Veikkaa vuosi milloin sähköautoista on operatiiviseen käyttöön

37 kommenttia
2»
  • @tracktest kirjoitti:
    HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.

    Tuon latausaseman hinta oli 0.20€/kWh ja se on edullisin hinta, mitä minä olen julkisella latausasemalla ladannut. Kotisähköhän on suunnilleen 0.1€/kWh. Litra bensaa maksoi n. 1.5€, kun minä viimeksi tankkasin yli puoli vuotta sitten. Keskikulutuksella 6litraa/100km hinta olisi n. 9€ per 100km. Virran laturin hinnalla pyöreät 4€ per 100 on alle puolet maltillisesti kuluttavan bensa-auton kulusta ja kotisähköllä vielä puolet siitä.

    Onhan sähköautolla ajaminen paljon halvempaa kuin polttiksella, mutta ei tietenkään ilmaista.

    Sellaista erityisen kallista latausasemaa minun kohdalle ei vielä ole sattunut. Yleensäkin lataan tosi harvoin muualla kuin kotona tai työpaikalla.

      1
  • Tuohon aloittajan komenttiin vastaus on että.
    Aika jolloin sähköautoista on/oli operatiiviseen käyttöön oli viime vuosisadan alussa..

      
  • muokattu 23.03.2021 00:02

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.

    Tuon latausaseman hinta oli 0.20€/kWh ja se on edullisin hinta, mitä minä olen julkisella latausasemalla ladannut. Kotisähköhän on suunnilleen 0.1€/kWh. Litra bensaa maksoi n. 1.5€, kun minä viimeksi tankkasin yli puoli vuotta sitten. Keskikulutuksella 6litraa/100km hinta olisi n. 9€ per 100km. Virran laturin hinnalla pyöreät 4€ per 100 on alle puolet maltillisesti kuluttavan bensa-auton kulusta ja kotisähköllä vielä puolet siitä.

    Onhan sähköautolla ajaminen paljon halvempaa kuin polttiksella, mutta ei tietenkään ilmaista.

    Jep ja sitten reaalimaailmaan, mitä tämä maksaa. +100k€ auto tipauttaa ~1€/km ensimmäisenä vuotenaan. Se on aivan sama maksaako sähköt tai bensa 0.04€/km vai 0.09€/km tai jopa enemmän. 20tkm matkalla eroa syntyy 1000€ ja samaan aikaan hävisi 20k€ arvosta. Ei ole tarkoitus vinoilla, ostin itse myös tuon hintaluokan auton runsas vuosi sitten. Tämän hintaluokan auto ostetaan tunteella, ei excelillä paljonko kilometrikulu on. Toki pitää olla valmis (vuosittain) 'hukaamaan' melkoinen rahatukku.

    'Operatiiviseen käyttöön' ostin viime keväänä 9 paikkaisen VW Crafterin huutokaupasta 5 000 euron hintaan. Autolla oli ajettu 600tkm ja ikää 8 vuotta. Kilometrille polttoainekulu on 0,15€. Junioreita kuskattiin tuolla kesän pelimatkat, 10tkm. Polttoainekulua oli 0,02€/km per istuin (kun kuskia ei lasketa).Toki lisäkuluina olivat vero ja vakuutus ~4,5€/pv ja huoltoihin on mennyt muutama satanen. Jos auto jäisi tarpeettomaksi, uskoisin, että aika lähelle hankintahintaa olisi myös myyntihinta vuodenkin jälkeen. Tuolla 10tkm vuosisuoritteella auton viiden vuoden kuluttua 'vain' 650tkm ajettu :smile: Vaikea on kokonaiskustannus alemmaksi painaa tästä istuinta kohti. Sellainen yksityiskohta täydellisestä(!) huoltokirjasta, että ensimmisen vuoden aikana Crafterilla oli rullattu 160tkm, aika operatiivista käyttöä ollut sekin :smile:

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.

    Tuon latausaseman hinta oli 0.20€/kWh ja se on edullisin hinta, mitä minä olen julkisella latausasemalla ladannut. Kotisähköhän on suunnilleen 0.1€/kWh. Litra bensaa maksoi n. 1.5€, kun minä viimeksi tankkasin yli puoli vuotta sitten. Keskikulutuksella 6litraa/100km hinta olisi n. 9€ per 100km. Virran laturin hinnalla pyöreät 4€ per 100 on alle puolet maltillisesti kuluttavan bensa-auton kulusta ja kotisähköllä vielä puolet siitä.

    Onhan sähköautolla ajaminen paljon halvempaa kuin polttiksella, mutta ei tietenkään ilmaista.

    Jep ja sitten reaalimaailmaan, mitä tämä maksaa. +100k€ auto tipauttaa ~1€/km ensimmäisenä vuotenaan. Se on aivan sama maksaako sähköt tai bensa 0.04€/km vai 0.09€/km tai jopa enemmän. 20tkm matkalla eroa syntyy 1000€ ja samaan aikaan hävisi 20k€ arvosta. Ei ole tarkoitus vinoilla, ostin itse myös tuon hintaluokan auton runsas vuosi sitten. Tämän hintaluokan auto ostetaan tunteella, ei excelillä paljonko kilometrikulu on. Toki pitää olla valmis (vuosittain) 'hukaamaan' melkoinen rahatukku. Runsaan kymmennen vuoden jälkeen jäljellä on kasa jätettä kaikissa tapauksissa, tosin nykyisin nämä romut osataan kierrätää jo hyvin.

    Mikä kumma juttu tuo on?

    Mieluummin 100k€ sähköautoon, kuin pörisevään polttikseen. Jos 100k€ sähköauto kulkee halvemmalla kuin polttisauto, niin etuhan se on. Ja yhtä halvalla tai vielä halvemmalla kulkee 35k€ tai 70k€ sähköauto.

    Oletko koskaan koeajanut vaikka MX:ää. Vaikka sitä tehottomampaa versiota, joka minullakin on? Ei siinä päällimmäisenä ole mielessä edullinen kilometrikulu, mutta kun se puheeksi tulee, niin mukavahan on muistaa, että kaiken muun hyvän lisäksi ajaminen on hinnaltaan edullista. Se on reaalimaailmaa sähköautoilijan näkökulmasta. Kun auton ostaa, niin rahaa menee enempi tai vähempi, mutta se on eri tarina. Tunteella on iso rooli, mutta reaalimaailma kyllä pitää tunteen kurissa ja estää ylimääräiset keulimiset.

    Mutta jos ihan vakavasti asiaa miettii, niin sähköauton hankkiminen varsinkin autorahoituksella on halvempaa kuin vastaavan polttiksen, koska kuukausierässä on vain vähän ensirekisteröintiveroa ja varsinkin, jos pääosin voi ladata kotona ja/tai töissä, säästää bensakuluissa kohtalaisen rahan käytettäväksi rahoitukseen. Sähköautojen verotus varmaankin ajan oloon kiristyy, mutta se on sen ajan murhe. Tällä hetkellä valtio antaa sähköautoilun olla edullista.

    Jouduin jokunen viikko sitten olosuhteiden pakosta ajamaan automaattivaihteisella polttiksella 130km matkan. Ehti tulla sähköautoa ikävä jo sillä matkalla. Kun sähköisen voimalinjan makuun pääsee, ei siitä kyllä halua luopua.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.

    Tuon latausaseman hinta oli 0.20€/kWh ja se on edullisin hinta, mitä minä olen julkisella latausasemalla ladannut. Kotisähköhän on suunnilleen 0.1€/kWh. Litra bensaa maksoi n. 1.5€, kun minä viimeksi tankkasin yli puoli vuotta sitten. Keskikulutuksella 6litraa/100km hinta olisi n. 9€ per 100km. Virran laturin hinnalla pyöreät 4€ per 100 on alle puolet maltillisesti kuluttavan bensa-auton kulusta ja kotisähköllä vielä puolet siitä.

    Onhan sähköautolla ajaminen paljon halvempaa kuin polttiksella, mutta ei tietenkään ilmaista.

    Sellaista erityisen kallista latausasemaa minun kohdalle ei vielä ole sattunut. Yleensäkin lataan tosi harvoin muualla kuin kotona tai työpaikalla.

    Kai se aika ilmaistakin voi olla mikäli X:llä tai S:llä ajelee Teslalatureiden alueilla. Eikös niissä ole ilmainen lataus.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR hyvä pointti 3.87 euroa per 100 km! Nyt ei kukaan kuvittele että sähköauto kulkee paikasta toiseen ilmaiseksi! Näitäkin varmaan on jotka näin ajattelee. Lupasit toisessa ketjussa pitää kirjaa tai kertoa sen missä latailet sitä kalleinta sähköä ja mitä se maksaa. Peukut siitä, olet tosiaan pitänyt lupauksesi.

    Tuon latausaseman hinta oli 0.20€/kWh ja se on edullisin hinta, mitä minä olen julkisella latausasemalla ladannut. Kotisähköhän on suunnilleen 0.1€/kWh. Litra bensaa maksoi n. 1.5€, kun minä viimeksi tankkasin yli puoli vuotta sitten. Keskikulutuksella 6litraa/100km hinta olisi n. 9€ per 100km. Virran laturin hinnalla pyöreät 4€ per 100 on alle puolet maltillisesti kuluttavan bensa-auton kulusta ja kotisähköllä vielä puolet siitä.

    Onhan sähköautolla ajaminen paljon halvempaa kuin polttiksella, mutta ei tietenkään ilmaista.

    Sellaista erityisen kallista latausasemaa minun kohdalle ei vielä ole sattunut. Yleensäkin lataan tosi harvoin muualla kuin kotona tai työpaikalla.

    Kai se aika ilmaistakin voi olla mikäli X:llä tai S:llä ajelee Teslalatureiden alueilla. Eikös niissä ole ilmainen lataus.

    Vanhemmissa S/X-malleissa on auton eliniän ilmainen lataus. Minulla on ilmainen lataus, joka ei siirry seuraavalle omistajalle. 1.7.20 alkaen ei enää saa ilmaista latausta uusiin autoihin. (Ellei Tesla muuta asiaa jatkossa).

      
  • Onkohan sisäministeriön pelastusosasto ottanut vielä kantaa?

    "Poliisihallitus on alkanut jo korvaamaan fossiilisia käyttövoimia käyttäviä autoja täyssähkö- ja lataushybridiautoilla niissä ajoneuvoissa, joissa se toiminnallisen tarpeen kannalta on mahdollista. Niissä ajoneuvoissa (mm. hälytysajoneuvot, erikoisvarustellut poliisiajoneuvot), joissa toiminnalliset vaatimukset eivät
    täyssähkö- ja lataushybridiautoilla vielä täyty, poliisissa pilotoidaan uusiutuvan
    dieselin käyttöä."

    https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/d99a3ae3-b7f9-49df-afd2-c8f2efd3dc1d/7a90a30a-8b93-417b-829f-ffef258aa842/LAUSUNTO_20210219081521.PDF

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit