Tesla

2384 kommenttia
1444547495080
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Kuuntelin yhtä radio-ohjelmaa, jossa eräs heppu sanoi että Taycan ei kiinnosta häntä koska Teslalla on kuulemma kaikkein paras latausverkosto Superchargereiden myötä. Sain käsityksen että Superchargeria voi käyttää vain Teslat, mutta Tesla voi käyttää kaikkia latausasemia.

    Teslan latausasemat ovat tietyille pääreitelle hyvä palvelu. Eihän verkosto oikeastaan mitenkään tiheä ole, mutta ne asemat, mitä on, on sijoitettu fiksusti pitkän matkan kulkijaa varten. Mutta minäkään en muuten pysty niitä hyödyntämään. Etu on myös se, että latauspisteitä on aina useita, Hirvaskankaalla kylläkin vain kaksi laturia ja neljä piuhaa. Yhdessä laturissa on aina kaksi latauspistettä ja jos kummassakin on auto, latausteho laskee siis puoleen n. 60kW:iin. Suomessa taitaa olla vain yksi V3 version latausasema, muut ovat muistaakseni 120kW teholla.

    Muita latausasemia on paljon tieheämmin ja niistäkin uusimmat ovat yli 100kW latureita. Vanhimmat nopeahkot ovat 50kW.

    Edit: Model S & X joutuu käyttämään adapteria liitännässä muiden latureiden kanssa, koska Type 2 liitin on hidaslatausliitin normaalisti. Samoin muihin autoihin tarvittaisiin adapteri. Teslan latureissa on kyllä toinenkin kaapeli, taitaa olla CHAdeMO.

    V2 laturit ovat Suomessa 150 kilowatrisia ja V3 laturi tarjoaa jakamattoman 250 kilowattia. Hirvaskankaan neljän letkun tueksi on tulossa SC-asema Jyväskylään. Toivottavasti tyyppiä V3.

    Teslan ilmoituksen mukaan jatkossa asennetaan vain V3-mallisia, mikä on helkkarin hieno juttu!

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

      
  • muokattu 13.03.2021 21:00

    @Topi27 kirjoitti:
    Teslalla alkoi tuhon tie Euroopassa – VW:n ID.3 runttasi ohi parissa kuukaudessa

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9be57846-c9df-4f9d-9491-3deae7bd44f7?ref=ampparit:776e

    Tulikin mieleen, kun huomasin nimimerkkisi, että miten Lucid Air on edistynyt markkinoilla? Sinähän kirjoittelit siitä taannoin aina välillä. Sitähän oli jo tilattavissa Suomeenkin. Oliko niin, että nyt tulevana kesänä on ensimmäiset toimitukset Suomeen? Mielenkiintoista nähdä tuleeko niitä Suomen teille missä määrin. Eikö sekin ole jonkinmoinen kilpailija Porschelle?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

    Nämä termithän eivät sulje toisiaan pois, vaan sopivat kuvaamaan samaa koria

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

    Nämä termithän eivät sulje toisiaan pois, vaan sopivat kuvaamaan samaa koria

    Mikä sitten on sedan ja mikä hatchback -määritelmät?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

    Nämä termithän eivät sulje toisiaan pois, vaan sopivat kuvaamaan samaa koria

    Mikä sitten on sedan ja mikä hatchback -määritelmät?

    Vähän riippuu määrittelijästä. Suomessa monet vetävät yhtäläisyysmerkit kahden laatikon korimallin ja hatchbackin väliin, mutta korin ja luukkujen malli voidaan myös erottaa. Puhun nyt siitä määrittelystä, millä MS on sedan. Sedan tarkoittaa sitä kaikkien tuntemaa kolmen laatikon korimallia ja hatchback taas tarkoittaa kattolinjaan nivelöityä takaovea/-luukkua. Puhutaan siis eri asioista ja nämä eivät sulje toisiaan pois. MS on siis hatchback sedan.

    Tätä voi pohtia myös sitä kautta, että tulisiko perusmallin Golfista sedan, jos sen takaluukku nivelöityisi takalasin alalinjaan?

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslan esto muiden kuin Teslojen lataaminen kyllä sotii Muskin ilmoitusta vastaan, kun hän sanoo Teslan ennen kaikkea pyrkivän edistämään sähköautoilun yleistymistä.

    Musk kyllä kyseli muita valmistajia mukaan, mutta ei ollut kiinnostusta. Joku toinen tulokasvalmistaja on ollut jo keskusteluissa mukana. En nyt muista nimeä, mutta ei ollut mielestäni ainakaan Rivian.

    Nyt mennään pelkän muistin varassa, mutta luin blogikirjoituksen ehkä 1.5-2 vuotta sitten kun Suomalainen, jota en nyt muista yhtiö markkinoi RFID tunnuksilla toimivaa polettia jolla voi maksaa useissa eri firmojen latauspisteissä tietysti hiukan kovempaa hintaa, mutta tuo firma palkkasi kolme kaveria ajamaan kolmea sähköautoa Suomesta Sveitsiin alpeille ja takaisin testaten tunnuksia latauspisteillä autoina oli tesla Audi E- tron ja joku kolmas, mutta pointtina siinä oli noilla firman tunnuksilla pystyi myös Audin lataamaan Teslan super chargereilla.
    Eli onko tälläinen mahdollisuus olemassa?

      
  • muokattu 14.03.2021 02:15

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Teslalla alkoi tuhon tie Euroopassa – VW:n ID.3 runttasi ohi parissa kuukaudessa

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9be57846-c9df-4f9d-9491-3deae7bd44f7?ref=ampparit:776e

    Tulikin mieleen, kun huomasin nimimerkkisi, että miten Lucid Air on edistynyt markkinoilla? Sinähän kirjoittelit siitä taannoin aina välillä. Sitähän oli jo tilattavissa Suomeenkin. Oliko niin, että nyt tulevana kesänä on ensimmäiset toimitukset Suomeen? Mielenkiintoista nähdä tuleeko niitä Suomen teille missä määrin. Eikö sekin ole jonkinmoinen kilpailija Porschelle?

    En oikeastaan mitään uutta ole hakennu, mutta tärkeimpänä tuotannon kannalta oli viime vuoden lopulta vahvistus Arabiemireeteilta tuleva täysi rahoitus tehtaan ensivaiheeseen ja alustaviin laajennuksiin eli kukkaro kunnossa ja autoja oikeasti jo tehdään.
    Jotain huhuja sensaatiolehdet olivat saaneet vuodenvaihteeseen mennessä Suomeen olisi varattu n. 60 autoa mene ja tiedä.

    Kilpailu ei varmasti osu Porscheen juurikaan, joka on ajannut 911:stasia tietää Porschejen olevan ajettavuudeltaan maailman parhaita ajajan autoja ja sen ovat lukaisat autotestaajat maailmalla todenneet. Vaikka Porscheissa on ollut 150 200 heppaa vähemmän vertailuautoihin on Porsche selvinnyt aina voittajana.

    Lucid Airilla varmasti kilpailua vähän eri autoihin riippuen minkä tasoisen ostaa ja kun katsoo esim. kuvaa sisustasta 4 penkillä, jotka takanakin erikseen kääntyvät aivan vaakatasoon nukkumista varten niin ehkä kilpailu on Luxusversioon S-Mersusta ja Bentleystä oikea kohde ja halvemmat taasen muutamaan muuhun sähköautoon.

    https://images.hgmsites.net/hug/lucid-air_100731322_h.jpg

    https://www.motorbiscuit.com/wp-content/uploads/2020/05/Lucid-Air-Lucid-Motors-rear-seating-1024x563.jpg

    https://cleantechnica.com/files/2016/12/Lucid-Motors-5.jpg

    https://www.gannett-cdn.com/presto/2020/09/08/PDTN/6315f9d3-e0ed-4863-b362-35aebae5f074-LucidRearseat.jpg?crop=1329,997,x170,y0&quality=50&width=640

    https://static.wixstatic.com/media/020a12_c2f3ada78c5b4d27bf3e06e058ff9d67~mv2_d_3600_2250_s_2.jpg

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

    Nämä termithän eivät sulje toisiaan pois, vaan sopivat kuvaamaan samaa koria

    Mikä sitten on sedan ja mikä hatchback -määritelmät?

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Korimalli

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Hetkinen, tämän aamun hesarista huomasin, että on possuja ja sitten on possuja. Cross Tourismo olisi meikäläisellekin erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Pitäisi käydä tutustumassa siihen ihan livenä. Mahtuu kyytiin muutakin kuin Golfbägi.

      
  • muokattu 14.03.2021 12:02

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

    Nämä termithän eivät sulje toisiaan pois, vaan sopivat kuvaamaan samaa koria

    Mikä sitten on sedan ja mikä hatchback -määritelmät?

    Vähän riippuu määrittelijästä. Suomessa monet vetävät yhtäläisyysmerkit kahden laatikon korimallin ja hatchbackin väliin, mutta korin ja luukkujen malli voidaan myös erottaa. Puhun nyt siitä määrittelystä, millä MS on sedan. Sedan tarkoittaa sitä kaikkien tuntemaa kolmen laatikon korimallia ja hatchback taas tarkoittaa kattolinjaan nivelöityä takaovea/-luukkua. Puhutaan siis eri asioista ja nämä eivät sulje toisiaan pois. MS on siis hatchback sedan.

    Tätä voi pohtia myös sitä kautta, että tulisiko perusmallin Golfista sedan, jos sen takaluukku nivelöityisi takalasin alalinjaan?

    Ymmärrän. Pystyperäinen sedan on siis toiselta nimeltään farmari ja pystyperäistä korkeamaavaraista sedania voidaan kutsua myös katumaasturiksi tai SUViksi. Selvä kuin pläkki.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Tätä voi pohtia myös sitä kautta, että tulisiko perusmallin Golfista sedan, jos sen takaluukku nivelöityisi takalasin alalinjaan?

    Siitä tulisi 70 luvun mini

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Joo, ässä on tilava auto. Jostain syystä sitä kutsutaan netissä englanninkielisissä julkaisuissa sedaniksi vaikka sehän on "luukkuperä" eli hatchback, jonka ansiosta se onkin tilava myös tavaratilan puolesta. Ässä on tosiaan enemmän perheauto kuin porsche.

    Nämä termithän eivät sulje toisiaan pois, vaan sopivat kuvaamaan samaa koria

    Mikä sitten on sedan ja mikä hatchback -määritelmät?

    Vähän riippuu määrittelijästä. Suomessa monet vetävät yhtäläisyysmerkit kahden laatikon korimallin ja hatchbackin väliin, mutta korin ja luukkujen malli voidaan myös erottaa. Puhun nyt siitä määrittelystä, millä MS on sedan. Sedan tarkoittaa sitä kaikkien tuntemaa kolmen laatikon korimallia ja hatchback taas tarkoittaa kattolinjaan nivelöityä takaovea/-luukkua. Puhutaan siis eri asioista ja nämä eivät sulje toisiaan pois. MS on siis hatchback sedan.

    Tätä voi pohtia myös sitä kautta, että tulisiko perusmallin Golfista sedan, jos sen takaluukku nivelöityisi takalasin alalinjaan?

    Ymmärrän. Pystyperäinen sedan on siis toiselta nimeltään farmari ja pystyperäistä korkeamaavaraista sedania voidaan kutsua myös katumaasturiksi tai SUViksi. Selvä kuin pläkki.

    Farkussa on kahden laatikon kori ja takaovi nivelöity kattolinjaan eli farkku ei mene minkään määrittelyn mukaan sedaniksi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ymmärrän. Pystyperäinen sedan on siis toiselta nimeltään farmari ja pystyperäistä korkeamaavaraista sedania voidaan kutsua myös katumaasturiksi tai SUViksi. Selvä kuin pläkki.

    Ei ole näköjään. Kävitkö lukemassa tuon Wikin määritelmät? Vai etkö sisäistänyt?

      
  • Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa. Mutta enhän minä voi päättää, mikä määritelmä on oikein. Esim. korin jäykkyyden kannalta on eroa (tai ainakin voi olla eroa, riipuen mitoituksesta kaikkiaan) onko rungossa poikittaisia rakenteita takapenkkien takana vai onko vain avoin kaukalo. Olisi aina mukavampi, kun määritelmät olisivat mahdollisimman yksiselitteisiä. M3 on selkeästi sedan rakenteen puolesta. MS taas on hatchback rakenteensa puolesta. Mutta jos hatchback myös lasketaan sedaniksi, niin miksei sitten farmariakin. Sehän on hatchback, jossa peräluukku on melko pysty. Itseasiassa MX on myös oikeastaan sedan siinähän on myös laajennetun sedan-määritelmän mukaisesti peräluukku, jonka mukana takalasi nousee ylös. Hiukan korkeampi maavara siinä on kuin monessa muussa sedanissa, mutta kun laskee ilmajouset ihan alas, niin eiköhän muitakin suunnilleen sen korkuisia sedaneja löydy ainakin 70-luvun malleista.

      
  • NHBNHB
    muokattu 14.03.2021 21:39

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa. Mutta enhän minä voi päättää, mikä määritelmä on oikein. Esim. korin jäykkyyden kannalta on eroa (tai ainakin voi olla eroa, riipuen mitoituksesta kaikkiaan) onko rungossa poikittaisia rakenteita takapenkkien takana vai onko vain avoin kaukalo. Olisi aina mukavampi, kun määritelmät olisivat mahdollisimman yksiselitteisiä. M3 on selkeästi sedan rakenteen puolesta. MS taas on hatchback rakenteensa puolesta. Mutta jos hatchback myös lasketaan sedaniksi, niin miksei sitten farmariakin. Sehän on hatchback, jossa peräluukku on melko pysty. Itseasiassa MX on myös oikeastaan sedan siinähän on myös laajennetun sedan-määritelmän mukaisesti peräluukku, jonka mukana takalasi nousee ylös. Hiukan korkeampi maavara siinä on kuin monessa muussa sedanissa, mutta kun laskee ilmajouset ihan alas, niin eiköhän muitakin suunnilleen sen korkuisia sedaneja löydy ainakin 70-luvun malleista.

    Mikä tässä voi olla noin hankalaa ymmärtää? Kun autoista puhutaan, niin sedan on se klassinen kolmesta laatikosta syntyvä korimalli. Hatchback kuvaa takatavaratilan luukun rakennetta. Tavaratilan luukku ja korimalli ovat eri asioista. Sedankorin malli ei riipu siitä, millainen luukku siellä takana on. Jos sedan koriin laitetaan hatchback-luukku, niin korimalli on edelleen sedan, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku muu korimalli muutuisi sedaniksi, jos siitä löytyy hatchbackin luukku.

    Mutta onneksesi voit kyllä laajentaa sedanin koskemaan kaikkia umpikoreja ja siihen sisältyy sitten kantotuolitkin. Tämä määritelmä on tosin vähän hyödytön automaailmassa, mutta pääsetpähän sanomaan farmareita sedaniksi.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa. Mutta enhän minä voi päättää, mikä määritelmä on oikein. Esim. korin jäykkyyden kannalta on eroa (tai ainakin voi olla eroa, riipuen mitoituksesta kaikkiaan) onko rungossa poikittaisia rakenteita takapenkkien takana vai onko vain avoin kaukalo. Olisi aina mukavampi, kun määritelmät olisivat mahdollisimman yksiselitteisiä. M3 on selkeästi sedan rakenteen puolesta. MS taas on hatchback rakenteensa puolesta. Mutta jos hatchback myös lasketaan sedaniksi, niin miksei sitten farmariakin. Sehän on hatchback, jossa peräluukku on melko pysty. Itseasiassa MX on myös oikeastaan sedan siinähän on myös laajennetun sedan-määritelmän mukaisesti peräluukku, jonka mukana takalasi nousee ylös. Hiukan korkeampi maavara siinä on kuin monessa muussa sedanissa, mutta kun laskee ilmajouset ihan alas, niin eiköhän muitakin suunnilleen sen korkuisia sedaneja löydy ainakin 70-luvun malleista.

    Mikä tässä voi olla noin hankalaa ymmärtää? Kun autoista puhutaan, niin sedan on se klassinen kolmesta laatikosta syntyvä korimalli. Hatchback kuvaa takatavaratilan luukun rakennetta. Tavaratilan luukku ja korimalli ovat eri asioista. Sedankorin malli ei riipu siitä, millainen luukku siellä takana on. Jos sedan koriin laitetaan hatchback-luukku, niin korimalli on edelleen sedan, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku muu korimalli muutuisi sedaniksi, jos siitä löytyy hatchbackin luukku.

    Mutta onneksesi voit kyllä laajentaa sedanin koskemaan kaikkia umpikoreja ja siihen sisältyy sitten kantotuolitkin. Tämä määritelmä on tosin vähän hyödytön automaailmassa, mutta pääsetpähän sanomaan farmareita sedaniksi.

    Mikä on kolmesta laatikosta syntyvä korimalli? Miten määrittelet sanan "laatikko" tässä yhteydessä? Onko laatikossa laidat vai onko se joku lisätyn todellisuuden aineeton boksi?

      
  • muokattu 14.03.2021 22:16

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa

    Arvasin aivan oikein. Et sinä osaa tarkistaa tietoja, vaikka lusikalla tarjottaisiin. Wikissä luki näin:
    "Porrasperässä auton takaikkunan alaosan ja tavaratilan luukun välissä on ”porras” eikä luukkua ole saranoitu takaikkunan kanssa yhteen".

    Oliko se teksti kenties vaikea sisäistää tms?

    Tai olisiko kuva parempi, jos teksti ei uppoa? https://fi.wikipedia.org/wiki/Korimalli -linkissä oli havainnekuvaa Focuksen malleista.

    Tarvitsetko vielä lisää tietoa?

    http://www.autowiki.fi/index.php/Luettelo_korimalleista

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Sedan

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Eri-ikaisena/ikns_ratissa_autonvalintataulukko.pdf

      
  • Jos hatchback kuvaa luukun rakennetta, niin mikä "perus-Golf" on korimalliltaan?

      
  • muokattu 14.03.2021 22:19

    @M880 kirjoitti:

    Jos hatchback kuvaa luukun rakennetta, niin mikä "perus-Golf" on korimalliltaan?

    Jos tarkastellaan asiaa siitä vinkkelistä, mitä korimallia Golf I edusti, niin asia on minusta ainakin ihan selkeä:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_I

    Mitä mieltä itse olet?

    Farkkukan tuli vasta myöhemmin. Saa korjata, mutta aikoinaan muistelen Jetta-mallin edustaneen sedan-Golfia.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa. Mutta enhän minä voi päättää, mikä määritelmä on oikein. Esim. korin jäykkyyden kannalta on eroa (tai ainakin voi olla eroa, riipuen mitoituksesta kaikkiaan) onko rungossa poikittaisia rakenteita takapenkkien takana vai onko vain avoin kaukalo. Olisi aina mukavampi, kun määritelmät olisivat mahdollisimman yksiselitteisiä. M3 on selkeästi sedan rakenteen puolesta. MS taas on hatchback rakenteensa puolesta. Mutta jos hatchback myös lasketaan sedaniksi, niin miksei sitten farmariakin. Sehän on hatchback, jossa peräluukku on melko pysty. Itseasiassa MX on myös oikeastaan sedan siinähän on myös laajennetun sedan-määritelmän mukaisesti peräluukku, jonka mukana takalasi nousee ylös. Hiukan korkeampi maavara siinä on kuin monessa muussa sedanissa, mutta kun laskee ilmajouset ihan alas, niin eiköhän muitakin suunnilleen sen korkuisia sedaneja löydy ainakin 70-luvun malleista.

    Mikä tässä voi olla noin hankalaa ymmärtää? Kun autoista puhutaan, niin sedan on se klassinen kolmesta laatikosta syntyvä korimalli. Hatchback kuvaa takatavaratilan luukun rakennetta. Tavaratilan luukku ja korimalli ovat eri asioista. Sedankorin malli ei riipu siitä, millainen luukku siellä takana on. Jos sedan koriin laitetaan hatchback-luukku, niin korimalli on edelleen sedan, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku muu korimalli muutuisi sedaniksi, jos siitä löytyy hatchbackin luukku.

    Mutta onneksesi voit kyllä laajentaa sedanin koskemaan kaikkia umpikoreja ja siihen sisältyy sitten kantotuolitkin. Tämä määritelmä on tosin vähän hyödytön automaailmassa, mutta pääsetpähän sanomaan farmareita sedaniksi.

    Mikä on kolmesta laatikosta syntyvä korimalli? Miten määrittelet sanan "laatikko" tässä yhteydessä? Onko laatikossa laidat vai onko se joku lisätyn todellisuuden aineeton boksi?

    https://www.autocarbase.com/2012/11/three-box-styling.html

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa

    Arvasin aivan oikein. Et sinä osaa tarkistaa tietoja, vaikka lusikalla tarjottaisiin. Wikissä luki näin:
    "Porrasperässä auton takaikkunan alaosan ja tavaratilan luukun välissä on ”porras” eikä luukkua ole saranoitu takaikkunan kanssa yhteen".

    Oliko se teksti kenties vaikea sisäistää tms?

    Tai olisiko kuva parempi, jos teksti ei uppoa? https://fi.wikipedia.org/wiki/Korimalli -linkissä oli havainnekuvaa Focuksen malleista.

    Tarvitsetko vielä lisää tietoa?

    http://www.autowiki.fi/index.php/Luettelo_korimalleista

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Sedan

    https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Eri-ikaisena/ikns_ratissa_autonvalintataulukko.pdf

    Siis noin minäkin olen mieltänyt sedanin niin kuin sinä kirjoitat. MS:ssä takaikkuna on kiinni luukussa ja nousee luukun mukana ylös eli siltä pohjalta se ei olisi sedan. Mutta ilmeisesti on olemassa joku muukin tulkinta, jos MS on kerran sedanien sukuun kuuluva. Minähän siis olen kuvitellut, että MS on hatchback eikä sedan, mutta NHB sanoo sen olevan sedan. Minulle henkilökohtaisesti ei ole väliä, kummaksi sitä nimitetään, olen vain asiaa ihmetellyt, koska monissa englanninkielisissä teksteissä MS:ää kutsutaan sedaniksi, kun taas minä olen mieltänyt sen hatchbackiksi.

    MX on samalle pohjalle tehty kuin MS ja sen peräluukku on saranoitu samalla tavalla kuin MS:n eli takalasi nousee luukun mukana ja siis saranat ovat takalasin yläpuollella. Sekin lienee sitten sedan kuten MS:kin? MX:n maavara tosin on korkeampi.

    Sekä MS:n että MX:n tavaratila on suoraan yhteydessä matkustamoon ja on avointa tilaa luukun ollessa ylhäällä, kun taas M3:ssa takalasi ei nouse luukun mukana ja yhteys tavaratilan ja matkustamon välillä menee korin rakenteeseen kuuluvan "hattuhyllyn" tapaisen poikittaisrakenteen ali. M3 on minusta sedan.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa. Mutta enhän minä voi päättää, mikä määritelmä on oikein. Esim. korin jäykkyyden kannalta on eroa (tai ainakin voi olla eroa, riipuen mitoituksesta kaikkiaan) onko rungossa poikittaisia rakenteita takapenkkien takana vai onko vain avoin kaukalo. Olisi aina mukavampi, kun määritelmät olisivat mahdollisimman yksiselitteisiä. M3 on selkeästi sedan rakenteen puolesta. MS taas on hatchback rakenteensa puolesta. Mutta jos hatchback myös lasketaan sedaniksi, niin miksei sitten farmariakin. Sehän on hatchback, jossa peräluukku on melko pysty. Itseasiassa MX on myös oikeastaan sedan siinähän on myös laajennetun sedan-määritelmän mukaisesti peräluukku, jonka mukana takalasi nousee ylös. Hiukan korkeampi maavara siinä on kuin monessa muussa sedanissa, mutta kun laskee ilmajouset ihan alas, niin eiköhän muitakin suunnilleen sen korkuisia sedaneja löydy ainakin 70-luvun malleista.

    Mikä tässä voi olla noin hankalaa ymmärtää? Kun autoista puhutaan, niin sedan on se klassinen kolmesta laatikosta syntyvä korimalli. Hatchback kuvaa takatavaratilan luukun rakennetta. Tavaratilan luukku ja korimalli ovat eri asioista. Sedankorin malli ei riipu siitä, millainen luukku siellä takana on. Jos sedan koriin laitetaan hatchback-luukku, niin korimalli on edelleen sedan, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku muu korimalli muutuisi sedaniksi, jos siitä löytyy hatchbackin luukku.

    Mutta onneksesi voit kyllä laajentaa sedanin koskemaan kaikkia umpikoreja ja siihen sisältyy sitten kantotuolitkin. Tämä määritelmä on tosin vähän hyödytön automaailmassa, mutta pääsetpähän sanomaan farmareita sedaniksi.

    Mikä on kolmesta laatikosta syntyvä korimalli? Miten määrittelet sanan "laatikko" tässä yhteydessä? Onko laatikossa laidat vai onko se joku lisätyn todellisuuden aineeton boksi?

    https://www.autocarbase.com/2012/11/three-box-styling.html

    Sanoisin noiden kolmen kuvan perusteella, että sekä MS että MX ovat hatchback-malleja eli kahden laatikon menopelejä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen pitänyt sedanina sellaista autoa, jossa on koripeltiä takapenkkien takana ainakin "hattuhyllynä" eikä takaluukun avaaminen avaa farmari-tyyppistä tilaa. Mutta enhän minä voi päättää, mikä määritelmä on oikein. Esim. korin jäykkyyden kannalta on eroa (tai ainakin voi olla eroa, riipuen mitoituksesta kaikkiaan) onko rungossa poikittaisia rakenteita takapenkkien takana vai onko vain avoin kaukalo. Olisi aina mukavampi, kun määritelmät olisivat mahdollisimman yksiselitteisiä. M3 on selkeästi sedan rakenteen puolesta. MS taas on hatchback rakenteensa puolesta. Mutta jos hatchback myös lasketaan sedaniksi, niin miksei sitten farmariakin. Sehän on hatchback, jossa peräluukku on melko pysty. Itseasiassa MX on myös oikeastaan sedan siinähän on myös laajennetun sedan-määritelmän mukaisesti peräluukku, jonka mukana takalasi nousee ylös. Hiukan korkeampi maavara siinä on kuin monessa muussa sedanissa, mutta kun laskee ilmajouset ihan alas, niin eiköhän muitakin suunnilleen sen korkuisia sedaneja löydy ainakin 70-luvun malleista.

    Mikä tässä voi olla noin hankalaa ymmärtää? Kun autoista puhutaan, niin sedan on se klassinen kolmesta laatikosta syntyvä korimalli. Hatchback kuvaa takatavaratilan luukun rakennetta. Tavaratilan luukku ja korimalli ovat eri asioista. Sedankorin malli ei riipu siitä, millainen luukku siellä takana on. Jos sedan koriin laitetaan hatchback-luukku, niin korimalli on edelleen sedan, mutta se ei tietenkään tarkoita, että joku muu korimalli muutuisi sedaniksi, jos siitä löytyy hatchbackin luukku.

    Mutta onneksesi voit kyllä laajentaa sedanin koskemaan kaikkia umpikoreja ja siihen sisältyy sitten kantotuolitkin. Tämä määritelmä on tosin vähän hyödytön automaailmassa, mutta pääsetpähän sanomaan farmareita sedaniksi.

    Mikä on kolmesta laatikosta syntyvä korimalli? Miten määrittelet sanan "laatikko" tässä yhteydessä? Onko laatikossa laidat vai onko se joku lisätyn todellisuuden aineeton boksi?

    https://www.autocarbase.com/2012/11/three-box-styling.html

    Sanoisin noiden kolmen kuvan perusteella, että sekä MS että MX ovat hatchback-malleja eli kahden laatikon menopelejä.

    En voi sanoa olevani yllättynyt.

      
  • muokattu 15.03.2021 00:38

    @HybridRules kirjoitti:

    Siis noin minäkin olen mieltänyt sedanin niin kuin sinä kirjoitat

    Minähän vain lainasin sinulle lähteitä joissa asia on selitetty. Ei sen kummempaa. Ehkä olisit löytänyt ne itsekin kvg-pohjalta, mutta tulkintasi ovat omiasi.

      
  • muokattu 15.03.2021 01:29

    @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Jos hatchback kuvaa luukun rakennetta, niin mikä "perus-Golf" on korimalliltaan?

    Jos tarkastellaan asiaa siitä vinkkelistä, mitä korimallia Golf I edusti, niin asia on minusta ainakin ihan selkeä:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_I

    Mitä mieltä itse olet?

    Farkkukan tuli vasta myöhemmin. Saa korjata, mutta aikoinaan muistelen Jetta-mallin edustaneen sedan-Golfia.

    Hatchbackiksi minä sitä sanoisin, mutta kun tässä ketjussa on sanottu että "hatchback" liittyy luukun saranointiin, ja "sedan" auton muotoon. Jos, ja ehkä kun, asia on niin, niin silloin en tiedä minkä niminen se Golfin edustama korimalli on.

    Tässä asiaa huolimattomasti googlalleissani, törmäsin myös väitteeseen että hatchbackissa tavaratila on samaa tilaa matkustamon kanssa, sedanissa se on erillään (eli se mistä HR sanoi että on peltiä välissä)

    Tesla Model S:n ja monen muun kohdalla minä haluaisin sanoa liftback, mutta olen antanut itselleni kertoa että se on Toyotan termi. Vanhaan hyvään aikaan (80-90 -lukujen taitteessa) kun esim Corollasta oli tarjolla viisi (5!!) eri korimallia.

    Sedan
    Hatchback (se Golfin muotoinen)
    Liftback (lippalakkicorolla)
    Farkku
    Toinen farkku (Sportswagon. Oli muotoilultaan pari liftbackin kanssa, kolme muuta veljeksiä keskenään)

    Golfin porrasperän ensimmäinen versio oli tosiaan Jetta, sittemmin myyty myös Borana ja Golfina itsenään.

    Edit: Tuli vielä mieleeni että Escort-sedan oli joskus Orion, vaikkei se mitenkään mihinkään liitykään.

    Sekään ei liity, että jotenkin minulla oli aina vaikeuksia hahmottaa 80-luvun Saabit sedaneiksi.

      
  • muokattu 15.03.2021 09:11

    @M880 kirjoitti:

    Hatchbackiksi minä sitä (perus-Golfia) sanoisin

    ....varsinkin kun ainoa vaihtoehto sen lisäksi on farkku/estate/wagon ja mitä noita vaihtoehtoisia nimityksiä olikaan.

    mutta kun tässä ketjussa on sanottu että "hatchback" liittyy luukun saranointiin, ja "sedan" auton muotoon. Jos, ja ehkä kun, asia on niin, niin silloin en tiedä minkä niminen se Golfin edustama korimalli on.

    Miksi tehdä asiaa vaikeammaksi kuin se on?

    Tässä asiaa huolimattomasti googlalleissani, törmäsin myös väitteeseen että hatchbackissa tavaratila on samaa tilaa matkustamon kanssa, sedanissa se on erillään (eli se mistä HR sanoi että on peltiä välissä)

    Niin? Kumpi sinua hämäisi, se että takapenkit voisi kääntää, tai siinä on suksiluukku?

    Tesla Model S:n ja monen muun kohdalla minä haluaisin sanoa liftback, mutta olen antanut itselleni kertoa että se on Toyotan termi.

    Minä en tunnista, enkä ole antanut kertoa noin. Ja jos tutkailet, niin ei edes Wikeissä olla sitä mieltä:

    • "Liftback-termiä yleensä käytetään isommista autoista, jotka ovat periaatteessa korityypiltään hatchbackejä (viisiovisia), mutta kuitenkin muotoiluiltaan muistuttavat enemmän sedania"
    • "Liftback on termi, jolla kuvataan tietynlaisia design-piirteitä omaavia hatchback eli luukkuperäisiä henkilöautoja. - Liftback on myös kolme- tai viisiovinen ja tavaratila on hatchbackien tavoin suorassa yhteydessä matkustamoon, usein tavarahyllyn kattamana. Auton tavaratilaan on pääsy suurikokoisen, yläreunastaan saranoidun luukun kautta ja hatchbackien sekä farmarimallien tavoin taempi penkkirivi on käännet- tävissä alas, jolloin saadaan aikaan tasapohjainen kuormatila. Erona hatchback-mallien usein melko pystylinjaiselle korin takaosan muotoi- lulle liftback-mallien korin takaosa muistuttaa enemmän sedan- tai fastback-koreja."

    Minusta eräät Skodan Octaviat ovat olleet siksi liftbackejä korimalliltaan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Hatchbackiksi minä sitä (perus-Golfia) sanoisin

    ....varsinkin kun ainoa vaihtoehto sen lisäksi on farkku/estate/wagon ja mitä noita vaihtoehtoisia nimityksiä olikaan.

    mutta kun tässä ketjussa on sanottu että "hatchback" liittyy luukun saranointiin, ja "sedan" auton muotoon. Jos, ja ehkä kun, asia on niin, niin silloin en tiedä minkä niminen se Golfin edustama korimalli on.

    Miksi tehdä asiaa vaikeammaksi kuin se on?

    Kunhan kysyin, kun kerran sanottiin.

    Tässä asiaa huolimattomasti googlalleissani, törmäsin myös väitteeseen että hatchbackissa tavaratila on samaa tilaa matkustamon kanssa, sedanissa se on erillään (eli se mistä HR sanoi että on peltiä välissä)

    Niin? Kumpi sinua hämäisi, se että takapenkit voisi kääntää, tai siinä on suksiluukku?

    Ei minua ole mikään hämännyt, miksi niin luulet?

    Tesla Model S:n ja monen muun kohdalla minä haluaisin sanoa liftback, mutta olen antanut itselleni kertoa että se on Toyotan termi.

    Minä en tunnista, enkä ole antanut kertoa noin. Ja jos tutkailet, niin ei edes Wikeissä olla sitä mieltä:

    Kuka sinusta on puhunut?

    • "Liftback-termiä yleensä käytetään isommista autoista, jotka ovat periaatteessa korityypiltään hatchbackejä (viisiovisia), mutta kuitenkin muotoiluiltaan muistuttavat enemmän sedania"
    • "Liftback on termi, jolla kuvataan tietynlaisia design-piirteitä omaavia hatchback eli luukkuperäisiä henkilöautoja. - Liftback on myös kolme- tai viisiovinen ja tavaratila on hatchbackien tavoin suorassa yhteydessä matkustamoon, usein tavarahyllyn kattamana. Auton tavaratilaan on pääsy suurikokoisen, yläreunastaan saranoidun luukun kautta ja hatchbackien sekä farmarimallien tavoin taempi penkkirivi on käännet- tävissä alas, jolloin saadaan aikaan tasapohjainen kuormatila. Erona hatchback-mallien usein melko pystylinjaiselle korin takaosan muotoi- lulle liftback-mallien korin takaosa muistuttaa enemmän sedan- tai fastback-koreja."

    Minusta eräät Skodan Octaviat ovat olleet siksi liftbackejä korimalliltaan.

    Toyota keksi "liftbackin" kuvaamaan Celicaa, ja on käyttänyt sitä sen jälkeenkin, esim tuossa edellä mainituissa Corollan malleissa joista oli olemassa sekä hatchback että liftback. Muut merkit eivät ole tätä (tietääkseni) käyttäneet, kerro toki jos löydät jos jonkun. Useimmat lähteet sanovat liftbackin olevan hatchbackin versio.

    No joo, oikeastihan tämä on vain jankkaamista jankkaamisen vuoksi. Ei näitä ole tarkkarajaisesti missään määritelty.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Hatchbackiksi minä sitä (perus-Golfia) sanoisin

    ....varsinkin kun ainoa vaihtoehto sen lisäksi on farkku/estate/wagon ja mitä noita vaihtoehtoisia nimityksiä olikaan.

    mutta kun tässä ketjussa on sanottu että "hatchback" liittyy luukun saranointiin, ja "sedan" auton muotoon. Jos, ja ehkä kun, asia on niin, niin silloin en tiedä minkä niminen se Golfin edustama korimalli on.

    Miksi tehdä asiaa vaikeammaksi kuin se on?

    Kunhan kysyin, kun kerran sanottiin.

    Tässä asiaa huolimattomasti googlalleissani, törmäsin myös väitteeseen että hatchbackissa tavaratila on samaa tilaa matkustamon kanssa, sedanissa se on erillään (eli se mistä HR sanoi että on peltiä välissä)

    Niin? Kumpi sinua hämäisi, se että takapenkit voisi kääntää, tai siinä on suksiluukku?

    Ei minua ole mikään hämännyt, miksi niin luulet?

    Tesla Model S:n ja monen muun kohdalla minä haluaisin sanoa liftback, mutta olen antanut itselleni kertoa että se on Toyotan termi.

    Minä en tunnista, enkä ole antanut kertoa noin. Ja jos tutkailet, niin ei edes Wikeissä olla sitä mieltä:

    Kuka sinusta on puhunut?

    • "Liftback-termiä yleensä käytetään isommista autoista, jotka ovat periaatteessa korityypiltään hatchbackejä (viisiovisia), mutta kuitenkin muotoiluiltaan muistuttavat enemmän sedania"
    • "Liftback on termi, jolla kuvataan tietynlaisia design-piirteitä omaavia hatchback eli luukkuperäisiä henkilöautoja. - Liftback on myös kolme- tai viisiovinen ja tavaratila on hatchbackien tavoin suorassa yhteydessä matkustamoon, usein tavarahyllyn kattamana. Auton tavaratilaan on pääsy suurikokoisen, yläreunastaan saranoidun luukun kautta ja hatchbackien sekä farmarimallien tavoin taempi penkkirivi on käännet- tävissä alas, jolloin saadaan aikaan tasapohjainen kuormatila. Erona hatchback-mallien usein melko pystylinjaiselle korin takaosan muotoi- lulle liftback-mallien korin takaosa muistuttaa enemmän sedan- tai fastback-koreja."

    Minusta eräät Skodan Octaviat ovat olleet siksi liftbackejä korimalliltaan.

    Toyota keksi "liftbackin" kuvaamaan Celicaa, ja on käyttänyt sitä sen jälkeenkin, esim tuossa edellä mainituissa Corollan malleissa joista oli olemassa sekä hatchback että liftback. Muut merkit eivät ole tätä (tietääkseni) käyttäneet, kerro toki jos löydät jos jonkun. Useimmat lähteet sanovat liftbackin olevan hatchbackin versio.

    No joo, oikeastihan tämä on vain jankkaamista jankkaamisen vuoksi. Ei näitä ole tarkkarajaisesti missään määritelty.

    Jos nyt jännittää käyttää liftbackiä kuvaamaan jonkun muun auton kuin Toyotan koria, niin fastback käy hyvin.

    Corolla e90 sarja oli tosiaan monipuolisella mallivalikoimalla. Tosin uusikin Corolla on saatavana hatcback, farkku ja sedan korisena. C-segmentistä ei monia sedaneita enää löydy.

      
  • muokattu 15.03.2021 12:13

    @M880 kirjoitti:

    Tässä asiaa huolimattomasti googlalleissani, törmäsin myös väitteeseen että hatchbackissa tavaratila on samaa tilaa matkustamon kanssa, sedanissa se on erillään (eli se mistä HR sanoi että on peltiä välissä). Ei minua ole mikään hämännyt, miksi niin luulet?

    Kysymys oli spekulatiivinen. Tarkoittaisiko sinusta "erillään" molempia, vai ainoastaan toista, jos sinun pitäisi "päättää": takapenkit voisi kääntää (esim. 60/4) vai siinä on vain suksiluukku?
    Välissä oleva pelti voi sedanissa minulle riittävästi olla täysin umessa, tai sitten siinä on jonku kokoinen aukko em. tavalla.

    (liftbackista puhetta) Minä en tunnista , enkä ole antanut kertoa noin. Ja jos tutkailet, niin ei edes Wikeissä olla sitä mieltä.

    Kuka sinusta on puhunut?

    Tarkoitin yksinkertaisesti sitä, etten muista asiaa liitetyn vainToyotaan, kuten sinä väität. Eikä wiki vahvista sitä. Ymmärrätkö nyt paremmin tämän simppelin näkökulman?

    Toyota keksi "liftbackin" kuvaamaan Celicaa, ja on käyttänyt sitä sen jälkeenkin, esim tuossa edellä mainituissa Corollan malleissa joista oli olemassa sekä hatchback että liftback. Muut merkit eivät ole tätä (tietääkseni) käyttäneet, kerro toki jos löydät jos jonkun. Useimmat lähteet sanovat liftbackin olevan hatchbackin versio.

    Kuten aiemmissakin kommenteissani, en keksi mitään, koska vain referoin sitä mitä wikit kertoo. Mikset sinäkin tee niin?

    Jos lukee https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback -vikiä, niin onhan siellä esim. Opel.

    No joo, oikeastihan tämä on vain jankkaamista jankkaamisen vuoksi. Ei näitä ole tarkkarajaisesti missään määritelty

    Sitten sinun täytyy käydä päivittämässä wikit kuntoon, jos ne ovat persiillään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit