Tesla

2384 kommenttia
1454648505180
  • Teillä näyttää olevan niin hauskaa, että muistutan myös sportbackistä jossa termi liittyy takaluukun saranointi pisteeseen ;)

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Tässä asiaa huolimattomasti googlalleissani, törmäsin myös väitteeseen että hatchbackissa tavaratila on samaa tilaa matkustamon kanssa, sedanissa se on erillään (eli se mistä HR sanoi että on peltiä välissä). Ei minua ole mikään hämännyt, miksi niin luulet?

    Kysymys oli spekulatiivinen. Tarkoittaisiko sinusta "erillään" molempia, vai ainoastaan toista, jos sinun pitäisi "päättää": takapenkit voisi kääntää (esim. 60/4) vai siinä on vain suksiluukku?
    Välissä oleva pelti voi sedanissa minulle riittävästi olla täysin umessa, tai sitten siinä on jonku kokoinen aukko em. tavalla.

    Henkilökohtaisesti pidän sedanina sellaista jossa takakonttiin ei saa tungettua kättään avaamatta jotain luukkua (hattuhylly tai verho saa olla, lasken sen yläpuolella olevan ilmatilan takakontiksi). Minulle kelpaa hyvin sedaniksi takakontillinen auto jonka kääntyvät penkit sulkevat tavaratilan taakseen.

    (liftbackista puhetta) Minä en tunnista , enkä ole antanut kertoa noin. Ja jos tutkailet, niin ei edes Wikeissä olla sitä mieltä.

    Kuka sinusta on puhunut?

    Tarkoitin yksinkertaisesti sitä, etten muista asiaa liitetyn vainToyotaan, kuten sinä väität. Eikä wiki vahvista sitä. Ymmärrätkö nyt paremmin tämän simppelin näkökulman?

    Toyota keksi "liftbackin" kuvaamaan Celicaa, ja on käyttänyt sitä sen jälkeenkin, esim tuossa edellä mainituissa Corollan malleissa joista oli olemassa sekä hatchback että liftback. Muut merkit eivät ole tätä (tietääkseni) käyttäneet, kerro toki jos löydät jos jonkun. Useimmat lähteet sanovat liftbackin olevan hatchbackin versio.

    Kuten aiemmissakin kommenteissani, en keksi mitään, koska vain referoin sitä mitä wikit kertoo. Mikset sinäkin tee niin?

    Jos lukee https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback -vikiä, niin onhan siellä esim. Opel.

    No joo, oikeastihan tämä on vain jankkaamista jankkaamisen vuoksi. Ei näitä ole tarkkarajaisesti missään määritelty

    Sitten sinun täytyy käydä päivittämässä wikit kuntoon, jos ne ovat persiillään.

    Linkkaa edes yksi valmistaja Toyotan lisäksi joka itse käyttää termiä Liftback.

    Minä käytän sitä mielelläni kuvaamaan kaikkia lippalakkimallisia autoja, minusta se on hyvä termi.

    Ei minun tarvitse päivittää wikipediaa. En ole auktoriteetti määrittelemään mikä mikäkin on. Eikä ne edes ole sen enempää persiillään, kyse on siitä ettei niitä termejä ole tarkasti määritelty, vaikea ne on sitten tarkasti wikiin kuvatakaan. Eikä tarvitse ollakaan tarkkoja. Ja nykypäivänä mallikirjo on niin laajaa, että vaikeaahan se onkin. Ja joku markkinointiosaston kaveri sen sitten määrittelee mikä se on olevinaan.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Tesla siis kasvatti myyntiään Euroopassa mukavasti samaan aikaan, kun Euroopan markkina supistui neljäsosalla. Euroopan tehdas starttaa kuluvana vuonna. Mitäpä muutakaan tämä voi tarkoittaa kuin Teslan tuhoa.

    Olin jo antamassa palautetta Topille, mutta se olikin T&T:n otsikointia kaksinumeroisella prosenttiluvulla myyntiään KASVATTANEESTA Teslasta.

    Voi järjen valo näitä otsikoita :neutral:

      1
  • @NHB kirjoitti:
    Tätä voi pohtia myös sitä kautta, että tulisiko perusmallin Golfista sedan, jos sen takaluukku nivelöityisi takalasin alalinjaan?

    Tuohan on jo tehtykin, se on Golf Cabriolet sedan :smiley:

    Model S on siinä mielessä hienosti tehty isoluukkuinen sedan, ettei takaluukun saranapalkki madalla sen takatiloja Saab 9000, Skoda Superb ja Ford Mondeo tyyliin. Model S on sinänsä takana matalahko, mutta jos korkeus on kriittinen asia, siihen saa hyvin lisää säätövaraa lasikatolla, jolloin takatilat ovat jo niin mukavat, että lisää voi vaatia vasta valtiomiesluokassa. Tavaratilaakin on sedaniksi erittäin hyvin.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Miksi tehdä asiaa vaikeammaksi kuin se on?

    Tätä minäkin olen monesti pohtinut, mutta en ole vielä keksinyt vastausta?

      
  • muokattu 15.03.2021 14:32

    "Porrasperästä" taidettiin vihdoin päästä yksimielisyyteen sinun kanssasi (?)

    @M880 kirjoitti:

    Linkkaa edes yksi valmistaja Toyotan lisäksi joka itse käyttää termiä Liftback.

    Miksi?

    En ole sen kummemmin tyrmäämässä, tai vahvistamassa asiaa Toyotan, tai minkään merkin suhteen. Minulle riittää ihan hyvin tuo, jos Wiki on sitä mieltä ja osaa määritellä termin yleisesti.

    Jokin wiki kertoi näin: "The term was first used by Toyota in 1973", mutta mitä sitten? Jokuhan on keksinyt myös hatchbackin ekana, tai ammoisina aikoina myös business coupen.

    Toisaalta löytyy tämäkin:
    "Liftbacks were the mainstay of manufacturers' D-segment offerings in Europe in the 1990s to late 2000s, having become popular in the 1980s. It was common for manufacturers to offer the same D-segment model in three different body styles: a 4-door sedan, a 5-door hatchback, and a 5-door station wagon. Such models included the Ford Mondeo, the Mazda 626 and 6, the Nissan Primera, the Opel Vectra and Insignia"

    Nokkelimmat älyää tuosta, että määritelmä on ollut suositumpi joskus taannoin, ei sen edes tarvitse olla tämän päivän valikoimista löytyvä, eihän? Eihän edes Toyotaltakaan ole löytynyt sellaista vähään aikaan, kait.

    Minä käytän sitä mielelläni kuvaamaan kaikkia lippalakkimallisia autoja, minusta se on hyvä termi.

    Linkkaa edes yksi valmistaja hei joka käyttää termiä lippalakkimalli autostaan! :wink:

    Eikä ne (wikit) edes ole sen enempää persiillään, kyse on siitä ettei niitä termejä ole tarkasti määritelty, vaikea ne on sitten tarkasti wikiin kuvatakaan

    Minusta täältä löytyy ihan viitteitä myöten määritystä liftback -termille: https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback

    Kannattaa nyt sen verran käydä lukaisemassa, vai mitä?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    "Porrasperästä" taidettiin vihdoin päästä yksimielisyyteen sinun kanssasi (?)

    @M880 kirjoitti:

    Linkkaa edes yksi valmistaja Toyotan lisäksi joka itse käyttää termiä Liftback.

    Miksi?

    No kun tässä väität vastaan.

    En ole sen kummemmin tyrmäämässä, tai vahvistamassa asiaa Toyotan, tai minkään merkin suhteen. Minulle riittää ihan hyvin tuo, jos Wiki on sitä mieltä ja osaa määritellä termin yleisesti.

    Jokin wiki kertoi näin: "The term was first used by Toyota in 1973", mutta mitä sitten? Jokuhan on keksinyt myös hatchbackin ekana, tai ammoisina aikoina myös business coupen.

    Kenties, mutta se on Toyotan markkinointinimi, mitä en ole nähnyt muiden käyttävän. Siksi minua kiinnostaisi nähdä sama jonkun muun valmistajan käyttämänä. Wikipedian artikkelit on kirjoittanut "joku tyyppi", joka tosin selvästi on samaa mieltä kanssani siitä kovin hyvä termi, jota minäkin mielelläni käytän kyseisen muotoisesta autosta. Mutta se että minä tykkään siitä, ei poista sitä että se on Toyotan keksimä ja käyttämä nimitys. Ilahtuisin kyllä jos se olisi muillakin käytössä.

    Toisaalta löytyy tämäkin:
    "Liftbacks were the mainstay of manufacturers' D-segment offerings in Europe in the 1990s to late 2000s, having become popular in the 1980s. It was common for manufacturers to offer the same D-segment model in three different body styles: a 4-door sedan, a 5-door hatchback, and a 5-door station wagon. Such models included the Ford Mondeo, the Mazda 626 and 6, the Nissan Primera, the Opel Vectra and Insignia"

    Nokkelimmat älyää tuosta, että määritelmä on ollut suositumpi joskus taannoin, ei sen edes tarvitse olla tämän päivän valikoimista löytyvä, eihän? Eihän edes Toyotaltakaan ole löytynyt sellaista vähään aikaan, kait.

    Niin?

    Minä käytän sitä mielelläni kuvaamaan kaikkia lippalakkimallisia autoja, minusta se on hyvä termi.

    Linkkaa edes yksi valmistaja hei joka käyttää termiä lippalakkimalli autostaan! :wink:

    Eikä ne (wikit) edes ole sen enempää persiillään, kyse on siitä ettei niitä termejä ole tarkasti määritelty, vaikea ne on sitten tarkasti wikiin kuvatakaan

    Minusta täältä löytyy ihan viitteitä myöten määritystä liftback -termille: https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback

    Kannattaa nyt sen verran käydä lukaisemassa, vai mitä?

    Kävin, viitteissä puhutaan toyotasta, sanakirjoissa ei lue liftbackista mitään, ja pari muuta ei ole vapaasti luettavissa.

    No, onko se Teslan Model S nyt sinun mielestyäsi sitten sedan, hatchback, liftback vai kaikkia näitä?

      
  • muokattu 15.03.2021 18:28

    @M880 kirjoitti:

    No kun tässä väität vastaan.

    Ai?

    Minähän kirjoitin: En ole sen kummemmin tyrmäämässä, tai vahvistamassa asiaa Toyotan, tai minkään merkin suhteen. Minulle riittää ihan hyvin tuo, jos Wiki on sitä mieltä ja osaa määritellä termin liftback ihan yleisesti.

    Kenties, mutta se on Toyotan markkinointinimi, mitä en ole nähnyt muiden käyttävän. Siksi minua kiinnostaisi nähdä sama jonkun muun valmistajan käyttämänä.

    https://avtotachki.com/fi/ford-mondeo-liftback-2019/

    Riittääkö?

    Wikipedian artikkelit on kirjoittanut "joku tyyppi", joka tosin selvästi on samaa mieltä kanssani siitä kovin hyvä termi, jota minäkin mielelläni käytän kyseisen muotoisesta autosta. Mutta se että minä tykkään siitä, ei poista sitä että se on Toyotan keksimä ja käyttämä nimitys. Ilahtuisin kyllä jos se olisi muillakin käytössä.

    Kyllä, Toyotan 1973 "keksimä" nimi. Jota on käyttänyt korimallivaihtoehtona muiden joukossa näköjään myös mm. Opel ja Honda. (KVG Opel liftback ja Honda liftback)

    Nokkelimmat älyää tuosta, että määritelmä on ollut suositumpi joskus taannoin, ei sen edes tarvitse olla tämän päivän valikoimista löytyvä, eihän? Eihän edes Toyotaltakaan ole löytynyt sellaista vähään aikaan, kait.

    Niin?

    Sitä niin, että turhaan taistelet vastaan: liftback -termiä ovat käyttäneet muutkin kuin Toyota.

    Kävin, viitteissä puhutaan toyotasta, sanakirjoissa ei lue liftbackista mitään

    Ehkä et osaa vain hakea? Miksi minä löydän vaikka ja mitä aiheesta liftback. Jos ei mallinimessä, niin määrittelemässä korivaihtoehtoa sedanien ja farkkujen tai kupeiden lisäksi. Ihan simppeliä.

    https://en.wheelsage.org/bmw/cars/liftback-sedan

    https://avtotachki.com/en/chto-takoe-liftbek/

    Onko se Teslan Model S nyt sinun mielestäsi sitten sedan, hatchback, liftback vai kaikkia näitä?

    Tai farkku?

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S:
    "Tesla Model S on Teslan vuodesta 2012 lähtien valmistama viisiovinen hatchback-korinen sähköautomalli"

    Riittääkö?

      
  • Entäs Skoda Superbin ensimmäinen sukupolvi ja BMW 5GT, joissa takaluukku oli saranoitu sekä takalasin ylä- että alareunasta (tuplasaranat)?

    PS. Alkuperäisen Minin takaluukku oli muuten saranoitu takapuskurin yläpuolelta, eikä takalasin alareunasta eli luukku aukesi yläreunastaan taaksepäin ja alas rajoittimien varaan, kuten pick-upin lastausluukku.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    No kun tässä väität vastaan.

    Ai?

    Minähän kirjoitin: En ole sen kummemmin tyrmäämässä, tai vahvistamassa asiaa Toyotan, tai minkään merkin suhteen. Minulle riittää ihan hyvin tuo, jos Wiki on sitä mieltä ja osaa määritellä termin liftback ihan yleisesti.

    Kenties, mutta se on Toyotan markkinointinimi, mitä en ole nähnyt muiden käyttävän. Siksi minua kiinnostaisi nähdä sama jonkun muun valmistajan käyttämänä.

    https://avtotachki.com/fi/ford-mondeo-liftback-2019/

    Riittääkö?

    Wikipedian artikkelit on kirjoittanut "joku tyyppi", joka tosin selvästi on samaa mieltä kanssani siitä kovin hyvä termi, jota minäkin mielelläni käytän kyseisen muotoisesta autosta. Mutta se että minä tykkään siitä, ei poista sitä että se on Toyotan keksimä ja käyttämä nimitys. Ilahtuisin kyllä jos se olisi muillakin käytössä.

    Kyllä, Toyotan 1973 "keksimä" nimi. Jota on käyttänyt korimallivaihtoehtona muiden joukossa näköjään myös mm. Opel ja Honda. (KVG Opel liftback ja Honda liftback)

    Nokkelimmat älyää tuosta, että määritelmä on ollut suositumpi joskus taannoin, ei sen edes tarvitse olla tämän päivän valikoimista löytyvä, eihän? Eihän edes Toyotaltakaan ole löytynyt sellaista vähään aikaan, kait.

    Niin?

    Sitä niin, että turhaan taistelet vastaan: liftback -termiä ovat käyttäneet muutkin kuin Toyota.

    Kävin, viitteissä puhutaan toyotasta, sanakirjoissa ei lue liftbackista mitään

    Ehkä et osaa vain hakea? Miksi minä löydän vaikka ja mitä aiheesta liftback. Jos ei mallinimessä, niin määrittelemässä korivaihtoehtoa sedanien ja farkkujen tai kupeiden lisäksi. Ihan simppeliä.

    https://en.wheelsage.org/bmw/cars/liftback-sedan

    https://avtotachki.com/en/chto-takoe-liftbek/

    Onko se Teslan Model S nyt sinun mielestäsi sitten sedan, hatchback, liftback vai kaikkia näitä?

    Tai farkku?

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S:
    "Tesla Model S on Teslan vuodesta 2012 lähtien valmistama viisiovinen hatchback-korinen sähköautomalli"

    Riittääkö?

    Jos hakutuloksia kerran on pilvin pimein, niin linkkaa nyt suoraan edes yksi missä valmistaja (tai maahantuoja tms. automerkin edustaja) käyttää termiä liftback.

    Tesla voi minun puolestani olla hatchback, ja minä sanoisin sitä liftbackiksi (koska, edelleen, se on minusta hyvä termi). Täällä sanottiin sen olevan sedan.

      
  • muokattu 15.03.2021 20:13

    @M880 kirjoitti:

    Jos hakutuloksia kerran on pilvin pimein, niin linkkaa nyt suoraan edes yksi missä valmistaja (tai maahantuoja tms. automerkin edustaja) käyttää termiä liftback.

    Korimallistahan oli kyse ja sen määrittelystä?! Mitä ihmettä sillä on merkitystä, jos Toyota toi vaikkapa sitten ensimmäisenä sellaisella korimallilla auton markkinoille.

    Samalla tavalla tuli silloin muita perässä aikanaan ja liftback on saanut saman aseman kuin joku muukin "-back". En ymmärrä miksi tuosta nyt pitää vääntää jotakin muuta kummallista.

    Tässäpä tämä taas kerran: https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback

    Meinaatko että RAV4 jäi ikuisesti ainoaksi "city-/katumaasturiksi" vain sen takia, että jonkun mielestä sen yhteydessä alettiin nimittämään sitä sellaiseksi?

    Tesla voi minun puolestani olla hatchback, ja minä sanoisin sitä liftbackiksi (koska, edelleen, se on minusta hyvä termi). Täällä sanottiin sen olevan sedan

    Minun puolestani mikä vaan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Jos hakutuloksia kerran on pilvin pimein, niin linkkaa nyt suoraan edes yksi missä valmistaja (tai maahantuoja tms. automerkin edustaja) käyttää termiä liftback.

    Korimallistahan oli kyse ja sen määrittelystä?!

    Ja siitä että se on minulle kerrotun tiedon mukaan Toyotan markkinointinimi.

    Samalla tavalla tuli silloin muita perässä aikanaan ja liftback on saanut saman aseman kuin joku muukin "-back". En ymmärrä miksi tuosta nyt pitää vääntää jotakin muuta kummallista.

    Tässäpä tämä taas kerran: https://en.wikipedia.org/wiki/Liftback

    Meinaatko että RAV4 jäi ikuisesti ainoaksi "city-/katumaasturiksi" vain sen takia, että jonkun mielestä sen yhteydessä alettiin nimittämään sitä sellaiseksi?

    En. Veikkaan ettei Toyota käyttänyt noista kumpaakaan.

    Tesla voi minun puolestani olla hatchback, ja minä sanoisin sitä liftbackiksi (koska, edelleen, se on minusta hyvä termi). Täällä sanottiin sen olevan sedan

    Minun puolestani mikä vaan.

      1
  • muokattu 15.03.2021 21:50

    @Topi27 kirjoitti:
    Teslalla alkoi tuhon tie Euroopassa – VW:n ID.3 runttasi ohi parissa kuukaudessa

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9be57846-c9df-4f9d-9491-3deae7bd44f7?ref=ampparit:776e

    Outoa. Teslarati taas sanoo, että M3 myi enemmän kuin ID.3 helmikuussa. Vain VW Up myi vielä enemmän kuin M3, joka oli siis kakkonen upin jälkeen. Ihme, että uppia ostetaan paljon, mutta onhan keskieuroopassa lyhyet välimatkat ja mikroauto on kätevä kaupungissa. Onko nyt alkanut vuorostaan ID.3:n tuhon tie??

    Edit: Teslaratin uutinen koskikin vain Saksaa, ei koko Eurooppaa.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    No kun tässä väität vastaan.

    Ai?

    Minähän kirjoitin: En ole sen kummemmin tyrmäämässä, tai vahvistamassa asiaa Toyotan, tai minkään merkin suhteen. Minulle riittää ihan hyvin tuo, jos Wiki on sitä mieltä ja osaa määritellä termin liftback ihan yleisesti.

    Kenties, mutta se on Toyotan markkinointinimi, mitä en ole nähnyt muiden käyttävän. Siksi minua kiinnostaisi nähdä sama jonkun muun valmistajan käyttämänä.

    https://avtotachki.com/fi/ford-mondeo-liftback-2019/

    Riittääkö?

    Wikipedian artikkelit on kirjoittanut "joku tyyppi", joka tosin selvästi on samaa mieltä kanssani siitä kovin hyvä termi, jota minäkin mielelläni käytän kyseisen muotoisesta autosta. Mutta se että minä tykkään siitä, ei poista sitä että se on Toyotan keksimä ja käyttämä nimitys. Ilahtuisin kyllä jos se olisi muillakin käytössä.

    Kyllä, Toyotan 1973 "keksimä" nimi. Jota on käyttänyt korimallivaihtoehtona muiden joukossa näköjään myös mm. Opel ja Honda. (KVG Opel liftback ja Honda liftback)

    Nokkelimmat älyää tuosta, että määritelmä on ollut suositumpi joskus taannoin, ei sen edes tarvitse olla tämän päivän valikoimista löytyvä, eihän? Eihän edes Toyotaltakaan ole löytynyt sellaista vähään aikaan, kait.

    Niin?

    Sitä niin, että turhaan taistelet vastaan: liftback -termiä ovat käyttäneet muutkin kuin Toyota.

    Kävin, viitteissä puhutaan toyotasta, sanakirjoissa ei lue liftbackista mitään

    Ehkä et osaa vain hakea? Miksi minä löydän vaikka ja mitä aiheesta liftback. Jos ei mallinimessä, niin määrittelemässä korivaihtoehtoa sedanien ja farkkujen tai kupeiden lisäksi. Ihan simppeliä.

    https://en.wheelsage.org/bmw/cars/liftback-sedan

    https://avtotachki.com/en/chto-takoe-liftbek/

    Onko se Teslan Model S nyt sinun mielestäsi sitten sedan, hatchback, liftback vai kaikkia näitä?

    Tai farkku?

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S:
    "Tesla Model S on Teslan vuodesta 2012 lähtien valmistama viisiovinen hatchback-korinen sähköautomalli"

    Riittääkö?

    Jos hakutuloksia kerran on pilvin pimein, niin linkkaa nyt suoraan edes yksi missä valmistaja (tai maahantuoja tms. automerkin edustaja) käyttää termiä liftback.

    Tesla voi minun puolestani olla hatchback, ja minä sanoisin sitä liftbackiksi (koska, edelleen, se on minusta hyvä termi). Täällä sanottiin sen olevan sedan.

    Enkkuwikissä Model S:n mainitaan olevan "five-door liftback sedan".

    Korimalleja koskevalla sivustolla taas liftback määritellään hatchbackin alamuodoksi, jossa takaosan kaltevuus on loivempi kuin 45 astetta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Tesla siis kasvatti myyntiään Euroopassa mukavasti samaan aikaan, kun Euroopan markkina supistui neljäsosalla. Euroopan tehdas starttaa kuluvana vuonna. Mitäpä muutakaan tämä voi tarkoittaa kuin Teslan tuhoa.

    Olin jo antamassa palautetta Topille, mutta se olikin T&T:n otsikointia kaksinumeroisella prosenttiluvulla myyntiään KASVATTANEESTA Teslasta.

    Voi järjen valo näitä otsikoita :neutral:

    Aivan. Tuskin ID.3 edes olennaisesti vie potentiaalisia ostajia Teslalta, vaan polttisautoilta.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Teslan esto muiden kuin Teslojen lataaminen kyllä sotii Muskin ilmoitusta vastaan, kun hän sanoo Teslan ennen kaikkea pyrkivän edistämään sähköautoilun yleistymistä.

    Musk kyllä kyseli muita valmistajia mukaan, mutta ei ollut kiinnostusta. Joku toinen tulokasvalmistaja on ollut jo keskusteluissa mukana. En nyt muista nimeä, mutta ei ollut mielestäni ainakaan Rivian.

    Nyt mennään pelkän muistin varassa, mutta luin blogikirjoituksen ehkä 1.5-2 vuotta sitten kun Suomalainen, jota en nyt muista yhtiö markkinoi RFID tunnuksilla toimivaa polettia jolla voi maksaa useissa eri firmojen latauspisteissä tietysti hiukan kovempaa hintaa, mutta tuo firma palkkasi kolme kaveria ajamaan kolmea sähköautoa Suomesta Sveitsiin alpeille ja takaisin testaten tunnuksia latauspisteillä autoina oli tesla Audi E- tron ja joku kolmas, mutta pointtina siinä oli noilla firman tunnuksilla pystyi myös Audin lataamaan Teslan super chargereilla.
    Eli onko tälläinen mahdollisuus olemassa?

    Noita palveluitahan on (esim Plugsurfing), jotka mahdollistavat hyvin monen eri firman pönttöjen käytön, toki helppouden vastapainoksi aika paljon kalliimmalla hinnalla.

    En kuitenkaan pidä uskottavana, että olisivat onnistuneet lataamaan Audia Superilla. Noissa pöntöissä ei nimittäin ole minkäänlaista käyttöliittymää, tai täginlukijaa, johon tuollaista supertägiä voisi vilauttaa. Tunnistautuminen tapahtuu puhtaasti auton latausliittimen ja laturin letkun kautta (plug & charge, ISO 15118 -hengessä). Eli jos Supercharger ei tunnista, että letkun päässä on Tesla, ei latinkia heru.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.

    Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.

    Hetkinen, tämän aamun hesarista huomasin, että on possuja ja sitten on possuja. Cross Tourismo olisi meikäläisellekin erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Pitäisi käydä tutustumassa siihen ihan livenä. Mahtuu kyytiin muutakin kuin Golfbägi.

    Jep! Vaikuttaa erittäin kiinnostavalta paketilta. Jos Rechargen, Ionityn ja kumppaneiden HPC-verkosto jatkaa voimakasta kasvuaan Suomessa, niin tuossa voisi olla ihan kelpo vaihtoehto muutaman vuoden päästä, kun auton vaihto tulee ajankohtaiseksi. Oikeastaan ensimmäinen vaihtoehto X:lle, joka herättää edes orastavaa kiinnostusta.

      
  • muokattu 16.03.2021 20:13

    @M880 kirjoitti:

    Ja siitä että se on minulle kerrotun tiedon mukaan Toyotan markkinointinimi

    Eli mitä sitten? Liftback on vakiintunut korimalli siitä huolimatta, joten mikä taas olikaan se pihvisi?

    @koreileva kirjoitti:

    Korimalleja koskevalla sivustolla taas liftback määritellään hatchbackin alamuodoksi, jossa takaosan kaltevuus on loivempi kuin 45 astetta

    ...eli sen täytyy olla sittenkin Toyota Lippalakki GLi

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Ja siitä että se on minulle kerrotun tiedon mukaan Toyotan markkinointinimi

    Eli mitä sitten? Liftback on vakiintunut korimalli siitä huolimatta, joten mikä taas olikaan se pihvisi?

    Riippuu siitä minkä hyväksyy vakiintuneeksi, ja siitä kelpuutetaanko nämä "alamuodot"

    @koreileva kirjoitti:

    Korimalleja koskevalla sivustolla taas liftback määritellään hatchbackin alamuodoksi, jossa takaosan kaltevuus on loivempi kuin 45 astetta

    ...eli sen täytyy olla sittenkin Toyota Lippalakki GLi

    Mmh...

    Mutta eiköhän tämä riitä tästä aiheesta :)

      
  • @M880 kirjoitti:

    Riippuu siitä minkä hyväksyy vakiintuneeksi, ja siitä kelpuutetaanko nämä "alamuodot"

    No voi hyvänen aika sentään. Enhän minä ole keksinyt tuota termiä, en ole sitä ollut vakiinnuttamassa tms. henkilökohtaista, vaikka yrität sellaista jotenkin väittää.

    Olen huvikseni laittanut hakuun sitä sun tätä pohjalta "guuglaa [tähän automerkki] liftback". Jos ei sen perusteella ymmärrä että omasta skeptisyydestäsi huolimatta se on hyvin vakiintunut ja autoissa on ihan sama idea, niin kumma juttu. Puhumattakaan kaikista wikeistä ja muista internetin tietolähteistä. Minä en pysty ainakaan kieltämään mitään.

    Ehkä harrastat yhdenlaista cancel-kulttuuria?

    Mutta eiköhän tämä riitä tästä aiheesta :)

    Samaa mieltä.

      
  • muokattu 18.03.2021 23:51

    Teslarati kertoo Teslan sulkevan Hollannin kokoonpanotehtaan, koska siellä ei pystytä kokoamaan facelift S ja X-malleja. Suomen Tesla näyttää siirtäneen uusien mallien toimitusarviot marraskuulle. Aikaisemmin vielä lupailtiin syyskuuta. Näinköhän Euroopan toimintohin tulee häiriöitä? Tilburgissa on ollut Teslan Euroopan keskus.

      
  • NHBNHB
    muokattu 08.04.2021 22:28

    Norjan myydyimmät 2021 Q1 sähköautot ja listan ykkönen on myös myydyin auto kaikista autosita.

    1. Model 3 2566 kpl
    2. Etron 1782 kpl
    3. Leaf 1365 kpl
    4. Polestar 2 1261 kpl
    5. EQC 1213 kpl
    6. ID4 860 kpl
    7. MG ZS EV 860 kpl
    8. BMW i3 457 kpl
    9. Model S/X 68 kpl

    Ei tässäkään nyt tainneet aivan kaikilta osin toteutua teslakriittiset analyysit, joiden mukaan M3:n myynti hyytyy totaalisesti sen jälkeen, kun saadaan ennakkotilaukset toimitettua. Toki pieleen menneet ennustukset eivät ole mitenkään harvinaisia silloin, kun Teslasta puhutaan. Lueskelin tuolta ketjun alusta vähän muitakin ennustuksia. Firma on pian konkurssissa, tuotantoa ei saada nostettua, positiiviset osarit ovat valhetta, Tesla ei kykene investoimaan tuotantolaitteiden/mallien uusintaan... Ruuhkamiehen nappiin osuneelle ostosuositukselle naureskeltiin.

    Teslan teki myös uuden ennätyksen toimituksissa ekalla kvartaalilla, vaikka S ja X olivat lähes nollakerhossa tekniikan päivitysten vuoksi. Nousua vuoden takaisesta mukavat 109 prosenttia. Kun noiden päivitettyjen mallien toimitukset ja Berliinin tehdas pääsevät vauhtiin, niin kuluvallekin vuodelle on lupa odottaa massiivista kasvua. Nyt kun Teslan luvut alkavat olla jo merkittäviä alalla, niin on mielenkiintoista seurata, minkä premiumautojen valmistajien myynnissä Teslan nousu näkyy.

    https://www.investors.com/news/tesla-stock-q1-2021-deliveries-top-china-rival-tops-view/

      
  • muokattu 16.04.2021 01:32

    kyllähän se olis ollu jo aikapäivää sitten konkurssissa jos sinne ei olisi pumpattu kokoajan rahaa lisää. Firma ei tuota vieläkään autojen teolla rahaa, vaan "voitto" tuli viimeksi päästökaupoista. Todellä pitkäpinnaisia sijoittajia.....firma on ollut pystyssä kuitenkin jo vuodesta 2003, eli 17 vuoden aikana ei ole vielä pystytty tekemään autoja voitollisesti.

      
  • NHBNHB
    muokattu 16.04.2021 05:34

    @GTamv kirjoitti:
    kyllähän se olis ollu jo aikapäivää sitten konkurssissa jos sinne ei olisi pumpattu kokoajan rahaa lisää. Firma ei tuota vieläkään autojen teolla rahaa, vaan "voitto" tuli viimeksi päästökaupoista. Todellä pitkäpinnaisia sijoittajia.....firma on ollut pystyssä kuitenkin jo vuodesta 2003, eli 17 vuoden aikana ei ole vielä pystytty tekemään autoja voitollisesti.

    Tietenkin aggressiivista kasvua tavoittelevaan firmaan pitää pumpata lisää rahaa, joka ruokkii tuota kasvua. Koen aina erikoiseksi sen, kuinka moni haluaisi kasvuyrityksen tuottavan voittoa. Voiton tekeminenhön vain osoittaa sen, että ei osata kasvaa. Vähän tulee mieleen, että onkohan siellä edes peruskoulutason kompetenssia arvostella yritysten toimia. Sekä olisi hyvä juttu, jos Tesla olisi jäänyt hinkkaamaan 2003 vuoden tasolle eli tekemään tulosta jostain mitättömästä liikevaihdosta?

    Millä perusteella muuten väität, ettei Tesla tuota autojen teolla rahaa?
    https://stockdividendscreener.com/auto-manufacturers/gm-and-tesla-automotive-revenue-and-gross-margin-comparison/

      1
  • niillä tulee pikkuhiljaa kiire alkaa tekemään sitä voittoa, kakkua alkaa jakamaan jo moni muu yritys. Millä kompetenssilla itse jauhat täällä? esikoulun? https://www.mercurynews.com/2021/02/01/teslas-dirty-little-secret-its-net-profit-doesnt-come-from-selling-cars/

      
  • @GTamv kirjoitti:
    niillä tulee pikkuhiljaa kiire alkaa tekemään sitä voittoa, kakkua alkaa jakamaan jo moni muu yritys. Millä kompetenssilla itse jauhat täällä? esikoulun? https://www.mercurynews.com/2021/02/01/teslas-dirty-little-secret-its-net-profit-doesnt-come-from-selling-cars/

    Joo mun alempi esikoulututkinto ei ole nyt se olennainen juttu, mihin tässä kannattaa keskittyä. Pystytkö yhtään ottamaan kantaa itse asiaan? Luvut osoittavat, että autojen tekeminen on Teslalla ollut kannattavaa. Millä perusteella väität toista? Miksi rutiset Teslan voittojen puutteesta ja ulkoa tulevista tulevista pääomista? Tuohon on juuri sitä, mitä kasvuyrityksen pitää tehdä! Jos löytyy paljon kykyä innovoida ja kasvaa, niin tottakai firman pitää satsata siihen omat rahat, ja jos joku haluaa osallistua tuohon kasvuun omilla rahoillaan, niin luonnollisesti nekin rahat pitää ottaa markkinoilta. Olisi täysin järjenvasttaista rajoittamaan kasvua sillä, että keskityttäisiin tekemään osinkoa omistajille ja ruokkimaan kasvua kassavirrasta.

    Erityisesti Teslan tilanteessa, jossa on tosiaan kiire kasvaa isoksi sillä aikaa, kun muut ajavat fossiiliautojaan alas, tuo tulokseen keskittyminen olisi tuhoisa tie. Sen vuoksi isoa rahaa sijoittavat eivät rutise tuloksesta, kun ymmärtävät tilanteen. Jokajouluisella pienellä bonuksellaan treidaavat keskustelupalstojen sijoitusgurut eivät edelleenkään voi ymmärtää, että miten ihmeessä voittoa tekemätön firma voi olla pystyssä, vaikka tuo firma on tehnyt sellaista kasvua, mitä alalla ei olla nähty sataan vuoteeen. Tosi kummallista.

      
  • muokattu 17.04.2021 16:49

    ei kannattais heittää tollasta skeidaa jos meinaa saa vastauksia. Keskustelu loppu sun kanssa tästä aiheesta nyt tähän. Sun kommenttien taso on ainakin suoraan esikoulusta. Kasva aikuiseksi.

      
  • NHBNHB
    muokattu 17.04.2021 17:23

    @GTamv kirjoitti:
    ei kannattais heittää tollasta skeidaa jos meinaa saa vastauksia. Keskustelu loppu sun kanssa tästä aiheesta nyt tähän. Sun kommenttien taso on ainakin suoraan esikoulusta. Kasva aikuiseksi.

    Ennen kuin kovin paljon vedät herneitä kärsään, niin kannattaa huomata, etten kohdistanut kommettiani kompentenssista sinuun, vaan puhuin yleisesti siitä massasta, joka äänekkäästi odottaa kasvuyritykseltä tuloksen tekemistä. Tämä on täysin käsittämätlntä tilanteessa, jossa on oletettavasti suhteellisen lyhyt aikaikkuna kasvaa niin suureksi, että voi pärjätä tulevassa kilpailuympäristössä.

    Kukaan tuosta äänekkäästä joukosta ei tosin ole pystynyt perustelemaan sitä, että miksi ihmeessä kasvua pitäisi uhrata tuloksen tekemisen vuoksi, mutta silti vain vähän väliä joku on valittamassa Teslan tuloksesta. Sekin, että kilpailiijat antavat Teslalle puhdasta rahaa, esitetään jotenkin Teslan kannalta huonona asiana. Melkolailla käsittämätöntä settiä.

      
  • muokattu 17.04.2021 22:14

    Kyllähän Tesla on todella poikkeuksellinen tapaus, kun vielä otetaan huomioon Muskin vaikutuspiiriin kuuluva "Ikävystyttävä Yhtiö" vai Porauskomppaniako se on ja SpaceX-kuviot.

    Henkilökohtaisesti voin tietysti olla tyytyväinen, että Tesla on tehnyt ModelX:n, joka on monella tapaa mainio menopeli minun mieleen.

    Ei voi kuin ihmetellä, mistä Muskin väki repii kaiken rahan, mitä tuossa palaa? Melko konkreettisesti on mennyt dollari poikineen ihan pelkästään rakettien räjäyttelyssäkin.

    Jos uskoisin salaliittoteorioihin, niin olisin kyllä valmis kuvittelemaan Muskin kuvioiden takana olevan jotain, mikä ei vielä julkisuuteen näy. Vaikkapa USAn valtio siellä takana tai joku muu, joka voi satsata rahaa mittaamattomat määrät "harjoitteluvaiheeseen".

    USAn liittovaltiotahan eivät rahahuolet paina. Jos jo otettu velka ei riitä kattamaan menoja, nostetaan vaan lainakattoa ja haetaan lisää velkaa sen sijaan, että mietittäisiin sellaista tylsää vaihtoehtoa, että pantaisiin suu säkkiä myöten ja varovaisesti mietittäisiin velkojen takaisinmaksua.

    Mitä Teslan osakkeisiin sijoittavat ajattelevat saavansa sijoituksestaan? Osinkoa firma ei maksa ja osakekurssi piirtää melkoista sahaprofiilia. En ole seurannut osakekauppoja enkä ymmärrä sijoitustoimintaa, mutta Teslan osakkeella kaiketi voi tehdä rahaa uhkapelityylisellä treidaamisella. Tietenkin voi myös odottaa vuosikausia tai kenties kymmeniä, että Tesla alkaisi tehdä rahaa ja voisi maksaa osinkoa.

    Nyt, kun sähköautobuumi todella alkaa perinteisten autonvalmistajienkin tullessa mukaan, niin tilanteesta varmasti hyötyy myös Tesla. Siis kun ihmiset alkavat uskoa, että sähköautoihin tässä mennään leveällä rintamalla, niin sähköautomarkkina kasvaa ja Tesla on siellä ottamassa osansa vanhana tekijänä.

    Olen käynyt koeajamassa M3:n. Se on minulle väärän genren auto, enkä varmaankaan osaa arvioida sitä oikein, mutta minä pidän sitä liian pelkistettynä. Uskon, että sen kojelautanäkymään kyllä tottuu, mutta saas nähdä, miten se jatkossa pärjää perinteisemmille sisätilaratkaisuille, kun alkaa olla kunnollisia vaihtoehtoja tarjolla sähköautoissa. Tärkeimmän kohokohdan Tesla kyllä ymmärtää hyvin, kun antaa kuskin ottaa reilusti tehoa irti autosta. Performance M3 kyllä lähtee motarin rampista oikein kunnolla. Ilo sillä on ajaa, se on selvä.

      
  • TOP10 best-selling BEVs in Europe BEV 2020

    1) Renault Zoe 99,261 +118%
    2) Tesla M3 85,713 -9%
    3) ID.3 56,118 new
    4) Kona e 47,796 +112%
    5) Golf e 33,650 +18%
    6) 208e 31,287 new
    7) Niro 31,019 +208%
    8) Leaf 30,916 -5%
    9) E-Tron 26,454 +45%
    10)i3 23,113 -27%

    lähde Jato

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit