Miksi...:

40 kommenttia
2»
  • muokattu 03.02.2021 13:33

    @NHB kirjoitti:
    Herbert kyllä yksilöi tuon ongelman hyvin tarkasti. Onko sinulla mitään tietoa muista ongelmista?

    En suinkaan väitä, että VAG moottorit alkaisivat nytkin kuluttaa öljyä ennenaikaisesti, jo vähäisillä alle 300.000 km ajomäärillä. Sanoin vain, että moottorilla pitää ensin päästä neljännelle sadalle tuhannelle ennen kuin näkee mitä niillä kilometreillä tapahtuu. Uuden moottorin nopeasti vähenevä kulutus johtuu usein eri ilmiöistä kuin satoja tuhansia kilometrejä ajetun kulutus.

    Minun VAG ongelmiani oli niin paljon, että juuri näistä ongelmista johtuen meillä kaikki VAG ongelmat ovat historiaa eikä omakohtaista kokemusta tule enää lisää.

    En muist määriä. Muistaakseni vaihteistoa huuhdellaan jollakin pumpulla ja öljyä tarvitaan yljytilavuutta enemmän.

    Näinhän huuhteluvaihdossa aina käy. Turbiiniautomaatissa tuo tehdään usein käyttämällä moottoria kaataen vaihteistoon uutta öljyä yhdestä rööristä ja valuttaen vaikkapa jäähdyttimeltä palaavaa öljyä suoraan kierrätysastiaan. Turbiiniautomaatin suuri öljytilavuus nostaa öljyn menekkiä ja sitä kautta öljynvaihdon hintaa kun yksi ämpärillinen ei riitä mihinkään.

    Jos ehjän vaihteiston öljynvaihteisto on ollut turhauttavin korjaamo-operaatio, sinun Volkkarisi on toiminut erittäin paljon paremmin kuin meidän kokemamme. Tarjontaa on autoliikkeissä kuitenkin sen verran hyvin, että kerran kunnolla suututetun asiakkaan boikotti pitää varsin helposti. Tämä ei siis ole tekninen vaan kaupallinen kanta.

      
  • muokattu 03.02.2021 13:35

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    En muist määriä. Muistaakseni vaihteistoa huuhdellaan jollakin pumpulla ja öljyä tarvitaan yljytilavuutta enemmän.

    Kuulosta kyllä aika erikoiselta jos 60tkm välein tehdään huuhteluöljynvaihto, mutta kaipa pelaavat todellakin varmanpäälle.

    ...tai sitten siellä ei ole suodatinta ollenkaan (rakennetta tarkemmin tuntematta).

    Tai kytkimet samassa öljytilassa?

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Talvikuukausina Tukholman kaduille levitetään vuosittain noin 50 000 tonnia hiekoitushiekkaa. Tukholman kunnan ympäristövirasto toteaa raportissaan, että hiekka nostaa hiukkaspitoisuuksia. Raportissa todetaan, että kitkarenkaiden käytön lisääntyminen vaatii tuekseen katujen tehokkaan hiekoituksen ja/tai suolauksen. Tukholmassa kokeillaankin erilaisia hiekka- ja suolalaatuja tehokkaimman tuloksen saavuttamiseksi.

    Mutta eihän talvella oikeasti tarvita mitään liukkauden torjuntaa. Ei minkäänlaista, ei koskaan, ei millään kelillä. Talvirenkaat riittävät varsin hyvin kun vain lumi aurataan tieltä pois.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    En muist määriä. Muistaakseni vaihteistoa huuhdellaan jollakin pumpulla ja öljyä tarvitaan yljytilavuutta enemmän.

    Kuulosta kyllä aika erikoiselta jos 60tkm välein tehdään huuhteluöljynvaihto, mutta kaipa pelaavat todellakin varmanpäälle.

    ...tai sitten siellä ei ole suodatinta ollenkaan (rakennetta tarkemmin tuntematta).

    Tai kytkimet samassa öljytilassa?

    Se selittää toki jos rakenne on tuo.

      
  • @RccH kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Mazdalla on mennyt teknologiaan panostukset totaalisesti penkin alle. Pitkä ja raskas kehityspolkunsa on tuottanut polttomoottoreita, jotka eivät ole täyttäneet odotuksia ja ovat tulleet markkinoille aikana, jolloin ala suuntaa kohti sähköautoja.

    Mazdalta tulee sähköauto täysin ajallaan.
    TÄYSIN UUSI MAZDA MX-30

    juu about 200km pääsee .... ei kyl ihan tätäpäivää varsinkin siihen 35k hintaan mitä siitä pyydetään

    Tämä hinta ja kilometrit on sitten varmaankin tätä päivää
    AUDI e-tron S Sportback quattroS
    Hinta euroa: 113 359 (koeajoauto 130 533)
    Toimintamatka sähköllä km: 365

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Herbert kyllä yksilöi tuon ongelman hyvin tarkasti. Onko sinulla mitään tietoa muista ongelmista?

    En suinkaan väitä, että VAG moottorit alkaisivat nytkin kuluttaa öljyä ennenaikaisesti, jo vähäisillä alle 300.000 km ajomäärillä. Sanoin vain, että moottorilla pitää ensin päästä neljännelle sadalle tuhannelle ennen kuin näkee mitä niillä kilometreillä tapahtuu. Uuden moottorin nopeasti vähenevä kulutus johtuu usein eri ilmiöistä kuin satoja tuhansia kilometrejä ajetun kulutus.

    Jos ehjän vaihteiston öljynvaihteisto on ollut turhauttavin korjaamo-operaatio, sinun Volkkarisi on toiminut erittäin paljon paremmin kuin meidän kokemamme. Tarjontaa on autoliikkeissä kuitenkin sen verran hyvin, että kerran kunnolla suututetun asiakkaan boikotti pitää varsin helposti. Tämä ei siis ole tekninen vaan kaupallinen kanta.

    Eli kirjoituksesi oli puhdasta spekulointia.

    Vaihteistoöljynvaihto kamppailee tasapäisesti moottoriöljynvaihdon kanssa tuosta tittelistä. Omien suuttumisien voimalla mutuilu ei hirveästi anna informaatiota aiheeseen. Mersun tapauksessa aina olet erityisen tarkka yksilöimään mallit ja vuosikerrat, joita tyyppiviat koskevat. Samaa olisi hyvä nähdä muidenkin merkkien kanssa.

      1
  • muokattu 04.02.2021 13:18

    @NHB kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Herbert kyllä yksilöi tuon ongelman hyvin tarkasti. Onko sinulla mitään tietoa muista ongelmista?

    En suinkaan väitä, että VAG moottorit alkaisivat nytkin kuluttaa öljyä ennenaikaisesti, jo vähäisillä alle 300.000 km ajomäärillä. Sanoin vain, että moottorilla pitää ensin päästä neljännelle sadalle tuhannelle ennen kuin näkee mitä niillä kilometreillä tapahtuu. Uuden moottorin nopeasti vähenevä kulutus johtuu usein eri ilmiöistä kuin satoja tuhansia kilometrejä ajetun kulutus.

    Jos ehjän vaihteiston öljynvaihteisto on ollut turhauttavin korjaamo-operaatio, sinun Volkkarisi on toiminut erittäin paljon paremmin kuin meidän kokemamme. Tarjontaa on autoliikkeissä kuitenkin sen verran hyvin, että kerran kunnolla suututetun asiakkaan boikotti pitää varsin helposti. Tämä ei siis ole tekninen vaan kaupallinen kanta.

    Eli kirjoituksesi oli puhdasta spekulointia.

    Ei ollut. En spekuloinut lainkaan sillä, mitä isommilla ajomäärillä saattaa tapahtua. Kerroin vain, että sen saa selville vasta sitten kun pääsee ensimmäisen 200.000 km etapin ohitse konetta avaamatta.

    Toivotan onnea ja menestystä kokeilijoille, mutta itse en osallistu enää tähän.

    @NHB kirjoitti:
    olet erityisen tarkka yksilöimään mallit ja vuosikerrat, joita tyyppiviat koskevat. Samaa olisi hyvä nähdä muidenkin merkkien kanssa.

    Näinhän sen pitäisi mennä, jos haluaisin tehdä teknisen analyysin. Mutta kun oma otanta sisältää kolme eri korimallia ja kolme eri tekniikkaversiota kolmelta eri vuosikymmeneltä ja niiden myötä kaksi ennenaikaisesti hajonnutta moottoria ja kolmannessa aivan liian paljon kaikkea muuta siitä ympäriltä ennenaikaisesti hajonnutta, on luottamus mennyt jo. En enää viitsi vaivautua kun ei ole pakko.

    Teknistä analyysiä en viitsi tässä yhteydessä edes tehdä, koska kuten jo sanoin, tämä boikottini ei pohjaudu nykymallien tekniikkaan vaan se on vastalause niiden edeltäjät suunnitelleelle yritykselle, joka menetti luottamuksen.

      1
  • Miksi joku merkki on aina suosituin vaikka ei ole ainakaan muita halvempi?

    Eihän halvin todellakaan tarkoita parasta, saatikka suosituinta!
    Jos haluat hyvän ja halvan, osta kaksi eri merkkistä autoa pätee tässäkin

    Katsoppa vaikka Ruotsin ensirekisteröintitilastoja, siellä ei todellakaan halvin pärjää

      1
  • muokattu 05.02.2021 15:08

    Menikö sinulla sekaisin termit "halvin" ja "halvempi"?

      
  • muokattu 06.02.2021 08:47

    @NHB kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    Edelliseen autooni piti ensimmäisen kerran lisätä öljyä 300 tkm kohdalla. Vajaan 400 tkm kohdalla luovuin siitä, jolloin 0,5 litran täydennys riitti hienosti. Tätä ennen kesti pitkään, ennenkuin pinta edes alkoi laskea vaihtovälillä. Volkkareissa yms. on TM:n käyttötestien perusteella ihan tavallista, että lisäystä tarvitaan jo alta 60 tkm. Mutta en minä sitä kiistä, etteikö Volkkareita olisi saatu kuntoon. Hyvä jos on. Kun taustalla on vaikeasti korjattavia ongelmia pitkältä ajalta, en vain ole vielä vakuuttunut asiasta.

    Katselin pikaisesti, mitä VW-konsernin tuotteita on viimeisen viiden vuoden aikana ollut käyttötesteissä:

    Octavia 1,6 TDI (13E/2017) vaati puolen litran lisäyksen ensimmäisellä öljynvaihtovälillä. Toinen vaihtoväli meni ilman lisäystä. Moottori tyypillisesti kuluttavat uutena hieman ennen kuin osat sylinterissä kuluvat toisiinsa sopiviksi.

    Audi A4 2,0 TDI (07/2017) Ei lisättyä öljyä.

    Seat Arona 1,0 TSI (16/2019) Ei lisäyksiä.

    Tuonko perusteella pitäisi epäillä, että Volkkarin moottorit kuluttavat öljyä?

    Mitä nämä mainitsemasi vaikeasti korjattavat ongelmat pitkältä ajalta ovat?

    En ala tehdä tilastoa käyttötesteistä, enkä pysty yksilöimään asiaa täsmällisesti. Volkkareista tiedossa on lähipiiristä ikäluokassa 2-10 vuotta autoja, joissa kulutus vaihtelee uudesta saakka 0,5 l kulutuksesta (nyt ajettu n. 70 tkm, kulutus ennallaan) n. 100 tkm kohdalla alkaneeseen samanlaiseen kulutukseen (nyt ajetty 160 tkm). Merkkihuollettuja ohjelman mukaan eli mitenkään harvinaisesta ilmiöstä un usko olevan kyse. Sinänsä erikoista on myös se, että Volkkarin huollossa edelleen kysytään, kuluttaako auto öljyä ja tarvitsetko mukaan öljypullon. Muiden merkkien kohdalla en ole tällaista huollossa tavannut.

    Mutta kuten totesin, hyvä jos asia on vuoden 2019 jälkeen poistunut päiväjärjestyksestä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit