Suomi vastaan Kongo ja kobolti

4 kommenttia
muokattu 29.07.2021 20:00

Mitenkäs se on sen liuosmenetelmän kanssa. Kun kallioperä avataan jotta erikoismetallit saadaan esille. Avattu kallioperä huuhtoutuu loputtomasti senkin jälkeen kun kaivannaiset on etsitty "kannattavuuteen" saakka. Onko Talvivaaran menetelmä ainoa mahdollinen, eli vesimassat johdetaan purkuputkella lähimpään mereen ja matkalla moni vesistö pilaantuu kun tapahtuu kaikenlaista "odottamatonta"
Näitä varauksia on melkoinen määrä ja kaikki luvitetaan mainostamalla että saadaan työpaikkoja.

  
  • Ympäristön pilaamiselle saadaan luvat poliittisilla päätöksillä. Vesivoimalla on pilattu kalavedet ja nekin on luvitettu poliittisilla päätöksillä. Ilmastonmuutoksesta puhuvat kaikki mutta kuka puhuisi ympärisyömme pilaamisesta tai vaihtoehtoisesti sen suojelemisesta.

      
  • .> @tracktest kirjoitti:

    Ympäristön pilaamiselle saadaan luvat poliittisilla päätöksillä. Vesivoimalla on pilattu kalavedet ja nekin on luvitettu poliittisilla päätöksillä. Ilmastonmuutoksesta puhuvat kaikki mutta kuka puhuisi ympärisyömme pilaamisesta tai vaihtoehtoisesti sen suojelemisesta.

    Täysin samaa mieltä kanssasi. Vaikka nyt ilmastonmuutos on globaalisti tapetilla, niin paikalliset ympäristötuhot pitää myös saada vähenemään.

    Toivottavasti ainakin raakaöljyn jalostuksesta päästään pian eroon. Ilmeisten öljyvahinkojen yms lisäksi esimerkiksi kobolttia käytetään rikin poistoon. Sähköautojen akuissahan metallit säilyvät kierrätettävässä muodossa eivätkä mene hukkaan.

    Tuulivoimaa on syytä saada merkittävästi lisää, ja vesistöistä purkaa turhat padot. Tuulivoimaloiden lavat ovat pitkälti kierrätyskelvottomia, mutta onneksi myös myrkyttömiä joten niitä voi käyttää esimerkiksi täyteaineena maanrakennuksessa.

    Pienhiukkaset aiheuttavat THLn mukaan pelkästään Suomessa 1800 ennenaikaista kuolemaa vuosittain.

    Positiivista on että sekä nämä paikalliset "muut ympäristön turmelemiset" ja co2-päästöt hoituvat monesti samalla kertaa. Ja kun ympäristöasiat ovat tapetilla on esimerkiksi autovalmistajille maineriski turmella ympäristöä kohtuuttomasti millään tavalla.

      2
  • @M880 kirjoitti:
    .> @tracktest kirjoitti:

    Ympäristön pilaamiselle saadaan luvat poliittisilla päätöksillä. Vesivoimalla on pilattu kalavedet ja nekin on luvitettu poliittisilla päätöksillä. Ilmastonmuutoksesta puhuvat kaikki mutta kuka puhuisi ympärisyömme pilaamisesta tai vaihtoehtoisesti sen suojelemisesta.

    Toivottavasti ainakin raakaöljyn jalostuksesta päästään pian eroon. Ilmeisten öljyvahinkojen yms lisäksi esimerkiksi kobolttia käytetään rikin poistoon. Sähköautojen akuissahan metallit säilyvät kierrätettävässä muodossa eivätkä mene hukkaan.

    Tuulivoimaa on syytä saada merkittävästi lisää, ja vesistöistä purkaa turhat padot. Tuulivoimaloiden lavat ovat pitkälti kierrätyskelvottomia, mutta onneksi myös myrkyttömiä joten niitä voi käyttää esimerkiksi täyteaineena maanrakennuksessa.

    >

    Koboltti kiertää oikein hyvin tuossa öljynjalostusprosessissa. Tuulivoima vaatii rinnalleen valtavasti säätövoimaa. Jos ei haluta käyttää fossiilisia tuon säätövoiman tekemiseen, niin vesivoima on yksi harvoja mahdollisia tapoja tuottaa tuota säätövoimaa. Ennen kuin on joku järkevä tapa säilöä tuulivoimaa, niin vesivoimaa ei oikein voi purkaa, vaikka tuulivoimaa rakennettaisiin kuinka paljon.

      
  • Toivottavasti kaikki kobolttikaivoksia harkitsevat tahot ovat huomanneet, että ainakin sähköautoteollisuus on kovaa vauhtia luopumassa sen käytöstä. Tesla on jo joku aika sitten ottanut käyttöön koboltittoman LFP-kemian ja VW seuraa perässä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit