Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät

93 kommenttia
«134

Ohjataanko kuluttajia autolehtien yltiöpositiivisilla mielikuvilla ja mainoksilla ostamaan tietyn konsernin autoja? Toisesta merkistä (merkeistä) saatetaan luoda mielikuvaa toiseen suuntaan, ei niin trendikkäästä ja halutusta tuotteesta. Onko siis jotkut autolehdet jonkun merkin (merkkien) mainoslehtiä?

  
  • Mainoksilla, joko ostetuilla tai tahattomilla (jos artikkelin kirjoittajan oma maku värittää kokemusta) on varmastikin jonkinlainen ohjaava vaikutus.

    Mutta "kaikki tietävät" että Audi on parempi kuin Volkkari, joka taas on parempi kuin Skoda, joka on parempi kuin Seat. Seat pyrkii pitkällä takuulla valloittamaan markkinaosuutta näiltä muilta, kun taas Volkkari myy hyvin TSI /DSG/dieselpäästöhuijaus/2 vuoden takuu -asioista huolimatta. Vaikka VW voittaisi testin, niin en valitsisi sitä. Toisaalta, Toyota ei ole pärjännyt testeissä, mutta se on voittanut markkinaosuuskilpailun, eli pääpalkinnon.

      1
  • muokattu 15.06.2021 10:49

    @Karrette kirjoitti:
    Mutta "kaikki tietävät" että Audi on parempi kuin Volkkari, joka taas on parempi kuin Skoda, joka on parempi kuin Seat.

    En minä tiedä tuollaista. Viikonlopulla Skoda Enyaqiin tutustuttuani kommentoinkin sitä tuttavalleni "parhaana Volkkarina, jos quattro ei ole valintakriteerinä". Hetken harkittuani jouduin tosin laajentamaan arvioni Skodan muihinkin malleihin. Tässä tietenkin kuvastuu arvioni tilojen ja käytännöllisyyden kautta, joten ei ihme, jos konsernisisariaan hieman suuremmaksi suunnitellut Skodat loistavat minun vertailussani.

    Mainonta varmaan vaikuttaa meihin kaikkiin jollain tavoin, mutta se onkin eri kysymys onko vaikutus mainostajan tavoittelema? Minä ainakin muistan useita ärsyttäviä mainoksia ja useita hauskoja mainoksia ja sitten ostan kuitenkin jotain aivan muuta. Melko usein mainos pistää minut vertaamaan mainostettavaa tuotetta sen kilpailijoihin.

    Sitähän minä en tiedä itsekään, mitä tämä todellisuudessa vaikuttaa ostoskäyttäytymiseeni, vai vaikuttaako mitenkään?

      1

  • https://www.topgear.com/car-news/renault-sport-has-changed-its-name-alpine

    Ensimmäinen on hyvä mainos jos sen viesti on että maailmanmestari ajaa ko. automerkillä.
    Jälkimmäisellä sitten hukataan automerkin maine sporttisten autojen valmistajana, ja sama nimenmuutos koskee Formula 1 -toimintaa.

    Mainonta luo mielikuvia, siinä missä ABC-kahvilan asiantuntijaraadin tietäjien lausunnotkin. Jälkimmäiset ehkä enemmänkin, jos lyttäävät toisen hankinnan virheeksi - jollei hankinnan tehnyt siinä vaiheessa huomaakin tietävänsä jonkin asian paremmin kuin vakiintuneet tietäjät (henkilöt joilla on vahva mielipide joka asiasta).

      
  • Valistuneet ja perehtyneet ovat tässäkin ihan oma lukunsa, tähän joukkoon lukeutuvia ei viedä kuin pässiä narussa. Iso osa kuluttajista on erityisen alttiita yltiöpositiivisille ja taidokkaasti muokatuille mielikuville ja mainoksille.

      
  • muokattu 15.06.2021 12:20

    @tracktest kirjoitti:

    Onko siis jotkut autolehdet jonkun merkin (merkkien) mainoslehtiä?

    Miksi vain autolehdet? Sinänsä ne ovat loogisia paikkoja maahantuojille tehdä automainontaa. Mutta kun käyttävät muitakin lehtiä.

    Ohjataanko (nips) kuluttajia yltiöpositiivisilla mielikuvilla ja mainoksilla ostamaan tietyn konsernin autoja?

    Kyllä. Mutta miten siihen liittyi sana "autolehtien" (jonka poistin)? Eroavatko mainokset autolehdissä niistä, joita samat automerkit mainostavat muissa aikakausilehdissä tai vaikka sanomalehdissä? Minusta eivät, ihan samaa markkinameininkiä kaikissa.

    Toisesta merkistä (merkeistä) saatetaan luoda mielikuvaa toiseen suuntaan, ei niin trendikkäästä ja halutusta tuotteesta.

    Tarkoitatko, että jokin autolehti valkkaa mitä mainoksia esittää sivuillaan ja siksi ohjaisivat kuluttajakäyttäytymistä? Se olisi hyvin radikaali väite. TM:ää väitetään VAG-lehdeksi ja siksi VW:t on voittaneet järjestään testejä, jotakin sellaista vai?

    Vaan kun muitakin merkkejä siellä näkyy, kuten myyvimmiksi todetuista muistakin lehdistä löytyy samojen merkkien mainoksia.

    Onko siis jotkut autolehdet jonkun merkin (merkkien) mainoslehtiä?

    Vastaukseni: merkkien, kyllä. Sanoisin, että kaikki autolehdet ja kaikki muutkin lehdet sitten, joihin maahantuojat ovat päätyneet markkinarahansa pistämään. Eikös mainoslehti ole ihan OK termi, jollet lähde rajaamaan sitä siihen, että tulisi mainosjakelun mukana oma painoksensa?

    Noin yleisesti, ei mitään kummallista missään.

      
  • muokattu 15.06.2021 12:29

    Kumppani, poistin yhden sanan aloituksesta, sen mikä mielestäni ohjasi sinut hieman väärään suuntaan vastauksessasi.

    "Ohjataanko kuluttajia autolehtien yltiöpositiivisilla mielikuvilla [] ostamaan tietyn konsernin autoja? Toisesta merkistä (merkeistä) saatetaan luoda mielikuvaa toiseen suuntaan, ei niin trendikkäästä ja halutusta tuotteesta. Onko siis jotkut autolehdet jonkun merkin (merkkien) mainoslehtiä?

    Eli kysymys oli varmaankin seuraavanlainen: Ovatko lehdet mainoslehtiä sen sijaan että olisivat puolueettomia autolehtiä?

    Itse en tiedä tuohon vastausta, mutta kerron yhden koeajokokemuksen. Kun ajoin itselleni vierasta merkkiä oli moni painike tai vipu erilainen kuin omassani, ja vaihteiston + moottorin yhteistyö aivan erilaista kuin mihin olen tottunut. Vaikka koeajettu merkki oli kyllä ihan hyvä, niin sen olisi pitänyt olla useamman päivän käytössäni jotta olisin alkanut pitämään siitä. Eli jos koeajon suorittava ajaa pääsääntöisesti merkillä Y, niin luultavasti automerkin Y koeajot saavat paremmat arvosanat kuin automerkki Z.

    Joistakin automerkeistä minulla on pelkkiä mielikuvia, eli en ole koskaan matkustanut sellaisella tai ajanut itse sellaista, tai siitä on jo niin pitkä aika että sillä kokemuksella ei ole enää merkitystä nykymallien osalta.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Kumppani, poistin yhden sanan aloituksesta, sen mikä mielestäni ohjasi sinut hieman väärään suuntaan vastauksessasi.

    "Ohjataanko kuluttajia autolehtien yltiöpositiivisilla mielikuvilla [] ostamaan tietyn konsernin autoja? Toisesta merkistä (merkeistä) saatetaan luoda mielikuvaa toiseen suuntaan, ei niin trendikkäästä ja halutusta tuotteesta. Onko siis jotkut autolehdet jonkun merkin (merkkien) mainoslehtiä?

    Eli kysymys oli varmaankin seuraavanlainen: Ovatko lehdet mainoslehtiä sen sijaan että olisivat puolueettomia autolehtiä?

    Itse en tiedä tuohon vastausta, mutta kerron yhden koeajokokemuksen. Kun ajoin itselleni vierasta merkkiä oli moni painike tai vipu erilainen kuin omassani, ja vaihteiston + moottorin yhteistyö aivan erilaista kuin mihin olen tottunut. Vaikka koeajettu merkki oli kyllä ihan hyvä, niin sen olisi pitänyt olla useamman päivän käytössäni jotta olisin alkanut pitämään siitä. Eli jos koeajon suorittava ajaa pääsääntöisesti merkillä Y, niin luultavasti automerkin Y koeajot saavat paremmat arvosanat kuin automerkki Z.

    Joistakin automerkeistä minulla on pelkkiä mielikuvia, eli en ole koskaan matkustanut sellaisella tai ajanut itse sellaista, tai siitä on jo niin pitkä aika että sillä kokemuksella ei ole enää merkitystä nykymallien osalta.

    Toivon, ja kenties uskonkin, että ammattilaisten arvioissa ei henkilökohtainen tottumus vaikuta (kovin paljoa). Mieltymykset varmaan vaikuttavat, ja varmaan sillä on linkki edelliseen. Kumpi sitten on syy ja kumpi seuraus.

    Meihin ei-ammattimaisiin autotestaajiin tuo vaikuttaa varmasti. Minun on esimerkiksi vaikea tulla toimeen mersujen kanssa, kun niissä on vipstaakkeja väärissä paikoissa.

      
  • muokattu 15.06.2021 13:05

    @Karrette kirjoitti:

    Poistin yhden sanan aloituksesta, sen mikä mielestäni ohjasi sinut hieman väärään suuntaan vastauksessasi.

    Kiitos, mutta en ohjautunut mielestäni väärään suuntaan, vaan tein tarkennuspyyntöjä. Siksi, ettei kysymyksen asettelu todellakaan ollut mitenkään ytimekkään päivänselvä.

    Tracktestin olisi itse pitänyt vastata vaikka muuttamalla kysymyksen, kuten esitit: "Ovatko lehdet mainoslehtiä sen sijaan että olisivat puolueettomia autolehtiä?"

    Mutta kun emme tiedä varmasti, tarkoittiko hän sitä, kun ei ole itse kommentoinut.

    Itse en tiedä tuohon vastausta, mutta kerron yhden koeajokokemuksen. Kun ajoin itselleni vierasta merkkiä...

    Viis nappulasijainneista. Vastaa mielummin tähän (jota aloittaja mielestäni myös mietti): testasitko ko. autoa/merkkiä siksi, että mainos oli yltiöpositiivisilla mielikuvilla varustettu ja siitä tehtiin trendikästä ja haluttua tuotetta?

    Joistakin automerkeistä minulla on pelkkiä mielikuvia

    Niinhän meillä on kaikilla. Mutta ovatko ne sinun mielikuvasi tulleet (autolehtien) automainoksista, vai myös lentävistä legendoista kuten premium-auto, rapea ranskalainen, riisipussi, nuorisotuuning-BMW ja mitä näitä sitten on viljeltykään?

    Ja oli aloittajan tarkoitus tai ei, niin mitä mieltä sinä olet siitä (olettamasta), että automerkit veisivät lehtiä, myös testeissä koska mainos?

      
  • muokattu 15.06.2021 13:25

    Premium-autoihin petyin joskus koska odotusarvo oli ennen korkeampi kuin mikä käytännön kokemus oli. Jollei ollut merkkitietoinen, niin jokin ei-premium antoi paremman laatuvaikutelman. Jotenkin koomista että premiumin saa ilman navigaattoria kun se ei-premiumissa on vakiona, vaikka toisaalta älypuhelinten myötä aika korjaa sen.

    Rapea ranskalainen on grillikioskitermi, eli se ei ole ainakaan pitkään aikaan viitannut ruostumiseen, toisaalta ruostuminen on vaivannut muitakin merkkejä. Ja onko se ranskalainen Renault-Nissan-Mitsubishi-Samsung, vai PSA Peugeot-Citroen-Opel?

    Riisipussi viittaa aasialaiseen autoon jonka "puikkohin hypätään" ( :smiley: ) Sekään ei ota kantaa siihen onko se Honda, Toyota, Mazda vaiko Nissan. Tai jokin muu merkki.

    Osa mielikuvista on tullut autolehdistä, mutta lopulta on ollut parempi kokeilla itse.

      
  • Heitetään tähän väliin hypoteesi (olettama) että testiä tekevä toimittaja on ajanut useita vuosia siviiliajonsa tietyn konsernin autolla ja vielä tietyllä merkillä. Toisen merkkisellä autolla testiä ajaessa nousee melkein väkisin tuntemukset hieman vieraasta ja käteen heikosti soveltuvasta autosta. Oman lempparimerkin hyvät puolet ovat värittyneiden lasien takaa aivan ylivoimaisia kun niitä verrataan toiseen merkkiin. Tältä olettamalta on vaikea välttyä kun jotain merkkiä kehutaan vuodesta toiseen tietyn toimittajan taholta tyylin maailman paras auto ikinä. :smiley:

      
  • Karrette kannattaa joskus kokeilla premium-autoa joka on kaiken kattavasti varusteltu, mielikuvasi laatuvaikutelmasta muuttuu täysin.

      
  • @tracktest kirjoitti: Karrette kannattaa joskus kokeilla premium-autoa joka on kaiken kattavasti varusteltu, mielikuvasi laatuvaikutelmasta muuttuu täysin

    Eli paljon varusteita = hyvä laatuvaikutelma?

    Heitetään tähän väliin hypoteesi (olettama) että testiä tekevä toimittaja on ajanut useita vuosia siviiliajonsa tietyn konsernin autolla ja vielä tietyllä merkillä. Toisen merkkisellä autolla testiä ajaessa nousee melkein väkisin tuntemukset hieman vieraasta ja käteen heikosti soveltuvasta autosta

    Vaikka väliin heititkin, niin tarkistan vielä varmuuden vuoksi ettei liity tuohon aloitukseesi? Muuten en keksi asiayhteyttä sinne.

    Oman lempparimerkin hyvät puolet ovat värittyneiden lasien takaa aivan ylivoimaisia kun niitä verrataan toiseen merkkiin. Tältä olettamalta on vaikea välttyä kun jotain merkkiä kehutaan vuodesta toiseen tietyn toimittajan taholta tyylin maailman paras auto ikinä.

    Oletko siis itse autotoimittaja, koska juuri tuolta olettamalta ei ole voinut kirjoituksistasi välttyä (hymiö)

      
  • Kumppani se osaa suoristaa mutkat ilman sen kummempia järkeilyjä.

      
  • muokattu 15.06.2021 14:37

    @Karrette kirjoitti:

    Rapea ranskalainen on grillikioskitermi

    Niinkö meinaat. Sillä on viitattu (aikoinaan) ruostuviin ranskalaisiin ja legenda taitaa elää, oli todellisuus mikä tahansa (silloin ja nyt).

    Riisipussi viittaa aasialaiseen autoon

    Niin, sitäkin ja alunperin japanilaisiin. Automielikuvaa silläkin oltiin luomassa. Nykäistään tilaisuuden tullen esiin, kuten muitakin vastaavia.

    "Saabismi on sairautta", "....vuoden auto, joskus jopa kahden", "Fiat, mukana myös viat". Onhan näitä. Mutta eri asia onkin, miten markkinamies mainoksessa sitä unelmaansa myy.

    Osa mielikuvista on tullut autolehdistä, mutta lopulta on ollut parempi kokeilla itse

    Tracktestiä vähän lainatakseni: mielikuvasi laatuvaikutelmasta saattaa muuttua täysin. Eikös se olisi aika lapsellista, jos antaa mielikuvan viedä mukanaan, jos selviää tuolla simppelillä tavalla, oliko se oikeassa vai ei. Tosin lyhyt koeajo on eri asia kuin omistamisen kokemus sekin.

    Joillakin mielikuvat istuvat yllättävän lujassa, on se sitten essonbaarin peruja, vai markkinamiehen hienosta mainoskuvasta. Jos ei siis ollenkaan omasta kokemuksesta syntynyttä.

      
  • tracktest se osaa suoristaa mutkat ilman sen kummempia järkeilyjä

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Heitetään tähän väliin hypoteesi (olettama) että testiä tekevä toimittaja on ajanut useita vuosia siviiliajonsa tietyn konsernin autolla ja vielä tietyllä merkillä. Toisen merkkisellä autolla testiä ajaessa nousee melkein väkisin tuntemukset hieman vieraasta ja käteen heikosti soveltuvasta autosta. Oman lempparimerkin hyvät puolet ovat värittyneiden lasien takaa aivan ylivoimaisia kun niitä verrataan toiseen merkkiin. Tältä olettamalta on vaikea välttyä kun jotain merkkiä kehutaan vuodesta toiseen tietyn toimittajan taholta tyylin maailman paras auto ikinä. :smiley:

    Tuntuisi oudolta. Jos jotain tekee työkseen, niin usein sellainen turha lapsellinen innostus karisee ja asioihin alkaa suhtautua asioina.

    Ei tietenkään voi yleistää kumpaakaan mielipidettä, sinun tai minun, koskemaan kaikkia. Variaatioita varmasti löytyy laidasta laitaan.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Tältä olettamalta on vaikea välttyä kun jotain merkkiä kehutaan vuodesta toiseen tietyn toimittajan taholta tyylin maailman paras auto ikinä.

    Tuossa on jotakin tuttua näistäkin keskusteluista.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    Rapea ranskalainen on grillikioskitermi

    Niinkö meinaat. Sillä on viitattu (aikoinaan) ruostuviin ranskalaisiin ja legenda taitaa elää, oli todellisuus mikä tahansa (silloin ja nyt).

    Riisipussi viittaa aasialaiseen autoon

    Niin, sitäkin ja alunperin japanilaisiin. Automielikuvaa silläkin oltiin luomassa. Nykäistään tilaisuuden tullen esiin, kuten muitakin vastaavia.

    "Saabismi on sairautta", "....vuoden auto, joskus jopa kahden", "Fiat, mukana myös viat". Onhan näitä. Mutta eri asia onkin, miten markkinamies mainoksessa sitä unelmaansa myy.

    Olen sen verran nuori että en tunnista noita ranskalaisten taipumusta ruostumiseen. Mutta ruosteisia Mazdoja ja Mersuja olen nähnyt runsaasti.

    Ja kuten tuossa lainailet noita herjoja, niin osa niistä on vain huumoria / keljuilua, eli eivät välttämättä perustu tosiasioihin.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Karrette kannattaa joskus kokeilla premium-autoa joka on kaiken kattavasti varusteltu, mielikuvasi laatuvaikutelmasta muuttuu täysin.

    Omasta mielestäni minulla on premium, mutta monen muun mielestä se ei sitä voi olla. Pääasia että itse nautin sekä ajamisesta, auton ulkonäöstä että sen ominaisuuksista.

      1
  • muokattu 16.06.2021 09:05

    @Karrette kirjoitti:

    Olen sen verran nuori että en tunnista noita ranskalaisten taipumusta ruostumiseen. Mutta ruosteisia Mazdoja ja Mersuja olen nähnyt runsaasti.

    Ei sillä ole väliä tunnistatko jotakin vai ei. Kyse on silti ihan yleisessä käytössä ollut/oleva mielikuva. Ja kun MB:n mainitsit, niin varmaan olet kuullut "väyrysten" (mahdatko muistaa tuollaistakaan) rapeudesta? Sen kummemmin MB:n kuin vaikka Peugeotin tämän päivän tilanne ruostumisten suhteen on varmaan täysin turha murhe pohdittavaksi, mutta...

    Ja kuten tuossa lainailet noita herjoja, niin osa niistä on vain huumoria / keljuilua, eli eivät välttämättä perustu tosiasioihin.

    No sitähän se mielikuva voi tosiaan tarkoittaa, mutta hyvä jos väänsit itsellesi rautalangasta.

    Ei sellainen poista sitä mielikuvaa, joka on lyömässä leimaa ko. automerkkiin, tai valmistajamaahan tms. Noilla eri variaatioilla ja legendoilla on taipumus jäädä joillekin yksilöille ns. takaraivoon, tai ne otetaan todesta ilman omia kokemuksia,tai vaikka asia olisi viime vuosituhannelta ja maailma on mennyt eteenpäin. Essonbaarin juttuja ja "varmaa tietoa" levitetään vaikka näillä keskustelupalstoilla.

    En ota siis minkään merkin osalta kantaa siihen onko mielikuva (koskaan ollut) oikea vai väärä, vain siihen että näin ne mielikuvat muokkautuu ja joskus jäävät elämään. Huumorilla höystettynä tai sitten ihan umpivakavasti, sitä ei aina tiedä.

    Ja sitten jos palataan aloittajan aiheeseen, niin mainostajat uskovat siihen, että "yltiöpositiivisuus", "trendin luominen" ja "haluttavuuden aikaansaaminen" kannattaa, koska nekin uppoavat joihinkin. Eivät nekään välttämättä perustu tosiasioihin mielikuvina, eikä niillä ole tekemistä sen kanssa miten sinä koet autot käytännön koeajossa, tai omistamalla ne x vuotta. Vain sinä koet mielikuvat vahvistuvina tai jopa pettymystä aiheuttavina, tai jotakin siltä väliltä. Jos mielikuvalla pitää olla merkitystä.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    Olen sen verran nuori että en tunnista noita ranskalaisten taipumusta ruostumiseen. Mutta ruosteisia Mazdoja ja Mersuja olen nähnyt runsaasti.

    Ei sillä ole väliä tunnistatko jotakin vai ei. Kyse on silti ihan yleisessä käytössä ollut/oleva mielikuva. Ja kun MB:n mainitsit, niin varmaan olet kuullut "väyrysten" (mahdatko muistaa tuollaistakaan) rapeudesta? Sen kummemmin MB:n kuin vaikka Peugeotin tämän päivän tilanne ruostumisten suhteen on varmaan täysin turha murhe pohdittavaksi, mutta...

    Tarkoititko että Peugeot oli se automerkki joka pilasi myös Citroenin ja Renaultin maineen, vain siksi että ne ovat kaikki ranskalaisia?

    Eihän se että Väyrynen, Vitot ja Sprinterit ovat ruosteisia tarkoita että saksalaiset Audi ja BMW:kin olisivat ruosteongelmaisia?

    Itse näkisin että rapeudella on yhtä paljon ruosteen kansa tekemistä kuin riisikupeilla on tekemistä (en keksi minkä kanssa, riisi on ruokaa siinä missä makaroni tai kaurapuuro). Ruostevertailuissa varsinkin Renault on pärjännyt oikein hyvin.

      
  • muokattu 16.06.2021 10:38

    @Karrette kirjoitti:

    Tarkoititko että Peugeot oli se automerkki joka pilasi myös Citroenin ja Renaultin maineen, vain siksi että ne ovat kaikki ranskalaisia

    Miksi minun pitäisi tarkoittaa mitään merkkiä. Nyt puhutaan mielikuvasta "rapeat ranskalaiset", jonka mukaan ranskalaisia autoja (joskus?) ruostui. Ei se ota kantaa oliko niitä paljon vai vähän, tai ollenkaan tms. Käsittääkseni maan merkit on niputettu ja sillä sipulikeitto ja on vain esimerkki miten mielikuva syntyy ja elää ja/tai kuolee.

    Eihän se että Väyrynen, Vitot ja Sprinterit ovat ruosteisia tarkoita että saksalaiset Audi ja BMW:kin olisivat ruosteongelmaisia?

    No ei tietenkään, hienoa että jatkat itsellesi rautalangan vääntämistä. Mutta jollekin voi sellainen mielikuva syntyä. Hämmästyttävintä on, että joskus ne jäävät "ikuisiksi ajoiksi" pyörimään, mutta voivat toki hiipua hiljakseen.

    Itse näkisin että....

    Good for you, hei. Silti erilaisia mielikuvia syntyy ja niitä jopa luodaan ja ylläpidetään, eri tarkoituksiin. Jotkut uskovat, toiset epäilevät, muut tietävät paremmin jne. Eikä asiasta tarvita välttämättä mitään omakohtaista kokemusta. Ai mistä? No pitääkö se joku mielikuva paikkansa osittain, täysin, vai ei ollenkaan. Se on siitä hassu juttu se mielikuva, jos sinulle ei vielä ole valjennut asia.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Heitetään tähän väliin hypoteesi (olettama) että testiä tekevä toimittaja on ajanut useita vuosia siviiliajonsa tietyn konsernin autolla ja vielä tietyllä merkillä. Toisen merkkisellä autolla testiä ajaessa nousee melkein väkisin tuntemukset hieman vieraasta ja käteen heikosti soveltuvasta autosta. Oman lempparimerkin hyvät puolet ovat värittyneiden lasien takaa aivan ylivoimaisia kun niitä verrataan toiseen merkkiin. Tältä olettamalta on vaikea välttyä kun jotain merkkiä kehutaan vuodesta toiseen tietyn toimittajan taholta tyylin maailman paras auto ikinä. :smiley:

    Onneksi tällä palstalla ei kirjoittele oikein merkkiuskovaiset vaan valistuneesti autojen ominaisuuksia arvostavat auton merkistä riippumatta.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Mutta "kaikki tietävät" että Audi on parempi kuin Volkkari, joka taas on parempi kuin Skoda, joka on parempi kuin Seat.

    En minä tiedä tuollaista. Viikonlopulla Skoda Enyaqiin tutustuttuani kommentoinkin sitä tuttavalleni "parhaana Volkkarina, jos quattro ei ole valintakriteerinä". Hetken harkittuani jouduin tosin laajentamaan arvioni Skodan muihinkin malleihin. Tässä tietenkin kuvastuu arvioni tilojen ja käytännöllisyyden kautta, joten ei ihme, jos konsernisisariaan hieman suuremmaksi suunnitellut Skodat loistavat minun vertailussani.

    Mainonta varmaan vaikuttaa meihin kaikkiin jollain tavoin, mutta se onkin eri kysymys onko vaikutus mainostajan tavoittelema? Minä ainakin muistan useita ärsyttäviä mainoksia ja useita hauskoja mainoksia ja sitten ostan kuitenkin jotain aivan muuta. Melko usein mainos pistää minut vertaamaan mainostettavaa tuotetta sen kilpailijoihin.

    Sitähän minä en tiedä itsekään, mitä tämä todellisuudessa vaikuttaa ostoskäyttäytymiseeni, vai vaikuttaako mitenkään?k

    Minä tunnistan Karreten huomion, että "kaikki tietävät" Audi-VW-Skoda" kuvion. Seatista en itse tiedä pidetäänkö sitä peränpitäjänä vai rinnan Skodan kanssa olevana. Kuvioon kuuluu jossain määrin myös, että Skoda/Seat-kuski kokee ajavansa vähän kuin Audilla ja löytää autostaan osia, joissa on Audin logo.

    Ilman jäsenyyttä samassa konsernissa Audin kanssa Skodan arvostus olisi varmasti matalampi.

    Ihmiset mieltävät Skodan ja Seatin Pirkka-Audiksi. Laatuauton järkihintainen versio, vähän vaatimattomampi, mutta ei petojen vaan Audin sukua.

    Kuinka usein sinulla on aidosti ollut aikeissa Skodan hankinta? Sehän on lähes kuin Quattro sekä tilava ja käytännöllinen. Minulla on historiasta periytyvä epäilys Skodaa kohtaan. Olin jo siinä määrin alkanut suhtautua psotiivisesti tähän "parhaaseen volkkariin", että tuin tytärtäni farmari Octavian hankinnassa joitakin vuosia sitten. Mutta mitenkäs kävi: kone söi öljyä niin, että sitä joutui tämän tästä lisäämään. Myyjäliike lupasi korjata asian, mutta lupaukseksi jäi. Helmapellit olivat ruostuneet. Ei ollut mikään ikivanha kaara, maksoikin R-Joupilla 15.000,-. Hinnassa tosin taisi sitten olla preemiota jonkin verran.

    Kyllä vaan, minulla on mielikuva, joka voi olla väärä ja värittynyt oman kokemuksen kautta. Ei ole autolehtien tai mainosten luoma. Ja on ristiriidassa nykytrendin kanssa, jossa Skoda on saanut voimakasta nostetta. Se noste saattaa olla autolehtien ja mainosten luomaa.

    Skodassa on yksi erittäin hyvin myyntiä tukeva ominaisuus: edullinen hinta. Pirkka-Audi.

      1
  • muokattu 17.06.2021 08:36

    @HybridRules kirjoitti:

    Onneksi tällä palstalla ei kirjoittele oikein merkkiuskovaiset vaan valistuneesti autojen ominaisuuksia arvostavat auton merkistä riippumatta.

    tracktestille kommentoituna tuota on vaikea olla tulkitsematta sarkasmiksi. "Valistuneesti kirjoittaminen" on jo pelkästään vahvat värilasit päässä todettua, tai sitten vaan laput silmillä.

      
  • muokattu 17.06.2021 08:47

    @HybridRules kirjoitti:

    ....Ihmiset mieltävät Skodan ja Seatin Pirkka-Audiksi..... Minulla on historiasta periytyvä epäilys Skodaa kohtaan...

    Juuri tuollaista ne mielikuva-asiat ovat, Karrette.

    Kyllä vaan, minulla on mielikuva, joka voi olla väärä ja värittynyt oman kokemuksen kautta. Ei ole autolehtien tai mainosten luoma.

    ....unohtamatta sitä historiasta periytyvää siis myöskään. Tarkenna ihmeessä, periytyvätkö ihan alkuperäisestä Octaviasta asti, tai ylipäätään neuvostotsekin ajoilta? Isällä tai isoisällä ja naapurilla oli se Skoda tms.

    Kun sattumoisin ikään kuin ollaan näistä VAG-peleistä kirjoittamassa, niin VW DSG:n ongelmat ovat jääneet elämään lyöden DSG:lle leimaa otsaan, oli aihe ajankohtainen tai ei. Samalla tavalla elää "rapea ranskalainen". Ja niin edelleen.

    ...on ristiriidassa nykytrendin kanssa, jossa Skoda on saanut voimakasta nostetta. Se noste saattaa olla autolehtien ja mainosten luomaa.

    Olet harmaalla alueella. Eihän kukaan tunnusta menevänsä tuollaisen mukana, eihän? Ei varsinkaan ne kuuluisat valistuneet.

      
  • Minä nautin vuosikymmenet työsuhde leasing auton eduista, ja nyt kun on mahdollisuus yksityisleasing auton saanti, on omanauton uutena hankkiminen kyseenalaista taistella aina vaihtoautonarvosta. Leasing helppoa kuin heinänteko, ehkä hiukan kalliimpaa haittaakos se.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minä nautin vuosikymmenet työsuhde leasing auton eduista, ja nyt kun on mahdollisuus yksityisleasing auton saanti, on omanauton uutena hankkiminen kyseenalaista taistella aina vaihtoautonarvosta. Leasing helppoa kuin heinänteko, ehkä hiukan kalliimpaa haittaakos se.

    Viime aikoina on näkynyt varsin hyviä yksityisleasingtarjouksia. Hintaero omaksi ostettuun ei välttämättä juurikaan ole. Tietysti riippuu rahoituskulusta (tai sijoitetun pääoman tuotosta) ja pitoajasta.

      
  • muokattu 17.06.2021 10:06

    @M880 kirjoitti:

    Viime aikoina on näkynyt varsin hyviä yksityisleasingtarjouksia.

    Olen noita lueskellut välillä, mutta en ole nähnyt.

    Hintaero omaksi ostettuun ei välttämättä juurikaan ole. Tietysti riippuu rahoituskulusta (tai sijoitetun pääoman tuotosta) ja pitoajasta

    Valitettavasti myös vuotuisista ajokilometreistä. Eivät osu kohdalleen joten siihen jäävät tarjoukset minun osaltani. Vähemmän ajavalle varmasti harkinnan ja tutkinnan arvoista asiaa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @M880 kirjoitti:

    Viime aikoina on näkynyt varsin hyviä yksityisleasingtarjouksia.

    Olen noita lueskellut välillä, mutta en ole nähnyt.

    Hintaero omaksi ostettuun ei välttämättä juurikaan ole. Tietysti riippuu rahoituskulusta (tai sijoitetun pääoman tuotosta) ja pitoajasta

    Valitettavasti myös vuotuisista ajokilometreistä. Eivät osu kohdalleen joten siihen jäävät tarjoukset minun osaltani. Vähemmän ajavalle varmasti harkinnan ja tutkinnan arvoista asiaa.

    Luulin vastanneeni sinulle, mutta viesti katosi... olisnkohan painanut pelkkää esikatseluan lähettämisen sijaan.

    Anyway, tämä oli minun silmissäni jo ihan hyvä diili.

    https://autoleasing.fi/kuukauden-auto-volkswagen-id4/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit