sähkön riittävyys 2030-2040 ajoneuvoihin ?

4 kommenttia

alustus, 2021 noin 2,6milj. ajoneuvoa, päivittäinen Ka.ajomatka 14000km/vuosi/365=38,3km. sähköauton keskikulutus 18kwh/100km 38,3km=6,84kwh/päivä. 2,6 miljoonaa sähköautoa kuluttaisi keskimäärin 17,78MWh/päivä, toki kaikilla ei varmaan ajeta joten vähennettävää on... fingridin tämän päivän tuotto 5,88Mwh, joku yhtälö ei nyt toimi. Saa tarkistaa, kiinnostava juttu muuten?

  
  • Olisikohan tuo 5,88 mahdollisesti tuotannon keskiteho MW? Eli 24h aikana tuotantoa olisi n. 141 MWh. Se täsmäisi aika hyvin arvioihin siitä että jos kaikki henkilöautot olisivat sähköautoja, kasvaisi sähkön kulutus n. 10%

      
  • NHBNHB
    muokattu 01.09.2021 18:43

    Yksikkövirhe. Fingrid ilmoittaa esim. 31. elokuuta sähkön tuotannon keskiarvoksi 6429 MWh/h eli tuo on keskimääräinen teho, jolla sähköä tuotetaan. Saman voisi ilmoittaa myös muodossa 6429 MW. Päivittäisen tuotannon tuosta saat, kun kerrot sen 24 tunnilla eli eilen Suomen tuotanto oli 154 000 MWh.

    Viime vuonna sähkön tuotanto Suomessa oli Energiateollisuuden mukaan 66 TWh. Kun tuo jaetaan 365 päivällä, niin keskimääräinen päivittäinen tuotanto oli 180 000 MWh.

    Sitten sulla taitaa uupua myös nollia tuosta autoille laskemastasi päivittäisestä kulutuksesta. Jos laskee vaikka henkilöautokannan 40 000 miljoonan kilometrin suosittaisella ajosuoritteella ja tuolla 18 kWh/100 km kulutuksella, niin päivittäinen autokannan kulutus on noin 20 000 MWh.

    Helpompi pyöritellä, kun otat tuon 40 000 miljoonan kilometrin ajoritteen, kerrot sen auton kulutuksella ja vertaat sitä 66 TWh vuotuiseen sähköntuotantoon.

      2
  • Puuttui multakin muutama nolla. Katsoin tilastot oikein, mutta hämmennyin uudestaan palattuani kirjoittamaan 🙂

      
  • noniin, hyvä että korjasitte, tuo reilun 10% kulutus on loogisempi...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit