Raivostuttavinta liikenteessä?

211 kommenttia
«1345678
muokattu 13.02.2021 10:30

Kun ajat joulusta saakka putipuhtaana säilyneellä autolla ja joku helv... on tunkenut tiet täyteen suolaa, kun pakkanen on yhtenä päivänä vähän lauhtunut. Mikä voisi olla raivostuttavampaa liikenteessä? (Onneksi tämä on vasta skenaariona mielessäni.)

1
  • -Oikealta kaistalta vasemmalle änkeäminen aivan ohittavan auton eteen. Lisäpisteet, jos ohittavan auton takana on rutkasti tilaa. Täydet 10 pistettä saa, jos lisäksi jää vasemmalle kaistalle ajamaan samaa vauhtia, kuin ajoi oikealla kaistalla. Tätä tapahtuu todella usein.

-Kaupunki/taajamaliikenteessä selvästi muuta liikennevirtaa hitaammin ajaminen. Tätä näkee jatkuvasti Helsingin ruuhkissa. Valot vaihtuvat vihreälle ja 2-3 kaistallista autoja lähtee valumaan hitaasti liikkeelle. Kuitenkin joku on päättänyt, että 10 sek kiihdytys 40 km/h nopeuteen on aivan liikaa ja päättää tyytyä 30 km/h nopeuteen. Kaista alkaa tökkiä, ihmiset tekevät raivosyöksyjä viereisille kaistoille ja saavat nekin pumppaamaan. Kaikki tämä vain siksi, että joku ihmisk**pä ei osaa liikkua ihmisten ilmoilla.

-Viereisen väylän (esim suojatiellä kävelijät) liikennettä odottavan kääntymässä olevan auton taakse jämähtäminen. Näitäkin näkee usein. Joku päättää kääntyä, mutta joutuu pysähtymään kesken käännöksen odottaakseen esim jalankulkijavirran päättymistä (monesti koko valosyklin keston ajan). Niin eiköhän tähän perään jää joku puupää peukalo takapuolessa ihmettelemään ja tukkii koko väylän liikenteen. Siinä autossa on ratti. Sen avulla voit kiertää sen pysähtyneen auton ja jatkaa matkaa.

-Yleisesti kännykän käyttö liikkuvassa ajoneuvossa, tai valoissa ilman että väijyt sivusilmällä tilanteen kehittymistä.

• Mie oon tehnyt semmoista ihmiskoetta.
    Yritän kiihdyttää liikennevaloista niin hitaasti kuin tavallisella manuaalivaihteisella henkilöautolla pystyy.
    Kuitenkin niin, että vauhti kiihtyy koko ajan.
    Useasti yritys epäonnistuu, kun edessä oleva(t) pystyy jostain käsittämättömästä syystä kiihdyttämään vielä hitaammin.
    Olen vissiin vaan niin malttamaton ja onneton kuski, että en osaa kiihdyttää riittävän hitaasti

Toisen asian pyhitän jalankulkijoille.
    Asun kaupungissa, joka on muuttatappiokunta ja kylän raitti ei ole kaikkein vilkkain.
    Jos autoja tulee toisesta suunnasta kolme ja toisesta ei yhtään, niin miksi jalankulkijan pitää tunkea siihen toisen ja kolmannen auton väliin, kun voisi odottaa kolme sekunttia mennä sitten sille suojatielle.

1
  • Eipähän skenaariot toteutuneet. Reilut parisataa kilometriä vilkkaasti liikennöityjä asfalttiteitä parhaimmillaan -2 ⁰C lämpötilassa, eikä kukaan ollut tunkenut teille tippaakaan suolaa. Varmaankin syynä se, että eilen aamulla vielä oli vähän reilut 25 astetta pakkasta. 👍😋

• @Lukija31722 kirjoitti:
    Eipähän skenaariot toteutuneet. Reilut parisataa kilometriä vilkkaasti liikennöityjä asfalttiteitä parhaimmillaan -2 ⁰C lämpötilassa, eikä kukaan ollut tunkenut teille tippaakaan suolaa. Varmaankin syynä se, että eilen aamulla vielä oli vähän reilut 25 astetta pakkasta. 👍😋

Sulla kävi tuuri. Mutta todellakin, teiden suolaus on kaikkein ärsyttävintä, on auto puhdas tai ei. Puhtaalla autolla tietysti ärsytys vielä suurempi.

1
  • muokattu 15.02.2021 08:46

Ohitus motarilla tms. nelikaistaisella tiellä suurinta sallittua nopeutta, mutta ohituksen aikana joku saavuttaa ohittajan ja tällä on erilainen käsitys suurimmasta sallitusta nopeudesta etenkin ohitustilanteessa.

2
  • @Josef kirjoitti:
    Jos autoja tulee toisesta suunnasta kolme ja toisesta ei yhtään, niin miksi jalankulkijan pitää tunkea siihen toisen ja kolmannen auton väliin, kun voisi odottaa kolme sekunttia mennä sitten sille suojatielle.

Sijoitetaan jalankulkijan paikalle auto. Muuttuuko tilanne mielestäsi jollain tavalla?

• Jos suojatien läheisyydessä on henkilö, selkeästi tulossa suojatielle minä lasken hänet, minä en luota siihen että hän antaisi minun mennä ensin vaikka selkeästi jää odottamaan.

1
    Mikä voisi olla raivostuttavampaa liikenteessä?

Minulle raivostuttavinta liikenteessä on oma raivostumiseni asioille, joista ei kannattaisi antaa itselleen lupaa raivostua.

2
  • @_Quu kirjoitti:
    Jos suojatien läheisyydessä on henkilö, selkeästi tulossa suojatielle minä lasken hänet, minä en luota siihen että hän antaisi minun mennä ensin vaikka selkeästi jää odottamaan.

Tarkoitan vaan sitä, että hiukan pelisilmää.
    Jos kokonaisuutta katsotaan, ilman että ollaan kummankaan puolella, niin kummalla on suurempi kokonaisvaikutus.
    Se, että jalankulkija pysäyttää sen kolmannen, eli viimeisen auton ja menee tien yli, vai se, että jalankulkija odottaa kolme sekunttia ja menee sitten tyhjän tien yli

1
  • Vastaatko itse kysymykseesi?

• Jalankulkijan oikeudet suojatielle tulosta ja suojatiellä on niin selvät ,että siinä tilanteessa ei kannata ruveta arpomaan mennäkö vai eikö mennä. Liikenteessä jos missä tapahtuu niin nopeasti, että on selkeintä noudattaa niitä sääntöjä mitä on kirjoitettu.

1
  • Jos oikeasti kura liikenteessä haittaa tai ärsyttää noin paljon suosittelen ongelle menoa ja rauhoittumaan. Auto on vaan yksi työkalu muiden joukossa ei sen takia terve ihminen häiriinny.

1
  • @_Quu kirjoitti:
    Jalankulkijan oikeudet suojatielle tulosta ja suojatiellä on niin selvät ,että siinä tilanteessa ei kannata ruveta arpomaan mennäkö vai eikö mennä. Liikenteessä jos missä tapahtuu niin nopeasti, että on selkeintä noudattaa niitä sääntöjä mitä on kirjoitettu.

Se on totta, mutta nyt ei kysyttykkään liikennesäännnöistä, vaan siitä, mikä ärsyttää liikenteessä.

• @Josef kirjoitti:

@_Quu kirjoitti:
    Jalankulkijan oikeudet suojatielle tulosta ja suojatiellä on niin selvät ,että siinä tilanteessa ei kannata ruveta arpomaan mennäkö vai eikö mennä. Liikenteessä jos missä tapahtuu niin nopeasti, että on selkeintä noudattaa niitä sääntöjä mitä on kirjoitettu.

Se on totta, mutta nyt ei kysyttykkään liikennesäännnöistä, vaan siitä, mikä ärsyttää liikenteessä.

Minua ei ärsytä ne jotka käyttäytyy johdonmukaisesti liikennesääntöjen mukaan.

3
  • muokattu 16.02.2021 14:01

Täytyy sanoa, että täällä meilläpäin on noita vilkuttomia autoilijoita turhan paljon - jotka varmaan mielessän miettii, että "hähää säikäytinpäs taas tuon, kun en kertonut aikomuksistani" tai sitten ovat kerta kaikkiaan niin metsän keskeltä etteivät ymmärrä että liikenteessä on muita, jotka ehkä haluaisivat olla tietoisia mitä toisilla on aikomuksena. Toinen ärsyttävä juttu on, jos joutuu ajamaan käryttävän dieselin perässä - se on melkein sietämätöntä. Onneksi yli 99 % dieseleistäkin on käryttömiä. Musta pilvi on useimmiten hienon premiumauton perässä.

• muokattu 16.02.2021 14:16

@Lukija31722 kirjoitti:
    Täytyy sanoa, että täällä meilläpäin on noita vilkuttomia autoilijoita turhan paljon - jotka varmaan mielessän miettii, että "hähää säikäytinpäs taas tuon, kun en kertonut aikomuksistani" tai sitten ovat kerta kaikkiaan niin metsän keskeltä etteivät ymmärrä että liikenteessä on muita, jotka ehkä haluaisivat olla tietoisia mitä toisilla on aikomuksena.

Veikkaan vilkuttamattomuuden taustalla olevan jotain täydellistä ylimielisyyttä ja narsismia. Siinä maailmassa ei muita ole olemassa. Vain MINÄ ja MINUN matkani. Liikenteen sujuvuuskin määritellään, ei suinkaan liikenteen sujumisen perusteella, vaan oman ajamisen sujuvuuden perusteella.

Ei siinä siis ajatella, että aiheutanpa toiselle sitä tai tätä tai onko muille tarvetta kertoa omista aikomuksistaan. Vilkku löytyy silloin, kun siitä on itselle hyötyä.

3
  • Joskus olisi mukava päästä kurkkaamaan sellaisen ihmisen pään sisään, joka vilkuttaa vasta ajettuaan pääväylältä ramppiin, tai juuri ennen kääntymistä taajamatien risteyksestä. Näillä jälkimmäisillä on vielä tapana jarruttaa ensin voimakkaasti ja vasta sitten laittaa vilkku, ilmeisesti samalla kädenliikkeellä, kun kääntää rattia.

1
  • muokattu 16.02.2021 16:08

@Josef kirjoitti:

@_Quu kirjoitti:
    Jos suojatien läheisyydessä on henkilö, selkeästi tulossa suojatielle minä lasken hänet, minä en luota siihen että hän antaisi minun mennä ensin vaikka selkeästi jää odottamaan.

Tarkoitan vaan sitä, että hiukan pelisilmää.
    Jos kokonaisuutta katsotaan, ilman että ollaan kummankaan puolella, niin kummalla on suurempi kokonaisvaikutus.

En voi valita puoluetta, koska osallistun samaan tilanteeseen jalankulkevana ja pyöräilevänä autoilijamotoristina.

Pyöräilijänä väistän ilman muuta, jos autoilija suostuu menemään. Tässä pitää tosin olla varovainen, koska tilanne on pyöräilijälle vaikea hallita, kun ilman peilejä en pysty varmistumaan ettei takaani lähesty minua huonokuntoisempi pyöräijä, jolla ei ole reisissä varaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.

Jalankulkijana tilanne helpottuu, koska havainnot ovat helpompia. Jos valinta on oikeasti omani, viittaan kädelläni selvästi autot menemään ensin, ellen ole palaamassa hiihtolenkiltä sukset kädessä, jolloin vetoan autoilijan väistämisvelvollisuuteen. Muuten annan mieluummin auton mennä.

Moottoriajoneuvolla pyrin noudattamaan säädettyä väistämisjärjestystä, eli samalla suojatiellä väistän mielelläni jalankulkijaa, jolle myös näytän aikeeni ajoissa. Pyöräilijääkin väistän silloin kun olen väistämisvelvollinen, vaikka tämän kommunikointi pyöräilijälle onkin hieman vaikeampaa. Väistämisvelvollista pyöräilijää en silti väistä kuin törmäyksen välttämiseksi, koska sääntöjen noudattaminen on helpoin ja ennustettavin toimintakoodi.

Vaikeus näissä kaikissa ovat useampien paikalle olevien erilaiset tulkinnat, koska yhden päättäessä väistää ja toisen päättäessä mennä on törmäys aina tarjolla. Nolo homma minullekin, kun väistämisvelvollisena kohteliaasti näytän autoilijalle kädelläni jo kaukaa, että ole hyvä ja aja pois edestä ja sitten takaani tuleva laukaisee ohitseni miljoonaa auton kylkeen.

3
    Toinen ärsyttävä juttu on, jos joutuu ajamaan käryttävän dieselin perässä - se on melkein sietämätöntä.

Kas tästä Mersufoorumin asennetarroja joka lähtöön. Nämä toimivat automerkistä riippumatta, kun leikkaa tarrasta johtotähdet pois kummastakin päästä ja jättää vain tekstin. Listan ensimmäistä olen harkinnut nimimerkkinikin autoon ja onhan siellä tähänkin tilanteeseen sopiva teksti. Muistelen nähneeni myös "Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon", tekstin, mutta ei näytä olevan tarjolla tai oli ehkä sitten toisen foorumin linttajaoksen motto?

Saatavilla olevat tarratekstit (valitaan yläpuolella olevasta pudotusvalikosta):

Classic not plastic.
    Classy as fuck.
    Diesel on puhtaampi.
    Diktaattorien valinta.
    Ei riemulla rajaa kun Mersulla ajaa!
    Financial mistake.
    In rust we trust.
    Kunnes ruoste meidät erottaa.
    Maanteiden uusi kuningas.
    Merkittävä ympäristöhaitta.
    Mersupersu.
    Omistaako sinunkin autosi Santander?
    Onnellista ohitusta!
    Paalataan pian.
    Piruako siellä savussa kökötät?
    Romu mutta maksettu.
    Rust is not a crime.
    Ruosteeton väyrynen.
    Ruostetta ei rahalla saa.
    Tein itse ja säästin!
    The Benz Mafia.
    Vain köyhillä on kiire.
    Vanha taksi saatana!
    Visit workshop!
    Älä pidä muita jumalia!

2
  • Josef: ”Tarkoitan vaan sitä, että hiukan pelisilmää. Jos kokonaisuutta katsotaan, ilman että ollaan kummankaan puolella, niin kummalla on suurempi kokonaisvaikutus. Se, että jalankulkija pysäyttää sen kolmannen, eli viimeisen auton ja menee tien yli, vai se, että jalankulkija odottaa kolme sekunttia ja menee sitten tyhjän tien yli.”

Jos halutaan katsoa kokonaisuutta, niin kannattaa muistaa, että se ei läheskään aina onnistu yksittäistä liikennetilannetta tarkastelemalla.

Esimerkissä kuvaamasi liikennetilanne on autoilijalle riskitön. Tapahtui suojatiellä mitä tahansa, niin autoilija todennäköisesti säilyy hengissä. Hänen kannaltaan kyse on siis abstraktista riskistä. Sellainen näyttää tältä palstalta lukemieni mielipiteiden perusteella motivoivan aika huonosti kuljettajia liikennesääntöjen noudattamiseen. Siksi jalankulkijaa suojaa suojatiellä suurimmaksi osaksi kuljettajien lainkunnioitus.

Pidän todennäköisenä, että kuljettajat asennoituvat väistämisvelvollisuuteensa sitä lepsummin, mitä useampi jalankulkija ”vapauttaa” kuskin velvollisuutensa noudattamisesta. Mielestäni kyse on vähän samanlaisesta asiasta, kuin ohituskaistalle siirtyminen moottoritiellä, kun halutaan olla kohteliaita kiihdytyskaistalla olevalle. Yksittäisenä tapauksena tarkasteltuna teko näyttää fiksulta, kaikille jää hyvä mieli. Mutta kokonaisuutta ajatellen se on karhunpalvelus kaikille osapuolille.

3
  • muokattu 16.02.2021 19:10

Näkökulmia tulikin kivasti esiin ja siksi kysymyksen Josefille heitinkin. Valitettavasti vastausta häneltä ei ole kuulunut.

Yksi asia on myös pyrkimys lisätä jalankulkua. Meillä on säännöt, joiden mukaan jalankulkijalla on etuajo-oikeus. Jos nämä säännöt kipataan nurin ja määritellään jalankulkijalle väistämisvelvollisuus, jalankulun houkuttelevuus kärsii ja siksi tavoitteen saavuttaminen on yhä vaikeampaa.

Yleisin peruste olla antamatta tilaa suojatiellä on todennäköisesti päästöt. Auton kiihdyttäminen uudestaan kuluttaa polttoainetta. Tämä on tietysti totta, mutta kuten hyvin TeeCee totesi kokonaisuudesta, asia ei ole tässäkään suhteessa näin yksinkertainen. Muokkaamalla liikenneympäristöä autoilulle suosiollisemmaksi autoilun suosio kasvaa eli päästöt kasvaa. On tietysti helppo vedota tässä kohtaa pelisilmään Josefin esimerkin kaltaisissa tilanteissa eli ei niillä jalankulun houkuttelevuuteen vaikuteta. Ok, mihin asialla siinä tapauksessa on vaikutusta eli mikä on peruste kääntää sääntöjen mukainen kulkujärjestys päälaelleen?

• Pelisilmän omaaminen olisi hyvä apu suojatieproblematiikkaan. Luulen, että ajatteleva autoilija jalankulkijana omaa parhaan pelisilmän lähtökohtaisesti.

Jotkut autoilijat ovat ylikohteliaita. Minullekin on käynyt niin, että autoilija pysäytti ajoneuvonsa 80km/h .maantiellä antaakseen minun koirineni ylittää tien vaikka omasta mielestäni yritin norkoilla sen näköisenä, että tässä vaan koiran kanssa seisoskellaan. Siis ei ollut suojatietä ja minä olin kävellyt vasemmalla ja auto tuli takaapäin ja olin seuraavaksi menossa maantien yli sivutielle. Jotenkin olin tahtomattani ilmentänyt autoilijalle aikeeni ja hän päätti olla kohtelias/avulias ja pysäytti autonsa. Muuta liikennettä ei ollut.

Joskus on autoilijana vaikea ratkaista mitä tehdä, kun suojatietä lähestyy jalankulkija aika kaukana. Missä on raja, jonka jälkeen tulee pysähtyä? Kaupungin kaduilla se on helpompi tietää, mutta haja-asutusalueilla epäselvempää.

1
  • muokattu 17.02.2021 07:02

Minäkin mietin tuollaista ulkomaankomennuksella reilut 15 vuotta sitten. Kerran jätin pysähtymättä, koska perässäni ajoi rekka. Kun rekka takanani pysähtyi suojatien eteen, oli jatkossa helpompi miettiä, kannattaako pysähtyä vai ottaako riskin sekunnin tai parin hukatusta ajasta liian aikaisen pysähtymisen / hidastamisen takia.

Tämä keskustelu osoittaa sen, että monilla suomalaisilla on edelleen vaikeuksia niinkin harvinaisen liikennetilanteen kuin väistämissääntöjen kanssa. Onneksi avaimet tilanteeseen on jokaisella itsellään ja esteet kuljettajana kehittymiselle on mahdollista raivata pois, kun keskittyy olennaiseen ja jättää joutavan sekuntipeliin perustuvan optimointipyrkimyksen pois. Minä olen hidas ja joskus liikennevaloja lähestyessäni tulee mietittyä hetkeä, jolloin voi vielä ajaa / pitää pysähtyä. Siinä puhutaan enintään sekunnin aikaikkunasta. Suojatiellä on kaltaiselleni riittävästi aikaa päätöksentekoon. Se kuitenkin edellyttää sitä, että käytösmalli on itselle selvä, eikä esim. perustu ajatukseen siitä, milloin ei ole pakko antaa tilaa jalankulkijalle.

• Raivostuminen on voimakas ilmaisu liikenteessä ja missä vain. Omat kokemukseni liikenteessä ovat enimmäkseen positiivisia, johtuen omasta asenteestani. Eritoten nuoret naiset lapsen/lapsien kanssa odottamassa suojatien ylitystä herkistää erityiseen valppauteen ja ennakointiin. On erittäin mukava huomata hymyssä suin tuleva käden heilautus päästäessäni äidin lapsen/lapsien kanssa turvallisesti suojatietä tien yli. Jatkuva provosoituminen ja suoranainen raivo liikenteessä on outo ilmiö ja kertoo ihmisten pahasta olosta ei mistään muusta. Itsehillintää kannattaa kehittää, tasapainoinen ihminen liikenteessä on turvallisuustekijä. Kannattaa katsoa peiliin jos itse ymmärtää olevansa raivon vallassa ratissa ja miettiä syvällisesti missä vika oikeasti on. Olisiko aika miettiä hieman omia asenteita ja tapojaan liikenteessä. Hieman enemmän aikaa ja oikeita asenteita, kaikki on sen jälkeen helpompaa niin liikenteessä kuin kaikkialla muuallakin. Ei tämä oikeastaan keneltäkään suuria vaadi, hieman ajatusta ja maalaisjärkeä. Näin meillä kaikilla on turvallisempaa liikkua liikenteessä. 👍

2
  • Mietin samaa, kun osallistuin keskusteluun. Totesin kuitenkin, että otsikossa puhutaan raivostuttavimmasta, ei raivostumisesta. Jos raivoa kuvataan asteikolla 1-10 ja omaa raivostumista jossain asiassa kuvaa nro 2, se on raivostuttavin asia. Eli annoin luvan itselleni osallistua keskusteluun, vaikka otsikko periaatteessa viestiikin itselleni vieraasta ilmiöstä.

• Raivostuminen on ehkä väärä termi, mutta silloin harmittaa, kun näkee (tai luulee), että autoilija perseilee ihan tarkoitusella, eli tahallaan.
    Se, että perseilee kerran ja vahingossa, niin semmoinen ei niinkään harmita.

Mutta kuten aina liikenteessä, niin pitäisi miettiä, että mitä vaikutusta minun teoilla on muihin tienkäyttäjiin ja mielellään etukäteen.

• Herbert: ”Veikkaan vilkuttamattomuuden taustalla olevan jotain täydellistä ylimielisyyttä ja narsismia. Siinä maailmassa ei muita ole olemassa. Vain MINÄ ja MINUN matkani. Liikenteen sujuvuuskin määritellään, ei suinkaan liikenteen sujumisen perusteella, vaan oman ajamisen sujuvuuden perusteella.”

Mielestäni nuo samat asiat vaikuttavat ajamiseen monilla muillakin tavoilla. Esimerkkinä vaikka vilkuttaminen niin myöhään, että sillä ei ole enää mitään informaatioarvoa ympäristölle. Tai liian lyhyet turvavälit. Tai ryhmittymättä jättäminen, tai vielä pahempaa, ”negatiivinen” ryhmittyminen, eli ryhmittyminen päinvastaiselle puolelle kuin mihin on kääntymässä.

Olen aikani kuluksi miettinyt mikä näitä saa meillä ihmisillä aikaan, ja tullut samaan tulokseen kuin sinä; ylimielisyys ja narsismi. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että terve ihminen käyttäytyy ylimielisesti ja narsistisesti, kun ajaa konemaisesti alitajuntansa komennossa. Ja jokainenhan niin ajaa, aivot eivät yksinkertaisesti jaksa keskittyä intensiivisesti kovin kauaa.

Joten ei ole hedelmällistä syyttää vilkkua käyttämättömiä ylimielisiksi narsisteiksi, vaan pitää patistaa kuljettajia tunnistamaan tämä piirteensä, ja sen motivoimana opetella ajotapoja, jotka ovat heidän luontaisten tapojensa vastaisia. Vaikka narsismia olisi sairaudeksi asti, niin sekään ei haittaa vilkunkäyttöä, kunhan toistaa ajoissa vilkuttamista niin monta kertaa, että lopulta ei osaa enää muulla tavalla ajaakaan.

Luulisin jopa, että vilkun käyttämättömyydestä on helpompi päästä eroon kuin väärästä vilkun käytöstä. Jos kuski jo mielestään vilkuttaa ihan OK, niin mistä tulee motivaatio korjata ajotapaansa? Todellisuudessa hän vain täyttää lain kirjaimen vilauttamalla vilkkua samalla kun kääntyy juuri sen verran, että jää poliisin puuttumiskynnyksen alapuolelle. Ympärillä olevien kannalta seuraukset ovat kuitenkin tismalleen samat, kuin jos olisi jättänyt kokonaan vilkuttamatta.

• @Josef kirjoitti:
    Mutta kuten aina liikenteessä, niin pitäisi miettiä, että mitä vaikutusta minun teoilla on muihin tienkäyttäjiin ja mielellään etukäteen.

Haluatko tuon erinomaisen yhteenvedon jälkeen palata suojatieasiaan ja sinulle esittämiini kysymyksiin?

• @Herbert kirjoitti:

@Josef kirjoitti:

Haluatko tuon erinomaisen yhteenvedon jälkeen palata suojatieasiaan ja sinulle esittämiini kysymyksiin?

Joku tykkää olla kovasti esillä...

• Keskustelupalstalla on tapana keskustella.

Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit