Auto ja nopeus

20 kommenttia

Oletteko huomanneet, että pienempi auto ja pienempi tie sitä kovempaa ajetaan. Sitten kun ollaan moottoritiellä ajetaan vasemmalla kaistalla tien tukkeena.

  
  • Ei olla.

      2
  • Minä ajan pienellä autolla, ja isot autot on useimmiten tientukkeena.

      
  • Pahiten matkaani ikinä hidastaneen henkilöauton takaluukussa luki P100D.

      
  • muokattu 30.08.2021 22:19

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pahiten matkaani ikinä hidastaneen henkilöauton takaluukussa luki P100D.

    Minulla taas 309, vaikka ajoin sitä itse.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Pahiten matkaani ikinä hidastaneen henkilöauton takaluukussa luki P100D.

    Minulla taas 309, vaikka ajoin sitä itse.

    No joo, taisin minäkin aiheetta syyttää P100D:tä, joka ajoi mutkatietä edelläni, ilmeisesti sähköpulassa, taloudellisuuden maksimoiden. Oikeasti eniten matkaani hidastaneen auton takaluukussa luki 99, joka kerran -17 asteisessa lumipyryssä päätti kulkea vain kilometrin pari kerrallaan kaasuttimen jäätyessä. Kaasutin suli aina muutaman minuutin pysähdyksen aikana.

      
  • Luulin, että P100 oli Sierrasta tehdyn avolavan dieselversio.

      1
  • Pienempi auto? Jaa, no mikä on sitten kirjoittajan "Lukija71175" mielestä keskikokoinen tai iso auto?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Luulin, että P100 oli Sierrasta tehdyn avolavan dieselversio.

    Se oli Tesla ja mieleen se jäi sen takia, ettei hidas matkanteko taatusti johtunut vähäisistä voimavaroista.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Luulin, että P100 oli Sierrasta tehdyn avolavan dieselversio.

    Kiitos! Luulin tuntevani autot, mutta tätä mallinimeä en tiennyt. Nettiautossa näyttäisi olevan myynnissäkin tällainen P100 D

    https://m.nettiauto.com/ford/p100/12317156?vifAdCount=1&vifNav=Y

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Se oli Tesla ja mieleen se jäi sen takia, ettei hidas matkanteko taatusti johtunut vähäisistä voimavaroista

    Sekään, että ne roikkuvat aina motarin vasemmalla kaistalla?

      
  • En tiedä onko akun riittävyys Tesloissa kovin suuri pullonkaula, mutta toistaiseksi se on sitä sähköautoissa yleisesti ottaen (tietyissä tilanteissa). Ehkä on kuitenkin hyvä että energiankulutus tulee sähköautojen myötä konkreettisemmin näkyviin. Toki polttomoottoriautossakin on kulutusmittarit, ja viimeistään tankatessa näkee paljonko meni, mutta väitän ettei kulutus silti ole läheskään yhtä kouriintuntuvaa. Tästä voi seurata myös hyvää, kuten maltillisia nopeuksia, turvallisempaa liikennettä, ja pienempää energian kokonaiskulutusta.

    Ohuesti aiheeseen liittyen, aina välillä käydään keskustelua vakuutusten veloituksesta Pay as you drive (matkan mukaan) tai Pay how you drive (ajokäytös vaikuttaa) malleilla. Luulenpa että matkan mukaan veloitettavalla vakuutuksella, ja/tai kilometriverolla, on myös vaikutusta ajosuoritteisiin kun jokainen matka maksaa "erikseen".

    Vuosikohtaisen ajoneuvoveron, miksei polttoaineveronkin, muuttaminen kilometripohjaiseksi varmasti vaikuttaisi myös kilometrimääriin. Toki polttoainettakin kuluu "erikseen" joka matkalla, mutta kun se on tankkiin saatu, ei juuri se seuraava matka enää maksa lisää.

    Analogia striimauspalveluihin, maksan nykyään musiikista, (ääni)kirjoista ja TV:n katselusta enemmän kuin koskaan ennen kulutin viihteeseen / mediaan, koska jokaista ostosta tuli harkittua erikseen. Sama voisi päteä myös veroihin, joko se menee joka vuosi "ihan sama" paljonko ajat, kun taas km-verossa jokaisen kilometrin "hankinta" pitää perustella itselleen.

    Minuun tuo ainakin vaikuttaisi, riippumatta summista.

      2
  • Noinhan se on, ihmisen toimintaa ohjaa se, miten asiat koetaan.

    Moottoritiellä tosiaan näkee usein kalliitakin autoja ajamassa maltillista nopeutta. Yhteistä noille on jonkinlainen sähkökäyttöisyys. Tosin nykyisen autoni ajotietokone on ohjannut itseänikin taloudellisempaan suuntaan. Ennen näkyi kulutus tietokoneen nollauksesta alkaen ja sehän ei paljon enää heilunut. Nyt näkee joka matkan lähdöstä alkaen, mikä on paljon informatiivisempaa.

      
  • Autossa ei tarvita kulutuksenkannalta kuin nopeusmittari ja paljonko on matkaa jäljellä seuraavaan tankkaukseen tai sähköautoissa lataukseen.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Noinhan se on, ihmisen toimintaa ohjaa se, miten asiat koetaan.

    Moottoritiellä tosiaan näkee usein kalliitakin autoja ajamassa maltillista nopeutta. Yhteistä noille on jonkinlainen sähkökäyttöisyys. Tosin nykyisen autoni ajotietokone on ohjannut itseänikin taloudellisempaan suuntaan. Ennen näkyi kulutus tietokoneen nollauksesta alkaen ja sehän ei paljon enää heilunut. Nyt näkee joka matkan lähdöstä alkaen, mikä on paljon informatiivisempaa.

    Kyllä sen matkavauhdin hidastamisen ymmärtää hyvin sähköautolla, kun tilanne voi olla se että hitaammalla vauhdilla pääsee perille saakka pistorasian ääreen, mutta rajoitusten mukaan ajamalla joutuisi vielä kerran pysähtymään ennen perille pääsyä. Saa nähdä, kuinka paljon vaaralliset ohitukset tulevat lisääntymään jatkossa tuon takia. Kyllä jokainen varmaan lataa autoaan kotona mielummin vaikka 10 tuntia kuin huoltarilla erikseen 10 min.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Oikeasti eniten matkaani hidastaneen auton takaluukussa luki 99, joka kerran -17 asteisessa lumipyryssä päätti kulkea vain kilometrin pari kerrallaan kaasuttimen jäätyessä. Kaasutin suli aina muutaman minuutin pysähdyksen aikana.

    Invalid user error. Olisit peruuttanut 😁

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Oikeasti eniten matkaani hidastaneen auton takaluukussa luki 99, joka kerran -17 asteisessa lumipyryssä päätti kulkea vain kilometrin pari kerrallaan kaasuttimen jäätyessä. Kaasutin suli aina muutaman minuutin pysähdyksen aikana.

    Invalid user error. Olisit peruuttanut 😁

    Peruuttamista jouduin kerran harrastamaan 3 km tietysti pilkkopimeässä ja hirveässä lumipyryssä kun en päässyt mökkitien erästä ylämäkeä ylös lumihangessa eikä liittymiinkään voinut yrittääkkään peruuttaa kääntääkseen, mutta se oli toisella autolla. Onneksi omia jälkiä pitkin pääsi takaisin ja sitten seuraavana päivänä, lumiauran kuljettua, pääsi pois.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Moottoritiellä tosiaan näkee usein kalliitakin autoja ajamassa maltillista nopeutta. Yhteistä noille on jonkinlainen sähkökäyttöisyys.

    Muistaakseni jokainen moottoritiellä näkemäni Ferrari & vast on mennyt todella rauhallista vauhtia. Varmaan melu kasvaa sietämättömäksi, jos pitäisi ajaa pidempään sataakahtakymppiä?

      
  • Sen verran harvinaista, ettei tilastoa asiasta saa aikaiseksi. Mutta tällaistakin on tapahtunut:

    https://www.is.fi/autot/art-2000000615000.html

      
  • Auto ja sen huippunopeus! Nopeusmittarin mukaan Ferrarin nopeus oli ylimmillään 314 km/h ennen Honkaluodon ramppia.

    https://www.is.fi/viihde/art-2000008267947.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit