Toyota RAV 2.5 2019-2020

10 kommenttia

Koskeekohan tämä uutinen Suomessa tarjolla olevia Toyota RAV4 (hybrid) malleja?

"The recall covers models with Toyota's 2.5-liter four-cylinder engine and include the 2020 Camry, Camry hybrid, Avalon hybrid, 2019 and 2020 RAV4 and RAV4 hybrid, and the 2020 Lexus ES300H. In total, 44,191 vehicles are covered by the recall, the majority of which (36,920) are 2019 and 2020 RAV4 crossovers. All the vehicles were built between September and December 2019. The issue came about when a water flow meter that regulates the casting of engines failed, leading to some engines not cooling properly."

https://www.caranddriver.com/news/a30997060/2020-toyota-recall-camry-avalon-rav4-engine-cracks/

"As recently as February 2020, Toyota issued a recall for 2019-2020 RAV4 and RAV4 Hybrid models equipped with the 2.5-liter engines because they were leaking coolant. Toyota determined that the porosity in the engine castings were prone to cracking, leading to coolant leaking in the interior and exterior."

  
  • muokattu 15.07.2021 15:07

    Eikös tällaisista tuppaa tulemaan yleisesti kaikilla merkeillä se kutsu postissa/meilissä tms? Tai hoidetaan seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä. Joskus näkyy medioissakin juttua "uutisina". Jos siis aihetta takaisinkutsulle.

      
  • muokattu 15.07.2021 18:19

    @Volles kirjoitti:
    Koskeekohan tämä uutinen Suomessa tarjolla olevia Toyota RAV4 (hybrid) malleja?

    Korjauskutsuja on useampaa sorttia ja niitä käsitellään vakavuuden mukaan.

    Mahdollisesti turvallisuuteen tai vaikkapa päästöjen kautta tyyppihyväksyntäkelpoisuuteen vaikuttavat korjaukset ilmoitetaan trafin palveluun, josta näkee hyvin karkealla tasolla mille malleille on tarjolla mitäkin.

    Näiden lisäksi on lievempiä ongelmia, joista voi tulla tilanteen mukaan joko korjauskutsu tai ne korjataan huollon yhteydessä tarvittaessa silloin kun ongelma on muuttunut akuutiksi.

    En tiedä yhtään kuinka paljon Toyota avaa tunnistus- ja takaisinkutsuprosessejaan asiakkaille, mutta joidenkin merkkien osalta käyttäjillä on pääsy valmistajan tietokantaan, josta voi tarkistaa VIN-koodilla onko omaan autoon tarjolla mitään päivityksiä. Ellei Toyota päästä omistajaa itse selaamaan tarjolla olevia korjausaktioita, niin merkkiliikkeen ainakin pitää päästä. Huollon on pakko tietää tällaiset asiat, koska ne perustuvat siihen että haavoittuvuuden sisältävä sarja VIN-koodeja on tehtaan tiedossa. Korjauskierrosta tehtäessä se korjaus on jo suunniteltu ja siitä pitää olla työohjeet korjaamoiden avuksi.

    Jos hakuja pääsee tekemään itse, pitää olla erittäin tarkkana, että tulkitsee varmasti oikein oman autonsa kuulumisen puhtaaseen tai vialliseen numeroavaruuteen. Eri tehtaista tulevat alustanumerot eivät ole läheskään välttämättä missään synkassa, joten samankin vuoden aikana valmistuneista etenkin eri korimallin autoista pienempi numero saattaa olla valmistunut suurempaa numeroa myöhemmin.

    Ellet pääse itse katsomaan web-palvelusta, merkkihuollossa tämä selviää.

      
  • Ai niin, ongelma kuulostaa johtavan moottorin vaihtoon, koska se on moottorilohkon valussa.

      
  • Katos vaan! Eiköhän Toyota huutele asiakkaiden perään? :wink:

      
  • "Eiköhän"?

    No huuteleeko vai ei? Jos huutelee, niin millaisissa tapauksissa? Huuteleeko tässä tapauksessa ja jos, niin milloin? Mistä omistaja tietää, onko oma auto korjauslistalla?

      
  • muokattu 16.07.2021 16:20

    @740 GLE kirjoitti:

    No huuteleeko vai ei?

    Se jää nähtäväksi. En tiedä sen paremmin kuin sinäkään, mutta aina voi spekuloida vai mitä?

    Jos huutelee, niin millaisissa tapauksissa?

    Jos katsonee aiheelliseksi huudella, niin vaikkapa tällaisissa?

    Huuteleeko tässä tapauksessa ja jos, niin milloin?

    Mahdollisesti Toyota ilmoittaa, en tunne käytäntöjään. Tapauksesta riippuen niitä kampanjoita on automerkeillä erilaisia. Eri reittiä noista nyt yleensä tulee omistajalle tietoa. Joskus kait kutsumalla kutsutaan (ihan vaikka paperipostilla), joskus hoidetaan huollon yhteydessä.

    Sitten kun aika on koittaakseen. Ei meistä kumpikaan istu päättämässä asiasta, tai siitä miten ilmoitetaan sen kummemmin.

    Jutussa mainittiin näin: "The recall covers models with Toyota's..." Varmaan jossakin päin Toyota huutelee, sitähän se "recall" tarkoittaa, vai oletko kenties eri mieltä?

    Mistä omistaja tietää, onko oma auto korjauslistalla?

    Lieneekö Suomi poikkeus, jos täällä on samoja malleja myyty?

    Hyvä vinkki saattaa olla tässä:
    " 2.5-liter four-cylinder engine and include the 2020 Camry, Camry hybrid, Avalon hybrid, 2019 and 2020 RAV4 and RAV4 hybrid, and the 2020 Lexus ES300H. In total, 44,191 vehicles are covered by the recall, the majority of which (36,920) are 2019 and 2020 RAV4 crossovers. All the vehicles were built between September and December 2019"

    En osaa sanoa miten takaisinkutsukäytännöt vaihtelevat automerkeittäin. Emmekä me tiedä kuinka aktiivisesti kuluttajatkaan seuraa kamppiksia, kuten vaikkapa sinä. Aiempia takaisinkutsuja muistan lukeneeni myös Toyotasta "uutisinakin", jotakin turvalaitetta koski silloin. Asian vakavuus, tai hoitamatta potentiaali vaikutus ratkaissee kulloinkin.

    Jos oma veikkauksesi pitää paikkansa kutsun laadusta, niin ei ole halpaa touhua ainakaan.

      
  • Käsitykseni ja kokemukseni mukaan Toyota pitää huolen että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Ainakin itse (ja myös vaimoni) Toyota Tammer-Auton asiakkaana olen ollut erittäin tyytyväinen palveluihin. Joten jos korjaukselle tarvetta, niin eiköhän takaisinkutsu tule.

      
  • @Rapro kirjoitti:
    Käsitykseni ja kokemukseni mukaan Toyota pitää huolen että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Ainakin itse (ja myös vaimoni) Toyota Tammer-Auton asiakkaana olen ollut erittäin tyytyväinen palveluihin. Joten jos korjaukselle tarvetta, niin eiköhän takaisinkutsu tule.

    Lähipiirin 13-14 vuotta vanhalle ja melkein puoli miljoonaa ajetulle Aurikselle tuli kutsu ihan paperipostitse.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Rapro kirjoitti:
    Käsitykseni ja kokemukseni mukaan Toyota pitää huolen että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Ainakin itse (ja myös vaimoni) Toyota Tammer-Auton asiakkaana olen ollut erittäin tyytyväinen palveluihin. Joten jos korjaukselle tarvetta, niin eiköhän takaisinkutsu tule.

    Lähipiirin 13-14 vuotta vanhalle ja melkein puoli miljoonaa ajetulle Aurikselle tuli kutsu ihan paperipostitse.

    Pojan 330000 ajetulle 2004 vm. Raville samoin.

      
  • Kaverin -02 malliseen Corollaan vaihdettiin molemmat airbagit ilmaiseksi toissa vuonna. Toki tuo on sellainen takaisinkutsu joka varmaan oli pakko korjata, mutta yleisesti toyota pitää todella hyvää huolta asiakkaistaan jälkimarkkinoinnissa. En tosin ole varma, että oliko noissa kyse takatan bageista, vai joku muu, sillä määräaikaishuollossa vain sanottiin, että vaihdoimme molemmat etubagit ja mitään erillistä takaisinkutsua näistä ei ikinä tullut.

    Olihan 2.2 d4d dieseleissäkin jatkettu takuu 10v/200tkm asti, eli jos kansi meni tuona aikana, sai uuden moottorin ilmaiseksi. Kuvitteleeko joku, että esim volkkari toimisi tällä tavalla :D

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit