Epävarman kuskin liittyminen moottoritielle

132 kommenttia
1235»
  • @Kumppani kirjoitti:
    tracktest ja Karrette olivat ensimmäiset jotka ottivat onnettomampien liittymäkuljettajien oppipolulle ajoharjoitteluradat.

    Korjattakoon että ehdotin aloittajalle / päätietä ajavalle harjoittelua, en sille liittymäkuljettajalle. Toisten, eli onnettomien kuljettajien osalle kun ei oikein voi (tai pidä) tehdä mitään - se olisi yksi vastaan tuhansia muita.

    Vähän vastaava esimerkki: Pari Toyotistia on ajanut ilman takavaloja pimeällä, enkä tiedä mitä minä takanatulijana voin muuta tehdä kuin noudattaa turvaväliä heihin(kin).

      
  • muokattu 18.11.2021 15:26

    @Karrette kirjoitti:

    Korjattakoon että ehdotin aloittajalle / päätietä ajavalle harjoittelua, en sille liittymäkuljettajalle.

    Nimim. rauski58:han selvitti tilanteen aloituksen kuvauksen perusteella OK. Jos luit sen aloituksen hän jäi ihmettelemään, mikä sillä liittymästä tulevalla oli pielessä.

    Neuvoit kuitenkin rauski58:ia siis näin videon kera:
    "Siellä [ajoharjoitteluradalla] voi kokeilla keilaradalla miten eri nopeudet vaikuttaa auton hallintaan - 80 km/h onkin lopulta aika kova nopeus silloin jos tarvii tehdä jotakin muuta kuin ajaa suoraan. Tai miten autoa voi ohjata vaikka jarruttaa kun ABS on apuna. Siellä voi myös kokeilla miten BAS imaisee jarrupolkimen syvemmälle, tai että auto ei mene rikki vaikka jarruttaakin täysiä"

    Jostakin päättelit, että hän tuollaisia viisauksia tarvitsisi? Onko hänkin "onneton kuski"?

    Toisten, eli onnettomien kuljettajien osalle kun ei oikein voi (tai pidä) tehdä mitään.

    Ei tietenkään mitään päätiekulkijan liikenteessä "opettamista", mutta silti kommentoit näin:
    "Se joukkoliikennesuositus menisi paremminkin niin että jos ei moottoriradalla pysy toisten vauhdissa on parempi pysyä katsomon puolella"

    Tuohan on oikeasti ehdotus! Jos ei jopa ratkaisusi "onnettomalle kuljettajalle" kuitenkin. Etkä ollut ainoa edes esittämässä tuota.

    Leikitään että aloittajan mainitsemassa tapauksessa "onneton kuljettaja" tarvitsisi tuollaisen viestin perille toimitettuna, miten toimisit? Vaihtoehtoisesti radalle oppimaan viimein, miten "nopeudet vaikuttaa auton hallintaan".

    Vähän vastaava esimerkki: Pari Toyotistia on ajanut ilman takavaloja pimeällä, enkä tiedä mitä minä takanatulijana voin muuta tehdä kuin noudattaa turvaväliä heihin(kin).

    Ei ollenkaan vastaava esimerkki - ainakaan aloittajan kirjoitukseen. Jos olisi, ohjeesi kuuluisi itsellesi että painu ajoharjoitteluradalle ja valoitta ajavalle, että katsomon puolelle siitä. Ymmärtänet nyt erot ihan tälläkin rautalangalla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Vähän vastaava esimerkki: Pari Toyotistia on ajanut ilman takavaloja pimeällä, enkä tiedä mitä minä takanatulijana voin muuta tehdä kuin noudattaa turvaväliä heihin(kin).

    Ei ollenkaan vastaava esimerkki - ainakaan aloittajan kirjoitukseen. Jos olisi, ohjeesi kuuluisi itsellesi että painu ajoharjoitteluradalle ja valoitta ajavalle, että katsomon puolelle siitä. Ymmärtänet nyt erot ihan tälläkin rautalangalla.

    On se vähän vastaava esimerkki, joku toinen tienkäyttäjä toimii tavanomaisesta poikkeavasti.

    Ohjeeni on että ajoharjoittelu on tarpeellista jotta tunnistaa miten nopeus vaikuttaa kun pitää tehdä jotakin muuta kuin vain ajaa suoraa tietä, ja siksi olen sen harjoittelun tehnyt jo vuosia sitten. Siksi osaan pitää korostetusti etäisyyttä poikkeavasti toimiviin, tai pikemminkin niin että liian lyhyet etäisyydet tuntuvat vastenmieliseltä.

      1
  • muokattu 18.11.2021 14:49

    @Karrette kirjoitti:

    On se vähän vastaava esimerkki, joku toinen tienkäyttäjä toimii tavanomaisesta poikkeavasti.

    No jos turvavälin pitäminen edellyttää tosiaan ajoharjoitteluradalla keilojen väistelyä. Sinänsä on ihan sama onko edellä ajavalla valot vai ei, turvaväliä on noudatettava siitä riippumatta, eikö vain?

    Ohjeeni on että ajoharjoittelu on tarpeellista jotta tunnistaa miten nopeus vaikuttaa kun pitää tehdä jotakin muuta kuin vain ajaa suoraa tietä, ja siksi olen sen harjoittelun tehnyt jo vuosia sitten.

    Aloittaja tietenkin ajoi suoraa tietä, mutta silti opastat häntä, etkä "arkoja" ja "epävarmoja" liittymään tulijoita saamaan jollakin tavalla oppia. Ja vaikka olisitkin sitä mieltä, niin et sinäkään esitä ratkaisuehdotuksia sille, miten jengiä saisi kursseille, eli vinkkiä perille heille.

    Siksi osaan pitää korostetusti etäisyyttä poikkeavasti toimiviin, tai pikemminkin niin että liian lyhyet etäisyydet tuntuvat vastenmieliseltä.

    Tuo tiedetään, mutta kun tuonkaan takia aloittajan esimerkki ei vain ole vastaava, ei ole ketään edessä, eikä etäisyyttä pidettäväksi. Tulee auto liittymästä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Aloittaja tietenkin ajoi suoraa tietä, mutta silti opastat häntä, etkä "arkoja" ja "epävarmoja" liittymään tulijoita saamaan jollakin tavalla oppia.

    Tässä on se hankaluus että ne "arat ja epävarmat" eivät ole mukana tässä keskustelussa, joten heitä ei voi neuvoa.

    Kysymyksen esittäjä on, tai ainakin oli alussa mukana, ja hänelle voi antaa vinkkejä ettei esimerkiksi suuttuminen ole toimiva ratkaisu, vaan se on ainoastaan tunne, ja sen lisäksi se on sellainen tunne joka voi johtaa vakaviin virhereaktioihin.

    Tunteidensa analysointia (miksi suuttui toisen virheestä?) ei tehdä ajoharjoitteluradalla, vaan sitä voi tehdä täällä keskustelupalstalla.

      1
  • muokattu 18.11.2021 15:28

    @Karrette kirjoitti:

    Tässä on se hankaluus että ne "arat ja epävarmat" eivät ole mukana tässä keskustelussa, joten heitä ei voi neuvoa.

    No tässä on nyt 5 sivun pituudelta tehty sitä myös. Ilmeisesti olettaen että viisaus siirtyy jotenkin palstan ulkopuolelle. Eli vain laput silmillä kulkeva typistää tarvitsijat tänne, jossa on ylipäätään muutama hassu kirjoittaja. Asiantuntijatasoa, mitäs muutakaan vielä.

    Tietenkin tässä tarkoitetaan laajasti liikenteessä liikkuvia!

    Kysymyksen esittäjä on, tai ainakin oli alussa mukana, ja hänelle voi antaa vinkkejä ettei esimerkiksi suuttuminen ole toimiva ratkaisu, vaan se on ainoastaan tunne, ja sen lisäksi se on sellainen tunne joka voi johtaa vakaviin virhereaktioihin.

    Edes se ei ollut aloittajan ongelma, ainakaan minusta. "Sekunnin noitumiseen" syyllistyt jopa sinä, vaikka mitä väittäisit, mutta sen voi tulkita olevan vihanhallinnan rajoissa, eikö vain?

    Tunteidensa analysointia (miksi suuttui toisen virheestä?) ei tehdä ajoharjoitteluradalla, vaan sitä voi tehdä täällä keskustelupalstalla.

    Ehkä jossakin muussa säikeessä on tuosta puolesta. Aloittaja vaan ihmetteli edelleen sitä, mitä pitäisi niiden "arkojen" ja "epävarmojen" liittymästä tulevien tehdä, tai mitä heille voisi opettaa ja neuvoa.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Tässä on se hankaluus että ne "arat ja epävarmat" eivät ole mukana tässä keskustelussa, joten heitä ei voi neuvoa.

    Olen minä, minua hirvittää aina liittymästä ajo moottoritielle, kun yritän arpoa mitä te pölvästit teette estääksenne ettei teidän eteen ajeta.

      
  • muokattu 18.11.2021 16:33

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Tässä on se hankaluus että ne "arat ja epävarmat" eivät ole mukana tässä keskustelussa, joten heitä ei voi neuvoa.

    Olen minä, minua hirvittää aina liittymästä ajo moottoritielle, kun yritän arpoa mitä ne pölvästit tekevät estääkseen ettei heidän eteen ajeta.

    Laita ainakin vilkku päälle ajoissa, ja yritä löytää sieltä jonosta sopiva rako. Sopivaa rakoa pitää yleensä "hyvä kuski" (ei tarvitse olla taitava rattimies tai moottoriurheilija, vaan hyvän liikennesilmän omava, ei itsekäs minä-minä-minä eli huono), koska sellainen ymmärtää tai tietää ettei kenenkään tarkoitus tai oikeus ole ajaa laittoman lähellä edelläajavaa.

    Älä liity moottoritielle osana tiivistä letkaa, vaan pyri toimimaan kuin vetoketju, eli yksi auto moottoritiellä, toinen liittymästä, kolmas moottoritiellä, neljäs liittymästä jne. Ei siis niin että yhtenäinen tiivis letka liittymästä yrittää mennä yhteen ja samaan rakoon.

      
  • Noniin rauski58, oliko tuossa nyt sitten se vihonviimeinen ratkaisu sille mainitsemallesi tapaukselle "arka ja epävarma kuski"?

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Tässä on se hankaluus että ne "arat ja epävarmat" eivät ole mukana tässä keskustelussa, joten heitä ei voi neuvoa.

    Olen minä, minua hirvittää aina liittymästä ajo moottoritielle, kun yritän arpoa mitä ne pölvästit tekevät estääkseen ettei heidän eteen ajeta.

    Laita ainakin vilkku päälle ajoissa, ja yritä löytää sieltä jonosta sopiva rako. Sopivaa rakoa pitää yleensä "hyvä kuski" (ei tarvitse olla taitava rattimies tai moottoriurheilija, vaan hyvän liikennesilmän omava, ei itsekäs minä-minä-minä eli huono), koska sellainen ymmärtää tai tietää ettei kenenkään tarkoitus tai oikeus ole ajaa laittoman lähellä edelläajavaa.

    Älä liity moottoritielle osana tiivistä letkaa, vaan pyri toimimaan kuin vetoketju, eli yksi auto moottoritiellä, toinen liittymästä, kolmas moottoritiellä, neljäs liittymästä jne. Ei siis niin että yhtenäinen tiivis letka liittymästä yrittää mennä yhteen ja samaan rakoon.

    Ai, pitääkö siinä vilkuttaa, minä ajan aina yhdellä autolla kerrallaan, miten siitä saa vetoketjun.

      
  • muokattu 18.11.2021 21:43

    @Josef kirjoitti:
    Siis ylinopeus on sallittu ja kielletty.

    Ei suinkaan, vaan kuten jo sanoinkin, ylinopeus on kategorisesti kiellettyä, mutta minä käytän sitä silti enkä selittele, jos poliisi vaatii ratamaksua.

    Olen nyt onnistunut ajamaan 39.5 vuotta jatkuvasti tikkarinopeuden ja sakotusrajan välisessä putkessa, joten hommaan on muodostunut jonkinlainen rutiini, vaikka putken ylärajaa onkin säädetty noiden vuosien aikana.

    En toki pidä kaikkia rajoituksia mielekkäästi asetettuina, mutta kuten jo sanottu, ostan maksullisen lisänopeuteni mieluummin edullisissa tukkuerissä isoina määrinä kerralla.

      1
  • muokattu 20.11.2021 22:18

    @Kumppani kirjoitti:
    Noniin rauski58, oliko tuossa nyt sitten se vihonviimeinen ratkaisu sille mainitsemallesi tapaukselle "arka ja epävarma kuski"?

    [Aloittaja] En kummoisia ratkaisuja odottanut enkä odotakaan. Huvittaa miten juttu on lähtenyt rönsyilemään. Tosiaan käytin ilmaisuja "arka" ja "epävarma", kun en heti parempiakaan keksinyt. Voisin vielä lisätä, että "mistä tahansa syystä hitaasti ajava kuski". Mietin tilannetta vieläkin, kun ajattelen samaa vilkkaan liikenteen aikaan, pimeässä, sateessa, liukkaalla jne. Silloin oli keskikesä ja keskipäivä, kympin olosuhteet siis eli tilanteessa ei ollut mitään draamaa, enkä siitä provoillut. "Sekunnin noituminen" johtui ainoastaan tilanteen yllättävyydestä. Jatketaan jutustelua....

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit