MiniDV-videot tietokoneelle?

8 kommenttia

Minulla on runsaasti vanhoja miniDV.videoita, joita nyt haluaisin editoida. En kuitenkaan saa niitä siirretyksi tietokoneeseen. Kamera on Sony DCR-HC19E, jossa on fireware ja a/v-out sekä usb-lähdöt. Tietokoneessa on vastaavasti fireware ja usb-tulot, mutta kumpikaan ei reagoi kamerakytkentään. Olen kokeillut myös Sonyn softaa PlayMemories v.6, mutta taitaa olla jo historiaa eli ei apua. Koneessa on pakosti Win 7 Pro. Toisessa tehokoneessa löytyy Win 10, muttei firewarea. Mistä mahtaa kiikastaa? Avusta kiitollinen
EsaPy

  
  • On tsekattu, kumpikin taitaa jo olla historiaa ohjelmistoina. Memories online ei anna esim. kirjautua sisään vaan aikakatkaisee joka kerta. EsaPy

      
  • muokattu 07.09.2021 16:01

    OK. Entäs videoeditointisovellukset, oliko sinulla niitä?

    Niiden Import-toiminto voisi tunnistaa laitteet jotka on kiinni (mitä Windows7/10 ei oletuksena kyllä tee muutenkaan mielestäni) ja sitten aloittaa tallennuksen kovalevylle, ajallisesti 1:1).

    Pinnacle, Adobe Premier, mitä näitä on. Lightworks on hyvä ilmaisista.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    OK. Entäs videoeditointisovellukset, oliko sinulla niitä?

    Niiden Import-toiminto voisi tunnistaa laitteet jotka on kiinni (mitä Windows7/10 ei oletuksena kyllä tee muutenkaan mielestäni) ja sitten aloittaa tallennuksen kovalevylle, ajallisesti 1:1).

    Pinnacle, Adobe Premier, mitä näitä on. Lightworks on hyvä ilmaisista.

    Kyllä on, Adobe Premier toisessa koneessa. Siinä ei vain ole fireware korttia (toistaiseksi), joka antaisi parhaan tuloksen. Siksi yritän näin alkuun saada JOTAIN ulos kamerasta tälle toiselle koneelle, mutta toistaiseksi tuloksetta. Täytynee tsekata, että fireware kortti toimii?

      
  • muokattu 08.09.2021 09:08

    Eikös Premierin lisenssiä voi käyttää toisessa, tai useammassakin tietokoneessa? Ainakin niin ilmoittavat tuoteselosteessaan nykyään.

    En usko että Firewiressä on vikaa. Kyse on vain siitä, ettei Windows itsessään tiedä mitä sillä kiinni olevalla laitteella pitäisi tehdä. Se ei tunnistu vaikka muistiksi, josta näkyisi tiedostoja. Kuten tapahtuisi jos videokamera olisi muistikorttimallia.

      
  • @Ekkawi kirjoitti:
    Minulla on runsaasti vanhoja miniDV.videoita, joita nyt haluaisin editoida. En kuitenkaan saa niitä siirretyksi tietokoneeseen. Kamera on Sony DCR-HC19E, jossa on fireware ja a/v-out sekä usb-lähdöt. Tietokoneessa on vastaavasti fireware ja usb-tulot, mutta kumpikaan ei reagoi kamerakytkentään. Olen kokeillut myös Sonyn softaa PlayMemories v.6, mutta taitaa olla jo historiaa eli ei apua. Koneessa on pakosti Win 7 Pro. Toisessa tehokoneessa löytyy Win 10, muttei firewarea. Mistä mahtaa kiikastaa? Avusta kiitollinen
    EsaPy

    Moro. Minulla on myös joku Sonyn miniDV kamera, jonka mallia nyt en muista, mutta sillä ei niin väliä. Sen videot saa kuitenkin talletettua tietskalle ainakin käyttämällä Adoben Premiere Elements -ohjelman riittävän vanhaa versiota, joka vielä tunnistaa Firewire -liitännän ja osaa firewire-tuonnin. Minulla näyttää olevan ko. ohjelmasta koneella versiot 10 ja 14. Versiolla 10 videoiden tuonti firewirellä vielä onnstuu, mutta ei enää versiolla 14, josta firewire tuki on jo poistettu. Jos mahdollista, koita hommata jostakin tuollainen vanhempi versio vaikka kirpputoriostoksena. Käännepiste muistaakseni on versio 12, joka ei enää tajua firewireä.

    Premieressäkin saattaa olla jossakin versiossa vastaava taitekohta, jonka jälkeen firewireä ei siinä enää ole tuettu. En kuitenkaan tiedä varmemasti. Taisi ainakin aiemmin olla nuo "Elements" - variantit supistettu Premierestä.

    USB-liitäntä minun videokamerassani toimii vain muistikortilla olevien tiedostojen, kuten still-kuvien siirrossa. Eipä siitä koskaan ollut still-kameraksi, joten ei tullut juurikaan käytettyä tuota ominaisuutta.

      
  • Löytyikö tähän hyvä ratkaisu? Itsellä vastaava tilanne nyt päällä.

      
  • Tuossa edellä on kaikki, mitä aiheesta on kommentoitu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit