Vain täyssähköauto on sähköauto

25 kommenttia

"Yksikään hybridi ei ole sähkölinjan auto" – arvostetun analyysiyhtiön luokittelussa pistokehybriditkin ovat tästä lähtien polttomoottoriautoja

Timo Nieminen

Euroopan tunnetuin autoalan analyysiyhtiö Jato Dynamics ei enää luokittele hybridejä sähköisiksi tai sähköisen linjan ajoneuvoiksi.

Jaton mukaan nykyisten pistokehybridien ja etenkin kevythybridien kohteleminen sähkölinjan autoina on täysin perusteetonta. Jos pistokehybridin ominaisuudet antavat 20–70 kilometrin toimintasäteen sähköllä ja sen jälkeen 500–800 kilometriä bensiinillä tai dieselillä, niiden yhteydessä on "täysin harhaanjohtavaa käyttää sanaa sähkö".

Jato muistuttaa, että monien tutkimusten mukaan Euroopan liikenteessä on paljon pistokehybridejä, joiden käyttäjä ei lataa akkuja lainkaan. Pistokehybridi on hankittu yritysautoksi pelkästään alhaisiksi ilmoitettujen hiilidioksidipäästöjen vuoksi.

Jato Dynamicsin tilastoissa hybridit löytyvät jatkossa siitä kategoriasta, joka on myös ajoneuvon merkittävin tehon tuottaja. Toisin sanoen diesel- ja bensiinimoottoristen autojen listoilta.

Lontoon länsilaidalla Uxbridgessä päämajaansa pitävän Jato Dynamicsin uusi luokittelu on mielenkiintoinen myös siksi, että Britannian hallitus puuhaa polttomoottoreiden myyntikieltoa jo vuodesta 2030 alkaen. Britanniassa on kiistelty hybridien kohtalosta tulevassa myyntikiellossa.

Osa poliitikoista ja liikenteen asiantuntijoista sekä autoala haluaisivat pitää kaikki hybridit myyntikiellon ulkopuolella. Pääministeri Boris Johnson ja hänen lähipiirinsä tulkitsevat polttomoottorisiksi kaikki ne ajoneuvot, joiden pakoputkesta tulee hiilidioksidipäästöjä. On ehdotettu myös kompromissia, jonka mukaan vähintään 50 mailin (= 80 kilometriä) sähköajoon pystyvä hybridi luokiteltaisiin sähköautoksi.

Jato Dynamicsin luokituksella saattaa brittiarvioiden mukaan olla suuri vaikutus myyntikiellosta päätettäessä.

https://www.ksml.fi/teemat/3490986

  
  • 👍👍👍

      
  • Vaikka plugarilla ajankin (ja lataan) niin olen samaa mieltä, hyvä kehitys.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Vaikka plugarilla ajankin (ja lataan) niin olen samaa mieltä, hyvä kehitys.

    Plugari on hyvä nimitys - sopii vaikka hiustenkuivaajaan, partakoneeseen, kahvinkeittimeen, sähköautoon tai mihin tahansa pistorasiaa käyttävään laitteeseen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Vaikka plugarilla ajankin (ja lataan) niin olen samaa mieltä, hyvä kehitys.

    Plugari on hyvä nimitys - sopii vaikka hiustenkuivaajaan, partakoneeseen, kahvinkeittimeen, sähköautoon tai mihin tahansa pistorasiaa käyttävään laitteeseen.

    Toki joo, mutta asiayhteydestä selviää mitä sillä tarkoitetaan. Plugari on varsin vakiintunut nimitys Plug-In Hybridille, joka on tietääksenu myös ainoa autotyyppi jonka yhteydessä Plug-In mainitaan, ainakaan automallin nimessä. Täys- ja kevythybridejä ei plugata mihinkään, ja täyssähköissä se on itsestään selvää.

      3
  • muokattu 30.01.2021 12:50

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Vaikka plugarilla ajankin (ja lataan) niin olen samaa mieltä, hyvä kehitys.

    Plugari on hyvä nimitys - sopii vaikka hiustenkuivaajaan, partakoneeseen, kahvinkeittimeen, sähköautoon tai mihin tahansa pistorasiaa käyttävään laitteeseen.

    Plug-in-hybridiauto tarkoittaa hybridiautoa, jonka akut on mahdollista ladata ulkoisesta sähkönlähteestä.
    Hybridiauto on auto, jossa on vähintään kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Vaikka plugarilla ajankin (ja lataan) niin olen samaa mieltä, hyvä kehitys.

    Plugari on hyvä nimitys - sopii vaikka hiustenkuivaajaan, partakoneeseen, kahvinkeittimeen, sähköautoon tai mihin tahansa pistorasiaa käyttävään laitteeseen.

    Plug-in-hybridiauto tarkoittaa hybridiautoa, jonka akut on mahdollista ladata ulkoisesta sähkönlähteestä.
    Hybridiauto on auto, jossa on vähintään kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori.

    On on, mutta täyssähköautossakin laitetaan "plug in" ja samoin partakoneessa ym. Englannin kielen termit vain kääntyvät aika hassusti suomen kielelle esim. vaikka sex=sukupuoli onkin seksi tai diet=ruokavalio onkin dieetti jne.

      
  • Minulle on aina ollut epäselvää, millä logiikalla plugareita on pidetty sähköautoina. Ei polkumopokaan ole polkupyörä, vaikka sitä voi polkea.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Minulle on aina ollut epäselvää, millä logiikalla plugareita on pidetty sähköautoina. Ei polkumopokaan ole polkupyörä, vaikka sitä voi polkea.

    Plug-in sähkökäyttöinen ajoneuvo ( PEV ) ja plug-in hybridiajoneuvot (PHEV).

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Minulle on aina ollut epäselvää, millä logiikalla plugareita on pidetty sähköautoina. Ei polkumopokaan ole polkupyörä, vaikka sitä voi polkea.

    Onko niitä pidetty sähköautoina? Ne on laskettu joissakin tilastoissa samaan kategoriaan sähköautojen kanssa ja sen voisi ajatella pohjautuvan plugareilla mahdolliseen pelkällä sähköllä ajamiseen. Minä en kokenut ajavani sähköautolla, kun ajoin plugaria. Mutta onhan plugari osa-aikasähköauto, että jos käyttäjän näkökulmasta katsoo, niin välillä se on sähköauto.

    Ihmiset juttelevat sähköautoista aika väljällä tulkinnalla välillä. Yksikin tuttu kertoi kaverinsa ostaneen sähköauton ja sitten ilmenikin sen olevan Toyota hybridi ilman plug-in-mahdollisuutta.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ihmiset juttelevat sähköautoista aika väljällä tulkinnalla välillä. Yksikin tuttu kertoi kaverinsa ostaneen sähköauton ja sitten ilmenikin sen olevan Toyota hybridi ilman plug-in-mahdollisuutta.

    Kaverin kummin tutun serkkuja on aina riittänyt...

      
  • Katsokaa nyt edes sinne nokkapellin alle mitä siltä löytyy, yksi hölmö ajoi neljäkuukautta, ennen kuin huomasi, ettei autonsa ollutkaan nelivetoine, minä se myytiin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Minulle on aina ollut epäselvää, millä logiikalla plugareita on pidetty sähköautoina. Ei polkumopokaan ole polkupyörä, vaikka sitä voi polkea.

    Onko niitä pidetty sähköautoina?

    Luitko tämän viestiketjun avausviestiä?

    "Euroopan tunnetuin autoalan analyysiyhtiö Jato Dynamics ei enää luokittele hybridejä sähköisiksi tai sähköisen linjan ajoneuvoiksi."

    Tuo on vain yksi taho joka näin on tehnyt, mutta on onneksi tullut järkiinsä. Myös Autoalan tiedotuskeskus niputtaa plugarit "sähköautot"-sateenvarjon alle ja muitakin tahoja piisaa.

      
  • muokattu 06.02.2021 12:09

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Minulle on aina ollut epäselvää, millä logiikalla plugareita on pidetty sähköautoina. Ei polkumopokaan ole polkupyörä, vaikka sitä voi polkea.

    Onko niitä pidetty sähköautoina?

    Luitko tämän viestiketjun avausviestiä?

    "Euroopan tunnetuin autoalan analyysiyhtiö Jato Dynamics ei enää luokittele hybridejä sähköisiksi tai sähköisen linjan ajoneuvoiksi."

    Tuo on vain yksi taho joka näin on tehnyt, mutta on onneksi tullut järkiinsä. Myös Autoalan tiedotuskeskus niputtaa plugarit "sähköautot"-sateenvarjon alle ja muitakin tahoja piisaa.

    Luinhan minä. Minä olen eri mieltä aloituskirjoituksen näkökulmasta. Jos jotkut pistokehybridien käyttäjistä eivät lataa autoja, se ei ole auton tekniikan syytä vaan kuljettajan. Ei ole mikään normijuttu, että pistohybridillä yleisluontoisesti ajettaisiin 20 - 70 km sähköllä ja sitten 500 - 800 kilometriä polttoaineella. Harva päräyttää yhteen putkeen edes 520km.

    Itse ajoin pistokehybridillä lähes kolme vuotta ja ajoin käytännöllisesti katsoen kaikki muut ajot sähköllä paitsi pitkät matkat. Olin aikeissa vaihtaa mersun GLE:hen, jossa sähköllä olisi päässyt approx 80km kerrallaan ja jossa olisi CCS-lataus, jonka avulla myös matkalla olisi voinut ladata. Olisin voinut keikauttaa sähkö/polttis-ajosuhteen reilusti yli sixty-fifty sähkön eduksi. Esim. yksi minun "vakkarimatka" 300km sivu: matkasta olisi mennyt 160km sähköllä yhdellä välilatauksella Hartolassa.

    Pistokehybridi ei tietenkään ole sähköauto, mutta ei sitä pidä pelkkien polttisten tai itselataavien hybridienkään kastiin sijoittaa. Tehdään sille sitten kokonaan oma kategoria.

    Ei ole teknisen ratkaisun vika, jos käyttäjä ei toimi sen kanssa parhaalla mahdollisella tavalla. Pistokehybridit saattavat hyvinkin säilyttää asemansa jollain tasolla kauan, koska ne soveltuvat esim. "lapinreissulle" TM:n kädettömälle testiryhmälle, kun voi ajaa kuin polttisautolla ikään ilman huolta lataamisesta. Ja muutenkin on vielä kauan alueita, joissa lataaminen ei ole itsestäänselvyys. Pistokehydridi sopeutuu sekä sähköttömään periferiaan että punavihreän kuplan sisällä kurvailemiseen. Ja ladattava hybridi on hyvä silta sähköauton käyttöön, koska sillä voi totutella sähköiseen voimalinjaan. Sellaisen pykälän voisi säätää, että lataushybridissä olisi pakollisena n. 30-40kWh:n akku ja CCS-lataus.

      1
  • Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että sijoitetaanko plugari sähköautojen vai polttomoottoriautojen pääryhmään. Itse en näe ongelmaa tässä vallitsevassa luokittelussa, jossa sähköautoihin kuuluu erilaisia tekniikoita kuten BEV, FCEV ja PHEV. Tuossa jutussa ehdoteltu FCEV:n jakaminen sähköautoihin ja polttomoottoriautoihin sähkörangen mukaan kuulostaa suorastaan typerältä. Se vasta olisikin omiaan aiheuttamaan sekaannusta.

      2
  • Yksinkertaisin sääntö:

    a) Auto josta löytyy polttomoottori on Polttomoottoriauto.
    b) Auto josta ei löydy polttomoottoria on Sähköauto.

      
  • muokattu 15.02.2021 13:56

    Yksinkertaiselle sääntö:

    a) Auto josta löytyy sähkömoottori ja polttomoottori on hybridiauto.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Yksinkertaiselle sääntö:

    a) Auto josta löytyy sähkömoottori ja polttomoottori on hybridiauto.

    No nyt tuli Seittenneliskanttisestakin hybridiauto. Ei olisi uskonut :blush:

      1
  • muokattu 15.02.2021 14:38

    @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Yksinkertaiselle sääntö:

    a) Auto josta löytyy sähkömoottori ja polttomoottori on hybridiauto.

    No nyt tuli Seittenneliskanttisestakin hybridiauto. Ei olisi uskonut :blush:

    En tunne tapausta, mutta jos sillä pystyy ajamaan sähkömoottorilla tai polttomoottorilla
    Kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori.

      
  • muokattu 15.02.2021 15:09

    @_Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Yksinkertaiselle sääntö:

    a) Auto josta löytyy sähkömoottori ja polttomoottori on hybridiauto.

    No nyt tuli Seittenneliskanttisestakin hybridiauto. Ei olisi uskonut :blush:

    En tunne tapausta, mutta jos sillä pystyy ajamaan sähkömoottorilla tai polttomoottorilla
    Kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori.

    Kaikilla manuaalivaihteisilla vanhoilla autoilla pystyy liikuttamaan autoa starttimoottorilla esim. risteysalueelta pois, kun polttomoottori ei jostain syystä suostu käymään > eli ihan selvästi kyseessä on hybridi.

    Mulla on yksi tuollainen em. hybridi -90 luvulta, olkoon määritelmä vaikka nanohybridi.

      3
  • @Penteles kirjoitti:
    Yksinkertaisin sääntö:

    a) Auto josta löytyy polttomoottori on Polttomoottoriauto.
    b) Auto josta ei löydy polttomoottoria on Sähköauto.

    Paineilma-auto, polkuauto, mäkiauto, BMW i3 Rex...

      1
  • muokattu 15.02.2021 16:06

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Kaikilla manuaalivaihteisilla vanhoilla autoilla pystyy liikuttamaan autoa starttimoottorilla esim. risteysalueelta pois, kun polttomoottori ei jostain syystä suostu käymään > eli ihan selvästi kyseessä on hybridi.
    Mulla on yksi tuollainen em. hybridi -90 luvulta, olkoon määritelmä vaikka nanohybridi.

    No nythän täällä on niin tekniikkatietosia nimimerkkiä, ettei niitä vähällä kuseteta.

      
  • muokattu 16.02.2021 14:58

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kaikilla manuaalivaihteisilla vanhoilla autoilla pystyy liikuttamaan autoa starttimoottorilla esim. risteysalueelta pois, kun polttomoottori ei jostain syystä suostu käymään > eli ihan selvästi kyseessä on hybridi.

    Juuri näin, etenkin yllä olleen määritelmän mukaisesti hybridiauton ei tarvinnut edes liikkua sähkö- eikä polttomoottorilla. Siksi myös romutarhan paalauspinossa makaavan 500 kg kokonaista Seittenneliskanttista kevyemmät jäänteetkin ovat hybridiauto, kunhan vain jo myytyjen osien jälkeen puolikkaasta korista LÖYTYY vielä polttomoottorin lisäksi yksikin sähkömoottori.

    Jos taas auton pitää kyetä lähtemään liikkeelle paikaltaan joko poltto- tai sähkömottorilla tai molemmilla yhdessä, sitten Mitsubishi Outlanderista kokonaan määritelmän ulkopuolinen imaginaarialueella oleva polttomoottoriauto, joka pääsee liikkeelle ainoastaan sähköllä.

    No joo, hauskoja teknisiä kompakysymyksiä, mutta vailla todellista merkitystä muille kuin täys-, lataus- mitäliehybridin tapaista mainostermeistä elävälle markkinoinnin ammattilaiselle. Muille on rakkineen nimeä tärkeämpää miten se toimii.

      
  • muokattu 16.02.2021 14:58

    @NHB kirjoitti:

    @Penteles kirjoitti:
    Yksinkertaisin sääntö:

    a) Auto josta löytyy polttomoottori on Polttomoottoriauto.
    b) Auto josta ei löydy polttomoottoria on Sähköauto.

    Paineilma-auto, polkuauto, mäkiauto, BMW i3 Rex...

    Määritelmä on puutteellisempi kuin päältä näyttääkään, koska:

    • i3 Rex on selvä a)
    • i3 ilman Rexiä on b)
    • Tesla Model X mökkimatkalla on selvä a), koska peräkontissa on perämoottori
    • Volvo 740 GLE on sähköauto sen ajan kun kone on pöydällä palasina remontissa
    • Ja niin edelleen.

    Jos luokittelun ehdoksi halutaan auton liikkuminen jollain moottorilla, sitten pitää olla tarkkana, ettei i3 Rex joudu Outlanderin tavoin imaginaarialueella :smiley:

      
  • muokattu 16.02.2021 15:57

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Kaikilla manuaalivaihteisilla vanhoilla autoilla pystyy liikuttamaan autoa starttimoottorilla esim. risteysalueelta pois, kun polttomoottori ei jostain syystä suostu käymään > eli ihan selvästi kyseessä on hybridi.

    Juuri näin, etenkin yllä olleen määritelmän mukaisesti hybridiauton ei tarvinnut edes liikkua sähkö- eikä polttomoottorilla. Siksi myös romutarhan paalauspinossa makaavan 500 kg kokonaista Seittenneliskanttista kevyemmät jäänteetkin ovat hybridiauto, kunhan vain jo myytyjen osien jälkeen puolikkaasta korista LÖYTYY vielä polttomoottorin lisäksi yksikin sähkömoottori.

    Jos taas auton pitää kyetä lähtemään liikkeelle paikaltaan joko poltto- tai sähkömottorilla tai molemmilla yhdessä, sitten Mitsubishi Outlanderista kokonaan määritelmän ulkopuolinen imaginaarialueella oleva polttomoottoriauto, joka pääsee liikkeelle ainoastaan sähköllä.

    No joo, hauskoja teknisiä kompakysymyksiä, mutta vailla todellista merkitystä muille kuin täys-, lataus- mitäliehybridin tapaista mainostermeistä elävälle markkinoinnin ammattilaiselle. Muille on rakkineen nimeä tärkeämpää miten se toimii.

    Jostain joskus näin ihan virallisen hybridiajoneuvon (ei siis hybridiauton) EU-määritelmän. Muistini mukaan mukaan hybridiajoneuvossa pitää olla vähintään 2 erilaista voimanlähdettä ja vähintään 2 erilaista energiavarastoa (Esim. vaikka polttomoottori ja sähkömoottori sekä bensatankki ja akku. Ilmeisesti riittää myös vaikka polkimet ja sähkömoottori sekä ihrakerros ja akku.) Myöskään se ei määritellyt hybridiautoa, joten sen perusteella esim. Citymaasturi on automaattisesti hybridiauto, sillä siinä risteytyy 2 erilaista autotyyppiä. (Hybridi=risteytys, sekasikiö...) Korjatkaa, jos joku löytää parempaa tietoa...

      
  • Näin Motiva määrittelee hybridin:

    “Moottorilla varustettu purjevene on hyvä esimerkki kahta eri energialähdettä hyödyntävästä kulkuvälineestä, jossa eri energialähteitä käytetään olosuhteiden ja saatavuuden mukaan. Autotekniikassa kahdella eri voimanlähteellä varustettua autoa kutsutaan hybridiautoksi”

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit