Toyota tipahtamassa kyydistä - automaailman nokia?

141 kommenttia
«1345

Olen ihmetellyt, ettei Toyota ole aloittanut sähköautojen valmistamista vieläkään. Onko sillä sama problematiikka kuin Nokialla, että ei uskalla muuttaa nykyistä suuntaa, kun myynti vetää vielä hyvin? Olisi luullut, että ID.4:en edellä myyntitilastoissa kurvailisi sähköcorolla, mutta ei. Pelkkiä bensa-autoja edelleen mallistossa Toyotalla.

Historian lehdethän havisee jo kovasti, kun Tesla M3 oli syyskuussa euroopan myydyin auto eli ekaa kertaa sähköauto peittosi polttikset. Ja Tesla MY oli toiseksi myydyin sähköauto heti Tesla M3 jälkeen. Nokiakin joutui vaikeuksiin jenkkivalmistajan kanssa ja kuinkas kävi.

  
  • Kävin tuon linkin päässä ja mitä näinkään: yhdestä sähköautomallista oli tekstiä ikään kuin sellainen olisi ostettavissa ja tietysti kiinnostuin, mikä mahtaa olla hinta: Tulossa. Toytota ei mainonnassaan ole kovin tarkka tosiasioista, kuten jo aiemminkin olemme todenneet itsestään lataavien autojen kohdalla

      
  • No on Toyotassa ainakin pitkä akkutakuu ja jännä ohjaus ilman kiinteätä yhteyttä.

    https://autotoday.fi/toyotan-ensimmainen-alusta-pitaen-tayssahkoautoksi-suunniteltu-malli-julkistettu/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=toyotan-ensimmainen-alusta-pitaen-tayssahkoautoksi-suunniteltu-malli-julkistettu

    Korkeajänniteakun suorituskyvyn odotetaan pysyvän 90 % tasolla aina 10 vuoteen tai 240 000 kilometriin asti. Litium-ioni-akuston kapasiteetti on 71,4 kWh, jonka tarjoama ajokantama on mallista riippuen jopa yli 450 km (vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).

    Toyotan ensimmäinen alusta pitäen täyssähköautoksi suunniteltu malli julkistettu
    Julkaisija
    CLAS VON BELL
    29.10.2021
    1
    Tänään Toyota tuo maailmanensi-iltaan bZ-mallisarjan ensimmäisen mallin, bZ4X:n. Uutta e-TNGA -suunnittelufilosofiaa hyödyntäen malli on kehitetty Toyotan ja Subarun yhteistyönä.

    Integroimalla korkeajänniteakku osaksi korirakennetta lattian alla saavutetaan matala painopiste, erinomainen painojakauma ja turvallisuutta, ajomukavuutta ja ajodynamiikkaa edesauttava jäykkä korirakenne.

    Toyota bZ4X on tilava, mukava crossover, johon saatavilla oleva nelivetojärjestelmä erottaa sen muista. Olennainen osa bZ-mallisarjaa tulee olemaan keulan hammerhead-muotokieli.

    Toyotan liki 25 vuoden kokemus sähköistettyjen voimalinjojen kehittämisestä ja valmistamisesta näkyy myös bZ4X:n korkeajänniteakussa.

    Kuva: Toyota.
    Jopa 10 vuoden tai 240 000 ajokilometrin jälkeen korkeajänniteakun suorituskyvyn voidaan odottaa olevan 90 % tasolla uuteen verrattuna.

    Ajokantama täyteen ladatulla akulla on parhaimmillaan yli 450 km (riippuen mallista ja varustetasosta, viralliset lukemat ilmoitetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).

    Toyota bZ4X:n ensi-ilta Euroopassa on 2.12.2021. Samaan aikaan käynnistyy ennakkomyynti, jolloin nopeimmilla on mahdollisuus varmistaa uusi autonsa ensimmäisten joukossa. Uutuudet saapuvat Suomeen kesällä 2022.

    Kuva: Toyota.
    Toyotan ensimmäinen täyssähköautolle kehitetty alustarakenne

    Toyota bZ4X on ensimmäinen malli, joka valmistetaan erityisesti täyssähköautoille kehitetylle e-TNGA -alustarakenteelle.

    Tämä täysin uusi alustarakenne tuo TNGA-arkkitehtuurista tutun joustavuuden myös täyssähkömalleille mahdollistaen useita erilaisia kokoluokkia sekä vetotapoja. Matala korkeajänniteakku sijoittuu kokonaisuudessaan ajoneuvon lattian alle muodostaen osan korirakennetta.

    Kuva: Toyota.
    Isot, kulmiin sijoitetut pyöräkotelot suurine vanteineen kertovat auton crossover-luonteesta. Takana muotoilu korostuu jälleen kulmiin ja koko leveyden kattavaan takavalopaneeliin.

    Uuden alustarakenteen vaikutus näkyy verrattaessa bZ4X-mallia saman kokoluokan RAV4-crossoveriin.

    bZ4X on 85 mm matalampi samalla kun akseliväli on 160 mm pidempi. Keula on 50 mm matalampi.

    Kuva: Toyota.
    Sisätilojen avaruutta voidaan lisätä saatavilla olevalla panoraamakatolla.

    Matala mittaristo luo tilaa ja parantaa näkyvyyttä ulos autosta.

    Pitkä akseliväli mahdollistaa luokkansa johtavat jalkatilat kaikille matkustajille. Myös tavaratila on suuri. Kiitos säädettävän tavaratilan pohjan tilaa on yli 450 litraa.

    Suorituskyky

    Etuvetoinen bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kW:n sähkömoottorilla. Se tuottaa 204 hevosvoimaa ja 265 Nm:n väännön, jolla 0-100 km/h -kiihdytys sujuu 8,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 160 km/h.

    Kuva: Toyota.
    Nelivetomallin suurin teho on 217,5 hevosvoimaa ja huippuvääntö 336 Nm. Se suorittaa kiihdytyksen 0-100 km/h 7,7 sekunnissa. Kaikki suorituskykyarvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.

    Järjestelmä mahdollistaa täyssähköautoille tyypillisen ajotyylin vain yhtä poljinta käyttäen.

    Ajokantama on eräs täyssähköautojen tärkeimmistä ominaisuuksista, ja Toyota onkin tuonut siihen oman, pitkän kokemuksensa korkeajänniteakuista. Se kokemus ei tuo pelkästään ajokantamaa, vaan myöskin mielenrauhaa akun kestosta vuosien kuluessa.

    Korkeajänniteakun suorituskyvyn odotetaan pysyvän 90 % tasolla aina 10 vuoteen tai 240 000 kilometriin asti. Litium-ioni-akuston kapasiteetti on 71,4 kWh, jonka tarjoama ajokantama on mallista riippuen jopa yli 450 km (vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä).

    Kuva: Toyota.
    Kiitos energiatehokkaan, ilmalämpöpumpun sisältävän lämmitysjärjestelmän on auton suorituskyky turvattu myös alhaisissa lämpötiloissa.

    Auto kykenee ottamaan vastaan 150 kW:n DC-lataustehon, jolloin 80 % varaustaso voidaan saavuttaa noin puolessa tunnissa. bZ4X on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään nestejäähdytteistä korkeajänniteakkua.

    Steer-by-wire -ohjaus

    Toyota on kehittänyt nelivetojärjestelmää yhteistyössä Subarun kanssa, ja se alleviivaa kummankin yhtiön pitkää kokemusta nelivetoisista autoista.

    Nelivetoisissa malleissa on erilliset, 80 kW:n tehoiset sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla ja kehittynyt nelivedon ohjaus mahdollistaa erilaiset ajo-ohjelmat erilaisille ajoalustoille.

    Toyota bZ4X on ensimmäinen Toyotan tuotantomalli, johon on saatavilla steer-by-wire -ohjaus. Järjestelmä tulee saataville Euroopassa myöhemmässä vaiheessa.

    Kuva: Toyota.
    Järjestelmä poistaa mekaanisen yhteyden ohjauspyörän ja etupyörien väliltä. Elektronisesti ohjattu järjestelmä ohjaa etupyöriä tarkasti kuljettajan aikeiden mukaisesti tarjoten samalla enemmän jalkatilaa ja helpomman kulun autoon ja sieltä pois.

    Perinteinen ohjauspyörä on korvattu One Motion Grip -ohjaimella, joka vähentää tarvittavien ohjausliikkeiden määrää huomattavasti. Laidasta laitaan -liike vaatii vain 150 asteen käännöksen ohjaimesta.

    Mekaanisen yhteyden poistuessa poistuvat myös ei-toivotut värinät ohjaimesta, mutta kaikki tarpeellinen tieto tien pinnasta voidaan silti välittää kuljettajalle. Ohjauksen toimintaa voidaan myöskin säätää vapaammin eri ajo-ohjelmien mukaisesti.

    Uuden sukupolven Toyota Safety Sense

    Uusi bZ4X on aina varustettu uusimmalla, kolmannen sukupolven Toyota Safety Sense -turvallisuusjärjestelmällä, jonka uudet ja aiempia vieläkin paremmat toiminnot tuottavat lisäturvaa pystyen huomioimaan aiempaa laajemman joukon mahdollisia riskejä liikenteessä.

    Toimiessaan yhteistyössä kuljettajan kanssa se tähtää suoranaiseen ideaalitilanteeseen: ei turhia kuolemia tai vammautumisia liikenneonnettomuuksissa.

    Kuva: Toyota.
    Järjestelmän tutkan ja kameran toimintasädettä kasvattamalla kaikkien toimintojen suorituskykyä on lisätty. Uusia toimintoja ovat mm. vastaantulevan ja eteen ilmestyvän liikenteen huomioiva Pre-Collision -järjestelmä, matalien nopeuksien kiihdytysvahti sekä hätäjarrutusavustus.

    Esittelyssä Toyota Beyond Zero

    Uusi Toyota bZ4X on ensimmäinen malli Toyotan uudessa bZ-alabrändissä. Nimi tarkoittaa “beyond Zero”, “nollapäästöjäkin pidemmälle” – kuten Toyota on ilmoittanut tavoitteekseen jo vuonna 1997 aloittaessaan automaailman ensimmäisenä sähköistettyjen voimalinjojen esiinmarssin ensimmäisen sukupolven Prius-mallin esittelyn myötä.

    bZ4X-mallin esittely vahvistaa Toyotan monikanavaista tapaa kohdata erilaisten asiakkaiden liikkuvuuteen kohdistuvia odotuksia. Se tapa tuo tarjolle asiakkaillemme täyden sähköistettyjen voimalinjojen malliston sisältäen niin itselataavia hybrideitä, ladattavia hybrideitä, täyssähköautoja sekä polttokennoauton.

    Kuva: Toyota.
    Toyota tähtää CO2 -päästöjen vähentämiseen tuotteilla, joita on helppo käyttää ja jotka ovat mahdollisimman monien saavutettavissa eikä vain harvojen etuoikeuksia. Nämä teknologiat yhdessä takaavat matkan kohti hiilineutraalia tavoitetta.

    Nollapäästöt ovat vain osa Toyotan tavoitteista, aivan kuten “beyond”, “pidemmälle” brändin nimessä kertoo. Toyota on sitoutunut tuottamaan aina parempaa liikkuvuutta kaikille, ja se tarkoittaa sekä tuotteita että palveluita, jotka edesauttavat sekä ajonautinnon, turvallisuuden ja parempien yhteiskuntien rakentumista ympäri maailmaa.

      
  • Tällä palstalla aina välillä sekoitetaan sujuvasti faktaa, fiktiota ja toiveita. Nytkin tuossa edellä puhutaan sähö-Toyotasta ikään kuin sellainen olisi jo liikenteessä ja nuo luetellut ominaisuudet testattu ja todettu toiveet täyttäväksi.

    Eikö tuossa ehkä myyntiin tulevassa autossa olekaan solid state akku?

    Onhan tietysti ihan relevanttia keskustella tulevaisuuden visioista, kuten Toyotan sähköautosta, mutta ei sitä pitäisi esittää kuin se olisi jo todellisuutta. Olisihan se jo korkea aika Toyotankin tulla mukaan sähköautojen valmistukseen, enkä epäile etteikö tuo Bzzz tule saatavaksi joskus, mutta niinhän Nokiakin kurkotti liikkuvaan junaan, mutta ote lipesi....

      
  • muokattu 29.10.2021 20:48

    Toyota luo jo tulevaisuuta, eli vety, se on se lopullinen sähköauton energia, kun kaivokset on kaavittu, tai luonnonystävät hermostuu luonnon raiskauksesta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tällä palstalla aina välillä sekoitetaan sujuvasti faktaa, fiktiota ja toiveita. Nytkin tuossa edellä puhutaan sähö-Toyotasta ikään kuin sellainen olisi jo liikenteessä ja nuo luetellut ominaisuudet testattu ja todettu toiveet täyttäväksi.

    Eikö tuossa ehkä myyntiin tulevassa autossa olekaan solid state akku?

    Onhan tietysti ihan relevanttia keskustella tulevaisuuden visioista, kuten Toyotan sähköautosta, mutta ei sitä pitäisi esittää kuin se olisi jo todellisuutta. Olisihan se jo korkea aika Toyotankin tulla mukaan sähköautojen valmistukseen, enkä epäile etteikö tuo Bzzz tule saatavaksi joskus, mutta niinhän Nokiakin kurkotti liikkuvaan junaan, mutta ote lipesi....

    No reilu kuukausi enää ja tilauskirjat aukeavat.

    Onhan Toyota ollut erikoisen hidas sähköautojen kohdalla, mutta niiden voluumi ehkä paikkaa tilannetta reippaasti.

    Tänään juuri mietin Turussa kauppareissulla kun sähköautoja ohimennen bongailin, että Opelin sähköautot ovat myyneet Suomessa huonosti, enkä ole onnistunut bongaamaan yhtään varmuudella tänään eka mahdollisesti, muttenkerennyt varmistamaan.
    Kaksi EQB:tä näkyi kaupungissa ja niiden myynti ollut kanssa todella pientä niikuin muidenkin MB EQ ajoneuvojen. Lähes kaikki sähköautot bongannu jossain vaiheessa, mutta Opelit loistaa poissaolollaan. Kian EV 6:sta en vielä ole kanssa nähnyt, mutta onnistuin Ioniqin 5:sen 16.09.21 näkemään Turussa.

    Listaa Suomessa rekisteröityjä sähköautoja uutena.

    image

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Toyota luo jo tulevaisuuta, eli vety, se on se lopullinen sähköauton energia, kun kaivokset on kaavittu, tai luonnonystävät hermostuu luonnon raiskauksesta.

    Sinäkin olet siis sitä mieltä, että Toyota on ryssinyt akkuauton valmistajana?

      
  • muokattu 29.10.2021 21:01

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota luo jo tulevaisuuta, eli vety, se on se lopullinen sähköauton energia, kun kaivokset on kaavittu, tai luonnonystävät hermostuu luonnon raiskauksesta.

    Ei kai sellaista kuin lopullista energiamuotoa olekaan. Muista paluu tulevaisuuteen banaaneja ja limun loput säiliöön ja laite tuottaa fuusioenergiaa. Eikös tutkijatkin ole todenneet fiktion ennen pitkää toteutuvan minkä historia on osittanutkin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota luo jo tulevaisuuta, eli vety, se on se lopullinen sähköauton energia, kun kaivokset on kaavittu, tai luonnonystävät hermostuu luonnon raiskauksesta.

    Sinäkin olet siis sitä mieltä, että Toyota on ryssinyt akkuauton valmistajana?

    Taisi olla ihan ensimmäisiä, kun muilla oli vain starttimoottori akkukäyttöinen.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota luo jo tulevaisuuta, eli vety, se on se lopullinen sähköauton energia, kun kaivokset on kaavittu, tai luonnonystävät hermostuu luonnon raiskauksesta.

    Sinäkin olet siis sitä mieltä, että Toyota on ryssinyt akkuauton valmistajana?

    Taisi olla ihan ensimmäisiä, kun muilla oli vain starttimoottori akkukäyttöinen.

    Siinä se varmaan syy, miksi Toyota jämähti "nokiaksi", joka myös oli aluksi edistyksellinen. Toyota keksi tehdä akkukäyttöisen polttoaineen kulutusta vähentävän tekniikan. Se myy hyvin ja sitten onkin vaikea muuttaa suuntaa. Niin kuin Nokiakin roikkui kiinni menestystarinassaan, kunnes muiden kehitys ajoi ohi. Eihän Apple Nokiaa teilannut vaan Android, Samsung etunenässä. Eikä Tesla teilaa Toyotaa, mutta kehitys saattaa kohdella Toyotaa kaltoin, jos se ei uusiudu. Eikä hybridin akku paljon starttimoottoria pyörittävää akkua kummempi ole.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Eikä hybridin akku paljon starttimoottoria pyörittävää akkua kummempi ole.

    Ei vai, minä kuitenkin ajelen pitkiä vetoja ainoastaan sähkömoottorilla.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Eikä hybridin akku paljon starttimoottoria pyörittävää akkua kummempi ole.

    Ei vai, minä kuitenkin ajelen pitkiä vetoja ainoastaan sähkömoottorilla.

    No minkämoinen akku autossasi on?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Eikä hybridin akku paljon starttimoottoria pyörittävää akkua kummempi ole.

    Ei vai, minä kuitenkin ajelen pitkiä vetoja ainoastaan sähkömoottorilla.

    No minkämoinen akku autossasi on?

    En tiedä, mitä minä sillä tiedolla teen, kunhan hoitaa hommansa niin kuin on luvattu.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Eikä hybridin akku paljon starttimoottoria pyörittävää akkua kummempi ole.

    Ei vai, minä kuitenkin ajelen pitkiä vetoja ainoastaan sähkömoottorilla.

    No minkämoinen akku autossasi on?

    En tiedä, mitä minä sillä tiedolla teen, kunhan hoitaa hommansa niin kuin on luvattu.

    Mistä sitten tiedät, että se akku ei ole suunnilleen samanmoinen kuin starttia hoitava akku yleensä?

      
  • Oletko nyt siis ihan kamalan pettynyt Toyotaan, vai oletko ihqu ihqu ikionnellinen? Jos saisit heti lauantaina kaupasta mukaasi, niin ostaisitko edes sähkö-Toyotaa?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Oletko nyt siis ihan kamalan pettynyt Toyotaan, vai oletko ihqu ihqu ikionnellinen? Jos saisit heti lauantaina kaupasta mukaasi, niin ostaisitko edes sähkö-Toyotaa?

    En ostaisi, mutta ei se liity tähän mitenkään. On monta muutakin automerkkiä, mitä en ostaisi, mutta minun syyt siihen eivät ole mitenkään yleispäteviä eivätkä perustu muuhun kuin intuitioon.

      
  • muokattu 30.10.2021 00:55

    @HybridRules kirjoitti:

    En ostaisi, mutta ei se liity tähän mitenkään

    No mikä sitten on motivaatiosi tähän raflaavaan otsikkoon? Jokin avarakatseinen, umpineutraali yleistilanteen katselmointiko?

    On monta muutakin automerkkiä, mitä en ostaisi

    Onko niillä kaikilla kuitenkin sähköautot jo? Mistä muista merkeistä olet huolissasi, vai oliko Toyota nyt ainoa?

    Ainiin, mistä ihmeestä Topi27 oli löytänyt 3 kpl myytyjä sähkö-Toyotia, eihän niitä ole. Konsernin autoista löytyy Euroopassa jo Lexus UX 300e muuten. Ja oletko tarkistanut mikä on tilanne siellä merkin kotikonnuilla? Ovat kenties päätelleet, ettei Suomen tuulipukukansalle (laitan tähän sen kliseen jota et nyt vielä ole ehtinyt sanoa) tarvitse ensimmäisenä tuoda niitä kuitenkaan.

    Sitä varaa että kuvittelet olevasi ensimmäinen manaaja merkille, niin ihan pikkuguuglauksella uutista tältä vuodelta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isojakin-pelureita-voi-kaatua-sahkoautoista-saattaa-tulla-japanilaisvalmistajille-elaman-ja-kuoleman-kysymys/8095254#gs.eyfyat

    MItenkäs tulkkaisit huolenaiheesi tuon perusteella, jos siitä nyt oli edes kyse siis. Jollei sinulle, niin voihan joku kokea olevansa aidosti huolestunutkin, eikä vain piilotetusti vahingoniloinen. Olisihan se ihan sama jos kohtalo iskisi sitten mihin tahansa suosittuun automerkkiin. Saab ei ehtinyt edes yrittämään.

    Ja eiköhän se asia valkene lähivuosina, kävi miten päin vaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Eikä hybridin akku paljon starttimoottoria pyörittävää akkua kummempi ole.

    Ei vai, minä kuitenkin ajelen pitkiä vetoja ainoastaan sähkömoottorilla.

    No minkämoinen akku autossasi on?

    En tiedä, mitä minä sillä tiedolla teen, kunhan hoitaa hommansa niin kuin on luvattu.

    Mistä sitten tiedät, että se akku ei ole suunnilleen samanmoinen kuin starttia hoitava akku yleensä?

    En ole maininnut akunkoosta mitään, sanoin sinun akun kokomainintaan: Ei vai, minä kuitenkin ajelen pitkiä vetoja ainoastaan sähkömoottorilla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En ostaisi, mutta ei se liity tähän mitenkään

    No mikä sitten on motivaatiosi tähän raflaavaan otsikkoon? Jokin avarakatseinen, umpineutraali yleistilanteen katselmointiko?

    On monta muutakin automerkkiä, mitä en ostaisi

    Onko niillä kaikilla kuitenkin sähköautot jo? Mistä muista merkeistä olet huolissasi, vai oliko Toyota nyt ainoa?

    Ainiin, mistä ihmeestä Topi27 oli löytänyt 3 kpl myytyjä sähkö-Toyotia, eihän niitä ole. Konsernin autoista löytyy Euroopassa jo Lexus UX 300e muuten. Ja oletko tarkistanut mikä on tilanne siellä merkin kotikonnuilla? Ovat kenties päätelleet, ettei Suomen tuulipukukansalle (laitan tähän sen kliseen jota et nyt vielä ole ehtinyt sanoa) tarvitse ensimmäisenä tuoda niitä kuitenkaan.

    Sitä varaa että kuvittelet olevasi ensimmäinen manaaja merkille, niin ihan pikkuguuglauksella uutista tältä vuodelta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isojakin-pelureita-voi-kaatua-sahkoautoista-saattaa-tulla-japanilaisvalmistajille-elaman-ja-kuoleman-kysymys/8095254#gs.eyfyat

    MItenkäs tulkkaisit huolenaiheesi tuon perusteella, jos siitä nyt oli edes kyse siis. Jollei sinulle, niin voihan joku kokea olevansa aidosti huolestunutkin, eikä vain piilotetusti vahingoniloinen. Olisihan se ihan sama jos kohtalo iskisi sitten mihin tahansa suosittuun automerkkiin. Saab ei ehtinyt edes yrittämään.

    Ja eiköhän se asia valkene lähivuosina, kävi miten päin vaan.

    Kyllä sähkö-Toyotia on, nimittäin Proace. Onhan se oikeasti Citikka, mutta Toyotana niitä silti myydään.

    Kyllä minäkin toyotafanina olen vähän huolissani. Vänkäävät kehitystä vastaan, ja hukkaavat muiden japanilaisten tavoin kehitysbudjettiaan vetyyn. Voihan se vetyauto joskus olla se juttu, mutta patterisähkö on vuosikymmenien mittainen "välivaihe". Plugareista nyt tiesi alusta alkaenkin että ne ovat autoilun "digibokseja" jotka eivät elä kovin pitkään.

    Ylipäänsä on tosi sääli katsoa miten japsimerkeille on jo käynyt euroopassa, ja pahaa pelkään että toyotalle käy samoin ellei täyssähköjä ala ilmestyä markkinoille tiiviiseen tahtiin. Solid state akku voi toki olla pelinmuuttaja jos saavat sen ajoissa tämän vuosikymmenen puolella massamarkkinoille.

      3
  • Ostokäyttäytymistä ohjaa ensisijaisesti yksilön käyttötarve! Tähän vaikuttaa moni asia, asioita voi jokainen mietiskellä käyttövoimaa valitessaan. Vaihtoehtoja on ja se on pelkästään hyvä asia. Jonkun käyttövoiman demonisointi on typerää ja täysin turhaa, antaa jokaisen tehdä valintansa ihan itse. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin jotain käyttövoimaa vastaan, päinvastoin.

      3
  • @tracktest kirjoitti:
    Ostokäyttäytymistä ohjaa ensisijaisesti yksilön käyttötarve! Tähän vaikuttaa moni asia, asioita voi jokainen mietiskellä käyttövoimaa valitessaan. Vaihtoehtoja on ja se on pelkästään hyvä asia. Jonkun käyttövoiman demonisointi on typerää ja täysin turhaa, antaa jokaisen tehdä valintansa ihan itse. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin jotain käyttövoimaa vastaan, päinvastoin.

    Monilla yksilöillä ostokäyttäytymistä ohjaa vahvasti brändi, jotkut esim. haluavat vängällä ajaa mersulla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Ostokäyttäytymistä ohjaa ensisijaisesti yksilön käyttötarve! Tähän vaikuttaa moni asia, asioita voi jokainen mietiskellä käyttövoimaa valitessaan. Vaihtoehtoja on ja se on pelkästään hyvä asia. Jonkun käyttövoiman demonisointi on typerää ja täysin turhaa, antaa jokaisen tehdä valintansa ihan itse. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin jotain käyttövoimaa vastaan, päinvastoin.

    Monilla yksilöillä ostokäyttäytymistä ohjaa vahvasti brändi, jotkut esim. haluavat vängällä ajaa mersulla.

    HR oikeassa olet! Merkkiuskollisuus on vahva vaikutin valintoihin. Toyota, MB, Volvo, ja nykyisin Tesla voidaan lukea merkkiuskollisten listalle.

      
  • muokattu 30.10.2021 11:20

    @M880 kirjoitti:

    Kyllä sähkö-Toyotia on, nimittäin Proace. Onhan se oikeasti Citikka, mutta Toyotana niitä silti myydään.

    Katsos vaan, Proace EV se on tosiaan. Eipä ollut osunut aiemmin silmiin, tai unohtunut ainakin.

    Kyllä minäkin toyotafanina olen vähän huolissani. Vänkäävät kehitystä vastaan, ja hukkaavat muiden japanilaisten tavoin kehitysbudjettiaan vetyyn.

    Jotenkin olet uskottavampi huolessasi kuin HybridRules, joka siis ei ole toyotafani millään muotoa.

    Ylipäänsä on tosi sääli katsoa miten japsimerkeille on jo käynyt Euroopassa

    Tuo oli hyvä nosto. Jos puhutaan Euroopasta, eikä vain Suomesta, niin eihän japskit ole olleet yhtään niin suosittuja kuin Suomessa muutenkaan. Jos kysyttäisiin ranskalaiselta, saksalaiselta, italialaiselta ja britiltä niin olisipa hauska tietää mikä merkki ja malli olisi samassa asemassa kuin Suomen "ootsäjokukorollakuskivai" -keskustelijoilla tuntuu olevan.

    Solid state akku voi toki olla pelinmuuttaja jos saavat sen ajoissa tämän vuosikymmenen puolella massamarkkinoille.

    Taas pikaguugletus ja löytyi tällainen artikkeli: https://www.motortrend.com/news/toyota-battery-bev-hev-solid-state-future-investment/

    Sen mukaan vetysatsaus jää jalkoihin kun Toyota laittaisi "kaikki munat sähköautokoriin" tuolla solid-statellaan. Kevyt päätelmä tietysti edelleen on että käytännössä kaikki isot automerkit panostavat jollakin strategiallaan sähköistämiseen. Onko se oikea ja onnistutaanko ajoituksissa lopulta, vaikka ovatkin olevinaan eritahtisia tänä päivänä, niin se tosiaan selviää vasta pidemmän ajan kuluessa.

    Enkä tiedä miksi unohdetaan etteivät sähköautot ole todellakaan mikään koko maailman juttu pitkään aikaan? Paljoko Tesla on myynyt Nigeriassa, Perussa tai Bangladeshissä? Tai Toyota ja mistä nuo sitten pitäisikään kertoa ja miten näkökulma pitäisi muistaa sähköautointoilussamme? Ehkä ne itselataavat hybridit ovat siellä tarpeen, polttiksen päästöjä vähentämässä isossa kuvassa. Ja olihan niitä muillakin merkeillä.

    Niin ja kyllähän vetyversioihinkin satsataan rinnan sähköautojen kanssa muuallakin kuin Toyotalla.

      
  • Tämän aamun hesarissahan on oikein hyvän tuntuinen sähköautovaihtoehto ns. hintatietoiselle: Ioniq 5. Auton korealainen alkuperä on minulle hankintaeste, mutta se on vain minun oma ongelma. Sen verran kyllä kokemustakin asiasta, että kävin Grand Cherokeeta harkitessa koeajamassa Kian vuoden 2006 vaihtoehdot. Niissä oli yksi selkeä etu Jeeppiin nähden eli hinta. Mutta ei Kian SUV tuntunut itselle sopivalta.

    Mutta ennakkoluuloista vapaalle korealaiset autot ovat varmasti hyvä vaihtoehto.

    Missä luuraa Toyota, kun muut samalta suunnalta tuovat laadukkaita sähkäreitä solkenaan?

    Solid state akku on ainakin toistaiseksi oman lajinsa Big Foot. Olisiko se löytyessään edes mikään tärkeä myyntivaltti. Eihän kuluttajaa kiinnosta niinkään tekniikka kuin se mitä ominaisuuksia rahalla saa. Asiasta hyvänä esimerkkinä Q: kun pääsee muutaman kilometrin kerrallaan sähköllä, se riittää. Vaikka olisi Seinäjoen R-kioskilta ostettuja sormiparistoja konepellin alla, niin pääasia, että auto kulkee....

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Ostokäyttäytymistä ohjaa ensisijaisesti yksilön käyttötarve! Tähän vaikuttaa moni asia, asioita voi jokainen mietiskellä käyttövoimaa valitessaan. Vaihtoehtoja on ja se on pelkästään hyvä asia. Jonkun käyttövoiman demonisointi on typerää ja täysin turhaa, antaa jokaisen tehdä valintansa ihan itse. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin jotain käyttövoimaa vastaan, päinvastoin.

    Monilla yksilöillä ostokäyttäytymistä ohjaa vahvasti brändi, jotkut esim. haluavat vängällä ajaa mersulla.

    HR oikeassa olet! Merkkiuskollisuus on vahva vaikutin valintoihin. Toyota, MB, Volvo, ja nykyisin Tesla voidaan lukea merkkiuskollisten listalle.

    Merkkiuskolliseksi voi minun mielestäni laskea vain sellaiset ihmiset, jotka ovat vaihtaneet autoa jo muutaman kerran saman merkkiseen. Sen tähden on kyseenalaista, voiko Teslan ostaneita vielä useampaan vuoteen tituleerata merkkiuskollisiksi. Jos yhden kerran on vaihtanut Teslan Teslaan, niin merkkiuskollisuus ei minun mielestäni ole vielä tullut todistetuksi. Paremminkin vain se, että kyseinen henkilö ei ainakaan ollut pettynyt Teslaan.

    Merkkiuskollinenhan käyttäytyy niin, että vaikka bemari olisi tuonut markkinoilla oikein nappiin osuvan auton, niin mersu-uskovainen ensin vähättelee bemarin uutuutta, mutta heti, kun mersu tuo vastaavan auton myyntiin, niin singahtaa välittömästi marmoritiskille tilaamaan ja alkaa somessa kehua kuinka hienon menopelin tilasi. Vaikka bemarilta olisi voinut ostaa sellaisen jo aikaisemmin.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En ostaisi, mutta ei se liity tähän mitenkään

    No mikä sitten on motivaatiosi tähän raflaavaan otsikkoon? Jokin avarakatseinen, umpineutraali yleistilanteen katselmointiko?

    On monta muutakin automerkkiä, mitä en ostaisi

    Onko niillä kaikilla kuitenkin sähköautot jo? Mistä muista merkeistä olet huolissasi, vai oliko Toyota nyt ainoa?

    Ainiin, mistä ihmeestä Topi27 oli löytänyt 3 kpl myytyjä sähkö-Toyotia, eihän niitä ole. Konsernin autoista löytyy Euroopassa jo Lexus UX 300e muuten. Ja oletko tarkistanut mikä on tilanne siellä merkin kotikonnuilla? Ovat kenties päätelleet, ettei Suomen tuulipukukansalle (laitan tähän sen kliseen jota et nyt vielä ole ehtinyt sanoa) tarvitse ensimmäisenä tuoda niitä kuitenkaan.

    Sitä varaa että kuvittelet olevasi ensimmäinen manaaja merkille, niin ihan pikkuguuglauksella uutista tältä vuodelta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isojakin-pelureita-voi-kaatua-sahkoautoista-saattaa-tulla-japanilaisvalmistajille-elaman-ja-kuoleman-kysymys/8095254#gs.eyfyat

    MItenkäs tulkkaisit huolenaiheesi tuon perusteella, jos siitä nyt oli edes kyse siis. Jollei sinulle, niin voihan joku kokea olevansa aidosti huolestunutkin, eikä vain piilotetusti vahingoniloinen. Olisihan se ihan sama jos kohtalo iskisi sitten mihin tahansa suosittuun automerkkiin. Saab ei ehtinyt edes yrittämään.

    Ja eiköhän se asia valkene lähivuosina, kävi miten päin vaan.

    En ole aidosti huolissani, koska Toyota ei ole "minun merkkeihin" kuuluva auto ollut koskaan. Enkä ole vahingoniloinen. Suhtaudun Toyotaan melko neutraalisti ja pidän sitä lähinnä harmaiden suomalaisten harmaana autona. Niin neutraali, että siihen melkein törmää tienpäällä, kun ei sitä meinaa havaita harmaan arjen keskellä. Paitsi se emoalukselta karannut pieni yhteysalus, HCR vai HRC? Se on minusta positiivisella tavalla erikoisen näköinen, persoonallinen.

      1
  • muokattu 30.10.2021 12:09

    Arvasin siis oikein. Mutta edelleen, mikä oli tuon "huolestuneen" avauksesi motiivi, jos lopulta kuitenkin päädyt - myös arvattavasti - tuollaisiin analyyseihin makuasioista joilla ei ole mitään tekemistä eri automerkkien voimalinjojen kehittämisen kanssa?

      
  • muokattu 30.10.2021 12:12

    @HybridRules kirjoitti:

    Tämän aamun hesarissahan on oikein hyvän tuntuinen sähköautovaihtoehto ns. hintatietoiselle

    "ootsävaanjokukiaioniq5kuski", vai mitä tuokin oli tarkoittavinaan?

    Auton korealainen alkuperä on minulle hankintaeste, mutta se on vain minun oma ongelma.

    Niinhän se on. Mutta miksi kuitenkin saat sen kuulostamaan siltä kuin Ioniq5:n ostajankin pitäisi vaan nähdä sama asia?

    Mutta ennakkoluuloista vapaalle korealaiset autot ovat varmasti hyvä vaihtoehto.

    Jopa ennakkoluuloista vapaan saat kuulostamaan jotenkin.... "vääristyneeltä".

    Missä luuraa Toyota, kun muut samalta suunnalta tuovat laadukkaita sähkäreitä solkenaan?

    Oliko tuossa nyt sinun lausumanasi jokin freudilainen lipsahdus kun mainitsit Toyotan ja laadukkuuden samassa lauseessa?

    Eihän kuluttajaa kiinnosta niinkään tekniikka kuin se mitä ominaisuuksia rahalla saa.

    Ai jaa.... Sen takia täällä ei varmaan keskustella siitä miten joku tekniikka tuo juurikin ominaisuuksia, ymmärrän.

    Asiasta hyvänä esimerkkinä Quu kun pääsee muutaman kilometrin kerrallaan sähköllä, se riittää

    Minä muistan hänen kirjoittaneet muitakin perusteluja sille miksei (vielä) ole päätynyt hankkimaan täyssähköautoa. Entäs sinä, jos kaivelet vähän muistia?

    Sinua ei siis mitenkään kiinnosta vaihtoehtoiset sähköistämisen tekniikat, jotka kaikki ovat (olleet) askelia kohti täyssähköisyyttä, vai? Tai vetyilyjä. Etkö kuulosta vähän naiivilta, jos annat ymmärtää ihmetyksesi kohteeksi sen, ettei itselataavalla pääse pelkällä sähköllä yhtä kauas kuin plugarilla, jolla silläkään ei pääse yhtä pitkälle kuin täyssähköautolla.

    Et siis yhtään sotke puuroja ja vellejä, ethän?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Suhtaudun Toyotaan melko neutraalisti ja pidän sitä lähinnä harmaiden suomalaisten harmaana autona. Niin neutraali, että siihen melkein törmää tienpäällä, kun ei sitä meinaa havaita harmaan arjen keskellä.

    Aivan, se onkin Toyotan yksi parhaita puolia, sillä voi ajella tarpeetonta huomiota herättämättä, ei siihen nyt kuitenkaan kukaan ole törmännyt.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    En ostaisi, mutta ei se liity tähän mitenkään

    No mikä sitten on motivaatiosi tähän raflaavaan otsikkoon? Jokin avarakatseinen, umpineutraali yleistilanteen katselmointiko?

    On monta muutakin automerkkiä, mitä en ostaisi

    Onko niillä kaikilla kuitenkin sähköautot jo? Mistä muista merkeistä olet huolissasi, vai oliko Toyota nyt ainoa?

    Ainiin, mistä ihmeestä Topi27 oli löytänyt 3 kpl myytyjä sähkö-Toyotia, eihän niitä ole. Konsernin autoista löytyy Euroopassa jo Lexus UX 300e muuten. Ja oletko tarkistanut mikä on tilanne siellä merkin kotikonnuilla? Ovat kenties päätelleet, ettei Suomen tuulipukukansalle (laitan tähän sen kliseen jota et nyt vielä ole ehtinyt sanoa) tarvitse ensimmäisenä tuoda niitä kuitenkaan.

    Sitä varaa että kuvittelet olevasi ensimmäinen manaaja merkille, niin ihan pikkuguuglauksella uutista tältä vuodelta: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/isojakin-pelureita-voi-kaatua-sahkoautoista-saattaa-tulla-japanilaisvalmistajille-elaman-ja-kuoleman-kysymys/8095254#gs.eyfyat

    MItenkäs tulkkaisit huolenaiheesi tuon perusteella, jos siitä nyt oli edes kyse siis. Jollei sinulle, niin voihan joku kokea olevansa aidosti huolestunutkin, eikä vain piilotetusti vahingoniloinen. Olisihan se ihan sama jos kohtalo iskisi sitten mihin tahansa suosittuun automerkkiin. Saab ei ehtinyt edes yrittämään.

    Ja eiköhän se asia valkene lähivuosina, kävi miten päin vaan.

    Enhän minä ole huolestunut Toyotan suhteen enkä myöskään vahigoniloinen. Luin vain joltain verkkosivulta buffin, että on tulossa ensimmäinen Toyotan täyssähköauto ja aloin ihmetellä, miten niinkin suuri automerkki vasta nyt tuo ensimmäistä sähköautoa markkinoille. Siitä tuli mieleen Nokian tapaus. Kun muut siirtyivät kosketusnäyttöihin ja Android-käyttöjärjestelmään Applen "innoittamina", Nokia pitäytyi Symbianissa uskaltamatta muuttaa kusrssia, koska rahaa tuli vielä ovista ja ikkunoista. Sitten olikin liian myöhäistä.

    Niin kuin Q:kin todisti, Toyota on liikenteen harmaa hiirulainen ja niitä on tiet täynnänsä. Mutta täyssähköautoja ei vielä ollenkaan liikenteessä. On se kummallista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit