Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
17071727476
  • Lasketaanko tuohon 3600€ keskiarvoon myös liikennekäytöstä poistetut joita ei ole kuitenkaan romutettu?
    Jos nurkissa on esim. 4kpl tuollaisia 20-30v vanhoja, joiden arvo ei ole oikeastaan mitään ja sitten on yksi 50k€ arvoinen ajopeli, niin silloinhan kyseisen henkilön kohdalla keskiarvo on n. 20v. ja 10k€ (?) - tokihan tämä yhden henkilön tapaus ei kokonaiskuvaan paljoa vaikuta, mutta romutuskampanjan saaman kohun perusteella tuollaisia liikennekäytöstäpoistettuja (ilman romutustodistusta olevia jotka saa siis liikennekäyttöön ilmoituksella) lienee maakunnissa melko paljon.

      
  • Suomen autokanta on hyvinkin balanssissa keskiansioiden kanssa.
    Joten suomalaiset syö vielä monta aamiaista, että täyssähköautoja on edes puolet autokannasta (1,5 miljoonaa)

      
  • muokattu 10.02.2021 13:40

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Kaluston sähköistymistä käsittelevissä laskelmissa on silmiinpistävää se typeryys, että sähköisten autojen yleistyminen lasketaan vain uusmyynnin luvuista. Ihan kuin niitä ei tuotaisi myös käytettyinä, ihan kuin tähänkin asti on tuotu, esim Hollannista. Eli 700 tuhannen patteriauton liikenteeseen saaminen kymmenessä vuodessa ei vaadi sitä, että niitä myydään uusina keskimäärin 70 tuhatta kappaletta vuodessa.

    K-Euroopassa on parhaillaan niin järjettömän suuria insentiivejä patteriautojen ostoon, että siellä aukeaa muutaman vuoden päästä entistäkin houkuttelevammat vaihtoautomarkkinat.

    Tämä näkökulma on ilmeisen tietoisesti unohtunut sekä autokauppiailta että heidän bulvaaninaan Suomessa toimivilta poliitikoilta, jotka suojelevat suomalaista laitonta ja syrjivää kaupan estettä.

    Norsunluutornista näyttää siltä, että autokanta uudistuu ainoastaan siilona, johon kaadetaan ylhäältä sisään uusia autoja ja pohjalta tulee 20 vuoden kuluttua uusiokäyttöä odottavaa rautaromua. Siksi nämä omia intressejään puolustavat toimijat pitävät kansalaisvelvollisuutena ostaa uusi auto ja maksaa siitä verot Suomeen, vaikka Suomen valtio onkin edelleen osallisena syrjintärikoksessa rajaten kilpailua suomalaisen kuluttajan tappioksi.

    Reaalimaailmassa suomalaisen autosiilon kylki on avoin, ja sinne työnnetään koko ajan lisää autoja koko siilon korkeudelta. Siilosta myös putoilee yksittäisiä autoja ulos suoraan romukasaan koko siilon korkeudelta. Viime vuosina siiloon sen kyljestä lisätyn käytettyjen tuonnin painopiste on siirtynyt merkittävässä määrin kohti siilon huippua aina vain uudempiin autoihin. Viime vuoden lopulla mediaani putosi jo parin vuoden tienoille, mikä on alempi kuin koskaan ennen. Tällä on suuri merkitys siksi, että tämän käytettynä lisättävän sivuvirran voluumi on jo noin puolet huipulta uutena siiloon kaadettavien autojen volyymista.

    Sähköautojen kansanmallit tulevat räjäyttämään autoveron suomalaisen politrukin ja autokauppiaan silmille aivan lähivuosina. En elättele toiveita rikokseen syyllisten vastuuntunnon kasvamisesta. Pelin laittomuus ei ole sitä pysäyttänyt tähänkään saakka, joten se argumentti ei tässä tapauksessa päde. Mutta sähköautojen pienen autoveron puolustaminen suuren ALV menetyksen kustannuksella on autokannan sähköistyessä kääntymässä miinussummapeliksi, joten toivon VVM:sta löytyvän jonkun puhaltamaan poikki mielipuolisen pelin, joka sekä nostaa suomalaisen kuluttajan kustannuksia että vähentää Suomen verotuloja. Nykytilanne on kaikille suomalaisille lose-lose situation.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Käyttäminen voi tulla kovasti kalliiksi, mutta jos niistä haluaa kynsin hampain pitää kiinni, niin eiköhän bensan pörinällä vielä voi ajella.

    Auton käytön kallistumista on täällä veikannut aika monikin keskustelija. Se että niin ei ole tapahtunut vielä tänään ei tee meistä kynsin hampain menneestä kiinni pitäviä. Seuraavan auton valinnan hetkellä katsotaan mitä on tarjolla ja valitaan joku niistä.

    Ihmettelen kyllä, miksi kukaan haluaa, mutta uuden omaksuminen vaatii toisilta pidemmän ajan kuin toisilta.

    Jotkut meistä mittaavat uuden omaksumiskykyään julkaisuluettelonsa osoittamalla UUDEN TIEDON TUOTTAMISEN määrällä eikä kaupasta ostamillaan tavaroilla.

    Muistan, kuinka aikoinaan tietokoneavusteinen suunnittelu tuli tekniseen suunnitteluun. Aluksi nopeat omaksujat alkoivat punnertaa Auto_CADillä ja digitointipöydillä 286-tietokoneilla...

    Noihin aikoihin minä selitin tekniikan suhteen maallikkotutuilleni mitä ARPAnetin jälkeen työssäni käyttämäni internet saattaa vaikuttaa tulevaisuudessa kaikkien elämään. Omaksu sinä nopeasti, se on ihan hyvä asia.

    Minä olen itse kirjoittanut sitä omaksuttavaa tässäkin keskustelussa käytettäviin järjestelmiin oman osuuteni, joten en jaksa innostua kaupasta uuden tavaran ostamisesta oman osaamisen näyttönä.

    Jarrumiehiä ja -naisia riittää aina, asia kuin asia.

    Kontribuutio ihmiskunnan tiedon lisäämiseksi on väistämättä varsin heikoissa kantimissa silloin kun oman edistyksellisyyden mitta on uuden auton ostaminen kaupasta.

    Uskoisin ostavani sähköauton jonain päivänä ja se saattaa olla Teslakin. Kumpaakaan näistä asenteistani en silti pidä omaksumiskykyni näyttönä. Enemmän voisi venytellä henkseleitä sillä, että sinunkin Teslasi käyttää ainakin joitain minulle myönnetyn patentin suojaamia menetelmiä.

    Montako sinun itsesi suunnittelemaa rakennetta autossasi on, vai jouduitko tyytymään muiden tekemään? Ethän vain ole Jarrumies, joka rakastaa kaikkea vanhaa eikä osaa tai viitsi potkia mahdollisen rajoja nykyistä kauemmas?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Käyttäminen voi tulla kovasti kalliiksi, mutta jos niistä haluaa kynsin hampain pitää kiinni, niin eiköhän bensan pörinällä vielä voi ajella.

    Auton käytön kallistumista on täällä veikannut aika monikin keskustelija. Se että niin ei ole tapahtunut vielä tänään ei tee meistä kynsin hampain menneestä kiinni pitäviä. Seuraavan auton valinnan hetkellä katsotaan mitä on tarjolla ja valitaan joku niistä.

    Ihmettelen kyllä, miksi kukaan haluaa, mutta uuden omaksuminen vaatii toisilta pidemmän ajan kuin toisilta.

    Jotkut meistä mittaavat uuden omaksumiskykyään julkaisuluettelonsa osoittamalla UUDEN TIEDON TUOTTAMISEN määrällä eikä kaupasta ostamillaan tavaroilla.

    Muistan, kuinka aikoinaan tietokoneavusteinen suunnittelu tuli tekniseen suunnitteluun. Aluksi nopeat omaksujat alkoivat punnertaa Auto_CADillä ja digitointipöydillä 286-tietokoneilla...

    Noihin aikoihin minä selitin tekniikan suhteen maallikkotutuilleni mitä ARPAnetin jälkeen työssäni käyttämäni internet saattaa vaikuttaa tulevaisuudessa kaikkien elämään. Omaksu sinä nopeasti, se on ihan hyvä asia.

    Minä olen itse kirjoittanut sitä omaksuttavaa tässäkin keskustelussa käytettäviin järjestelmiin oman osuuteni, joten en jaksa innostua kaupasta uuden tavaran ostamisesta oman osaamisen näyttönä.

    Jarrumiehiä ja -naisia riittää aina, asia kuin asia.

    Kontribuutio ihmiskunnan tiedon lisäämiseksi on väistämättä varsin heikoissa kantimissa silloin kun oman edistyksellisyyden mitta on uuden auton ostaminen kaupasta.

    Uskoisin ostavani sähköauton jonain päivänä ja se saattaa olla Teslakin. Kumpaakaan näistä asenteistani en silti pidä omaksumiskykyni näyttönä. Enemmän voisi venytellä henkseleitä sillä, että sinunkin Teslasi käyttää ainakin joitain minulle myönnetyn patentin suojaamia menetelmiä.

    Montako sinun itsesi suunnittelemaa rakennetta autossasi on, vai jouduitko tyytymään muiden tekemään? Ethän vain ole Jarrumies, joka rakastaa kaikkea vanhaa eikä osaa tai viitsi potkia mahdollisen rajoja nykyistä kauemmas?

    En kai minä edistyksellisyyden mittana pidä uuden auton ostamista kaupasta. Vanhoillisuuden mittana saattaisin kyllä pitää sitä, että henkilö ei ole valmis tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin vaan haluaa pysytellä vanhassa ja tutussa, jonka "tietää" parhaaksi vaihtoehdoksi.

    Kyllä minä joudun tyytymään autossa muiden tekemiin ratkaisuihin. Onnittelut sinulle, että olet saanut patentin. Siinä on oma hommansa jo paperityönkin kanssa. Nyt varmaan sitten naukkailet sivistyneesti Laphroaigia verannalla, pohdit sinisiä ajatuksia ja katselet PC:n ruudulta, kun Tesla pudottelee lisenssimaksuina Bitcoineja sinun verkkopankkiin?🙂

    En pidä itseäni erityisen edistyksellisenä, mutta kiinnostun kyllä usein asioista vaikka niillä ei olisi mitään merkitystäkään minulle. Näköjään otan melko helposti kopin uusista asioista autojenkin kohdalla. Minun ymmärrykseen ei mahdu ajatus, että ensin valitsisin, minkä merkkisen auton otan ja sitten sen valmistajan mallistosta sopivimman. Minulla auto menee valmistajan edelle ja niin kävi Model X:kin kohdalla. Tesla ei hypetyksineen ollut päässyt edes vakavasti otettavien listalle ennenkuin minulle selvisi, että Model X on ihan oikea auto eikä sähkökäyttöinen tulevaisuuden kulkine. En silti vanno, että seuraavakin auto olisi Tesla. Sen näkee sitten. Lähdin mukaan sähköiseen liikenteeseen osittain jo XC90T8:lla ja nykyisen auton jälkeenkin aion ajaa täyssähköllä. En voi mitään sille, että polttiksen edelleen valitsevat tuntuvat minusta vanhaan jämähtäneiltä, ellei sitten ole joku erityinen syy polttomoottorin valitsemiseen. Erityiseksi syyksi ei kelpaa "koska mä voin ja koska niin on ollut ennenkin".

    Minä olen nyt kohta kahdeksan kuukautta sähköautoilijana vanhentuneena varsin vakuuttunut, että sähköautoissa on autoilun tulevaisuus ja että se tulevaisuus on miellyttävä.

      1
  • muokattu 10.02.2021 23:55

    @HybridRules kirjoitti:

    En voi mitään sille, että polttiksen edelleen valitsevat tuntuvat minusta vanhaan jämähtäneiltä, ellei sitten ole joku erityinen syy polttomoottorin valitsemiseen. Erityiseksi syyksi ei kelpaa "koska mä voin ja koska niin on ollut ennenkin".

    Mitäs se Quu tuolla jossakin kirjoittikaan siitä, minkä hintaisilla autoilla suomalaiset ajavat. Sinusta 3600€:n, vai oliko se 6800€ keskihintaisella autolla ajava on jämähtänyt ja vanhoillinen? Vähän niinku ainut syy? "Koska he voivat ja niin on ollut ennenkin"?

    Minä olen nyt kohta kahdeksan kuukautta sähköautoilijana vanhentuneena varsin vakuuttunut, että sähköautoissa on autoilun tulevaisuus ja että se tulevaisuus on miellyttävä.

    Varmasti se on tulevaisuus, mutta ehkä sinun pitäis ottaa niitä omahyväisiä lappuja pois silmiltä ensiksi ja palata suomalaiseen realismiin autonhankinnassa. Myös vaikkapa latausmahdollisuuksien suhteen, josta täällä on kirjoiteltu: ei Helsingin keskustassa kadun varren ruudussa ole vielä Teslan(kaan) lautauspisteitä oikeastaan näkynyt kovin tiheään.

    Kestää vielä tovin, ennen kuin Nettiautosta löytyvä halvin Teslakin (37900€ ja 30 kpl kaiken hintaisia) maksaa vaikka 6000€. Saati että niitä löytyy valittavaksi 128 kpl, jotka edustavat tuota hintaa samassa paikassa.

    Autoja hintaluokassa 1-6000€ löytyy 16904. Ostaisitko sinä muuten sen ainoan täyssähköauton joka löytyy: Citroen C-Zero ja hinta 5250€?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En voi mitään sille, että polttiksen edelleen valitsevat tuntuvat minusta vanhaan jämähtäneiltä, ellei sitten ole joku erityinen syy polttomoottorin valitsemiseen. Erityiseksi syyksi ei kelpaa "koska mä voin ja koska niin on ollut ennenkin".

    Mitäs se Quu tuolla jossakin kirjoittikaan siitä, minkä hintaisilla autoilla suomalaiset ajavat. Sinusta 3600€:n, vai oliko se 6800€ keskihintaisella autolla ajava on jämähtänyt ja vanhoillinen? Vähän niinku ainut syy? "Koska he voivat ja niin on ollut ennenkin"?

    Minä olen nyt kohta kahdeksan kuukautta sähköautoilijana vanhentuneena varsin vakuuttunut, että sähköautoissa on autoilun tulevaisuus ja että se tulevaisuus on miellyttävä.

    Varmasti se on tulevaisuus, mutta ehkä sinun pitäis ottaa niitä omahyväisiä lappuja pois silmiltä ensiksi ja palata suomalaiseen realismiin autonhankinnassa. Myös vaikkapa latausmahdollisuuksien suhteen, josta täällä on kirjoiteltu: ei Helsingin keskustassa kadun varren ruudussa ole vielä Teslan(kaan) lautauspisteitä oikeastaan näkynyt kovin tiheään.

    Kestää vielä tovin, ennen kuin Nettiautosta löytyvä halvin Teslakin (37900€ ja 30 kpl kaiken hintaisia) maksaa vaikka 6000€. Saati että niitä löytyy valittavaksi 128 kpl, jotka edustavat tuota hintaa samassa paikassa.

    Autoja hintaluokassa 1-6000€ löytyy 16904. Ostaisitko sinä muuten sen ainoan täyssähköauton joka löytyy: Citroen C-Zero ja hinta 5250€?

    Rahan riittämättömyys pitää tietysti laskea pätevien syiden listalle mukaan. Minun tekee mieli aina vähän oikoa näitä keskusteluja ja oletan ja toivon ihmisten osaavan nähdä mikä on itsestään selvää tai asiayhteydestä pääteltävissä.

    Jotkut meistä sanovat, että varallisuus riittäisi, mutta periaate/toimintatapa ei salli. Siis milloin mikäkin onkaan kyseessä.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En voi mitään sille, että polttiksen edelleen valitsevat tuntuvat minusta vanhaan jämähtäneiltä, ellei sitten ole joku erityinen syy polttomoottorin valitsemiseen. Erityiseksi syyksi ei kelpaa "koska mä voin ja koska niin on ollut ennenkin".

    Mitäs se Quu tuolla jossakin kirjoittikaan siitä, minkä hintaisilla autoilla suomalaiset ajavat. Sinusta 3600€:n, vai oliko se 6800€ keskihintaisella autolla ajava on jämähtänyt ja vanhoillinen? Vähän niinku ainut syy? "Koska he voivat ja niin on ollut ennenkin"?

    Minä olen nyt kohta kahdeksan kuukautta sähköautoilijana vanhentuneena varsin vakuuttunut, että sähköautoissa on autoilun tulevaisuus ja että se tulevaisuus on miellyttävä.

    Varmasti se on tulevaisuus, mutta ehkä sinun pitäis ottaa niitä omahyväisiä lappuja pois silmiltä ensiksi ja palata suomalaiseen realismiin autonhankinnassa. Myös vaikkapa latausmahdollisuuksien suhteen, josta täällä on kirjoiteltu: ei Helsingin keskustassa kadun varren ruudussa ole vielä Teslan(kaan) lautauspisteitä oikeastaan näkynyt kovin tiheään.

    Kestää vielä tovin, ennen kuin Nettiautosta löytyvä halvin Teslakin (37900€ ja 30 kpl kaiken hintaisia) maksaa vaikka 6000€. Saati että niitä löytyy valittavaksi 128 kpl, jotka edustavat tuota hintaa samassa paikassa.

    Autoja hintaluokassa 1-6000€ löytyy 16904. Ostaisitko sinä muuten sen ainoan täyssähköauton joka löytyy: Citroen C-Zero ja hinta 5250€?

    En

      
  • muokattu 11.02.2021 14:51

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä minä joudun tyytymään autossa muiden tekemiin ratkaisuihin. Onnittelut sinulle, että olet saanut patentin. Siinä on oma hommansa jo paperityönkin kanssa. Nyt varmaan sitten naukkailet sivistyneesti Laphroaigia verannalla, pohdit sinisiä ajatuksia ja katselet PC:n ruudulta, kun Tesla pudottelee lisenssimaksuina Bitcoineja sinun verkkopankkiin?🙂

    Kiitokset. Ensimmäinen myönnetty patentti tosiaan lämmitti mieltä, koska se oli milestone telaketjuteknokraatin elämässä. Seuraavissa oli vähemmän tunnetta, vaikka rahallisesti arvokkaampia ovatkin olleet.

    Tutkimukseen liitetään usein mielikuva inspiraation voimalla etenevästä tajunnan virrasta, mutta se ei kuvaa todellisuutta. En muista kuka kuvasi suuren nerouden (josta minun ostaltani ei ole kyse) olevan 2% inspiraatiota ja 98% perspiraatiota. Suurin osa uuden tiedon tuottamisesta on raakaa työtä, joka systemaattisesti etsii joko selitystä johonkin mitä tiede ei vielä osaa selittää tai ratkaisua tekniseen ongelmaan.

    Bitcoinin raketointi ei sada minun laariini, koska taloudessa en ole omalla alallani. Amatöörinä joudun pitämään pelistrategiani niin yksinkertaisena, että pystyn sitä toteuttamaan menestyksellä myös omilla kovin vajavaisilla taidoillani. Siksi en koske mihinkään sellaiseen, mitä en ole opiskellut ensin. Minusta on ikävää pelata peliä, jossa häviää, joten otan mieluummin odotusarvoltaan kohtuullisen tuoton kuin mahdollisen moninkertaistumisen isolla riskillä. Tämä on tosin ikäkysymyskin, koska eläkeikää lähestyvän on syytäkin siirtyä hyökkäyksestä puolustuspeliin ja siksi en ole edes käyttänyt aikaa uusien instrumenttien opiskeluun, vaikka ne numeerisena haasteena kiehtovatkin ja ihailen osaajien taitoa niiden käsittelyssä.

    Laphroaig, kuten muutkin Islayn saaren single maltit kyllä kuuluvat suosikkeihini ollen käytänössä ainoa ruokaviiniä väkevämpi, jota käytän ollenkaan.

    En voi mitään sille, että polttiksen edelleen valitsevat tuntuvat minusta vanhaan jämähtäneiltä, ellei sitten ole joku erityinen syy polttomoottorin valitsemiseen.

    Muiden tekemän valinnan lopputuloksesta ei kannata tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, koska siitä ei näe valintaan johtanutta päättelyketjua eikä valinnan motiiveja.

    Seuraan mielenkiinnolla sähköautojen saksalaisia hintoja ja olen mielestäni löytänyt jo muutamia hyviä kandidaatteja sellaisen perheen toiseksi autoksi, jossa on jo 1000 km turbodiesel ennestään. Maksimihyödyn saadakseen kannattaa ladata kotona. Jos leipoisi samaan kakkuun vielä vähän talon kulutusta suuremmat aurinkopanelit katolle...?

    Panelien takaisinmaksuaika on jo nyt pudonnut järjestelmän uskottavan käyttöiän sisään, mutta sekä panelien että niiden hinnoittelun kehitys on niin nopeaa, että tässä tuntuu käyvän kuin PC:n tai puhelimen ostajalle: ei kannata hankkia vielä, kun ensi vuonna saa samalla rahalla paremman!

    En luokittelisi ketään muutosvastarintaiseksi yhden valinnan nojalla. Kyse voi olla hänelle yhdentekevästä asiasta, joka ei kuvasta hänen omaa olemustaan lainkaan, tai valintaan voi olla jokin erityinen syy, joka tekee näennäisen erikoisesta valinnasta täysin ymmärrettävän. Lisäksi samakin henkilö voi olla yhdessä asiassa ultramoderni ja toisessa äärimmäisen vanhoillinen.

      2
  • muokattu 11.02.2021 18:45

    @HybridRules kirjoitti:

    Jotkut meistä sanovat, että varallisuus riittäisi, mutta periaate/toimintatapa ei salli.

    Ja se kommentti (mahdollisesti lukijan tulkintakin) sallittakoon, mutta eipähän kuulosta ainakaan yhtä omahyväiseltä.

    Rahan riittämättömyys pitää tietysti laskea pätevien syiden listalle mukaan. Minun tekee mieli aina vähän oikoa näitä keskusteluja ja oletan ja toivon ihmisten osaavan nähdä mikä on itsestään selvää tai asiayhteydestä pääteltävissä.

    Joskus selviää, joskus se on lukijalle vaikeammin tulkittavissa ja se riippuu siitä, mitä kirjoittaja aiemmin on tällaiseen keskustelupalstaan asioistaan ja mielipiteistään maalaillut.

    Aiempi kysymys, ostaisitko sinä muuten sen ainoan täyssähköauton joka löytyy: Citroen C-Zero ja hinta 5250€?

    En

    En varmaan minäkään, ei sen puoleen. Mutta sähköautot eivät ole enää tulevaisuutta kun suhde polttomoottoristen ja hybridien/täyssähköisten välillä on kääntynyt nurinperin nykytilanteeseen verrattuna.

    Jossakin vaiheessa polttisautot ovat enää niitä harrastusautoja? Tai sitten niistä rakennellaan sähköisiä tähän tapaan:
    https://www.townandcountrymag.com/leisure/a22822765/prince-harry-meghan-markle-jaguar-e-class-in-production-2020/

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Eihän noissa luvuissa välttämättä ole ristiriitaa. Vaikka suomalaiset keskimäärin ostaisivatkin 6800 €:n hintaisen auton, voivat he silti ajaa keskimäärin 3600 €:n arvoisella autolla.

    Kukaan ei tässä ketjussa ole esittänyt, että suomalaiset ostaisivat keskimäärin 6800 € hintaisia autoja, vaan keskimääräisen auton arvoksi on arvioitu tuo.

    Todellista autokannan keskimääräistä arvoa ei saa millään selville, ellei jokainen yksittäinen auto käydä läpi ja määritellä sille arvo. Kahden paperilla identtisen auton arvoissa voi olla valtava ero. Mutta kun puhutaan suuresta määrästä yksilöitä, pystytään tekemään tilastollisia päätelmiä ja päästä "riittävän lähelle" todellisuutta.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Todellista autokannan keskimääräistä arvoa ei saa millään selville, ellei jokainen yksittäinen auto käydä läpi ja määritellä sille arvo. Kahden paperilla identtisen auton arvoissa voi olla valtava ero. Mutta kun puhutaan suuresta määrästä yksilöitä, pystytään tekemään tilastollisia päätelmiä ja päästä "riittävän lähelle" todellisuutta.

    Eikä tuo statistiikka kerro autonomistajan ostovoimastakaan keskimäärin mitään, mutta samaa mallia varmaan seuraa: päästään "riittävän lähelle" todellisuutta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Todellista autokannan keskimääräistä arvoa ei saa millään selville, ellei jokainen yksittäinen auto käydä läpi ja määritellä sille arvo. Kahden paperilla identtisen auton arvoissa voi olla valtava ero. Mutta kun puhutaan suuresta määrästä yksilöitä, pystytään tekemään tilastollisia päätelmiä ja päästä "riittävän lähelle" todellisuutta.

    Eikä tuo statistiikka kerro autonomistajan ostovoimastakaan keskimäärin mitään, mutta samaa mallia varmaan seuraa: päästään "riittävän lähelle" todellisuutta.

    Jep. Taisi Ingvar Kamprad:kin ajella vanhalla Volvon-rutkulla (no offence), vaikka pätäkkää olisi riittänyt mihin tahansa kiesiin.

      1
  • Useimmiten nämä vanhat autot ovat paremmassa kunnossa kuin ensi kertaa katsastukseen vietävät.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006575342.html

      
  • muokattu 11.02.2021 21:44

    @tracktest kirjoitti:

    Useimmiten nämä vanhat autot ovat paremmassa kunnossa kuin ensi kertaa katsastukseen vietävät.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006575342.html

    En tiennyt, että keskustellaan niinkin vanhoista autoista kuin 40+ vuotiaat. Eli että ostaisinko sähköauton vai pitäisinkö tämän vm. 1980 harrasteautoni...

    Vai lasketaanko jutun museoautotkin tähän "keski-ikään" ja "keskihintaan"?

      
  • Polttomoottoriautojen hintojenromahduksella pelottelevien tulisi osata visioida tilanne eteenpäin. Myös sähköllä ajavat tulevat kyllä maksamaan tulevassa muutoksessa oman osuutensa. Nyt varhain sähköön siirtyvät omalla rahalla ostavat maksavat e-autoistaan paljon enemmän kuin vastaavasta bensasta. Esim. Opel Corsa. E-Corsa maksaa samantasoisena lähes eurolleen kaksinkertaisen hinnan bensa-Corsaan verrattuna.

    Olemme nähneet sähköisten laitteiden ja akkutekniikan kehitysvauhdin esim. puhelimissa ja kannettavissa. Viiden vuoden kuluttua sähköautojen tuotantotavat ovat kehittyneet jo pari-kolme sukupolvea ja massiivinen tuotanto on laskenut komponenttien ja akkujen hinnat alas. Kuinka kävikään esim. aurinkopanelien ja lämpöpumppujen kanssa. E-autot halpenevat siis todennäköisesti huomattavasti. Siinä vaiheessa tämän päivän e-auto on akunvaihtoa odottava ja vanhentunutta elektroniikkaa. Sähköpolkupyörien moottorit kehittyvät 1-2 sukupolvea vuodessa. Miksi e-autot kehittyisivät hitaammin...

    Kuinka moni himoitseekaan vanhaa littutelkkaria, kännykkää, läppäriä, akkuporakonetta tai ilmalämpöpumppua. Niitä näkee kyllä, mutta lähinnä SER-keräilylavoilla. Onkohan e-autoilla yksinkertaisuudessaan sama kohtalo.

    Ja kun verotettavien liikennepolttonesteiden verotuotto hiipuu niin kuka uskoo siihen joulupukkiin joka lupaa antaa e-autojen kulkea ilman tuottoa valtiolle?

    Edellisten takia itse panin vaihtopohdiskelut jäihin ja odotan tulevia aikoja tarkkaillen.

      2
  • Onhan se hienoa, että melkein 38000 euroa! maksava pieni patteriauto on niin hyvä, että myyjäliikkeenkin pitää lisätä (omien käsien pesemiseksi) myynti-ilmoitukseen maininta, ettei auto lähde välttis käyntiin jos on kylmä. Voi v...
    https://www.lansiauto.fi/autohaku/opel/corsa-e/vantaa/844374

      1
  • @Harri121 kirjoitti:
    Nyt varhain sähköön siirtyvät omalla rahalla ostavat maksavat e-autoistaan paljon enemmän kuin vastaavasta bensasta.

    Riippuu mikä on "vastaava". Esimerkiksi omilla kriteereilläni (teho, neliveto, koko, mukavuusvarusteet) sähköautoni (Model X) oli noin 100-200 t€ halvempi, kuin vastaavat polttikset (AMG GLS63, M750i, RS Q8).

    Viiden vuoden kuluttua -- tämän päivän e-auto on akunvaihtoa odottava

    Höpön löpön.

    Kuinka moni himoitseekaan vanhaa littutelkkaria, kännykkää, läppäriä, akkuporakonetta tai ilmalämpöpumppua. Niitä näkee kyllä, mutta lähinnä SER-keräilylavoilla. Onkohan e-autoilla yksinkertaisuudessaan sama kohtalo.

    Nuo esimerkit ovat siinä mielessä kehnoja, että noilla uudemmilla vastineilla on merkittävästi paremmat käyttöominaisuudet. Sen sijaan nykyiset isoakkuiset sähköautot ovat 5v päästä ihan yhtä käytännöllisiä, kuin nytkin. Jo nyt niillä ajaa kaikki arkiajot vaivattomasti ja pidemmillä siivuilla ihminen tarvitsee enemmän taukoa, kuin auto.

    Se on kyllä vuoren varma, että akustot tulevat halpenemaan ja sen myötä sähköautojen hinnat tulevat alas ja sitä kautta käytettyjenkin arvo laskee.

    Ja kun verotettavien liikennepolttonesteiden verotuotto hiipuu niin kuka uskoo siihen joulupukkiin joka lupaa antaa e-autojen kulkea ilman tuottoa valtiolle?

    Ei kukaan? Toisaalta kuka uskoo siihen, että sähköauton suhteellinen edullisuus polttiksiin nähden tulee vähenemään? Jos patteriautoille tulee jotain kilometriveroa tai muuta maksua, niin samat tulevat vähintään yhtä suurina polttiksillekin.

    Edellisten takia itse panin vaihtopohdiskelut jäihin ja odotan tulevia aikoja tarkkaillen.

    Itsekin olen pantannut tietokoneen ostoa jo vuodesta 1987, kun joka vuosi on tullut uutta, parempaa ja halvempaa tarjolle. Joku päivä vielä sen koneen ostan!

      2
  • Mulla ainakin sähköautoon siirtymiseen vaikuttaa eniten se, mikä on väliraha / uuden auton laatu -suhde. Jos vanhasta bensa-autosta ei saa juuri mitään, ei kannata siirtyä sähköautoon.

      
  • @Lukija37470 kirjoitti:
    Onhan se hienoa, että melkein 38000 euroa! maksava pieni patteriauto on niin hyvä, että myyjäliikkeenkin pitää lisätä (omien käsien pesemiseksi) myynti-ilmoitukseen maininta, ettei auto lähde välttis käyntiin jos on kylmä. Voi v...
    https://www.lansiauto.fi/autohaku/opel/corsa-e/vantaa/844374

    nyt nauroin oikeasti ääneen. ei ole todellista.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Harri121 kirjoitti:
    Nyt varhain sähköön siirtyvät omalla rahalla ostavat maksavat e-autoistaan paljon enemmän kuin vastaavasta bensasta.

    Riippuu mikä on "vastaava". Esimerkiksi omilla kriteereilläni (teho, neliveto, koko, mukavuusvarusteet) sähköautoni (Model X) oli noin 100-200 t€ halvempi, kuin vastaavat polttikset (AMG GLS63, M750i, RS Q8).

    Viiden vuoden kuluttua -- tämän päivän e-auto on akunvaihtoa odottava

    Höpön löpön.

    Kuinka moni himoitseekaan vanhaa littutelkkaria, kännykkää, läppäriä, akkuporakonetta tai ilmalämpöpumppua. Niitä näkee kyllä, mutta lähinnä SER-keräilylavoilla. Onkohan e-autoilla yksinkertaisuudessaan sama kohtalo.

    Nuo esimerkit ovat siinä mielessä kehnoja, että noilla uudemmilla vastineilla on merkittävästi paremmat käyttöominaisuudet. Sen sijaan nykyiset isoakkuiset sähköautot ovat 5v päästä ihan yhtä käytännöllisiä, kuin nytkin. Jo nyt niillä ajaa kaikki arkiajot vaivattomasti ja pidemmillä siivuilla ihminen tarvitsee enemmän taukoa, kuin auto.

    Se on kyllä vuoren varma, että akustot tulevat halpenemaan ja sen myötä sähköautojen hinnat tulevat alas ja sitä kautta käytettyjenkin arvo laskee.

    Ja kun verotettavien liikennepolttonesteiden verotuotto hiipuu niin kuka uskoo siihen joulupukkiin joka lupaa antaa e-autojen kulkea ilman tuottoa valtiolle?

    Ei kukaan? Toisaalta kuka uskoo siihen, että sähköauton suhteellinen edullisuus polttiksiin nähden tulee vähenemään? Jos patteriautoille tulee jotain kilometriveroa tai muuta maksua, niin samat tulevat vähintään yhtä suurina polttiksillekin.

    Edellisten takia itse panin vaihtopohdiskelut jäihin ja odotan tulevia aikoja tarkkaillen.

    Itsekin olen pantannut tietokoneen ostoa jo vuodesta 1987, kun joka vuosi on tullut uutta, parempaa ja halvempaa tarjolle. Joku päivä vielä sen koneen ostan!

    Ei kannata ostaa, koska seuraavana vuonna jo tulee parempi tietokone saataville. Kannattaa pantata vaan!

      
  • muokattu 13.02.2021 12:33

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Harri121 kirjoitti:
    Nyt varhain sähköön siirtyvät omalla rahalla ostavat maksavat e-autoistaan paljon enemmän kuin vastaavasta bensasta.

    Riippuu mikä on "vastaava". Esimerkiksi omilla kriteereilläni (teho, neliveto, koko, mukavuusvarusteet) sähköautoni (Model X) oli noin 100-200 t€ halvempi, kuin vastaavat polttikset (AMG GLS63, M750i, RS Q8).

    Viiden vuoden kuluttua -- tämän päivän e-auto on akunvaihtoa odottava

    Höpön löpön.

    Kuinka moni himoitseekaan vanhaa littutelkkaria, kännykkää, läppäriä, akkuporakonetta tai ilmalämpöpumppua. Niitä näkee kyllä, mutta lähinnä SER-keräilylavoilla. Onkohan e-autoilla yksinkertaisuudessaan sama kohtalo.

    Nuo esimerkit ovat siinä mielessä kehnoja, että noilla uudemmilla vastineilla on merkittävästi paremmat käyttöominaisuudet. Sen sijaan nykyiset isoakkuiset sähköautot ovat 5v päästä ihan yhtä käytännöllisiä, kuin nytkin. Jo nyt niillä ajaa kaikki arkiajot vaivattomasti ja pidemmillä siivuilla ihminen tarvitsee enemmän taukoa, kuin auto.

    Se on kyllä vuoren varma, että akustot tulevat halpenemaan ja sen myötä sähköautojen hinnat tulevat alas ja sitä kautta käytettyjenkin arvo laskee.

    Ja kun verotettavien liikennepolttonesteiden verotuotto hiipuu niin kuka uskoo siihen joulupukkiin joka lupaa antaa e-autojen kulkea ilman tuottoa valtiolle?

    Ei kukaan? Toisaalta kuka uskoo siihen, että sähköauton suhteellinen edullisuus polttiksiin nähden tulee vähenemään? Jos patteriautoille tulee jotain kilometriveroa tai muuta maksua, niin samat tulevat vähintään yhtä suurina polttiksillekin.

    Edellisten takia itse panin vaihtopohdiskelut jäihin ja odotan tulevia aikoja tarkkaillen.

    Itsekin olen pantannut tietokoneen ostoa jo vuodesta 1987, kun joka vuosi on tullut uutta, parempaa ja halvempaa tarjolle. Joku päivä vielä sen koneen ostan!

    Ei kannata ostaa, koska seuraavana vuonna jo tulee parempi tietokone saataville. Kannattaa pantata vaan!

    Mikä estää vaihtamasta aina uuden, kun seuraavan versio tulee

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Harri121 kirjoitti:
    Nyt varhain sähköön siirtyvät omalla rahalla ostavat maksavat e-autoistaan paljon enemmän kuin vastaavasta bensasta.

    Riippuu mikä on "vastaava". Esimerkiksi omilla kriteereilläni (teho, neliveto, koko, mukavuusvarusteet) sähköautoni (Model X) oli noin 100-200 t€ halvempi, kuin vastaavat polttikset (AMG GLS63, M750i, RS Q8).

    Viiden vuoden kuluttua -- tämän päivän e-auto on akunvaihtoa odottava

    Höpön löpön.

    Kuinka moni himoitseekaan vanhaa littutelkkaria, kännykkää, läppäriä, akkuporakonetta tai ilmalämpöpumppua. Niitä näkee kyllä, mutta lähinnä SER-keräilylavoilla. Onkohan e-autoilla yksinkertaisuudessaan sama kohtalo.

    Nuo esimerkit ovat siinä mielessä kehnoja, että noilla uudemmilla vastineilla on merkittävästi paremmat käyttöominaisuudet. Sen sijaan nykyiset isoakkuiset sähköautot ovat 5v päästä ihan yhtä käytännöllisiä, kuin nytkin. Jo nyt niillä ajaa kaikki arkiajot vaivattomasti ja pidemmillä siivuilla ihminen tarvitsee enemmän taukoa, kuin auto.

    Se on kyllä vuoren varma, että akustot tulevat halpenemaan ja sen myötä sähköautojen hinnat tulevat alas ja sitä kautta käytettyjenkin arvo laskee.

    Ja kun verotettavien liikennepolttonesteiden verotuotto hiipuu niin kuka uskoo siihen joulupukkiin joka lupaa antaa e-autojen kulkea ilman tuottoa valtiolle?

    Ei kukaan? Toisaalta kuka uskoo siihen, että sähköauton suhteellinen edullisuus polttiksiin nähden tulee vähenemään? Jos patteriautoille tulee jotain kilometriveroa tai muuta maksua, niin samat tulevat vähintään yhtä suurina polttiksillekin.

    Edellisten takia itse panin vaihtopohdiskelut jäihin ja odotan tulevia aikoja tarkkaillen.

    Itsekin olen pantannut tietokoneen ostoa jo vuodesta 1987, kun joka vuosi on tullut uutta, parempaa ja halvempaa tarjolle. Joku päivä vielä sen koneen ostan!

    Ei kannata ostaa, koska seuraavana vuonna jo tulee parempi tietokone saataville. Kannattaa pantata vaan!

    Mikä estää vaihtamasta aina uuden, kun seuraavan versio tulee

    Koska siitä seuraava versio on taas parempi, jota kannattaa odottaa rahanmenon minimoimiseksi. Olipa hassu kysymys, Quu!

      
  • muokattu 13.02.2021 14:46

    @HybridRules kirjoitti:

    Koska siitä seuraava versio on taas parempi, jota kannattaa odottaa rahanmenon minimoimiseksi. Olipa hassu kysymys, Quu!

    Ai jaha, niin minä olen toiminut, se edellyttää tietysti tilanteen jatkuvuutta, niin että rahaa tulee suhteessa menoihin, jos ei halua säästöihin koskea.
    Ja se kyllä on pitänyt kaluston korkeintaan kolmenvuodenikäisenä enennen vaihtoa.
    Myös autot.

      
  • Sähköautojen kehitystä odotellessa voi säätää / on säätänyt tonneja tai jopa kymppitonneja. Samoin käytön kannalta elintärkeät ominaisuudet ovat kehittyneet nopeasti ja sitä kautta sähköauto on ylipäätään mahdollinen vaihtoehto yhä useammalle käyttäjälle. Ei tätä oikein voi verrata tietokoneisiin.

      
  • Vaikka tuon heiton kirjoitin kieli poskessa, niin kyllä se pätee myös tietokoneisiin, ehkä jopa vielä rajummin kuin autoihin. Niissä kehitys on (ollut) nimittäin vielä nopeampaa, Mooren lain mukaisesti. Tänään kun ostat pätevän koneen, saisit vastaavan parin vuoden päästä puoleen hintaan ja toisaalta vastaavanhintaiset ovat hurjasti parempia.

    Toki autojen osalta ero on siinä, että hankintahinnat ovat merkittävästi korkeampia, jolloin "odottamalla säästämisen" euromääräinen potentiaali on suurempi.

      
  • NHBNHB
    muokattu 13.02.2021 19:23

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Vaikka tuon heiton kirjoitin kieli poskessa, niin kyllä se pätee myös tietokoneisiin, ehkä jopa vielä rajummin kuin autoihin. Niissä kehitys on (ollut) nimittäin vielä nopeampaa, Mooren lain mukaisesti. Tänään kun ostat pätevän koneen, saisit vastaavan parin vuoden päästä puoleen hintaan ja toisaalta vastaavanhintaiset ovat hurjasti parempia.

    Toki autojen osalta ero on siinä, että hankintahinnat ovat merkittävästi korkeampia, jolloin "odottamalla säästämisen" euromääräinen potentiaali on suurempi.

    Vuoden 2011 tietokone on omana aikanaan ollut käyttöarvoltaan aivan yhtä hyvä kuin vuoden 2021 tietokone tänä päivänä. Vuoden 2011 sähköautojen käyttöarvo on ollut erittäin rajoittunut aina.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit