Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1498 kommenttia
1383941434450
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Itseäni sähköautossa edelleen mietityttää akun kesto? Mitä, jos akku on kaput 15 v. autosta?

    Oletko ajatellut, mitä tapahtuu, jos 15.000 € akun sijasta autosta hajoaakin 18.500 € turbodiesel?

    Moottoririkot on kuitenkin kohtuullisen harvinaisia tapahtumia, mutta esim. joka ikisestä kännykästäni akku on hajonnut 2-5 vuotiaana <tässä kohtaa on hyvä lopettaa lukeminen>

    Kännykän akkua ei pidäkään verrata sähköautojen akustoihin, aivan eri asioita. Yksityiskohtia on käsitelty jo useita kertoja tälläkin foorumilla ja Googlella löytää lisää.

    Voit miettiä asiaa myös siltä kantilta, että moni autovalmistaja antaa akustoilleen varsin pitkiä, luokkaa 8 vuoden takuita - jopa ilman km-rajaa. Tässä ei tietenkään olisi mitään järkeä, jos ne sippaisivat parin vuoden välien.

    Toinen olennainen seikka ymmärtää on se, että sähköauton akusto koostuu useista moduleista. Jotain kolaria yms lukuunottamatta se koko laitos ei mene kerralla tilttiin, vaan moduuli kerrallaan. Esim Teslan moduleita saa netistä noin 500 eurolla.

    En oletakaan, että sähköauton akut olisivat loppu samassa iässä, kuin kännyköiden (kuten voit lukea ylempää). Jos oletamme niiden kestoiän olevan 15-20 v. se tarkoittaa kuitenkin sitä, että sähköauton käyttöikä jää perinteisiä autoja alhaisemmaksi ja samalla myös arvo alenee keskimääräistä käyttövuotta kohden prosentuaalisestikin- saati euromääräisesti enemän. Kaikille omistamilleni akuille yhteistä on ollut se, että niiden käyttöikä loppuu X-ajan kuluttua, pahimmillaan jopa niin, että Li-Ion akku turpoaa hajotessaan tuplakokoiseksi.

    Tuo päättelyketju on vajaa niin kauan, kuin emme tiedä akkujen vaihdon hintaa. Jos akun saa edullisesti vaihdettua, sanotaan vaikka 15 vuoden kuluttua, niin akun vaihtamalla voimalinja voi tulla jopa paremmaksi kuin mitä se oli uutena. Akkujen hinnan nopea tippuminen viittaiasi siihen, että halpa vaihtoakku voi hyvinkin olla todellisuutta 15 vuoden päästä.

    Toinen juttu on akkujen keston nopea paraneminen. Teslan uusin kenno on jo kestänyt laboratoriossa kahden miljoonan mailin lataukset menettäen vain nimellisesti kapasiteettiaan. Vaikla kadulla ei aivan noin piktälle päästäisikään, niin silti kesto on vähintäänkin riittävä.

      1
  • Miten on jos sähköauton akustoa kuormitetaan kaiken aikaa äärirajoilla, puolittuuko akuston kestoikä samaa tahtia?

      
  • Iltalehti
    Suurin muutos pitkällä aikavälillä aiheutuu Vanhasen mukaan liikenteen polttoaineverotulojen alenemisesta. Nykyisin polttoaineveroja kerätään noin 2,5 miljardia vuodessa, Vanhanen lausui samassa kirjoituksessa.
    Vanhasen taannoiset pohdinnat tulevat näkymään myös tiistaina julkistettavassa raportissa, kun työryhmä luovuttaa sen valtiovarainministerille kello 11.
    Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan.

    Mitäs minä sanoin kun sähköautolla ajon edulliskudesuutta alettiin hehkuttamaan.

      
  • Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Niinpä kulutit 34,2 kwh energiaa..sähköautolla samalla energialla olisit ajanut yli 200 kilometriä pienemmällä energian hinnalla(kustannuksella),mahtaako kannattaa rahoittaa nesteen touhuja kuitenkaan...

      1
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Ehkäpä tuo koeajo kuitenkin sisältää muutakin, kuin "pitkän lenkin"... Mutta 3,8 l on hieno tulos. Omalla hybridillä 4,8 olisi normaalia tähän aikaan vuodesta pitkällä lenkillä - 3,8 ei toteudu oikeassa elämässä koskaan.

      
  • @SEK kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Niinpä kulutit 34,2 kwh energiaa..sähköautolla samalla energialla olisit ajanut yli 200 kilometriä pienemmällä energian hinnalla(kustannuksella),mahtaako kannattaa rahoittaa nesteen touhuja kuitenkaan...

    Minulle auton kulutus ei ole tärkeä hankinnan peruste, esimerkki on vain polttomoottoriautojen kehityksen kaaresta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Miten on jos sähköauton akustoa kuormitetaan kaiken aikaa äärirajoilla, puolittuuko akuston kestoikä samaa tahtia?

    Varmasti akun käyttöikä tippuisi allekin puoleen noin, mutta eipä tule ihan heti mieleen, että miten tuo olisi edes mahdollista.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Ehkäpä tuo koeajo kuitenkin sisältää muutakin, kuin "pitkän lenkin"... Mutta 3,8 l on hieno tulos. Omalla hybridillä 4,8 olisi normaalia tähän aikaan vuodesta pitkällä lenkillä - 3,8 ei toteudu oikeassa elämässä koskaan.

    Keskikulutus sisältää sekalaista ajoa, niin minunkin 380 km lenkki.

      
  • muokattu 18.05.2021 14:53

    @SEK kirjoitti Quulle:

    Niinpä kulutit 34,2 kwh energiaa..sähköautolla samalla energialla olisit ajanut yli 200 kilometriä pienemmällä energian hinnalla(kustannuksella),mahtaako kannattaa rahoittaa nesteen touhuja kuitenkaan

    Kustannuksista jos sitten puhutaan, niin jotakin tahoa sähköauton hankinnallakin rahoitetaan. Mikä on sinulle alkaen-mallin sähköauto esimerkiksi ja sen hinta? Tai vertaatko omaasi? Tai vertautuuko kumpikaan Quun hybridi-Corollaan (mikälie versio)?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Quun hybridi-Corollaan (mikälie versio)?

    Ihan vaan karvalakki
    Toyota Corolla Hatchback 1,8 Hybrid Active

      
  • @SEK kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Niinpä kulutit 34,2 kwh energiaa..sähköautolla samalla energialla olisit ajanut yli 200 kilometriä pienemmällä energian hinnalla(kustannuksella),mahtaako kannattaa rahoittaa nesteen touhuja kuitenkaan...

    Nesteen sijaan voi olla tankkauspaikasta riippuen myös North European Oil Trade Oy:n, eli https://www.neot.fi/ touhuja. Dieselin osalta suosin itse Shellin GTL-maakaasusta jalostettua dieseliä, koska Nesteen My on niin kallista että tuntuu lähinnä tyhmyydestä sakottamiselta huoltoaseman kalleimman tuotteen käyttö, kun pitää maksaa vielä käyttövoimavero (päiväkohtainen dieselvero) sen lisäksi.

    Kustannus bensiinin osalta on pääosiltaan verojen maksua valtiolle, eli tankkaamalla rahoitetaan monia tärkeitä (ja myös vähemmän tärkeitä) toimintoja.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Miten on jos sähköauton akustoa kuormitetaan kaiken aikaa äärirajoilla, puolittuuko akuston kestoikä samaa tahtia?

    Varmasti akun käyttöikä tippuisi allekin puoleen noin, mutta eipä tule ihan heti mieleen, että miten tuo olisi edes mahdollista.

    Sähköautolla voi vetää peräkärryä. Peräkärryn vetämineen kuormittaa huomattavasti akustoa lyhentäen toimintamatkaa ja akuston kestoikää. Nopeutta lisäämällä kuormitusta voidaan lisätä entisestään. Model X voi vetää 2 250 kg jarrullista peräkärryä, joten äärimmäinen kuormitus onnistuu helposti raskaalla kaasujalalla. Kokemuksen kautta HR voinee antaa oman kommenttinsa, onko edellä kuvaamani kuormitus mahdollista? Mielestäni tämä onnistuu helposti kuvaamallani tavalla.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Miten on jos sähköauton akustoa kuormitetaan kaiken aikaa äärirajoilla, puolittuuko akuston kestoikä samaa tahtia?

    Varmasti akun käyttöikä tippuisi allekin puoleen noin, mutta eipä tule ihan heti mieleen, että miten tuo olisi edes mahdollista.

    Sähköautolla voi vetää peräkärryä. Peräkärryn vetämineen kuormittaa huomattavasti akustoa lyhentäen toimintamatkaa ja akuston kestoikää. Nopeutta lisäämällä kuormitusta voidaan lisätä entisestään. Model X voi vetää 2 250 kg jarrullista peräkärryä, joten äärimmäinen kuormitus onnistuu helposti raskaalla kaasujalalla. Kokemuksen kautta HR voinee antaa oman kommenttinsa, onko edellä kuvaamani kuormitus mahdollista? Mielestäni tämä onnistuu helposti kuvaamallani tavalla.

    Minä en tiedä asiasta, mutta luulen, että akkua ei saa heikennettyä autoa ajamalla. Pikalataamalla saa ilmeisesti, koska Tesla kuulemma jopa toruu kuskia, jos se huomaa pikalaturia käytettävän liian usein.

    Pikalataus voi täyttää 100kWh akun esim. tunnissa. Jos ajaessa kulutus olisi vaikkapa 35kWh/100km, niin akun tyhjeneminen kestäisi lähes kolme tuntia maantiellä. Kyllä kai akku voisi kärsiä, jos pitkäkestoisesti revittäisi akun tyhjäksi ja sitten pikalataisi ja toistasi tuota sykilä.

    Mutta oletan, että akku kärsisi tiheistä lataussykleistä eikä varsinaisesti kuormittavasta ajosta.

    Näin akkujen sähkötekniikasta yhtään mitään syvällisempää tietämättä, olen sitä mieltä, että ilman vahvaa yrittämistä akkua ei voi kuormittaa äärirajoilla.

    Äskettäin kiskoin n. 1200kg vene+trailerin 40km matkan ja traileri tuli perässä niin kevyesti, ettei sitä huomannutkaan.

      1
  • muokattu 18.05.2021 18:31

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Onhan tuossa tapahtunut merkittävää parannusta, etenkin kun Corollan tilat, paino ja suorituskyky ovat muuttuneet samassa ajassa merkittävästi.

    Mutta onko sinusta tuo 3.8 sadalle pieni kulutus pikkuautolle, etenkin hybridikäyttöisenä?

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Ehkäpä tuo koeajo kuitenkin sisältää muutakin, kuin "pitkän lenkin"... Mutta 3,8 l on hieno tulos. Omalla hybridillä 4,8 olisi normaalia tähän aikaan vuodesta pitkällä lenkillä - 3,8 ei toteudu oikeassa elämässä koskaan.

    Puhutteko te samasta autosta???

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Miten on jos sähköauton akustoa kuormitetaan kaiken aikaa äärirajoilla, puolittuuko akuston kestoikä samaa tahtia?

    Varmasti akun käyttöikä tippuisi allekin puoleen noin, mutta eipä tule ihan heti mieleen, että miten tuo olisi edes mahdollista.

    Sähköautolla voi vetää peräkärryä. Peräkärryn vetämineen kuormittaa huomattavasti akustoa lyhentäen toimintamatkaa ja akuston kestoikää. Nopeutta lisäämällä kuormitusta voidaan lisätä entisestään. Model X voi vetää 2 250 kg jarrullista peräkärryä, joten äärimmäinen kuormitus onnistuu helposti raskaalla kaasujalalla. Kokemuksen kautta HR voinee antaa oman kommenttinsa, onko edellä kuvaamani kuormitus mahdollista? Mielestäni tämä onnistuu helposti kuvaamallani tavalla.

    Minä en tiedä asiasta, mutta luulen, että akkua ei saa heikennettyä autoa ajamalla. Pikalataamalla saa ilmeisesti, koska Tesla kuulemma jopa toruu kuskia, jos se huomaa pikalaturia käytettävän liian usein.

    Pikalataus voi täyttää 100kWh akun esim. tunnissa. Jos ajaessa kulutus olisi vaikkapa 35kWh/100km, niin akun tyhjeneminen kestäisi lähes kolme tuntia maantiellä. Kyllä kai akku voisi kärsiä, jos pitkäkestoisesti revittäisi akun tyhjäksi ja sitten pikalataisi ja toistasi tuota sykilä.

    Mutta oletan, että akku kärsisi tiheistä lataussykleistä eikä varsinaisesti kuormittavasta ajosta.

    Näin akkujen sähkötekniikasta yhtään mitään syvällisempää tietämättä, olen sitä mieltä, että ilman vahvaa yrittämistä akkua ei voi kuormittaa äärirajoilla.

    Äskettäin kiskoin n. 1200kg vene+trailerin 40km matkan ja traileri tuli perässä niin kevyesti, ettei sitä huomannutkaan.

    Sähköauton akuston ajaminen aivan tyhjäksi ja lataaminen täysin täyteen ikäännyttää akustoa nopeammin. Säilyttäminen pitkiä aikoja (viikkoja) joko aivan täytenä tai tyhjänä voi pilata akun suhteellisen nopeasti. Nämä ovat tiedossani olevat tavat ikäännyttää tai jopa pilata sähköauton akusto. Tutustumalla käyttöohjekirjaan välttyy ongelmilta, tämä pätee kaikkiin ajoneuvoihin oli kyseessä sitten mikä tahansa käyttövoima.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Onhan tuossa tapahtunut merkittävää parannusta, etenkin kun Corollan tilat, paino ja suorituskyky ovat muuttuneet samassa ajassa merkittävästi.

    Mutta onko sinusta tuo 3.8 sadalle pieni kulutus pikkuautolle, etenkin hybridikäyttöisenä?

    Ihan sama mitä kuluttaa, mutta onhan se vähemmän kuin samankokoinen auris 1,6 automaatti kulutti samanlaisessa ajossa 7.2 sadalla

      
  • @_Quu kirjoitti:

    Iltalehti
    Suurin muutos pitkällä aikavälillä aiheutuu Vanhasen mukaan liikenteen polttoaineverotulojen alenemisesta. Nykyisin polttoaineveroja kerätään noin 2,5 miljardia vuodessa, Vanhanen lausui samassa kirjoituksessa.
    Vanhasen taannoiset pohdinnat tulevat näkymään myös tiistaina julkistettavassa raportissa, kun työryhmä luovuttaa sen valtiovarainministerille kello 11.
    Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan.

    Mitäs minä sanoin kun sähköautolla ajon edulliskudesuutta alettiin hehkuttamaan.

    Mutta mitäs siihen sanot, että sinulta menee sivu suun edulliset vuodet sähköautoilussa, jos et hanki sellaista pikapikaa, kun vielä kerkiät?

      
  • muokattu 18.05.2021 22:16

    @740 GLE kirjoitti:

    Mutta onko sinusta tuo 3.8 sadalle pieni kulutus pikkuautolle, etenkin hybridikäyttöisenä?

    Sinusta se ei kuitenkaan ole pieni kulutus, sen voi arvata, niin mikä olisi sitten hyvä lukema E95-autolle?

    Miten määriteltiinkään pikkuauto, mihin vertaat?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    Iltalehti
    Suurin muutos pitkällä aikavälillä aiheutuu Vanhasen mukaan liikenteen polttoaineverotulojen alenemisesta. Nykyisin polttoaineveroja kerätään noin 2,5 miljardia vuodessa, Vanhanen lausui samassa kirjoituksessa.
    Vanhasen taannoiset pohdinnat tulevat näkymään myös tiistaina julkistettavassa raportissa, kun työryhmä luovuttaa sen valtiovarainministerille kello 11.
    Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan.

    Mitäs minä sanoin kun sähköautolla ajon edulliskudesuutta alettiin hehkuttamaan.

    Mutta mitäs siihen sanot, että sinulta menee sivu suun edulliset vuodet sähköautoilussa, jos et hanki sellaista pikapikaa, kun vielä kerkiät?

    Minulla ei ole tarvetta edullisempaan autoon, näillä näkymin seuraava autoni ei ole edes hybridi.
    Toyotien rengasmelu alkaa riittämään tällä erää. Täyssähköautot on vielä energianlatauksenosalta vievän ajan kehitysvaiheessa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    Iltalehti
    Suurin muutos pitkällä aikavälillä aiheutuu Vanhasen mukaan liikenteen polttoaineverotulojen alenemisesta. Nykyisin polttoaineveroja kerätään noin 2,5 miljardia vuodessa, Vanhanen lausui samassa kirjoituksessa.
    Vanhasen taannoiset pohdinnat tulevat näkymään myös tiistaina julkistettavassa raportissa, kun työryhmä luovuttaa sen valtiovarainministerille kello 11.
    Jos joku sähköautoilija kuvitteli olevansa ikuisesti rauhoitettu valtion karvaiselta kouralta, niin sellaisesta ajatuksesta kannattaa alkaa pikku hiljaa luopumaan.

    Mitäs minä sanoin kun sähköautolla ajon edulliskudesuutta alettiin hehkuttamaan.

    Mutta mitäs siihen sanot, että sinulta menee sivu suun edulliset vuodet sähköautoilussa, jos et hanki sellaista pikapikaa, kun vielä kerkiät?

    Minulla ei ole tarvetta edullisempaan autoon, näillä näkymin seuraava autoni ei ole edes hybridi.
    Toyotien rengasmelu alkaa riittämään tällä erää. Täyssähköautot on vielä energianlatauksenosalta vievän ajan kehitysvaiheessa.

    Koko maailma on kaiken osalta kehitysvaiheessa, mutta ei silti kannata ampua kuulaa kalloon, mitäs siihen sitten sanot?

      
  • Öhhh....

      
  • Osui silmään uutinen että Ruotsi otti tänä vuonna käyttöön 95E10 -polttoaineen. Tähän asti oli ilmeisesti menty vähemmällä etanolilla.

    Ei kai Toyotan rengasmelu ole erityisen kovaa? Se äänitaso kun johtuu lähinnä suomalaisten halusta karheuttaa tienpinnat nastarenkailla 1/2 vuodesta. Esimerkiksi Citroen C3 tai Skoda Rapid ovat Espanjassa "premium-tasoa" rengasmelun osalta. Kotimaassa en ole niitä kokeillut, kun ovat liian pienikokoisia käyttöömme.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Ei kai Toyotan rengasmelu ole erityisen kovaa?

    On se, ja 500 km ajetussa huollon sijais farkussa se oli jo sietämätöntä pidemmän päälle, on ihme että niitä myydään niin paljon.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Ehkäpä tuo koeajo kuitenkin sisältää muutakin, kuin "pitkän lenkin"... Mutta 3,8 l on hieno tulos. Omalla hybridillä 4,8 olisi normaalia tähän aikaan vuodesta pitkällä lenkillä - 3,8 ei toteudu oikeassa elämässä koskaan.

    Keskikulutus sisältää sekalaista ajoa, niin minunkin 380 km lenkki.

    Ei kuitenkaan suorituskykymittauksia, jarrumittauksia, ajettavuustestejä radalla...

      
  • muokattu 19.05.2021 08:49

    Paljonkos sinä niitä harrastat oman autosi suorituskykyä testatessasi, tai uutta autoa hankkiessasi, Lukija?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Ei kai Toyotan rengasmelu ole erityisen kovaa?

    On se, ja 500 km ajetussa huollon sijais farkussa se oli jo sietämätöntä pidemmän päälle, on ihme että niitä myydään niin paljon.

    Onneksi tuli (hybridiin tutustumiseksi) valittua käytetty IS - ei sillä, että siinäkään silti olisi liian vähän rengasmelua. (Testeissä koeajajat väittävät aina "laadukkaan hiljaiseksi", mutta kuuluu siinäkin kevätkarkea asfaltti ihan riittävästi sisään kun muita ääniä ei ole juuri peittämässä sitä.) Toisaalta (Corollastasi poiketen) yksikään tankkaus ei ole mennyt alle viiden litran keskikulutuksella - ei kyllä toisaalta yli kuudenkaan (ellei lasketa yhtä viime talvena autossaodotteluajan kuluksi tehtyä neljännestankin tankkausta, jolloin laskimen (siis puhelimen) näytölle tuli 6,1 l/100km.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Ehkäpä tuo koeajo kuitenkin sisältää muutakin, kuin "pitkän lenkin"... Mutta 3,8 l on hieno tulos. Omalla hybridillä 4,8 olisi normaalia tähän aikaan vuodesta pitkällä lenkillä - 3,8 ei toteudu oikeassa elämässä koskaan.

    Keskikulutus sisältää sekalaista ajoa, niin minunkin 380 km lenkki.

    Ei kuitenkaan suorituskykymittauksia, jarrumittauksia, ajettavuustestejä radalla...

    No eihän ne ole mukana keskikulutusmittauksissa.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota corollan keskikulutus oli tm koeajossa 50 v sitten 10,7 l, minä ajelin eilen pitkän lenkin, jonka päätteiksi näytti corolla 3,8 l keskikulutuksen.

    Ehkäpä tuo koeajo kuitenkin sisältää muutakin, kuin "pitkän lenkin"... Mutta 3,8 l on hieno tulos. Omalla hybridillä 4,8 olisi normaalia tähän aikaan vuodesta pitkällä lenkillä - 3,8 ei toteudu oikeassa elämässä koskaan.

    Keskikulutus sisältää sekalaista ajoa, niin minunkin 380 km lenkki.

    Ei kuitenkaan suorituskykymittauksia, jarrumittauksia, ajettavuustestejä radalla...

    No eihän ne ole mukana keskikulutusmittauksissa.

    Piti ihan lukea testi, ja olet oikeassa: Ei tuo ole koeajon keskikulutus, vaan se on todellakin kuluttanut noin paljon. Silti kulutusta pidettiin melko kohtuullisena.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit