Pitäisikö autoon päästä sisään?

34 kommenttia
«1

Meillä on kakkosautona Opel Corsa vm 2012. Kun käytin sitä merkkiliikkeessä huollossa pyysin koeajoon Corsan sähköversiota. Palauttaessa kerroin myyjälle, että mukavan tuntuinen auto, mutta eipä voi ostaa, koska en oikein pääse sisään enkä ulos (pituuteni 178 cm), mutta tiedän että niskani on aika jäykkä.

Saman havaitsin uudessa Fiestassa. Kaverin Audi A4:llä piti lähteä matkalle herroiksi (eli rouvat ratissa), mutta haasteeksi meinasi tulla pääsy takapenkille istumaan. Todella hankalaa matalan oviaukon takia.

Viimeisimpinä omina autoina Mersu B, Bmw active tourer ja Bmw x1 edellämainitusta syystä. Näihin helppo istua ja nousta.

Tämä asia olisi hyvä huomioida myös autotesteissä. Eikö?

  
  • Laitettaisiinko 178cm ja jäykkä niska mittauksen vakiostandardiksi, vai miten ajattelit että eri pituiset, jopa painoiset ihmiset huomioitaisiin kattavasti?

      
  • Jos on lihava (iso vatsa) niin silloin voi olla ettei kroppa taivu riittävästi kenoon, mikä vaikeuttaa autoon pääsyä.

      
  • Mikä olisi riittävän "iso vatsa" mittausten vakiostandardiksi, että tulisivat huomioiduiksi testeissä kattavasti?

      
  • Voisiko myös huomioida meidät Uniikin (se suomi-räppääjä) pituiset?

      
  • "Mikä olisi riittävän "iso vatsa" mittausten vakiostandardiksi, että tulisivat huomioiduiksi testeissä kattavasti?" Yli metrin vyötärön ympärys. Pelkkä BMI ei kerro vatsan koosta mitään, vaikka iso kai se vatsa on jos on sairaalloisen liikalihava.

      
  • muokattu 04.06.2021 21:21

    @M880 kirjoitti:

    Voisiko myös huomioida meidät Uniikin (se suomi-räppääjä) pituiset?

    Tottakai voit kehittää kaiken kattavan mittausparametriston, pituudet, painot sun muut huomioiden. Ehtivätkö sitten muuta mittailla ja puntaroidakaan?

    Pitänee järkät eri testit sille, mikä auto sopii kenellekin ruumiin mittojen mukaan ja sitten se perinteinen: paljonko lähtee, mikä on huippu ja mitä kuluttaa, paljonko heppoja yms.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Voisiko myös huomioida meidät Uniikin (se suomi-räppääjä) pituiset?

    Tottakai voit kehittää kaiken kattavan mittausparametriston, pituudet, painot sun muut huomioiden. Ehtivätkö sitten muuta mittailla ja puntaroidakaan?

    Pitänee järkät eri testit sille, mikä auto sopii kenellekin ruumiin mittojen mukaan ja sitten se perinteinen: paljonko lähtee, mikä on huippu ja mitä kuluttaa, paljonko heppoja yms.

    Joko sinun tai minun sarkasmitutkani on rikki.

      1
  • muokattu 05.06.2021 06:59

    Terveelliset elämäntavat kuten liikunta ja terveellinen ruokavalio, riittävän pitkää unta unohtamatta. Omalla kohdalla hyväksi havaittu malli olla ja elää. Ja jos joskus laiskottaa puoliso patistaa, tämäkin toimii molemmin päin. :smiley:

      
  • Kyllähän joissakin autoissa on hämmästyttävän ahtaat oviaukot, usein toki pikkukotteroista on kysymys. Ei tarvitse todellakaan olla ylipainoinen, että kulku on turhan vaivalloista Autot ovat järjestään kasvaneet, mutta sisätilat eivät, eikä varsinkaan oviaukot. Ei tarvitse ihmetellä miksi SUVit ja crossoverit ovat suosittuja, vaikka ne eivät muilta ominaisuuksiltaan pärjäisikään saman hintaiselle matallammella autolle.

      
  • muokattu 06.06.2021 12:45

    @M880 kirjoitti:

    Joko sinun tai minun sarkasmitutkani on rikki

    Päätä sinä.

    Mutta noin perustolkun/kaupunkilais-/maalaisjärjen - mitä noita onkaan täällä viljeltynä - mukaan, niin on aivan eri asia mitata autojen sopivuuttaa eri ihmiskropille sopivasti, kuin tapa jolla autotestejä nyt raportoidaan. Et voi olla eri mieltä? Minun mielestäni sellaisen testaaminen on niin vaativa vertailu, että olisi jo oma lajinsa.

    Testeissä on ilmoitettu mittoja sisältä ja ulkoa, niistä voi jotakin jo päätellä autojen mittasuhteista. Loppu on sitten vain yksilökohtaista, omakohtaista kokeilua. Ei ole olemassa standardi-ihmistä, joka määrittelisi mitään autojen tilavuuden, tai toimivuuksien suhteen. Se mikä sopii 2,1 metriselle kukkakepille ei ole ehkä hyvä 1,55m tanhupallolle, ei tässä liene mitään ihmeellistä uutta keksittävää enää? Tosin kuvaa hyvin miten mahdoton homma olisi kaikenkattavasti. "Italian standard ape" (ISA-ajoasento) on lähin josta olen lukenut ns. standardina, sekin on sarkasmiksi tulkittava asia, vai mitä luulet?

    Mitenkäs tuo tracktestin yleisdiipadaapaviisastelu pitäisi tulkita mielestäsi?

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Joko sinun tai minun sarkasmitutkani on rikki

    Päätä sinä.

    Mutta noin perustolkun/kaupunkilais-/maalaisjärjen - mitä noita onkaan täällä viljeltynä - mukaan, niin on aivan eri asia mitata autojen sopivuuttaa eri ihmiskropille sopivasti, kuin tapa jolla autotestejä nyt raportoidaan. Et voi olla eri mieltä? Minun mielestäni sellaisen testaaminen on niin vaativa vertailu, että olisi jo oma lajinsa.

    Testeissä on ilmoitettu mittoja sisältä ja ulkoa, niistä voi jotakin jo päätellä autojen mittasuhteista. Loppu on sitten vain yksilökohtaista, omakohtaista kokeilua. Ei ole olemassa standardi-ihmistä, joka määrittelisi mitään autojen tilavuuden, tai toimivuuksien suhteen. Se mikä sopii 2,1 metriselle kukkakepille ei ole ehkä hyvä 1,55m tanhupallolle, ei tässä liene mitään ihmeellistä uutta keksittävää enää? Tosin kuvaa hyvin miten mahdoton homma olisi kaikenkattavasti. "Italian standard ape" (ISA-ajoasento) on lähin josta olen lukenut ns. standardina, sekin on sarkasmiksi tulkittava asia, vai mitä luulet?

    Mitenkäs tuo tracktestin yleisdiipadaapaviisastelu pitäisi tulkita mielestäsi?

    Samalla lailla kuin sinun yleisdiipadaapaviisastelusi?

      
  • muokattu 06.06.2021 17:19

    Mitenkäs tuo tracktestin yleisdiipadaapaviisastelu pitäisi tulkita mielestäsi?

    @M880 kirjoitti:

    Samalla lailla kuin sinun yleisdiipadaapaviisastelusi?

    Vaikka niin, makuasioita. Mutta en minä kuitenkaan mitää menaiset-tason elämänopetuksia täällä jakele.

    Mikä olikaan sinun ehdotuksesi ihmistesteille TM:lle? Miten arvioidaan kattavasti, tai edes sinne päin, miten kukin testiauto sopii eri variaatioillle ihmiskropasta? Minun mielestäni mahdoton homma, mutta ehkä ei vain mielikuvitus riitä...

      
  • Kumppani pitikö tuokin heittää herjaksi? Yleisessä suhtautumisessasi eri asioihin on paljon korjattavaa. Liikunnan harrastaminen auttaa nukkumaan paremmin ja parantaa elämänlaatua sekä tietokyvyn eri osa-alueita, kuten muistia ja ongelmanratkaisukykyä. Liikunta auttaa hallitsemaan stressiä ja vähentää ahdistuneisuutta. Kaiken hyvän lisäksi liikunta vaikuttaa positiivisesti tuki- ja liikuntaelimistön kuntoon. Kumppani onko liikunta sinulle jotenkin vieras ja jopa vastenmielinen asia?

      1
  • muokattu 06.06.2021 23:26

    @tracktest kirjoitti:

    Yleisessä suhtautumisessasi eri asioihin on paljon korjattavaa.

    Et sitten laajemmin voinut asiaa ilmaista? Mitä on sinusta "yleinen suhtautuminen", tai mitä ovat ne "eri asiat"?

    onko liikunta sinulle jotenkin vieras ja jopa vastenmielinen asia?

    Kaiken tuollaisen "antakaas-kun-setä-tracktest-opettaa" -kirjoittelun lisäksi vaikutat täysin mustavalkoiselta ajattelultasi, tai johtopäättelyltäsi. Enhän minä kirjoittanut mitään liikuntaa vastaan, vain sinun besserwisser-kirjoitteluasi arvioin. "Kas tässä ratkaisu kaikkeen" ei nyt taaskaan sinulla oikein vakuuttanut.

    Ei, ei ole liikunta vierasta, eikä vastenmielistä, mutta kun siitä aiheesta ei ollut kommentissani siis kysekään.

      
  • muokattu 07.06.2021 08:20

    Kumppani no niin ei muuta kuin positiivisella asenteella eteenpäin! :smile:

      
  • Muistelen että joskus on verrattu sitä miten kulku autoon onnistuu, mutta hakukone on aika huono (myös tämä hakukone antaa mieluummin paljon vastauksia, sen sijaan että antaisi oikeat vastaukset).

    Mietin itse tällä hetkellä tätä että miten huomaamaton kulku autoon olisi, varsinkin vanhemman sukupolven osalta. Lastenistuimet eivät ole ajankohtaisia. Maastureiden takapenkillä istuminen voi olla ryhdikästä, mutta ovet ovat sisäänkäynnin osalta vähän kapeat.

    Ei ergonomia huono juttu ole, se voi olla jopa tärkeämpi asia kuin 0 km/h:sta kiihdytys tasan 100 km/h (mittarivirhe huomioiden). Ja onko 0-100 km/h ensin kierrosten nostaminen korkealle (launch control hyödyntäen?), vaiko vain ripeä maksimikiihdytys?

    Jos testaajia on useampi kuin yksi, niin kyllä siitä jonkun lausunnon saa jos pisin testaaja lyö päänsä ovenkarmiin. Tosin tämäkin olisi vain yksi arvosana, ja jokaisen tulisi painottaa itselleen tärkeitä ominaisuuksia. Esimerkiksi onko ajovalot tai tavaratilan koko merkittävä asia.

      
  • muokattu 07.06.2021 13:06

    @Karrette kirjoitti:

    Ei ergonomia huono juttu ole, se voi olla jopa tärkeämpi asia kuin 0 km/h:sta kiihdytys tasan 100 km/h (mittarivirhe huomioiden).

    Ergonomia ei ole/olisi huono juttu. Mutta lähinnä siitä mainitaan tyyliin "reisituki on hyvä/huono", istuinosa/selkänoja on tasainen/tukea antava jne. Jos mainitaankin, että "kuski saa hyvän ajoasennon", niin se on sitten rajallista aina sekin (ainakin testaajan mittojen mukaan hyvä, mutta...).

    Minun tulkintani aloittajan toiveista ei kuitenkaan koske tuollaista, vaan pitäisi laajemmin puntaroida kuka mahtuu tai ei mahdu, eteen ja taakse. Ja montako.

    Sitten vaan pitäisi vielä löytää toimituksesta pitkää, lyhyttä, lihavaa, laihaa, pidemmillä, tai lyhyemmillä selän ja jalan suhteilla varustettuja ja kaikkea vielä jollakin variaatiolla. Ei vaan tule onnistumaan. Siispä ratkaisu on yksinkertaisesti vain mennä ihan henk.koht. toteamaan sopiiko toiveautoonsa vai ei. Joskus pitää huomioida muitakin matkustajiakin, ne selviää samalla.

    John Waynelle tehtiin kuulemma kupoli stetsonia varten johonkin autoonsa. Ehkä tässä ei ihan sellaisia vaatimuksia olla toivomassa edes aloittajan toimestakaan...

      
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Hackney_carriage
    "London taxis have broad rear doors that open very wide (or slide), and an electrically controlled ramp that is extended for access."

    Tämä linkin takana oleva Lontoon taksi on ehkä yksi ääripää autosta missä on hyvä ergonomia, ja sitten Fiat 500 -tyyppisten autojen takapenkin matkustajiksi ei sovi ihan kaikki.

    Mutta olet oikeassa, pelkkiä kuvia tai artikkeleita lukemalla ei ole paras tapa autoa ostaa, vaan pitäisi koeistua ja myös koeajaa. Citymaastureiden helppokulkuisuus takapenkille, niin ei sekään ole jokaisessa mallissa vakiona.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Lontoon taksi on ehkä yksi ääripää autosta missä on hyvä ergonomia, ja sitten Fiat 500 -tyyppisten autojen takapenkin matkustajiksi ei sovi ihan kaikki.

    Jos olet sitä mieltä että ergonomialla tarkoitetaan autoissa vain matkustajia, niin ehkä noin. Vaikka lontoontaksissa matkustajalla on hulppeat tilat, niin onko kuskit samaa mieltä, että autolla on kiva ajella vuorot läpeensä, viikosta toiseen jne. Mihin unohdit sen puolen?

    Citymaastureiden helppokulkuisuus takapenkille, niin ei sekään ole jokaisessa mallissa vakiona

    Tuo on sinun painotuksesi taas niiden kanssakin. Ei tuo riitä kuin osatotuuteen, kun pitäisi huomioida kaikkien paikkojen istujat x määrällä variaatioita ihmiskropasta. Eikö se sinusta kuulosta aika mahdottomalta yhtälöltä?

    Mutta olet oikeassa, pelkkiä kuvia tai artikkeleita lukemalla ei ole paras tapa autoa ostaa, vaan pitäisi koeistua ja myös koeajaa

    Jep ja ottaa "se oikea valikoima" kyyditettäviä mukaan. Ja joku, viimeistään takapenkillä joutuu useimmiten tyytymään kompromissiin, niin veikkaan aikuisten tapauksessa ainakin.

      
  • En unohtanut kuskin puolta, mutta ihan hyvä että otit sen huomioon. En tiedä, mutta toivottavasti kuljettajan työpaikka on vähintään yhtä hyvä kuin vaikkapa linja-auton kuljettajalla.
    Kuljettajan viereinen paikka on usein varattu matkatavaroille.

    Osatotuuksia voisi jalostaa lisätiedoilla, jos sinulla sellaisia on. Itse huomasin vain joskus että mielikuva ja käytäntö eivät kohdanneet.

    "Oikea valikoima" riippuu elämäntilanteista. Se mikä sopii lapsiperheelle ei ole enää tärkeä ominaisuus siinä vaiheessa kun "lapset ovat lentäneet pesästä" tms., ja takapenkillä ei ole enää matkustajia.

      2
  • muokattu 07.06.2021 15:24

    @Karrette kirjoitti:

    "Oikea valikoima" riippuu elämäntilanteista. Se mikä sopii lapsiperheelle ei ole enää tärkeä ominaisuus siinä vaiheessa kun "lapset ovat lentäneet pesästä" tms., ja takapenkillä ei ole enää matkustajia.

    No niin justiinsa. Tehdään siis eri elämäntilanteisiin sitten sopivat ihmiskroppatestit eri kokoisilel ihmisille. Yhtälö vaan vaikeutuu...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    "Oikea valikoima" riippuu elämäntilanteista. Se mikä sopii lapsiperheelle ei ole enää tärkeä ominaisuus siinä vaiheessa kun "lapset ovat lentäneet pesästä" tms., ja takapenkillä ei ole enää matkustajia.

    No niin justiinsa. Tehdään siis eri elämäntilanteisiin sitten sopivat ihmiskroppatestit eri kokoisilel ihmisille. Yhtälö vaan vaikeutuu...

    Ei oikeastaan. Lastenistuinta voi testata, ja autoon nousemista / siihen laskeutumista voi testata.
    Toki siinäkin on testaajilla huomioitava että jos joku pienikokoinen tykkää istua penkki yläasennossa ei siihen enää isokokoisempi matkustaja mahdu istumaan. Silloin voi jokin penkki jota ei voi säätää ollenkaan saada paremmat pisteet. Yksi kokemus on missä matkustaja valitteli että pää ei oikein mahdu tähän autoon, eikä hän siinä vaiheessa tiennyt että penkki oli säädetty yläasentoon jollekulle toiselle.

      
  • muokattu 07.06.2021 15:44

    Oikeastaan ainoa asia, mitä testaajilta toivoisin nykyisen lisäksi olisi testaajien mittojen kertominen osviitaksi, silloin kun jonkin mitan arvioidaan olevan keskimääräistä ahtaampi. Sen nojalla lukija voi arvioida tilannetta omalta kohdaltaan tietäen "takapenkillä istuvan 180 cm pitkän testihemmon N.N. jalkojen mahtuvan hyvin, mutta päälaki hipoo kattoa". Tämäkään ei ole yleispätevä mitta jollekin 178 cm pitkälle, koska eri ihmiset tarvitsevat tilaa eri suuntiin, mutta vaikkapa 150cm kuljettaja vetää melko väistämättä säädöt äärirajoilleen pystyäkseen ajamaan mukavasti.

    Arviot jonkin auton jonkin tilan "riittävyydestä" käyttötarkoitusta tietämättä ovat vähän turhia, mutta arvio tilojen koon suhteesta muissa "vastaavan tyyppisissä" autoissa löytyviin on tietenkin kohtuullista.

      2
  • muokattu 07.06.2021 16:00

    Yhtälö vaan vaikeutuu...

    @Karrette kirjoitti:

    Ei oikeastaan

    Niinkö?

    • Lastenistuinta voi testata: minkä ikäisten
    • autoon nousemista / siihen laskeutumista voi testata: minkä mittaisten ja kokoisten kanssa?

    Toki siinäkin on testaajilla huomioitava että jos joku.....

    ....ja monta muutakin variaatiota.

    Yksi kokemus on missä matkustaja valitteli että pää ei oikein mahdu tähän autoon, eikä hän siinä vaiheessa tiennyt että penkki oli säädetty yläasentoon jollekulle toiselle

    Kyllä minä noista saan kattavaan testiin varsin monimutkaiset yhtälöt. Koska tuossa ei suinkaan ollut ainoat huomioitavat vaihtoehdot".

    Tuo 740GLE:n kertoma ainoa asia, mitä hän testaajilta toivoisi nykyisen lisäksi olisi testaajien mittojen kertominen osviitaksi, silloin kun jonkin mitan arvioidaan olevan (esim) keskimääräistä ahtaampi on ihan riittävä, niiden "mitat" -kuvien lisäksi, on jo tyydyttävä vaihtoehto. Tuollainen toteutuu useinkin, mutta valitettavasti testaaja saattaa joskus kertoa mittansa tyyliin "tällainen pitkähkö", sen sijaan että sanoisi vaikka 185 cm. Saati painonsa :-)

      
  • Riippuu tietysti myös ajoasennosta, eli onko kuljettaja makaavassa asennossa, vaiko hartiat hyvin tuettuna.

    Joka tapauksessa, on parempi käydä koeistumassa itse ne mallit mitkä kiinnostavat. Joskus on testin mukaan kuitenkin voitu todeta että lyhyellä akselivälillä on saatu hyvät takatilat, eli että toinen on käyttänyt tilan johonkin muuhun.

    Katsoin joku päivä sitten koeajovideon missä testiajaja vaikutti siltä että koeajettava auto ei olisi vähempää voinut kiinnostaa. Katsojan kannalta auto olisi voinut olla huono, tai sitten voinut lukea kehonkielestä että "älä kysy Nalle Kakkoselta", vaan etsi tietoa myös toisista lähteistä (kuten koulussa opetettiin, että lähdeluettelo pitää olla, yksi lähde ei riitä).

      
  • Henkilökohtaisia asioita nämä asiat- varsinkin jos siellä on taustalla jotain vammoja. Ainoastaan itse kokeilemalla saa luotettavaa tietoa.

      1
  • @Peterstar kirjoitti:
    Kyllähän joissakin autoissa on hämmästyttävän ahtaat oviaukot, usein toki pikkukotteroista on kysymys. Ei tarvitse todellakaan olla ylipainoinen, että kulku on turhan vaivalloista Autot ovat järjestään kasvaneet, mutta sisätilat eivät, eikä varsinkaan oviaukot. Ei tarvitse ihmetellä miksi SUVit ja crossoverit ovat suosittuja, vaikka ne eivät muilta ominaisuuksiltaan pärjäisikään saman hintaiselle matallammella autolle.

      
  • Juuri näin.

      
  • muokattu 15.06.2021 12:16

    Mutta mitäs Mauri sitten? Kyllähän tuo on itsestään selvästi tiedossa, koska autot on eri kokoisia. Vaan kun aloittaja halusi käsittääkseni autovertailuissa testattavaksi erilaisten ihmisten mahtumista. Tai sitten vain hänen tyyppistään, joka antaisi aika yksipuolisen kuvan, vai mitä?

    Olisko sinulla jokin ehdotus autotestaajille?

      
  • Tuossa äärimmäinen esimerkki ylipainoisen ongelmista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit