Raivostuttavinta liikenteessä?

168 kommenttia
1235
  • muokattu 24.02.2021 14:58

@Karrette kirjoitti:
    Kiitos kommentistasi. Nyt ymmärrän paremmin miksi moni koukkaa tyhjälläkin moottoritielle "ohitetun" eteen kuraa roiskuttamaan tai aiheuttaa ohitetulle adaptiivisen vakionopeussäätimen hidastamisen. Koukkaajat kokevat aidosti että vasemmalta kaistalta on oikeasti kiire pois. Emme päässeet asiasta yksimielisyyteen, mutta se tärkein, eli "miksi?" sai vastauksen.

Tässä kuvastuu aika monen muunkin sääntöjä rikkovan tai ainakin epäkypsästi tulkitsevan "joustavan ajamisen" heikko puoli. Kun ei nähdä koko kuvaa ja osaoptimoidaan vain yksi näkökulma, jopa kohteliaisuudeksi tarkoitetusta käytöksestä tulee häiritsevää muiden kiusaamista.

Fikusti ajaen se edellä menevä nopeamman ohittajan tavoittama hitaampi ohittaja odottaa kunnes nopeampi tavoittaa ja asettuu samaan nopeuteen. Sen jälkeen ohitettava käyttää oman säätövaransa loppuun ja napsauttaa nopeutta 2 napsua lisää edelleen vailla mitään riskiä ylinopeussakosta. Näin lähelle taakse ilmaantunut huomaan edellään olevan havainneen hänet ja pyrkivän pois edestä. Ohitettavan kohdalla jo rinnalla oikea vilkku päälle kertoo saman asian ja hillitsee kuumimpiakin ohittajian koukkaamasta oikealta ohitse. Ja sitten riittävän etäisyyden turvin ohitettavan edelle oikealle kaistalle.

On se helppoa, kun sen osaa.

2
  • Ainakaan minun adaptiivinen säädin ei välitä alimittaisesta turvavälistä, jos edellä ajava etenee nopeammin kuin itse.

• Voidaan keskustella siitä, mikä on raivostuttavinta liikenteessä, mutta joka tapauksessa kannattaa muistaa yksi asia: liikenteessä ei pidä provosoida tahallisesti, eikä provosoitua.

1
  • TeeCee: Jos et usko, että ohituskaistaa pitää käyttää vain ohitukseen, jonka jälkeen sieltä pitää palata heti oikealle kaistalle, niin sano se.

Karrette: ”En usko. TLL 19 § sanoo että "Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti." Parempi siis ajaa reippaasti vasemmalla kunnes tilaa on oikealla. Painostamatta edelläajavaa (piittaamatta turvavälistä) tai koukkaamatta kiireellä oikealla ajavan eteen.”

Sinäkö ihan tosissasi uskot, että lainsäätäjä on turhat kaistanvaihdot kieltäessään tarkoittanut, että ohittajan ei tarvitsekaan noudattaa määräystä ajaa oikeimmanpuoleisella tyhjällä kaistalla?

1
  • Karrette: ” Oli ajanjakso jolloin vasemmalla kaistalla ajaminen oli ahdistavaa (tarkka sääntöjen noudattaminen - nopeusrajoitus + asiallinen etäisyys ohitettavaan - voi ärsyttää muita), mutta lopulta totesin että "maassa maan tavalla"…”

Onko tuo sinun neuvosi muillekin? Eli jos hyvin ajaminen alkaa liian vaativana ahdistamaan, niin aja sitten suosiolla huonommin, ja anna jonkun muun ahdistua? Jos ahdistuu esimerkiksi oikealla kaistalla vastoin liikennesääntöjä turhaan ajavista, niin maan tapa, ja siis sinun suosittelemasi tapa, on kiilata eteen. Tätäkö tarkoitat?

• Herbert: ” Minustakin ohittaminen on ahdistavaa, jos siihen liittyy toisen osapuolen tapa ajaa vastoin sääntöjä. Toistaiseksi olen pitänyt parempana noudattaa sääntöjä kuin alkaa käyttäytyä tavalla, joka aiheuttaa sääntöjen mukaan ajaville ahdistusta.”

Karrette: ”Hyvin sanottu, toisille ei pidä aiheuttaa ahdistusta oli se sitten liikenteessä tai jossakin muussa yhteydessä. Mutta mitä tuo tarkoittaa käytännössä?”

Heitän nyt ihan hihasta, mutta liittyisiköhän se mitenkään tämän keskustelun aiheeseen, eli ihmisiä liikenteessä raivostuttaviin asioihin? Voisi ajatella, että ihmisen raivostuminen on seurausta ahdistuksesta. Nähtävästi ihmiset ahdistuvat liikenteessä joka tapauksessa. Jotkut ahdistuvat liikennesääntöjen noudattamisesta tai muista, jotka noudattavat niitä, ja jotkut ahdistuvat, kun muut eivät noudata liikennesääntöjä. Joten karkeasti jaotellen meille ihmisille jää vain valittavaksi se, että kummalla tavalla me muiden ahdistusta lisäämme. Minusta on paljon parempi vaihtoehto että tahallaan liikennettä sotkevat ahdistuvat.

• Karrette: ” No, minulla särähtää aina korvaan tuo "ohituskaista", koska se ei minun mielestäni ole sellainen… Vasemmalla ei saa ajaa jos oikealla on tilaa….”

…joten ketkä silloin pääasiallisesti käyttävät sitä vasenta kaistaa? Ohittajat, eikö niin. Joten miksi sana ”ohituskaista” särähtää? Särähtääkö sana ”kiihdytyskaista”? Tai ”bussikaista”?

• TeeCee: ”… ensin ajetaan ohitettava kiinni, vaihdetaan kaistaa, ohitetaan, ja palataan viipyilemättä takaisin ajokaistalle.”

Karrette: ” Kiitos kommentistasi. Nyt ymmärrän paremmin miksi moni koukkaa tyhjälläkin moottoritielle "ohitetun" eteen kuraa roiskuttamaan tai aiheuttaa ohitetulle adaptiivisen vakionopeussäätimen hidastamisen. Koukkaajat kokevat aidosti että vasemmalta kaistalta on oikeasti kiire pois. Emme päässeet asiasta yksimielisyyteen, mutta se tärkein, eli "miksi?" sai vastauksen.”

Miten tuo minun kommenttini sai sinut ymmärtämään eteen koukkaavia? Jos luulit minun tarkoittaneen viipyilemättä takaisin ajokaistalle palaamisella heti ohitetun eteen koukkaamista, niin väitän että kysymys on tahallisesta väärinymmärryksestä. Mitä järkeä minun olisi ensin kirjoitella pitkään liikennesääntöjen noudattamisen tärkeydestä moottoritieohituksissa, ja sitten sanoa että ohittajan pitää koukata heti ohitetun eteen kuraa lennättämään?

No, täsmennetään nyt kuitenkin, ettei jää epäselväksi: ohituskaistalta pitää palata viipyilemättä LAIN PUITTEISSA. Ihan samalla tavalla kun ohituskaistalle pitää mennä lain puitteissa, eli vasta kun ohitus alkaa. Ja ohituskaistaa pitkin pitää ajaa lain puitteissa, eli kunnollisilla turvaväleillä. Siis ei niin kuin on ”maan tapa”, vaan ihan päinvastoin.

1
  • @TeeCee kirjoitti:
    TeeCee: ”… ensin ajetaan ohitettava kiinni, vaihdetaan kaistaa, ohitetaan, ja palataan viipyilemättä takaisin ajokaistalle.”

Karrette: ” Kiitos kommentistasi. Nyt ymmärrän paremmin miksi moni koukkaa tyhjälläkin moottoritielle "ohitetun" eteen kuraa roiskuttamaan tai aiheuttaa ohitetulle adaptiivisen vakionopeussäätimen hidastamisen. Koukkaajat kokevat aidosti että vasemmalta kaistalta on oikeasti kiire pois. Emme päässeet asiasta yksimielisyyteen, mutta se tärkein, eli "miksi?" sai vastauksen.”

Miten tuo minun kommenttini sai sinut ymmärtämään eteen koukkaavia? Jos luulit minun tarkoittaneen viipyilemättä takaisin ajokaistalle palaamisella heti ohitetun eteen koukkaamista, niin väitän että kysymys on tahallisesta väärinymmärryksestä. Mitä järkeä minun olisi ensin kirjoitella pitkään liikennesääntöjen noudattamisen tärkeydestä moottoritieohituksissa, ja sitten sanoa että ohittajan pitää koukata heti ohitetun eteen kuraa lennättämään?

No, täsmennetään nyt kuitenkin, ettei jää epäselväksi: ohituskaistalta pitää palata viipyilemättä LAIN PUITTEISSA. Ihan samalla tavalla kun ohituskaistalle pitää mennä lain puitteissa, eli vasta kun ohitus alkaa. Ja ohituskaistaa pitkin pitää ajaa lain puitteissa, eli kunnollisilla turvaväleillä. Siis ei niin kuin on ”maan tapa”, vaan ihan päinvastoin.

Näkisin että tuossa täsmennyksessä ymmärrät pitkälti sen mitä tarkoitan. "Lain puitteissa" on aika monitahoinen asia, sisältäen turvaetäisyydet, tilannenopeudet, suuntamerkin näyttämiset, tarpeettomien kaistanvaihtojen kiellot ja mitä niitä vielä onkaan. Se ei tarkoita sitä että jäädään yksistään ajamaan vasenta kaistaa, ja lisäksi sellainen on lähtökohtaisesti ihan tarpeetontakin.

Sitä olen joskus miettinyt että miksi keskustelun pitää olla monimutkaista, sellaista ylitulkitsemista, tai olettamuksena että toiset tarkoituksella vänkäävät vastaan (toki niitäkin on).

• Tänään oli ensimmäinen kurapäivä maanteillä sitten tammikuun alkamisen. Eipä tässä vaiheessa ärsytä, kun tietää että sitä riittää tästä eteenpäin joka päivä, mutta harvinaisen hieno melkein kahden kuukauden suolaton jakso tuli tälle talvelle - se on autoilijalle harvinaista herkkua. 80 cm korkuiset hanget meinasivat rueta jo haittaamaan näkyvyyttä risteyksissä monin paikoin sillä lumenauraajilla on tapana jättää kiireessä kasoja risteyksiin.

• Karrette: ”Sitä olen joskus miettinyt että miksi keskustelun pitää olla monimutkaista, sellaista ylitulkitsemista, tai olettamuksena että toiset tarkoituksella vänkäävät vastaan (toki niitäkin on).”

Luin hiljattain mielenkiintoisen artikkelin huuhaasta liittyen Åsa Wikforssin kirjaan ”vaihtoehtoiset faktat”. Artikkelin kirjoittaja oli Pekka Ohukainen. Moniin näistä keskusteluista sopii yksi mieleeni jäänyt selitys sille, miksi huuhaata on niin paljon: ihmiset yrittävät selittää monimutkaisia asioita yksinkertaisilla syillä. Liikenne on monitahoinen kokonaisuus, ja mielestäni pitää varautua pettymykseen jo siinä vaiheessa, kun päättää yrittää käsittää monimutkaisen systeemin ilmiöitä yksinkertaisilla vastauksilla.

Vastaan vänkäämisestä sen verran, mielestäni sitä kaivataan kipeästi, jos keskustelukumppani ensin yllättyy kuullessaan mitä moottoritiellä ajamista säätelevä laki sanoo vasemman kaistan käyttötarkoituksesta, ja sen jälkeen vielä epäilee, että hänen tietämyksessään olevan puutteen sijaan vika saattaakin olla lainsäätäjän ammattitaidossa. Eikö tosiaan tule mieleen mitään muuta mikä selittäisi, ettet ollut selvillä että ohituskaista on tarkoitettu pääasiassa ohituksiin?

1
  • muokattu 25.02.2021 14:11

@TeeCee kirjoitti:
    Eikö tosiaan tule mieleen mitään muuta mikä selittäisi, ettet ollut selvillä että ohituskaista on tarkoitettu pääasiassa ohituksiin?

Palataan siis siihen että minulla on vahva käsitys siitä että "ohituskaista" on minun mielestäni maantiellä tai moottoriliikennetiellä oleva päättyvä useampikaistainen tieosuus. Esimerkiksi Ruotsin läpi ajettaessa alkaa osuus missä vaijerilla on erotettu vastaantulevat kaistat siten että toiseen suuntaan on kaksi kaistaa, ja toiseen on vain yksi. Kaksi kaistaa on siksi että ohi pääsee turvallisesti, ja yhden kaistan osuuden ajan on vaan odotettava siihen asti että ohituskaista alkaa.

Muutoin olen sitä mieltä että moottoritien vasemmalla kaistalla on sama nopeusrajoitus kuin oikeanpuoleisella kaistalla, ja oikeanpuoleisinta kaistaa on käytettävä kun se on vapaa. Vapaa tarkoittaa että noudatetaan turvavälimääräyksiä. Oikealta ei saa ohittaa, ellei tietyt ehdot täyty. Varsinaista ohittamispakkoa ei ole lakiin kirjattu, vaan siinä on todettu että liikenne voi vasemmalla ("ohituskaistalla") olla jonoutunutta.

Minun puolestani tämä asia on valmis, ei tästä keskustelusta saa enempää irti ja molemmilla osapuolilla on vahva käsitys asiasta. Sitä en osaa sanoa miten se näkyy ajotavassa, mutta sekin on asia jota ei keskustelupalstalla pystytä toteamaan.

TLL 59§ on mielenkiintoinen ohituskaista-ajatuksen kannalta. "Moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä poistuvalla ajoneuvolla on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle"

• @Karrette kirjoitti:

TLL 59§ on mielenkiintoinen ohituskaista-ajatuksen kannalta. "Moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä poistuvalla ajoneuvolla on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle"

Millä tavalla "mielenkiintoinen"?

• muokattu 25.02.2021 14:45

7 § Moottoritiellä ajo
    Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Miten tuotakin tulkitaan, harvoin se moottoritien oikeakaista on ollut vapaa kun minä siellä ajan.
    Saan siis ajaa vasentakaistaa jatkuvasti.

• TeeCee: ”Saksan tilannetta ei voi suoraan verrata Suomeen, koska siellä ei ole erikseen ohituskaistaa, vaan siellä on eri kaistat eri nopeuksilla ajaville.”

Karrette: ”Mitä tarkoitat eri kaistoilla? Itse en ole sellaista havainnut.”

Tässä minä olin väärässä.

Katsoin mitä Wikipedia asiasta sanoo ja hämmästyin. Saksassa näyttää olevan aika paljon meidän vastaavia muistuttavat liikennesäännöt:

Äärimmäisenä oikealla olevaa kaistaa on käytettävä, mikäli se on vapaa ja vasemmanpuoleinen kaista (kaistat) on varattu ainoastaan ohittamiseen. Kuljettajia, jotka käyttävät vasenta kaistaa pidemmän aikaa oikeanpuoleisen kaistan ollessa vapaa, sakotetaan.

Vasemman puoleista kaistaa ajavien hitaampien kuljettajien (vaikka olisivat sillä tarpeettomasti) pakottaminen pois edestä valoja välkyttelemällä tai ”perässä roikkumalla” katsotaan ahdisteluksi.

”Perässä roikkumisesta” määrättävien sakkojen suuruutta korotettiin toukokuussa 2006. Yli 100 km/h nopeudessa turvavälin ollessa alle 30 prosenttia suosituksesta kuljettajaa rangaistaan kolmen kuukauden ajokiellolla.

Ulkomaalaisia kuljettajia voidaan sakottaa tien päällä, ajokortti saatetaan takavarikoida ja mahdollisen vuokratun auton vuokrasopimus päättää välittömästi.

Pitkien valojen vilkuttaminen on sallittua ilmoitettaessa edessä olevalle aikeesta ryhtyä ohitukseen, kun edellä mainittua etäisyyttä on riittävästi. Valojen vilkuttaminen lähempänä on kielletty. Tällaisessa tapauksessa kuljettajaa voidaan sakottaa pakottamisesta.

Lisäksi kuulemma Poliisi partioi Saksan autobahneilla tunnuksettomilla autoilla ja moottoripyörillä jotka on varustettu videolaitteistoilla. Näin valvotaan muun muassa turvavälejä, ja videotallenteita kyetään käyttämään todisteaineistona. Ja noita sekä muita vastaavia asioita valvotaan tehostetusti.

Eli säännöt ovat suurin piirtein samat, Saksassa niitä vain valvotaan enemmän ja rangaistukset ovat paljon kovemmat. Veikkaan sen johtuvan siitä, että suomalaisilla ajotavoilla ohituskaista olisi tukossa vuorokaudet ympäri ja ajokaista puolityhjä.

• Karrette: ” Palataan siis siihen että minulla on vahva käsitys siitä että "ohituskaista" on minun mielestäni maantiellä tai moottoriliikennetiellä oleva päättyvä useampikaistainen tieosuus.”

En epäile, etteikö sinulla olisi vahva käsitys omasta mielipiteestäsi, siltä se on vaikuttanut alusta asti. Minulla taas ei ole tästä asiasta omaa mielipidettä, minä vain yritän päätellä mitä lainsäätäjä on tarkoittanut nimetessään moottoritien vasemman kaistan ohituskaistaksi. Tämän hetkinen luuloni perustuu uuden Tieliikennelain perusteluihin, jossa puhutaan nimenomaan ohituskaistasta. Tätä luuloani vahvistaa myös TLL 61 §, jonka ensimmäinen momentti käskee ajamaan moottoritiellä oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa. Eli vasenta kaistaa ei saa normaalisti ajaa, siellä saa pääsääntöisesti olla vain ohituksen ajan =>ohituskaista.

Sinä voisit muuttaa mielipiteeni vain esittämällä tietoa, joka kumoaa nuo perusteluni. Se ei minua vakuuta, jos sinä pistät perustelujen rinnalle vain vahvan käsityksen mielipiteestäsi.

• Karrette: ”Minun puolestani tämä asia on valmis, ei tästä keskustelusta saa enempää irti ja molemmilla osapuolilla on vahva käsitys asiasta.”

Minun käsitykseni ei ole vahva, se muuttuu heti kun löytyy edellä kertomani perustelut kumoavaa tietoa.

• Karrette: ” TLL 59§ on mielenkiintoinen ohituskaista-ajatuksen kannalta. "Moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä poistuvalla ajoneuvolla on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle"

Muuttaako tuo sinun mielipidettäsi? Minusta tuo tukee minun mielipidettäni. Myös TLL:n perusteluissa puhutaan moottoritien ohituskaistasta ja varsinaisesta ajokaistasta.

• muokattu 26.02.2021 10:01

@TeeCee kirjoitti:
    Karrette: ” TLL 59§ on mielenkiintoinen ohituskaista-ajatuksen kannalta. "Moottoritieltä tai moottoriliikennetieltä poistuvalla ajoneuvolla on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle"

Muuttaako tuo sinun mielipidettäsi? Minusta tuo tukee minun mielipidettäni. Myös TLL:n perusteluissa puhutaan moottoritien ohituskaistasta ja varsinaisesta ajokaistasta.

Okei. Tuon tarkoitus oli vain osoittaa että TTL 59§ ei ohjeista ´keskeyttämään ohitusta´, vaan vaihtamaan ajoissa oikeanpuoleiselle kaistalle.

Tuon Saksan ohjeistuksen lopuksi tuli taas hämmästelyn aihe. Mitä tarkoitat suomalaisella ajotavalla? Koetko että vasemmalla kaistalla on paljon ajoneuvoja mitkä mahtuisivat oikeanpuoleiselle kaistalle, turvavälimääräys huomioiden? Merkittävänä erona Saksaan on se mikä katsotaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi; Suomessa se on lähinnä tutkalla mitattu sallittua numerolukua suurempi nopeus (ylinopeus), Saksassa se on törmäysvaaran aiheuttaminen (puutteelliset turvaetäisyydet- Saksassa ylinopeutta ei joillakin moottoritieosuuksilla tunneta käsitteenä ollenkaan, vaikka kaistoja on kaksi suuntaansa kuten Suomessakin).

Ruotsissakin (kuten kuuluukin olla https://finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1986/19860030 ) on samanhenkinen TLL kuin Suomessa, mutta siinä moottoritien sijaan on rajana 70 km/h nopeusrajoitus. Se tarkoittaisi että Helsingin Kehä 1:llä ajettaisiin eniten oikealla kaistalla missä on liittymät ja erkanemiskaistat, ja vasemmalla saisi ajaa vain kun ohittaa mittarivirheiden puitteissa (kameravalvontatolppia tiuhassa). Nyt moni ajaa alle nopeusrajoituksen keskimmäisellä kaistalla, toimien liikkuvana liikenteenjakajana.

Kiitos sinulle Teecee joistakin hyvistä yleisohjeista n. 15 vuoden takaa, mutta nyt minun täytyy todeta että en jaksa olla kiinnostunut tästä. Pidin taukoa joskus tästä pienestä keskusteluryhmästämme, ja oli virhe palata tänne, vaikka pieni digitaalinen väittely joskus on tarpeen jotta voi hillitä itsensä muissa yhteyksissä.

• Karrette: ” Mitä tarkoitat suomalaisella ajotavalla? Koetko että vasemmalla kaistalla on paljon ajoneuvoja mitkä mahtuisivat oikeanpuoleiselle kaistalle, turvavälimääräys huomioiden?”

Tätä tarkoitan. Nähtävästi sama ongelma on ollut Saksassakin, se selittäisi valvonnan lisäämisen ja kovat rangaistukset oikealla kaistalla roikkuville ja niille, jotka osoittavat mieltään heidän mielestään liian hitaasti ohittaville.

On varmaan turha puhua suomalaisesta ajotavasta, ihminen on perusluonteeltaan itsekäs välistävetäjä kansalaisuudesta riippumatta, ja pyrkii siksi ajamaan siten kuin itsestä tuntuu hyvältä eikä siten, kun liikennesääntöjen mukaan pitäisi.

• Karrette: ”Merkittävänä erona Saksaan on se mikä katsotaan liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi; Suomessa se on lähinnä tutkalla mitattu sallittua numerolukua suurempi nopeus (ylinopeus), Saksassa se on törmäysvaaran aiheuttaminen (puutteelliset turvaetäisyydet- Saksassa ylinopeutta ei joillakin moottoritieosuuksilla tunneta käsitteenä ollenkaan, vaikka kaistoja on kaksi suuntaansa kuten Suomessakin).”

Voisiko tämä ero selittää sen, että Saksan moottoriteillä on Suomeen verrattuna yli 100 % isompi liikennekuolemantodennäköisyys?

Saksan suhtautumista ylinopeuksien valvontaa on hankalaa selvitellä, koska kullakin osavaltiolla on omat turvallisuusohjelmansa. Ensimmäiseksi silmiin osui Nordheim Westfalenin liikenneministerin kommentti, jossa hän luonnehti ylinopeutta sanoilla ”Killer Nummer eins”. Saksassa on kaikille osavaltioille yhteinen ylinopeuksien puuttumiskynnys, ja se on tiukempi kuin Suomessa.

• Karrette: ”Pidin taukoa joskus tästä pienestä keskusteluryhmästämme, ja oli virhe palata tänne, vaikka pieni digitaalinen väittely joskus on tarpeen jotta voi hillitä itsensä muissa yhteyksissä.”

Jos nämä keskustelut käyvät hermoon, niin ei ole ihme että hermot eivät kestäneet liikennesääntöjen noudattamista.

Verkosta löytyy kaikenlaisia henkisen kehityksen oppaita. Niissä toistuu yksi asia: kannattaa ronkkia niitä asioita, joita vähiten haluaisi käsitellä.

• Kun on kääntymässä risteyksestä vasemmalle ja oikealta tulevassa liikennevirrassa on sen verran taukoa, että väliin ehtisi hyvin. Mutta, vasemmalta lähestyy auto, joka on jo sen verran lähellä, ettei sen edestä uskalla kääntyä. Sitten kun vasemmalta tuleva kuski kääntyykin oikealle samaan risteykseen, josta itse on lähtemässä ja kytkee vilkun vasta kääntyessään tai ei ollenkaan. Tätä tapahtuu niin taajamissa kuin niiden ulkopuolellakin. Mikä piru siinä vilkun käytössä on niin vaikeaa?
    Lisäksi ohittajat, jotka tunkevat takaisin oikeanpuolimaiselle kaistalle melkein oman auton vasenta kulmaa hipoen.

1
  • Kaksi vaihtoehtoa. Joko kuljettaja ei yksinkertaisesti tunnista tilannetta tai sitten kuljettaja ei välitä muista tipan vertaa, koska vain oma napa on kiinnostava.

Jos tehtäisiin gallup muiden huomioimisesta vilkun käytöllä tuollaisessa tilanteessa, todennäköisesti n. 100% ilmoittaisi huomioivansa muut. Eli kun tilannetta ei tunnisteta, ei myöskään tiedetä, ettei huomioida muita. Ja ne narsistit ei kuitenkaan tunnustaisi asiaa, vaikka tilanteen tunnistaisivatkin.

1
  • @TeeCee kirjoitti:
    Eli säännöt ovat suurin piirtein samat, Saksassa niitä vain valvotaan enemmän ja rangaistukset ovat paljon kovemmat. Veikkaan sen johtuvan siitä, että suomalaisilla ajotavoilla ohituskaista olisi tukossa vuorokaudet ympäri ja ajokaista puolityhjä.

TM:n kysymys ja vastaus-palstalla on tähän liittyvä juttu:

"Saksassa eli tuossa niin sanottujen vapaiden nopeuksien maassa tuomioistuin antoi jo jokin aika sitten merkittävän päätöksen. Henkilö ahdisteli eteensä moottoritiellä jääneen hitaamman auton kuljettajaa niin, että tämä pelästyksissään teki äkkinäisen väistöliikkeen ja sen seurauksena menetti ajoneuvonsa hallinnan. Molemmat autossa olleet kuolivat. Ahdistelija tuomittiin 1,5 vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen."

Siinä mallia niille, jotka ihannoivat saksalaisen moottoritien sujuvuutta täällä meidän punaniskojen maassa.

1
  • Liikenteen sujuvuus tai sujumattomuus ei ole nopeudesta kiinni, kaikki lähtee siitä että siellä ratin ja penkin välissä vallitsee oikeat asenteet ennalta sovituista pelisäännöistä! Kuten nopeusrajoitusten, liikennesääntöjen noudattaminen yhteisen edun nimissä. Ennakoiva ja taloudellinen ajotapa täydentää tätä filosofiaa, tämä on niin sanottua järkevää yhteispeliä. Valveutuneille ja perehtyneille tämä on tuttua päivittäin, josta kaikki muutkin tielläliikkujat saisivat ottaa oppia.

2
  • Monille yhteispeli tarkoittaa sitä, että heille pitää antaa tilaa, koska ovat nopeampia.

2
  • @Herbert kirjoitti:
    Monille yhteispeli tarkoittaa sitä, että heille pitää antaa tilaa, koska ovat nopeampia.

Sinulla on negatiivinen asenne päällimmäisenä. Kannattaisi vaihtaa isompi pipo ja ottaa rennommin.

1
  • muokattu 28.02.2021 20:18

...opastaa mr. "+15km/h"....

1
  • @tracktest

Valveutuneille ja perehtyneille tämä on tuttua päivittäin, josta kaikki muutkin tielläliikkujat saisivat ottaa oppia

Onhan se siellä ratin takana tuttua, mutta mitenkäs ajattelet että se näkyy muille?

Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit