Hybridien akkutestit

4 kommenttia

Miksiköhän merkkihuolto ei kerro asiakkaalle jäljellä olevaa akkutehoa? 10 v takuu kuitenkin edellyttää mittausta vuosittain esim. Lexus. Asiakkaan maksaessa.

  
  • muokattu 19.08.2021 14:08

    En tiedä - mulla se on vähintään 42 heppaa nyt ja uskoakseni 10 vuodenkin päästä.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    En tiedä - mulla se on vähintään 42 heppaa nyt ja uskoakseni 10 vuodenkin päästä.

    Koska kysyjä on uusi, niin täsmennetään että varmasti kiloWattitunteja kysytään, eli kauanko ne 42 hevosta jaksavat juosta ennen kuin uupuvat. Että miten paljon range eli toimintamatka lyhenee alkuperäisestä.

    Tämä sama kysymys on tärkeä kannattavuuden kannalta, eli jos akut joutuu vaihtamaan 11 vuoden ikäiseen autoon, niin paljonko se maksaa verrattuna auton senhetkiseen lunastus- / vaihtoarvoon.

      1
  • muokattu 19.08.2021 16:09

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    En tiedä - mulla se on vähintään 42 heppaa nyt ja uskoakseni 10 vuodenkin päästä.

    Koska kysyjä on uusi, niin täsmennetään että varmasti kiloWattitunteja kysytään, eli kauanko ne 42 hevosta jaksavat juosta ennen kuin uupuvat. Että miten paljon range eli toimintamatka lyhenee alkuperäisestä.

    Tämä sama kysymys on tärkeä kannattavuuden kannalta, eli jos akut joutuu vaihtamaan 11 vuoden ikäiseen autoon, niin paljonko se maksaa verrattuna auton senhetkiseen lunastus- / vaihtoarvoon.

    Range näyttää olevan 1200 km tällä hetkellä - tuskin se siitä hupenee 10 vuoden päästäkään. Akun hinta näytti netissä olevan omaan malliin 1450,-.

    Mulla kilowattitunteja on 1,6, joista auto käyttää maksimissaan 0,7 kWh:n kaistaa (jos samanlaisella voimalinjalla, mutta erilaisella korilla oleva tieto pitää paikkaansa). Koska tuo 0,7 kWh:kaan ei ole oikeastaan koskaan täynnä, niin voidaan arvioida että tuolle 42 hepalle eli noin 30 kW:lle on käytössä max 0,5 kWh, niin siitä voidaan laskea 0,5kWh/30kW = 0,017h = 1 min juoksuaikaa 42 hepalle. Pelkällä sähköllä tuota 0,5 kWh:ta pienemmällä määrällä tasamaalla näyttää pääsevän noin 4 km 50-60 vauhtia tai siihen saakka kun painaa suunnilleen enintään 2 senttiä kaasua. (Vrt: sama kuin 50 kWh:n akulla varustetulla virtaviivaisella ja kevyellä sähköautolla pääsisi hyvin hitaalla ajonopeudella kiihdyttelemättä noin 400 km.) Ilmeisesti akun pitää hiipua todella paljon ennen kuin mitään muutosta suorituskyky/kulutusarvoissa on mitattavissa.

    Joo, tosiaan huollossa saa aina sen "akkusertifikaatin" mikä kertoo vain sen että takuu on voimassa (Ed. huolto maksoi 220,-) Akku lienee suunniteltu kestämään koko auton käyttöikä kuumissakin maissa, joissa kuumuus rasittaa akkua enemmän kuin Suomen kylmähkö ilmasto.

      
  • Jos on yhtään Pelle Pelottoman vikaa, homman voi tehdä myös itse.

    Täällä ohjeet: https://www.clublexus.com/forums/hybrid-technology/745337-how-to-test-the-hybrid-battery.html

    Lyhyesti:
    1) Hanki netistä diagnostiikkakaapeli noin 50 taalalla (https://www.amazon.com/Toyota-Techstream/s?k=Toyota+Techstream) ja asenna mukana tuleva Techstream softa PC-läppärille.
    2) Kytke piuha läppärin ja auton väliin ja tutki lukemat. Samalla saat kaikkea muutakin jännää selville.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit