Vaihtaisiko Androidin iPhoneen

131 kommenttia
135
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Pudotuskestävyydessä tärkein juttu on kunnollinen suojakuori/-kotelo. Ilokseni huomaan, että Samsung on jo pääosin hylännyt takavuosien järjettömän muoti-ilmiön eli kaarevareunaiset näytöt. Uusimmista huippumalleista vain S21 Ultrassa taitaa olla vähän kaarevuutta jäljellä. Tuo kaarevuus tarjoaa herkästi särkyvää näytön reunaa monessa kulmassa ottamaan iskut vastaan. Mulla oli joskus S7 Edge, jonka todella kaarevat reuna vain haittasivat puhelimen käytettävyyttä, estivät kunnollisen suojakuoren tekemisen ja kaarevan näytön suojatkin olivat sekä huonoja että kalliita. Itse ostin tuohon jonku Samsungin hemmetin kalliin kotelon, jonka runko oli tehty erittäin heikosta käsiin murenevasta kirkkaasta pilipalimuovista. Koko seikkailu tuon puhelimen kallis harha-askel, mutta toisaalta hyvin opettavainen askel. Kun on kunnon kuoret, jossa nousee reilusti näytön tason yläpuolelle mielellään joustava reuna, niin näyttö ei oikein muuta suojaa kaipaa. Tilasin töissäkin kymmeniä tuollaisia yhdistelmiä työntekijöille ja hyvin ovat tehdasympäristöä kestäneet. Omalla kohdalla ainoa haveri sattui, kun oli C-19-kauden alussa olin desifioimassa suojakuorta ja puhelin tipahti lattialle nakuna. Onneksi tuli vain pieni halkeama, joka ei haittaa käyttöä.

    iPhone 12 on palannut kulmikkaaseen designiin, josta saa hyvän otteen niin käsi kuin suojakuorikin. Samoin näytön reunat eivät enää nouse typerästi rungon suojasta tyrkylle ottamaan iskuja vastaan. Tervehdin ilolla tätä paluuta vanhaan hyväksi havaittuun rakenteeseen. Muutama vuosi sitten muodissa olleen pyöreäsivuiset designit olivat kerta kaikkiaan hölmöjä. Kädessä ne olivat kuin saippuapala, näytön reunojen rikkoutumisalttius oli maksimaalinen ja suojakuoretkaan eivät oikein kunnolla pysyneet paikoillaan suojaamassa noita reunoja. Vielä kun päästäisiin eroon pirstaloituvista materiaaleista puhelimen takapuolella ja kunnolliset suojaavat ja iskuja pehmentävät puskurit olisivat jo tehtaalla integroitu puhelimen runkoon, niin ei tarvitsisi itseostella mitään suojia. Nykyisellään puhelin on vähän puolivalmiste, jonka kulret ovat jääneet asentamatta.

    Miksi sinua ilostuttaa Samsungin muuttunut muotoilu?

    Vähemmän kaarevuutta näytöissä.

      
  • muokattu 15.03.2021 00:33

    Ceramic Shield. Tiedätkö mihin liittyy HybridRules?

    Suojakuoren minäkin taas vaihteeksi hommasin. Sellaisen läpinäkyvän "kengän"

    Et siis luota Samsuning tiputuskestävyyteen?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ceramic Shield. Tiedätkö mihin liittyy HybridRules?

    Suojakuoren minäkin taas vaihteeksi hommasin. Sellaisen läpinäkyvän "kengän"

    Et siis luota Samsuning tiputuskestävyyteen?

    Juu en luota. Pudotapa sinä iPhone metrin korkeudelta kivilattialla ja julkaise kuva ennen ja jälkeen. Vai etkö luota iPhonen tiputuskestävyyteen? Tai ei tarvitse julkaista kuvia. Tiputa puhelin ja kerro, miten kävi. Minä en uskalla Samsungia pudottaa, mutta iPhonella kai uskaltaa vaikka heittää veslintuu kaislikossa?

      
  • muokattu 15.03.2021 20:29

    @HybridRules kirjoitti:

    Pudotapa sinä iPhone metrin korkeudelta kivilattialla ja julkaise kuva ennen ja jälkeen. Vai etkö luota iPhonen tiputuskestävyyteen?

    Ei minun itse tarvitse tällaista pelleilyä tehdä, kun testejä tehdään muiden toimesta koko ajan mallien vaihtuessa:

    https://www.cnet.com/news/iphone-12-scratch-drop-test-ceramic-shield-durability/

    https://www.cnet.com/news/galaxy-s21-drop-test-samsung-breaks-at-first-drop/

    Ihan oikeasti, etkö löydä tuollaisia ihan itsekin?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Pudotapa sinä iPhone metrin korkeudelta kivilattialla ja julkaise kuva ennen ja jälkeen. Vai etkö luota iPhonen tiputuskestävyyteen?

    Ei minun itse tarvitse tällaista pelleilyä tehdä, kun testejä tehdään muiden toimesta koko ajan mallien vaihtuessa:

    https://www.cnet.com/news/iphone-12-scratch-drop-test-ceramic-shield-durability/

    https://www.cnet.com/news/galaxy-s21-drop-test-samsung-breaks-at-first-drop/

    Ihan oikeasti, etkö löydä tuollaisia ihan itsekin?

    Saattaisin löytää, jos etsisin. Vaikka on kyllä sanottava, että minä en yleisesti ottaen osaa valita hakusanoja niin, että osumia tulisi kohdalleen. Saan aina tuloksia läheltä, mutta ohi sen, mitä etsin.

      
  • Niinhän se on mikä itsestä tuntuu hyvälle otan (ota se) sen, mitä sitä sen enempää pitäisi pähkäillä. :smile:

      
  • muokattu 16.03.2021 09:41

    Mutta onhan se kiva käydä kiusaamassa myyjiä kuitenkin, vai mitä? Ja vaivautumatta kuitenkaan ottamaan selvää ihan itse....

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minäkin otin ultran. Oikeasti kiinnostaisi kokeilla iPhonea, mutta kun kukaan ei osaa kertoa mitään killeri-ominaisuuksia siitä niin en nytkään ottanut sellaista.

    Tässähän on riittävä valintaperuste. Järjestelmän vaihtaminen on työläämpää kuin tutussa ympäristössä pysyminen ja vaihtaminen on turhaa ellei kilpailija tarjoa jotain selkeästi parempaa ja itselle tärkeää ominaisuutta.

      
  • Minä sitten päätin selvittää, onko iPhonesta johonkin. Muutaman päivän käytön jälkeen ja kun eniten käyttämäni sovellukset on asennettu, olen vielä positiivisesti suhtautuva.

    Tähän mennessä parasta on ollut Face ID:n olemassa olo. Se toimii salamannopeasti ja siksi oikeastaan huomaamatta. Pankit näyttävät hyväksyvän sen tietoturvatason. Käytän kolmen eri pankin mobiilisovellusta ja nyt niihin kirjautuminen on vielä helpompaa kuin aikaisemmin sormenjäljen kanssa.

    En tiedä yleisemmin Android-puhelimista, koska olen aina Nokian jälkeen käyttänyt vain Samsungin S-sarjan malleja. Ja niistä siirtyminen iPhoneen on aika selkeää hyvin samantapaisen asetusvalikon takia.

    En vielä ole varma, kannattiko vaihtaa. Se vain oli ainoa keino selvittää itselleen, millainen iPhone on softapuolen suhteen. Kaikenlaisia laitetestejä voi lukea, mutta suorituskyvyn ja kameran laadun suhteen Samsung ja iPhone tarjoavat jo enemmän kuin olisi edes tarpeen minulle. Kiinnostaa, miten sovelluspuoli ja laitteen käytettävyys.

    Se on selvää, että iPhone ei ole yhtään helpompi käyttää kuin Samsung. Että se on ihan urbaani legenda. Juontaa varmaan aikaan, jolloin iPhone oli tulossa ja Nokia menossa. Muistan kyllä, että uuden nokialaisen puhelimen käyttöönotto oli tuntien homma varsinkin sähköpostitilien määrittämiset ja sen tapaiset asiat. Ja näppispuhelimen käyttäminen oli tietysti aivan erilaista kuin nykyisten.

    Se oli iPhonessa positiivinen yllätys, että Google ja Google Maps toimivat ihan hienosti. Minä olen antanut Googlen vakoilla menemisiäni eli Maps on tallentanut aikajanaa, jota olen käyttänyt esim. työmatkojen matkalaskujen teossa apuna. On muutenkin mukavaa, kun näkee missä on milloinkin liikkunut, siis jo vuosien takaa. Sekä Suomessa että ulkomailla. Mikään auton ajopäiväkirja ei pysty siihen, mutta puhelin on lentomatkoillakin mukana ja paikat tallentuvat aikajanaan. Käyttääkö täällä kukaan muu sitä?

      
  • muokattu 26.07.2023 09:28

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä sitten päätin selvittää, onko iPhonesta johonkin. Muutaman päivän käytön jälkeen ja kun eniten käyttämäni sovellukset on asennettu, olen vielä positiivisesti suhtautuva.

    Rohkea kansalaisteko, heh! Ei vaan, enpä usko että tulet harmittelemaan koulukunnan vaihtumista.

    En vielä ole varma, kannattiko vaihtaa. Se vain oli ainoa keino selvittää itselleen, millainen iPhone on softapuolen suhteen.

    Ne sovellukset, joita oikeasti käytät - ei siis "varusohjelmat" - ovat tismalleen samalla tavalla toimivia, oli kyse sitten iPhonesta tai Androidista. Niiden "vertailussa" et tule huomaamaan mitään eroja, tai sitten on kumma juttu.
    Apuappien käyttökin on ihan normikäyttämistä sekin kuitenkin.

    Se on selvää, että iPhone ei ole yhtään helpompi käyttää kuin Samsung. Että se on ihan urbaani legenda. Juontaa varmaan aikaan, jolloin iPhone oli tulossa ja Nokia menossa.

    On se helpompi - ja ei ole. Riippuu ehkä mistä osa-alueesta puhut. iOS-ekosysteemin helppoutta et vielä ole voinut esim. hahmottaakaan.

    Jos olet käyttänyt omien sanojesi perusteella "muutaman päivän", niin ihan väkisin jo totuttautumisesta tulee helposti ihmettelyä. Onko sitten kyse "helppoudesta" ja niiden vertailusta, on vähän tulkinnallista. Vähän sama juttu itsellä, kun joutuu testaamaan välillä Androideja, ne tuntuvat "vaikeilta" - tai kyse on tottumattomuudesta varmaan kumminkin.

    Se oli iPhonessa positiivinen yllätys, että Google ja Google Maps toimivat ihan hienosti

    Pitkään iPhonea käyttäneenä herää kysymys: no miksi muka eivät toimisi? Vertaa kommenttini edellä.

      
  • Kaikki uusi on alussa vaikeaa. Kun oppii käyttämään uutta laitetta hyvin, niin voi arvioida onko se helpompi käyttää kuin vanha.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Kaikki uusi on alussa vaikeaa. Kun oppii käyttämään uutta laitetta hyvin, niin voi arvioida onko se helpompi käyttää kuin vanha.

    iPhonen tapauksessa on kyseessä narratiivi, että se on helppokäyttöinen. Nokian johtajankin housut tutisivat, kun jälkikasvu osasi heti käyttää iPhonea.

    Samsung S-sarja on ihan yhtä helppo käyttää kuin iPhone. Eli iPhonen erityinen helppous on pelkkä urbaani legenda. Nyt sen tiedän, ennen vain epäilin asian olevan niin.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minä sitten päätin selvittää, onko iPhonesta johonkin. Muutaman päivän käytön jälkeen ja kun eniten käyttämäni sovellukset on asennettu, olen vielä positiivisesti suhtautuva.

    Rohkea kansalaisteko, heh! Ei vaan, enpä usko että tulet harmittelemaan koulukunnan vaihtumista.

    En vielä ole varma, kannattiko vaihtaa. Se vain oli ainoa keino selvittää itselleen, millainen iPhone on softapuolen suhteen.

    Ne sovellukset, joita oikeasti käytät - ei siis "varusohjelmat" - ovat tismalleen samalla tavalla toimivia, oli kyse sitten iPhonesta tai Androidista. Niiden "vertailussa" et tule huomaamaan mitään eroja, tai sitten on kumma juttu.
    Apuappien käyttökin on ihan normikäyttämistä sekin kuitenkin.

    Se on selvää, että iPhone ei ole yhtään helpompi käyttää kuin Samsung. Että se on ihan urbaani legenda. Juontaa varmaan aikaan, jolloin iPhone oli tulossa ja Nokia menossa.

    On se helpompi - ja ei ole. Riippuu ehkä mistä osa-alueesta puhut. iOS-ekosysteemin helppoutta et vielä ole voinut esim. hahmottaakaan.

    Jos olet käyttänyt omien sanojesi perusteella "muutaman päivän", niin ihan väkisin jo totuttautumisesta tulee helposti ihmettelyä. Onko sitten kyse "helppoudesta" ja niiden vertailusta, on vähän tulkinnallista. Vähän sama juttu itsellä, kun joutuu testaamaan välillä Androideja, ne tuntuvat "vaikeilta" - tai kyse on tottumattomuudesta varmaan kumminkin.

    Se oli iPhonessa positiivinen yllätys, että Google ja Google Maps toimivat ihan hienosti

    Pitkään iPhonea käyttäneenä herää kysymys: no miksi muka eivät toimisi? Vertaa kommenttini edellä.

    Ajattelin, että Apple ei haluaisi tukea kilpailijan tuotteiden käyttöä, mutta ainakin Google, Google Maps ja myös Microsoftin Bing toimivat ok. Tietysti voi ajatella, että Applelle olisikin iso riski sulkea pois suuren kuluttajajoukon käyttämät softat.

    Se, siirrynkö mitenkään Applen ekosysteemin asiakkaaksi, on kyllä kokonaan auki. Räknäilin, että iPhonen käyttö ei pakota käyttämään muita Applen laitteita. Esim. Applen tietokoneet ovat pois laskuista, koska esim. CatiaV5 CAD-ohjelma ei toimi Applen laitteissa ainakaan suoraan eikä olisi järkeä alkaa kikkailla Applen läppäriin kahta käyttöjärjestelmää tai yrittää jonkun emuloinnin kautta saada Catiaa toimimaan.

    Nähdäkseni Samsungin Tab S8 Ultra on paremmin yhteensopiva Windowsin kanssa kuin Applen tabletit, joten tabletin vaihtaminenkaan ei tunnu tarpeelliselta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    iPhonen tapauksessa on kyseessä narratiivi, että se on helppokäyttöinen. Samsung S-sarja on ihan yhtä helppo käyttää kuin iPhone. Eli iPhonen erityinen helppous on pelkkä urbaani legenda. Nyt sen tiedän, ennen vain epäilin asian olevan niin

    Hoet nyt tuota tavalla, joka alkaa huvittamaan. Mutta koska et tarkemmin erittele mitä tarkoitat helppoudella, niin esitänpä asian näin:

    • molemmilla voi helposti soittaa puheluita
    • molemmilla voi helposti lukea meilejä
    • molemmilla voi helpoisti lukea iltapäivälehtiä
    • molemmilla voi helposti lähettää Whatsapp-viestejä
    • molempien listaa voisi jatkaa tällä tavalla vaikka kuinka pitään

    Eli?

    Ajattelin, että Apple ei haluaisi tukea kilpailijan tuotteiden käyttöä, mutta ainakin Google, Google Maps ja myös Microsoftin Bing toimivat ok. Tietysti voi ajatella, että Applelle olisikin iso riski sulkea pois suuren kuluttajajoukon käyttämät softat

    Miten niin riski? Yhtä hyvin voidaan ajatella, ettei Googlella ollut vaihtoehtoa jättää iOS-kehittäjiä päästämättä heidän koodiinsa, jotta saa nuo AppleStoreenkin.

    Minä ajattelen, että nuo google-liitännäiset ovat vain appeja, jotka kuuluukin laittaa toimimaan "sekäettä". En siis tee noista sen kummempaa numeroa, varsinkin kun asia ei ole ollut mikään "ihmejakumma"-aihe alkujaankaan.

    Se, siirrynkö mitenkään Applen ekosysteemin asiakkaaksi, on kyllä kokonaan auki

    Se oli vain esimerkki helppoudesta joka liittyy Apple-käyttöön. Muitakin on ja sinähän olet vasta alussa koulukuntaan tutustumisessasi.

    Nähdäkseni Samsungin Tab S8 Ultra on paremmin yhteensopiva Windowsin kanssa kuin Applen tabletit, joten tabletin vaihtaminenkaan ei tunnu tarpeelliselta

    Ei tarvitse tosiaan vaihtaa tablettia moisen takia, en sitä tarkoittanutkaan. En vain ole havainnut iPhoneissa mitään pulmia intergoitumisessa Microsoft365 -sovelluksien käyttöön: luen työsähköpostit Outlookilla, Teams-palaverit sujuvat eessuntaas, kaikki Office-tiedostot aukeavat nätisti ja toimivat yms. Koska työasemissamme on Microsoft Windows ja Officet jne. niin hommaan kuuluu rokata molempiin suuntiin. Ja niin se tekee.

      
  • muokattu 26.07.2023 12:37

    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit? Androidissa minä käytän kaikkiin sähköposteihini puhelimen omaa Gmail-appia. Työsähköposti vaatii tosin lisäksi authenticator-apin käyttöä silloin kun sähköpostiin on alunperin kirjautunut ja määrävälein muulloinkin.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    iPhonen tapauksessa on kyseessä narratiivi, että se on helppokäyttöinen. Samsung S-sarja on ihan yhtä helppo käyttää kuin iPhone. Eli iPhonen erityinen helppous on pelkkä urbaani legenda. Nyt sen tiedän, ennen vain epäilin asian olevan niin

    Hoet nyt tuota tavalla, joka alkaa huvittamaan. Mutta koska et tarkemmin erittele mitä tarkoitat helppoudella, niin esitänpä asian näin:

    • molemmilla voi helposti soittaa puheluita
    • molemmilla voi helposti lukea meilejä
    • molemmilla voi helpoisti lukea iltapäivälehtiä
    • molemmilla voi helposti lähettää Whatsapp-viestejä
    • molempien listaa voisi jatkaa tällä tavalla vaikka kuinka pitään

    Eli?

    Ajattelin, että Apple ei haluaisi tukea kilpailijan tuotteiden käyttöä, mutta ainakin Google, Google Maps ja myös Microsoftin Bing toimivat ok. Tietysti voi ajatella, että Applelle olisikin iso riski sulkea pois suuren kuluttajajoukon käyttämät softat

    Miten niin riski? Yhtä hyvin voidaan ajatella, ettei Googlella ollut vaihtoehtoa jättää iOS-kehittäjiä päästämättä heidän koodiinsa, jotta saa nuo AppleStoreenkin.

    Minä ajattelen, että nuo google-liitännäiset ovat vain appeja, jotka kuuluukin laittaa toimimaan "sekäettä". En siis tee noista sen kummempaa numeroa, varsinkin kun asia ei ole ollut mikään "ihmejakumma"-aihe alkujaankaan.

    Se, siirrynkö mitenkään Applen ekosysteemin asiakkaaksi, on kyllä kokonaan auki

    Se oli vain esimerkki helppoudesta joka liittyy Apple-käyttöön. Muitakin on ja sinähän olet vasta alussa koulukuntaan tutustumisessasi.

    Nähdäkseni Samsungin Tab S8 Ultra on paremmin yhteensopiva Windowsin kanssa kuin Applen tabletit, joten tabletin vaihtaminenkaan ei tunnu tarpeelliselta

    Ei tarvitse tosiaan vaihtaa tablettia moisen takia, en sitä tarkoittanutkaan. En vain ole havainnut iPhoneissa mitään pulmia intergoitumisessa Microsoft365 -sovelluksien käyttöön: luen työsähköpostit Outlookilla, Teams-palaverit sujuvat eessuntaas, kaikki Office-tiedostot aukeavat nätisti ja toimivat yms. Koska työasemissamme on Microsoft Windows ja Officet jne. niin hommaan kuuluu rokata molempiin suuntiin. Ja niin se tekee.

    Miten saat iPhonen näytön avattua Windows11 PC:n näytölle ja käytettyä puhelimen sovelluksia PC:n näytöllä? Miten siirrät valokuvat ja videot langattomasti iPhonesta PC:n kovalevylle. Löytyykö Dexiä vastaava toiminto? En ole vielä etsinyt, onko sellaista. Jos tiedät, niin kerrotko. Säästäisin aikaa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit? Androidissa minä käytän kaikkiin sähköposteihini puhelimen omaa Gmail-appia. Työsähköposti vaatii tosin lisäksi authenticator-apin käyttöä silloin kun sähköpostiin on alunperin kirjautunut ja määrävälein muulloinkin.

    Mitä mahdat tarkoittaa Gmail-apilla? Käytätkö postia verkossa? Minun ymmärtääkseni Android-puhelimeen pitää määritellä tilit niin kuin iPhoneenkin, jos aikoo lukea/kirjoittaa sähköpostit muuten kuin käyttämällä meiliä verkon yli. Tai en okein tiedä, millä termeillä pitää puhua. Esim. office365 postia voi käyttää kirjautumalla Microsoftin tilille ja avaamalla oman verkkosivun tai sitten voi käyttää outlook-ohjelmaa omalla koneella ja silloinkin on tietysti täytynyt ensin kirjautua.

    iPhonessa tilien määritys menee kuten Galaxyssäkin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit?

    Pitää, jos firman (tietoturva)politiikka sitä edellyttää.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    iPhonen tapauksessa on kyseessä narratiivi, että se on helppokäyttöinen. Samsung S-sarja on ihan yhtä helppo käyttää kuin iPhone. Eli iPhonen erityinen helppous on pelkkä urbaani legenda. Nyt sen tiedän, ennen vain epäilin asian olevan niin

    Hoet nyt tuota tavalla, joka alkaa huvittamaan. Mutta koska et tarkemmin erittele mitä tarkoitat helppoudella, niin esitänpä asian näin:

    • molemmilla voi helposti soittaa puheluita
    • molemmilla voi helposti lukea meilejä
    • molemmilla voi helpoisti lukea iltapäivälehtiä
    • molemmilla voi helposti lähettää Whatsapp-viestejä
    • molempien listaa voisi jatkaa tällä tavalla vaikka kuinka pitään

    Eli?

    Ajattelin, että Apple ei haluaisi tukea kilpailijan tuotteiden käyttöä, mutta ainakin Google, Google Maps ja myös Microsoftin Bing toimivat ok. Tietysti voi ajatella, että Applelle olisikin iso riski sulkea pois suuren kuluttajajoukon käyttämät softat

    Miten niin riski? Yhtä hyvin voidaan ajatella, ettei Googlella ollut vaihtoehtoa jättää iOS-kehittäjiä päästämättä heidän koodiinsa, jotta saa nuo AppleStoreenkin.

    Minä ajattelen, että nuo google-liitännäiset ovat vain appeja, jotka kuuluukin laittaa toimimaan "sekäettä". En siis tee noista sen kummempaa numeroa, varsinkin kun asia ei ole ollut mikään "ihmejakumma"-aihe alkujaankaan.

    Se, siirrynkö mitenkään Applen ekosysteemin asiakkaaksi, on kyllä kokonaan auki

    Se oli vain esimerkki helppoudesta joka liittyy Apple-käyttöön. Muitakin on ja sinähän olet vasta alussa koulukuntaan tutustumisessasi.

    Nähdäkseni Samsungin Tab S8 Ultra on paremmin yhteensopiva Windowsin kanssa kuin Applen tabletit, joten tabletin vaihtaminenkaan ei tunnu tarpeelliselta

    Ei tarvitse tosiaan vaihtaa tablettia moisen takia, en sitä tarkoittanutkaan. En vain ole havainnut iPhoneissa mitään pulmia intergoitumisessa Microsoft365 -sovelluksien käyttöön: luen työsähköpostit Outlookilla, Teams-palaverit sujuvat eessuntaas, kaikki Office-tiedostot aukeavat nätisti ja toimivat yms. Koska työasemissamme on Microsoft Windows ja Officet jne. niin hommaan kuuluu rokata molempiin suuntiin. Ja niin se tekee.

    Sekä iPhonelle että Galaxy ässällä voi tehdä erilaiset asetukset helposti ja keskenään samalla tavalla. Asetusten valikkorakenne on hyvin samanlainen. Galaxyssä avatut sovellukset voi sulkea helposti kaikki kerralla. Vaikuttaa, että iPhonessa sovellusikkunat pitää huitaista ylämäkeen yksi kerrallaan. iPhonessa auki olevien sovellusten, mutta piilossa olevat lomakkeet pitää avata vähän oudosti pyyhkimällä sormella alhaalta ylöspäin ja pysäyttämällä liike näytön puolivälin paikkeilla. Samsungissa voi pyyhkäistä alhaalta ylös, jolloin sovelluslomakkeet avautuvat samaan tapaan kuin iPhonessa ja niistä voi pyyhkäisemällä sulkea yksittäisiä lomakkeita tai kaikki kerralla.

      1
  • muokattu 26.07.2023 13:17

    No niin, konkretiaa!

    @HybridRules kirjoitti:

    Miten saat iPhonen näytön avattua Windows11 PC:n näytölle ja käytettyä puhelimen sovelluksia PC:n näytöllä?

    Aihe, jota en ole tarvinnut, eikä firmassakaan ole tullut vastaan tarpeena. En ole siis kovin perehtynyt. Lyhyellä haulla löytyi tällaista:

    https://fi.aiseesoft.com/how-to/screen-share-iphone.html

    Miten siirrät valokuvat ja videot langattomasti iPhonesta PC:n kovalevylle

    En käytä kovalevyä tällaiseen, enkä suosittele sinullekaan. Ota käyttöön iCloudin palvelut aktiivisti. Vaihtoehtoisesti käytä vaikka OneDrivea, joka toimii myös ja firmassamme sitä käytänkin. iCloud omaan käyttössä lähinnä.

    Aiheeseen liittyy yleinen, laiteriippumaton tietoturva(politiikka)

    Löytyykö Dexiä vastaava toiminto?

    Eikös se tullut tuossa ekassa kohdassa vastatuksi jo?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija31722 kirjoitti:

    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit?

    Pitää, jos firman (tietoturva)politiikka sitä edellyttää.

    Tuo ei ole koko totuus. Minulla on työsähköpostit Office365-palvelun kautta ja työsähköpostitilin asentaminen meni ihan kuin aikaisemmin Galaxyllä. Eli Exchange-sähköposti asentui helposti työsähköpostilla.

    Mutta toinen työsähköposti-tili (myös Office 365 Exchange-tili) ei asentunut ihan helposti vaan microsoft kyseli jotain authentisation-juttua, johon en ole aikaisemmin törmännyt. Microsoft väitti, että työnantaja vaatii tuplatunnistautumista, muta ei vaadi, sen tiedän varmuudella. Ehkä se on joku Microsoftin uusi juttu. iPhonessa vain oli hassu sovellus, johon Microsoft lähetti vahvistuskoodin. Vaan lomake, johon koodi olisi pitänyt syöttää aukesi sen kohdan päälle, johon koodi tuli. Näin koodista vain ensimmäisen numeron. Aikani taisteltuani sain käytettyä jotain vaihtoehtoista vahvistustapaa, joka lähetti puhelimeen tekstiviestinä koodin ja sen sain auki toisessa puhelimessa ja lopulta tilin toimimaan myös iPhonessa.

      
  • muokattu 26.07.2023 13:17

    @HybridRules kirjoitti:

    Tuo ei ole koko totuus

    En niin väittänytkään. Mutta meillä asia on ainoa vaihtoehto.

      
  • muokattu 26.07.2023 13:34

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit? Androidissa minä käytän kaikkiin sähköposteihini puhelimen omaa Gmail-appia. Työsähköposti vaatii tosin lisäksi authenticator-apin käyttöä silloin kun sähköpostiin on alunperin kirjautunut ja määrävälein muulloinkin.

    Mitä mahdat tarkoittaa Gmail-apilla?

    Sitä, mikä näissä androideissa on jo vakiona.

    Käytätkö postia verkossa?

    Kyllä.

    Eli kaikki sähköpostit toimii samalla sovelluksella. Gmail, Hotmail ja tyopaikan exchange ja kaikki kaksinkertaisella tunnistautumisella.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    No niin, konkretiaa!

    @HybridRules kirjoitti:

    Miten saat iPhonen näytön avattua Windows11 PC:n näytölle ja käytettyä puhelimen sovelluksia PC:n näytöllä?

    Aihe, jota en ole tarvinnut, eikä firmassakaan ole tullut vastaan tarpeena. En ole siis kovin perehtynyt. Lyhyellä haulla löytyi tällaista:

    https://fi.aiseesoft.com/how-to/screen-share-iphone.html

    Miten siirrät valokuvat ja videot langattomasti iPhonesta PC:n kovalevylle

    En käytä kovalevyä tällaiseen, enkä suosittele sinullekaan. Ota käyttöön iCloudin palvelut aktiivisti. Vaihtoehtoisesti käytä vaikka OneDrivea, joka toimii myös ja firmassamme sitä käytänkin. iCloud omaan käyttössä lähinnä.

    Aiheeseen liittyy yleinen, laiteriippumaton tietoturva(politiikka)

    Löytyykö Dexiä vastaava toiminto?

    Eikös se tullut tuossa ekassa kohdassa vastatuksi jo?

    Käytä iCloudia sen sijaan, että siirrät kuvat koneen kovalevylle. Tuolla filosofialla eli vaihtoehtoisen toimintatavan käyttämisellä kaikki laitteet toimivat yhtä hyvin. Siis jos väistää puutteet tekemällä toisella tavalla, mikä tietysti onkin se, miten käytännössä pitää toimia.

    Pilvipalvelu on hyvä varmuuskopio, mutta eihän nettiyhteys ole aina käytettävissä, joten on hyvä pitää kuvat myös kovalevyllä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit? Androidissa minä käytän kaikkiin sähköposteihini puhelimen omaa Gmail-appia. Työsähköposti vaatii tosin lisäksi authenticator-apin käyttöä silloin kun sähköpostiin on alunperin kirjautunut ja määrävälein muulloinkin.

    Mitä mahdat tarkoittaa Gmail-apilla?

    Sitä, mikä näissä androideissa on jo vakiona.

    Käytätkö postia verkossa?

    Kyllä.

    Eli kaikki sähköpostit toimii samalla sovelluksella. Gmail, Hotmail ja tyopaikan exchange ja kaikki kaksinkertaisella tunnistautumisella.

    Mutta viestisikin ovat sitten pilvessä etkä voi niitä lukea, jos ei ole nettiyhteyttä. Samalla tavalla voi käyttää millä tahansa päätelaitteella, koska siinähän käytetään pilvipalvelua.

      
  • muokattu 26.07.2023 14:11

    @HybridRules kirjoitti:

    Käytä iCloudia sen sijaan, että siirrät kuvat koneen kovalevylle.

    Niin. iCloud (pilvi yleensä) on parempi talletuspaikka kuin fyysinen kovalevy, tai muisti. Ja tarve johon kuvaa tarvitset löytyy vaikka PowerPoint-kuvaksi aivan yhtä helposti.

    Tuolla filosofialla eli vaihtoehtoisen toimintatavan käyttämisellä kaikki laitteet toimivat yhtä hyvin

    Noin voi ajatella, jos pilveä käyttää tiedostotallennukseen, älypuhelimen muistin ja läppärin kovalevyn sijaan.

    Pilvipalvelu on hyvä varmuuskopio, mutta eihän nettiyhteys ole aina käytettävissä, joten on hyvä pitää kuvat myös kovalevyllä

    Download iCloud for Windows. Tai OneDrive, tai Dropbox, tai....

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Käytä iCloudia sen sijaan, että siirrät kuvat koneen kovalevylle.

    Niin. iCloud (pilvi yleensä) on parempi talletuspaikka kuin fyysinen kovalevy, tai muisti. Ja tarve johon kuvaa tarvitset löytyy vaikka PowerPoint-kuvaksi aivan yhtä helposti.

    Tuolla filosofialla eli vaihtoehtoisen toimintatavan käyttämisellä kaikki laitteet toimivat yhtä hyvin

    Noin voi ajatella, jos pilveä käyttää tiedostotallennukseen, älypuhelimen muistin ja läppärin kovalevyn sijaan.

    Pilvipalvelu on hyvä varmuuskopio, mutta eihän nettiyhteys ole aina käytettävissä, joten on hyvä pitää kuvat myös kovalevyllä

    Download iCloud for Windows. Tai OneDrive, tai Dropbox, tai....

    Onko sinun vaikea myöntää, että iPhonesta puuttuu mahdollisuus siirtää valokuvia langattomasti PC:n kovalevylle? Kyllä minä osaan ilman neuvojakin etsitä vaihtoehtoisen tavan. Minä mieluusti siirtäisin kuvat puhelimesta läppärin kansioon helposti suoraan niin kuin tähänkin asti, mutta iPhonella se ei ilmeisesti onnistu, kun et osaa kertoa, miten se tapahtuisi.

      
  • muokattu 27.07.2023 09:08

    @HybridRules kirjoitti:

    Onko sinun vaikea myöntää, että iPhonesta puuttuu mahdollisuus siirtää valokuvia langattomasti PC:n kovalevylle?

    Ei, jos se kerran puuttuu. En ole kokenut edes tarvitsevani "langatonta siirtoa" mihinkään.

    Onko sinun vaikea myöntää, että yrität väkisin etsiä "puutteita" iPhonesta ihanaan Samsungiisi nähden vain siksi, että olet käyttänyt jotakin toimintoa jolle en itse enää ole aikoihin nähnyt mitään tarvetta. Ja samalla toimin firman laitteen kanssa kuten tietoturvapolitiikkakin edellyttää.

    Kyllä minä osaan ilman neuvojakin etsitä vaihtoehtoisen tavan. Minä mieluusti siirtäisin kuvat puhelimesta läppärin kansioon helposti suoraan niin kuin tähänkin asti, mutta iPhonella se ei ilmeisesti onnistu, kun et osaa kertoa, miten se tapahtuisi.

    Minä kerroin sinulle vielä paremman tavan kuin täysin turhan vaiheen, eli erikseen "siirtämisen"! Lataa nyt se iCloud ja opettele käyttämään sitä ilman neuvoja, kun et kerran niitä tarvitse. Ehkä sitten varmaan hoksaat itsekin. Tämän verran vinkkaan: jos Dropbox on tuttu niin...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Onko sinun vaikea myöntää, että iPhonesta puuttuu mahdollisuus siirtää valokuvia langattomasti PC:n kovalevylle?

    Ei, jos se kerran puuttuu. En ole kokenut edes tarvitsevani "langatonta siirtoa" mihinkään.

    Onko sinun vaikea myöntää, että yrität väkisin etsiä "puutteita" iPhonesta ihanaan Samsungiisi nähden vain siksi, että olet käyttänyt jotakin toimintoa jolle en itse enää ole aikoihin nähnyt mitään tarvetta. Ja samalla toimin firman laitteen kanssa kuten tietoturvapolitiikkakin edellyttää.

    Kyllä minä osaan ilman neuvojakin etsitä vaihtoehtoisen tavan. Minä mieluusti siirtäisin kuvat puhelimesta läppärin kansioon helposti suoraan niin kuin tähänkin asti, mutta iPhonella se ei ilmeisesti onnistu, kun et osaa kertoa, miten se tapahtuisi.

    Minä kerroin sinulle vielä paremman tavan kuin täysin turhan vaiheen, eli erikseen "siirtämisen"! Lataa nyt se iCloud ja opettele käyttämään sitä ilman neuvoja, kun et kerran niitä tarvitse. Ehkä sitten varmaan hoksaat itsekin. Tämän verran vinkkaan: jos Dropbox on tuttu niin...

    Onhan minun kuvat aikaisemminkin menneet pilveen (OnDriveen) suoraan kuvanoton yhteydessä, jos nettiyhteys on ollut päällä. Ja kuvat synkronoituivat tablettiin eli kuvat olivat katsottavissa kolmessa paikassa: puhelimessa, OnDrivessa ja tabletissa. Mutta kun nettiyhteyttä ei aina ole. Esim. lentokoneessa yleisesti ottaen ei voi katsoa pilvessä olevia kuvia. Tai teollisuuslaitoksissa, kun verkko ei tule seinien läpi.

    Samsung Dexin kanssa kuvat voi siirtää puhelimen Galleriasta PC:n kansioon valitsemalla PC:n näytölle avautuneesta puhelimen näytöltä Galleriasta esim. yhden päivän kuvat ja sitten pitämällä hiirellä painettuna jotain valituista kuvista, koko satsin voi raahata PC:n kansion päälle ja pudottaa sinne. Erittäin kätevä tapa siirtää kuvat omalle koneelle. Dexin voi kytkeä kaapelillakin, mutta olen käyttänyt sitä langattomasti. iPhone ei ilmeisesti taivu tuohon. Joudun käyttämään jotain muuta tapaa, mutta ongelmat saa yleensä aina kierrettyä jotenkin, että ei iPhonen käyttäminen tuohon puutteeseen kaadu.

      
  • muokattu 27.07.2023 10:21

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pitääkö Outlook asentaa Appleen että voi lukea työsähköpostit? Androidissa minä käytän kaikkiin sähköposteihini puhelimen omaa Gmail-appia. Työsähköposti vaatii tosin lisäksi authenticator-apin käyttöä silloin kun sähköpostiin on alunperin kirjautunut ja määrävälein muulloinkin.

    Mitä mahdat tarkoittaa Gmail-apilla?

    Sitä, mikä näissä androideissa on jo vakiona.

    Käytätkö postia verkossa?

    Kyllä.

    Eli kaikki sähköpostit toimii samalla sovelluksella. Gmail, Hotmail ja tyopaikan exchange ja kaikki kaksinkertaisella tunnistautumisella.

    Mutta viestisikin ovat sitten pilvessä etkä voi niitä lukea, jos ei ole nettiyhteyttä. Samalla tavalla voi käyttää millä tahansa päätelaitteella, koska siinähän käytetään pilvipalvelua.

    Eikä ole, vaan ne latautuvat tietenkin sähköpostiohjelmaan puhelimelle sitä mukaa kuin saapuvat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit