Tesla

2384 kommenttia
1525355575880
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Kuten tuolla Y-mallin koeajon kommentissa kirjoitin, minulla oli syynä kolmosesta kopioitu ohjaamojärjestely. Muuten olisi ollut spekseiltään ok, eikä hinta ongelmana.

    Minäkin vieroksuin kojelautanäkymää ennen kuin kävin ihan koeistumassa pelkääjän paikalla koeajossa. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta ainakin koeajoauton mustavalkoinen sisustus oli minun mieleen.

    Vertailukohtana voi ajatella monen auton ns. hienoja mittaristonäkymiä, joiden takana ei kuitenkaan ole juuri mitään toiminnallisuutta, mikä lunastaisi hienon kuvan lupaukset.

    Veikkaan, kuten moni muukin, että Y tulee myymään hyvin. Siinä on todella hyvät tilat ja kaikki Teslan hienoudet. Vain mittarinäyttö puuttuu, mutta pelkistetty kojelautanäkymä on ihan hyvä. Ja ajaessa tärkeät namiskuukkelit ovat ratissa. Esim. vakkarin nopeudensäätö peukalopyörällä. Paljon fiksumpi kuin X:ssä.

    Makuasioista ei kannata kiistellä. HUD olisi pelastanut paljon (?).

      1
  • muokattu 16.10.2021 14:59

    @HybridRules kirjoitti:

    Tuo oli vähän ympäripyöreä ulkopuolinen lausunto.

    Mikä ulkopuolinen? Sinähän ihan itse laitoit näin: keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä. Palsta on siis TM:n Keskustelu-palsta lehden verkkosivulla.

    Onhan tietysti mahdollista, että olit vain ilmaissut kysymyksesi huonosti. Settiäsi luetaan kuten sen olet ihan itse kirjoittanut ja sen mukaisia vastauksia sitten voit odottaa. Se on useinkin galluppien vika.

    Pyysin jättämään hinnan pois kriteereistä, koska taloudelliset syyt voivat olla poissulkeva tekijä, jolle ei mahda mitään.

    No minä sitten kirjoitin myös niistä muista syistä. Se että osa niistä koskee sähköautoja yleisesti ei muuta asiaa, eihän?

    Olisin toivonut henkilökohtaisen näkemyksen, miksi et itse ostaisi Teslaa sen sijaan, että arvioit yleisellä tasolla, miksi jotkut eivät ostaisi Teslaa.

    Pidän enemmän vaihtoehtoisista merkeistä ja niiden malleista. Teslat ovat kaikki liian saman näköisiä ja vaikkapa selkeä farkkukin puuttuu (jollainen minulla nyt on). Olisi ollut 5-ovinen (tai tila-auto) malli nykyisestäkin merkistä, mutta otin farkkuversion.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Kuten tuolla Y-mallin koeajon kommentissa kirjoitin, minulla oli syynä kolmosesta kopioitu ohjaamojärjestely. Muuten olisi ollut spekseiltään ok, eikä hinta ongelmana.

    Minäkin vieroksuin kojelautanäkymää ennen kuin kävin ihan koeistumassa pelkääjän paikalla koeajossa. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta ainakin koeajoauton mustavalkoinen sisustus oli minun mieleen.

    Vertailukohtana voi ajatella monen auton ns. hienoja mittaristonäkymiä, joiden takana ei kuitenkaan ole juuri mitään toiminnallisuutta, mikä lunastaisi hienon kuvan lupaukset.

    Veikkaan, kuten moni muukin, että Y tulee myymään hyvin. Siinä on todella hyvät tilat ja kaikki Teslan hienoudet. Vain mittarinäyttö puuttuu, mutta pelkistetty kojelautanäkymä on ihan hyvä. Ja ajaessa tärkeät namiskuukkelit ovat ratissa. Esim. vakkarin nopeudensäätö peukalopyörällä. Paljon fiksumpi kuin X:ssä.

    Makuasioista ei kannata kiistellä. HUD olisi pelastanut paljon (?).

    Niin, voihan olla joku yksittäinen kynnyskysymys, joka on este. Minulla oli edellisessä autossa HUD ja onhan se kiva, mutta kyllä Y:n näytössä on ihan hyvin näkyvillä nopeustiedot eli rajoitus ja oma nopeus. Kaikessa on aina puolensa ja puolensa ja jonkilainen arvoanalyysi tulee tietysti tehtyä joko ihan tietoisesti tai sitten intuition kautta.

    Minun X teki totaalisen blackoutin viime sunnuntaina. Otin etukontin tyhjäksi ja kontin kaukalon pois. 12V akusta kaapeli irti ja "First responder loop" liittimestä irti. Eli autosta sekä 12V että "korkeajänniteakun" kaapelit irti. Parin minuutin kuluttua sama toisinpäin ja taas auto pelittää. Vaihtaisinko toiseen menopeliin tuon ongelman takia? Nopea intuitiivinen arvoanalyysi: en.

    Nopeusmittari ei ole hauskimmasta päästä auton ominaisuuksia. Tesla tarjoaa monin verroin muuta tilalle, vaikka joku nopeusnäyttö puuttuu. Jos olisin hankkimassan Y:n ja voisin valita, ottaisin mittariston autoon. Toisaalta, jos olisin hankkimassa Y:n, ottaisin sen vaikka mittaristoa ei ole muuten kuin 15" keskinäytössä. Autossa on muuta niin paljon tärkeämpää ja hauskempaa. Ja todella väljät sisätilat.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Tuo oli vähän ympäripyöreä ulkopuolinen lausunto.

    Mikä ulkopuolinen? Sinähän ihan itse laitoit näin: keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä. Palsta on siis TM:n Keskustelu-palsta lehden verkkosivulla.

    Onhan tietysti mahdollista, että olit vain ilmaissut kysymyksesi huonosti. Settiäsi luetaan kuten sen olet ihan itse kirjoittanut ja sen mukaisia vastauksia sitten voit odottaa. Se on useinkin galluppien vika.

    Pyysin jättämään hinnan pois kriteereistä, koska taloudelliset syyt voivat olla poissulkeva tekijä, jolle ei mahda mitään.

    No minä sitten kirjoitin myös niistä muista syistä. Se että osa niistä koskee sähköautoja yleisesti ei muuta asiaa, eihän?

    Olisin toivonut henkilökohtaisen näkemyksen, miksi et itse ostaisi Teslaa sen sijaan, että arvioit yleisellä tasolla, miksi jotkut eivät ostaisi Teslaa.

    Pidän enemmän vaihtoehtoisista merkeistä ja niiden malleista. Teslat ovat kaikki liian saman näköisiä ja vaikkapa selkeä farkkukin puuttuu (jollainen minulla nyt on). Olisi ollut 5-ovinen (tai tila-auto) malli nykyisestäkin merkistä, mutta otin farkkuversion.

    Gallupeissa kysytään vastaajan mielipidettä eikä hänen mielipidettään siitä, mitä olettaa muiden olevan mieltä. Mutta nythän kerroit omaakin mielipidettäsi, kiitos siitä.

    Minua vain kiinnostaa, miten ihmiset ajattelevat Teslan mallistosta. En tässä kohtaa tarkoittanut yleistää muihin sähköautomerkkeihin.

    Tulkitsenko siis oikein, että et ottaisi Teslaa, koska ne ovat keskenään liian saman näköisiä ja toisaalta ottaisit ainoastaan farkkumallisen Teslan, jos sellainen olisi?

    Samannäköisyys on aika mielenkiintoinen kriteeri. Monet paljon myydyt autot ovat saman näköisiä. Esim kaikki Toyota Corollat muistuttavat hämmästyttävän paljon toisiaan. Et varmaankaan hankkisi Toyota Corollaa?

      
  • muokattu 16.10.2021 19:59

    Minä ostan auton fiiliksellä (tiettyjen reunaehtojen puitteissa). Tesla ei (enää) tuota sitä fiilistä, vaikka toki Yn koejao saattaisi sen toki vielä muuttaakin. Ei se sulkulistallakaan ole, mutta ei aiheuta autokuumettakaan.

    2 vuotta leasingkauden katkoon, joten sirupulan jatkuessa autonvaihtoa pitää suunnitella jo vuoden päästä. Koska farkuhko on edelleen tarpeen, odottelen tässä vielä muutamaa mallia saapuvaksi. Tuleeko EQE:stä farkku? Minkälaisia ovat Polestar 3 ja sähköinen XC90:n korvaaja? Tuleeko Audi A6 e-tron farkku? Tuleeko Suomeen kiinalaisia merkkejä, vaikkapa Nio tai Xpeng, ja jos tulee niin mihin hintaan? Jatkuuko sähköautojen verotusarvoale?

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Minä ostan auton fiiliksellä (tiettyjen reunaehtojen puitteissa). Tesla ei (enää) tuota sitä fiilistä, vaikka toki Yn koejao saattaisi sen toki vielä muuttaakin. Ei se sulkulistallakaan ole, mutta ei aiheuta autokuumettakaan.

    2 vuotta leasingkauden katkoon, joten sirupulan jatkuessa autonvaihtoa pitää suunnitella jo vuoden päästä. Koska farkuhko on edelleen tarpeen, odottelen tässä vielä muutamaa mallia saapuvaksi. Tuleeko EQE:stä farkku? Minkälaisia ovat Polestar 3 ja sähköinen XC90:n korvaaja? Tuleeko Audi A6 e-tron farkku? Tuleeko Suomeen kiinalaisia merkkejä, vaikkapa Nio tai Xpeng, ja jos tulee niin mihin hintaan? Jatkuuko sähköautojen verotusarvoale?

    Minusta tuntuu, että Tesla nimenomaan on fiilis-auto. Yksilöstä riippuen se tuottaa joko negatiivisen tai positiivisen fiiliksen. En tunne kuin yhden teslakuskin, enkä tunne henkilöitä, jotka olisivat koeajaneet Teslan ja voisivat kertoa omista fiiliksistään, eli en ole kylläkään varma, miten ihmiset Tesloihin suhtautuvat.

    Olen joskus täälläkin kirjoittanut, että aikoinaan hommasin Jeep Grand Cherokeen, kun etsin jotain uutta ja erilaista sekä auton tekniikan että kuskin fiiliksen suhteen verrattuna sarjaan Mondeo-farmareita, joilla olin siihen asti ajanut. Niistä muistan V6 bensakone Ghian parhaimman fiiliksen tuojana.

    Kuten maasturit Jeep ja Disco, myös Tesla on valtavirrasta poikkeava auto ja tuo kuskille positiivisia ja hauskoja fiiliksiä. Tietysti suorastaan räjähtävä kiihtyvyys perheautossa on yksi juttu, mutta Tesla on muutenkin suunniteltu positiivisella tavalla eri näkökulmasta kuin perinteiset autot. En osaa verrata muihin sähkäreihin, paitsi XC40P8:iin, mutta Teslan käytettävyys akkuautona on erittäin hyvä. X ja Y ovat kumpikin WLTP 500+ km autoja. X:lläkin pystyy halutessaan ajamaan alle 200Wh/km kulutuksella 100km/h tietämillä, joten varmaan Y:lläkin, onhan se vähän pienempi auto.

    XC40P8 on auto, jossa on tuplasähkömoottorit. Tesla on sähköauto, jossa on tuplasähkömoottorit. Tarkoitan, että XC40P8 ei oikein poikkea "normi-Volvosta" muuten kuin, että se on sähkökäyttöinen. Tietysti keskinäytön Android-käyttöjärjestelmä tuo uutta hyvää verrattuna vaikka minun entiseen XC90T8:iin, mutta taitaa olla niin, että perinteiset valmistajat tekevät sähköautonsa turhan paljon saman kaavan mukaan kuin ovat tottuneet tekemään perinteiset autonsa. Luovuus ja "pirskahtelevaisuus" puuttuu. Tesla puolestaan on vakavasti otettava hauska auto.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Minä ostan auton fiiliksellä (tiettyjen reunaehtojen puitteissa). Tesla ei (enää) tuota sitä fiilistä, vaikka toki Yn koejao saattaisi sen toki vielä muuttaakin. Ei se sulkulistallakaan ole, mutta ei aiheuta autokuumettakaan.

    2 vuotta leasingkauden katkoon, joten sirupulan jatkuessa autonvaihtoa pitää suunnitella jo vuoden päästä. Koska farkuhko on edelleen tarpeen, odottelen tässä vielä muutamaa mallia saapuvaksi. Tuleeko EQE:stä farkku? Minkälaisia ovat Polestar 3 ja sähköinen XC90:n korvaaja? Tuleeko Audi A6 e-tron farkku? Tuleeko Suomeen kiinalaisia merkkejä, vaikkapa Nio tai Xpeng, ja jos tulee niin mihin hintaan? Jatkuuko sähköautojen verotusarvoale?

    Minusta tuntuu, että Tesla nimenomaan on fiilis-auto. Yksilöstä riippuen se tuottaa joko negatiivisen tai positiivisen fiiliksen. En tunne kuin yhden teslakuskin, enkä tunne henkilöitä, jotka olisivat koeajaneet Teslan ja voisivat kertoa omista fiiliksistään, eli en ole kylläkään varma, miten ihmiset Tesloihin suhtautuvat.

    Olen joskus täälläkin kirjoittanut, että aikoinaan hommasin Jeep Grand Cherokeen, kun etsin jotain uutta ja erilaista sekä auton tekniikan että kuskin fiiliksen suhteen verrattuna sarjaan Mondeo-farmareita, joilla olin siihen asti ajanut. Niistä muistan V6 bensakone Ghian parhaimman fiiliksen tuojana.

    Kuten maasturit Jeep ja Disco, myös Tesla on valtavirrasta poikkeava auto ja tuo kuskille positiivisia ja hauskoja fiiliksiä. Tietysti suorastaan räjähtävä kiihtyvyys perheautossa on yksi juttu, mutta Tesla on muutenkin suunniteltu positiivisella tavalla eri näkökulmasta kuin perinteiset autot. En osaa verrata muihin sähkäreihin, paitsi XC40P8:iin, mutta Teslan käytettävyys akkuautona on erittäin hyvä. X ja Y ovat kumpikin WLTP 500+ km autoja. X:lläkin pystyy halutessaan ajamaan alle 200Wh/km kulutuksella 100km/h tietämillä, joten varmaan Y:lläkin, onhan se vähän pienempi auto.

    XC40P8 on auto, jossa on tuplasähkömoottorit. Tesla on sähköauto, jossa on tuplasähkömoottorit. Tarkoitan, että XC40P8 ei oikein poikkea "normi-Volvosta" muuten kuin, että se on sähkökäyttöinen. Tietysti keskinäytön Android-käyttöjärjestelmä tuo uutta hyvää verrattuna vaikka minun entiseen XC90T8:iin, mutta taitaa olla niin, että perinteiset valmistajat tekevät sähköautonsa turhan paljon saman kaavan mukaan kuin ovat tottuneet tekemään perinteiset autonsa. Luovuus ja "pirskahtelevaisuus" puuttuu. Tesla puolestaan on vakavasti otettava hauska auto.

    Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. En minäkään ole erityisen merkkiuskollinen, vaan pikemminkin kaipaan vaihtelua. Volvoja oli nyt pari peräkkäin, mutta vaihtui työpaikan mukana kesken leasingkauden, joten annan itselleni anteeksi. Seuraavakin voi toki olla Volvo, mutta silloin pitää olla jotain uutta ja erilaista tarjolla. XC40:n "uutuus" ei riitä.

    Toki firman autopolitiikkakin vaikuttaa, ihan vapaita käsiä ei ole. Samoin leasingvuokra, joka (tulos)vastuulliselle ihmiselle vaikuttaa valintoihin, henkilökohtaisen kustannuksen lisäksi.

      
  • muokattu 16.10.2021 22:34

    Ajatellaan vaikka Summon-toimintoa. Melkoinen turhake, mutta hauska. Tänään totesin, että voisihan sitä enemmänkin käyttää hyödyksi. Ajan auton aina silloin tällöin eri syistä sisään halliin. Auto hallin ovien eteen, sitten kävellen pääovesta sisään ja hallin ovet auki. Siitä autoon kuskin paikalle ja auto sisään. Pois lähtiessä hallin ovet auki, autolla pihalle, pääovesta sisään ja hallin ovet kiinni ja pääoven kautta takaisin ulos autolle. Sama Summonilla: tullessa auto hallin oven eteen, pääovesta sisään, hallin ovet auki ja kännykällä kutsu autolle tulla sisään. Lähtiessä ovet auki autolle ja lähettää kännykän kanssa auto omineen ulos, hallin ovet kiinni ja pääoven kautta autolle ja pois. On Summonista tuossa vähän hyötyäkin, kun voi itse olla auton ulkopuolella katsomassa, ettei auto osu mihinkään melko ahtaassa tilassa. Autohan ohjaa itseään, joten on tuplavarmistus, kun auton anturointi tunnistaa esteen ja myös itse valvoo tilannetta auton ulkopuolella. Itse ajaessa on hankalampi nähdä matalia tavaroita kapean ajoväylän vieressä. Juu, ainoastaan hiukan hyödyllinen, mutta kuitenkin hauska toiminto, jota ilmankin tietenkin pärjää oikein hyvin.

      1
  • muokattu 17.10.2021 10:22

    Olet niin arvattava HR. Aloitit juuri sellaisen "väärin vastattu" -kirjoittelun kuin oli oletettavaa. Voihan se olla hämmentävää, jos kaikki kirjoittelu ei olekaan Teslalle myötäsukaista. Ehkä siksi kun kysyit laput silmillä.

    @HybridRules kirjoitti:

    Gallupeissa kysytään vastaajan mielipidettä eikä hänen mielipidettään siitä, mitä olettaa muiden olevan mieltä.

    Tuo on totta. Kyse oli kuitenkin vertailusta kysymysten tasoissa: jos gallupammattilaisetkin kysyvät puuttellisen omituisesti välillä (pienellä prosentilla kuitenkin), niin epäilin samaa sinunlaisesta harrastajakyselijästäkin. Ja taisin osua oikeaan kohdallasi.

    Mutta nythän kerroit omaakin mielipidettäsi, kiitos siitä.

    Kaikki muukin oli minun mielipidettäni, usko nyt. Se, ettei ollut "ruksaa oikea vaihtoehto" -vastausmahdollisuutta mahdollisti vastata oman käsitykseni mukaisesti. Onhan se osin oletusta, mutta ei mitenkään kaukana oikeasta, jos hetken taas miettisit.

    Minua vain kiinnostaa, miten ihmiset ajattelevat Teslan mallistosta.

    Ethän kysynyt! Kysyit miksi muut eivät ostaisi Teslaa. Yritäs nyt pysyä kärryillä edes siitä mihin haluat vastauksia. Juuri tuollainen rapauttaa "kyselysi" aika lailla.

    En tässä kohtaa tarkoittanut yleistää muihin sähköautomerkkeihin.

    Miksi sinusta on väärin vastata, että nykyään on muitakin sähköautoja, jotka ovat yhtä, tai vielä haluttavampia? Sehän on tismalleen oikea vastaus sellaiselta joka ostaisi vaikka Dacia Springin, vai mitä?

    Tulkitsenko siis oikein, että et ottaisi Teslaa, koska ne ovat keskenään liian saman näköisiä ja toisaalta ottaisit ainoastaan farkkumallisen Teslan, jos sellainen olisi?

    Sinne päin tulkkasit. Ja kuten huomasit M880:kin vastauksesta, niin onhan jopa korimallilla merkitystä muidenkin mielestä.

    Vastaukseni oli osittain yleiselläkin tasolla arvailua siitä miksi joku ei ostaisi Teslaa. Koska kysymyksenasettelusikaan ei sitä mitenkään rajoittanut.

    Jos muistat alkuperäisen vastaukseni, niin siinä mainittiin myös Teslalta puuttuvan pikkuauton. Kertauksena sinulle, vai olisiko ihan rautalankaa peräti: Teslan mallivalikoima ei välttämättä tyydytä joitakin sähköauton ostamisesta haaveilevaa, koska kokee ettei korimalleista löydy käytännöllistä omaan tarpeeseen. Varmasti löytyy liuta muitakin syitä olla ostamatta. Tai ehkä juuri "Summonin" takia joku ostaakin, mikäs siinä.

    Jos sinä kuvittelit saavasi vastauksia, joissa Tesla ostettaisiin vain kivoista teknisistä kikkailuista tai jostakin oletetusta edistyksellisyydestä johtuen, niin sinun pitäisi tosiaan muotoilla kysymykset sitten johdattelevammin. Yleistason kysymyksiin saa usein yleistason vastauksia. Kyselyammattilaiset sortuvat samaan useinkin, mutta "vika" ei ole vastaajissa, vaan kyselijässä. Ja (sähkö)autojen ostajilla on hyvin moninaiset kriteerit tunnetusti hankinnoilleen. Yksi merkki ei tee kesää - enää.

    Samannäköisyys on aika mielenkiintoinen kriteeri. Monet paljon myydyt autot ovat saman näköisiä.

    Se on totta, kyllähän merkkien valikoimissa on keskenään usein sukunäköä ainakin jossakin kohtaa, esim. keulassa. Minä tarkoitin että Teslat ovat keskenään saman näköisiä, pl. se Pasin näköinen pickup tietysti. Makuasioita, mutta olet varmaan samaa mieltä, että jos 3:sta tulisi farkku, niin ainakaan takaapäin se ei näyttäisi muilta Tesla-luiskaperiltä.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Olet niin arvattava HR. Aloitit juuri sellaisen "väärin vastattu" -kirjoittelun kuin oli oletettavaa. Voihan se olla hämmentävää, jos kaikki kirjoittelu ei olekaan Teslalle myötäsukaista. Ehkä siksi kun kysyit laput silmillä.

    @HybridRules kirjoitti:

    Gallupeissa kysytään vastaajan mielipidettä eikä hänen mielipidettään siitä, mitä olettaa muiden olevan mieltä.

    Tuo on totta. Kyse oli kuitenkin vertailusta kysymysten tasoissa: jos gallupammattilaisetkin kysyvät puuttellisen omituisesti välillä (pienellä prosentilla kuitenkin), niin epäilin samaa sinunlaisesta harrastajakyselijästäkin. Ja taisin osua oikeaan kohdallasi.

    Mutta nythän kerroit omaakin mielipidettäsi, kiitos siitä.

    Kaikki muukin oli minun mielipidettäni, usko nyt. Se, ettei ollut "ruksaa oikea vaihtoehto" -vastausmahdollisuutta mahdollisti vastata oman käsitykseni mukaisesti. Onhan se osin oletusta, mutta ei mitenkään kaukana oikeasta, jos hetken taas miettisit.

    Minua vain kiinnostaa, miten ihmiset ajattelevat Teslan mallistosta.

    Ethän kysynyt! Kysyit miksi muut eivät ostaisi Teslaa. Yritäs nyt pysyä kärryillä edes siitä mihin haluat vastauksia. Juuri tuollainen rapauttaa "kyselysi" aika lailla.

    En tässä kohtaa tarkoittanut yleistää muihin sähköautomerkkeihin.

    Miksi sinusta on väärin vastata, että nykyään on muitakin sähköautoja, jotka ovat yhtä, tai vielä haluttavampia? Sehän on tismalleen oikea vastaus sellaiselta joka ostaisi vaikka Dacia Springin, vai mitä?

    Tulkitsenko siis oikein, että et ottaisi Teslaa, koska ne ovat keskenään liian saman näköisiä ja toisaalta ottaisit ainoastaan farkkumallisen Teslan, jos sellainen olisi?

    Sinne päin tulkkasit. Ja kuten huomasit M880:kin vastauksesta, niin onhan korimallillakin merkitystä muidenkin mielestä.

    Vastaukseni oli tietenkin yleisellä tasolla arvailua siitä miksi joku ei ostaisi Teslaa. Jos muistat alkuperäisen vastaukseni, niin siinä mainittiin myös Teslalta puuttuvan pikkuauton. Kertauksena sinulle, vai olisiko ihan rautalankaa peräti: Teslan mallivalikoima ei välttämättä tyydytä joitakin sähköauton ostamisesta haaveilevaa, koska kokee ettei korimalleista löydy käytännöllistä omaan tarpeeseen.

    Jos sinä kuvittelit saavasi vastauksia, jossa Tesla ostettaisiin vain teknisistä kikkailuista johtuen, niin sinun pitäisi tosiaan muotoilla kysymykset sitten johdattelevammin. Yleistason kysymyksiin saa usein yleistason vastauksia. Kyselyammattilaiset sortuvat samaan useinkin.

    Samannäköisyys on aika mielenkiintoinen kriteeri. Monet paljon myydyt autot ovat saman näköisiä.

    Se on totta, kyllähän merkkien valikoimissa on usein sukunäköä jossakin kohtaa, esim. keulassa. Minä tarkoitin että Teslat ovat keskenään saman näköisiä, pl. se Pasin näköinen pickup tietysti. Makuasioita, mutta olet varmaan samaa mieltä, että jos 3:sta tulisi farkku, niin ainakaan takaapäin se ei näyttäisi muilta Tesla-luiskaperiltä.

    En kyllä tunnista, missä kohtaa olisin kirjoittanut "väärin vastattu" periaateella, paitsi siinä, että sinun ekaan vastaukseen totesin, että et kertonut omaa mielipidettäsi vaan tarkastelit asiaa ulkoapäin arvailemalla, mitä ihmiset "yleisellä tasolla" ajattelevat.

    Niin, minkälaisen haitan muodostaa se, että eri Tesla-mallit S3XY ovat samanhenkisen näköisiä? Tietystä vuosimallista alkaen Volvonkin tunnistaa Volvoksi takaosan valojen perusteella. Hyvähän se vain on, että autonvalmistaja "tunnustaa väriä". Teslan muotoiluun vaikuttaa varmaan paljon pyrkimys pitää ilmanvastus pienenä.

    Jos Teslasta tulee farkkumalli, sen kattolinja varmaankin on varsin laskeva, pisaran umuotoon pyrkivä. Sähköautokin kulkee pisaralla pidemmälle. Toisaalta Y on ihan riittävän farkku moneen tarpeeseen niin kuin äksäkin. Y:ssä on muuten 3-osainen takaistuin ja jokaisen osan voi taittaa alas erikseen eli kahden takaistuimen väliin saa pitkille tavaroille "suksiluukun". Takaistuimienkin selkänojissa on kaltevuuden säätö. Ei kovin isolla kulmalla, mutta on. Monessako autossa sellainen normaalisti on? Y:stä tulee kohta myyntiin 7-paikkainen versio, mutta oletan, että kolmas rivi on vain perheen pienimmille sopiva, ei Y:n laskeva kattolinja taida antaa tilaa aikuiselle istua 3. rivillä. Toisaalta 5-paikkaisena tavaratila on parhaimmillaan, koska 3. rivin potero on käytettävissä vanerikannen alla säilytystilana. Tesla on sähköauto, jonka suunnittelussa on mietitty käytettävyyttä ja rentoa meininkiä.

      1
  • muokattu 17.10.2021 12:40

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Kuten tuolla Y-mallin koeajon kommentissa kirjoitin, minulla oli syynä kolmosesta kopioitu ohjaamojärjestely. Muuten olisi ollut spekseiltään ok, eikä hinta ongelmana.

    Minäkin vieroksuin kojelautanäkymää ennen kuin kävin ihan koeistumassa pelkääjän paikalla koeajossa. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta ainakin koeajoauton mustavalkoinen sisustus oli minun mieleen.

    Vertailukohtana voi ajatella monen auton ns. hienoja mittaristonäkymiä, joiden takana ei kuitenkaan ole juuri mitään toiminnallisuutta, mikä lunastaisi hienon kuvan lupaukset.

    Veikkaan, kuten moni muukin, että Y tulee myymään hyvin. Siinä on todella hyvät tilat ja kaikki Teslan hienoudet. Vain mittarinäyttö puuttuu, mutta pelkistetty kojelautanäkymä on ihan hyvä. Ja ajaessa tärkeät namiskuukkelit ovat ratissa. Esim. vakkarin nopeudensäätö peukalopyörällä. Paljon fiksumpi kuin X:ssä.

    Makuasioista ei kannata kiistellä. HUD olisi pelastanut paljon (?).

    Niin, voihan olla joku yksittäinen kynnyskysymys, joka on este. Minulla oli edellisessä autossa HUD ja onhan se kiva, mutta kyllä Y:n näytössä on ihan hyvin näkyvillä nopeustiedot eli rajoitus ja oma nopeus. Kaikessa on aina puolensa ja puolensa ja jonkilainen arvoanalyysi tulee tietysti tehtyä joko ihan tietoisesti tai sitten intuition kautta.

    Minun X teki totaalisen blackoutin viime sunnuntaina. Otin etukontin tyhjäksi ja kontin kaukalon pois. 12V akusta kaapeli irti ja "First responder loop" liittimestä irti. Eli autosta sekä 12V että "korkeajänniteakun" kaapelit irti. Parin minuutin kuluttua sama toisinpäin ja taas auto pelittää. Vaihtaisinko toiseen menopeliin tuon ongelman takia? Nopea intuitiivinen arvoanalyysi: en.

    Nopeusmittari ei ole hauskimmasta päästä auton ominaisuuksia. Tesla tarjoaa monin verroin muuta tilalle, vaikka joku nopeusnäyttö puuttuu. Jos olisin hankkimassan Y:n ja voisin valita, ottaisin mittariston autoon. Toisaalta, jos olisin hankkimassa Y:n, ottaisin sen vaikka mittaristoa ei ole muuten kuin 15" keskinäytössä. Autossa on muuta niin paljon tärkeämpää ja hauskempaa. Ja todella väljät sisätilat.

    Minusta (siis makuasia) Y-mallin näyttö on vaan väärässä paikassa. Ja Äx taas liian pitkä kaupunkiasuntoni takaa läpikuljettavaan autotalliin.
    Auton itseparkkeerausominaisuuksia enemmän kaipaisin ominaisuutta, että autotallin ovi aukeaisi automaattisesti, kun sen lähelle ajan ja käyntiovet avautuisivat, sekä hissi tulisi valmiiksi k-kerrokseen (jos on vapaa) kun olen tallista ostoskassien kanssa tulossa.Tähän ei edes Teslan ominaisuudet riitä?

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Kuten tuolla Y-mallin koeajon kommentissa kirjoitin, minulla oli syynä kolmosesta kopioitu ohjaamojärjestely. Muuten olisi ollut spekseiltään ok, eikä hinta ongelmana.

    Minäkin vieroksuin kojelautanäkymää ennen kuin kävin ihan koeistumassa pelkääjän paikalla koeajossa. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta ainakin koeajoauton mustavalkoinen sisustus oli minun mieleen.

    Vertailukohtana voi ajatella monen auton ns. hienoja mittaristonäkymiä, joiden takana ei kuitenkaan ole juuri mitään toiminnallisuutta, mikä lunastaisi hienon kuvan lupaukset.

    Veikkaan, kuten moni muukin, että Y tulee myymään hyvin. Siinä on todella hyvät tilat ja kaikki Teslan hienoudet. Vain mittarinäyttö puuttuu, mutta pelkistetty kojelautanäkymä on ihan hyvä. Ja ajaessa tärkeät namiskuukkelit ovat ratissa. Esim. vakkarin nopeudensäätö peukalopyörällä. Paljon fiksumpi kuin X:ssä.

    Makuasioista ei kannata kiistellä. HUD olisi pelastanut paljon (?).

    Niin, voihan olla joku yksittäinen kynnyskysymys, joka on este. Minulla oli edellisessä autossa HUD ja onhan se kiva, mutta kyllä Y:n näytössä on ihan hyvin näkyvillä nopeustiedot eli rajoitus ja oma nopeus. Kaikessa on aina puolensa ja puolensa ja jonkilainen arvoanalyysi tulee tietysti tehtyä joko ihan tietoisesti tai sitten intuition kautta.

    Minun X teki totaalisen blackoutin viime sunnuntaina. Otin etukontin tyhjäksi ja kontin kaukalon pois. 12V akusta kaapeli irti ja "First responder loop" liittimestä irti. Eli autosta sekä 12V että "korkeajänniteakun" kaapelit irti. Parin minuutin kuluttua sama toisinpäin ja taas auto pelittää. Vaihtaisinko toiseen menopeliin tuon ongelman takia? Nopea intuitiivinen arvoanalyysi: en.

    Nopeusmittari ei ole hauskimmasta päästä auton ominaisuuksia. Tesla tarjoaa monin verroin muuta tilalle, vaikka joku nopeusnäyttö puuttuu. Jos olisin hankkimassan Y:n ja voisin valita, ottaisin mittariston autoon. Toisaalta, jos olisin hankkimassa Y:n, ottaisin sen vaikka mittaristoa ei ole muuten kuin 15" keskinäytössä. Autossa on muuta niin paljon tärkeämpää ja hauskempaa. Ja todella väljät sisätilat.

    Minusta (siis makuasia) Y-mallin näyttö on vaan väärässä paikassa. Ja Äx taas liian pitkä kaupunkiasuntoni takaa läpikuljettavaan autotalliin.
    Auton itseparkkeerausominaisuuksia enemmän kaipaisin ominaisuutta, että autotallin ovi aukeaisi automaattisesti, kun sen lähelle ajan ja käyntiovet avautuisivat, sekä hissi tulisi valmiiksi k-kerrokseen (jos on vapaa) kun olen tallista ostoskassien kanssa tulossa.Tähän ei edes Teslan ominaisuudet riitä?

    Joo, ei Teslasta voi tietääkseni ohjata kuin nuo autotallin ovet auki HomeLink-toiminnolla. Voit tietysti itse laajentaa automaatiota vaikka Samsungin kotiautomaatiojärjestelmällä tai ABB:n sellaisella. Voit vaikkapa käynnistää myös kahvinkeittimen, niin pääset kaffepöytään hissimatkan päälle

    Ei tuohon Teslaa tarvitse, onhan HomeLink monissa muissakin autoissa.

    Minulla oli automaattinen pysäköinti XC90T8:ssa ja nyt on äksässä, mutta ketaakaan en tullut edes kokeilleeksi sitä Volvossa enkä ole kokeillut Teslassakaan. Pitää joskus muistaa testata, miten se toimii.....

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Kuten tuolla Y-mallin koeajon kommentissa kirjoitin, minulla oli syynä kolmosesta kopioitu ohjaamojärjestely. Muuten olisi ollut spekseiltään ok, eikä hinta ongelmana.

    Minäkin vieroksuin kojelautanäkymää ennen kuin kävin ihan koeistumassa pelkääjän paikalla koeajossa. Makuasioista voi kiistellä loputtomiin, mutta ainakin koeajoauton mustavalkoinen sisustus oli minun mieleen.

    Vertailukohtana voi ajatella monen auton ns. hienoja mittaristonäkymiä, joiden takana ei kuitenkaan ole juuri mitään toiminnallisuutta, mikä lunastaisi hienon kuvan lupaukset.

    Veikkaan, kuten moni muukin, että Y tulee myymään hyvin. Siinä on todella hyvät tilat ja kaikki Teslan hienoudet. Vain mittarinäyttö puuttuu, mutta pelkistetty kojelautanäkymä on ihan hyvä. Ja ajaessa tärkeät namiskuukkelit ovat ratissa. Esim. vakkarin nopeudensäätö peukalopyörällä. Paljon fiksumpi kuin X:ssä.

    Makuasioista ei kannata kiistellä. HUD olisi pelastanut paljon (?).

    Niin, voihan olla joku yksittäinen kynnyskysymys, joka on este. Minulla oli edellisessä autossa HUD ja onhan se kiva, mutta kyllä Y:n näytössä on ihan hyvin näkyvillä nopeustiedot eli rajoitus ja oma nopeus. Kaikessa on aina puolensa ja puolensa ja jonkilainen arvoanalyysi tulee tietysti tehtyä joko ihan tietoisesti tai sitten intuition kautta.

    Minun X teki totaalisen blackoutin viime sunnuntaina. Otin etukontin tyhjäksi ja kontin kaukalon pois. 12V akusta kaapeli irti ja "First responder loop" liittimestä irti. Eli autosta sekä 12V että "korkeajänniteakun" kaapelit irti. Parin minuutin kuluttua sama toisinpäin ja taas auto pelittää. Vaihtaisinko toiseen menopeliin tuon ongelman takia? Nopea intuitiivinen arvoanalyysi: en.

    Nopeusmittari ei ole hauskimmasta päästä auton ominaisuuksia. Tesla tarjoaa monin verroin muuta tilalle, vaikka joku nopeusnäyttö puuttuu. Jos olisin hankkimassan Y:n ja voisin valita, ottaisin mittariston autoon. Toisaalta, jos olisin hankkimassa Y:n, ottaisin sen vaikka mittaristoa ei ole muuten kuin 15" keskinäytössä. Autossa on muuta niin paljon tärkeämpää ja hauskempaa. Ja todella väljät sisätilat.

    Minusta (siis makuasia) Y-mallin näyttö on vaan väärässä paikassa.

    Ymmärrän ihan hyvin, että tuollainen kynnyskysymys voi olla. Minäkin ajattelin aikaisemmin, että mittariston puuttuminen on iso miinus. Kävin keväällä koeajamassa M3:en ja jo silloin alkoi itää ajatus, että ehkä perinteistä mittaristoa ei varsinaisesti tarvita. Ja nyt, kun olin mukana Y:n koeajolla, pyörsin vanhan mielipiteeni ja pidän mieluummin mittariston puuttumista persoonallisena ominaisuutena enkä puutteena.. Sähkärissä ei ole kierroslukumittaria. Itseasiassa mittaristossa ei ole mitään, mitä oikeasti tarvitsisi katsella ajon aikana. Nopeus näkyy keskinäytöllä selkeästi.

      
  • muokattu 17.10.2021 23:48

    @HybridRules kirjoitti:

    En kyllä tunnista, missä kohtaa olisin kirjoittanut "väärin vastattu" periaateella, paitsi siinä, että sinun ekaan vastaukseen totesin, että et kertonut omaa mielipidettäsi vaan tarkastelit asiaa ulkoapäin arvailemalla, mitä ihmiset "yleisellä tasolla" ajattelevat.

    Sinun kysymysasettelusi oli oikeasti tämä: keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa.

    Kyllä tuohon voi vastata yleisellä tasolla, mitä ihmettä sinä nyt vieläkin tuota ihmettelet.

    Minkälaisen haitan muodostaa se, että eri Tesla-mallit S3XY ovat samanhenkisen näköisiä?

    Se voi muodostaa syyn olla ostamatta Teslan. Ihan siinä missä tahansa muukin syy. Jos siis muut mainitsemani jonkinmoiset puutteet korimallivalikoimassa eivät täyty. Olit ymmärtävinäsi "oikein hyvin" jos mittaristo on väärässä paikassa, vaikka sekin on samalla tavalla makuasia.

    Tietystä vuosimallista alkaen Volvonkin tunnistaa Volvoksi takaosan valojen perusteella.

    No mm. tuota minäkin tarkoitin sillä vastauksellani edellä, jota et ollut lukenut vissiin ajatuksella.

    Teslan muotoiluun vaikuttaa varmaan paljon pyrkimys pitää ilmanvastus pienenä.

    No sehän ainutlaatuista, heh.

    Jos Teslasta tulee farkkumalli, sen kattolinja varmaankin on varsin laskeva, pisaran u-muotoon pyrkivä.

    Selvä on hra. von Holzhausen.

    Toisaalta Y on ihan riittävän farkku moneen tarpeeseen niin kuin äksäkin.

    Monen tarpeen lisäksi on paljon erilaisia henkilökohtaisia määrityksiä tarpeille. Joskus aiemminkin on muuten keskusteltu siitä, ettei ns. perinteisiä farkkuja ole oikein ollut edes sähköautoina. Edes Y ei välttämättä edusta siis Tesloja kaikkinensa.

    Tesla on sähköauto, jonka suunnittelussa on mietitty käytettävyyttä ja rentoa meininkiä

    Mitäs muiden sähköautojen suunnittelussa on sitten mietitty? Ehkä niissä on sitten HomeLink-toiminto? Entäs se Y-mallin mittariston paikka?

    Paitsi ettei sinusta välttämättä ole kyselyiden tekijäksi, niin ei kyllä myyvien mainospuheiden tekijäksikään. "Tesla: hyvä käytettävyys, rento meininki. Osta." Jep, tosi originaalia.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En kyllä tunnista, missä kohtaa olisin kirjoittanut "väärin vastattu" periaateella, paitsi siinä, että sinun ekaan vastaukseen totesin, että et kertonut omaa mielipidettäsi vaan tarkastelit asiaa ulkoapäin arvailemalla, mitä ihmiset "yleisellä tasolla" ajattelevat.

    Sinun kysymysasettelusi oli oikeasti tämä: keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa.

    Kyllä tuohon voi vastata yleisellä tasolla, mitä ihmettä sinä nyt vieläkin tuota ihmettelet.

    Minkälaisen haitan muodostaa se, että eri Tesla-mallit S3XY ovat samanhenkisen näköisiä?

    Se voi muodostaa syyn olla ostamatta Teslan. Ihan siinä missä tahansa muukin syy. Jos siis muut mainitsemani jonkinmoiset puutteet korimallivalikoimassa eivät täyty. Olit ymmärtävinäsi "oikein hyvin" jos mittaristo on väärässä paikassa, vaikka sekin on samalla tavalla makuasia.

    Tietystä vuosimallista alkaen Volvonkin tunnistaa Volvoksi takaosan valojen perusteella.

    No mm. tuota minäkin tarkoitin sillä vastauksellani edellä, jota et ollut lukenut vissiin ajatuksella.

    Teslan muotoiluun vaikuttaa varmaan paljon pyrkimys pitää ilmanvastus pienenä.

    No sehän ainutlaatuista, heh.

    Jos Teslasta tulee farkkumalli, sen kattolinja varmaankin on varsin laskeva, pisaran u-muotoon pyrkivä.

    Selvä on hra. von Holzhausen.

    Toisaalta Y on ihan riittävän farkku moneen tarpeeseen niin kuin äksäkin.

    Monen tarpeen lisäksi on paljon erilaisia henkilökohtaisia määrityksiä tarpeille. Joskus aiemminkin on muuten keskusteltu siitä, ettei ns. perinteisiä farkkuja ole oikein ollut edes sähköautoina. Edes Y ei välttämättä edusta siis Tesloja kaikkinensa.

    Tesla on sähköauto, jonka suunnittelussa on mietitty käytettävyyttä ja rentoa meininkiä

    Mitäs muiden sähköautojen suunnittelussa on sitten mietitty? Ehkä niissä on sitten HomeLink-toiminto? Entäs se Y-mallin mittariston paikka?

    Paitsi ettei sinusta välttämättä ole kyselyiden tekijäksi, niin ei kyllä myyvien mainospuheiden tekijäksikään. "Tesla: hyvä käytettävyys, rento meininki. Osta." Jep, tosi originaalia.

    Auton ulkonäkö voi olla syy ostaa tai ostamatta joku auto, mutta omituinen näkökulma on se, että autojen keskinäinen saman tyyppisyys olisi syy. Mutta onhan ihmisillä välillä ajatusmalleja, jotka eivät toisille aukea.

    En tunne kattavasti eri sähköautoja, mutta jo frunkin koosta voi päätellä, onko valmistaja suunnitellut auton kuten ennenkin, mutta istuttanut autoonsa sähkömootorin ja akut vai onko valmistaja älynnyt suunnitella sähköauton.

    HomeLink on melko tavallinen toiminto. Minulla ainakin discoissa ja XC90T8:ssa oli sellainen. Minulla ei kylläkään ole ollut sille käyttöä, kun ei ole autotallia eikä porttia, joita aukoa.

    Juu, Teslassa on hyvä käytettävyys ja rento meininki. Ryppyotsaisten ei kannata vaivautua.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Auton ulkonäkö voi olla syy ostaa tai ostamatta joku auto, mutta omituinen näkökulma on se, että autojen keskinäinen saman tyyppisyys olisi syy. Mutta onhan ihmisillä välillä ajatusmalleja, jotka eivät toisille aukea.

    Kokeillaas avata: jos et pidä yhdestä mallista, ei ne muutkaan sitten kosketa.

    En tunne kattavasti eri sähköautoja, mutta jo farkunkin koosta voi päätellä, onko valmistaja suunnitellut auton kuten ennenkin, mutta istuttanut autoonsa sähkömootorin ja akut vai onko valmistaja älynnyt suunnitella sähköauton.

    Niin ikkäästi.

    HomeLink on melko tavallinen toiminto. Minulla ainakin discoissa ja XC90T8:ssa oli sellainen. Minulla ei kylläkään ole ollut sille käyttöä, kun ei ole autotallia eikä porttia, joita aukoa.

    Alat näköjään ryppyotsaiseksi.

    Juu, Teslassa on hyvä käytettävyys ja rento meininki. Ryppyotsaisten ei kannata vaivautua

    Jep.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Auton ulkonäkö voi olla syy ostaa tai ostamatta joku auto, mutta omituinen näkökulma on se, että autojen keskinäinen saman tyyppisyys olisi syy. Mutta onhan ihmisillä välillä ajatusmalleja, jotka eivät toisille aukea.

    Kokeillaas avata: jos et pidä yhdestä mallista, ei ne muutkaan sitten kosketa.

    En tunne kattavasti eri sähköautoja, mutta jo farkunkin koosta voi päätellä, onko valmistaja suunnitellut auton kuten ennenkin, mutta istuttanut autoonsa sähkömootorin ja akut vai onko valmistaja älynnyt suunnitella sähköauton.

    Niin ikkäästi.

    HomeLink on melko tavallinen toiminto. Minulla ainakin discoissa ja XC90T8:ssa oli sellainen. Minulla ei kylläkään ole ollut sille käyttöä, kun ei ole autotallia eikä porttia, joita aukoa.

    Alat näköjään ryppyotsaiseksi.

    Juu, Teslassa on hyvä käytettävyys ja rento meininki. Ryppyotsaisten ei kannata vaivautua

    Jep.

    Frunkin ei farkun!

      
  • muokattu 18.10.2021 13:45

    Ahh, kuvittelin typoksi, pahoittelut. Yleisin englanninkielinen versio lienee trunk, mutta suomeksi tietysti tavaratila. Sähköautoissa frunk taitaa olla sitten se moottoriton etutavaratila, jossa on mahdollista säilyttää kamaa, kuten piuhaa. Uudissana minulle ja muutenkin.

    Ehkä tuo jotenkin liittyi keskusteluumme farkuista, mutta hällä väliä...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ahh, kuvittelin typoksi, pahoittelut. Yleisin englanninkielinen versio lienee trunk, mutta suomeksi tietysti tavaratila. Sähköautoissa frunk taitaa olla sitten se moottoriton etutavaratila, jossa on mahdollista säilyttää kamaa, kuten piuhaa. Uudissana minulle ja muutenkin.

    Ehkä tuo jotenkin liittyi keskusteluumme farkuista, mutta hällä väliä...

    Sepä se on, etukontti, jonka perinteiset valmistajat ovat kokeneet piuhan säilytystilaksi ja ovat tehneet sitä miniatyyrilokeron. Ainakin Audi etroninssa sinne mahtui juuri ja juuri latauskaapelit (2020 keväällä). XC40P8:n etukontti on vähän tilavampi, mutta minikokoinen sekin. Teslassa etukontti on ihan käyttökelpoinen tavaratila. Eikä se minun puolelta liittynyt keskusteluun farkuista vaan siihen, että auton voi suunnitella käytettävyydeltään hyväksi, kun suunnittele luovasti ja sähköisen voimalinjan antamat mahdollisuudet hyödyntäen. Tesloissa on todella runsaat tilat suhteessa auton ulkomittoihin.

      
  • No hienoa. Onneksi niitä eri mallien Tesloja ostetaankin. Ei taida riippua himpun vertaa siitä, onko täällä kukaan ostamassa sitä, vai jonkun muun sähkärin. Tilastollisesti hyttysen jätöksen verran merkitystä joka tapauksessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Jos hintaa ei oteta huomioon, ostaisin Tatianan:

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Se on mitään sanomaton. Vähän kuin joutuisi katsomaan pakosta 1000 h maalin kuivumista.

      1
  • muokattu 19.10.2021 08:32

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Rasittava ohjaus, rengasmelu, kova täristävä jousitus, nitinät ja natinat korissa....

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Jos hintaa ei oteta huomioon, ostaisin Tatianan:

    En nyt vertaisi Teslaa Tatianaan, ei Tesla niin hieno ole kuin videon veneet suhteessa tavallisen hintaluokan paatteihin. Eikä Tesla ole niin paljon kalliimpikaan kuin normiautot liikenteessä.

    Sinulta olisi voinut odottaa järkiperäistä pohdintaa, miksi et hanki Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon. Sinulla kun on niin vahva talouspoliittinen näkökulma asioihin, niin hintaa ei pitäisi tässä kohtaa miettiä, koska se vääristää mielipidettä itse autosta. Tietenkin mielipiteen muodostaminen vaatisi auton tuntemista, joten ehkä koko minun kysymykseen vastaaminen ilmentää vain ihmisten mielikuvia ja toisaalta pyrkimystä pitää vahvasti kiinni jo valitsemastaan brändistä. Minulle brändi on ollut (mielestäni) aina merkityksetön ja siksi minulla on ollut monen merkkisiä autoja sen mukaan, mitä ominaisuuspakettia olen milloinkin pitänyt etusijalla.

    Oletan, että on brändilähtöisiä auton hankkijoita, jolloin esim. sähkäri käy pirtaan vasta, kun "oma brändi" tuo sellaisen myyntiin. Bemarimies aja polttisbemaria, kunnes bemarilta tulee sopia sähkäri etc. Brändimies kaventaa suotta omia valintojaan.....

      1
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Rasittava ohjaus, rengasmelu, kova täristävä jousitus, nitinät ja natinat korissa....

    Ikävää, että sinulla on noin huonoja kokemuksia Teslasta. Itselläni on ollut parempi tuuri Tesla-yksilön suhteen. Mitä Teslaa olet ajanut?

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Se on mitään sanomaton. Vähän kuin joutuisi katsomaan pakosta 1000 h maalin kuivumista.

    Sinä kuulut selkeästi vähemmistöön. Tavallisempaa on, että Teslasta pidetään tai ei pidetä. Harvempi kokee Teslan välinpitämättömänä.

      1
  • muokattu 19.10.2021 12:57

    @HybridRules kirjoitti:
    En nyt vertaisi Teslaa Tatianaan, ei Tesla niin hieno ole kuin videon veneet suhteessa tavallisen hintaluokan paatteihin. Eikä Tesla ole niin paljon kalliimpikaan kuin normiautot liikenteessä.

    Vastasin kysymykseesi "jos ei hintaa oteta huomioon". Tatiana on minulle sama asia kuin Model X on viimeisiä satasia tonnin ritsaansa säästävälle. Kummallakin puuttuu 99% rahoituksesta.

    Sinulta olisi voinut odottaa järkiperäistä pohdintaa, miksi et hanki Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon. Sinulla kun on niin vahva talouspoliittinen näkökulma asioihin, niin hintaa ei pitäisi tässä kohtaa miettiä, koska se vääristää mielipidettä itse autosta.

    Näin kysymyksessäsi kaksi osaa ja olin jo vastaamassa molempiin, mutta pyyhin toisen osan vastauksestani pois.

    Se toinen osa syystä, miksi en ostaisi Teslaa oli "Enyaq, EQS, EQB, ID.4, ix3 ja mahdollisesti myös Mach-e jos tilat riittävät".

    Mitään näistä en ole ajanut, mutta logiikkani perustuu siihen, että kolmosen kokoinen ei sovi minun elämääni. S olisi sopivaa kokoa ja siinä on paljon hyvää pilattu tuhoamalla hyvän aihion kuljetuskyky puuttuvalla vetokuulalla, suksiluukulla ja takapenkin päätilalla. Ykää en tunne, mutta jos se on vain korotettu Golf tai korotettu Yaris tai korotettu Kolmonen, niin kiitos ei.

    Jäljelle jää Model X. Vetokyky ja takapenkki OK. Pystyn elämään sen kanssa, että takaovia ei saa auki tallissa, kun suksilaatikko roikkuu taljassa auton yläpuolella. Vaikka ostohintaa ei otettaisikaan huomioon, lasken kulutuksen sekä tulevien kustannusten että rangen kautta tekniseksi asiaksi ja se toimii muuten sopivia Model X ja EQC malleja vastaan. Taidan valita Enyaqin ja EQB:n kompakteihin kuoriin hienosti suunniteltujen käytännöllisten tilojen ja EQS:n Millenium Falcon ohjaamon välillä. Kaikkiin saa myös sukset mukaan nelipaikkaisena.

    Polestar karsiutui Volvokuskin vertailusta puuttuvan tavaratilan vuoksi. EQB:n tavoin sitä rasittaa myös pakko valita neliveto välttyäkseen etuvetoiselta.

    Eli juuri nyt valinta voisi mennä takavetoisen Enyaqin ja EQS:n välillä. Anteeksi vain, Skoda. Teitte hienon auton ja kopio voi olla jopa parempi kuin alkuperäinen ID.4? Mutta tässä vertailussa edes hienosti tehty tavallinen ei aivan riitä.

    Jos myös käyttökustannukset eliminoidaan, silloin suuren kulutuksen penalty poistuu ja myös Model X ja EQC nousevan kisaan mukaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Se on mitään sanomaton. Vähän kuin joutuisi katsomaan pakosta 1000 h maalin kuivumista.

    Sinä kuulut selkeästi vähemmistöön. Tavallisempaa on, että Teslasta pidetään tai ei pidetä. Harvempi kokee Teslan välinpitämättömänä.

    Mistä löytyy tilasto, joka osoittaa minun kuuluvan vähemmistöön.
    Luen kohtuullisen paljon kaikesta mahdollisesta olemassa olevasta, eikä ole tullut vastaan kyseistä tilastoa.
    Pienessä mittakaavassa esim. Suomessa ID 4 tuli myyntiin vasta keväällä ja on nyt myynnyt tuplasti koko vuoden kaikkia Teslan malleja enemmän.
    Eihän Teslassa ole mitään muuta hyvää kuin, että se on sähköauto ja osoitti sähköautojen toimivan tosielämässäkin ja laturiverkosto joka sekin kohta kaikkien käytettävissä tilanteen muutenkin kehittyessä.

    Uskoisin muotoilun ja tekniikan perusteella valintakriteereiksi suurelle yleisölle Teslan oleva mitäänsanomattomuudessa Top kolmosissa kärjessä ainakin.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Se on mitään sanomaton. Vähän kuin joutuisi katsomaan pakosta 1000 h maalin kuivumista.

    Sinä kuulut selkeästi vähemmistöön. Tavallisempaa on, että Teslasta pidetään tai ei pidetä. Harvempi kokee Teslan välinpitämättömänä.

    Mistä löytyy tilasto, joka osoittaa minun kuuluvan vähemmistöön.
    Luen kohtuullisen paljon kaikesta mahdollisesta olemassa olevasta, eikä ole tullut vastaan kyseistä tilastoa.
    Pienessä mittakaavassa esim. Suomessa ID 4 tuli myyntiin vasta keväällä ja on nyt myynnyt tuplasti koko vuoden kaikkia Teslan malleja enemmän.
    Eihän Teslassa ole mitään muuta hyvää kuin, että se on sähköauto ja osoitti sähköautojen toimivan tosielämässäkin ja laturiverkosto joka sekin kohta kaikkien käytettävissä tilanteen muutenkin kehittyessä.

    Uskoisin muotoilun ja tekniikan perusteella valintakriteereiksi suurelle yleisölle Teslan oleva mitäänsanomattomuudessa Top kolmosissa kärjessä ainakin.

    En tukeutunut tilastoon vaan ihan omaan intuitioon, että yleensä ihmisillä on melko voimakas mielipide Teslasta joko puolesta tai vastaan. Nyt huomaan, että ethän sinä kuulukaan vähemmistöön vaan sinullakin on selkeä mielipide. Minä uskon, että volkkarin paras myyntivaltti suhteessa Teslaan on halvempi hinta, mikä sopii myös suurelle yleisölle. Jos kilpailukyvystä puhutaan, niin minä arvostan yleensäkin tuotteissa sitä, että tuote ja valmistaja myy hyvin vaikka sen tuotteet ovat kalliimpia kuin kilpailijan. Tietysti sillä ehdolla, että tuote on hintansa arvoinen. Hinta on tekijä joka monesti saa ostajan valitsemaan huonomman vaihtoehdon, koska se on halvempi. Autojen tapauksessa brändi sinänsä vaikuttaa monen valintaan ja volkkari on sellainen varma keskitien valinta, joka ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Samaa kastia kuin Toyota.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sitä ihmettelen, keksiikö kukaan tällä palstalla yhtään syytä, miksi ei ostaisi Teslaa, jos hintaa ei oteta huomioon?

    Se on mitään sanomaton. Vähän kuin joutuisi katsomaan pakosta 1000 h maalin kuivumista.

    Sinä kuulut selkeästi vähemmistöön. Tavallisempaa on, että Teslasta pidetään tai ei pidetä. Harvempi kokee Teslan välinpitämättömänä.

    Mistä löytyy tilasto, joka osoittaa minun kuuluvan vähemmistöön.
    Luen kohtuullisen paljon kaikesta mahdollisesta olemassa olevasta, eikä ole tullut vastaan kyseistä tilastoa.
    Pienessä mittakaavassa esim. Suomessa ID 4 tuli myyntiin vasta keväällä ja on nyt myynnyt tuplasti koko vuoden kaikkia Teslan malleja enemmän.
    Eihän Teslassa ole mitään muuta hyvää kuin, että se on sähköauto ja osoitti sähköautojen toimivan tosielämässäkin ja laturiverkosto joka sekin kohta kaikkien käytettävissä tilanteen muutenkin kehittyessä.

    Uskoisin muotoilun ja tekniikan perusteella valintakriteereiksi suurelle yleisölle Teslan oleva mitäänsanomattomuudessa Top kolmosissa kärjessä ainakin.

    En tukeutunut tilastoon vaan ihan omaan intuitioon, että yleensä ihmisillä on melko voimakas mielipide Teslasta joko puolesta tai vastaan. Nyt huomaan, että ethän sinä kuulukaan vähemmistöön vaan sinullakin on selkeä mielipide. Minä uskon, että volkkarin paras myyntivaltti suhteessa Teslaan on halvempi hinta, mikä sopii myös suurelle yleisölle. Jos kilpailukyvystä puhutaan, niin minä arvostan yleensäkin tuotteissa sitä, että tuote ja valmistaja myy hyvin vaikka sen tuotteet ovat kalliimpia kuin kilpailijan. Tietysti sillä ehdolla, että tuote on hintansa arvoinen. Hinta on tekijä joka monesti saa ostajan valitsemaan huonomman vaihtoehdon, koska se on halvempi. Autojen tapauksessa brändi sinänsä vaikuttaa monen valintaan ja volkkari on sellainen varma keskitien valinta, joka ei herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Samaa kastia kuin Toyota.

    Miten trafin tilastoja oikein pitää lukea? Löysin jonkun tilaston, jossa sanottiin otsikossa 2021M09. Oletan sen tarkoittavan syyskuu 2021? Tilastokärki on Toyota Corolla, 385kpl, kakkosena Model Y, 219kpl, neljäs Model 3, 186kpl ja ID.4 aika paljon alempana listassa 45kpl myynnillä. Model Y:llä voi olla patoutuneen oston purkautumista, kun sitä vihdoin voi ostaa. Mutta ei M3 & MY myynti huonoa ole, sanoisin.

    Lueskelin ID.4:n esitteitä eikä se minusta pärjää Teslan MY:n spekseille. ID.4:n etukontin koko ei selvinnyt esitteestä. Kuinka suuri se mahtaa olla? Saksalaisbrändi varmaan myy "omalla painollaan", mutta saa nähdä mihin se kantaa. Kun vanha brändi tuo sähkärin markkinoille, moni fani odottaa saavansa jotain uutta, muutakin kuin sähkömoottorit. Onko ID.4:ssä sitä? Pitäisi minunkin pistäytyä koeajamassa se ihan mielenkiinnosta. Ei selvästikään ole minun auto, mutta vertailun vuoksi (M3:een ja MY:hyn) tekisi mieli tutustua. Vanhaa brändiä aluksi suosiva "liikkuva äänestäjä" saattaa vaihtaa leiriä, kun ID.4:n totuus selviää. Tosin lompakko äänestää vahvasti ID.4:n puolesta....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit