Sähköauton huolenpitosopimuksen järkevyys?

5 kommenttia

Hieman ihmettelen uuden sähköauton huolenpitosopimusta - kuukausimaksu ei ole kovin suuri, verrattuna polttomoottoriautoihin - mutta mihin sekään perustuu? Uudessa autossa kuitenkin takuu kattaa auton valmistusviat - tyypillisesti minimissään pari vuotta ja senkin jälkeen valmistajan vastuu kattaa akut vielä pitemmänkin ajan (oletetun keston mukaan!). Ja mahdolliset kolaroinnithan joutuu kuitenkin itse maksamaan!
Sähköautoissa on ensimmäinen huolto yleensä parin vuoden päästä ja senkin sisältö on melko pieni - kulutukselle alttiita ovat vain jarrut ja ilmastointilaite, jotka ”tarkistetaan”…
Tämä vaikuttaa siis enemmän piirimyyjän ja huoltoverkoston ”huolenpitoverolta” - kysymys siis kuuluu, onko siinä mitään järkeä?

  
  • @Hessi kirjoitti:
    Hieman ihmettelen uuden sähköauton huolenpitosopimusta - kuukausimaksu ei ole kovin suuri, verrattuna polttomoottoriautoihin - mutta mihin sekään perustuu? Uudessa autossa kuitenkin takuu kattaa auton valmistusviat - tyypillisesti minimissään pari vuotta ja senkin jälkeen valmistajan vastuu kattaa akut vielä pitemmänkin ajan (oletetun keston mukaan!). Ja mahdolliset kolaroinnithan joutuu kuitenkin itse maksamaan!
    Sähköautoissa on ensimmäinen huolto yleensä parin vuoden päästä ja senkin sisältö on melko pieni - kulutukselle alttiita ovat vain jarrut ja ilmastointilaite, jotka ”tarkistetaan”…
    Tämä vaikuttaa siis enemmän piirimyyjän ja huoltoverkoston ”huolenpitoverolta” - kysymys siis kuuluu, onko siinä mitään järkeä?

    Saman verran kuin ylikalliissa sähköautossa yleensä, ei siis mitään taloudellista järkeä.

      
  • @Hessi kirjoitti:
    kysymys siis kuuluu, onko siinä mitään järkeä?

    Riippuu huolenpitosopimuksesta ja käyttäjästä?

    Uuden bensa-auton huolenpitosopimus oli aikanaan meille hyvin järkevä, kun minä matkustin työn vuoksi nykyistä enemmän ja Rouva sai käyttää autonsa vaikkapa huonon pyyhkimen sulan tai palaneen polttimon vaihdossa autoliikkeen pikahuollossa.

    Jos haluaa ulkoistaa kaiken muun paitsi tankkaamisen, niin huolenpitosopimuksellahan sen voi tehdä kätevästi. Moni kehuu liisaria huolettomaksi ja tässä on kyse yhtä helposta auton ylläpidosta.

    On jokaisen oma arvovalinta onko tuo helppous huoltosopimuksen arvoista itselle?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Uuden bensa-auton huolenpitosopimus oli aikanaan meille hyvin järkevä, kun minä matkustin työn vuoksi nykyistä enemmän ja Rouva sai käyttää autonsa vaikkapa huonon pyyhkimen sulan tai palaneen polttimon vaihdossa autoliikkeen pikahuollossa.

    Anna rouvalle oma pankkikortti,niin ei tarvitse maksaa tekemättömistäkin huolloista. (eli kiinteä kuukausimaksu)

      
  • @Hessi kirjoitti:
    Hieman ihmettelen uuden sähköauton huolenpitosopimusta - kuukausimaksu ei ole kovin suuri, verrattuna polttomoottoriautoihin - mutta mihin sekään perustuu? Uudessa autossa kuitenkin takuu kattaa auton valmistusviat - tyypillisesti minimissään pari vuotta ja senkin jälkeen valmistajan vastuu kattaa akut vielä pitemmänkin ajan (oletetun keston mukaan!). Ja mahdolliset kolaroinnithan joutuu kuitenkin itse maksamaan!
    Sähköautoissa on ensimmäinen huolto yleensä parin vuoden päästä ja senkin sisältö on melko pieni - kulutukselle alttiita ovat vain jarrut ja ilmastointilaite, jotka ”tarkistetaan”…
    Tämä vaikuttaa siis enemmän piirimyyjän ja huoltoverkoston ”huolenpitoverolta” - kysymys siis kuuluu, onko siinä mitään järkeä?

    Kyllä sähköautossa kuluu muutkin osat kuin vain "jarrut ja ilmastointilaite",
    autossa on edelleen aika monta liikkuvaa osaa, jotka ovat alttiina rasitukselle ja kulutukselle ihan niinkuin
    polttomoottoriautoissa.

      
  • Jep, esim renkaat.

    Noin muuten takuuaika pitäisi mennä hienosti raitisilmasuodattimen vaihdoilla ja mahdollisesti jarrujen herkistelyillä, jos ei tule jarruja käytettyä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit