin on käytetty väärää sovellusta tai vääriä asetuksia sovelluksessa. Auton vika se ei ole. Se pitää Teslakuskin tietää, että Teslan oma auton navi listaa vain Teslan asemat. Valitsee sieltä lähimmän, joka ainakin Suomen tapauksessa on useassa tapauksessa kaukana. Team Tesla valitti, että pitää olla monta sovellusta puhelimessa. Latausasemien löytämisen kannalta paras on varmaankin ABRP, jos haluaa nähdä kaikkien operaattorien latausasemat samassa kartassa ja saada ohjeet kuinka paljon ladata ja missä. Yhdellä sovelluksella pärjää lataamisen suunnittelussa. Maksamista varten latausoperaattoreilla on omansa: Virta, Fortum, K-Lataus. Niillä pärjää Suomessa. Ja kun hankkii RFID-tagin, niin latausasemien käyttäminen on erittäin vaivatonta.

    Minä tunnustaudun sähköautouskovaiseksi, mutta en miksikään jesuiitaksi. Ymmärrän, että kynnys sähköauton käyttöönottoon on monilla aika korkea ihan jo autojen kalleudenkin takia. Ja toinen iso kynnys on varmaankin pelko, että sähköauton käyttäminen on hankalaa ja sitä pelkoa Team Tesla halusi vahvistaa tarinallaan. Ja kolmas on, että pitää löytää itselle sopiva malli ja sellainen brändi, jonka voi hyväksyä. Tämä viimeksi mainittu oli minulle se hankalin paikka. Ja tietysti hinta, joka esim. Etronin tapauksessa sisälsi minunkin mielestäni ison palan pelkkää preemiota ilman vastinetta. Usko sähköautoon ei ole taikauskoa kuten uskonnot yleensä. Ei tarvitse kysällä, voi sähköautoni, miksi teit näin? Eikä sähköauton tie ole tutkimaton. Sähköautouskovaisuus nojaa todennettavissa oleviin faktoihin.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    Koska en tunnusta keskustelun mitään uskontokuntaa, annan TM poikien ja tyttöjen testaja ja valitsen omaan hakuseulaani ne mittaustiedot, jotka katson itselleni tärkeiksi.

    Olen tasan samaa mieltä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    (Sitä en tosin muista vaatiko NMT-verkon alasajo tai ylläpito jonkin poliittisen päätöksen, vai oliko se puhtaasti operaattoreiden kaupallinen ratkaisu)

    NMT ja GSM900 taajuuskaistat ovat pahasti päällekkäin ja NMT elää resurssien käytön suhteen kuin siat vatukossa. Jokainen NMT käyttäjä vie kaistaa monen GSM käyttäjän verran, joten NMT puheluiden pitääkin olla kalliimpia, syöväthän he jaettua resurssia muita ahneemmin.

    Operaattorit varasivat alussa osan lisenssinsä sallimasta kaistasta NMT:lle ja osan GSM:lle, jonka yleistyessä vähitellen yhä enemmän NMT taajuuksia otettiin GSM käyttöön kunnes lopulta jäljelle jääneet vähät NMT käyttäjät eivät enää pystyneet maksamaan vanhan järjestelmän ylläpitokustannuksia. Silloin operaattorit raivasivat NMT:n pois tieltä saadakseen lisää tilaa yhä kasvavalle GSM käyttäjäkunnalleen.

    Vaikkei polttiksella ajamista tehtäisi fiskaalisin maksuin yhtään nykyistä kalliimmaksi, kyllä meille mahtuu yksi sähkäri heti kun hinta ja speksit kohtaavat. Koska ei puhuta perheen ainoasta autosta, aivan kaikkia veto- ja roudaustehtäviä ei meidän sähkärimme edes tarvitse kyetä tekemään. Mutta koska -30 astetta on normaalia talvikeliä eikä mikään Mad Maxiin vertautuva luonnonkatastrofi, normaali talvikeli on ilman muuta valintaseulassa mukana. Käsittääkseni tämä painottaa valintaa mm. lämpöpumpulla varustettujen mallien suuntaan?

    En olisi enää varma, onko lämpöpumppu iso juttu. Volvon XC40P8:iin lämpöpumppu on vakiona pohjoismaissa ja kyllä siitä varmaan jonkinlainen apu on. Mutta matka-ajossa minun mielestäni ei ole juurikaan eroa kulutuksessa -7 asteen tietämille. On ollut huono tuuri, kun ei ole osunut pidempää matkaa kovilla pakkasilla, mitä täällä oli n. -26. Kaupunkiajossa lämmityksen suhteellinen osuus vaikuttaa paljon. Ainakaan Model X ei ainakaan -7 asteeseen saakka vie käytännössä enempää kuin yli nollan keleissäkään.

      
  • Volvo nyt kuluttaa paljon säällä kuin säällä - perinteet velvoittavat. Kolmenkympin pakkasissa ei pelkästä lämpöpumpusta ole suoraa hyötyä, mutta se on vain yksi osa kokonaisuutta. Asiaan vaikuttaa mm. se, minkä verran akkua pitää lämmittää, minkä verran hukkalämpöä kerätään ja Tesla käyttää vielä ajoakkua myös lämpöakkuna.

      1
  • @NHB kirjoitti:
    Volvo nyt kuluttaa paljon säällä kuin säällä - perinteet velvoittavat. Kolmenkympin pakkasissa ei pelkästä lämpöpumpusta ole suoraa hyötyä, mutta se on vain yksi osa kokonaisuutta. Asiaan vaikuttaa mm. se, minkä verran akkua pitää lämmittää, minkä verran hukkalämpöä kerätään ja Tesla käyttää vielä ajoakkua myös lämpöakkuna.

    Minä en tiedä Volvon sähköauton kulutuksesta mitään, olen vain kerran ollut koeajolenkillä kyydissä eikä silloin ollut edes kylmä ilma. XC40P8 tuntui oikein mukavalta menopeliltä, mutta on minun käyttötarpeisiin liian pieni. Kuitenkin vetokykyä sen kokoiseen autoon ihan hyvin ja sivistynyt vetokoukkuratkaisu. Siinä on yksi yksityiskohta, mikä Model X:ssä ei ole oikein linjassa, jos halutaan olla moderni auto. Volvossa koukku on aina mukana auton alla ja tulee nappia painamalla esiin, kun taas Model X:ssä on onneton muovilärpäke koukun kiinnityskohdan peitelevynä ja koukku asetetaan käsin paikoilleen ja pois. Onneksi kuitenkin on irrotettava koukku Model X:ssä. Eihän kaikkiin sähköautoihin edes saa koukkua.

    Saas nähdä, miten XC40P8 alkaa myydä. Siinä on yli 400km range ja pikalatausmahdollisuus 150kW tehoon asti. Neliveto kahdella moottorilla. Luulen, että siinä on hyvä sähköauto tarjolla sellaisille, joilla tuo kokoluokka riittää eikä ole saksalaiset lasit päässä. Ei tosin mikään halpa auto sekään.

      
  • XC40P8
    Huolestuttava ominaisuus talviajossa oli energiankulutus, sillä se asettui sekalaisessa perusajossa pakkasissa peräti 37 kWh:n tuntumaan. Huomattavan ruma lukema on noin 50 prosenttia virallista WLTP-lukemaa korkeampi. Samalla se tarkoittaa, että auton todellinen toimintamatka yhdellä latauksella voi kutistua talvioloissa vain noin 200 kilometriin – siis puoleen mitatusta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000007758421.html

      1
  • muokattu 28.01.2021 20:24

    @Topi27 kirjoitti:
    XC40P8
    Huolestuttava ominaisuus talviajossa oli energiankulutus, sillä se asettui sekalaisessa perusajossa pakkasissa peräti 37 kWh:n tuntumaan. Huomattavan ruma lukema on noin 50 prosenttia virallista WLTP-lukemaa korkeampi. Samalla se tarkoittaa, että auton todellinen toimintamatka yhdellä latauksella voi kutistua talvioloissa vain noin 200 kilometriin – siis puoleen mitatusta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000007758421.html

    50% kulutuksen lisäys kutistaa toimintamatkan noin puoleen alkuperäisestä - aivan uudenlaista matematiikkaa. Sadan prosentin lisäys varmaankin sitten kutistaa toimintamatkan nollaan.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    XC40P8
    Huolestuttava ominaisuus talviajossa oli energiankulutus, sillä se asettui sekalaisessa perusajossa pakkasissa peräti 37 kWh:n tuntumaan. Huomattavan ruma lukema on noin 50 prosenttia virallista WLTP-lukemaa korkeampi. Samalla se tarkoittaa, että auton todellinen toimintamatka yhdellä latauksella voi kutistua talvioloissa vain noin 200 kilometriin – siis puoleen mitatusta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000007758421.html

    Minä en olisi vielä huolissani. Sekalainen ajo on käsitteenä epämääräinen ja huomasin Teslassakin järkyttävän kulutuksen per kilometri, kun ajoin alle -20 asteen pakkasessa kaupungilla. Kävin silloin yhtenä viikonloppuna vain ulkoiluttamassa autoa, kun pakkasta oli paljon. Kulutus oli 39, jopa yli 40kWh/100km vaikka en kaikkiaan edes ajanut kuin 20-30km. Lämmitys varmaankin tekee tuon ilmiön. Paljon lämmitysaikaa suhteessa kilometreihin. Kun sitten ajoin -7 asteen pakkasessa 300km, niin kulutus oli käytännössä sama kuin lämpimämmälläkin kelillä, 187 - 235 välillä.

    Kuskin ajotyylikin kiihdyttelyineen saattaa vaikuttaa sekalaisessa ajossa enemmän kuin pitkällä matkalla, jossa ajetaan tasaisemmin luonnostaan. Kaupungissa range lyhenee, mutta eihän se niin haittaakaan. Latausmahdollisuudet ovat lähellä (kotona kenties) eikä ajeta pitkiä etäisyyksiä. Taksikäytössä tietysti voi olla ongelmaa.

    Tietysti -7 on paljon lämpimämpi keli kuin -25, mutta silti olen sitä mieltä, että sekalaisen ajon kulutuksesta ei parane alkaa laskemaan pitkän matkan kulutusta, kun on niin kylmä, että energiaa pitää ottaa lämmitykseen ajoakusta. Lämmitysenergian suhteellinen osuus laskee pitkällä matkalla, kun nopeuskin on suurempi eikä range putoakaan niin paljon. Paitsi tietyillä kuskeilla. Mutta ei minulla ole matemaattista faktaa esittää, vain tuntuma asiasta. Kun ei ole ollut tilaisuutta ajaa kunnon pakkasessa pitkä matkaa eikä pelkän testin takia viitsi. Ehkä joskus osuu kohdalle.

    Perinteisellä polttomoottoriautolla lämmitys tulee sivutuotteena. Sähköautolla on minun nähdäkseni monessa asiassa erilainen logiikka kuin polttisautossa. Selvin logiikkaero on tankkaaminen vs lataaminen, mutta lämmitysasiassa myös.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi korvaavien käyttövoimien kehittymisen olevan helpotus Mad Max-uhkakuvaa pelkääville, mutta ei. Ennemminkin nousee mielipiteitä puolustamaan polttoaineiden käyttöä.

    Uhkakuvat ovat sillä puolella missä normaali suomalainen talvisää rinnastetaan Mad Maxiin.

    Järkkyykö maailmankuva vai mistä on kyse, kun bensasta hautaan pitää kiinni?

    Hetki sitten sanoit tuossa yllä:

    En tiedä haluavatko "muut" käyttää sähköautoa.

    En tiedä kuka haluaisi pitää kiinni bensasta hautaan saakka, mutta minua ihmetyttää sinun intosi kieltää sähköautojen testaamisen luonnollisessa ympäristössä Suomessa?

    Koska en tunnusta keskustelun mitään uskontokuntaa, annan TM poikien ja tyttöjen testaja ja valitsen omaan hakuseulaani ne mittaustiedot, jotka katson itselleni tärkeiksi.

    Team Tesla kiersi pelkästään rikki tai suljettuna olevia latausasemia ja testi oli matka sinne ja takaisin eikä kuvannut sähköauton käyttöä siitä näkökulmasta, mitä se on lapissa asuvalle sähköauton omistajalle, joka lataa autoaan kotona tai työpaikalla eikä joudu odottelemaan latauksen valmistumista.

    Miksi olisi pitänyt kuvata? Jokainen tietää muutenkin että sillätavoin sähköauto pelittää.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi korvaavien käyttövoimien kehittymisen olevan helpotus Mad Max-uhkakuvaa pelkääville, mutta ei. Ennemminkin nousee mielipiteitä puolustamaan polttoaineiden käyttöä.

    Uhkakuvat ovat sillä puolella missä normaali suomalainen talvisää rinnastetaan Mad Maxiin.

    Järkkyykö maailmankuva vai mistä on kyse, kun bensasta hautaan pitää kiinni?

    Hetki sitten sanoit tuossa yllä:

    En tiedä haluavatko "muut" käyttää sähköautoa.

    En tiedä kuka haluaisi pitää kiinni bensasta hautaan saakka, mutta minua ihmetyttää sinun intosi kieltää sähköautojen testaamisen luonnollisessa ympäristössä Suomessa?

    Koska en tunnusta keskustelun mitään uskontokuntaa, annan TM poikien ja tyttöjen testaja ja valitsen omaan hakuseulaani ne mittaustiedot, jotka katson itselleni tärkeiksi.

    Team Tesla kiersi pelkästään rikki tai suljettuna olevia latausasemia ja testi oli matka sinne ja takaisin eikä kuvannut sähköauton käyttöä siitä näkökulmasta, mitä se on lapissa asuvalle sähköauton omistajalle, joka lataa autoaan kotona tai työpaikalla eikä joudu odottelemaan latauksen valmistumista.

    Miksi olisi pitänyt kuvata? Jokainen tietää muutenkin että sillätavoin sähköauto pelittää.

    Niillä, joilla on ihan omaa kokemusta sähköautoista, on erilainen näkemys aiheesta, mutta sähköautoa kokeilemattomat tietävät asian tietenkin aina parhaiten.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi korvaavien käyttövoimien kehittymisen olevan helpotus Mad Max-uhkakuvaa pelkääville, mutta ei. Ennemminkin nousee mielipiteitä puolustamaan polttoaineiden käyttöä.

    Uhkakuvat ovat sillä puolella missä normaali suomalainen talvisää rinnastetaan Mad Maxiin.

    Järkkyykö maailmankuva vai mistä on kyse, kun bensasta hautaan pitää kiinni?

    Hetki sitten sanoit tuossa yllä:

    En tiedä haluavatko "muut" käyttää sähköautoa.

    En tiedä kuka haluaisi pitää kiinni bensasta hautaan saakka, mutta minua ihmetyttää sinun intosi kieltää sähköautojen testaamisen luonnollisessa ympäristössä Suomessa?

    Koska en tunnusta keskustelun mitään uskontokuntaa, annan TM poikien ja tyttöjen testaja ja valitsen omaan hakuseulaani ne mittaustiedot, jotka katson itselleni tärkeiksi.

    Team Tesla kiersi pelkästään rikki tai suljettuna olevia latausasemia ja testi oli matka sinne ja takaisin eikä kuvannut sähköauton käyttöä siitä näkökulmasta, mitä se on lapissa asuvalle sähköauton omistajalle, joka lataa autoaan kotona tai työpaikalla eikä joudu odottelemaan latauksen valmistumista.

    Miksi olisi pitänyt kuvata? Jokainen tietää muutenkin että sillätavoin sähköauto pelittää.

    No tietäähän senkin, että sekä sähköautoon että polttisautoon tarvitsee tankata energiaa vähintään yhtä paljon kuin auto kuluttaa aiotulla ajomatkalla ja että rikkinäisestä tai käytöstä poistetusta bensapumpusta tai käytettävissä olevastakaan ilman maksuvälinettä ei saa bensaa tankattua ja sama juttu latausasemassa, josta ei saa sähköä syystä tai toisesta. Reissun olisi voinut heittää polttisautolla ja kirjata ylös, montako latausasemaa ei ollut käytettävissä. Polttisautolla siksi, että bensan ostopaikkoja on enemmän kuin latauspaikkoja ja bensa-autolla on monella mallilla pidempi kerta-ajomatka kuin sähköautolla. Koko reissun olisi voinut jättää tekemättäkin, koska kaikki edellä mainittu oli jo tiedossa.

    Lapissa asuva kuluttaja olisi saanut enemmän käytännön hyötyä, jos olisi selvitetty, miten sähköautoa kannattaa käyttää paikallisessa käytössä. Eihän auton valintaa kannata tehdä extreme-olosuhteiden mukaan eli sen harvinaisen pitkän matkan takia, joka sattuu olemaan -30 pakkasessa ja moninkertaisesti auton ajosäde.

    Model X:n käyttöohjeessa muuten sanotaan, ettei sitä pidä pitää alle -30 asteen lämpötilassa paria päivää kauempaa. Siinä ei sanota, tarkoitetaanko pysäköintiä vai ylipäätään sellaista lämpötilaa. Voihan olla, että pohjoislappiin ei kannattaisi hankkia sähköautoa akkujen huonon kylmänkeston takia?

      
  • Juuri tälläisten testien ansiosta tiedän sellaista mitä en tietäisi muutoin:
    1. Pidä sähköauto pistokkeessa aina, kun se on pysäköitynä kovassa pakkasessa.
    2. Ota huomioon että sähköauton toimintamatka putoaa noin puoleen kovassa pakkasessa ja lataus voi olla hidasta.
    3. Varaudu siihen, että latauspaikat voivat olla varattuja tai rikki huomattavasti useammin kuin bensapumput.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Juuri tälläisten testien ansiosta tiedän sellaista mitä en tietäisi muutoin:
    1. Pidä sähköauto pistokkeessa aina, kun se on pysäköitynä kovassa pakkasessa.
    2. Ota huomioon että sähköauton toimintamatka putoaa noin puoleen kovassa pakkasessa ja lataus voi olla hidasta.
    3. Varaudu siihen, että latauspaikat voivat olla varattuja tai rikki huomattavasti useammin kuin bensapumput.

    No joo, tietysti riippuu lukijan tietotasosta ja päättelykyvystä alun perin. Testissä ongelmatilanteet syntyivät kuskien toiminnasta ja latauspisteiden toimimattomuudesta.

    Putoaako toimintamatka kategorisesti puoleen kovassa pakkasessa? En vielä tässä vaiheessa allekirjoita tuota, mutta sen ehkä saa putoamaan noinkin paljon käyttämällä/lämmittämällä autoa epäedullisella tavalla.

    Teslan akun ja sisätilat voi lämmittää ennen lähtöä ajoakun energialla tai verkkovirralla. Teslan artikkelista varmaan selviää, kumpaa tapaa kannattaa käyttää ja se, kumpaa tapaa Team Tesla käytti?

    Teslan ohjeessa sanotaan, että autoa ei saisi altistaa alle -30 lämpötilalle 24 tuntia kauempaa. Voi olla, että tarkoitetaan pysäköintiä, mutta sitä ei siinä mainita. Toisaalta autoa ei myöskään saisi altistaa yli 60 asteen lämmölle 24h ajaksi. Lämpötilarajoista pitäisi pitää kiinni pitkän aikavälin suorituskyvyn varmistamiseksi.

    Tuohan olisi kovasti tärkeä tieto sähköauton käyttäjän kannalta. En ole lukenut TM:n artikkelia kovin tarkkaan. Mitä siinä sanottiin noista lämpötilarajoista?

      
  • muokattu 28.01.2021 22:35

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Juuri tälläisten testien ansiosta tiedän sellaista mitä en tietäisi muutoin:
    1. Pidä sähköauto pistokkeessa aina, kun se on pysäköitynä kovassa pakkasessa.
    2. Ota huomioon että sähköauton toimintamatka putoaa noin puoleen kovassa pakkasessa ja lataus voi olla hidasta.
    3. Varaudu siihen, että latauspaikat voivat olla varattuja tai rikki huomattavasti useammin kuin bensapumput.

    No joo, tietysti riippuu lukijan tietotasosta ja päättelykyvystä alun perin. Testissä ongelmatilanteet syntyivät kuskien toiminnasta ja latauspisteiden toimimattomuudesta.

    Putoaako toimintamatka kategorisesti puoleen kovassa pakkasessa? En vielä tässä vaiheessa allekirjoita tuota, mutta sen ehkä saa putoamaan noinkin paljon käyttämällä/lämmittämällä autoa epäedullisella tavalla.

    Teslan akun ja sisätilat voi lämmittää ennen lähtöä ajoakun energialla tai verkkovirralla. Teslan artikkelista varmaan selviää, kumpaa tapaa kannattaa käyttää ja se, kumpaa tapaa Team Tesla käytti?

    Team tesla lähti lämpimästä hallista lämpimällä autolla akku täynnä.

    Teslan ohjeessa sanotaan, että autoa ei saisi altistaa alle -30 lämpötilalle 24 tuntia kauempaa. Voi olla, että tarkoitetaan pysäköintiä, mutta sitä ei siinä mainita. Toisaalta autoa ei myöskään saisi altistaa yli 60 asteen lämmölle 24h ajaksi. Lämpötilarajoista pitäisi pitää kiinni pitkän aikavälin suorituskyvyn varmistamiseksi.

    Noin kylmässä säilytettäessä auto lämmittää akkua koko ajan joko verkkovirralla tai sen puutteessa akkuvirralla, kunnes akku on liian tyhjä.

    Tuohan olisi kovasti tärkeä tieto sähköauton käyttäjän kannalta. En ole lukenut TM:n artikkelia kovin tarkkaan. Mitä siinä sanottiin noista lämpötilarajoista?

    Ei nuo kaikki tiedot ole tulleet Team Teslan matkalta vaan mm. aikaisemmista talvivertailuista.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Juuri tälläisten testien ansiosta tiedän sellaista mitä en tietäisi muutoin:
    1. Pidä sähköauto pistokkeessa aina, kun se on pysäköitynä kovassa pakkasessa.
    2. Ota huomioon että sähköauton toimintamatka putoaa noin puoleen kovassa pakkasessa ja lataus voi olla hidasta.
    3. Varaudu siihen, että latauspaikat voivat olla varattuja tai rikki huomattavasti useammin kuin bensapumput.

    No joo, tietysti riippuu lukijan tietotasosta ja päättelykyvystä alun perin. Testissä ongelmatilanteet syntyivät kuskien toiminnasta ja latauspisteiden toimimattomuudesta.

    Putoaako toimintamatka kategorisesti puoleen kovassa pakkasessa? En vielä tässä vaiheessa allekirjoita tuota, mutta sen ehkä saa putoamaan noinkin paljon käyttämällä/lämmittämällä autoa epäedullisella tavalla.

    Teslan akun ja sisätilat voi lämmittää ennen lähtöä ajoakun energialla tai verkkovirralla. Teslan artikkelista varmaan selviää, kumpaa tapaa kannattaa käyttää ja se, kumpaa tapaa Team Tesla käytti?

    Team tesla lähti lämpimästä hallista lämpimällä autolla akku täynnä.

    Teslan ohjeessa sanotaan, että autoa ei saisi altistaa alle -30 lämpötilalle 24 tuntia kauempaa. Voi olla, että tarkoitetaan pysäköintiä, mutta sitä ei siinä mainita. Toisaalta autoa ei myöskään saisi altistaa yli 60 asteen lämmölle 24h ajaksi. Lämpötilarajoista pitäisi pitää kiinni pitkän aikavälin suorituskyvyn varmistamiseksi.

    Noin kylmässä säilytettäessä auto lämmittää akkua koko ajan joko verkkovirralla tai sen puutteessa akkuvirralla, kunnes akku on liian tyhjä.

    Tuohan olisi kovasti tärkeä tieto sähköauton käyttäjän kannalta. En ole lukenut TM:n artikkelia kovin tarkkaan. Mitä siinä sanottiin noista lämpötilarajoista?

    Ei nuo kaikki tiedot ole tulleet Team Teslan matkalta vaan mm. aikaisemmista talvivertailuista.

    Ai mitkä kaikki tiedot? Eikö ollut kyse siitä, mitä Team Teslan selviytymistarinasta jäi käteen? Kun artikkelin tarjoamista tiedoista puhutaan. Minä en tosiaan ole lukenut niitä juttuja kovin tarkasti, mutta olisi oletettavaa, että nuo lämpötila-asiat on käyty läpi?

    Vähän hämärtyy, mikä oli matkan tarkoitus. Jos oli meininki tilastoida latausasemien ehjät ja rikkinäiset, maksuvälinettä vaativat ja ilmaiset, niin olisihan matka kannattanut heittää polttomoottoriautolla, koska Team Tesla vaikutti halunneen välttää taukoja matkalla. 1200km:n rangella olevalla dieselillä olisivat voineet reitin ajaa yhteen putkeen ja merkitä karttaan, mitkä asemat olivat toimintakuntoisia ja mitä olivat aukioloajat niille asemille, joihin ei pääse 24/7. Siitä olisi ollut sähköautoilijalle monin verroin enemmän hyötyä. Eikä olisiTeam Teslan tarvinnut stressata.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Juuri tälläisten testien ansiosta tiedän sellaista mitä en tietäisi muutoin:
    1. Pidä sähköauto pistokkeessa aina, kun se on pysäköitynä kovassa pakkasessa.
    2. Ota huomioon että sähköauton toimintamatka putoaa noin puoleen kovassa pakkasessa ja lataus voi olla hidasta.
    3. Varaudu siihen, että latauspaikat voivat olla varattuja tai rikki huomattavasti useammin kuin bensapumput.

    No joo, tietysti riippuu lukijan tietotasosta ja päättelykyvystä alun perin. Testissä ongelmatilanteet syntyivät kuskien toiminnasta ja latauspisteiden toimimattomuudesta.

    Putoaako toimintamatka kategorisesti puoleen kovassa pakkasessa? En vielä tässä vaiheessa allekirjoita tuota, mutta sen ehkä saa putoamaan noinkin paljon käyttämällä/lämmittämällä autoa epäedullisella tavalla.

    Teslan akun ja sisätilat voi lämmittää ennen lähtöä ajoakun energialla tai verkkovirralla. Teslan artikkelista varmaan selviää, kumpaa tapaa kannattaa käyttää ja se, kumpaa tapaa Team Tesla käytti?

    Team tesla lähti lämpimästä hallista lämpimällä autolla akku täynnä.

    Teslan ohjeessa sanotaan, että autoa ei saisi altistaa alle -30 lämpötilalle 24 tuntia kauempaa. Voi olla, että tarkoitetaan pysäköintiä, mutta sitä ei siinä mainita. Toisaalta autoa ei myöskään saisi altistaa yli 60 asteen lämmölle 24h ajaksi. Lämpötilarajoista pitäisi pitää kiinni pitkän aikavälin suorituskyvyn varmistamiseksi.

    Noin kylmässä säilytettäessä auto lämmittää akkua koko ajan joko verkkovirralla tai sen puutteessa akkuvirralla, kunnes akku on liian tyhjä.

    Tuohan olisi kovasti tärkeä tieto sähköauton käyttäjän kannalta. En ole lukenut TM:n artikkelia kovin tarkkaan. Mitä siinä sanottiin noista lämpötilarajoista?

    Ei nuo kaikki tiedot ole tulleet Team Teslan matkalta vaan mm. aikaisemmista talvivertailuista.

    Tuo kylmässä säilyttäminen: Team Tesla olisi voinut kaivaa esiin tiedot, miten lämpötilarajoihin pitää suhtautua. Ei tietysti tuon matkan aikana, mutta olisivat voineet tehdä "kotiläksynsä". Minäkin mielelläni kuulisin suositelluista ja pakollisista lämpötilarajoista auton säilyttämisessä ja käytössä. Meikäläisen pintapuolisella artikkelin lukemisella siitä jää käteen vain lataamisen sietämätön vaikeus ja että sähköauton sivuikkunat huurtuvat kylmällä.

    Onkohan tuo alle -20 pakkasissa huurtumisongelma sähköauton yksinoikeus. Luulisi, että se voi esiintyä yhtä hyvin sähkö- kuin polttisautoissa ja siihen vaikuttaa paljonko auton sisälle tulee kosteutta ihmisten mukana. Jos autoon hiipii hillitty ja cool Jakke Jäyhä mustissa laseissaan tai joku pidemmän matkan ripeästi kävellyt tai jopa juossut lämpimissään pintahiessä oleva jamppa jne. niin tilanne vaihtelee. Ja autoissa on vaihtelevan tasoiset lämmityslaitteet ilman kiertoineen jne.

      
  • Olihan tuossa team Teslan artikkelissa selviä tarkoituksellisia ajomatkan lyhentymiseen tähtääviä toimia. esim. kovassa pakkasessa auto pestiin vastoin Teslan ohjetta jolloin akku pääsi jäähtymään ja ajoon lähtiessä akku tuhlasi akun ja auton lämmitykseen uudestaan energiaa ja lisäksi samalla matkalla toistuvasti annettiin akun jäähtyä kahvilla käynnin ajan, eikä laitettu autoa kahvittelun ajaksi laturiin.
    Pohjoista maalia lähestyessä auton ajonopeus tiputettiin 50 km tunnissa mikä nimimerkki Hiilipäästön esimerkki laskelman mukaan lyhensi rangea enemmän kuin esim. ajo 70 km tunnissa, jolloin olisi päästy ilmeisesti perille ilman yhtä lisä latausta muutama kilometri maalia.
    Eli aika harkittua oli rangen tuhoominen kaikilla mahdollisilla keinoilla tai sitten miehistö oli yksinkertaisuuden lisäksi aivan pirullisen taitava tietämättään tuhoamaan rangea.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Vähän hämärtyy, mikä oli matkan tarkoitus.

    Matkan tarkoitus oli tietenkin saada 60000 km käyttötestin kilometrejä ajetuksi ja tietysti vielä siten että testin varrelle tulee käyttöä erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla matkoilla.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vähän hämärtyy, mikä oli matkan tarkoitus.

    Matkan tarkoitus oli tietenkin saada 60000 km käyttötestin kilometrejä ajetuksi ja tietysti vielä siten että testin varrelle tulee käyttöä erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla matkoilla.

    No tuo ei kyllä näkynyt artikkelin tekstissä.

      
  • muokattu 29.01.2021 11:10

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vähän hämärtyy, mikä oli matkan tarkoitus.

    Matkan tarkoitus oli tietenkin saada 60000 km käyttötestin kilometrejä ajetuksi ja tietysti vielä siten että testin varrelle tulee käyttöä erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla matkoilla.

    No tuo ei kyllä näkynyt artikkelin tekstissä.

    Tuo käyttötesti-Teslan lapinmatkakertomus on tuollainen jatkosarja - kaikkia asioita ei kerrata jokaisessa osassa. Aivan mainio juttu on, että vuoden aikana ajettavaa 60000 km käyttötestiä ei ajeta kokonaan Helsingissä, pelkästään toimittajien kotona tai toimituksen pihassa ladaten, varoen kovempaan pakkaseen tai harvaanasutulle alueelle menoa ja vielä ainoastaan yhden, sähköautoiluun täysin perehtyneen, koeajajan voimin.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit