Plug-in hybridin ajotila talvella?

29 kommenttia

Hei,

Hankin noin 1kk sitten uuden plug-in hybridin (Peugeot 3008). Olen varsin tietoinen,että talvella sähkön range on pienempi ja etenkin kovat pakkaset vaikuttavat. Joka tapauksessa ekan parin viikon aikana pystyin hyvin käyttämään sähköistä ajotilaa ja monet kaupunkiajot meni pelkällä sähköllä.Minulla on hyvä latausmahdollisuudet kotona.

Nyt kuitenkin parin päivän aikana auto ei juurikaan käytä sähköä,lähinnä polttomoottoria eikä ajotilaa voi vaihtaa.Mitään vikailmoituksia ei ole.
Kysyisin vaan,että onko tämä ihan normaalia? Kelit tosiaan vaikuttavat mutta mietinpä vain miksi pari viikkoa pakkaskeleillä sähköllä ajaminen toimi hienosti mutta nyt ei tahdo sähköä käyttää.Milloinkohan tilanne muuttuu?
Viisaammat valistakaa,kiitos paljon!

terv
Mikko

  
  • En tiedä tuon auton toimintalogiikkaa, mutta yleensä akun lämpötila ratkaisee paljon noissa plugareissa. Jotain pakkasrajaa kylmemmällä akulla auto ei suostu liikkumaan pelkällä sähköllä. Joissakin toteutukisssi pakkasrajaa kylmemmällä säällä sähköajo onnistuu, kun vain lataa akun lämpimäksi ennen lähtöä.

      
  • Kiitos!Näin olen myös ymmärtänyt mutta miksiköhän sähköllä ajo toimi mainiosti useita viikkoja ja sitten tosiaan viime viikon aikana ei meinaa ollenkaan käyttää.Pakkasia oli aiemminkin.
    Ehkäpä ei kuitenkaan mikään huoltoa tarvitseva vika,luulisi niistä tulevan ilmoituksen?

      
  • muokattu 14.02.2021 17:49

    Eiköhän kevät korjaa kaiken.

    Jos yö on kylmä, niin raskas akku on vielä päivälläkin auringon lämmittäessä pitkään kylmä ilman erillistä* lämmitystä. Uskoisin syyn löytyvän tuolta suunnalta.

    • (Lämmitys sähkövastuksella, lataamalla tai ajamalla.)
      
  • muokattu 14.02.2021 21:41

    @Hesa123 kirjoitti:
    Hei,

    Hankin noin 1kk sitten uuden plug-in hybridin (Peugeot 3008). Olen varsin tietoinen,että talvella sähkön range on pienempi ja etenkin kovat pakkaset vaikuttavat. Joka tapauksessa ekan parin viikon aikana pystyin hyvin käyttämään sähköistä ajotilaa ja monet kaupunkiajot meni pelkällä sähköllä.Minulla on hyvä latausmahdollisuudet kotona.

    Nyt kuitenkin parin päivän aikana auto ei juurikaan käytä sähköä,lähinnä polttomoottoria eikä ajotilaa voi vaihtaa.Mitään vikailmoituksia ei ole.
    Kysyisin vaan,että onko tämä ihan normaalia? Kelit tosiaan vaikuttavat mutta mietinpä vain miksi pari viikkoa pakkaskeleillä sähköllä ajaminen toimi hienosti mutta nyt ei tahdo sähköä käyttää.Milloinkohan tilanne muuttuu?
    Viisaammat valistakaa,kiitos paljon!

    terv
    Mikko

    Minkälainen pysäköintilämmitys sinulla on moottorille, lisälämmitin (webasto) polttomoottorilla vai sähköllä? Onko tankissa bensa vähissä? Webasto ei toimi, jos tankki on vajaa ja auto lämmittää moottoria käyttämällä vasta kun lähdetään liikkeelle. Matkustamon lämmittäminen saattaa myös pitää polttomoottorin päällä, jos lämmitys ei muuten oikein riitä.

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa. En ole tästä kyllä ihan varma, koska minä pidin hybridissä vähintään neljänneksen tankissa aina. Muistelen vain joskus miettineeni, että on vähän epäloogista, ettei auto mene sähköllä, kun bensa on loppumassa. Mutta toisaalta ladattavakin hybridi joutuu joskus lataamaan moottorin avulla, joten akun varauksen ei ehkä kannata antaa laskea, kun bensa on vähissä. Ehkä se menee sähköllä sitten, jos bensa kokonaan loppuu. Neljännestankilla Volvo ei enää käynnistänyt webastoa ajastinohjauksella (ennen lähtöä).

    Edit: siis minun kokemuksen mukaan XC90T8:lla ei voinut ajaa sähköllä talvikelillä parkista lähtiessä, jos tankki oli kovin vajaana. Pysäköintilämmitys ei toiminut ja minun 8km työmatkasta iso osa meni polttiksella ensin lähdön jälkeen ja myös matkan varrella. Erityisesti, jos ajoi hybriditilassa, mutta myös EV-tilassa moottori käynnistyi esim. liikennevaloissa yms. Ilmeisesti lisälämmitin oli pois pelistä ja auto lämmitti vain moottoria käynnistämällä. Pitkän matkan käyttäytymisestä en tiedä, kun en vajaalla tankilla koskaan ajanut pitkää matkaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Hesa123 kirjoitti:
    Hei,

    Hankin noin 1kk sitten uuden plug-in hybridin (Peugeot 3008). Olen varsin tietoinen,että talvella sähkön range on pienempi ja etenkin kovat pakkaset vaikuttavat. Joka tapauksessa ekan parin viikon aikana pystyin hyvin käyttämään sähköistä ajotilaa ja monet kaupunkiajot meni pelkällä sähköllä.Minulla on hyvä latausmahdollisuudet kotona.

    Nyt kuitenkin parin päivän aikana auto ei juurikaan käytä sähköä,lähinnä polttomoottoria eikä ajotilaa voi vaihtaa.Mitään vikailmoituksia ei ole.
    Kysyisin vaan,että onko tämä ihan normaalia? Kelit tosiaan vaikuttavat mutta mietinpä vain miksi pari viikkoa pakkaskeleillä sähköllä ajaminen toimi hienosti mutta nyt ei tahdo sähköä käyttää.Milloinkohan tilanne muuttuu?
    Viisaammat valistakaa,kiitos paljon!

    terv
    Mikko

    Minkälainen pysäköintilämmitys sinulla on moottorille, lisälämmitin (webasto) polttomoottorilla vai sähköllä? Onko tankissa bensa vähissä? Webasto ei toimi, jos tankki on vajaa ja auto lämmittää moottoria käyttämällä vasta kun lähdetään liikkeelle. Matkustamon lämmittäminen saattaa myös pitää polttomoottorin päällä, jos lämmitys ei muuten oikein riitä.

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa. En ole tästä kyllä ihan varma, koska minä pidin hybridissä vähintään neljänneksen tankissa aina. Muistelen vain joskus miettineeni, että on vähän epäloogista, ettei auto mene sähköllä, kun bensa on loppumassa. Mutta toisaalta ladattavakin hybridi joutuu joskus lataamaan moottorin avulla, joten akun varauksen ei ehkä kannata antaa laskea, kun bensa on vähissä. Ehkä se menee sähköllä sitten, jos bensa kokonaan loppuu. Neljännestankilla Volvo ei enää käynnistänyt webastoa ajastinohjauksella (ennen lähtöä).

    Minulla oli ainakin sellainen homma, että pelkällä sähköllä pystyi kyllä ajamaan vaikka bensavalo palaisi, mutta auto ei suostu käynnistämään Webastoa bensavalon palaessa, ei parkissa eikä ajaessa. Lopputulos on se että joko palelet autossa, tai suostut ajamaan bensalla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa.

    Tuo ei koskenut ainakaan omaa plugariani. Toisinaan tuli ajettua pitkiäkin aikoja tankki lähes tyhjänä. Ajoin kerran mielenkiinnosta polttoainetankin tyhjäksi ja auto vaihtoi sulavasti lennosta sähkön käyttövoimaksi. Tympeä ominaisuus tuollainen sähköajon rajoitin, jos jossakin plugarissa sellainen on.

      2
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa.

    Tuo ei koskenut ainakaan omaa plugariani. Toisinaan tuli ajettua pitkiäkin aikoja tankki lähes tyhjänä. Ajoin kerran mielenkiinnosta polttoainetankin tyhjäksi ja auto vaihtoi sulavasti lennosta sähkön käyttövoimaksi. Tympeä ominaisuus tuollainen sähköajon rajoitin, jos jossakin plugarissa sellainen on.

    Minä olin näköjään kirjoittanut vähän väärin. Tarkoitin, että kun bensa oli oikein vähissä, auto ei käyttänyt sähköajoa talvikelillä samalla tavalla kuin lämpimillä. Minä olen luullut, että nykyautoissa ei kannattaisi antaa tankin mennä ihan tyhjäksi enkä koskaan sellaista kokeillut (vai koskeeko se vain dieseliä). Itsekseni vain tuumin, että ehkä auto sitten menisi sähköllä, kun tankki kokonaan tyhjenisi.

    Sen huomasin talvikelillä, että jos tankissa oli bensaa alla 100km matkalle, niin ajastettu lämmitys ei aamulla käynnistynyt. Puhelinsovelluksella sen sai vielä käyntiin manuaaliohjauksella joksikin aikaa.

    Jotenkin, kun malttaisit jättää arvostelevat kommentit pois, niin sinun jutuissa olisi enemmän tolkkua. Plugareissa on erilaisia toteutuksia ja niille on varmaan joku järkiperäinen syy. Yksi juttu on, että plugari ei ole sähköautoksi suunniteltu ja valmistajat ovat miettineet eri tavoin, milloin sähköä käytetään. Tähtäinhän on päästöjen vähentämisessä eikä sähköajon maksimoinnissa.

    Ei pidä ostaa hybridiä, jos itseasiassa halajaa sähköautoa, vaan pitää mennä sähköautokauppaan siinä tapauksessa.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa.

    Tuo ei koskenut ainakaan omaa plugariani. Toisinaan tuli ajettua pitkiäkin aikoja tankki lähes tyhjänä. Ajoin kerran mielenkiinnosta polttoainetankin tyhjäksi ja auto vaihtoi sulavasti lennosta sähkön käyttövoimaksi. Tympeä ominaisuus tuollainen sähköajon rajoitin, jos jossakin plugarissa sellainen on.

    Minä olin näköjään kirjoittanut vähän väärin. Tarkoitin, että kun bensa oli oikein vähissä, auto ei käyttänyt sähköajoa talvikelillä samalla tavalla kuin lämpimillä. Minä olen luullut, että nykyautoissa ei kannattaisi antaa tankin mennä ihan tyhjäksi enkä koskaan sellaista kokeillut (vai koskeeko se vain dieseliä). Itsekseni vain tuumin, että ehkä auto sitten menisi sähköllä, kun tankki kokonaan tyhjenisi.

    Sen huomasin talvikelillä, että jos tankissa oli bensaa alla 100km matkalle, niin ajastettu lämmitys ei aamulla käynnistynyt. Puhelinsovelluksella sen sai vielä käyntiin manuaaliohjauksella joksikin aikaa.

    Jotenkin, kun malttaisit jättää arvostelevat kommentit pois, niin sinun jutuissa olisi enemmän tolkkua. Plugareissa on erilaisia toteutuksia ja niille on varmaan joku järkiperäinen syy. Yksi juttu on, että plugari ei ole sähköautoksi suunniteltu ja valmistajat ovat miettineet eri tavoin, milloin sähköä käytetään. Tähtäinhän on päästöjen vähentämisessä eikä sähköajon maksimoinnissa.

    Ei pidä ostaa hybridiä, jos itseasiassa halajaa sähköautoa, vaan pitää mennä sähköautokauppaan siinä tapauksessa.

    Vanhemmissa dieselautoissa polttoainejärjestelmä piti ilmata jos polttoaine pääsi loppumaan.

    Nykyautoissa on järjestelmä joka sammuttaa moottorin, kun polttoaine on loppumassa. Tankki ei ole täysin tyhjä, kun moottori sammuu. Polttoainetta pitää lisätä yllättävän paljon ennen kuin automatiikka antaa luvan käynnistää moottorin uudelleen. Noin kymmenen litraa lisää polttoainetta niin moottori käynnistyy uudelleen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa.

    Tuo ei koskenut ainakaan omaa plugariani. Toisinaan tuli ajettua pitkiäkin aikoja tankki lähes tyhjänä. Ajoin kerran mielenkiinnosta polttoainetankin tyhjäksi ja auto vaihtoi sulavasti lennosta sähkön käyttövoimaksi. Tympeä ominaisuus tuollainen sähköajon rajoitin, jos jossakin plugarissa sellainen on.

    Minä olin näköjään kirjoittanut vähän väärin. Tarkoitin, että kun bensa oli oikein vähissä, auto ei käyttänyt sähköajoa talvikelillä samalla tavalla kuin lämpimillä. Minä olen luullut, että nykyautoissa ei kannattaisi antaa tankin mennä ihan tyhjäksi enkä koskaan sellaista kokeillut (vai koskeeko se vain dieseliä). Itsekseni vain tuumin, että ehkä auto sitten menisi sähköllä, kun tankki kokonaan tyhjenisi.

    Sen huomasin talvikelillä, että jos tankissa oli bensaa alla 100km matkalle, niin ajastettu lämmitys ei aamulla käynnistynyt. Puhelinsovelluksella sen sai vielä käyntiin manuaaliohjauksella joksikin aikaa.

    Jotenkin, kun malttaisit jättää arvostelevat kommentit pois, niin sinun jutuissa olisi enemmän tolkkua. Plugareissa on erilaisia toteutuksia ja niille on varmaan joku järkiperäinen syy. Yksi juttu on, että plugari ei ole sähköautoksi suunniteltu ja valmistajat ovat miettineet eri tavoin, milloin sähköä käytetään. Tähtäinhän on päästöjen vähentämisessä eikä sähköajon maksimoinnissa.

    Ei pidä ostaa hybridiä, jos itseasiassa halajaa sähköautoa, vaan pitää mennä sähköautokauppaan siinä tapauksessa.

    Dieseleiden todella korkeat paineet pistävät tosiaan pumput tiukille, enkä lähtisi dieselillä tekemään samaa koetta.

    Se, ettei polttoainetoimisen lisälämppärit toimi bensan ollessa vähissä, on ihan perustoimintoja ja hyvin ymmärrettävä sellainen, mutta millä tavoin voi selittää sen, ettei sähköllä voisi ajaa bensan ollessa vähissä? Itse en keksi tuosta kuin haittaa ja siksi arvostelen huonoksi tuollaisen ominaisuuden. Jos sulla on parempaa tietoa, niin kerro toki, että miten tuollainen sähköajon rajoittaminen vähentää päästöjä? Mitä hyötyä tuosta ylipäätään voisi olla?

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Eiköhän kevät korjaa kaiken.

    Jos yö on kylmä, niin raskas akku on vielä päivälläkin auringon lämmittäessä pitkään kylmä ilman erillistä* lämmitystä. Uskoisin syyn löytyvän tuolta suunnalta.

    • (Lämmitys sähkövastuksella, lataamalla tai ajamalla.)

    Onhan noita kaikenlaisia ratkaisuja tullut eri valmistajilta esiin:

    https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160511/volkswagen-passat-gte-och-golf-gte-stoter-pa-patrull-i-svenskt-vinterklimat/

      
  • Polttoainetankki tyhjänä ajelu ei ole kovin viisasta sillä lähes tyhjään tankkiin pääsee helposti tiivistymään kosteutta ja se aiheuttaa ongelmia polttoainejärjestelmään.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa.

    Tuo ei koskenut ainakaan omaa plugariani. Toisinaan tuli ajettua pitkiäkin aikoja tankki lähes tyhjänä. Ajoin kerran mielenkiinnosta polttoainetankin tyhjäksi ja auto vaihtoi sulavasti lennosta sähkön käyttövoimaksi. Tympeä ominaisuus tuollainen sähköajon rajoitin, jos jossakin plugarissa sellainen on.

    Minä olin näköjään kirjoittanut vähän väärin. Tarkoitin, että kun bensa oli oikein vähissä, auto ei käyttänyt sähköajoa talvikelillä samalla tavalla kuin lämpimillä. Minä olen luullut, että nykyautoissa ei kannattaisi antaa tankin mennä ihan tyhjäksi enkä koskaan sellaista kokeillut (vai koskeeko se vain dieseliä). Itsekseni vain tuumin, että ehkä auto sitten menisi sähköllä, kun tankki kokonaan tyhjenisi.

    Sen huomasin talvikelillä, että jos tankissa oli bensaa alla 100km matkalle, niin ajastettu lämmitys ei aamulla käynnistynyt. Puhelinsovelluksella sen sai vielä käyntiin manuaaliohjauksella joksikin aikaa.

    Jotenkin, kun malttaisit jättää arvostelevat kommentit pois, niin sinun jutuissa olisi enemmän tolkkua. Plugareissa on erilaisia toteutuksia ja niille on varmaan joku järkiperäinen syy. Yksi juttu on, että plugari ei ole sähköautoksi suunniteltu ja valmistajat ovat miettineet eri tavoin, milloin sähköä käytetään. Tähtäinhän on päästöjen vähentämisessä eikä sähköajon maksimoinnissa.

    Ei pidä ostaa hybridiä, jos itseasiassa halajaa sähköautoa, vaan pitää mennä sähköautokauppaan siinä tapauksessa.

    Dieseleiden todella korkeat paineet pistävät tosiaan pumput tiukille, enkä lähtisi dieselillä tekemään samaa koetta.

    Se, ettei polttoainetoimisen lisälämppärit toimi bensan ollessa vähissä, on ihan perustoimintoja ja hyvin ymmärrettävä sellainen, mutta millä tavoin voi selittää sen, ettei sähköllä voisi ajaa bensan ollessa vähissä? Itse en keksi tuosta kuin haittaa ja siksi arvostelen huonoksi tuollaisen ominaisuuden. Jos sulla on parempaa tietoa, niin kerro toki, että miten tuollainen sähköajon rajoittaminen vähentää päästöjä? Mitä hyötyä tuosta ylipäätään voisi olla?

    Kirjoitin liian yleispätevästi, koska tiedän vain omista ajorupeamistani. Olisiko niin, että bensan ollessa vähissä auto ei käyttänyt lisälämmitintä ja jos matkustamon lämpötila edellytti lämmittämistä, niin auto käynnisti moottorin. Sama juttu, kun syksy eteni ja lisälämmitin oli auton asetuksista otettu pois päältä, niin moottori alkoi käynnistellä lähtiessä ja kesken matkankin ja siitä muisti ottaa lisälämmittimen taas käyttöön. Että kyllä se varmaan liittyi lämmittämiseen se käynnistely. Polttoaineen säästämiseksi auto kulkee polttiksella, joka tuottaa lämmön sivutuotteena ja samalla matka edistyy. Jos ajettaisiin sähköllä ja lämmitettäisiin lisälämmittimellä polttoaine kuluisi "hukkaan" ja bensa-ajorange pienenisi koko ajan samalla kun sähkörangekin pienenisi. Jos olisi sähkölämmitys, niin voisi sekä ajaa että lämmittää sähköllä, mutta sähkön loputtua pitäisi sitten lämmittää moottori ja ajaa bensalla joka tapauksessa. Polttista ei silloin tarvitsisi käynnistää ihan lyhyillä matkoilla talvellakaan.

    Nyt kun olen saanut sähköauton kanssa vähän etäisyyttä plugariaikoihin, niin huomaan, että minäkin yritin ajaa sähköllä suorastaan puolipakollakin. Mutta otaksun, ettei plugareita ole suunniteltu olemaan sähköautoja. Niiden järjestelmää ei myöskään ole suunniteltu erityisesti lyhyitä matkoja varten vaan alentamaan päästöjä auton käytössä yleensä.

    Polttoainetoiminen lämmitys on järkiratkaisu pohjoisissa kylmissä oloissa. Sähkölämmitys on hyvä lisä. Teslan kulutuksesta huomaan selkeästi, että hitaassa kaupunkiliikenteessä kulutus on pakkasella korkea, eli 100-jopa 200Wh/km suurempi kuin syksyisellä ilmalla, kun lämpötila on selvästi plussalla. Akun lämmittäminen vie energiaa, mutta niin vie matkustamon lämmityskin.

    Pitkän matkan range ei kuitenkaan putoa niin dramaattisesti kuin kaupunkiajon perusteella voisi kuvitella. Ja syy on tietysti se, että lämmitysenergian määrä riippuu lämmitysajasta eikä ajetuista kilometreistä.

    Plugarissa olisi hyvä olla sekä polttoainetoiminen että sähkötoiminen lämmitys matkustamoa varten, koska plugarissa joka tapauksessa on polttoaine mukana. Plugari on polttomoottoriauto.

      1
  • -12, auto webastolla lämpimäksi ja yön yli latauksessa. Polttomoottori käynnistyy heti liikkeelle lähdettäessä, n. 500m järjestelmä sallii sähkökäytölle vaihdon. Sitä en tosin huomannut katsoa olisiko se sallinut sähkökäytön ENNEN liikkeellelähtöä ja polttiksen käynnistymistä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Plugarissa olisi hyvä olla sekä polttoainetoiminen että sähkötoiminen lämmitys matkustamoa varten, koska plugarissa joka tapauksessa on polttoaine mukana. Plugari on polttomoottoriauto.

    Onko polttoainetoiminen lämmitin parempi lämmitin, kuin polttomoottori joka lämmityksen ohella myös liikuttaa autoa?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Plugarissa olisi hyvä olla sekä polttoainetoiminen että sähkötoiminen lämmitys matkustamoa varten, koska plugarissa joka tapauksessa on polttoaine mukana. Plugari on polttomoottoriauto.

    Onko polttoainetoiminen lämmitin parempi lämmitin, kuin polttomoottori joka lämmityksen ohella myös liikuttaa autoa?

    Se lienee tilannekohtaista. Jos sähkö riittää ajoihin niin pelkkä lämmitin vienee vähemmän bensaa kuin moottori. Jos ei riitä, niin moottorilla ajo ja lämmitys tuonee synergiaetuja

      2
  • muokattu 15.02.2021 11:53

    @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Plugarissa olisi hyvä olla sekä polttoainetoiminen että sähkötoiminen lämmitys matkustamoa varten, koska plugarissa joka tapauksessa on polttoaine mukana. Plugari on polttomoottoriauto.

    Onko polttoainetoiminen lämmitin parempi lämmitin, kuin polttomoottori joka lämmityksen ohella myös liikuttaa autoa?

    Se lienee tilannekohtaista. Jos sähkö riittää ajoihin niin pelkkä lämmitin vienee vähemmän bensaa kuin moottori. Jos ei riitä, niin moottorilla ajo ja lämmitys tuonee synergiaetuja

    Eli mielummin ostaa polttoainetta lisälämmittimellä lämmitykseen ja sähköä liikkumiseen lyhyillä matkoilla, kun polttoainetta moottoriin, joka liikuttaa ja lämmittää?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Minulla oli ainakin sellainen homma, että pelkällä sähköllä pystyi kyllä ajamaan vaikka bensavalo palaisi, mutta auto ei suostu käynnistämään Webastoa bensavalon palaessa, ei parkissa eikä ajaessa. Lopputulos on se että joko palelet autossa, tai suostut ajamaan bensalla.

    Oikein kytketty Webasto ei suostu vetämään akkua eikä tankkia tyhjäksi, koska ei se lämmitin saa muuttua ajonestoksi missään olosuhteissa.

    Volvo on Call auttanee tässä, koska sillä voi seurata polttoainemäärää etänäkin? Ainoa yksityiskäytössä olevassa autossani käyttämäni MercedesMe sovellus on polttoainemäärän hälytys puhelimeeni 2 litraa ennen merkkivalon syttymistä, ettei kesken työmatkan syttyvä polttoainevaroitus estä lämmitystä illalla ennen kotiin lähtöä.

      1
  • muokattu 15.02.2021 14:19

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Eli mielummin ostaa polttoainetta lisälämmittimellä lämmitykseen ja sähköä liikkumiseen lyhyillä matkoilla, kun polttoainetta moottoriin, joka liikuttaa ja lämmittää?

    Näin pyrkisin tekemään matkoilla, joille akku riittää ja perusteluni on henkilöautoissa käytettyjen lämmittimien tyypillistä kulutusta edustavan Webasto Thermotopin kulutus 0.6 litraa tunnissa.

    Iso mäntämoottori vie helposti enemmän jo tyhjäkäynnilläkin etenkin alle käyntilämpöisenä käynnistettäessä. Juuri siksi pidän NHB:n kertomaa periaatetta antaa kuljettajan päättää oikeana. Jos jossain kovalla pakkasella on olemassa lämpötila, jossa on tekninen syy herättää myös mäntämoottori, niin olkoon sitten niin, mutta bensan polttaminen kovin lähellä nollaa jättää pokeritermein arvoa pöydälle ihan turhaan.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Minulla oli ainakin sellainen homma, että pelkällä sähköllä pystyi kyllä ajamaan vaikka bensavalo palaisi, mutta auto ei suostu käynnistämään Webastoa bensavalon palaessa, ei parkissa eikä ajaessa. Lopputulos on se että joko palelet autossa, tai suostut ajamaan bensalla.

    Oikein kytketty Webasto ei suostu vetämään akkua eikä tankkia tyhjäksi, koska ei se lämmitin saa muuttua ajonestoksi missään olosuhteissa.

    Volvo on Call auttanee tässä, koska sillä voi seurata polttoainemäärää etänäkin? Ainoa yksityiskäytössä olevassa autossani käyttämäni MercedesMe sovellus on polttoainemäärän hälytys puhelimeeni 2 litraa ennen merkkivalon syttymistä, ettei kesken työmatkan syttyvä polttoainevaroitus estä lämmitystä illalla ennen kotiin lähtöä.

    Juu, eihän tuo mikään oikea ongelma ole, seurasi sitä sitten bensamittarista tai VoCista. MMe:n tarkkuutta siitä ei taida saada irti, ja noin käy silloin tällöin, bensavalo syttyy kotimatkalla eikä vaan jaksa käydä tankilla ennen aamua.

    Tosin, auton antama bensa-range on melkoista arpomista, se kun saattaa parin-kolmen kymmenen kilometrin ajon jälkeen lisääntyä saman verran. Ikiliikkujasta ei kuitenkaan liene kyse, vaan siitä että plugarin kulutus vaihtelee eri olosuhteissa niin paljon, että "loppumatkan" määrittely lienee aika haasteellista. Veikkaisin että erityisesti rauhallinen maantieajo "pidentää" rangea.

    Mutta se ettei Webasto söisi akkua tyhjäksi on vähän enemmän toiveajattelua kuin kovaa faktaa. Sen toki PITÄISI olla niin ihan tehtaalta saakka, mutta ei se käytännön olosuhteissa kuitenkaan mene niin. Toki voi olla niin että webasto ei teknisesti ottaen ole purkanut akkua liikaa, mutta silti kylmäkäynnistyksen (tai webasto-lämpimän, mutta silti apulaitteiden osalta kylmän) vaatima virtamäärä on liikaa eikä auto käynnisty ilman lisävirtaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen sellaisessa käsityksessä, että ladattavalla hybridillä ei voi ajaa tankki tyhjänä sähkölläkään vaikka akku olisi täynnä ja auto käyttää bensa-ajoa, kun tankki on oikein vajaa.

    Tuo ei koskenut ainakaan omaa plugariani. Toisinaan tuli ajettua pitkiäkin aikoja tankki lähes tyhjänä. Ajoin kerran mielenkiinnosta polttoainetankin tyhjäksi ja auto vaihtoi sulavasti lennosta sähkön käyttövoimaksi. Tympeä ominaisuus tuollainen sähköajon rajoitin, jos jossakin plugarissa sellainen on.

    Minä olin näköjään kirjoittanut vähän väärin. Tarkoitin, että kun bensa oli oikein vähissä, auto ei käyttänyt sähköajoa talvikelillä samalla tavalla kuin lämpimillä. Minä olen luullut, että nykyautoissa ei kannattaisi antaa tankin mennä ihan tyhjäksi enkä koskaan sellaista kokeillut (vai koskeeko se vain dieseliä). Itsekseni vain tuumin, että ehkä auto sitten menisi sähköllä, kun tankki kokonaan tyhjenisi.

    Sen huomasin talvikelillä, että jos tankissa oli bensaa alla 100km matkalle, niin ajastettu lämmitys ei aamulla käynnistynyt. Puhelinsovelluksella sen sai vielä käyntiin manuaaliohjauksella joksikin aikaa.

    Jotenkin, kun malttaisit jättää arvostelevat kommentit pois, niin sinun jutuissa olisi enemmän tolkkua. Plugareissa on erilaisia toteutuksia ja niille on varmaan joku järkiperäinen syy. Yksi juttu on, että plugari ei ole sähköautoksi suunniteltu ja valmistajat ovat miettineet eri tavoin, milloin sähköä käytetään. Tähtäinhän on päästöjen vähentämisessä eikä sähköajon maksimoinnissa.

    Ei pidä ostaa hybridiä, jos itseasiassa halajaa sähköautoa, vaan pitää mennä sähköautokauppaan siinä tapauksessa.

    Dieseleiden todella korkeat paineet pistävät tosiaan pumput tiukille, enkä lähtisi dieselillä tekemään samaa koetta.

    Se, ettei polttoainetoimisen lisälämppärit toimi bensan ollessa vähissä, on ihan perustoimintoja ja hyvin ymmärrettävä sellainen, mutta millä tavoin voi selittää sen, ettei sähköllä voisi ajaa bensan ollessa vähissä? Itse en keksi tuosta kuin haittaa ja siksi arvostelen huonoksi tuollaisen ominaisuuden. Jos sulla on parempaa tietoa, niin kerro toki, että miten tuollainen sähköajon rajoittaminen vähentää päästöjä? Mitä hyötyä tuosta ylipäätään voisi olla?

    Kirjoitin liian yleispätevästi, koska tiedän vain omista ajorupeamistani. Olisiko niin, että bensan ollessa vähissä auto ei käyttänyt lisälämmitintä ja jos matkustamon lämpötila edellytti lämmittämistä, niin auto käynnisti moottorin. Sama juttu, kun syksy eteni ja lisälämmitin oli auton asetuksista otettu pois päältä, niin moottori alkoi käynnistellä lähtiessä ja kesken matkankin ja siitä muisti ottaa lisälämmittimen taas käyttöön. Että kyllä se varmaan liittyi lämmittämiseen se käynnistely. Polttoaineen säästämiseksi auto kulkee polttiksella, joka tuottaa lämmön sivutuotteena ja samalla matka edistyy. Jos ajettaisiin sähköllä ja lämmitettäisiin lisälämmittimellä polttoaine kuluisi "hukkaan" ja bensa-ajorange pienenisi koko ajan samalla kun sähkörangekin pienenisi. Jos olisi sähkölämmitys, niin voisi sekä ajaa että lämmittää sähköllä, mutta sähkön loputtua pitäisi sitten lämmittää moottori ja ajaa bensalla joka tapauksessa. Polttista ei silloin tarvitsisi käynnistää ihan lyhyillä matkoilla talvellakaan.

    Kylmän polttomoottorin käynnistely lämmitystä varten ei kyllä säästä mitään. Vielä jos käyttö on sellaista, että moottori pyörii startin jälkeen vähän aikaa ja sitten matka jatkuu sähköllä, niin tuo on takuulla hyötysuhteeltaan paljon huonompi vaihtoehto kuin ajaa sähköllä ja lämmittää lisälämmittimellä. Polttomoottori kannattaisi käynnistää vain kerran ja vain silloin, kun sähkö ei riitä matkantekoon ja ajetaan suurella nopeudella.

    Nyt kun olen saanut sähköauton kanssa vähän etäisyyttä plugariaikoihin, niin huomaan, että minäkin yritin ajaa sähköllä suorastaan puolipakollakin. Mutta otaksun, ettei plugareita ole suunniteltu olemaan sähköautoja. Niiden järjestelmää ei myöskään ole suunniteltu erityisesti lyhyitä matkoja varten vaan alentamaan päästöjä auton käytössä yleensä.

    En oikein ymmärrä, mikä pointti tuossa "erityisesti lyhyitä matkoja varten suunnittelussa" on. Hyvin toteutettu järjestelmä toimii hyvin kaiken mittaisilla matkoilla.

    Polttoainetoiminen lämmitys on järkiratkaisu pohjoisissa kylmissä oloissa. Sähkölämmitys on hyvä lisä. Teslan kulutuksesta huomaan selkeästi, että hitaassa kaupunkiliikenteessä kulutus on pakkasella korkea, eli 100-jopa 200Wh/km suurempi kuin syksyisellä ilmalla, kun lämpötila on selvästi plussalla. Akun lämmittäminen vie energiaa, mutta niin vie matkustamon lämmityskin.

    Matkustamon lämmittäminen ei niin valtavasti vie säköä akusta, kun lämmittää sisätilat verkkosähköllä ennen lähtöä. Plugaria joutuu muutenkin latamaan usein, niin tuo hoituu sopivasti siinä samalla. Muut vaihtoehdot ovat akulla tai polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä esilämmittäminen.

    Pitkän matkan range ei kuitenkaan putoa niin dramaattisesti kuin kaupunkiajon perusteella voisi kuvitella. Ja syy on tietysti se, että lämmitysenergian määrä riippuu lämmitysajasta eikä ajetuista kilometreistä.

    Ajasta, tarpeesta, säädöistä, olosuhteista, nopeudesta...

    Plugarissa olisi hyvä olla sekä polttoainetoiminen että sähkötoiminen lämmitys matkustamoa varten, koska plugarissa joka tapauksessa on polttoaine mukana. Plugari on polttomoottoriauto.

    Viimeksi kun tarkastin, niin plugari oli ladattava sähköhybridi.

      3
  • muokattu 16.02.2021 15:25

    @M880 kirjoitti:
    Tosin, auton antama bensa-range on melkoista arpomista, se kun saattaa parin-kolmen kymmenen kilometrin ajon jälkeen lisääntyä saman verran.

    Oma 2 litran ennakkovaroituksenikin on worst-case skenaarion varalle mitoitettu.

    Mutta se ettei Webasto söisi akkua tyhjäksi on vähän enemmän toiveajattelua kuin kovaa faktaa.

    Ei se minun autossani ole. Ensimmäiset varoitukset saatuani ajoin samoilla akuilla vielä vuoden kunnes seuraavana talvena alkoi jännitekatkoja tulla jo häiritsevän usein hyvin lyhyen lämmitysjakson jälkeen, minkä seurauksena jouduin lähtemään kylmällä autolla. Tilanteesta ei jää mitään epäselvää, kun kylmä auto sanoo kojetaulussa katkaisseensa lämmityksen akun alhaisen varaustilan vuoksi.

    Sen toki PITÄISI olla niin ihan tehtaalta saakka, mutta ei se käytännön olosuhteissa kuitenkaan mene niin. Toki voi olla niin että webasto ei teknisesti ottaen ole purkanut akkua liikaa, mutta silti kylmäkäynnistyksen (tai webasto-lämpimän, mutta silti apulaitteiden osalta kylmän) vaatima virtamäärä on liikaa eikä auto käynnisty ilman lisävirtaa.

    Autoon tehtaalla asennetut akut vaihdettiin muistaakseni 6 - 7 vuoden jälkeen kuskin hermostuttua toistuvaan lämmityksen jännitekatkoon. Yhtään ainoaa kertaa en edes kuullut startin äänestä tai erottanut mistään muustakaan että akkuni olisivat finaalissa. Webasto nimenomaan antoi varoituksen ajoissa silloin kun en sitä mistään muualta olisi voinut tietää mittaamatta akkujännitettä startin aikana ja auton ollessa parkissa poltin ja puhallin päällä.

    Vanhojen akkujen viimeinenkin startti räjäytti dieselin tulille kertalaakista kirjaimellisesti kuin palmun alta normaaliin tapaan automaattistartilla avaimella starttiasentoa hipaisten. Vanhojen akkujen viimeinen startti kuulosti aivan samalta kuin normaalistikin, vaikka akkujännite kävi niin alhaalla, että jouduin akkujen vaihdon jälkeen nollaamaan pitkän listan startissa syntyneitä vikakoodeja ympäri autoa.

    Näillä näytöillä olen edelleen sitä mieltä, että oikein kytketty Webasto VÄHENTÄÄ akun tyhjenemisestä johtuvan starttausongelman riskiä.

    Tässä on tosin avainsanana AGM akku, joka säilyttää perinteiseen lyijyakkuun verrattuna ylivoimaisen suuren purkausvirtansa aivan loppuun saakka, sekä ehjän akun tyhjentyessä että akun vähitellen vanhentuessa. Perinneakku alkaa generoida VOU-VOU-VOU... efektiä purkausvirran alentuessa jännitteen myötä. Samasta syystä johtuen tosin AGM akun jännitelvalvonta on vaikeampi kalibroida kohdilleen, koska perinteisen lyijyakun mittauskäyrällä ei AGM:n kanssa tee mitään.

    Jotain on pielessä, jos akku ehtii starttikelvottomaan kuntoon Webaston huomaamatta.

      
  • muokattu 16.02.2021 17:48

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tosin, auton antama bensa-range on melkoista arpomista, se kun saattaa parin-kolmen kymmenen kilometrin ajon jälkeen lisääntyä saman verran.

    Oma 2 litran ennakkovaroituksenikin on worst-case skenaarion varalle mitoitettu.

    Mutta se ettei Webasto söisi akkua tyhjäksi on vähän enemmän toiveajattelua kuin kovaa faktaa.

    Ei se minun autossani ole. Ensimmäiset varoitukset saatuani ajoin samoilla akuilla vielä vuoden kunnes seuraavana talvena alkoi jännitekatkoja tulla jo häiritsevän usein hyvin lyhyen lämmitysjakson jälkeen, minkä seurauksena jouduin lähtemään kylmällä autolla. Tilanteesta ei jää mitään epäselvää, kun kylmä auto sanoo kojetaulussa katkaisseensa lämmityksen akun alhaisen varaustilan vuoksi.

    Sinä et kelpaa esimerkiksi keskivertoautoilijasta 🙂

    Sen toki PITÄISI olla niin ihan tehtaalta saakka, mutta ei se käytännön olosuhteissa kuitenkaan mene niin. Toki voi olla niin että webasto ei teknisesti ottaen ole purkanut akkua liikaa, mutta silti kylmäkäynnistyksen (tai webasto-lämpimän, mutta silti apulaitteiden osalta kylmän) vaatima virtamäärä on liikaa eikä auto käynnisty ilman lisävirtaa.

    Autoon tehtaalla asennetut akut vaihdettiin muistaakseni 6 - 7 vuoden jälkeen kuskin hermostuttua toistuvaan lämmityksen jännitekatkoon. Yhtään ainoaa kertaa en edes kuullut startin äänestä tai erottanut mistään muustakaan että akkuni olisivat finaalissa. Webasto nimenomaan antoi varoituksen ajoissa silloin kun en sitä mistään muualta olisi voinut tietää mittaamatta akkujännitettä startin aikana ja auton ollessa parkissa poltin ja puhallin päällä.

    Vanhojen akkujen viimeinenkin startti räjäytti dieselin tulille kertalaakista kirjaimellisesti kuin palmun alta normaaliin tapaan automaattistartilla avaimella starttiasentoa hipaisten. Vanhojen akkujen viimeinen startti kuulosti aivan samalta kuin normaalistikin, vaikka akkujännite kävi niin alhaalla, että jouduin akkujen vaihdon jälkeen nollaamaan pitkän listan startissa syntyneitä vikakoodeja ympäri autoa.

    Näillä näytöillä olen edelleen sitä mieltä, että oikein kytketty Webasto VÄHENTÄÄ akun tyhjenemisestä johtuvan starttausongelman riskiä.

    Tässä on tosin avainsanana AGM akku, joka säilyttää perinteiseen lyijyakkuun verrattuna ylivoimaisen suuren purkausvirtansa aivan loppuun saakka, sekä ehjän akun tyhjentyessä että akun vähitellen vanhentuessa. Perinneakku alkaa generoida VOU-VOU-VOU... efektiä purkausvirran alentuessa jännitteen myötä. Samasta syystä johtuen tosin AGM akun jännitelvalvonta on vaikeampi kalibroida kohdilleen, koska perinteisen lyijyakun mittauskäyrällä ei AGM:n kanssa tee mitään.

    Jotain on pielessä, jos akku ehtii starttikelvottomaan kuntoon Webaston huomaamatta.

    Hyvin mahdollista että vähentää. Minä tai urani aikana edustamani eri organisaatiot tai näiden yhteistyökumppanit eivät juurikaan saa yhteydenottoja asiakkailta jotka kertovat auton käynnistyneen normaalisti, eikä mitään haaveriakaan ole sattunut 🙂

    Tuskin olemme tälläkään kertaa eri mieltä, koska sinä sanot että Webasto vähentää käynnistysongelmia, ja minä sanon ettei se estä niitä. Ei ole kovin tavatonta että Webasto on soinut iloisesti, mutta startille ei riitä virtaa. Sehän ei tosiaan "vouvvaa", vaan lähinnä naksuu/tärisee/tikittää, miten sitä nyt kukin haluaakaan kuvailla.

      1
  • Ladattava hybridi on voittopuolisesti polttomoottoriauto. Onhan nykyään muutama plugari, jolla on lähes 100km sähköajorange, mutta yleisesti ottaen plugareilla ajetaan paljon polttoaineen voimalla eikä 100km myöskään ole paljon.

    Hybriditekniikalla pyritään alentamaan polttoaineen kulutusta eli päästöjä. Polttomoottoriautossa on ihan luontevaa, että sitä lämmitetään polttoaineella. On etu, jos lisäksi on sähkölämmitys, mutta talviolosuhteissa autossa olisi hyvä olla webasto. Jos ajetaan lyhyttä matkaa, ei päästöjä tule senkään tähden paljoa.

    Ei täyssähköautossakaan olisi pahitteeksi olla polttoainetoiminen lämmitys, mutta on tietysti ymmärrettävää, että niihin ei sitä tehdä. Ehkä sitten tehdään, kun sähköautot lisääntyvät ja täyttävät maan(tiet). Biopolttoaineella toimiva lämmitin voisi lämmittää akkua ja matkustamoa, kun TM:n iskuryhmä lähtee pohjoiseen. Ja niin voisivat muutkin käyttäjät hyödyntää sähkökantamaa lyhentämätöntä lämmitintä. Ihan faktahan se on, että kunnon pakkaset syövät lämmitysenergiaa ja olisi käteväämpää kuskata mukana vain lämmitintä kuin kokonaista mäntämoottoria tykötarpeineen.

    Plugareita ei suunnitella vain lyhyitä matkoja ajatellen ja plugarin päästöjen alentaminen toimii hyvin myös polttoainetoimisen lämmittimen kanssa. Oleellistahan ei lopulta ole se paljonko auton päästöt ovat per 100km vaan se, paljonko autosta lähtee päästöjä kaiken kaikkiaan. Lisälämmitin ei kuluta kovin paljoa ja antaa autolle pidemmän matkan sähköajoa verrattuna siihen, että lämmitettäisiin sähköllä. Ja webasto parantaa paljon auton käyttökokemusta mm. siksi, että pysäköityä autoa voi lämmittää ilman, että se lyhentää ajosädettä, vaikka auto ei olisi sähköpiuhassa kiinni.

    En väitä mitään plugarista, jossa on vain sähkölämmitys, koska en tiedä sellaisen käyttökokemuksesta mitään, mutta pidän erittäin hyvänä, jos plugarissa on ihan oikea webasto. Sähkölämmitys olisi "kiva lisä" ilman muuta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ladattava hybridi on voittopuolisesti polttomoottoriauto. Onhan nykyään muutama plugari, jolla on lähes 100km sähköajorange, mutta yleisesti ottaen plugareilla ajetaan paljon polttoaineen voimalla eikä 100km myöskään ole paljon.

    Ei täyssähköautossakaan olisi pahitteeksi olla polttoainetoiminen lämmitys, mutta on tietysti ymmärrettävää, että niihin ei sitä tehdä. Ehkä sitten tehdään, kun sähköautot lisääntyvät ja täyttävät maan(tiet). Biopolttoaineella toimiva lämmitin voisi lämmittää akkua ja matkustamoa, kun TM:n iskuryhmä lähtee pohjoiseen. Ja niin voisivat muutkin käyttäjät hyödyntää sähkökantamaa lyhentämätöntä lämmitintä.

    En väitä mitään plugarista, jossa on vain sähkölämmitys, koska en tiedä sellaisen käyttökokemuksesta mitään, mutta pidän erittäin hyvänä, jos plugarissa on ihan oikea webasto. Sähkölämmitys olisi "kiva lisä" ilman muuta.

    Jos plugaria käyttää voittopuolisesti polttomoottoriautona, niin silloin on ostettu käyttöprofiiliin huonosti sopiva auto tai sitten ei viitsitä ladata. Plugareilla ajaa jo tyypillisesti suomalaisen keskimääräisen päivämatkan sähköllä, niin aika monen pitäisi kyllä pystyä ajamaan enimmäkseen sähköllä.

    Polttimien mahdolliset edut täyssähköautoissa vähenevät koko ajan, kun sähköautojen lämmitysjärjestelmät kehittyvät ja ranget pidentyvät. Ehkä polttimilla olisi paikkansa esim. poliisi- tai taksiautoissa, joilla pitää mahdollisesti olla pitkiäkin aikoja paikallaan ja lämmittää autoa, mutta muuten edut ovat hyvin kyseenalaisia.

    Mulla on kokemusta plugarista, jossa oli molemmat lämmittimet ja näin jälkeen päin pidän Webastoa hukkainvestointina. Sen käyttö jäi tosi vähiin, kun lämmitys tapahtui lähes aina sähköllä.

      2
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ladattava hybridi on voittopuolisesti polttomoottoriauto. Onhan nykyään muutama plugari, jolla on lähes 100km sähköajorange, mutta yleisesti ottaen plugareilla ajetaan paljon polttoaineen voimalla eikä 100km myöskään ole paljon.

    Ei täyssähköautossakaan olisi pahitteeksi olla polttoainetoiminen lämmitys, mutta on tietysti ymmärrettävää, että niihin ei sitä tehdä. Ehkä sitten tehdään, kun sähköautot lisääntyvät ja täyttävät maan(tiet). Biopolttoaineella toimiva lämmitin voisi lämmittää akkua ja matkustamoa, kun TM:n iskuryhmä lähtee pohjoiseen. Ja niin voisivat muutkin käyttäjät hyödyntää sähkökantamaa lyhentämätöntä lämmitintä.

    En väitä mitään plugarista, jossa on vain sähkölämmitys, koska en tiedä sellaisen käyttökokemuksesta mitään, mutta pidän erittäin hyvänä, jos plugarissa on ihan oikea webasto. Sähkölämmitys olisi "kiva lisä" ilman muuta.

    Jos plugaria käyttää voittopuolisesti polttomoottoriautona, niin silloin on ostettu käyttöprofiiliin huonosti sopiva auto tai sitten ei viitsitä ladata. Plugareilla ajaa jo tyypillisesti suomalaisen keskimääräisen päivämatkan sähköllä, niin aika monen pitäisi kyllä pystyä ajamaan enimmäkseen sähköllä.

    Polttimien mahdolliset edut täyssähköautoissa vähenevät koko ajan, kun sähköautojen lämmitysjärjestelmät kehittyvät ja ranget pidentyvät. Ehkä polttimilla olisi paikkansa esim. poliisi- tai taksiautoissa, joilla pitää mahdollisesti olla pitkiäkin aikoja paikallaan ja lämmittää autoa, mutta muuten edut ovat hyvin kyseenalaisia.

    Mulla on kokemusta plugarista, jossa oli molemmat lämmittimet ja näin jälkeen päin pidän Webastoa hukkainvestointina. Sen käyttö jäi tosi vähiin, kun lämmitys tapahtui lähes aina sähköllä.

    Luulen, että se keskimääräinen päivittäinen ajomatka on harhaanjohtava, jos se on laskettu vuotuiset ajot/päivät.

    Olen vahvasti sitä mieltä, että plugaria ei ole tarkoitettu sähköautoksi, vaan hybriditekniikalla on tarkoitus alentaa päästöjä. Oletus on siis, että autoa käytetään kuten kukakin käyttää ja on tavallisempaa, että matkoja ajetaan polttomoottorin voimalla kuin, että ajetaan pelkästään sähköllä plugarilla.

    Minun ajoympäristössä Teslan vastuslämmitys on ainakin toistaiseksi ollut riittävä siinä mielessä, että en ole joutunut lataamisen kanssa säätämään yhtään enempää pakkaspäivinä kuin kesälläkään. Mutta olisiko range kovalla pakkasella parempi, jos autossa olisi lämmönlähde, joka ei kuormita ajoakkua ja joka lämittää sisätilat ja akkua? Olisi se. Se on fakta. Vaikka sähköauton lämmitysjärjestelmä paranisi ja lämmöneristys myös paranisi, niin tuo fakta ei siitä muutu. Eri asia on sitten se, onko sähkölämmitys ja range riittävä tiettyihin olosuhteisiin. Kyllä se on riittävä moniin olosuhteisiin. TM:n testaajille se ei ole riittävä ehkä missään olosuhteissa?

      
  • muokattu 17.02.2021 14:27

    @M880 kirjoitti:
    Tuskin olemme tälläkään kertaa eri mieltä, koska sinä sanot että Webasto vähentää käynnistysongelmia, ja minä sanon ettei se estä niitä.

    Myönnän olettaneeni, että nähtyään kylmäksi jääneen auton mittaritaulussa ilmoituksen lämmityksen katkaisusta alhaisen akkujännitteen vuoksi kuljettaja tosiaan lähivuosina tekisi asialle jotain.

    Mutta syytön se Webasto heikon akun vuoksi käynnistymättömään autoon on. Webastolla on myös alibi, se on nimittäin lakannut käynnistymästä jo paljon moottoria aiemmin.

    Ei ole kovin tavatonta että Webasto on soinut iloisesti, mutta startille ei riitä virtaa. Sehän ei tosiaan "vouvvaa", vaan lähinnä naksuu/tärisee/tikittää, miten sitä nyt kukin haluaakaan kuvailla.

    Kuten huomaat, tämä on Webastolla esilämpenevää autoa huonoilla akuilla ajavalle niin outo tilanne, etten tunne edes nykyajan terminologiaa. Kertomastasi ongelmasta kuulee niin yleisesti, että oletan ilman muuta taustalla olevan omia todellisia havaintoja. Sitä en vain hoksaa, miksi asiat pitäisi olla näin huonosti, kun siihen ei ole mitään teknistä syytä?

    Kyllä minun autooni tehtaalla lämmitin pitää huolen siitä, että Webasto ei käynnisty ellei akussa ja tankissa ole kylmänkin moottorin käynnistämiseen tarvittavia resursseja. Kerjäsin kyllä ongelmia ajamalla lopussa olevilla akuilla vielä vuoden ensimmäisen varoituksen jälkeenkin, mutta en silti onnistunut saamaan aikaan muuta hämminkiä kuin yhä useammin toistuen ja yhä lyhyemmän lämmitysyrityksen jälkeen kojetauluun räpsähtävän virheilmoituksen. Ajamistahan se virheilmoitus ei tietenkään estä, mutta sen jälkeen oli ikävää lähteä ajamaan kylmällä autolla, joten uskoin saamaani viestiä ja vaihdoin akut.

    Tällä kokemuksella pidän toteennäytettynä, että on olemassa myös sellainen kytkentätapa, joka estää huolimattomastikin toimivaa kuljettajaa jäämästä huonon akun vuoksi jumiin. Sitä en tiedä, miksei vastaavaa kytkentää käytetä yleisemmin?

    Minkä ikäisessä autossa näit tilanteen, jossa lämmitin on käynnissä vaikkei startti pyörähdä enää kertaakaan? Eikö lämmitin edes varoittanut tuossa tilanteessa, siis kävikö niin, että hyvää tarkoittava varoitus tuli liian myöhään vai eikö sitä ollut lainkaan?

      
  • @NHB kirjoitti:
    Jos plugaria käyttää voittopuolisesti polttomoottoriautona, niin silloin on ostettu käyttöprofiiliin huonosti sopiva auto tai sitten ei viitsitä ladata. Plugareilla ajaa jo tyypillisesti suomalaisen keskimääräisen päivämatkan sähköllä, niin aika monen pitäisi kyllä pystyä ajamaan enimmäkseen sähköllä.

    Näin. Mitä tahansa plugaria voi pitää pääsääntöisesti sähkö- tai polttonesteautona sen mukaan miten itse kukin sillä ajaa. Toisaalta voi myös vertailla erilaisia toteutuksia ja tehdä päätelmiä teknisistä ratkaisuista arvellen onko polttomoottoriautoon lisätty sähköveto vai sähköautoon polttomoottorikäyttöinen range extender (mahdollisella rinnakkaishybridikytkennällä).

      
  • Onko vieläkään tehty paremmin sähköautona toimivaa plugaria, kuin Ampera/Volt parivaljakko oli aikoinaan?

      
  • muokattu 17.02.2021 14:37

    @HybridRules kirjoitti:
    Olen vahvasti sitä mieltä, että plugaria ei ole tarkoitettu sähköautoksi, vaan hybriditekniikalla on tarkoitus alentaa päästöjä. Oletus on siis, että autoa käytetään kuten kukakin käyttää ja on tavallisempaa, että matkoja ajetaan polttomoottorin voimalla kuin, että ajetaan pelkästään sähköllä plugarilla.

    Saathan sinä olla sitä mieltä, mutta siltikään osa plugareista ei kykene liikahtamaan paikaltaan yhtään mihinkään polttomoottorin voimalla. Niillä voi kyllä ajaa vaikka polttomoottori poistettaisiin kokonaan.

    Tuleeko myös Teslastasi polttomoottoriauto, jos nostat mökkireissulla tavaratilaan bensakäyttöisen perämoottorin. Entäs jos peräkärryssä on aggregaatti?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit