Kauhuskenaariot polttomoottoriautojen nopeasta hinnanromahduksesta ovat turhaa pelottelua, kirjoitta

32 kommenttia
«1
muokattu 15.02.2021 18:01

Aika hölmöä ajatella, ettei polttomoottoriautojen hinta laske kun Suomessa 2-3 miljoonaa savuttajaa joka tapauksessa.

Ei hinnan laskuun taida paljon vaikuttaa Suomen autokanta ja sen sähköautojen osuus kannasta kun euroopassa valtavirta vaihtaa Suomea nopeammin sähköautoihin niin kyllähän euroopasta vapautuva 200 miljoonan käytetyn savuttajan määrä laskee väkisinkin käytetyn savuttajan hintaa.

Afrikassa tuskin löytyy ostajia kalliimmille savuttajille pienten tulojen takia valtaväestöllä. Intia ja aasia ei huoli noita savuttajia hallitusten tiukentuneiden päästörajojen takia. Eli eihän noita voi muuta kuin romuttaa tai myydä herkkäuskoisille.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/d7431fac-5861-4f3e-8f51-8c7acc5d399d

  
  • Vedetään suoraan vastapalloon. Sähköautot ovat todella kalliita ja arvon lasku uusilla autoilla yleisestikin nopeinta. Kyseessä on uusi teknologia, joka kehittyy jatkuvasti. Tänään ostetun sähköauton akkuteknologia voi viiden vuoden päästä olla jo muinaista, mikä näkyy armottomalla tavalla jälleenmyyntiarvossa.

    Raporttien mukaan bensiinikäyttöiset autot ovat säilyttäneet arvonsa hyvin johtuen niiden suosiosta käytettyjen autojen markkinalla. Iäkkäämmät bensiinikäyttöiset autot tulevat todennäköisesti säilyttämään suosionsa käytettyjen autojen kaupassa vielä vuosia.

      
  • muokattu 15.02.2021 19:14

    @tracktest kirjoitti:
    Vedetään suoraan vastapalloon. Sähköautot ovat todella kalliita ja arvon lasku uusilla autoilla yleisestikin nopeinta. Kyseessä on uusi teknologia, joka kehittyy jatkuvasti. Tänään ostetun sähköauton akkuteknologia voi viiden vuoden päästä olla jo muinaista, mikä näkyy armottomalla tavalla jälleenmyyntiarvossa.

    Raporttien mukaan bensiinikäyttöiset autot ovat säilyttäneet arvonsa hyvin johtuen niiden suosiosta käytettyjen autojen markkinalla. Iäkkäämmät bensiinikäyttöiset autot tulevat todennäköisesti säilyttämään suosionsa käytettyjen autojen kaupassa vielä vuosia.

    Joo ja Jaguarikin varsinaisena bensahirmuna ilmoitti:
    Jaguar hylkää polttomoottorit – mallisto täyssähköiseksi vuoteen 2025 mennessä

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/cd9b647a-6020-4406-a229-7022b1506c42?ref=ampparit:4e9a

    Sinun visiossasi joulupukki lentää sianpieruilla nelosvoltteja kierteellä.

      1
  • Topi veti heti herneet nenään. Totesin tuossa vain faktoja. 😄

      2
  • Ajatellaan vaikka näin, tänään ostetun sähköauton hinta voi todellakin romahtaa viiden vuoden kuluttua uuden akkuteknologian nopean kehityksen myötä. Uuden auton hinta laskee aina nopeimmin ja kun akkuteknologia kehittyy nopeaa tahtia sähköauton vanhaksi havaittu tekniikka menettää arvonsa samaa tahtia.

      
  • Sanon tämän siksi koska poliitikot veroeduin suorastaan käskevät ihmisiä ostamaan uusia sähköautoja mutta jäitä hattuun jokainen autokuumeessa oleva, juuri tuon edellä esitetyn arvion takia.

      
  • Minäkin haluan veikata mitä autojen hintatasolle Suomessa käy.

    2025 uusi sähköauto on saman hintainen tai hieman vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi. "Vastaava" on tosin määrittelykysymys, useimmat tulevat pitämään niitä parempina, jotkut harvat huonompina.

    Vanhemman sukupolven sähköautot, kuten Leafit ja e-Golfit, halpenevat siinä missä polttiksetkin nykyisin. Heikohkoista ominaisuuksistaan huolimatta niille riittää kysyntää vähän ajavien ja kakkosautojen ostajien keskuudessa, joille ominaisuudet riittävät eikä esimerkiksi pidempi range tuo lisäarvoa. Vähäinen tarjonta suhteessa kysyntään suojelee hintatasoa, vaikka uusi sähköauto onkin merkittävästi parempi.

    Sama pätee osittain myös ID3siin ja muihinkin 2019-2022 mallisiin autoihin. 3-5 vuotiaiden sähköautojen kysyntä tulee olemaan huimaa, mutta tarjontaa vähän. Erona noihin vanhempiin jotka "ehtivät vanhentua" alta pois, on että hinta suhteessa uuteen autoon pysyy hyvänä, mutta nyt (ja ehkä sinne 2025 asti) sähköautosta maksettava "preemio" sulaa pois. Nyt ostetun sähköauton saa siis vaihdettua uuteen kohtuullisella välirahalla, mutta siitä joutuu ottamaan takkiin sen "uutuuspreemion" muodossa.

    Käytettyjen polttomoottoriautojen hintaa ja kysyntää suojelee lähinnä sähköautojen heikko tarjonta, mutta niiden hinta tulee vääjäämättä putoamaan. 2022 ostetun uuden, n. 40keur maksaneen polttomoottoriauton ostaja joutuu 2025 maksamaan isomman välirahan uuteen autoon, kuin saman hintaisen sähköauton ensi vuonna ostanut.

    Summa summarum, polttomoottoriauton ostamalla ei voi suojella itseään hintojen laskulta jos aikoo myöhemmin vaihtaa tuoreehkon auton uuteen. Mikäli ei aio, riippuu kannattavuus paljolti siitä paljonko ajaa, ja pystyykö sähköauton korkeamman hinnan kuolettamaan käyttöiän aikana alhaisempien käyttökustannusten muodossa.

      
  • Kuinkahan alas ne hinnat menee, kohtahan Lidl duunarikin voi päristellä omalla autolla työvuoroon.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kuinkahan alas ne hinnat menee, kohtahan Lidl duunarikin voi päristellä omalla autolla työvuoroon.

    En tiedä, mutta sen tiedän että Lidl maksaa paremmin kuin kaupan ala keskimäärin.

      
  • NHBNHB
    muokattu 15.02.2021 21:00

    @M880 kirjoitti:

    Vanhemman sukupolven sähköautot, kuten Leafit ja e-Golfit, halpenevat siinä missä polttiksetkin nykyisin. Heikohkoista ominaisuuksistaan huolimatta niille riittää kysyntää vähän ajavien ja kakkosautojen ostajien keskuudessa, joille ominaisuudet riittävät eikä esimerkiksi pidempi range tuo lisäarvoa. Vähäinen tarjonta suhteessa kysyntään suojelee hintatasoa, vaikka uusi sähköauto onkin merkittävästi parempi.

    Summa summarum, polttomoottoriauton ostamalla ei voi suojella itseään hintojen laskulta jos aikoo myöhemmin vaihtaa tuoreehkon auton uuteen. Mikäli ei aio, riippuu kannattavuus paljolti siitä paljonko ajaa, ja pystyykö sähköauton korkeamman hinnan kuolettamaan käyttöiän aikana alhaisempien käyttökustannusten muodossa.

    Käyttöarvo tuollaiselle pieniakkuisellekin sähköautoille on kommuutterina ja kauppakassina hyvä. Energia-ja huoltokulut ovat alhaisia ja voimalinja tarjoaa mukavia kilometrejä. Lyhyemmille matkoille myös akku riittää hyvin, eikä latausnopeudella ole mitään väliä tuollaisessa käytössä. Ainoa mörkö taustalla on akun käyttöikä, jota tosin fiksu käyttäjä voi pidentää tuntuvasti. Verot ja katsastusmaksu taasen ovat mörkö polttiksien takana.

    Laskutaitoinen yksilö useamman auton taloudesta huomaa nopeasti, että kakkosautona lyhyenkin rangen sähköautosta kannattaa maksaa enemmän kuin polttiksesta.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    Vanhemman sukupolven sähköautot, kuten Leafit ja e-Golfit, halpenevat siinä missä polttiksetkin nykyisin. Heikohkoista ominaisuuksistaan huolimatta niille riittää kysyntää vähän ajavien ja kakkosautojen ostajien keskuudessa, joille ominaisuudet riittävät eikä esimerkiksi pidempi range tuo lisäarvoa. Vähäinen tarjonta suhteessa kysyntään suojelee hintatasoa, vaikka uusi sähköauto onkin merkittävästi parempi.

    Summa summarum, polttomoottoriauton ostamalla ei voi suojella itseään hintojen laskulta jos aikoo myöhemmin vaihtaa tuoreehkon auton uuteen. Mikäli ei aio, riippuu kannattavuus paljolti siitä paljonko ajaa, ja pystyykö sähköauton korkeamman hinnan kuolettamaan käyttöiän aikana alhaisempien käyttökustannusten muodossa.

    Käyttöarvo tuollaiselle pieniakkuisellekin sähköautoille on kommuutterina ja kauppakassina hyvä. Energia-ja huoltokulut ovat alhaisia ja voimalinja tarjoaa mukavia kilometrejä. Lyhyemmille matkoille myös akku riittää hyvin, eikä latausnopeudella ole mitään väliä tuollaoöisessa käytössä. Ainoa mörkö taustalla on akun käyttöikä, jota tosin fiksu käyttäjä voi pidentää tuntuvasti.

    Laskutaitoinen yksilö useamman auton taloudesta huomaa nopeasti, että kakkosauto a lyhyenkin rangen sähköautosta kannattaa maksaa enemmän kuin polttiksesta.

    Nimenomaan. Meilläkin 1. Lefa kävisi toiseksi autoksi vallan mainiosti. Nykyinen kakkosauto on tosin ollut seisonnassa kohta vuoden, koska korona ja äitiysloma, joten se ei sähköisenä juurikaan säästäisi 🙂

      
  • Ennustajien mukaan uudet sähköautot ovat jo halvempia tai samanhintaisia vuonna 2024

    Sähköauton valmistus pian yhtä halpaa kuin polttomoottoriauton: "Ei ole olemassa enää monta syytä ostaa polttomoottoriautoa”

    Uuden tutkimuksen mukaan vuoteen 2024 mennessä sähköautojen valmistus on tismalleen samanhintaista kuin polttomoottoriautojen. Tämän uskotaan alentavan sähköautojen hintoja.
    TEKSTI
    Tuulilasin toimitus
    KUVAT
    Volkswagen
    Julkaistu: 22.10.2020
    Investointipankki UBS:n mukaan sähköautojen valmistaminen on vielä 2022 keskimäärin 1600 euroa kalliimpaa kuin polttomoottoriauton valmistaminen, mutta ero kapenee koko ajan. Tutkimus perustuu pääosin seitsemän suurimman akkuvalmistajan akkumateriaalien ja -hintojen tarkkaan analyysiin.
    Jo aiemmin on ennustettu, että kun valmistuskustannukset ovat tasoissa, tullaan näkemään sähköautojen varsinainen läpimurto.
    Isot autonvalmistajat ovat olleet toistaiseksi haluttomia siirtämään tuotannon painopistettä enemmän sähköautoihin ja syykin on selkeä; polttomoottoriauto on edullinen valmistaa ja niistä jää enemmän katetta, sen sijaan sähköautojen akut ovat edelleen verrattain kalliita. Akkuja valmistavat lähestulkoon yksinoikeudella eteläkorealainen LG Chem, japanilainen Panasonic ja kiinalainen CATL. Akuston hinta on tällä hetkellä noin neljäsosa koko sähköauton valmistuskustannuksista. Tilanne on kuitenkin muuttumassa.
    ”Vuoden 2025 jälkeen ei ole olemassa enää monta syytä ostaa polttomoottoriautoa”, sanoo UBS:n analyytikko Tim Bush.
    Vielä tällä hetkellä polttomoottoriautojen ja sähköautojen hintaerot ovat isot. Esimerkiksi Volkswagenin ensimmäinen massatuotantosähköauto ID3 maksaa edelleen keskimäärin noin puolet enemmän kuin siihen melko hyvin vertautuva polttomoottorinen Golf. Suomessa ID3:n edullisin nopean toimituksen karvalakkimalli maksaa 38 800 euroa, kun Golfin perusmallin saa noin 24 800 eurolla.
    UBS:n arvion mukaan vuonna sähköautojen myyntiosuus tulee olemaan maailmanlaajuisesti 17% vuoteen 2025 mennessä, 2030 lukema olisi jo 40 %.

    https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoauton-valmistus-pian-yhta-halpaa-kuin-polttomoottoriauton-ei-ole-olemassa-enaa-monta-syyta-ostaa-polttomoottoriautoa

    Sähköautot halpenevat lähivuosina roimasti — Norjassa jo yli puolet uusista autoista kulkee sähköllä
    26.01.2021 klo 21:28
    Akkujen jatkuva halpeneminen pudottaa sähköautojen hintaa merkittävästi. Sähköautoista on tulossa muutamassa vuodessa jopa bensa-autoja edullisempia, kirjoittaa brittilehti The Guardian.
    Sähköautojen hinta laskee akkujen halpenemisen myötä. Kuva sähköautoilun edelläkävijämaasta Norjasta.Sähköautojen hinta laskee akkujen halpenemisen myötä. Kuva sähköautoilun edelläkävijämaasta Norjasta.
    Sähköautojen hinta laskee akkujen halpenemisen myötä. Kuva sähköautoilun edelläkävijämaasta Norjasta. AOP
    Lehden mukaan sähköautoissa käytettävien akkujen teho on parantunut huimasti kymmenessä vuodessa. Samaan aikaan hinnat ovat laskeneet. Akkuihin varastoitavan energian hinta on laskenut kuudesosaan vuoden 2010 tasolta.

    Vaikka kehitys ei jatkuisi aivan yhtä rajuna, sähköautot tulevat hankintahinnaltaan kilpailukykyisiksi bensa- ja dieselautoille todennäköisesti vuosina 2023—2025.

    Vajaassa viidessä vuodessa sähköautot voivat olla jopa halvimpia tarjolla olevia henkilöautoja. The Guardian nojaa ennusteensa useisiin asiantuntija-arvioihin.

    Jutun mukaan sähköautojen myynti kasvoi viime vuonna maailmanlaajuisesti 43 prosenttia. Silti niiden osuus kaikista autoista on edelleen pieni.

    Viime vuonna maailmalla myydyistä uusista autoista vain runsaat neljä prosenttia oli sähköisiä.

    Norja tukee sähköautoilua
    Sähköautoilun edelläkävijämaa löytyy Pohjoismaista. Öljymaa Norja porskuttaa sähköautojen rekisteröinneissä aivan omilla luvuillaan.

    Viime vuonna Norjassa rekisteröidyistä uusista autoista peräti 54 prosenttia oli sähköisiä.

    Se ei olisi mahdollista ilman valtion merkittävää roolia. Valtio tukeekin sähköautojen hankintaa mittavilla verohelpotuksilla.

    Fortumin ylläpitämä sähköautojen latauspiste Oslon lähellä.Fortumin ylläpitämä sähköautojen latauspiste Oslon lähellä.
    Fortumin ylläpitämä sähköautojen latauspiste Oslon lähellä.
    Professori Tim Lentonin Exeterin yliopistolle tekemän tutkimuksen mukaan sähköautot olivat jo kaksi vuotta sitten Norjassa edullisimpia autoja. Niiden suosio on siis taattu.

    – Ihmiset ovat äänestäneet Norjassa lompakoillaan, Lenton sanoo sanoo The Guardianin jutussa.

    Asiantuntijat eivät kuitenkaan usko sähköautojen maailmanlaajuiseen menestykseen, jos niiden hinta saadaan alas vain valtioiden tukitoimilla.

    Siksi akkujen ja sitä kautta koko autojen halpeneminen voi tuoda ratkaisevan askeleen sähköautoilun yleistymiselle. Kriittinen piste saavutetaan asiantuntijoiden mukaan viimeistään viiden vuoden sisällä, jopa aiemminkin.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/12719f49-ce5b-47be-a4b6-db8dcd4259e1

    Väkisinhän tuo johtaa savuttajien ylitarjontaan markkinoilla.

      
  • muokattu 16.02.2021 08:20

    Ajatelkaapa, kun sähköauton valmistus on "muutaman vuoden päästä" halvempaa kuin polttomoottoriauton, niin kuinka halpoja uudet sähköautot meillä ovatkaan olemattoman verotuksen ja tukien takia. Eipä ole ihme, että kaikkien käytettyjen ja varsinkin käytettyjen sähköautojen arvo romahtaa.

    Ps. Itse en usko sähköautojen tuotannon kustannusten noin nopeaan alenemiseen. Yksistään akkumateriaalien puute voi pitää kustannukset hyvinkin korkeana.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Väkisinhän tuo johtaa savuttajien ylitarjontaan markkinoilla.

    Jos valmistajat siirtyvät polttomoottoriautojen valmistuksesta sähköautojen valmistukseen, niin mistä se ylitarjonta tulee?

      1
  • muokattu 16.02.2021 09:09

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Väkisinhän tuo johtaa savuttajien ylitarjontaan markkinoilla.

    Jos valmistajat siirtyvät polttomoottoriautojen valmistuksesta sähköautojen valmistukseen, niin mistä se ylitarjonta tulee?

    Euroopasta tulevat käytetyt, nyt tulee näiden ennusteiden mukaan käytettyjen polttomoottoriautojen fanien ja käyttöautoa tarvitsijoiden joulu.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ajatelkaapa, kun sähköauton valmistus on "muutaman vuoden päästä" halvempaa kuin polttomoottoriauton, niin kuinka halpoja uudet sähköautot meillä ovatkaan olemattoman verotuksen ja tukien takia. Eipä ole ihme, että kaikkien käytettyjen ja varsinkin käytettyjen sähköautojen arvo romahtaa.

    Ps. Itse en usko sähköautojen tuotannon kustannusten noin nopeaan alenemiseen. Yksistään akkumateriaalien puute voi pitää kustannukset hyvinkin korkeana.

    Akun hinta tippui noin kymmenesosaan viime vuosikymmenen aikana. Kehitys tuskin on yhtä nopeaa kuluvalla vuosimmenellä, mutta polttomoottoriautojen hinnan alittamiseen riittää paljon vähempikin. Materiaalien hinnat voivat heitellä, mutta teknologia kehittyy sellaista vauhtia, ettei materiaalien hintojen heittely käännä kehitystä. Tilannetta helpottaa myös se, että kalliin koboltin osuus akuissa laskee nopeasti.

      
  • muokattu 16.02.2021 15:59

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ajatelkaapa, kun sähköauton valmistus on "muutaman vuoden päästä" halvempaa kuin polttomoottoriauton, niin kuinka halpoja uudet sähköautot meillä ovatkaan olemattoman verotuksen ja tukien takia. Eipä ole ihme, että kaikkien käytettyjen ja varsinkin käytettyjen sähköautojen arvo romahtaa.

    Mistään en mitään tiedä varmaksi, mutta veikkaan myös tätä vaihtoehtoa.

    Sähköautojen tuotanto on vielä niin alussa, että nyt kisataan saatavuudella. Volyymien noustessa cossut alkavat kiinnostaa ja sen tämä toimiala osaa. Siksi sähköautojen tuotannon optimointi johtaa välillisesti myös käytettyjen hintoja alentavaan uusien autojen hinnan laskuun. Polttisten hintakehitys saattaa jossain vaiheessa jyrkentyä, mutta siinä samassa romahduksessa menevät mukana kaikki.

    Syy on siinä, että arbitraasit syödään poikkeuksetta tyhjäksi. Jos suhteettoman halvalla käytetyllä polttiksella saisi jotain erityistä etua, sen edun käyttäjiä löytyy kyllä. Mutta jos kiinnostavien sähkärien hinnat käytettynä alenevat, ne painavat samalla myös kalliimpien käyttökustannusten polttisten hintaa edellään alaspäin. Hintaero säilyy sähkärin edullisten käyttökustannusten oikeuttamana, mutta jos ostaja saa valita lompsallaan se hintaero ei voi revetä kannattamattoman suureksi.

    Suomessa tietenkin hallitus tekee kaikkensa estääkseen markkinahinnoittelun toimivuuden, mutta tällä kerralla en usko Verottajan Paratiisin kykyihin estää normaalia kehitystä. Odotan, että tulemme näkemään vielä ainakin yhden kierroksen syrjiviä ja laittomia hintamanipulaatioita? Niistä huolimatta Helsingin muuri vuotaa jo liian pahasti tilkittäväksi. Vähäveroiset tuontiautot pudottavat käytettyjen hinnat väkisin EU vapaakauppa-alueeseen jo liittyneiden maiden mukaisesti ja vähäpäästöisten tuonti on pikemminkin kasvamaan kuin vähenemään päin.

    Polttisten hinta kärsii kertaluontoisen alennuksen, koska edellä mainitusta arbitraasisyystä veron arvo putoaa pois myös polttiksista silloin kun käytettyjä sähkäreitä on saatavana rajoituksetta eri hintaluokissa ja tyylilajeissa. Kun käytetystä EU-markkinahinnoitellusta sähkäristä ei tarvitse maksaa merkittävää autoveroa, ei sitä ole mitään mieltä maksaa myöskään "vastaavasta" polttiksesta, vaikka uutena polttiksesta onkin peritty tässä vertailussa "merkittävä" autovero. Jos "vastaava" sähköinen vaihtoehto on tarjolla, polttis jää myyntirivistöön, ellei hinta jousta veron verran.

    Sähköauto siis tappaa suomalaisen autoveron tavalla tai toisella.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Akun hinta tippui noin kymmenesosaan viime vuosikymmenen aikana. Kehitys tuskin on yhtä nopeaa kuluvalla vuosimmenellä, mutta polttomoottoriautojen hinnan alittamiseen riittää paljon vähempikin. Materiaalien hinnat voivat heitellä, mutta teknologia kehittyy sellaista vauhtia, ettei materiaalien hintojen heittely käännä kehitystä. Tilannetta helpottaa myös se, että kalliin koboltin osuus akuissa laskee nopeasti.

    Se on just näin. Akustojen hintojen kehityksestä on useita erilaisia arvioita, mutta kaikki noudattavat suunnilleen tämän näköistä käyrää:

    https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/5f0993abf22db40006db3b0f/960x0.jpg?fit=scale

    Ei ole odotettavissa, että akustojen hinnat yht'äkkiä romahtaisivat, vaikka solid statet ja kymmenet muut hypetykset sellaiseen ehkä saisivatkin uskomaan. Toisaalta on ihan selvää, että jo pelkkä tuotantovolyymien kasvattaminen laskee hintoja ja osaltaan teknologian kehitys tukee tätä.

    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä". Jo nykyisillä autoilla päästään jopa vajaan 300 kW:n huipputehoihin latauksessa ja akut mahdollistavat lähes kaikkien tarpeisiin riittävän ajomatkan. Liikenteen sähköistymisen edetessä niiden käyttöarvo nousee entisestään, kun suurteholatureiden verkosto kehittyy niin määrällisesti, kuin tehollisestikin. Lisäksi kysyntä käytettyjen markkinoilla tulee kasvamaan, kun ostajakunta laajenee voimakkaasti.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ajatelkaapa, kun sähköauton valmistus on "muutaman vuoden päästä" halvempaa kuin polttomoottoriauton, niin kuinka halpoja uudet sähköautot meillä ovatkaan olemattoman verotuksen ja tukien takia. Eipä ole ihme, että kaikkien käytettyjen ja varsinkin käytettyjen sähköautojen arvo romahtaa.

    Ps. Itse en usko sähköautojen tuotannon kustannusten noin nopeaan alenemiseen. Yksistään akkumateriaalien puute voi pitää kustannukset hyvinkin korkeana.

    Akun hinta tippui noin kymmenesosaan viime vuosikymmenen aikana. Kehitys tuskin on yhtä nopeaa kuluvalla vuosimmenellä, mutta polttomoottoriautojen hinnan alittamiseen riittää paljon vähempikin. Materiaalien hinnat voivat heitellä, mutta teknologia kehittyy sellaista vauhtia, ettei materiaalien hintojen heittely käännä kehitystä. Tilannetta helpottaa myös se, että kalliin koboltin osuus akuissa laskee nopeasti.

    Raaka-aineiden hinnat vaihtelevat voimakkaasti kysynnän mukaan. Tämä näkyy esim. Outokummun kurssihistoriassa. Niukkuus ja varantojen keskittyminen harvoille toimijoille voivat vaikuttaa suurestikin. Näkeepä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä".

    Kuka ostaa käytetyn suuriakkuisen, jos uuden suuriakkuisen saa halvemmalla?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä".

    Kuka ostaa käytetyn suuriakkuisen, jos uuden suuriakkuisen saa halvemmalla?

    Käytettyjän autojen hinnat tippuvat kautta linjan niin nopeasti, ettei uusien hinnan tippuminen ehdi millään saavuttaa tuota.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Ajatelkaapa, kun sähköauton valmistus on "muutaman vuoden päästä" halvempaa kuin polttomoottoriauton, niin kuinka halpoja uudet sähköautot meillä ovatkaan olemattoman verotuksen ja tukien takia. Eipä ole ihme, että kaikkien käytettyjen ja varsinkin käytettyjen sähköautojen arvo romahtaa.

    Ps. Itse en usko sähköautojen tuotannon kustannusten noin nopeaan alenemiseen. Yksistään akkumateriaalien puute voi pitää kustannukset hyvinkin korkeana.

    Akun hinta tippui noin kymmenesosaan viime vuosikymmenen aikana. Kehitys tuskin on yhtä nopeaa kuluvalla vuosimmenellä, mutta polttomoottoriautojen hinnan alittamiseen riittää paljon vähempikin. Materiaalien hinnat voivat heitellä, mutta teknologia kehittyy sellaista vauhtia, ettei materiaalien hintojen heittely käännä kehitystä. Tilannetta helpottaa myös se, että kalliin koboltin osuus akuissa laskee nopeasti.

    Raaka-aineiden hinnat vaihtelevat voimakkaasti kysynnän mukaan. Tämä näkyy esim. Outokummun kurssihistoriassa. Niukkuus ja varantojen keskittyminen harvoille toimijoille voivat vaikuttaa suurestikin. Näkeepä.

    Kysynnän lisäksi pitää puhua myös tarjonnasta. Esimerkiksi litiumin kysyntä on kasvanut paljon viime vuosina, mutta samaan aikaan hinta on laskenu vuosikausia. Nyt toki joulukuusta lähtien hinta on kiipinyt pohjilta hieman, mutta on vielä kaukana vuosien takaisista huipuista.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä".

    Kuka ostaa käytetyn suuriakkuisen, jos uuden suuriakkuisen saa halvemmalla?

    Ei kukaan, mutta tossa onkin iso JOS.

    Sehän on ihan selvä, että käytettyjen autojen hinnat laskevat, joten eiköhän ne tule jatkossakin olemaan uusia halvempia.

    Esimerkiksi uusi Model S maksaa alkaen 94 k€. Halvimmat 100-akkuiset Ässät lähtevät Nettiauton mukaan siitä 70 tonnin päältä (2017 Model S 100D, luokkaa 60-100 tkm ajettuja). Nelivuotiaan ero uuteen on siis noin 20 tonnia, joka on sen verran suuri ero, että ostajia löytynee, mutta mistään romahduksesta ei voida puhua.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä".

    Kuka ostaa käytetyn suuriakkuisen, jos uuden suuriakkuisen saa halvemmalla?

    Ei kukaan, mutta tossa onkin iso JOS.

    Sehän on ihan selvä, että käytettyjen autojen hinnat laskevat, joten eiköhän ne tule jatkossakin olemaan uusia halvempia.

    Esimerkiksi uusi Model S maksaa alkaen 94 k€. Halvimmat 100-akkuiset Ässät lähtevät Nettiauton mukaan siitä 70 tonnin päältä (2017 Model S 100D, luokkaa 60-100 tkm ajettuja). Nelivuotiaan ero uuteen on siis noin 20 tonnia, joka on sen verran suuri ero, että ostajia löytynee, mutta mistään romahduksesta ei voida puhua.

    No ei tietenkään voida puhua romahduksesta nyt, kun sitä ollaan ennustettu vasta tulevaisuuteen.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä".

    Kuka ostaa käytetyn suuriakkuisen, jos uuden suuriakkuisen saa halvemmalla?

    Ei kukaan, mutta tossa onkin iso JOS.

    Sehän on ihan selvä, että käytettyjen autojen hinnat laskevat, joten eiköhän ne tule jatkossakin olemaan uusia halvempia.

    Esimerkiksi uusi Model S maksaa alkaen 94 k€. Halvimmat 100-akkuiset Ässät lähtevät Nettiauton mukaan siitä 70 tonnin päältä (2017 Model S 100D, luokkaa 60-100 tkm ajettuja). Nelivuotiaan ero uuteen on siis noin 20 tonnia, joka on sen verran suuri ero, että ostajia löytynee, mutta mistään romahduksesta ei voida puhua.

    No ei tietenkään voida puhua romahduksesta nyt, kun sitä ollaan ennustettu vasta tulevaisuuteen.

    No mikä on oma arviosi, milloin tuo romahdus tulee, mihin se perustuu ja kuinka merkittävästä romahduksesta puhutaan?

    Tässä ketjussa on mm esitetty, että tämänhetkisten mallien arvo romahtaa viiden vuoden päästä.


    Aiheeseen liittyen: tulevaisuudessa sähköautojen ranget saattavat olla nykyistä lyhyempiä. Tämä perustuu siihen, että kun latausverkosto kasvaa kattavaksi ja ihmiset tottuvat lataamaan autojaan, ei ketään enää kiinnosta mitkään 500, saati 1000 km, ranget. Kun ei kukaan tuollaista oikeasti tarvitse. Ennemmin ostaa pieniakkuisen auton, jolla pärjää 99% arkiajoista ja sitten niillä satunnaisilla mummolanreissuilla täytyy kuitenkin pitää taukoja, joiden aikana akun saa nopeasti täyteen. Tuollainen auto on huomattavasti halvempi ostaa ja se on kevyempi - erityisesti kun kWh/kg-suhde paranee jatkossakin.

    https://www.motor1.com/news/488386/future-electric-vehicles-less-range/

    Liittyy arvonalenemaan siten, että näitä nykyisiä 100 kWh akustoja ei tulevaisuudessa enää välttämättä näe.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oma arvioni siis on, että viiden vuoden päästä patteriautot ovat selvästi nykyistä halvempia, mutta toisaalta nykyisten suuriakkuisten (n. 70-100 kWh) mallien arvo tullee säilymään suht hyvin, sillä ne ovat jo "riittävän hyviä".

    Kuka ostaa käytetyn suuriakkuisen, jos uuden suuriakkuisen saa halvemmalla?

    Ei kukaan, mutta tossa onkin iso JOS.

    Sehän on ihan selvä, että käytettyjen autojen hinnat laskevat, joten eiköhän ne tule jatkossakin olemaan uusia halvempia.

    Esimerkiksi uusi Model S maksaa alkaen 94 k€. Halvimmat 100-akkuiset Ässät lähtevät Nettiauton mukaan siitä 70 tonnin päältä (2017 Model S 100D, luokkaa 60-100 tkm ajettuja). Nelivuotiaan ero uuteen on siis noin 20 tonnia, joka on sen verran suuri ero, että ostajia löytynee, mutta mistään romahduksesta ei voida puhua.

    No ei tietenkään voida puhua romahduksesta nyt, kun sitä ollaan ennustettu vasta tulevaisuuteen.

    No mikä on oma arviosi, milloin tuo romahdus tulee, mihin se perustuu ja kuinka merkittävästä romahduksesta puhutaan?

    Tässä ketjussa on mm esitetty, että tämänhetkisten mallien arvo romahtaa viiden vuoden päästä.


    Aiheeseen liittyen: tulevaisuudessa sähköautojen ranget saattavat olla nykyistä lyhyempiä. Tämä perustuu siihen, että kun latausverkosto kasvaa kattavaksi ja ihmiset tottuvat lataamaan autojaan, ei ketään enää kiinnosta mitkään 500, saati 1000 km, ranget. Kun ei kukaan tuollaista oikeasti tarvitse. Ennemmin ostaa pieniakkuisen auton, jolla pärjää 99% arkiajoista ja sitten niillä satunnaisilla mummolanreissuilla täytyy kuitenkin pitää taukoja, joiden aikana akun saa nopeasti täyteen. Tuollainen auto on huomattavasti halvempi ostaa ja se on kevyempi - erityisesti kun kWh/kg-suhde paranee jatkossakin.

    https://www.motor1.com/news/488386/future-electric-vehicles-less-range/

    Liittyy arvonalenemaan siten, että näitä nykyisiä 100 kWh akustoja ei tulevaisuudessa enää välttämättä näe.

    Minun oma ennuste on, ettei mitään radikaalia arvonalennusta ole tulossa, ellei valtiovalta sitä toimenpiteillään aiheuta. Tietysti sähköautot kehittyvät nyt nopeasti ja se on omiaan painamaan vanhojen autojen arvoa - niin polttomoottoristen, kuin erityisesti sähköautojen - mutta valtiovalta voi polttoaineen hinnankorotuksilla tai muilla ylisuurilla maksuilla saada aikaan suurempia arvon romahduksia. (Sitten tosin kansalaiset äänestävät perussuomalaiset valtaan.)

      1
  • Suurin osa uusista autoista menee yritysten leasing/autoetu käyttöön ja firmoissa on huomattu että talolle halvinta on sähköauto, sitten lataushybridin käyttöedulla. Se ajaa vahvasti sähköautoihin päin ja markkinoille ei jatkossa tule samaan malliin niitä 3-4 vuotta vanhoja yritysautoja joissa on diesel tai bensakone.

      
  • @Lukija1367 kirjoitti:
    Suurin osa uusista autoista menee yritysten leasing/autoetu käyttöön ja firmoissa on huomattu että talolle halvinta on sähköauto, sitten lataushybridin käyttöedulla. Se ajaa vahvasti sähköautoihin päin ja markkinoille ei jatkossa tule samaan malliin niitä 3-4 vuotta vanhoja yritysautoja joissa on diesel tai bensakone.

    Onko todella niin, että suurin osa uusista autoista menee yrityksille? Mistä tiedät tuon? Siis onko joku tilasto asiasta olemassa?

    On varmaan jotain automalleja ja hintaluokkia, missä tuon voi olettaa pitävän paikkansa, mutta päteekö se koko uusien autojen myyntiin?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija1367 kirjoitti:
    Suurin osa uusista autoista menee yritysten leasing/autoetu käyttöön ja firmoissa on huomattu että talolle halvinta on sähköauto, sitten lataushybridin käyttöedulla. Se ajaa vahvasti sähköautoihin päin ja markkinoille ei jatkossa tule samaan malliin niitä 3-4 vuotta vanhoja yritysautoja joissa on diesel tai bensakone.

    Onko todella niin, että suurin osa uusista autoista menee yrityksille? Mistä tiedät tuon? Siis onko joku tilasto asiasta olemassa?

    On varmaan jotain automalleja ja hintaluokkia, missä tuon voi olettaa pitävän paikkansa, mutta päteekö se koko uusien autojen myyntiin?

    Aika reiluja merkkikohtaisia eroja esim. volkkarilla ollut jossain vaiheessa n. 25 % autoista yritysautomyyntiä. Myös paikkakunnat vaikuttaa Turussa jossain välissä yritysautomyynti n. 30 %, mutta esim ŠKODA oli Suomen suosituin yritysauto 17% osuudella suurin vuonna 2019. Hajontaa löytyy, mutta kai tuosta jonkinlaista suuruusluokkaa saa kappalemääristä. Rahallisestihan tilasto kalleimmissa autoissa voi näyttää tilanteen aivan eri valossa.

      
  • Tuolta voi lukea visioita Suomen autokantaan kaikesta siihen vaikuttavasta hiilipäästöistä, latausasemista, dieselistä ja ym. vuoteen 2025 tapahtuvasta.

    Suomen henkilöautokannan kehitys
    vuoteen 2025 asti; Tarkasteluja

    Eemil Rauma
    Helsingin yliopisto
    Taloustieteen laitos
    Ympäristöekonomia
    Pro gradu
    Toukokuu 2014

    Varmasti on ennustuksissa muutoksia tuon gradunkin jälkeen tapahtunut.

    https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/135744/Pro Gradu Eemil Rauma pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit