Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät

93 kommenttia
24
  • Kiitos, totta kai tuo piti tarkistaa!

    Hienoa, että saat valinnan mukaan 2-4 vuodeksi, km/vuosi 10-30tkm viidellä jaollisena jne.

    Kyllä, olet oikeassa, minunkin silmiini kyllä kilpailukykyinen.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Valitettavasti myös vuotuisista ajokilometreistä. Eivät osu kohdalleen joten siihen jäävät tarjoukset minun osaltani. Vähemmän ajavalle varmasti harkinnan ja tutkinnan arvoista asiaa.

    Miten niin, ei sen omanautonkaan arvo pysy ajetuilla kilometreillä. Katso jos sinulla on lukuoikeus, niin mitä käyttötestin kilomerikulut on.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Kiitos, totta kai tuo piti tarkistaa!

    Hienoa, että saat valinnan mukaan 2-4 vuodeksi, km/vuosi 10-30tkm viidellä jaollisena jne.

    Kyllä, olet oikeassa, minunkin silmiini kyllä kilpailukykyinen.

    Jep, jos minulla olisi kokonaispalkka eikä autoetu palkan päälle, niin tuossa olisi nykytilanteeseen nähden niin iso ero että työsuhdeautosta luopuminen kiinnostaisi kovastikin.

      
  • muokattu 17.06.2021 16:01

    @_Quu kirjoitti:

    Miten niin

    Siten niin, että nuo yksityisleasing-tarjoukset ovat ylimalkaisen seurannan mukaan yleensä olleet minun tarpeeseeni vajaakilsoilla, eli sellaisille jotka ajavat n. 10000km vuodessa. Ei käy minulle sellaiset "hyvät tarjoukset".

    Nordealla ja vaikka patterivolkkarilla on mahdollisuuksia jo! Tosissaan aloitan selvittämään tilannetta vasta kun vaihto tulee ajankohtaisemmaksi.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Nordealla ja vaikka patterivolkkarilla on mahdollisuuksia jo! Tosissaan aloitan selvittämään tilannetta vasta kun vaihto tulee ajankohtaisemmaksi.

    Opel 45 000 4 vuotta vanha 27 412
    Tuo on erään laskurin mukaa vain arvoalenema, huollot ja muut omistusautonkustannukset tulee lisäksi.

      
  • Kun ostaa uuden auton, sen käyttöarvo ei alene ollenkaan niin jyrkästi kuin markkina-arvo. Jos ajaa vuosittain niin vähän, että saa leasingillä mainosten lupaamat edulliset hinnat, niin leasinghankinta voi olla järkevä edellyttäen, että haluaa ajaa koko ajan uudenkarhealla autolla eli vaihtaa n. kolmen vuoden välein.

    Jos kilometrejä kertyy paljon eli yli 30.000km/vuosi, leasingin kuukausierä taitaa olla aika reilusti korkeampi kuin osamaksusopimuksen kuukausierä ja osamaksusopimus on laadittu niin, että velka pienenee enemmän kuin auton arvo alenee. Ainakin tarkoitus on, että auton arvo on koko sopimusajan vähintään velkaa vastaava, koska auto on velan vakuutena. Osamaksussa tietysti pitää maksaa käsiraha, mutta viimeisen erän voi säätää suuremmaksi ja sillä sovittaa kuukausierän suuruutta.

    Jos on mahdollisuuksia melko korkeaan kuukausierään, voi kymppitonnilla ostaa sadantonnin auton allensa. Kymppitonni vanhasta kaarasta tai rahaa säästöstä. Ja kun sen sadantonnin auton vaihtaa toiseen sadantonnin autoon, onkin jo "säästänyt" alkupääomaa ja väliraha onkin pienempi. Jne.

    Pääkaupunkiseudulla asuvan näkökulmasta tuossa ei liene järkeä, koska hän ei juuri autoa tarvitse kuin sukuloimaan mennessään, jos siis uskaltautuu susirajan ulkopuolelle. Mutta sellainen, joka ajaa pitkää matkaa paljon arvostaa suurempaa, mukavampaa ja turvallisempaa autoa.

    Osamaksun tapauksessa voi helposti vaihtaa auton kesken sopimuksenkin ilman mitään "sakkomaksuja" rahoitusyhtiöltä. Toisaalta voi pitää auton niin kauan kuin haluaa. Osamaksussa ei ole aikarajaa, jolloin auto pitää palauttaa, kuten leasingissä on.

    Ainakin vielä toistaiseksi korkotaso on niin alhaalla, että auton hinta ei juurikaan nouse korkojen takia osamaksukaupassa.

    Koska osamaksu tähtää auton omistusoikeuden siirtymiseen ostajalle, voi ostaja myös tuunata autoaan ihan kuten haluaa. Kun on uudesta autosta kyse, yllättävien kulujen riski on pieni ja takuu on voimassa.

    En oikein keksi syytä, miksi auto kannattaisi liisata yksityisesti. Työsuhdeauton liisaaminen on työnantajan valinta ja siihen vaikuttaa yrityksen politiikka. Leasing on helposti budjetoitava kulu eikä autosta tule ylimääräistä vaivaa yritykselle.

    Jos ajaa vain vähän ja ottaa auton osamaksulla leasingin sijasta, niin auton vaihtoarvo on vähäisten kilometrien takia säilynyt hyvin, joten osamaksuerä+arvonalenemisen vaikutus voi kenties jäädä halvemmaksi kuin leasingvuokra.

    Minusta iso miinus liisauksessa on se, että pitää etukäteen päättää paljonko aikoo ajaa ja kauanko aikoo kyseistä autoa pitää. Pankkilainalla, osamaksulla tai takataskulla maksetun auton hallinta on kokonaan itsellä eikä tarvitse huolehtia kuin auton hinnan+kenties pienen korkolisän hoitamisesta ja muuten autoa saa käyttää ja halutessaan tuunata ihan vapaasti.

      1
  • muokattu 17.06.2021 23:32

    @HybridRules kirjoitti:
    Kun ostaa uuden auton, sen käyttöarvo ei alene ollenkaan niin jyrkästi kuin markkina-arvo. Jos ajaa vuosittain niin vähän, että saa leasingillä mainosten lupaamat edulliset hinnat, niin leasinghankinta voi olla järkevä edellyttäen, että haluaa ajaa koko ajan uudenkarhealla autolla eli vaihtaa n. kolmen vuoden välein.

    Jos kilometrejä kertyy paljon eli yli 30.000km/vuosi, leasingin kuukausierä taitaa olla aika reilusti korkeampi kuin osamaksusopimuksen kuukausierä ja osamaksusopimus on laadittu niin, että velka pienenee enemmän kuin auton arvo alenee. Ainakin tarkoitus on, että auton arvo on koko sopimusajan vähintään velkaa vastaava, koska auto on velan vakuutena. Osamaksussa tietysti pitää maksaa käsiraha, mutta viimeisen erän voi säätää suuremmaksi ja sillä sovittaa kuukausierän suuruutta.

    Jos on mahdollisuuksia melko korkeaan kuukausierään, voi kymppitonnilla ostaa sadantonnin auton allensa. Kymppitonni vanhasta kaarasta tai rahaa säästöstä. Ja kun sen sadantonnin auton vaihtaa toiseen sadantonnin autoon, onkin jo "säästänyt" alkupääomaa ja väliraha onkin pienempi. Jne.

    Pääkaupunkiseudulla asuvan näkökulmasta tuossa ei liene järkeä, koska hän ei juuri autoa tarvitse kuin sukuloimaan mennessään, jos siis uskaltautuu susirajan ulkopuolelle. Mutta sellainen, joka ajaa pitkää matkaa paljon arvostaa suurempaa, mukavampaa ja turvallisempaa autoa.

    Osamaksun tapauksessa voi helposti vaihtaa auton kesken sopimuksenkin ilman mitään "sakkomaksuja" rahoitusyhtiöltä. Toisaalta voi pitää auton niin kauan kuin haluaa. Osamaksussa ei ole aikarajaa, jolloin auto pitää palauttaa, kuten leasingissä on.

    Ainakin vielä toistaiseksi korkotaso on niin alhaalla, että auton hinta ei juurikaan nouse korkojen takia osamaksukaupassa.

    Koska osamaksu tähtää auton omistusoikeuden siirtymiseen ostajalle, voi ostaja myös tuunata autoaan ihan kuten haluaa. Kun on uudesta autosta kyse, yllättävien kulujen riski on pieni ja takuu on voimassa.

    En oikein keksi syytä, miksi auto kannattaisi liisata yksityisesti. Työsuhdeauton liisaaminen on työnantajan valinta ja siihen vaikuttaa yrityksen politiikka. Leasing on helposti budjetoitava kulu eikä autosta tule ylimääräistä vaivaa yritykselle.

    Jos ajaa vain vähän ja ottaa auton osamaksulla leasingin sijasta, niin auton vaihtoarvo on vähäisten kilometrien takia säilynyt hyvin, joten osamaksuerä+arvonalenemisen vaikutus voi kenties jäädä halvemmaksi kuin leasingvuokra.

    Minusta iso miinus liisauksessa on se, että pitää etukäteen päättää paljonko aikoo ajaa ja kauanko aikoo kyseistä autoa pitää. Pankkilainalla, osamaksulla tai takataskulla maksetun auton hallinta on kokonaan itsellä eikä tarvitse huolehtia kuin auton hinnan+kenties pienen korkolisän hoitamisesta ja muuten autoa saa käyttää ja halutessaan tuunata ihan vapaasti.

    Järkevään kuukausierään päästäkseen pitää olla aika iso käsiraha, ja iso viimeinen erä. Ainakin minä olen pettynyt aika usein kun olen katsonut klikkiotsikonomaista tarjousta, ja sitten lukenut sivun alareunasta sen pienellä painetun.50keur autosta maksat 25 000 käsirahan, ja 25000 viimeisen erän, ja siinä välissä selviät 600 eurolla / kk.

    Näkisin myös että juuri nyt auton liisaus on ihan järkevää jäännösarvon riskienhallinnan vuoksi. Toki, liisareita hinnoittelevat ammattilaiset, ja jos he uskaltavat laskea autolle hyvän jälleenmyyntihinnan, niin todennäköisesti minäkin voisin siihen luottaa.

    Mutta tuo linkkaamani itsenäisyyspäivävolkkarin hinta oli minusta sen verran kohdillaan, ettei liisaamalla juurikaan häviä. Ja jos ei kerran häviä, niin miksipä ei liisaisi?

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kun ostaa uuden auton, sen käyttöarvo ei alene ollenkaan niin jyrkästi kuin markkina-arvo. Jos ajaa vuosittain niin vähän, että saa leasingillä mainosten lupaamat edulliset hinnat, niin leasinghankinta voi olla järkevä edellyttäen, että haluaa ajaa koko ajan uudenkarhealla autolla eli vaihtaa n. kolmen vuoden välein.

    Jos kilometrejä kertyy paljon eli yli 30.000km/vuosi, leasingin kuukausierä taitaa olla aika reilusti korkeampi kuin osamaksusopimuksen kuukausierä ja osamaksusopimus on laadittu niin, että velka pienenee enemmän kuin auton arvo alenee. Ainakin tarkoitus on, että auton arvo on koko sopimusajan vähintään velkaa vastaava, koska auto on velan vakuutena. Osamaksussa tietysti pitää maksaa käsiraha, mutta viimeisen erän voi säätää suuremmaksi ja sillä sovittaa kuukausierän suuruutta.

    Jos on mahdollisuuksia melko korkeaan kuukausierään, voi kymppitonnilla ostaa sadantonnin auton allensa. Kymppitonni vanhasta kaarasta tai rahaa säästöstä. Ja kun sen sadantonnin auton vaihtaa toiseen sadantonnin autoon, onkin jo "säästänyt" alkupääomaa ja väliraha onkin pienempi. Jne.

    Pääkaupunkiseudulla asuvan näkökulmasta tuossa ei liene järkeä, koska hän ei juuri autoa tarvitse kuin sukuloimaan mennessään, jos siis uskaltautuu susirajan ulkopuolelle. Mutta sellainen, joka ajaa pitkää matkaa paljon arvostaa suurempaa, mukavampaa ja turvallisempaa autoa.

    Osamaksun tapauksessa voi helposti vaihtaa auton kesken sopimuksenkin ilman mitään "sakkomaksuja" rahoitusyhtiöltä. Toisaalta voi pitää auton niin kauan kuin haluaa. Osamaksussa ei ole aikarajaa, jolloin auto pitää palauttaa, kuten leasingissä on.

    Ainakin vielä toistaiseksi korkotaso on niin alhaalla, että auton hinta ei juurikaan nouse korkojen takia osamaksukaupassa.

    Koska osamaksu tähtää auton omistusoikeuden siirtymiseen ostajalle, voi ostaja myös tuunata autoaan ihan kuten haluaa. Kun on uudesta autosta kyse, yllättävien kulujen riski on pieni ja takuu on voimassa.

    En oikein keksi syytä, miksi auto kannattaisi liisata yksityisesti. Työsuhdeauton liisaaminen on työnantajan valinta ja siihen vaikuttaa yrityksen politiikka. Leasing on helposti budjetoitava kulu eikä autosta tule ylimääräistä vaivaa yritykselle.

    Jos ajaa vain vähän ja ottaa auton osamaksulla leasingin sijasta, niin auton vaihtoarvo on vähäisten kilometrien takia säilynyt hyvin, joten osamaksuerä+arvonalenemisen vaikutus voi kenties jäädä halvemmaksi kuin leasingvuokra.

    Minusta iso miinus liisauksessa on se, että pitää etukäteen päättää paljonko aikoo ajaa ja kauanko aikoo kyseistä autoa pitää. Pankkilainalla, osamaksulla tai takataskulla maksetun auton hallinta on kokonaan itsellä eikä tarvitse huolehtia kuin auton hinnan+kenties pienen korkolisän hoitamisesta ja muuten autoa saa käyttää ja halutessaan tuunata ihan vapaasti.

    Järkevään kuukausierään päästäkseen pitää olla aika iso käsiraha, ja iso viimeinen erä. Ainakin minä olen pettynyt aika usein kun olen katsonut klikkiotsikonomaista tarjousta, ja sitten lukenut sivun alareunasta sen pienellä painetun.50keur autosta maksat 25 000 käsirahan, ja 25000 viimeisen erän, ja siinä välissä selviät 600 eurolla / kk.

    Näkisin myös että juuri nyt auton liisaus on ihan järkevää jäännösarvon riskienhallinnan vuoksi. Toki, liisareita hinnoittelevat ammattilaiset, ja jos he uskaltavat laskea autolle hyvän jälleenmyyntihinnan, niin todennäköisesti minäkin voisin siihen luottaa.

    Mutta tuo linkkaamani itsenäisyyspäivävolkkarin hinta oli minusta sen verran kohdillaan, ettei liisaamalla juurikaan häviä. Ja jos ei kerran häviä, niin miksipä ei liisaisi?

    Niin, miksipä ei? Minä en liisaa siksi, että en halua etukäteen miettiä kauanko aion kyseistä autoa pitää ja kuinka paljon aion sillä ajaa. Jotenkin vierastan ajatusta, että vuokraisin auton parin-kolmen vuoden sopimuksella. En tosin tiedä, millaisilla ehdoilla liisaussopimuksia voi purkaa kesken kauden? Kai niissä jotain sanktioita on, koska rahoitusyhtiö on laskenut saavansa tietyn kuukausitulon ja jäännöspääoman.

    Osamaksusopimuksella 50k€ auton saisi liikkeestä ulos 5k€ käsirahalla ja viimeinen erä voisi olla iso. Onhan liisingautokin vietävä pois sopimuksen jälkeen tai tehtävä uusi sopimus. Riskiä osamaksusopimuksessa on tietysti sitä enemmän, mitä suuremmaksi jättää viimeisen erä. Toisaalta rahoitusyhtiö on mukana arvioimassa, kuinka suuri viimeinen erä voi olla, koska auto on luoton vakuutena.

    Mutta jokaisen on tietysti mietittävä asia omalta kohdaltaan, ei varmaankaan ole yhtä totuutta tässäkään asiassa.

      2
  • Totta - se auto, johon tottuu vuosien varrella, tuntuu paremmalta kuin oikeasti onkaan.

      
  • muokattu 18.06.2021 11:19

    @_Quu kirjoitti:

    Opel 45 000 4 vuotta vanha 27 412. Tuo on erään laskurin mukaa vain arvoalenema, huollot ja muut omistusautonkustannukset tulee lisäksi

    Käy mielummin lukemassa tarjoamia yksityisleasing -myyjiltä. Ehkä ymmärrät mistä minä kirjoitan sen jälkeen, kun olen keskutellut oikeastaan M880:n kanssa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @_Quu kirjoitti:

    Miten niin

    Siten niin, että nuo yksityisleasing-tarjoukset ovat ylimalkaisen seurannan mukaan yleensä olleet minun tarpeeseeni vajaakilsoilla, eli sellaisille jotka ajavat n. 10000km vuodessa. Ei käy minulle sellaiset "hyvät tarjoukset".

    Nordealla ja vaikka patterivolkkarilla on mahdollisuuksia jo! Tosissaan aloitan selvittämään tilannetta vasta kun vaihto tulee ajankohtaisemmaksi.

    Samat havainnot minullakin, ennen viimeisimpiä ihan hyviä tarjouksia. Se hinnat alkaen on tosiaan jollain 10tkm / vuosi määrällä, ja hinta karkaa jos tulee kilsoja. Minullakin tuppasi tulemaan 30tkm / vuosi, joten ne oli äkkiä tosi kalliita.

    Etätöiden ja työpaikanvaihdoksen myötä kilsoja tullee jatkossa huomattavasti vähemmän. Voi jäädä 20tkm:iin nykyisen auton ensimmäinen vuosi. Alle 25tkm kuitenkin.

      
  • muokattu 18.06.2021 12:37

    Minulla on sama suunta vuosittaisten kilsojen kanssa. Ja etätyön lisääntymisen takia myös.

      
  • muokattu 18.06.2021 12:48

    @HybridRules:

    Osamaksusopimuksella 50k€ auton saisi liikkeestä ulos 5k€ käsirahalla ja viimeinen erä voisi olla iso.

    Tarkoitatko tuota esimerkkinä siitä, että ei olisi aiempaa autoa rahoittamaan uutta?

    Riskiä osamaksusopimuksessa on tietysti sitä enemmän, mitä suuremmaksi jättää viimeisen erä.... ei varmaankaan ole yhtä totuutta tässäkään asiassa.

    Ei ole, koska monet laskevat osamaksuhankintansa myös niin, ettei tarvitse maksaa mitään viimeistä erää, oli se iso tai pieni. Siihen vaikuttaa se, kuinka korkealle uuden auton hinnan asettaa, onko autoa vaihdossa ja/tai käsirahan määrä. Siksikin kysyin tuota aluksi.

    Firmaliisareissa firma kertoo missä haarukassa autosi voit valita ja itse sitten sen, valkkaatko tappiin määritellyn auton, vai edullisemman. Tiedät kuitenkin aika yksiselitteisesti paljonko auto maksaa korkeintaan kk:ssa. Muuttujia on käyttöetu ("polttoaineet päälle") vs. täysedun ("all-inclusive") tyyppinen kuluero.

      
  • Minä otan täysin kantaa vain 2-3v uuteen käteisellä vaihtajaan, eli omaan vakiintuneeseen käytäntöön.
    Auton arvo laskee 300>euroa kk + huollot ym.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Samat havainnot minullakin, ennen viimeisimpiä ihan hyviä tarjouksia. Se hinnat alkaen on tosiaan jollain 10tkm / vuosi määrällä, ja hinta karkaa jos tulee kilsoja. Minullakin tuppasi tulemaan 30tkm / vuosi, joten ne oli äkkiä tosi kalliita.

    Tämän Kumppanin ja M880:n havainnon vuoksi olen itsekin päätynyt omaan. Meillä tosin helpottaa sekin, että kolmen vuoden kertakäyttöautoa ei osteta ollenkaan, joten valmiutta ajaa samalla autolla on pidempään kuin liisarifirmat osaavat laskea, eli liisarista tulisi "pakkovaihtoja" turhan usein.

    Jos vielä tekee mieli ajaa uutena kalliilla autolla, sellaisia saa hyvin vähän ajettuina noin puolella uuden hinnasta. Tätä laskelmaa ei voi yleistää, enkä ole edes itse varma teenkö rahallisesti oikein. Saattaisi nimittäin olla myös mahdollisuus lähestulkoon nollata arvon alenema tuomalla joka kesäksi uusi tehtaan takuuvaihdokki Saksasta? Näissä yleensä kuluu noin vuosi ennen kuin Nettiautosta löytyy edes suunnilleen vastaavia samaan hintaan.

    En silti väitä Quun laskevan väärin. Vähän ajettu 2 - 3 vuotias pieni Toyota on juuri sitä, mitä suomalainen auton ostaja keskimäärin autokaupasta hakee.

      
  • muokattu 18.06.2021 14:57

    Juu kyllä olen hyvin tietoinen että saisin kolmella kympillä komean Mersun, sen verran olen Vehon hallisissa aikaa viettänyt. (otetaan tarvittaessa alle) muuten hankala köntys taajamakäytössä.

      
  • muokattu 18.06.2021 15:29

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä tunnistan Karreten huomion, että "kaikki tietävät" Audi-VW-Skoda" kuvion.

    En väitä vastaan. Kerroinkin itsestäni esimerkkinä, joka osoittaa mielikuvien arvaamattomuuden kun positiiviseksi tarkoitettu sanoma saattaa minun korvieni välissä kimmota ennakoimattomaan suuntaan, jopa itseään vastaan.

    Kuinka usein sinulla on aidosti ollut aikeissa Skodan hankinta?

    Skodan en, koska vanhojen pettymysten jälkeen en halua kantaa lisää rahaa pettymyksiä aiheuttaneelle valmistajalle, vaikka ne pettymykset aiheuttaneet mallit jäivätkin historiaan jo viime vuosituhannella. Mutta olen tehnyt kotiläksyt vuosimalleja ja tekniikkapakettien vikasarjoja myöten paljon useammalle autolle kuin olen ostanut. Ainakin BMW E60 ja Citroen C5 on jossain vaiheessa opiskeltu karkealla tasolla.

    Nyt sähköiset voimalinjat pistävät miettimään VAG boikotin pitävyyttä? Pitääkö olla huolissaan?

    Sehän on lähes kuin Quattro

    Minulle mikään muu kuin Quattro ei ole Quattro, ei edes quattro. quattro on minusta hieno ajettava ja niin olisi Quattrokin, mutta minä en vain osaa.

    Minulla on historiasta periytyvä epäilys Skodaa kohtaan.

    Historiasi on liian lyhyt. Skoda oli aikanaan arvostettu merkki, jonka nykyiset mallinimet Superb, Octavia ja Felicia eivät ole uusia, vaan uusiokäytössä. Feliciahan oli alun perin Octavia cabriolet. Tiedän olevani marginaalissa, mutta minä tosiaan voisin luottaa Skodaan ellei siellä olisi liikaa Volkkaria mukana.

    Olin jo siinä määrin alkanut suhtautua psotiivisesti tähän "parhaaseen volkkariin", että tuin tytärtäni farmari Octavian hankinnassa joitakin vuosia sitten. Mutta mitenkäs kävi: kone söi öljyä niin, että sitä joutui tämän tästä lisäämään. Myyjäliike lupasi korjata asian, mutta lupaukseksi jäi. Helmapellit olivat ruostuneet. Ei ollut mikään ikivanha kaara, maksoikin R-Joupilla 15.000,-. Hinnassa tosin taisi sitten olla preemiota jonkin verran.

    Oire on omastakin kokemuksesta tuttu, mutta kukas sen moottorin suunnitteli?

    Kyllä vaan, minulla on mielikuva, joka voi olla väärä ja värittynyt oman kokemuksen kautta.

    Minullakin on omakohtainen kolmeen eri autoon perustuva mielikuva VAG:sta, mutta se ei ole enää ajankohtainen. Oma boikottini on puhtaasti kieltäytymistäni antaa enää yhtään rahojani yritykselle, joka on huijannut jo kolmesti. Pettynyt asiakas asioi jatkossa muualla.

    Skodassa on yksi erittäin hyvin myyntiä tukeva ominaisuus: edullinen hinta. Pirkka-Audi.

    Skodaa ei saa oikeana mekaanisena quattrona, ei tosin kaikkia Audejakaan. Alatyylistä tekstiä lukuunottamatta sanoitus sopii tähän keskusteluun quattroista ja autoihin liittyvistä mielikuvista yllättävänkin hyvin :smile:

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä tunnistan Karreten huomion, että "kaikki tietävät" Audi-VW-Skoda" kuvion.

    En väitä vastaan. Kerroinkin itsestäni esimerkkinä, joka osoittaa mielikuvien arvaamattomuuden kun positiiviseksi tarkoitettu sanoma saattaa minun korvieni välissä kimmota ennakoimattomaan suuntaan, jopa itseään vastaan.

    Kuinka usein sinulla on aidosti ollut aikeissa Skodan hankinta?

    Skodan en, koska vanhojen pettymysten jälkeen en halua kantaa lisää rahaa pettymyksiä aiheuttaneelle valmistajalle, vaikka ne pettymykset aiheuttaneet mallit jäivätkin historiaan jo viime vuosituhannella. Mutta olen tehnyt kotiläksyt vuosimalleja ja tekniikkapakettien vikasarjoja myöten paljon useammalle autolle kuin olen ostanut. Ainakin BMW E60 ja Citroen C5 on jossain vaiheessa opiskeltu karkealla tasolla.

    Nyt sähköiset voimalinjat pistävät miettimään VAG boikotin pitävyyttä? Pitääkö olla huolissaan?

    Sehän on lähes kuin Quattro

    Minulle mikään muu kuin Quattro ei ole Quattro, ei edes quattro. quattro on minusta hieno ajettava ja niin olisi Quattrokin, mutta minä en vain osaa.

    Minulla on historiasta periytyvä epäilys Skodaa kohtaan.

    Historiasi on liian lyhyt. Skoda oli aikanaan arvostettu merkki, jonka nykyiset mallinimet Superb, Octavia ja Felicia eivät ole uusia, vaan uusiokäytössä. Feliciahan oli alun perin Octavia cabriolet. Tiedän olevani marginaalissa, mutta minä tosiaan voisin luottaa Skodaan ellei siellä olisi liikaa Volkkaria mukana.

    Olin jo siinä määrin alkanut suhtautua psotiivisesti tähän "parhaaseen volkkariin", että tuin tytärtäni farmari Octavian hankinnassa joitakin vuosia sitten. Mutta mitenkäs kävi: kone söi öljyä niin, että sitä joutui tämän tästä lisäämään. Myyjäliike lupasi korjata asian, mutta lupaukseksi jäi. Helmapellit olivat ruostuneet. Ei ollut mikään ikivanha kaara, maksoikin R-Joupilla 15.000,-. Hinnassa tosin taisi sitten olla preemiota jonkin verran.

    Oire on omastakin kokemuksesta tuttu, mutta kukas sen moottorin suunnitteli?

    Kyllä vaan, minulla on mielikuva, joka voi olla väärä ja värittynyt oman kokemuksen kautta.

    Minullakin on omakohtainen kolmeen eri autoon perustuva mielikuva VAG:sta, mutta se ei ole enää ajankohtainen. Oma boikottini on puhtaasti kieltäytymistäni antaa enää yhtään rahojani yritykselle, joka on huijannut jo kolmesti. Pettynyt asiakas asioi jatkossa muualla.

    Skodassa on yksi erittäin hyvin myyntiä tukeva ominaisuus: edullinen hinta. Pirkka-Audi.

    Skodaa ei saa oikeana mekaanisena quattrona, ei tosin kaikkia Audejakaan. Alatyylistä tekstiä lukuunottamatta sanoitus sopii tähän keskusteluun quattroista ja autoihin liittyvistä mielikuvista yllättävänkin hyvin :smile:

    No, kaikkea sitä tuubista löytyy😊

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules:

    Osamaksusopimuksella 50k€ auton saisi liikkeestä ulos 5k€ käsirahalla ja viimeinen erä voisi olla iso.

    Tarkoitatko tuota esimerkkinä siitä, että ei olisi aiempaa autoa rahoittamaan uutta?

    Riskiä osamaksusopimuksessa on tietysti sitä enemmän, mitä suuremmaksi jättää viimeisen erä.... ei varmaankaan ole yhtä totuutta tässäkään asiassa.

    Ei ole, koska monet laskevat osamaksuhankintansa myös niin, ettei tarvitse maksaa mitään viimeistä erää, oli se iso tai pieni. Siihen vaikuttaa se, kuinka korkealle uuden auton hinnan asettaa, onko autoa vaihdossa ja/tai käsirahan määrä. Siksikin kysyin tuota aluksi.

    Firmaliisareissa firma kertoo missä haarukassa autosi voit valita ja itse sitten sen, valkkaatko tappiin määritellyn auton, vai edullisemman. Tiedät kuitenkin aika yksiselitteisesti paljonko auto maksaa korkeintaan kk:ssa. Muuttujia on käyttöetu ("polttoaineet päälle") vs. täysedun ("all-inclusive") tyyppinen kuluero.

    joo, ajattelin uuden hankintaa ilman vaihtoautoa, koska eihän liisauksessakaan voi vaihtaria antaa väliin.

    Periaatteessa yksityisliisarissa kuluttaja maksaa pois auton arvonalenemaa ja korkoa rahoitusyhtiölle ja liisauskauden loputtua rahoitusyhtiölle jää auto, jonka hinnasta on enimmät "preemiot" kuorittu pois ja kuluttaja on valmiina maksamaan seuraavan auton arvonaleneman leasing-yhtiölle. Osamaksukaupassa kuluttaja voi kuukausierien loputtua joko rahoittaa uudelleen sen viimeisen suuremman erä, maksaa suuremman erän kerralla pois tai vaihtaa auton kokonaan toiseen (ei edes tarvitse vaihtaa uuteen). Jos osamaksu oli laskettu oikein, vanhasta autosta voi saada vähän suuremman hyvityksen kuin se viimeinen erä tai voi joutua maksamaan vähän lisää vanhan auton mukana uuden osamaksun alussa. Ei ole sidoksissa etukäteen määrättyyn hetkeen, milloin auto pitää vaihtaa ja saa ajaa niin paljon kuin haluaa, mutta tietysti auton vaihtoarvo pienenee kilometrien lisääntyessä.

    Yksityisliisingissä on hyvänä puolena vain se, että kuukausikustannus auton pääomakulusta on tarkasti tiedossa koko ajan.

      1
  • Minulla loppui kuukausierien maksu, ja ainoa syy vaihtaa nyt olisi vaihtelun kaipuu, tai muutos käyttötarpeissa.

    Arvon alenema on sellainen vekkuli juttu että mikäli vaihtohyvitys on 50%, niin auton auton käyttöiästä on nyt käytetty vasta 20%, ja varustelu vastaa sitä mitä uutenakin myydään. Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Vuokrattuna eli leasingilla olisin nyt joko ilman autoa, tai maksaisin taas kuukausieriä.

      1
  • @Karrette kirjoitti:
    vaihtohyvitys on 50%, niin auton auton käyttöiästä on nyt käytetty vasta 20%, ja varustelu vastaa sitä mitä uutenakin myydään. Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Tähän perustuu minunkin valintani ostaa niitä 2 - 3 vuotta käytettyjä ja ajaa niillä pitkään. Niiden tuonti ulkomailta taas perustuu siihen että Nettiautosta ei löydy valitsemiamme värejä ja varusteita oikealla tuotantoviikolla valmistettuna.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Vuokrattuna eli leasingilla olisin nyt joko ilman autoa, tai maksaisin taas kuukausieriä.

    Tavallaan maksatkin, joka kuukausi autosi arvonaleneman verran, sitä sinä olet maksanut koko ajan osamaksuillakin.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Kerro joku vertailu suomi vastaan ruotsi hinnoista, suomeen tuotuna lisätään autovero + rahti ym. ja mitä ruotsissa hyvitetään suomalaisen vaihtoautosta?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    vaihtohyvitys on 50%, niin auton auton käyttöiästä on nyt käytetty vasta 20%, ja varustelu vastaa sitä mitä uutenakin myydään. Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Tähän perustuu minunkin valintani ostaa niitä 2 - 3 vuotta käytettyjä ja ajaa niillä pitkään. Niiden tuonti ulkomailta taas perustuu siihen että Nettiautosta ei löydy valitsemiamme värejä ja varusteita oikealla tuotantoviikolla valmistettuna.

    Otsikosta sivuun menee tämä kysymys, mutta mistä saat tietää auton tuotantoviikon? Yritin kerran selvittää, milloin tarkalleen Teslani on valmistettu, mutta ei VIN-numeron perusteella löydy ainakaan Teslassa tarkkaa tuotantoaikaa. Löytyy vain vuosimalli ja sehän on joillain autoilla eri käsite kuin valmistusvuosi. Esim. Volvo alkaa myydä seuraavan vuoden mallia jo edellisenä keväänä. Hommattuani Model X:n jäin kerran miettimään, kauanko se on mahtanut olla maassa. Minähän sain sen ajoon tiistaina, kun varasin sen netissä kesäkuun viimeisenä torstaina tai perjantaina. Mietin, että olikohan se ollut maassa jo pidempään ja yritin selvittää tarkemman valmistusajan, mutta en onnistunut. Sittemmin olen ymmärtänyt, että satuin vain oikeaan paikkaan oikeaan aikaa. Vuoden toinen neljännes oli päättymässä ja Tesla teki loppukiriä neljänneksen myynnissä ja muutamia autoja tuli hetkeksi myyntiin. Minulla oli kolme vaihtoehtoista X:ää valittavana ja parin päivän kuluttua ne kaikki oli myyty. Minua on aina nyppinyt uuden auton hankinnassa pitkä odotusaika. Tesla on tuonut "all-inclusive"-periaatteella autoja Suomeen eikä varusteluun ollut tarve lisätä mitään. Nopea toimitus vaati nopean päätöksen ja jouduin hetkeksi "kahden auton loukkuun".

    Mistä löytäisin auton valmistusviikko-tiedon?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    vaihtohyvitys on 50%, niin auton auton käyttöiästä on nyt käytetty vasta 20%, ja varustelu vastaa sitä mitä uutenakin myydään. Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Tähän perustuu minunkin valintani ostaa niitä 2 - 3 vuotta käytettyjä ja ajaa niillä pitkään. Niiden tuonti ulkomailta taas perustuu siihen että Nettiautosta ei löydy valitsemiamme värejä ja varusteita oikealla tuotantoviikolla valmistettuna.

    Otsikosta sivuun menee tämä kysymys, mutta mistä saat tietää auton tuotantoviikon? Yritin kerran selvittää, milloin tarkalleen Teslani on valmistettu, mutta ei VIN-numeron perusteella löydy ainakaan Teslassa tarkkaa tuotantoaikaa. Löytyy vain vuosimalli ja sehän on joillain autoilla eri käsite kuin valmistusvuosi. Esim. Volvo alkaa myydä seuraavan vuoden mallia jo edellisenä keväänä. Hommattuani Model X:n jäin kerran miettimään, kauanko se on mahtanut olla maassa. Minähän sain sen ajoon tiistaina, kun varasin sen netissä kesäkuun viimeisenä torstaina tai perjantaina. Mietin, että olikohan se ollut maassa jo pidempään ja yritin selvittää tarkemman valmistusajan, mutta en onnistunut. Sittemmin olen ymmärtänyt, että satuin vain oikeaan paikkaan oikeaan aikaa. Vuoden toinen neljännes oli päättymässä ja Tesla teki loppukiriä neljänneksen myynnissä ja muutamia autoja tuli hetkeksi myyntiin. Minulla oli kolme vaihtoehtoista X:ää valittavana ja parin päivän kuluttua ne kaikki oli myyty. Minua on aina nyppinyt uuden auton hankinnassa pitkä odotusaika. Tesla on tuonut "all-inclusive"-periaatteella autoja Suomeen eikä varusteluun ollut tarve lisätä mitään. Nopea toimitus vaati nopean päätöksen ja jouduin hetkeksi "kahden auton loukkuun".

    Mistä löytäisin auton valmistusviikko-tiedon?

    Valmistusvuosi tarkoittaa nimensä mukaisesti vuotta, jolloin auto on valmistettu. Vuosimallin saa selville auton VIN-koodista eli valmistenumerosta. Tarkkaa valmistusajankohtaa olennaisempi tieto kuluttajalle on auton käyttöönottovuosi. Se tarkoittaa vuotta, jolloin auto rekisteröidään ensimmäisen kerran käyttöön.

    HR tuo vaatii varmasti salapoliisityötä jos haluaa saada selville auton valmistuspäivämäärän. Mikä tuosta tiedosta tekee tärkeän että se pitää saada selville? Autoalan käytäntönähän on että syksyisin ryhdytään valmistamaan seuraavan vuoden vuosimallisia autoja. Syksystä 2020 lähtien valmistetaan vuoden 2021 autoja.

      
  • muokattu 19.06.2021 12:41

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    vaihtohyvitys on 50%, niin auton auton käyttöiästä on nyt käytetty vasta 20%, ja varustelu vastaa sitä mitä uutenakin myydään. Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Tähän perustuu minunkin valintani ostaa niitä 2 - 3 vuotta käytettyjä ja ajaa niillä pitkään. Niiden tuonti ulkomailta taas perustuu siihen että Nettiautosta ei löydy valitsemiamme värejä ja varusteita oikealla tuotantoviikolla valmistettuna.

    Otsikosta sivuun menee tämä kysymys, mutta mistä saat tietää auton tuotantoviikon? Yritin kerran selvittää, milloin tarkalleen Teslani on valmistettu, mutta ei VIN-numeron perusteella löydy ainakaan Teslassa tarkkaa tuotantoaikaa. Löytyy vain vuosimalli ja sehän on joillain autoilla eri käsite kuin valmistusvuosi. Esim. Volvo alkaa myydä seuraavan vuoden mallia jo edellisenä keväänä. Hommattuani Model X:n jäin kerran miettimään, kauanko se on mahtanut olla maassa. Minähän sain sen ajoon tiistaina, kun varasin sen netissä kesäkuun viimeisenä torstaina tai perjantaina. Mietin, että olikohan se ollut maassa jo pidempään ja yritin selvittää tarkemman valmistusajan, mutta en onnistunut. Sittemmin olen ymmärtänyt, että satuin vain oikeaan paikkaan oikeaan aikaa. Vuoden toinen neljännes oli päättymässä ja Tesla teki loppukiriä neljänneksen myynnissä ja muutamia autoja tuli hetkeksi myyntiin. Minulla oli kolme vaihtoehtoista X:ää valittavana ja parin päivän kuluttua ne kaikki oli myyty. Minua on aina nyppinyt uuden auton hankinnassa pitkä odotusaika. Tesla on tuonut "all-inclusive"-periaatteella autoja Suomeen eikä varusteluun ollut tarve lisätä mitään. Nopea toimitus vaati nopean päätöksen ja jouduin hetkeksi "kahden auton loukkuun".

    Mistä löytäisin auton valmistusviikko-tiedon?

    Valmistusvuosi tarkoittaa nimensä mukaisesti vuotta, jolloin auto on valmistettu. Vuosimallin saa selville auton VIN-koodista eli valmistenumerosta. Tarkkaa valmistusajankohtaa olennaisempi tieto kuluttajalle on auton käyttöönottovuosi. Se tarkoittaa vuotta, jolloin auto rekisteröidään ensimmäisen kerran käyttöön.

    HR tuo vaatii varmasti salapoliisityötä jos haluaa saada selville auton valmistuspäivämäärän. Mikä tuosta tiedosta tekee tärkeän että se pitää saada selville? Autoalan käytäntönähän on että syksyisin ryhdytään valmistamaan seuraavan vuoden vuosimallisia autoja. Syksystä 2020 lähtien valmistetaan vuoden 2021 autoja.

    Ei se tieto ole tärkeä, mutta kerran yritin löytää tiedon, milloin auto on valmistettu, enkä löytänyt. Ja kun GLE kertoi ottavansa tuotantoviikot huomioon autoa ostaessaan, niin kiinnostuin, että mistä ne saa selville. Teslaa hommatessa en tiennyt, että tänne tulevien Teslojen loppukokoonpano tehdään Euroopassa. Valmistusviikkoa etsiessä mietiskelin muuten vaan, että kauankohan auto on tehnyt matkaa Kaliforniasta Suomeen. Minulla nyt oleva Tesla tuli Kaivokselaan rekan kyydissä saman päivän iltana, kun olin käynyt koeajolla esittelyautolla. Varasin sen seuraavana aamuna ja se rekisteröitiin viikonlopun jälkeen maanantaina. Kiinnostaisi vain tietää, milloin se on valmistunut tehtaalla. Ja vähän hämmästyin, kun huomasin, ettei VIN-numerosta selviäkään valmistusajankohta.

    Edit: tai siis S ja X-mallien kokoonpano tehtiin Euroopassa. Se tehdas suljettiin tai ollaan juuri sulkemassa. Ehkä Giga Berliini tekee jatkossa loppukokoonpanon S&X-malleihin?

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Tämä yhtälö on yksi syy miksi Ruotsista tuodaan käytettyjä autoja Suomeen, uudet ovat kalliita ja vaihtotappio on euromääräisesti suuri.

    Kerro joku vertailu suomi vastaan ruotsi hinnoista, suomeen tuotuna lisätään autovero + rahti ym. ja mitä ruotsissa hyvitetään suomalaisen vaihtoautosta?

    Kamuxissa oli esimerkkinä yksi Ruotsintuonti myynnissä. Siinä oli parempi varustelutaso, ja kymmeniätuhansia vähemmän mittarissa. Sama hintataso kuin Suomiautoissa, eli samalle rahalla enemmän vastinetta..

    Ideana on se että Suomi-autossa on uutena paljon enemmän autoveroa kuin muutaman vuoden ikäsessä käytetyssä, jolloin käytettynä ostettua ei mätkäistä uuden auton verolla (kateusvero on sidottu auton arvoon, ei CO2-verona missä x grammaa maksaisi aina y euroa.).

    Ruotsalaisen auton arvonalenema alkaa tasosta autovero 1% (Ruotsin alv on 25%, Suomessa 24%).

    Vaihtoauto Ruotsiin on automyyjien kannalta hieno juttu, kartellimainen tapa toimia on suojassa EU:ssa. Vaikka autoveron saa takaisin rajalla jos vientiauto on alle 10 -vuotias, niin miksi ruotsalainen haluaisi itselleen käytetyn Suomi-auton?

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Kamuxissa oli esimerkkinä yksi Ruotsintuonti myynnissä. Siinä oli parempi varustelutaso, ja kymmeniätuhansia vähemmän mittarissa. Sama hintataso kuin Suomiautoissa, eli samalle rahalla enemmän vastinetta..

    Hyrylän ja vantaa autotuojien tantereet on täynnä tuontiautoja, niiden edullisuudesta vertaan suomi autoon voi olla eri mieltä.

      
  • Ainakin mun auto kertoo valmistuspäivänsä, jos vain osaa kysyä (eli piilovalikosta).

      1
  • @FARwd kirjoitti:
    Ainakin mun auto kertoo valmistuspäivänsä, jos vain osaa kysyä (eli piilovalikosta).

    BMW:llä maahantuoja tarjoaa palvelun josta näkee VIN-koodin 7:llä viimeisellä vakiovarusteet, lisävarusteet, moottoriversion, tuotantopäivän, vaihteiston, värikoodin ja mahdolliset individual tilaukset yms.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit