Hybridi ja pakkanen

111 kommenttia
13
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @MattiJ kirjoitti:
    Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????

    MattiJ
    GLE 350de

    En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?

    Pakkasella (-12) polttomoottori käynnistyy lämmittämään autoa.

    Tuossa mersussa on 30kWh akku ja sähkölämmitys. Luulisi, että auton ohjausohjelma sallisi ajaa pelkällä sähköllä ensin vaikka pakkasta onkin, koska eihän auto tarvitse polttomoottoria mihinkään ennen kuin akun energia on alkanut hiipua. 30kWh riittää pakkasellakin useamman kymmenen kilometrin matkaan. Samahan se vaikka polttomoottorin kylmäkäynnistys tehtäisiinkin vasta, kun on ensin ajettu esim. 40km. Moni on jo niillä kilometreillä työpaikalla eikä tarvitsisi ollenkaan polttomoottoria.

    Vai olisiko niin, että sähkövastuslämmitin on mitoitettu liian pieneksi koville pakkasille ja auto lämmittää polttiksella (dieselin lisälämmittimellä) ensi alkuun myös sisätiloja sähkön apuna?

    Minähän harkitsin yhdessä vaiheessa juuri tuon mallin hankkimista ison akun takia ja muistaakseni siihen ei saanut webastoa ollenkaan, joten moottoria ei voi esilämmittää, mutta eikö kaikissa dieseleissä ole joka tapauksessa jonkinlainen lisälämmitin pohjoiseen myytävissä malleissa?

    No tässä on 7,5kW sähkölämmitin sisätiloja lämmittämässä eikä dieselillä ole mitään lämmitintä. Se näyttää lämpiävän tosi hitaasti ( kuten ilmeisesti kaikki nykydieselit).

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)

    Minä saan sen vastikkeen pitkistä matkoista. Kulutus on tietokoneen mukaan nyt kun 10700 km on mittarissa 4,1 l/100km. Minulla oli edellinen E220d 3 ja puoli vuotta ja sen vuoksi tiesin tämänkin mallin kulutustason etukäteen ja vaihdoin tähän.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Nämä asiat ovat sellaisia, joista olisi ihan mielenkiintoista nähdä vertailuja TM:ssäkin. Erot tuntuvat olevat olevan suuria. Toiset toteutukset toimivat täysin myös talvella ja toiset odottelevat säiden lämpenemistä.

    Samaa mieltä. Lisäksi toivelistalla olisi vaikka wikisivu merkkikohtaisiin vinkkeihin näiden lataushybridien kanssa - siis miten saada paras irti mistäkin merkistä.

    No tämänpä vuoksi aloitinkin tämän keskustelun asiasta.

      
  • @MattiJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @MattiJ kirjoitti:
    Tässähän kävi viime perjantaina 5.helmikuuta 2020 kun aamulla oli 12 astetta pakkasta, niin autopa ei enää toiminut sähköllä vaan diesel pörahti. Kun sitten olin pysähtynyt kaupalle vartiksi ja jatkoin matkaa niin sitten sähkökäyttö jo kelpasi. Näyttää, että ohjelman raja on jossain 10 ja 12 paikkeilla. Järjetöntä ???????

    MattiJ
    GLE 350de

    En tunne tuon auton ajotiloja, niin täytyy kysyä, että onko sinulla sähköajo- vai hybriditila päällä, kun lähdet liikkeelle? Että olisiko päällä joku asetus, jonka takia auto haluaa lämmittää moottoria?

    Sähköoajo ei mene lainkaan päälle valikossa (harmaa, ei voi valita). !!!!

    Tähän voisi kenties soveltaa "lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täysi" -tyyppistä filosofiaa ja esimerkkiä eräästä englantilaisesta asiakkaasta, jonka vein Suomessa pubiin olusille: heppu järkyttyi, että otetaanko täällä täyden tuopin hinta vaikka tuovat vajaan?! Ensimmäisen tuopin jälkeen loput maistuivat ihan hyvin vähän vajainakin.

    Eli jos ei mersun softanikkarit osaa auttaa, niin täytyy ajatella asian valoista puolta. Laatuauto, iso akku ja alle -10 asteen pakkasia hyvin harvoin täällä etelässä päin. Vain hyvin pieni osa vuodesta pitää "turhaan" käynnistellä dieseliä. Seuraavan auton kanssa sitten rimaa vähän ylöspäin ja vaikka mersun sähköautojen valikoimasta pärinätön menopeli.

      
  • muokattu 10.02.2021 07:45

    @MattiJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)

    Minä saan sen vastikkeen pitkistä matkoista. Kulutus on tietokoneen mukaan nyt kun 10700 km on mittarissa 4,1 l/100km. Minulla oli edellinen E220d 3 ja puoli vuotta ja sen vuoksi tiesin tämänkin mallin kulutustason etukäteen ja vaihdoin tähän.

    Kyllä (dieselmoottoria pitää käyttää, että sitä kannattaa kuljettaa mukana). Hybridissä niitä kilometrejä joutuu vaan ajamaan paljon enemmän kuin perusdieselillä kun suuri osa ajoista menee sähköllä. (Itsellä TDI-DSG:n viimeisellä tankkauksella mittari näytti 6,2 l/100km mutta todellisuus oli 7,1 l/100km. Suuri ero johtuu lisälämmittimestä, joka varastaa dieselin mittarin ohi.)

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Eli jos ei mersun softanikkarit osaa auttaa, niin täytyy ajatella asian valoista puolta. Laatuauto, iso akku ja alle -10 asteen pakkasia hyvin harvoin täällä etelässä päin. Vain hyvin pieni osa vuodesta pitää "turhaan" käynnistellä dieseliä. Seuraavan auton kanssa sitten rimaa vähän ylöspäin ja vaikka mersun sähköautojen valikoimasta pärinätön menopeli.

    Ilmeisesti tarkoitit, että yli 10 asteen pakkasia on etelässä harvoin? Mutta, oikeasti vain mopoautot saattavat päristä, joskus nekin pörisevät. Muut autot hurisevat ja vähän paremmat autot saattavat murista. Minun käsittääkseni Mersu valmistaa ainoastaan pärinättömiä menopelejä.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eli jos ei mersun softanikkarit osaa auttaa, niin täytyy ajatella asian valoista puolta. Laatuauto, iso akku ja alle -10 asteen pakkasia hyvin harvoin täällä etelässä päin. Vain hyvin pieni osa vuodesta pitää "turhaan" käynnistellä dieseliä. Seuraavan auton kanssa sitten rimaa vähän ylöspäin ja vaikka mersun sähköautojen valikoimasta pärinätön menopeli.

    Ilmeisesti tarkoitit, että yli 10 asteen pakkasia on etelässä harvoin? Mutta, oikeasti vain mopoautot saattavat päristä, joskus nekin pörisevät. Muut autot hurisevat ja vähän paremmat autot saattavat murista. Minun käsittääkseni Mersu valmistaa ainoastaan pärinättömiä menopelejä.

    Lukijalta asiaa. Pidetään nämä päristimet (mopoautot) ja autot erillään toisistaan kun puhutaan paremmista autoista. Samaan sivistyneeseen pakettiin saa myös hillityt murinat. Näyttää siltä että muutamien keskustelijoiden piruilu näistä "päristimistä" johtuu siitä ettei paremmista autoista ole juurikaan kokemusta. Veroedun turvin saatiin ensimmäinen äänimaailmaltaan parempi auto alle. Näissä paremmissa autoissa on panostettu sivistyneisiin ääniin niin sisäänpäin kuin ulospäin jalankulkijoitakin ajatellen. Pakoputkiston kehitys äänieristyksen kanssa on viety tasolle jossa ei korjaamista ole. Miellyttävä äänimaailma on pitkän kehityksen tulos. Paremmat autot kulkevat kaupungissa yhtä äänettömästi kuin sähköllä kulkevat autot, ulospäin ei kuulu kuin renkaista tulevat äänet. TM:n keskusteluihin ei kuulu lapselliset ja asiattomat möläytykset, muilla keskustelufoorumeilla voikin sitten mellastaa miten tahtoo.

      
  • @MattiJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)

    Minä saan sen vastikkeen pitkistä matkoista. Kulutus on tietokoneen mukaan nyt kun 10700 km on mittarissa 4,1 l/100km. Minulla oli edellinen E220d 3 ja puoli vuotta ja sen vuoksi tiesin tämänkin mallin kulutustason etukäteen ja vaihdoin tähän.

    Ai niin, ja varsinainen syy auton vaihtoon oli vanhan papan jäykkä selkä. Kaikki sedanit ja coupet ovat niin matalia, että selkää aina v....i, kun menin autoon. ;>)

      
  • muokattu 10.02.2021 13:15

    @MattiJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)

    Minä saan sen vastikkeen pitkistä matkoista. Kulutus on tietokoneen mukaan nyt kun 10700 km on mittarissa 4,1 l/100km. Minulla oli edellinen E220d 3 ja puoli vuotta ja sen vuoksi tiesin tämänkin mallin kulutustason etukäteen ja vaihdoin tähän.

    Dieselhybridin ideahan on juuri siinä, että se oikeasti säästää käyttökustannuksissa koko ajan. Kokonaistaloudellisuutta on tässä hintaluokassa vaikea optimoida vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi.

    Joko tarkistit löytyykö merkkikerhon kautta bitin taluttajia, jotka voisivat skaalata dieselin pakkokäynnistyksen rajalämpötilaa hieman kylmemmäksi? Sekä Mesellä että Mersuforumilla vaikuttaa useita merkkiin perehtyneitä erittäin osaavia ammattilaisia, joilta onnistuvat sellaisetkin konfiguraatiot mitä tehdas ei joko osaa tai ei viitsi tehdä.

      1
  • muokattu 10.02.2021 14:43

    @740 GLE kirjoitti:
    Dieselhybridin ideahan on juuri siinä, että se oikeasti säästää käyttökustannuksissa koko ajan.

    Muulloin kyllä, mutta dieselveron maksupäivänä ei. Ladattavalla dieselhybridillä joutuu lähtemään säästämään niitä käyttökustannuksia noin 300 €:n takamatkalta verrattuna ladattavaan bensahybridiin (johtuen dieselverosta). Ja jos on niin, että molemmilla ajelee suurimman osan matkoistaan sähköllä, joka molempiin on saman hintaista, niin mistä sen säästön käyttökuluissa saa kerättyä?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Dieselhybridin ideahan on juuri siinä, että se oikeasti säästää käyttökustannuksissa koko ajan.

    Muulloin kyllä, mutta dieselveron maksupäivänä ei. Ladattavalla dieselhybridillä joutuu lähtemään säästämään niitä käyttökustannuksia noin 300 €:n takamatkalta verrattuna ladattavaan bensahybridiin (johtuen dieselverosta). Ja jos on niin, että molemmilla ajelee suurimman osan matkoistaan sähköllä, joka molempiin on saman hintaista, niin mistä sen säästön käyttökuluissa saa kerättyä?

    Tällä hetkellä ei varmaan mistään (siis Suomessa), mutta jatkosssa kun tullaan enenevissä määrin rajoittamaan polttomoottorien käyttöä kaupunkien keskustoissa, niin pitkiä matkoja ajeleville tuollainen dieselhybridi lienee oivallinen, koska matka-ajossa kulutus pysyy pienenä ja antaa mahdollisuuden myös täyssähköiseen ajoon tarvittaessa (ei tarvitse siirtyä jalkamieheksi kaupunkiin saavuttaessa). Tämä ei siis koske Suomea, mutta eipä näitä yleensäkään pelkästään Suomea varten suunnitella.

      
  • muokattu 10.02.2021 17:23

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eli jos ei mersun softanikkarit osaa auttaa, niin täytyy ajatella asian valoista puolta. Laatuauto, iso akku ja alle -10 asteen pakkasia hyvin harvoin täällä etelässä päin. Vain hyvin pieni osa vuodesta pitää "turhaan" käynnistellä dieseliä. Seuraavan auton kanssa sitten rimaa vähän ylöspäin ja vaikka mersun sähköautojen valikoimasta pärinätön menopeli.

    Ilmeisesti tarkoitit, että yli 10 asteen pakkasia on etelässä harvoin? Mutta, oikeasti vain mopoautot saattavat päristä, joskus nekin pörisevät. Muut autot hurisevat ja vähän paremmat autot saattavat murista. Minun käsittääkseni Mersu valmistaa ainoastaan pärinättömiä menopelejä.

    Lukijalta asiaa. Pidetään nämä päristimet (mopoautot) ja autot erillään toisistaan kun puhutaan paremmista autoista. Samaan sivistyneeseen pakettiin saa myös hillityt murinat. Näyttää siltä että muutamien keskustelijoiden piruilu näistä "päristimistä" johtuu siitä ettei paremmista autoista ole juurikaan kokemusta. Veroedun turvin saatiin ensimmäinen äänimaailmaltaan parempi auto alle. Näissä paremmissa autoissa on panostettu sivistyneisiin ääniin niin sisäänpäin kuin ulospäin jalankulkijoitakin ajatellen. Pakoputkiston kehitys äänieristyksen kanssa on viety tasolle jossa ei korjaamista ole. Miellyttävä äänimaailma on pitkän kehityksen tulos. Paremmat autot kulkevat kaupungissa yhtä äänettömästi kuin sähköllä kulkevat autot, ulospäin ei kuulu kuin renkaista tulevat äänet. TM:n keskusteluihin ei kuulu lapselliset ja asiattomat möläytykset, muilla keskustelufoorumeilla voikin sitten mellastaa miten tahtoo.

    Tasaisella nopeudella ajellessa pärinämoottori on hiljainen, mutta ei varsinkaan kylmänä startatessa eikä kiihdyttäessa. Startissa kuuluu vielä sähköllä tehty äänikin starttimoottorin valittaessa kylmäkäynistyksessä. Sähköautossa on sekin metkaa, ettei sitä tarvitse ollenkaan käynnistää, ei pakkasella eikä helteellä. Istut autoon, vaihde päälle ja "kaasua". Ei muuta. Ei pärise eikä pörise lähtiessäänkään. Mutta en minä pidä pärinäauton pörinää merkitävänä asiana. Ei siihen kannata tunteenomaisesti suhtautua.

      
  • muokattu 10.02.2021 18:11

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Eli jos ei mersun softanikkarit osaa auttaa, niin täytyy ajatella asian valoista puolta. Laatuauto, iso akku ja alle -10 asteen pakkasia hyvin harvoin täällä etelässä päin. Vain hyvin pieni osa vuodesta pitää "turhaan" käynnistellä dieseliä. Seuraavan auton kanssa sitten rimaa vähän ylöspäin ja vaikka mersun sähköautojen valikoimasta pärinätön menopeli.

    Ilmeisesti tarkoitit, että yli 10 asteen pakkasia on etelässä harvoin? Mutta, oikeasti vain mopoautot saattavat päristä, joskus nekin pörisevät. Muut autot hurisevat ja vähän paremmat autot saattavat murista. Minun käsittääkseni Mersu valmistaa ainoastaan pärinättömiä menopelejä.

    Onko alle -10 pakkanen lämpimämpi keli kuin yli 10 asteen pakkanen? Vai tarkoittaako -10 pakkanen itse asiassa +10 asteen lämpötilaa eli kaksi miinus-merkkiä peräkkäin tekee plussan? Maailmassa on kyllä paljon tärkeitä asioita pohdittavaksi!

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @MattiJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)

    Minä saan sen vastikkeen pitkistä matkoista. Kulutus on tietokoneen mukaan nyt kun 10700 km on mittarissa 4,1 l/100km. Minulla oli edellinen E220d 3 ja puoli vuotta ja sen vuoksi tiesin tämänkin mallin kulutustason etukäteen ja vaihdoin tähän.

    Dieselhybridin ideahan on juuri siinä, että se oikeasti säästää käyttökustannuksissa koko ajan. Kokonaistaloudellisuutta on tässä hintaluokassa vaikea optimoida vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi.

    Joko tarkistit löytyykö merkkikerhon kautta bitin taluttajia, jotka voisivat skaalata dieselin pakkokäynnistyksen rajalämpötilaa hieman kylmemmäksi? Sekä Mesellä että Mersuforumilla vaikuttaa useita merkkiin perehtyneitä erittäin osaavia ammattilaisia, joilta onnistuvat sellaisetkin konfiguraatiot mitä tehdas ei joko osaa tai ei viitsi tehdä.

    Toisaalta, kun auto on uusi, saattaa takuun kannalta olla parempi, ettei hirveästi säädä ohjelmistoa omatoimisesti merkkikerhojen ropelihattujen kanssa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @MattiJ kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Dieselhybridi = maksat dieselveron, mutta ajat maksimaalisesti sähköllä välttääksesi ajamasta sillä kevyesti verotetulla dieselillä, jonka käyttömahdollisuuden takia joudut maksamaan sen dieselveron. (Eikös se ole vaan hyvä, ettei se toimi pakkasessa sähköllä, niin tulee jotain katetta sille dieselverollekin?)

    Minä saan sen vastikkeen pitkistä matkoista. Kulutus on tietokoneen mukaan nyt kun 10700 km on mittarissa 4,1 l/100km. Minulla oli edellinen E220d 3 ja puoli vuotta ja sen vuoksi tiesin tämänkin mallin kulutustason etukäteen ja vaihdoin tähän.

    Dieselhybridin ideahan on juuri siinä, että se oikeasti säästää käyttökustannuksissa koko ajan. Kokonaistaloudellisuutta on tässä hintaluokassa vaikea optimoida vaihtoehtoiskustannuksen vuoksi.

    Joko tarkistit löytyykö merkkikerhon kautta bitin taluttajia, jotka voisivat skaalata dieselin pakkokäynnistyksen rajalämpötilaa hieman kylmemmäksi? Sekä Mesellä että Mersuforumilla vaikuttaa useita merkkiin perehtyneitä erittäin osaavia ammattilaisia, joilta onnistuvat sellaisetkin konfiguraatiot mitä tehdas ei joko osaa tai ei viitsi tehdä.

    Toisaalta, kun auto on uusi, saattaa takuun kannalta olla parempi, ettei hirveästi säädä ohjelmistoa omatoimisesti merkkikerhojen ropelihattujen kanssa?

    Onhan eri merkkifoorumeilla noita merkkiin perehtyneitä ammattilaisia joilta onnistuu homma kuin homma. Eihän tuokaan sen kummempi homma ole kuin tehdä biisiin uusi sovitus. Apua saa vain kysymällä, joten eiköhän sekin sillä tavalla selvinne. 👍

      
  • muokattu 10.02.2021 23:36

    "Merkkiin perehtyneisyys" ei tarkoita sitä, etteikö räplääminen vaikuttaisi takuuseen, varsinkaan hommafoorumeilta poimittuna.

    Minä menisin ihan sinne merkkihuoltoon, jossa ammattilaisten tekemisestäkin saa sitten takuun.
    Siellä luulisi osattavan "homma kuin homma" ihan ns. virallisestikin, miksei muka? Ja peukutus päälle!

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    "Merkkiin perehtyneisyys" ei tarkoita sitä, etteikö räplääminen vaikuttaisi takuuseen, varsinkaan hommafoorumeilta poimittuna.

    Minä menisin ihan sinne merkkihuoltoon, jossa ammattilaisten tekemisestäkin saa sitten takuun.
    Siellä luulisi osattavan "homma kuin homma" ihan ns. virallisestikin, miksei muka? Ja peukutus päälle!

    Jos merkkihuollon eväät ei riitä siirrytään perehtyneiden pariin, niin kai se homma etenee.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Jos merkkihuollon eväät ei riitä siirrytään perehtyneiden pariin, niin kai se homma etenee

    MIksei merkkihuollon eväät riittäisi? Ja mihin sinulta nyt jäi se mistä varsinaisesti keskusteltiin: vaikka räplääjä kuinka osaisi säätää, niin kannattaako uudesta autosta menettää takuu sen takia? Jos homma merkkihuollon mielestä "niin kai etenee" myös, niin siitä vaan.

    Tiedätkö paremmin?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Jos merkkihuollon eväät ei riitä siirrytään perehtyneiden pariin, niin kai se homma etenee

    MIksei merkkihuollon eväät riittäisi? Ja mihin sinulta nyt jäi se mistä varsinaisesti keskusteltiin: vaikka räplääjä kuinka osaisi säätää, niin kannattaako uudesta autosta menettää takuu sen takia? Jos homma merkkihuollon mielestä "niin kai etenee" myös, niin siitä vaan.

    Tiedätkö paremmin?

    Merkkihuollon eväät voivat loppua siksi että heidän sopimukset estävät tekemästä tehtaan ohjeiden vastaisia asennuksia, korjauksia ja säätöjä. Siksi joku muu saattaa pystyä tekemään jotain eri tavalla/halvemmalla tms. Merkkiliikkeestä saattaisi siis löytyä osaamistakin, mutta ei saa.

    Takuuseen ne viritelmät toki voivatkin sitten vaikuttaa, oli se syyllinen vikaantumiseen tai ei.

      1
  • muokattu 11.02.2021 14:57

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Dieselhybridin ideahan on juuri siinä, että se oikeasti säästää käyttökustannuksissa koko ajan.

    Muulloin kyllä, mutta dieselveron maksupäivänä ei. Ladattavalla dieselhybridillä joutuu lähtemään säästämään niitä käyttökustannuksia noin 300 €:n takamatkalta verrattuna ladattavaan bensahybridiin (johtuen dieselverosta). Ja jos on niin, että molemmilla ajelee suurimman osan matkoistaan sähköllä, joka molempiin on saman hintaista, niin mistä sen säästön käyttökuluissa saa kerättyä?

    Tämä on kyllä ihan totta. Erilaisten hybridien vertailu poikkeaa perinteisestä bensa vs. dieselvertailusta siinä, että patterivetoinen bensa-autokin on siedettävän taloudellinen, joten dieselhybridi joutuu lähteä tienaamaan takaisin paljon pienemmällä kulutuserolla pienestä dieselveron alennuksestaan huolimatta.

    Toinen dieselhybridin rasite on yleensä kova ostohinta, joka nostaa pääomakulua.

    Mutta täsmälleen sama vertailu pätee ainakin käytetyn ostajalle tänä päivänä bensahybridin ja dieselin välillä. PHEVillä on hyvä mahdollisuus pudottaa dieselin polttoainekuluista ja ajoneuvoverosta, mutta ero jää niin pieneksi, että hankintahintojen eron ei kestä olla kovin suuri tehdäkseen hommasta taloudellisesti kannattavaa.

    Uusien vertailussa käy toisin, kun PHEVistä ei joudu välttämättä maksamaan lisää ollenkaan. Mutta ne uudet ovat moottorista riippumatta kalliimpia kuin käytetyt...

      2
  • muokattu 11.02.2021 15:37

    @M880 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Jos merkkihuollon eväät ei riitä siirrytään perehtyneiden pariin, niin kai se homma etenee

    MIksei merkkihuollon eväät riittäisi? Ja mihin sinulta nyt jäi se mistä varsinaisesti keskusteltiin: vaikka räplääjä kuinka osaisi säätää, niin kannattaako uudesta autosta menettää takuu sen takia? Jos homma merkkihuollon mielestä "niin kai etenee" myös, niin siitä vaan.

    Tiedätkö paremmin?

    Merkkihuollon eväät voivat loppua siksi että heidän sopimukset estävät tekemästä tehtaan ohjeiden vastaisia asennuksia, korjauksia ja säätöjä. Siksi joku muu saattaa pystyä tekemään jotain eri tavalla/halvemmalla tms. Merkkiliikkeestä saattaisi siis löytyä osaamistakin, mutta ei saa.

    Juuri tällaiseen olen törmännyt itsekin ja tilanteesta riippuen kannattaa miettiä millaisesta ropauksesta on kyse. Minulla rajat menevät siinä, etten lähde väärentämään väylällä tapahtuvaa liikennettä vaikkapa valehdellakseni ohjaamon CAN-väylälle, ettei auto liiku ja kojetaulun ruudussa saa siis näyttää elokuvia. Olen ottanut sen kannan, että väyläliikenne näyttää myös tehtaan testereillä täysin vakiolta, mutta se mitä yksittäiset toimilaitteet niiden komentojen nojalla tekevät onkin sitten eri juttu.

    Omaan autooni valoja asentaessani sekä Daimler että Veho kertoivat, ettei se ole mahdollista. Tuosta on aikaa nyt viitisen vuotta ja tänä päivänä käsittääkseni useampi merkkihuolto Suomessakin kopioi minun omaan autooni rakentamaani ja merkkikerhon foorumilla dokumentoimaani lisävaloasennusta, jota heiltä ei saanut ostaa ollenkaan silloin kun tein omani.

    Takuuseen ne viritelmät toki voivatkin sitten vaikuttaa, oli se syyllinen vikaantumiseen tai ei.

    Tämä on tietenkin syytä ottaa huomioon ennen kuin ravistelee autonsa bittejä eri järjestykseen. On silti kaksi eri asiaa asentaako käyttäjä takuuautoonsa omia softakikkareitaan vai kalibroiko valtuutetun merkkihuollon asentaja valmistajan autoon valmiiksi koodaamia testerillä aseteltavia parametreja asiakkaan käyttöympäristöön paremmin sopivaan suuntaan.

    Osaajista puhuessani en tarkoittanut itseäni enkä omia virisoftiaan myyviä, vaan merkkikohtaisilla testereillä työskenteleviä ja niille asentajansa kouluttaneiden merkkiin erikoistuneiden korjaamojen asentajia olivatpa he sitten maahantuojan tytäryhtiön tai jonkin muun asiantuntevan merkkiin perehtyneen korjaamon palveluksessa. Näillä asiantuntijoilla on tarkka tieto siitä, onko esimerkiksi joku auton ympäristöön sopeutusparametri säädettävissä valmistajan testerillä vai ei.

    Jos on, se yleensä tarkoittaa sitä, että valmistajalla on jo tieto siitä, että kyseisen parametrin tehdasasetus on sivistynyt arvaus yleisiin olosuhteisiin, mutta ei ainoa yksikäsitteinen totuus. Ainakin puheena olevan Mersun tapauksessa valmistaja on vuosien varrella systemaattisesti poistanut järjestelmästä konffauksia, joita ei joko saa tehdä tai ei kannata tehdä. Jollekin 15 - 20 vuotta vanhoille Mersuille voi suoraan huoltotesterillä käskeä villejä asioita, joista uudempi Mersu ei suostu neuvottelemaan ollenkaan.

      3
  • muokattu 11.02.2021 15:49

    @Kumppani kirjoitti:
    Tiedätkö paremmin?

    Kyllä tracktest tietää. Juuri niin se homma menee kuin hän sanoikin. Uusi auto on täynnä sopeutusparametreja, joille on olemassa useita erilaisia käyttökelpoisia ja lain mukaisia arvoja. Tehtaalla auton järjestelmään ohjelmoidaan jokin yhdistelmä hyväksi koettuja arvoja. Auton päädyttyä Suomeen ei ole lainkaan varmaa, että jokainen niistä oletusarvoista olisi meidän olosuhteissamme edes tehtaan omasta mielestä optimaalisin, koska autoja ei täysin lokalisoida kaikille markkinoille erikseen.

    Osaan näistä parametreista on suoraan tehtaan ohjeet niiden säätämiseksi, osaa voi säätää jos tietää mitä tekee, ja osaan ei kannata koskea ettei saa aikaan lisää vahinkoa. Sen kylmänä polttomoottorilla ajavan Göllin (*) osalta kannattaisi selvittää, minkä kategorian parametri tuo patterikäytön alarajalämpötila on, koska tämä tieto auttaisi omistajaa päättämään haluaako hän kyseistä parametria säädettäväksi vai ei.

    (* en oikeasti tiedä, puhutaanko MöLin seuraajasta Göllinä vai ei?)

      3
  • Ehdotellaanko täällä uusille autoille valmistajan asettamien akun käytön parametrien muutamista?

    Onko tässä selvinnyt se, että lähteekö tuo Mersu liikkeelle ilman polttomoottorin pyörittelyä silloin, jos akku on ladattu lämpimäksi?

      
  • muokattu 11.02.2021 17:08

    Ja lisäyksenä tuohon edelliseen, että kerrotaanko autolle lähtiessä että mihin ollaan menossa, koska ääriolosuhteissa sekin voi vaikuttaa riippuen millaisia algoritmejä mersun insinöörit ovat järjestelmään koodanneet? Jos ei määränpää ole tiedossa niin auto voi olettaa että sähkö ei riitä koko matkalle, ja matalasta ulkolämpötilasta johtuen on parempi käynnistää polttomoottori heti, jotta se ehtii lämmitä käyttölämpöiseksi ennen mahdollista käynnistymistä suuremmassa kuormitustilanteessa.
    Korkeammissa ulkoilman lämpötiloissa tätä toimenpidettä ei tehdä, koska "kylmäkäynnistys" kesähelteellä ei ole moottorin kannalta yhtä rasittavaa kuin sen rykäisy käyntiin -20 asteen pakkasessa (varsinkaan dieselin tapauksessa), joten lämpimämmillä keleillä liikkeelle lähdetään aina sähköllä.

      3
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Ja lisäyksenä tuohon edelliseen, että kerrotaanko autolle lähtiessä että mihin ollaan menossa, koska ääriolosuhteissa sekin voi vaikuttaa riippuen millaisia algoritmejä mersun insinöörit ovat järjestelmään koodanneet? Jos ei määränpää ole tiedossa niin auto voi olettaa että sähkö ei riitä koko matkalle, ja matalasta ulkolämpötilasta johtuen on parempi käynnistää polttomoottori heti, jotta se ehtii lämmitä käyttölämpöiseksi ennen mahdollista käynnistymistä suuremmassa kuormitustilanteessa.
    Korkeammissa ulkoilman lämpötiloissa tätä toimenpidettä ei tehdä, koska "kylmäkäynnistys" kesähelteellä ei ole moottorin kannalta yhtä rasittavaa kuin sen rykäisy käyntiin -20 asteen pakkasessa (varsinkaan dieselin tapauksessa), joten lämpimämmillä keleillä liikkeelle lähdetään aina sähköllä.

    Moottoriöljyistä pieni vinkki, mitä suurempi ensimmäisen luvun arvo on, sitä jäykempää öljy on kylmänä. Jos autossa käytetään huonompaa öljyä, moottorin esilämmitys ennen ajoa on entistä tärkeämpää. Täyssynteettinen 5W-40 on aika hyvä ja uusimmissa moottoreissa on jo 0W-20 öljyä.

    Kylmissä keleissä ajaville nämä ovat tuttuja asioita, kovia pakkasia on ollut nyt Etelää myöten. Kunnon talvea pitkästä aikaa.

      
  • Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: oma liki uusi hybridi-Mersuni ei lähde pakkasella akulla liikkeelle, vaikka esilämmitys olisi päällä tunteja. Esimerkiksi juuri nyt lämpömittari näyttää -16C. Polttomoottori käynnistyy heti kun laittaa virrat päälle. Akulle voi yleensä avaihtaa muutaman kilometrin bensalla ajamisen jälkeen. Ei tämä kovin fiksulta tunnu lyhyillä matkoilla.

      
  • muokattu 11.02.2021 19:11

    Tiedätkö paremmin (tracktest)?

    @740 GLE kirjoitti:

    Kyllä tracktest tietää.

    Oikeastaan hänen vastauksensa varsinaiseen kysymykseeni oli tämä:
    "Takuuseen ne viritelmät toki voivatkin sitten vaikuttaa, oli se syyllinen vikaantumiseen tai ei"

    Eli juuri sitä hänkään ei tarkkaan tiedä

    Juuri niin se homma menee kuin hän sanoikin

    Ja minähän en ollut kiistämässä sitä, ettei viriviriosaajia löydy, jollet huomannut. Nimenomaan ihmettelin miksei merkkihuolto (valtuutettu) voisi olla yhtä ammattimainen tuossa bittien "sotkemisessa" kuin joku hommafoorumin itseoppinutkin. Ja sitä, miksei takuumielessä homma hoituisi sen enempiä miettimättä samalla.

    Koska tuollainen säätäminen ei ole autossani ajankohtaista, en ole selvittänyt mitä merkkihuollon huoltoneuvoja sanoisi. Tiedätkö sinä paremmin? Onko olemassa ns. virallista bittisäätöä tällaisiin asioihin.

    Lastuttajat taitavat ainakin kaikki olla näitä "osaavat tietenkin mutta ei ole merkkihuollon hyväksymää", vai? Josta juontuu se yksi pointti tässä: kannattaako uuteen tehdä tuollaista(kaan) jos takuu laukeaa saman tien, ilman tehtaan valtuuttamaan huollon suoritusta.

    @NHB kirjoitti:

    Ehdotellaanko täällä uusille autoille valmistajan asettamien akun käytön parametrien muutamista?

    Jotakuinkin ja ajatuksellisesti laajentaen muihinkin parametreihin samalla. Ja siihen liittyen voiko sen tehdä merkkifoorumin "asiantuntija", vai merkkihuolto, jos jälkimmäinen edes osaa mukamas. Lisäksi kummasta menee takuu saman tien - vai kummastakaan.

      
  • muokattu 11.02.2021 19:40

    Kumppani laittoi tapojensa mukaisesti uutta pykälää silmään, joten vastataan samalla mitalla.

    Lastuttamisessa on aika usein myös teknisiä riskejä.

    Saattaa olla, etteivät esimerkiksi auton kytkin, vaihteisto tai muut osat kestä lisääntynyttä vääntöä.

    Lastutus ja takuu.

    Auton takuun säilyminen on syytä varmistaa merkkiliikkeestä ennen virityssoftan asentamista. Useammissa tapauksissa softan asennus aiheuttaa takuun raukeamisen. Mikäli viritetyllä, muutoskatsastamattomalla autolla ajetaan kolari, saattaa vakuutusyhtiö vetäytyä korvausvastuusta, koska auton ominaisuudet eivät vastaa vakuutusyhtiölle ilmoitettuja, vakuutusmaksujen perusteena olleita tietoja.

    Muutamiin automerkkeihin saa virallisen softan, jonka yhteydessä toimitetaan myös muutoskatsastuksessa tarvittavat dokumentit.

      
  • Tämä keskustelu on hämmentävää, kun ympäri nettiä minulle on vakuuteltu saksalaisten valmistajien tuotteiden olevan niin laadukkaita, ettei niitä tarvitse jälkikäteen viilailla.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tämä keskustelu on hämmentävää, kun ympäri nettiä minulle on vakuuteltu saksalaisten valmistajien tuotteiden olevan niin laadukkaita, ettei niitä tarvitse jälkikäteen viilailla.

    Nyt kun mainitsit saksalaiset autonvalmistajat niin Volvon Polestar on yksi sellainen, johon saa virallisen softan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit