Vaihtaisiko Androidin iPhoneen

131 kommenttia
245
  • @HybridRules kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Xiaomi Mi 10T Pro 5G:ssä on 108 MP AL-kamera optisella kuvanvakaajalla.

    En voi mitään, mutta vierastan ajatusta hankkia kiinalainen puhelin. Kiina taitaa jyrätä Euroopan taloudellisesti joka tapauksessa ennen pitkää. Ja saahan lapset töitä, kun ostetaan kiinalaisvalmisteisia tuotteita. Valtiokapitalismi tiukalla valvonnalla tuntuu ikävältä. Vai olenko vain tietämätön ja ennakkoluuloinen, uikuuri soikoon?

    Kiinassahan nuo tehdään muutkin, iPhoneja myöten.

    Mutta ymmärrän mitä ajattelet. Minäkin olen tässä koronan myötä pyrkinyt olemaan entistä solidaarisempi kotimaiselle ja EU-tuotannolle.

      1
  • muokattu 31.01.2021 23:35

    @HybridRules kirjoitti:

    Vai olenko vain tietämätön ja ennakkoluuloinen, uikuuri soikoon?

    Noin yleisesti ottaen, siltä vähän vaikuttaa.

    Eniten hämmentää, ettei kameralla ole niinku mitään merkitystä kun "ne on kaikissa ihan riittävän hyviä". Ja sitten jauhat niistä kuitenkin. Et sinä mitään "konkreettista" halua iPhonesta tietää, vaan vahvistusta sille, että ostat kuitenkin uuden Samsungin. No ei siinä mitään, kyllä sinä sillä pystyt soittamaan, lukemaan sähköpostia, lukemaan lehtiä appseilla ja selaamaan sivuja, tekemään hakuja, soittamaan Spotifyitä ja ottamaan kuvia ja videoita, pelaamaan jne. Ja mitä nyt sitten muutenkin älypuhelimella teet jo nyt. Normijuttuja.

    Siinä missä millä tahansa älypuhelimella.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Xiaomi Mi 10T Pro 5G:ssä on 108 MP AL-kamera optisella kuvanvakaajalla.

    En voi mitään, mutta vierastan ajatusta hankkia kiinalainen puhelin. Kiina taitaa jyrätä Euroopan taloudellisesti joka tapauksessa ennen pitkää. Ja saahan lapset töitä, kun ostetaan kiinalaisvalmisteisia tuotteita. Valtiokapitalismi tiukalla valvonnalla tuntuu ikävältä. Vai olenko vain tietämätön ja ennakkoluuloinen, uikuuri soikoon?

    Kiinassahan nuo tehdään muutkin, iPhoneja myöten.

    Mutta ymmärrän mitä ajattelet. Minäkin olen tässä koronan myötä pyrkinyt olemaan entistä solidaarisempi kotimaiselle ja EU-tuotannolle.

    Minusta siinä on ero, onko tuote kiinalainen vai onko jollakin Kiinan ulkopuolisella firmalla ah-valmistusta kiinassa. Pikkuhiljaa firmat ovat siirtäneet valmistusta poiskin Kiinasta. En minä tämän asian kanssa mihinkään barrikadeille nousisi, mutta kiinalainen puhelin ei vain käy minun pirtaan ikäänkuin poliittisista/ihmisoikeussyistä. Olen kuitenkin sen verran opportunisti, että jos ei muita puhelimia olisi markkinoilla, niin ottaisin kiinalaisen mieluummin kuin olisin ilman puhelimen tarjoamia etuja. Eikä minua häiritse, kun muut käyttävät kiinalaisia puhelimia.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Olen silloin tällöin yrittänyt selvittää kannattaisiko seuraavaksi puhelimeksi ottaa iPhone, kun on Nokian lopetettua tullut käytettyä Androidia.

    Olen kuullut sanottavan, että iPhone on helppokäyttöinen. Se ei ole minulle mikään argumentti, koska koen Galaxy S-sarjan puhelimienkin olevan helppokäyttöisiä.

    Kuulemma iPhonea ei voi räätälöidä. Se on miinus.

    Kamerateknologia on jo usean vuoden ajan ollut minulle riittävän hyvällä tasolla. Puhelinvalmistajat tuntuvat jämähtäneen kehittelemään kameraa eikä muuta uutta tunnu keksittävän puhelimiin.

    Mietin, olisiko iPhonella tarjota jotain enemmän ohjelmistopuolella kuin mitä Androidilla on?

    Entä toimiiko Googlen palvelut iPhonessa?

    Onko Siristä oikeasti hyötyä vai onko se vain hauska kuriositeetti?

    Pari kertaa olen yrittänyt puhelinkaupassa (Elisa, DNA, Gigantti), mutta myyjät eivät osaa kuin toistella, että iPhone on helppokäyttöinen...

    En ole löytänyt mitään todellista eroa. Kummallakin voi tehdä samat asiat.

    Ehkä yksi ero että Android malleja on paljon enemmän ja niitä löytyy myös halvalla :-)

    Toki, kaikki on samannäköisiä, suorakaiteen muotoinen lasiruutu ja lopulta koko laite kääritään suojakoteloon, niin eipä silläkään ei ole mitään väliä.

      
  • En jaksanut lukea koko ketjua ja sen polveilevaa vääntöä, mutta tilasin eilen uuden Samsung Galaxy S21 Ultran. Nykyinen, ensimmäinen ja viimeinen Huawei (P30 Pro) on ollut ihan ok, mutta vähän pettymys odotuksiin verrattuna.
    Mietin kyllä IPhone 12 Pro Maxia, mutta koska kaikki oma historia on Androidissa, niin en siihen siirtynyt.
    Muu perhe (3x) vannoo iPhonen nimeen, mutta niissä on koko ajan ongelmia akun kestossa yms. (iPhone 11, 10 pro max) eivätkä ne toimi pakkasessa.

      
  • Minäkin otin ultran. Oikeasti kiinnostaisi kokeilla iPhonea, mutta kun kukaan ei osaa kertoa mitään killeri-ominaisuuksia siitä niin en nytkään ottanut sellaista. Ehkä jonain päivänä.

    Olen hylännyt paperisen muistilehtiön töissä jo kun Samsungin 12,2" tabletin ostin muistaakseni 2014. Nyt on käytössä 2019 syksyllä ostettu tab olikohan S6?. Ultran saa langattomalla Dexillä kiinni Win10 PChen ja samaten Windows linkillä. En tiennyt aikaisemmin, että niinkin voi tehdä. Windows-linkki kai toimii kaikilla Anrdoid-puhelimilla, mutta langaton Dex taitaa olla vasta ultrassa. Tabletin ja puhelimen muistiinpanot synkronoituvat ja ne on helppo myös siirtää PC:lle. Kuulemma voi synkronoida myös Windowsnotesiin, mutta sitä en ole kokeillut.

    Nopea langaton yhteys puhelimen ja PC:n välillä on kätevä. Ei tarvitse kuvia lähetellä itselleen sähköpostilla eikä ole PC:llä piuhasulkeisia kuten auton kanssa😉

    Onhan ultra vähän painava ja iso, mutta hyvän tuntuinen laite. Kamera ei ole minulle tärkeä, mutta mieluummin puhelimessa saa olla parempi kamera kuin huonompi. Ja Ultrassa saattaa olla tämän hetken paras puhelinkamera.

    Ikävää, ettei siinä ole paikkaa S-kynälle. Sama kynä toimii kuin tabletissakin vaikka kynän kaikki ominaisuudet ei ole käytettävissä.

      2
  • muokattu 04.03.2021 10:12

    @HybridRules kirjoitti:

    Minäkin otin ultran. Oikeasti kiinnostaisi kokeilla iPhonea, mutta kun kukaan ei osaa kertoa mitään killeri-ominaisuuksia siitä niin en nytkään ottanut sellaista. Ehkä jonain päivänä.

    Syvä, syvä huokaus.....

    Arvasin oikein: et sinä oikeasti edes halua iPhonea. Enkä hämmästele, jos myyjät repivät pelihousunsa joutuessaan tekemisiin ihmettelyjesi kanssa. Missasit vain tilaisuutesi tutustua Apple-infraan, josta suurimmaksi osaksi on kysymys. Oikeasti utelias olis hyödyntänyt, laitevaihdon ollessa käsillä, tilanteen.

    Noilla lillukanvarsi"perusteluilla" Samsungille et esitä mitään killeriä sen kummemmin. Kamera ei ole mitenkään tärkeä, mutta jaksat jauhaa siitä silti....

      
  • NHBNHB
    muokattu 04.03.2021 21:03

    @HybridRules kirjoitti:

    Nopea langaton yhteys puhelimen ja PC:n välillä on kätevä. Ei tarvitse kuvia lähetellä itselleen sähköpostilla eikä ole PC:llä piuhasulkeisia kuten auton kanssa😉

    Kaapelit eivät ole oikein edes viime vuosikymmentä, vaan taidetaan mennä vieläkin kauemmaksi. Kun tuollaiset muistiinpanot ja valokuvat menevät suoraan pilveen, niin ne ovat käytettävissä joka laitteella, kunhan laite on netisssä edes hetkittäin. Sanelet vaikka ajaessasi Android Auton kautta muistiinpanon ja katselet sitä sitten kun haluat vaikka läppärin näytöltä. Samasta pilvestä löytyvät sitten kuvatkin.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minäkin otin ultran. Oikeasti kiinnostaisi kokeilla iPhonea, mutta kun kukaan ei osaa kertoa mitään killeri-ominaisuuksia siitä niin en nytkään ottanut sellaista. Ehkä jonain päivänä.

    Syvä, syvä huokaus.....

    Arvasin oikein: et sinä oikeasti edes halua iPhonea. Enkä hämmästele, jos myyjät repivät pelihousunsa joutuessaan tekemisiin ihmettelyjesi kanssa. Missasit vain tilaisuutesi tutustua Apple-infraan, josta suurimmaksi osaksi on kysymys. Oikeasti utelias olis hyödyntänyt, laitevaihdon ollessa käsillä, tilanteen.

    Noilla lillukanvarsi"perusteluilla" Samsungille et esitä mitään killeriä sen kummemmin. Kamera ei ole mitenkään tärkeä, mutta jaksat jauhaa siitä silti....

    Enhän minä väitäkään, että S21Ultrassa olisi minulle mitään "killeriominaisuutta", mutta jos vaihtaisin iPhoneen, siinä pitäisi olla jotain, joka perustelisi nykyisen "ekosysteemin" hajottamisen. Pelkkää uteliaisuuttani ostettavaksi iPhone on liian kallis.

    Enkä minä ns. "halua" iPhonea muutenhan olisin sellaisen jo ostanut. Mutta kiinnostaa, tarjoaisiko se jotain edistyksellistä tai erityisen käyttökelpoista. Ja jos, niin hankkisin sellaisen.

    Nokia-merkkisistä puhelimista luovuin vasta, kun Nokiakin luopui ja aivan sattumalta Elisa tarjosi noihin aikoihin alennuksella Samsungin Galaxy S4-puhelinta ja sellaisen tilasin, kun halvalla sain. Siihen aikaan en seuranut puhelimien julkistuksia enkä tajunnut, että S4 oli jo valmiiksi vanhentunut, koska S5 oli julkaistu. Sen jälkeen olen käyttänyt Samsung Galaxy S-sarjan puhelimia, mutta ei siihen mitään erityistä syytä ole ollut. On vain helpompi vaihtaa samaan ja kun ei ole ollut mitään syytä etsiä toistakaan merkkiä, niin sitä olen käyttänyt. En ole pitänyt tärkeänä tukea lasten työllisyyttä Kiinassa ja siksi en ole edes harkinnut kiinalaisia härpäkkeitä.

    Kamera on minun kannalta ollut tarpeeksi kehittynyt puhelimissä jo S4:sta saakka, mutta onhan S21 Ultran kamera tasokas, Niin on käsittääkseni iPhonenkin kamera.

      
  • muokattu 04.03.2021 23:48

    @HybridRules kirjoitti:

    Enhän minä väitäkään, että S21Ultrassa olisi minulle mitään "killeriominaisuutta", mutta jos vaihtaisin iPhoneen, siinä pitäisi olla jotain, joka perustelisi nykyisen "ekosysteemin" hajottamisen. Pelkkää uteliaisuuttani ostettavaksi iPhone on liian kallis.

    Samsung S21 Ultra ja iPhone 12 -hinnat? Et tainnut edes verrata koskaan.

    Enkä minä ns. "haluaiPhonea muutenhan olisin sellaisen jo ostanut. Mutta kiinnostaa, tarjoaisiko se jotain edistyksellistä tai erityisen käyttökelpoista. Ja jos, niin hankkisin sellaisen.

    Et ole ensimmäistäkään vertailua tainnut lukea myöskään. Minä löydän useita vertailuja juuri tuon ja 12 Pro Maxin välillä.

    Jos taas haluat yleisesti vertailla Samsungeja ja iPhoneja, niin vertailutestejä on vaikka kuinka paljon. Puhumattakaan muista Android-merkeistä ja mukana iPhone.

    On vain helpompi vaihtaa samaan ja kun ei ole ollut mitään syytä etsiä toistakaan merkkiä, niin sitä olen käyttänyt.

    Kuten sanoin, niin et ollut vaihtamassa mihinkään Androidista, etkä Samsungista.

    En ole pitänyt tärkeänä tukea lasten työllisyyttä Kiinassa ja siksi en ole edes harkinnut kiinalaisia härpäkkeitä.

    Aivan mahtavaa!

    Kamera on minun kannalta ollut tarpeeksi kehittynyt puhelimissä jo S4:sta saakka, mutta onhan S21 Ultran kamera tasokas, Niin on käsittääkseni iPhonenkin kamera

    ......tosin ollakseen asia, jolla ei ole mitään merkitystä "oikeesti", niin silti se on ehkä eniten esillä pitämäsi älypuhelimen varuste. Kumma juttu.

    Ja ne asiat mihin sinä älypuhelinta tarvitset, voi hoitaa ihan millä älypuhelimella tahansa. Vaikka sillä halvimmalla Samsungillakin.

      
  • muokattu 04.03.2021 23:47

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Nopea langaton yhteys puhelimen ja PC:n välillä on kätevä. Ei tarvitse kuvia lähetellä itselleen sähköpostilla eikä ole PC:llä piuhasulkeisia kuten auton kanssa😉

    Kaapelit eivät ole oikein edes viime vuosikymmentä, vaan taidetaan mennä vieläkin kauemmaksi. Kun tuollaiset muistiinpanot ja valokuvat menevät suoraan pilveen, niin ne ovat käytettävissä joka laitteella, kunhan laite on netisssä edes hetkittäin. Sanelet vaikka ajaessasi Android Auton kautta muistiinpanon ja katselet sitä sitten kun haluat vaikka läppärin näytöltä. Samasta pilvestä löytyvät sitten kuvatkin.

    Muistiinpanoja on monenlaisia. Minä esim. piirrän skisseja asiakkaan luona. Mittailen, piirrän kynällä, otan tabletilla kuvan, tuon sen Samsung Noteen ja piirrän siihen mittoja yms. Palaverissa kirjoitan käsipelillä tablettin paljon nopeammin muistiinpanot. Autoa ajaessa en tee muistiinpanoja enkä edelleenkään ymmärrä Android Auton tai Apple Carin ideaa. Ehkä niistä on iloa, jos auton oma infotainmentistä puuttuu ominaisuuksia.

    Tietenkin minulta menee tabletista ja puhelimesta sekä kannettavalta varmuuskopiot kuvista pilveen. Ja muistiinpanoista samoin. Muistiinpanot synkronoituvat laitteesta toiseen.

    Mutta: kun olen ottanut muutaman kuvan jostain, niin on paljon nopeampaa siirtää ne PC:lle suoraan nopealla langattomalla yhteydellä sen sijaan, että kytkee puhelimen PC:hen kaapelilla. Joskus siirsin kuvia Bluetuutin yli, mutta se on hidasta.

    Kun puhelin on kytketty PC:hen voin raahata kuvia puhelimen galleriasta ja pudottaa ne PC:lle haluttuun kansioon.

    Eikä tässä vielä kaikki: Windows-linkin avulla voi käyttää puhelimen sovelluksia PC:llä. Minua rasittaa kirjoittaa WhatsApp viestejä kännykän pienellä näppäimistöllä. Mutta kun avaan Windows-linkin, voin kirjottaa WhatsAppiin PC:n näppäimistöllä. Kätevää.

    Mutta eihän sinun tarvitse näitä ominaisuuksia käyttää.

      
  • muokattu 04.03.2021 23:50

    @HybridRules kirjoitti:

    Mutta eihän sinun tarvitse näitä ominaisuuksia käyttää

    Lisätään listalle vielä: et ollut selvittänyt sitäkään, pystyykö iPhonella tekemään samat jutut mitä aiemmilla ja uusimmalla Samsung-älypuhelimellasi.

    Onneksi saat piirustella lisäksi tabletilla....

      
  • muokattu 05.03.2021 00:15

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Mutta eihän sinun tarvitse näitä ominaisuuksia käyttää

    Lisätään listalle vielä: et ollut selvittänyt sitäkään, pystyykö iPhonella tekemään samat jutut mitä aiemmilla ja uusimmalla Samsung-älypuhelimellasi.

    Onneksi saat piirustella lisäksi tabletilla....

    Sehän ei ole ratkaisevaa, pystyykö tekemään samat jutut. Ei minun kannata vaihtaa toiseen "ekosysteemiin", jos laitteet pystyvät vain "tekemään samat jutut". Sinänsä "ekosysteemeistä" puhuminen puhelimien yhteydessä on rasittavaa, mutta onhan se niin, että jos ottaisin iPhonen käyttöön, niin sitten tietysti kannattaisi ottaa myös iPad ja apple-kello. Eli kalliiksi tulisi. Tarvitaan siis jotain oikeasti parempaa, että kannattaa vaihtaa. En minä ajettele, että ottaisin kokeeksi yhden iPhonen vaan vaihtaisin sitten applen "ekosysteemiin". Ja siinä itseasiassa epäillyttää, miten työasioissa tärkeän Windows10 yhteensopivuus toimisi. Ensin hankkisin vain puhelimen, mutta kuten olen tässä toistellut, en ole vielä saanut selville olisiko iPhone riittävän monta piirua parempi kuin S21 ultra. Tai olisiko piiruakaan vai menisikö homma takapakkia? Varmaan iPhonellakin pärjäisin, mutta olisiko se siinä. Nythän muistankin, mitä minä haen: kokisinko Wau-efektin, jos hankkisin iPhonen, sitä minä olen yrittänyt selvittää.

      
  • muokattu 05.03.2021 09:55

    @HybridRules kirjoitti:

    Nythän muistankin, mitä minä haen: kokisinko Wau-efektin, jos hankkisin iPhonen, sitä minä olen yrittänyt selvittää

    Ethän ole. Etkä myöskään lue mitä tuolla aiemmin on kirjoitettu ja vihjaistu.

    Tai miksi sinä muilta kysyt? Mistä kukaan voi tietää mikä sinulle tuollaista aiheuttaisi. Haluatko olla muiden vietävissä? Ja vain ottamalla iPhonen käyttöön, saat asiasta selvyyttä itsellesi oikeasti. Niin muutkin uteliaat ovat tehneet ja aika harva on tainnut palata takaisin Androidiin. En minäkään muuten kuin kokeilemalla joitakin uutuusmalleja säännöllisesti.

    Kuka tai mikä sinut pakottaisi vaihtamaan kellon ja tabletin muuten ja millä perusteella? Ja luuletko tietäväsi ettet missaisi niiden kanssakaan jonkun "wau-efektin", jos vaihtaisit jossakin vaiheessa Appleen?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Nythän muistankin, mitä minä haen: kokisinko Wau-efektin, jos hankkisin iPhonen, sitä minä olen yrittänyt selvittää

    Ethän ole. Etkä myöskään lue mitä tuolla aiemmin on kirjoitettu ja vihjaistu.

    Tai miksi sinä muilta kysyt? Mistä kukaan voi tietää mikä sinulle tuollaista aiheuttaisi. Haluatko olla muiden vietävissä? Ja vain ottamalla iPhonen käyttöön, saat asiasta selvyyttä itsellesi oikeasti. Niin muutkin uteliaat ovat tehneet ja aika harva on tainnut palata takaisin Androidiin. En minäkään muuten kuin kokeilemalla joitakin uutuusmalleja säännöllisesti.

    Kuka tai mikä sinut pakottaisi vaihtamaan kellon ja tabletin muuten ja millä perusteella? Ja luuletko tietäväsi ettet missaisi niiden kanssakaan jonkun "wau-efektin", jos vaihtaisit jossakin vaiheessa Appleen?

    Kunhan satuin täälläkin kysymään josko joku olisi osannut kertoa jonkun huippuominaisuuden iPhonessa. Ei kannata jatkaa ainakaan minun puhelinvalintojen miettimistä enää. Tabletin ja kellon vaihtamisen suhteen vain oletin, että Galaxy Watch ja Samsung tabletti eivät soi iPhonen kanssa yhteen niin saumattomasti kuin Applen omat tuotteet. Wau-efektihän oli yksi Applen kantavia voimia aikoinaan. Tennarit, farkut, T-paita ja Wau-efekti. Ja Jobs-vainaa. Ja tietysti iPhone.

      
  • Puhelimen vaihto? Aikanaan laite vanhenee ja uusitaan. Itsellä vain iPhone-kokemusta. Tässä appien ja tilien siirto laitteesta toiseen meni yllättävän nopeasti ja jouhevasti, vain 1-2 asetusta/appia piti jotenkin säätää siirron jälkeen.
    Mielenkiinnosta kysyn miten tämä toimii eri valmistajien Androidmaailmassa, kokemusta kun ei ole.
    Jokainen painottakoon tämän ominaisuuden tärkeyttä puhelinta valitessaan

      
  • muokattu 13.03.2021 13:11

    @HybridRules kirjoitti:

    Kunhan satuin täälläkin kysymään josko joku olisi osannut kertoa jonkun huippuominaisuuden iPhonessa.

    Ethän. Kysyit "wau"-efektin perään.

    Se on eri asia ja siinä suhteessa tuntuu, että kirjoittelen teinin kanssa. On erittäin vaikea suhtautua silloin asiaan, koska niinkin arkisesta laitteesta, kun älypuhelimesta keskusteleminen wau-tasolla on outoa minun aktiivisella kokemuksellani niistä. Ja kuten mainittu, niin puhelinmyyjästä tuollaisten kysymysten esittäminen on varmasti tuntunut samalta kuin myyjästä Stockan kodinkoneosastolla, jolta menet kysymään tyyliin "myy mulle joku wau-efektin tuova leivänpaahdin". Oikeasti.

    iPhone-puhelimien on säännöllisesti vuosien varrella todettu olevan huippuominaisuuksin varustettuja älypuhelimia. Ne ovat säännöllisesti olleet testivoittajiakin piste

    Mikään Applen malli ei jättäisi sinua pulaan sen takia, siinä käyttötarpeessa, johon älypuhelinta voidaan käyttää. Ei sen puoleen Android -maailman puhelimet tekevät ihan samaa huippumalleillaan. Kisa on kovaa, mutta nykyisellään kumpaankaan leiriin ei synny mitään oikeasti uutta tarpeellista. Kilvoitellaan vain olemassa olevilla spekseillä. Mutta sinulle kameralla ei ollut merkitystä, joten ei siitä sen enempää.

    Tabletin ja kellon vaihtamisen suhteen vain oletin, että Galaxy Watch ja Samsung tabletti eivät soi iPhonen kanssa yhteen niin saumattomasti kuin Applen omat tuotteet.

    Asian voi kääntää myös näin päin: Applen tuotteet eivät soi Samsungin kanssa niin kuin Samsungin omat tuotteet. Miksi tuossa olisi kyse wausta, jos niin luulet? Kumpi on rajoittuneempi, vai mitä meinaat? Vähän sama kuin ihmettelisit miksei DVD-levy näytä leffaa CD-soittimessa, ihan samannäköisiä lättyjä.

    Joku muu miettii yhtä lailla, onko minun järkeä vaihtaa hienosti toimivasta Apple-maailmasta Androidiin, nyt kun tämä iPhone 7 alkaa olla vanha. Jos miettii sitä, että "vitsit kun tulee kalliiksi", niin mitä tekemistä silläkään on "waun" kanssa?

    Wau-efektihän oli yksi Applen kantavia voimia aikoinaan. Tennarit, farkut, T-paita ja Wau-efekti. Ja Jobs-vainaa. Ja tietysti iPhone

    Tai Swatch -kello! Mutta sitten kun se kello oli ranteessa, niin kohta totesi että kello kuin kello. Aikaa näyttää ja ehkä kuukaudenpäivän, sou?

    Apple- ja Android-maailmassa on eroja, mutta vain teinien voi ajatella elävän "wau"-maailmassa ehkä. Aikuiselle älypuhelimen kokeneelle käyttäjälle ne ovat vain puhelimia, joilla homma hoituu loistavasti, jos puhutaan samojen hintaluokkien laitteista. Samsungkaan ei aina pärjää testeissä toiselle kovalle merkille eli One+:lle. Mutta Apple kisaa molempien kanssa jos puhutaan ominaisuuksista ja suorituskyvystä. Se on silti vain speksien vertaamista, ihan helppoa. Kauan kauan sitten, tämän keskustelun alussa kerroin jo, että erot tulevat käytössä esille. Ei edes appeissa, ei perimmäisessä käyttötarkoituksessa, vaan siinä muussa arkisessa käytössä, johon sinäkin päädyt. Aikuisen järkevästi ajattelevalle kyse ei ole "wausta" kuitenkaan.

    Sinä nyt vaan missasit taas kerran mahdollisuutesi tutustua Apple-maailmaan, se on tämän jauhamisen ydin. Me emme oikeasti tiedä, mitä sinä olisi ollut mieltä iPhone -käytöstä vuoden päästä. Turha syyttää kaupan myyjiä asiasta.

      
  • @Lukiobil kirjoitti:
    Puhelimen vaihto? Aikanaan laite vanhenee ja uusitaan. Itsellä vain iPhone-kokemusta. Tässä appien ja tilien siirto laitteesta toiseen meni yllättävän nopeasti ja jouhevasti, vain 1-2 asetusta/appia piti jotenkin säätää siirron jälkeen.
    Mielenkiinnosta kysyn miten tämä toimii eri valmistajien Androidmaailmassa, kokemusta kun ei ole.
    Jokainen painottakoon tämän ominaisuuden tärkeyttä puhelinta valitessaan

    Ihan näppärästi siirtyvät appit, kontaktit ja media myös uuteen Android-puhelimeen google-tilin varmuuskopion kautta.

      
  • @Lukiobil kirjoitti:
    Puhelimen vaihto? Aikanaan laite vanhenee ja uusitaan. Itsellä vain iPhone-kokemusta. Tässä appien ja tilien siirto laitteesta toiseen meni yllättävän nopeasti ja jouhevasti, vain 1-2 asetusta/appia piti jotenkin säätää siirron jälkeen.
    Mielenkiinnosta kysyn miten tämä toimii eri valmistajien Androidmaailmassa, kokemusta kun ei ole.
    Jokainen painottakoon tämän ominaisuuden tärkeyttä puhelinta valitessaan

    Näin teinin näkökulmasta sanoisin, että Samsung S10 -> S21 vaihto meni erittäin kivuttomasti. Tietysti pankkisovelluksissa yms. piti kirjautumiset ja käyttöoikeudet määritellä uudelleen. Mutta me teinit hallitsemmekin tällaiset asiat tuosta vaan!

      
  • muokattu 13.03.2021 19:52

    @HybridRules kirjoitti:

    sanoisin, että Samsung S10 -> S21 vaihto meni erittäin kivuttomasti. Tietysti pankkisovelluksissa yms. piti kirjautumiset ja käyttöoikeudet määritellä uudelleen.

    Tällaiset ovat olleet sinunlaisellesi setäyhteensopivia jo vuosia - arkipäivää siis.

    Menevät myös ristiin:

    Oikeille teineille pikkujuttuja, koska vaihtavat ihmettelemättä. Setämies arpoo wau-juttuja 10 vuotta myöhässä - ja päätyy vanhaan tuttuun...

      
  • muokattu 13.03.2021 20:49

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    sanoisin, että Samsung S10 -> S21 vaihto meni erittäin kivuttomasti. Tietysti pankkisovelluksissa yms. piti kirjautumiset ja käyttöoikeudet määritellä uudelleen.

    Tällaiset ovat olleet sinunlaisellesi setäyhteensopivia jo vuosia - arkipäivää siis.

    Menevät myös ristiin:

    Oikeille teineille pikkujuttuja, koska vaihtavat ihmettelemättä. Setämies arpoo wau-juttuja 10 vuotta myöhässä - ja päätyy vanhaan tuttuun...

    Puhelimiin ei ole tullut aikoihin mitään uutta ja ajattelin, että jos vaikka iPhonessa olisi ollut jotain erinomaista, mutta nythän on todettu, että ei ole ainakaan S21Ultra-puhelimeen verrattuna iPhonessa mitään erityisesti parempaa.

    Jos olisin nyt vaihtanut iPhoneen, niin en sen takia, että olisin tyytymätön Samsungiin vaan koska ajattelin, että iPhonesta löytyisi jotain uutta.

    Olen ihmetellyt sitä, että vaikka iOS:llä on vain luokkaa 20% markkinaosuus ja loput 80% markkinoista on käytännössä androidia (joku blackberry hukkuu desimaaleihin), niin silti sille löytyy paljon sovelluksia. Eihän 20% mikään ihan marginaalinen markkinaosuus ole, mutta pieni se on.

    Olisiko niin, että kun iPhonet myös ovat kalliita, niin sovelluskehittäjät ajattelevat iPhone-käyttäjien olevan äveriäästä päästä kansalaisia, joilla on sitten myös enempi löysää rahaa käytettäviksi sovellusjuttuihin. Tai että esim. lentomatkustajissa on paljon liikematkustajia eli varakkaampia henkilöitä ja heille kannattaa suunnata sovelluksia, jotta pitäytyvät iPhonessa jatkossakin. Esim. Finnair toi appinsa ensin iPhone-käyttäjille ja myöhemmin androidille.

    Onko iPhone kuin kuninkaan uudet vaatteet, eli onko brändi erinomaisempi kuin tuote sen takana?

      
  • muokattu 14.03.2021 17:31

    @HybridRules kirjoitti:

    Puhelimiin ei ole tullut aikoihin mitään uutta

    Niinhän minä tuolla olen kertonut moneen kertaan. Huhhei....

    ja ajattelin, että jos vaikka iPhonessa olisi ollut jotain erinomaista, mutta nythän on todettu, että ei ole ainakaan S21Ultra-puhelimeen verrattuna iPhonessa mitään erityisesti parempaa.

    Silti iPhone 12 on pessyt sen testeissä, mistä se voisi johtua mielestäsi? Mutta ethän sinä tuollaisia osaa selvittää. Tai niin, eihän sinua kiinnosta kameravertailut, koska sillä ei ole sinulle merkitystä. Mitä nyt jumitat tuollaisiin!

    Jos olisin nyt vaihtanut iPhoneen, niin en sen takia, että olisin tyytymätön Samsungiin vaan koska ajattelin, että iPhonesta löytyisi jotain uutta.

    Et tainnut löytää mitään uutta nytkään vaihtaessasi Samsungin Samsungiin, joten mitä horiset?

    Olen ihmetellyt sitä, että vaikka iOS:llä on vain luokkaa 20% markkinaosuus ja loput 80% markkinoista on käytännössä androidia, niin silti sille löytyy paljon sovelluksia. Eihän 20% mikään ihan marginaalinen markkinaosuus ole, mutta pieni se on.

    Mitä siinä on ihmettelemistä?

    Olisiko niin, että kun iPhonet myös ovat kalliita....

    ....verrattuna kahteen viimeiseen Samsungiin, jotka sinulla on ollut ja nyt? Unohditko noin ilmiselvän puutteen kommenttissasi? Oletko tarkistanut paljonko maksaa kallein Samsung? Kenelle niitä tehdään?

    Onko iPhone kuin kuninkaan uudet vaatteet, eli onko brändi erinomaisempi kuin tuote sen takana

    Sinulla on selkeästi joku lukko nyt jumissa ajattelussasi. Voisit oikeasti ottaa minkä tahansa Android-valmistajan samahintaiset mallit - ja niitähän on - ja ihmetellä miksi ne maksavat paljon, mutta sinun pitää nyt yrittää nyhjätä olemattomista asioista. Voit lisäksi tarkistaa miten ovat pärjänneeet iPhonen kanssa kisassa. Palaa asiaan.

    Sinulla ei ole pienintäkään hajua vieläkään siitä, millaista iPhonea on käyttää myöskään. Vellot lillukanvarsissa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Puhelimiin ei ole tullut aikoihin mitään uutta

    Niinhän minä tuolla olen kertonut moneen kertaan. Huhhei....

    ja ajattelin, että jos vaikka iPhonessa olisi ollut jotain erinomaista, mutta nythän on todettu, että ei ole ainakaan S21Ultra-puhelimeen verrattuna iPhonessa mitään erityisesti parempaa.

    Silti iPhone 12 on pessyt sen testeissä, mistä se voisi johtua mielestäsi? Mutta ethän sinä tuollaisia osaa selvittää. Tai niin, eihän sinua kiinnosta kameravertailut, koska sillä ei ole sinulle merkitystä. Mitä nyt jumitat tuollaisiin!

    Jos olisin nyt vaihtanut iPhoneen, niin en sen takia, että olisin tyytymätön Samsungiin vaan koska ajattelin, että iPhonesta löytyisi jotain uutta.

    Et tainnut löytää mitään uutta nytkään vaihtaessasi Samsungin Samsungiin, joten mitä horiset?

    Olen ihmetellyt sitä, että vaikka iOS:llä on vain luokkaa 20% markkinaosuus ja loput 80% markkinoista on käytännössä androidia, niin silti sille löytyy paljon sovelluksia. Eihän 20% mikään ihan marginaalinen markkinaosuus ole, mutta pieni se on.

    Mitä siinä on ihmettelemistä?

    Olisiko niin, että kun iPhonet myös ovat kalliita....

    ....verrattuna kahteen viimeiseen Samsungiin, jotka sinulla on ollut ja nyt? Unohditko noin ilmiselvän puutteen kommenttissasi? Oletko tarkistanut paljonko maksaa kallein Samsung? Kenelle niitä tehdään?

    Onko iPhone kuin kuninkaan uudet vaatteet, eli onko brändi erinomaisempi kuin tuote sen takana

    Sinulla on selkeästi joku lukko nyt jumissa ajattelussasi. Voisit oikeasti ottaa minkä tahansa Android-valmistajan samahintaiset mallit - ja niitähän on - ja ihmetellä miksi ne maksavat paljon, mutta sinun pitää nyt yrittää nyhjätä olemattomista asioista. Voit lisäksi tarkistaa miten ovat pärjänneeet iPhonen kanssa kisassa. Palaa asiaan.

    Sinulla ei ole pienintäkään hajua vieläkään siitä, millaista iPhonea on käyttää myöskään. Vellot lillukanvarsissa.

    Ei ollut S21 ultrassa mitään isoa uuttaa S10 verrattuna, mutta en minä odottanutkaan olevan. Olen yrittänyt selittää sinulle, että olisin voinut ottaa vaihteeksi iPhonen, jos olisin voinut olettaa siinä olevan jotain uutta tarjolla mobiililaitteena.

    Hyvä sinulle, että iPhone pärjää hyvin testeissä. Pudotustestissäkö se pärjäsi hyvin? Minusta se on mielenkiintoisin testi, koska pari puhelimen näyttöä olen saanut säröille pudottamalla lattialle. Jos olisit kertonut, että iPhonen saa rauhassa antaa pudota lattialle, niin siinähän olisi jo ollut täkyä iPhonen hommaamiseen.

    Oliko uudessa iPhonessa Samsungin valmistama näyttö? Muistan lukeneeni, että jossain mallissa on, mutta en muista missä. Silloin siinä olisi laadukas ainakin näyttö.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Puhelimiin ei ole tullut aikoihin mitään uutta ja ajattelin, että jos vaikka iPhonessa olisi ollut jotain erinomaista, mutta nythän on todettu, että ei ole ainakaan S21Ultra-puhelimeen verrattuna iPhonessa mitään erityisesti parempaa.

    Jos olisin nyt vaihtanut iPhoneen, niin en sen takia, että olisin tyytymätön Samsungiin vaan koska ajattelin, että iPhonesta löytyisi jotain uutta.

    Nyt missasit tilaisuuden kokeilla, millaisia erot ovat. Eroja on ja monissa asioissa kuten päivityksissä ja ekosysteemissä, ne ovat isoja. Samsung on tunnettu siitä, että päivitysten tuleminen kestää todella pitkään, mutta sentään päivityksiä tulee kohtuullisen pitkään siihen uusimpaan ja kalleimpaan malliin - ainakin Android-maailman standardeilla. iPhone on tässä omassa luokassaan. Itseäni alkoi aikoinaan tympimään Samsungin päivitysten odottelu. Ero näkyy hyvin näissä listoissa:

    https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/android-version-availability/

    https://www.statista.com/chart/5824/ios-iphone-compatibility/

    Olen ihmetellyt sitä, että vaikka iOS:llä on vain luokkaa 20% markkinaosuus ja loput 80% markkinoista on käytännössä androidia (joku blackberry hukkuu desimaaleihin), niin silti sille löytyy paljon sovelluksia. Eihän 20% mikään ihan marginaalinen markkinaosuus ole, mutta pieni se on.

    Olisiko niin, että kun iPhonet myös ovat kalliita, niin sovelluskehittäjät ajattelevat iPhone-käyttäjien olevan äveriäästä päästä kansalaisia, joilla on sitten myös enempi löysää rahaa käytettäviksi sovellusjuttuihin. Tai että esim. lentomatkustajissa on paljon liikematkustajia eli varakkaampia henkilöitä ja heille kannattaa suunnata sovelluksia, jotta pitäytyvät iPhonessa jatkossakin. Esim. Finnair toi appinsa ensin iPhone-käyttäjille ja myöhemmin androidille.

    Onko iPhone kuin kuninkaan uudet vaatteet, eli onko brändi erinomaisempi kuin tuote sen takana?

    iOS:lle on helpompi ja nopeampi tehdä appeja. Suljettu yhtenäisempi rauta, yhtenäisempi OS ja kehittyneempi ohjelmointikieli auttavat paljon.

    Viimeisin lause taitaa kertoa sen, mikä tämän keskustelun avauksen tavoite oli.

      
  • muokattu 14.03.2021 21:56

    @HybridRules kirjoitti:

    Olen yrittänyt selittää sinulle, että olisin voinut ottaa vaihteeksi iPhonen, jos olisin voinut olettaa siinä olevan jotain uutta tarjolla mobiililaitteena.

    Minä olen yrittänyt selittää moneen kertaan, ettei niissä ole mobiilaitteina oikein missään mitään uutta. Miten ihmeessä olet sen missannut alusta asti ja vaikka toistin sen jopa edellisessä kommentissani?

    Jotakin uutta, niin kuin mitä? Teknisesti ajatellen niissä on puhelinominaisuus, nettiyhteys, valittavana erikokoisia näyttöjä, taskulamppu, muistia, jota voi jatkaa pilveen, appseillä voi tehdä samoja asioita. Mitäs vielä odotat ylipäätään puhelimeen jotakin uutta? Ei Samsung ei ole keksinyt sen ihmeempää sekään. Olet ihan väärillä jäljillä, jos yrität tuollaisella jalittaa.

    Hyvä sinulle, että iPhone pärjää hyvin testeissä.

    Oliskohan kuinka mones kerta, mutta toista taas: olen testannut aktiivisti Android -malleja, ihan lippulaivamallejakin. Se on aivan sama mikä malli pärjää, mallit tulee ja menee ja iPhonet ja Androidit vaihtaa paikkaa vaikka vuoron perään, kun samassa sarjassa painivat laitteet kisaavat. Olen päässyt sellaisesta jo yli.

    iPhone on vain älypuhelin, kuten sinun Samsung-malli. Tekevät ihan samoja asioita käytön kannalta ja niillä voin tehdä ihan samoja asioita kummalla vaan. Tykkään käyttää iPhonea kuitenkin mielummin kuin Androidia. Ei siihen tarvittu mitään wauta edes ja miksi olisikaan. Voiskohan se liittyä johonkin muuhun, mietipäs sitä (vihje: iOS)

    Pudotustestissäkö se pärjäsi hyvin?

    Oletko selvittänyt edes oman uuden Samsungisi osalta asiaa, tuskin? Oliko millään tavalla kriteerinä oikeasti, vai yritätkö olla nokkelampi kuin mihin kapasiteetti riittää? Eihän sinulla vain ole siinä nahkaista läppäkansisuojaa, tai takakuorta ja vaikka panssarilasia?

    Onhan tuollaisia testejäkin on tehty vaikka mitä. Voit ihan helposti selvittää, miten 12-mallien uusi lasi esimerkiksi pärjää ja vertailla omaan Samsungiin, jos se on tärkeää?

    Olemme kirjoitelleet huippuominaisuuksista, joilla yleensä tarkoitetaan suorituskykyä ja teknisiä ominaisuuksia. Löydät kyllä testejä molemmista, senkus alat penkomaan vaan. Vieläkö meinaat siirtää maalin paikkaa?

    Oliko uudessa iPhonessa Samsungin valmistama näyttö? Muistan lukeneeni, että jossain mallissa on, mutta en muista missä. Silloin siinä olisi laadukas ainakin näyttö

    No sitten varmaan löydät sen helposti referoitavaksi, eikö vain?

    Voi tulla yllätyksenä sinulle, mutta ei näissä älypuhelimien hintaluokissa, joista sinä kirjoittelet, löydy muita kuin laadukkaita näyttöjä, jos testiarvioita vaikkapa katselee.

    Löydät hyvin helposti testejä joissa iPhonen Retina -näytöt ovat pärjänneet erinomaisesti Samsungiin näyttöihin vaikkapa verrattuna.

      
  • muokattu 14.03.2021 22:11

    @NHB kirjoitti:

    iOS:lle on helpompi ja nopeampi tehdä appeja. Suljettu yhtenäisempi rauta, yhtenäisempi OS ja kehittyneempi ohjelmointikieli auttavat paljon.

    Tuoko muka se viimeisin lause joka kertoisi sen, joka olisi tämän keskustelun avauksen tavoite oli?

    Kaiken tuon HybridRulesin sönkkäilyn jälkeen niin meinaat että nyt se sanoo "wau"? Älä viitsi! Jos sillä olisi pienintäkään hajua mistä olisi kyse, hän olisi viitannut siihen jotenkin jo aiemminkin.

    En ole yrittänytkään vakuuttaa hänelle siitä, mitä eroa on Androidissa ja iOS:issa ja käyttöliittymissä. Sen ovat kertoneet hänelle jo ne myyjätkin, josta hän aloitti.

    Eikä tuossa edes ole mitään "uutta juttua", vaan ihan ensimmäisestä mallista lähtien ollut ero. Silloin se oli wau, mutta tänään ihan arkea - teinitkin tietää paremmin.

    Ja josta HybridRules ei myöskään halunnut ottaa selvää, kuten on nähty.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Puhelimiin ei ole tullut aikoihin mitään uutta ja ajattelin, että jos vaikka iPhonessa olisi ollut jotain erinomaista, mutta nythän on todettu, että ei ole ainakaan S21Ultra-puhelimeen verrattuna iPhonessa mitään erityisesti parempaa.

    Jos olisin nyt vaihtanut iPhoneen, niin en sen takia, että olisin tyytymätön Samsungiin vaan koska ajattelin, että iPhonesta löytyisi jotain uutta.

    Nyt missasit tilaisuuden kokeilla, millaisia erot ovat. Eroja on ja monissa asioissa kuten päivityksissä ja ekosysteemissä, ne ovat isoja. Samsung on tunnettu siitä, että päivitysten tuleminen kestää todella pitkään, mutta sentään päivityksiä tulee kohtuullisen pitkään siihen uusimpaan ja kalleimpaan malliin - ainakin Android-maailman standardeilla. iPhone on tässä omassa luokassaan. Itseäni alkoi aikoinaan tympimään Samsungin päivitysten odottelu. Ero näkyy hyvin näissä listoissa:

    https://www.samsung.com/au/support/mobile-devices/android-version-availability/

    https://www.statista.com/chart/5824/ios-iphone-compatibility/

    Olen ihmetellyt sitä, että vaikka iOS:llä on vain luokkaa 20% markkinaosuus ja loput 80% markkinoista on käytännössä androidia (joku blackberry hukkuu desimaaleihin), niin silti sille löytyy paljon sovelluksia. Eihän 20% mikään ihan marginaalinen markkinaosuus ole, mutta pieni se on.

    Olisiko niin, että kun iPhonet myös ovat kalliita, niin sovelluskehittäjät ajattelevat iPhone-käyttäjien olevan äveriäästä päästä kansalaisia, joilla on sitten myös enempi löysää rahaa käytettäviksi sovellusjuttuihin. Tai että esim. lentomatkustajissa on paljon liikematkustajia eli varakkaampia henkilöitä ja heille kannattaa suunnata sovelluksia, jotta pitäytyvät iPhonessa jatkossakin. Esim. Finnair toi appinsa ensin iPhone-käyttäjille ja myöhemmin androidille.

    Onko iPhone kuin kuninkaan uudet vaatteet, eli onko brändi erinomaisempi kuin tuote sen takana?

    iOS:lle on helpompi ja nopeampi tehdä appeja. Suljettu yhtenäisempi rauta, yhtenäisempi OS ja kehittyneempi ohjelmointikieli auttavat paljon.

    Viimeisin lause taitaa kertoa sen, mikä tämän keskustelun avauksen tavoite oli.

    Minä olen jo muutaman vuoden pohtinut ottaisiko kokeeksi iPhonen. Maalaisjärkipohjaisesti tuntuu, ettei iPhone ihan humpuukia voi olla, kun sillä kuitenkin on se 20% markkinaosuus. Applen etu varmaan on siinä, että rauta ja softa on saman valmistajan toisin kuin esim. Windows-koneissa. Apple voi optimoida raudan ja softan yhteen.

    Mutta koska minulla jo on Samsungin laitteita enkä näe niissä mitään ongelmia, niin en vaihda kokeeksikaan iPhoneen ennen kuin löydän niistä jonkun konkreettisen syyn vaihtamiseen.

    Viime aikoina olen enemmän miettinyt vaihtoa, koska puhelimissa ei oikein mikään muu tunnu kehittyvän kuin kamerat ja minulle riittävä kameran laatu on saavutettu jo vuosia sitten. Viimeistään v. 2015 S6 puhelimessa oli kameran taso sellainen, ettei paremmasta väliä minulle. S21 Ultran kamera on kehittynyt, mutta mukavammat ominaisuudet puhelimessa ovat SPen-käytön mahdollisuus, pitkä akun kesto. langaton DeX ja 5G, joista kynä, langaton DeX ja 5G ovat uutta aikaisempaan. Onhan S21 Ultra muutenkin kautta linjan parempi kuin S10, mutta ei siinä mitään maata järisyttävää parempaa ole. Vanhalla puhelimellakin olisi pärjännyt. Työasioissa kamerasta on hyötyä kahden telekameran takia. Ei aina pääse lähelle kohdetta kuvaamaan.

    Softapäivitykset ovat useimmiten yliarvostettuja. Uuden androidin tullessa puhelimen visuaalinen ilme muuttuu, mutta mitään järisyttävää ei yleensä tule. Ja Samsungissa on usein ollut ominaisuuksia, jotka vasta myöhemmin tulevat androidiin. Esim. näytön jako kahteen ikkunaan, joissa voi olla eri sovellus, oli sellainen. Muitakin on ollut, mutten nyt muista, mitä. Tietoturvapäivitykset tulevat nykyään nopeammin kuin ennen. Maaliskuun päivitys tuli 7.3.

    Softan erinomaisuus jää aina piiloon, jos ei sillä ole osattu tehdä mitään näkyvää parempaa.

    Asiahan ei tähän liity, mutta on Teslankin softapäivityksissä samaa, että hyvin harvoin sieltä tulee mitään oikeasti tarpeellista. Muskin kahdella nuotiolla kehuma Holiday Update oli parannettu pierutyynu ja pari peliä. Ja Software Update näytön visuaalinen ilme oli oikein nätiksi kehitetty. Vielä kun olisi tullut niitä software updateja. Olen vähän pettynyt siihen, mitä isosti rummutetut OTAt oikeasti tarjoavat. Ehkä kohta tärähtää, jos V11 tulee.

      
  • muokattu 14.03.2021 22:07

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen jo muutaman vuoden pohtinut ottaisiko kokeeksi iPhonen. Applen etu varmaan on siinä, että rauta ja softa on saman valmistajan toisin kuin esim. Windows-koneissa. Apple voi optimoida raudan ja softan yhteen.

    Jota voi tehdä myös Android-valmistajakin, miksei voisi. Sou?

    Mutta koska minulla jo on Samsungin laitteita enkä näe niissä mitään ongelmia, niin en vaihda kokeeksikaan iPhoneen ennen kuin löydän niistä jonkun konkreettisen syyn vaihtamiseen.

    Kuten olen toistanut, ei sinulla ollut alunperinkään mitään aikomusta vaihtaa yhtään mihinkään. Missasit... ai niin, tuokin on toistoa

    Viime aikoina olen enemmän miettinyt vaihtoa, koska....

    Pitkä pätkä tekstiä, johon olisi voinut viitata mainitsemalla, että kertoi tuon jo jossakin sivulla 1.

    Softapäivitykset ovat useimmiten yliarvostettuja. Uuden androidin tullessa puhelimen visuaalinen ilme muuttuu, mutta mitään järisyttävää ei yleensä tule... Softan erinomaisuus jää aina piiloon, jos ei sillä ole osattu tehdä mitään näkyvää parempaa.

    Joko alat uskoa NHB?

      
  • Pudotuskestävyydessä tärkein juttu on kunnollinen suojakuori/-kotelo. Ilokseni huomaan, että Samsung on jo pääosin hylännyt takavuosien järjettömän muoti-ilmiön eli kaarevareunaiset näytöt. Uusimmista huippumalleista vain S21 Ultrassa taitaa olla vähän kaarevuutta jäljellä. Tuo kaarevuus tarjoaa herkästi särkyvää näytön reunaa monessa kulmassa ottamaan iskut vastaan. Mulla oli joskus S7 Edge, jonka todella kaarevat reuna vain haittasivat puhelimen käytettävyyttä, estivät kunnollisen suojakuoren tekemisen ja kaarevan näytön suojatkin olivat sekä huonoja että kalliita. Itse ostin tuohon jonku Samsungin hemmetin kalliin kotelon, jonka runko oli tehty erittäin heikosta käsiin murenevasta kirkkaasta pilipalimuovista. Koko seikkailu tuon puhelimen kallis harha-askel, mutta toisaalta hyvin opettavainen askel. Kun on kunnon kuoret, jossa nousee reilusti näytön tason yläpuolelle mielellään joustava reuna, niin näyttö ei oikein muuta suojaa kaipaa. Tilasin töissäkin kymmeniä tuollaisia yhdistelmiä työntekijöille ja hyvin ovat tehdasympäristöä kestäneet. Omalla kohdalla ainoa haveri sattui, kun oli C-19-kauden alussa olin desifioimassa suojakuorta ja puhelin tipahti lattialle nakuna. Onneksi tuli vain pieni halkeama, joka ei haittaa käyttöä.

    iPhone 12 on palannut kulmikkaaseen designiin, josta saa hyvän otteen niin käsi kuin suojakuorikin. Samoin näytön reunat eivät enää nouse typerästi rungon suojasta tyrkylle ottamaan iskuja vastaan. Tervehdin ilolla tätä paluuta vanhaan hyväksi havaittuun rakenteeseen. Muutama vuosi sitten muodissa olleen pyöreäsivuiset designit olivat kerta kaikkiaan hölmöjä. Kädessä ne olivat kuin saippuapala, näytön reunojen rikkoutumisalttius oli maksimaalinen ja suojakuoretkaan eivät oikein kunnolla pysyneet paikoillaan suojaamassa noita reunoja. Vielä kun päästäisiin eroon pirstaloituvista materiaaleista puhelimen takapuolella ja kunnolliset suojaavat ja iskuja pehmentävät puskurit olisivat jo tehtaalla integroitu puhelimen runkoon, niin ei tarvitsisi itseostella mitään suojia. Nykyisellään puhelin on vähän puolivalmiste, jonka kulret ovat jääneet asentamatta.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Pudotuskestävyydessä tärkein juttu on kunnollinen suojakuori/-kotelo. Ilokseni huomaan, että Samsung on jo pääosin hylännyt takavuosien järjettömän muoti-ilmiön eli kaarevareunaiset näytöt. Uusimmista huippumalleista vain S21 Ultrassa taitaa olla vähän kaarevuutta jäljellä. Tuo kaarevuus tarjoaa herkästi särkyvää näytön reunaa monessa kulmassa ottamaan iskut vastaan. Mulla oli joskus S7 Edge, jonka todella kaarevat reuna vain haittasivat puhelimen käytettävyyttä, estivät kunnollisen suojakuoren tekemisen ja kaarevan näytön suojatkin olivat sekä huonoja että kalliita. Itse ostin tuohon jonku Samsungin hemmetin kalliin kotelon, jonka runko oli tehty erittäin heikosta käsiin murenevasta kirkkaasta pilipalimuovista. Koko seikkailu tuon puhelimen kallis harha-askel, mutta toisaalta hyvin opettavainen askel. Kun on kunnon kuoret, jossa nousee reilusti näytön tason yläpuolelle mielellään joustava reuna, niin näyttö ei oikein muuta suojaa kaipaa. Tilasin töissäkin kymmeniä tuollaisia yhdistelmiä työntekijöille ja hyvin ovat tehdasympäristöä kestäneet. Omalla kohdalla ainoa haveri sattui, kun oli C-19-kauden alussa olin desifioimassa suojakuorta ja puhelin tipahti lattialle nakuna. Onneksi tuli vain pieni halkeama, joka ei haittaa käyttöä.

    iPhone 12 on palannut kulmikkaaseen designiin, josta saa hyvän otteen niin käsi kuin suojakuorikin. Samoin näytön reunat eivät enää nouse typerästi rungon suojasta tyrkylle ottamaan iskuja vastaan. Tervehdin ilolla tätä paluuta vanhaan hyväksi havaittuun rakenteeseen. Muutama vuosi sitten muodissa olleen pyöreäsivuiset designit olivat kerta kaikkiaan hölmöjä. Kädessä ne olivat kuin saippuapala, näytön reunojen rikkoutumisalttius oli maksimaalinen ja suojakuoretkaan eivät oikein kunnolla pysyneet paikoillaan suojaamassa noita reunoja. Vielä kun päästäisiin eroon pirstaloituvista materiaaleista puhelimen takapuolella ja kunnolliset suojaavat ja iskuja pehmentävät puskurit olisivat jo tehtaalla integroitu puhelimen runkoon, niin ei tarvitsisi itseostella mitään suojia. Nykyisellään puhelin on vähän puolivalmiste, jonka kulret ovat jääneet asentamatta.

    Miksi sinua ilostuttaa Samsungin muuttunut muotoilu?

    Suojakuoren minäkin taas vaihteeksi hommasin. Sellaisen läpinäkyvän "kengän". Edellisen puhelimen eli S10:n onnistuin pitämään ehjänä ilman suojaakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit