Hybridi ja pakkanen

122 kommenttia
124
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tiedätkö paremmin (tracktest)?

    @740 GLE kirjoitti:

    Kyllä tracktest tietää.

    Oikeastaan hänen vastauksensa varsinaiseen kysymykseeni oli tämä:
    "Takuuseen ne viritelmät toki voivatkin sitten vaikuttaa, oli se syyllinen vikaantumiseen tai ei"

    Eli juuri sitä hänkään ei tarkkaan tiedä

    Juuri niin se homma menee kuin hän sanoikin

    Ja minähän en ollut kiistämässä sitä, ettei viriviriosaajia löydy, jollet huomannut. Nimenomaan ihmettelin miksei merkkihuolto (valtuutettu) voisi olla yhtä ammattimainen tuossa bittien "sotkemisessa" kuin joku hommafoorumin itseoppinutkin. Ja sitä, miksei takuumielessä homma hoituisi sen enempiä miettimättä samalla.

    Koska tuollainen säätäminen ei ole autossani ajankohtaista, en ole selvittänyt mitä merkkihuollon huoltoneuvoja sanoisi. Tiedätkö sinä paremmin? Onko olemassa ns. virallista bittisäätöä tällaisiin asioihin.

    Lastuttajat taitavat ainakin kaikki olla näitä "osaavat tietenkin mutta ei ole merkkihuollon hyväksymää", vai? Josta juontuu se yksi pointti tässä: kannattaako uuteen tehdä tuollaista(kaan) jos takuu laukeaa saman tien, ilman tehtaan valtuuttamaan huollon suoritusta.

    @NHB kirjoitti:

    Ehdotellaanko täällä uusille autoille valmistajan asettamien akun käytön parametrien muutamista?

    Jotakuinkin ja ajatuksellisesti laajentaen muihinkin parametreihin samalla. Ja siihen liittyen voiko sen tehdä merkkifoorumin "asiantuntija", vai merkkihuolto, jos jälkimmäinen edes osaa mukamas. Lisäksi kummasta menee takuu saman tien - vai kummastakaan.

    Sinulla meni vastaajat sekaisin. Tracktest ei vastannut, minä vastasin. Minun vastaukseni liittyi siihen miksi (voi näyttää siltä että) merkkipajalta loppuu eväät ennen "virityspajaa".

    Takuun raukeamiseen en edes yrittänyt ottaa kantaa kun en tiedä. Riippunee siitä mitä tekee, miten tekee, mitä yritetään takuuseen saada korjattua, ja jääkö siitä tekemisestään kiinni.

      2
  • Kumppanilla on kyllä ilmiömäinen kyky saada keskustelu täysin sekaisin. 😄 😁

      2
  • muokattu 11.02.2021 21:39

    Joo, ihan hillitöntä, eikö?

    @tracktest

    Kumppani laittoi tapojensa mukaisesti uutta pykälää silmään, joten vastataan samalla mitalla.

    Tuo lastutus oli kuitenkin ko. kommentissani täysin sivulauseessa mainittu asia, Älä siis innostu ihan noin paljoa. Varmuuden vuoksi voit lukaista kommentin uudestaan, johon viittaat.

    Lastuttamisessa on aika usein myös teknisiä riskejä

    Mahdollisesti, mutta edelleen sivulauseissa minun, jos minun kommenttiin viittaat. Mutta yllätättävän huolettomasti tunnut suhtautuvan myös näihin hommafoorumien "asiantuntijoihin, jotka ovat perehtyneet merkkiin". Siitä vaan optimoimaan, mitäs riskiä siinä olisi?

    Muutamiin automerkkeihin saa virallisen softan, jonka yhteydessä toimitetaan myös muutoskatsastuksessa tarvittavat dokumentit.

    No niin, tulihan sieltä jotakin tietoakin mahdollisesti. Virallinen softahan niissä on tietysti lähtökohtaisesti. Mutta ovatko ne yhden asian päivityksiä, vai mistä niissä on kyse? Tämähän lähti liikkeelle siitä, että lähdetään optimoimaan säätöjä, joka kuulostaa enempi vähempi käsityöltä ja räätälöinniltä.

    Sinä siis muitta mutkitta antaisit uudenkin autosi foorumimestarille sen sijaan, että tsekkaisit pystyykö merkkihuolto (valtuutettu) tekemään saman asian? Ja sitten vain toivot, ettei se näy seuraavan huollon aikana testerillä?

    Se mikä kiinnostaa on, että näkyykö tuollainen ylipäätään ja vaikuttaako se takuuseen vai ei.

      
  • muokattu 11.02.2021 21:38

    @M880 kirjoitti:

    Sinulla meni vastaajat sekaisin. Tracktest ei vastannut, minä vastasin.

    Katos vaan.

    Takuun raukeamiseen en edes yrittänyt ottaa kantaa kun en tiedä. Riippunee siitä mitä tekee, miten tekee, mitä yritetään takuuseen saada korjattua, ja jääkö siitä tekemisestään kiinni.

    Juuri näin. Et tiedä sinä, enkä minä. Eikä tracktestikään. Vaan luulisi kiinnostavan, kun foorumimestareita netistä innolla haetutetaan.

    Pointtihan ei ollut se, etteikö jostakin löytyisi tuollaiselle tekijää. Löytyyhän niitä "autoseppiä" tekemään vanhempiin autoihin vaikka mitä ja kohtuu hintaan. Nyt viitekehys on uusi, takuunalainen sähköauto, jota bittiviilaillaan.

      2
  • Kumppani nyt tulee niin armotonta vääristelyä että tähän savottaan en lähde.

      
  • muokattu 12.02.2021 11:36

    Sinä vääristelet tuolla kommentillasi, tracktest. Minä kommentoin niin kuin sinun(kin) tekstiäsi tulkitsen. Olisikohan sitten kirjoittajan puolella tarkennettavaa? Lisäksi sivuutit selkeät kysymykset.

      
  • muokattu 12.02.2021 12:35

    Tässä laittamani kommentit.

    Lastuttamisessa on aika usein myös teknisiä riskejä.

    Saattaa olla, etteivät esimerkiksi auton kytkin, vaihteisto tai muut osat kestä lisääntynyttä vääntöä.

    Lastutus ja takuu.

    Auton takuun säilyminen on syytä varmistaa merkkiliikkeestä ennen virityssoftan asentamista. Useammissa tapauksissa softan asennus aiheuttaa takuun raukeamisen. Mikäli viritetyllä, muutoskatsastamattomalla autolla ajetaan kolari, saattaa vakuutusyhtiö vetäytyä korvausvastuusta, koska auton ominaisuudet eivät vastaa vakuutusyhtiölle ilmoitettuja, vakuutusmaksujen perusteena olleita tietoja.

    Muutamiin automerkkeihin saa virallisen softan, jonka yhteydessä toimitetaan myös muutoskatsastuksessa tarvittavat dokumentit.

    Ruuhkamies: "Tämä keskustelu on hämmentävää, kun ympäri nettiä minulle on vakuuteltu saksalaisten valmistajien tuotteiden olevan niin laadukkaita, ettei niitä tarvitse jälkikäteen viilailla."

    Ja tässä vastaukseni Ruuhkamiehelle.

    Nyt kun mainitsit saksalaiset autonvalmistajat niin Volvon Polestar on yksi sellainen, johon saa virallisen softan.

    Mielestäni kerroin selvästi vain sen mitä tiedän asiasta. Sinä vääntelet asioita esittäen väittämiä ja kummallisia kysymyksiä.

    Merkkihuollon asiantuntemus omassa merkissäni on erinomaista ja kaiken kattavaa. Merkkifoorumien asiantuntemus samoin. Olen saanut aina tarvitessani asiantuntevaa palvelua merkkihuollossa. Merkkifoorumilla keskustellaan asioista laajasti ja siellä on perehtyneet (asiantuntijat) auttaneet kaikkia apua tarvitsevia. Ei siis ole sellaisia asioita mistä ei selviä, ihan kokemuksesta totean näin. Toivottavasti nyt väärinymmärtäminen, asioiden tahallinen sekoittaminen loppuu tähän. En ota osaa jatkokysymyksiisi.

      
  • muokattu 12.02.2021 12:16

    @Kumppani kirjoitti:
    Nimenomaan ihmettelin miksei merkkihuolto (valtuutettu) voisi olla yhtä ammattimainen tuossa bittien "sotkemisessa" kuin joku hommafoorumin itseoppinutkin. Ja sitä, miksei takuumielessä homma hoituisi sen enempiä miettimättä samalla.

    Ja tähän sinulle myös vastasin, joten ollos hyvä!

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tämä keskustelu on hämmentävää, kun ympäri nettiä minulle on vakuuteltu saksalaisten valmistajien tuotteiden olevan niin laadukkaita, ettei niitä tarvitse jälkikäteen viilailla.

    Samanlaisia puolivalmisteita ne kaikki ovat. En minä ainakaan ole onnistunut ostamaan omaan käyttööni valmiiksi asti suunniteltua autoa mistään ilmansuunnasta. Kaikki ne on pitänyt lokalisoida ympäristöönsä sopivaksi kotitallissa.

      1
  • Eilenpä 11.helmikuuta sain sitten taas myönteisenkin kokemuksen autostani, kun vaimon mentyä kauppaan annoin ensin auton käydä hetken ja sitten huonon omantunnon käskettyä sammutin sen. Laitoin sitten nappulasta sisätilan lämmityksen päälle ja kun se sitten 7,5 kW teholla alkoi lämmittämään autoa, niin hyvä ettei tarvinnut ottaa villapaitaakin pois. Tässähän on 31,5 kWh akku joten se lämmittäisi tarvittaessa yli neljä tuntia. Eikä metriäkään kulkenut sähköllä!!

      
  • muokattu 12.02.2021 13:45

    @MattiJ kirjoitti:
    Tässähän on 31,5 kWh akku joten se lämmittäisi tarvittaessa yli neljä tuntia. Eikä metriäkään kulkenut sähköllä!!

    Aika kuumat oltavat olisi, jos se 7.5kW teholla paahtaisi 4 tuntia putkeen... 6kW kiukaalla saa saunan (toki riippuu saunan koosta, mutta tuollaisen auton sisätilojen tilavuuden vaatiman määrän) helposti 100 asteiseksi tunnissa jos termostaatti on säädetty väärin - toki eristys saunassa on parempi, mutta kuitenkin. Väittäisin että tuollainen 31.5kWh energiamäärä pitää auton lämpöisenä vähintään vuorokauden pakkasessakin.

    Mutta tosiaan aika erikoista ettei suostu menemään sähköllä ollenkaan.

      
  • Tästä homma lähti liikkeelle, kun joku edellisellä sivulla kirjoitti:
    "Toisaalta, kun auto on uusi, saattaa takuun kannalta olla parempi, ettei hirveästi säädä ohjelmistoa omatoimisesti merkkikerhojen ropelihattujen kanssa?"

    @tracktest kirjoitti 10.02.2021 22:06:

    Onhan eri merkkifoorumeilla noita merkkiin perehtyneitä ammattilaisia joilta onnistuu homma kuin homma. Eihän tuokaan sen kummempi homma ole kuin tehdä biisiin uusi sovitus. Apua saa vain kysymällä, joten eiköhän sekin sillä tavalla selvinne.

    Ja vähän myöhemmin:

    Jos merkkihuollon eväät ei riitä siirrytään perehtyneiden pariin, niin kai se homma etenee.

    Niin, takuista et edelleenkään osaa sanoa mitään, jos hommafoorumilta joku bittiniksauttelija tekee omatoimisesti mitä tahansa ohi merkkihuollossa.

    Merkkihuollon asiantuntemus omassa merkissäni on erinomaista ja kaiken kattavaa. Merkkifoorumien asiantuntemus samoin. Olen saanut aina tarvitessani asiantuntevaa palvelua merkkihuollossa. Merkkifoorumilla keskustellaan asioista laajasti ja siellä on perehtyneet (asiantuntijat) auttaneet kaikkia apua tarvitsevia.

    Epäilemättä, yleisellä tasolla. Mutta koskeeko ja missä määrin softan vääntämistä ja säätämistä. Jos niitä "softapaketteja" ei siis osteta kaupasta tähän akkutarpeeseen esim. Sinä .tässä siis paremmin kääntelet asian vierestä.

      
  • Kumppani hyvä, keskustelu elää ja sitä se parhaimmillaan juuri on. Takertumalla lillukanvarsiin, johdattelemalla tai keksimällä asioita toisen kirjoituksiin homma menee väkisinkin sekaisin. Toivoisin sinulta hieman toisenlaista suhtautumista näihin keskusteluihin ja arvostusta toisten tietämykseen ja kokemukseen eri asioista. Ei se varmasti ole liikaa pyydetty. 🙏 🙌

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    Väittäisin että tuollainen 31.5kWh energiamäärä pitää auton lämpöisenä vähintään vuorokauden pakkasessakin.

    Sähköisiin sisätilan lämppäreihin kun tuota peilaa, niin tuollainen reilu kilowattitunti voi riittää tai olla riittämättä säista ja tavoitelämpötilasta riippuen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tämä keskustelu on hämmentävää, kun ympäri nettiä minulle on vakuuteltu saksalaisten valmistajien tuotteiden olevan niin laadukkaita, ettei niitä tarvitse jälkikäteen viilailla.

    Samanlaisia puolivalmisteita ne kaikki ovat.

    Tämä olisi kaikkien hyvä sisäistää - täydellistä autoa ei ole vielä tehty. Meinaa välillä päästä vähän unohtumaan itse kultakin, kun omaa lempimerkkiä puolustetaan..

      1
  • muokattu 17.02.2021 16:56

    Kävin äsken myyjäliikkeesä kysymässä, josko he ohjelmoisivat lämpötilan säädön alemmaksi kuin mitä se nyt tuntuu olevan -11..-12 astetta. Vastaus oli luonnollisesti: "Ei ohjelmoida". Ja perään litania erilaisia selityksiä, joista sitten viimeinen oli, että litiumakkuja ei voi ladata kovalla pakkasella ja sen vuoksi sähköajoakaan ei sallita ohjelmallisesti.

    Minä sitten viisaana insinöörinä tietenkin kysyin: No mites sitten, kun on ajettu leudolla kelillä akku tyhjäksi ja yön yli pakkanen laskee ja pannaan kaapeli aamulla kiinni. Mitä sitten tapahtuu??

    "No nyt panit pahan", totesi huollon mies. ;>)

    Olen vankasti sitä mieltä, että mersujen ohjelmointi on tältä osin ihan hanurista.

      
  • @MattiJ kirjoitti:
    Kävin äsken myyjäliikkeesä kysymässä, josko he ohjelmoisivat lämpötilan säädön alemmaksi kuin mitä se nyt tuntuu olevan -11..-12 astetta. Vastaus oli luonnollisesti: "Ei ohjelmoida". Ja perään litania erilaisia selityksiä, joista sitten viimeinen oli, että litiumakkuja ei voi ladata kovalla pakkasella ja sen vuoksi sähköajoakaan ei sallita ohjelmallisesti.

    Minä sitten viisaana insinöörinä tietenkin kysyin: No mites sitten, kun on ajettu leudolla kelillä akku tyhjäksi ja yön yli pakkanen laskee ja pannaan kaapeli aamulla kiinni. Mitä sitten tapahtuu??

    "No nyt panit pahan", totesi huollon mies. ;>)

    Olen vankasti sitä mieltä, että mersujen ohjelmointi on tältä osin ihan hanurista.

    Tuo uusin talvitestikin osoitti että ohjelmoinnilla näyttää olevan suurin rooli tuossa talvikäytettävyydessä, siis nimenomaan sähköajon suhteen.

      
  • Hei! En asu lumisilla ja kylmillä alueilla. Syy siihen, että olen täällä tässä säikeessä, johtuu siitä, että olin utelias siitä, kuinka kuljettajat ajavat lumimyrskyjen aikana, kunnes tulin keskusteluihisi. Halusin vain pysähtyä toivomaan sinulle kaikkea hyvää ja varovaisuutta tien päällä. Tiedän, että tämä ei ole ratkaisu, mutta taas toivon ja rukoilen, että ajat turvallisesti. Kiitos!

      
  • Auris ja Corolla hybridi on ollut kiistatta parhaat talviautot mitä meillä on ollut, lämpiää nopeasti ilman ulkoista apua ja pitää lämmön ruuhkassa seistessä vaikka moottori sammuu aika ajoin suht pitkäksikin aikaa.

      
  • muokattu 15.03.2021 10:43

    @JonasDouglas012 kirjoitti:
    Hei! En asu lumisilla ja kylmillä alueilla. Syy siihen, että olen täällä tässä säikeessä, johtuu siitä, että olin utelias siitä, kuinka kuljettajat ajavat lumimyrskyjen aikana, kunnes tulin keskusteluihisi. Halusin vain pysähtyä toivomaan sinulle kaikkea hyvää ja varovaisuutta tien päällä. Tiedän, että tämä ei ole ratkaisu, mutta taas toivon ja rukoilen, että ajat turvallisesti. Kiitos!

    Suomessa tuolle englanninkielestä käännetylle termille "lumimyrsky" on omia sanoja esim. lumipyry. Virallisesti lumimyrsky on vasta sitten, kun keskituulen nopeus on yli 21 m/s ja lumi sataa täysin vaakasuoraan tai/ja tuuli nostaa lunta maasta ilmaan sekä kinostaa sitä (=tekee lumesta dyynejä). Lumipyrykin voi tietenkin tehdä kinoksia vaikka tuulen nopeus olisi alle 21 m/s. Harmittavasti kylläkin lehdistökin kääntää useinkin nuo englanninkielen sanat "snowstorm" tai "vinter storm" lumimyrskyksi vaikka pitäisi yleensä puhua lumisateesta, lumipyrystä, pyrystä tai esim. tuiskusta.

    Lumipyry (tai tuisku tai...) tietenkin huonontaa näkyvyyttä, jolloin pitää ajaa olosuhteiden mukaan. Pakkasella auto nostaa lumipilven peräänsä, jolloin takana ajava ei näe edessä ajavaa ja silloin takasumuvalo parantaa auton näkymistä. Sankassa lumipyryssä ajaminen rajoittaa näkemistä (niin kuin sumukin) ja tilanteen mukaan parhaat ajovalot voivat olla pitkät, lyhyet tai sumuvalot. Lisäksi maantielle kertyy kinoksia, joiden läpi sitten joutuu puskemaan. Aurausmerkit auttaa näkemään missä tie kulkee, kun lumi muuten voi hävittää tienreunat näkyvistä. Lumisateen (tai pyryn tai..) aikana tiet eivät yleensä ole liukkaimmillaan, vaan liukkainta on märällä tai tuulen kiilloittamalla jäällä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Lumisateen (tai pyryn tai..) aikana tiet eivät yleensä ole liukkaimmillaan

    Näinhän se asia on, mutta jos sen menee sanomaan ääneen voi tulla kumpparista päähän.

      1
  • muokattu 20.01.2022 11:10

    Voi he...in16! Hybridistäni, jonka pitäisi muka olla maailman luotettavin auto, rupesi toinen etujarru laahaamaan ja nyt pitäisi sitten avata jarru aivan kuin jossain ikälopussa romussa. Näköjään talvi on huonoa aikaa hybridille kun pitää liukkauden takia yleensä aloittaa jarrutus niin aikaisin että sähkömoottorin voima riittää jarrutukseen ja jarrupalat juuttuu käytön puutteessa paikoilleen. ...tana!

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Voi he...in16! Hybridistäni, jonka pitäisi muka olla maailman luotettavin auto, rupesi toinen etujarru laahaamaan ja nyt pitäisi sitten avata jarru aivan kuin jossain ikälopussa romussa. Näköjään talvi on huonoa aikaa hybridille kun pitää liukkauden takia yleensä aloittaa jarrutus niin aikaisin että sähkömoottorin voima riittää jarrutukseen ja jarrupalat juuttuu käytön puutteessa paikoilleen. ...tana!

    Ikävä juttu :(

    (Vilpittömästi, ilman mitään kettuilua).

    Mikä auto sinulla olikaan?

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Voi he...in16! Hybridistäni, jonka pitäisi muka olla maailman luotettavin auto, rupesi toinen etujarru laahaamaan ja nyt pitäisi sitten avata jarru aivan kuin jossain ikälopussa romussa. Näköjään talvi on huonoa aikaa hybridille kun pitää liukkauden takia yleensä aloittaa jarrutus niin aikaisin että sähkömoottorin voima riittää jarrutukseen ja jarrupalat juuttuu käytön puutteessa paikoilleen. ...tana!

    Ikävä juttu :(

    (Vilpittömästi, ilman mitään kettuilua).

    Mikä auto sinulla olikaan?

    IS300h -16

      
  • muokattu 20.01.2022 12:18

    Harvemmin etujarruissa tuota näkee/kuulee - yleensä ne on ne takajarrut jotka käyttämättömyyttään jumittelee (jos eivät sitten ole "vanhat kunnon rumpujarrut", joissa on sitten omat ongelmansa).

      
  • @MattiJ kirjoitti:
    Vastaus oli luonnollisesti: "Ei ohjelmoida". Ja perään litania erilaisia selityksiä, joista sitten viimeinen oli, että litiumakkuja ei voi ladata kovalla pakkasella ja sen vuoksi sähköajoakaan ei sallita ohjelmallisesti.

    Jos tämä olisi totta, se olisi varsin tuhoisa ilmiö Mersun EQA, EQB, EQC, EQS ja EQE malleille ja tuleivaisuudessa ehkä muutamalle muullekin. Onneksi se on vain markkinointijargonia ja kyllä sähköautojakin oikeasti voi ladata myös pakkasessa. Myös Mersun.

    Olen vankasti sitä mieltä, että mersujen ohjelmointi on tältä osin ihan hanurista.

    En ole vielä raskinut ostaa suoraan tehtaan jäljiltä valmista autoa. Aina niihin on jotain ropauksia "pitänyt" itse tehdä. Ennen sanottiin Venäläisen IC-moottoripyörän tuontatolinjan päättyvän omistajan autotalliin. Meillä näyttää käyvän samoin aika lailla kaikkien valmistajien tuotteille, paitsi niille erehdyksessä ostetuille, jotka ovat niin toivottomia tapauksia ettei niistä viitsi edes yritää konffata mitään käyttökelpoista.

    Tuosta hybridi-Mersujen kylmäkäytöstä ei ole omaa kokemusta, mutta merkkifoorumilla käy kova pulina aiheesta.

      
  • muokattu 20.01.2022 13:40

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Voi he...in16! Hybridistäni, jonka pitäisi muka olla maailman luotettavin auto, rupesi toinen etujarru laahaamaan ja nyt pitäisi sitten avata jarru aivan kuin jossain ikälopussa romussa. Näköjään talvi on huonoa aikaa hybridille kun pitää liukkauden takia yleensä aloittaa jarrutus niin aikaisin että sähkömoottorin voima riittää jarrutukseen ja jarrupalat juuttuu käytön puutteessa paikoilleen. ...tana!

    Tällaista tämä on ollut jo vuosia eikä se ole hybridin vika. Kuinka paljon muuten teillä päin suolataan?

    740 GLE:ssa on edelleen 34 vuoden ja 440.000 km jälkeen alkuperäiset jarrusylinterit joka pyörässä (tiivisterenkaat olen tosin kertaalleen vaihtanut). Silti jarrut ovat sillä tasolla, että kun keväällä auton liikenteeseen otettuani polkaisen pari kertaa levyt kirkkaaksi, sen jälkeen maantienopeudella jarrulle hyppääminen kädet irti ratista ei aiheuta mitään draamaa. Mutta Seiskaan ei meillä ole ollutkaan talvirenkaita enää 15 vuoteen.

    Sen jälkeen olen rempannut vaimoni alle 100.000 km ajetun meille uutena ostetun auton takajarrut levyjen ruostuttua kevytkenkäisen kuskin autossa pilalle. Tämä siis perinneautomaatilla ilman hybridivetoa.

    Jarrut joutuu nykyisin herkistelemään jokaisessa renkaanvaihdossa.

      
  • muokattu 20.01.2022 13:48

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Harvemmin etujarruissa tuota näkee/kuulee - yleensä ne on ne takajarrut jotka käyttämättömyyttään jumittelee (jos eivät sitten ole "vanhat kunnon rumpujarrut", joissa on sitten omat ongelmansa).

    Jep. Mutta liukuvat etusatulat näyttävät olevan arempia tarttumaan kuin vanhanaikaiset Volvon ja Mersun aiemmin käyttämät sinänsä varsin monimutkaiset nelimäntäiset satulat.

    Ehdottaisin sille jarrunsa jumineelle hybridille sellaista käsittelyä, että väännetään satula selvästi irti levystä ja pumpataan sitä muutaman kerta tunnustellen onko jumi työsylinterissä vai liukutapeissa? Liukutapit ovat arkoja suojakumien haurastumiselle ja rikkoutumiselle, jonka jälkeen vuotopaikasta pääsee suolamoska tapin liukupinnalle arvattavin seurauksin.

    Yleisimpiin jarruihin uusia liukutappisarjoja saa Motonetistä kympillä, joten jos arvasin oikein niin saman tien uudet molemmille puolille niin tulee hyvät ja tasaisesti purevat etujarrut. Lexuksen tapaisen kokoisekseen kuitenkin melko painavan automaattivaihteisen etujarrujen työsylinterien jumittumisen puolesta en lyö vielä vetoa ollenkaan, koska se tapahtuu näin lyhyessä ajassa vain jonkin oudon tilastotappion kautta.

    Pidetään siis peukkua ja arvataan edullisin oikean korjauksen antava vaihtoehto, liukutappisarja kunnolla rasvattuna ja uusilla tiivistekumeilla yht. 20 € molempiin etupyöriin? (kannattaa tietenkin tarkistaa ensin, että vika on oikeasti tuossa eikä sittenkin jarrusylinteri ole jostain syystä tarttumassa).

      
  • muokattu 21.01.2022 20:42

    @740 GLE kirjoitti:
    Pidetään siis peukkua ja arvataan edullisin oikean korjauksen antava vaihtoehto, liukutappisarja kunnolla rasvattuna ja uusilla tiivistekumeilla yht. 20 € molempiin etupyöriin? (kannattaa tietenkin tarkistaa ensin, että vika on oikeasti tuossa eikä sittenkin jarrusylinteri ole jostain syystä tarttumassa).

    Jarru auki > kaikki on kunnossa ja toimii kevyesti, ei mitään jumia missään > osien liikuttelua ja voitelu > jarru kiinni ja kaikki toimii eli mitään vikaa ei löytynyt mistään ja silti jarru laahasi ennen avausta.

    Jälkeenpäin oikein kiinnitin huomiota liukkaalla jarruttamiseen. Käytännössä kaikki jarrutus tapahtuu sähkömoottorilla ja jarrut on käyttämättömänä. Pitää muistaa jatkossa talvellakin oikein jarruttaa jarruilla.

    Pieni tahra kyllä tuli nyt tuon auton luotettavuusmaineeseen.

      
  • muokattu 29.03.2022 23:07

    Luin näitä vuoden vanhoja juttuja taas maaliskuun lopulla 2022, ja toistan tässä, että MB GLE 350de EI lämmitä akkujaan, EI liiku sähköllä alle 12 asteen pakkasella.
    Siihen ei saa moottorin käyntilämpötilaa esiin mihinkään, mutta vaihteiston lämpö on kyllä näkyvissä. Menin liikkeeseen ihmettelemään kun lämpömittari ei noussut koskaan normaaliin käyntilämpötilaan ja silloin selvisi että se olikin vaihteiston lämpö.
    Muuten se on minulle aivan loistava auto.
    Terv. MattiJ

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit