Etäisyyden varoitus takavaloilla

89 kommenttia
2
  • @Topi27 kirjoitti:
    ID 5:n nyt myynnissä olevaan saa parviälyn Car2X jo nyt

    Mitä tuo merkitsee käytännössä? Minkä ongelman monta Volkkaria yhdessä ratkaisee paremmin kuin mikään niistä yksinään?

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    V2G tekniikoihin sisältyy tälläinen ominaisuus. Kytket typ 2 kiinni ja säädät autostasi kuinka paljon annat kW:ja.
    Tuolta sivulta näet oikein kuvan kera kun sion lataa Teslaa. Lucid Airikin pystyy samaan.
    Tesla vaan taitaa tehdä Nokiat kun jumahtaa vanhaan tekniikkaan eikä halua jakaa dataa eikä sähköä toisille hyllyttäen erilaiset V2 tekniikat.

    https://sonomotors.com/en/sharing/

    Tuo on ihan mielenkiintoinen ominaisuus - periaatteessa. En osaa kyllä kuvitella, kenelle ja missä tilanteessa minulle tulisi tarpeen antaa ulos virtaa. Tarve on ennemminkin ladata akkua kuin purkaa sitä muuten kuin ajamalla.

    Mutta eihän se tietysti haittaisi, jos se olisi mahdollista. Mutta on tuo enempi bling-blingiä, tuskin on kovin paljon käyttöä.

      
  • HR huomasitko
    Fordissa on vähän isompi etutavaratila 400 L

    image

      
  • muokattu 25.11.2021 00:21

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    V2G tekniikoihin sisältyy tälläinen ominaisuus. Kytket typ 2 kiinni ja säädät autostasi kuinka paljon annat kW:ja.
    Tuolta sivulta näet oikein kuvan kera kun sion lataa Teslaa. Lucid Airikin pystyy samaan.
    Tesla vaan taitaa tehdä Nokiat kun jumahtaa vanhaan tekniikkaan eikä halua jakaa dataa eikä sähköä toisille hyllyttäen erilaiset V2 tekniikat.

    https://sonomotors.com/en/sharing/

    Tuo on ihan mielenkiintoinen ominaisuus - periaatteessa. En osaa kyllä kuvitella, kenelle ja missä tilanteessa minulle tulisi tarpeen antaa ulos virtaa. Tarve on ennemminkin ladata akkua kuin purkaa sitä muuten kuin ajamalla.

    Mutta eihän se tietysti haittaisi, jos se olisi mahdollista. Mutta on tuo enempi bling-blingiä, tuskin on kovin paljon käyttöä.

    Voi voi kuule monen isännän tarpeen tyydyttäisi kun vaimo tai tytär soittaa jääneensä tienpieleen sähkön loppuessa. Ennen voi viedä jerrykannulla polttoainetta, mutta sähköautoissa tuossa on helppo vastine sähköiselle jerrykannulle.

    Esim. autoliiton tiepalvelu autolle mahtava sovellus.Eihän joululiikenteeseen pysähtynyttä sähköautoa voi ladata polttoaineilla jerrykannusta.
    Sinulta puuttuu mielikuvitus vaihtoehtoja on mieletön määrä.
    Esim. voit ladata sähköveneesi rantaan mennessä mökkisiirtymää varten.

    Selvähän on suurimman hyödyn tulevan kytketynä asuntoon varavirtalähteeksi aurinkopaneeleiden kera voi hieman ansaita myymällä verkkoon sähköä korkeimpaan hinta-aikaan ja vastaavasti halvempaan aikaan käyttää itse.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    HR huomasitko
    Fordissa on vähän isompi etutavaratila 400 L

    image

    Huomasin. Hyvältä vaikuttaa, siinä on hyödynnetty polttomoottorin pois jääminen hyvin. Sanopa, miksi kaikkiin sähkäreihin ei tehdä vastaavasti auton mittoihin suhteutettuna tilavaa etukonttia. Tai ainakaan saksalaiset ei tee. Ainakaan toistaiseksi.

      
  • muokattu 25.11.2021 00:43

    Tuossa muutamia käyttökohteita sähköautosta ulos saatavalle sähkölle:

    Varoitus: Tämäkään ei liity mitenkään aiheen otsikkoon.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    V2G tekniikoihin sisältyy tälläinen ominaisuus. Kytket typ 2 kiinni ja säädät autostasi kuinka paljon annat kW:ja.
    Tuolta sivulta näet oikein kuvan kera kun sion lataa Teslaa. Lucid Airikin pystyy samaan.
    Tesla vaan taitaa tehdä Nokiat kun jumahtaa vanhaan tekniikkaan eikä halua jakaa dataa eikä sähköä toisille hyllyttäen erilaiset V2 tekniikat.

    https://sonomotors.com/en/sharing/

    Tuo on ihan mielenkiintoinen ominaisuus - periaatteessa. En osaa kyllä kuvitella, kenelle ja missä tilanteessa minulle tulisi tarpeen antaa ulos virtaa. Tarve on ennemminkin ladata akkua kuin purkaa sitä muuten kuin ajamalla.

    Mutta eihän se tietysti haittaisi, jos se olisi mahdollista. Mutta on tuo enempi bling-blingiä, tuskin on kovin paljon käyttöä.

    Voi voi kuule monen isännän tarpeen tyydyttäisi kun vaimo tai tytär soittaa jääneensä tienpieleen sähkön loppuessa. Ennen voi viedä jerrykannulla polttoainetta, mutta sähköautoissa tuossa on helppo vastine sähköiselle jerrykannulle.

    Esim. autoliiton tiepalvelu autolle mahtava sovellus.Eihän joululiikenteeseen pysähtynyttä sähköautoa voi ladata polttoaineilla jerrykannusta.
    Sinulta puuttuu mielikuvitus vaihtoehtoja on mieletön määrä.
    Esim. voit ladata sähköveneesi rantaan mennessä mökkisiirtymää varten.

    Selvähän on suurimman hyödyn tulevan kytketynä asuntoon varavirtalähteeksi aurinkopaneeleiden kera voi hieman ansaita myymällä verkkoon sähköä korkeimpaan hinta-aikaan ja vastaavasti halvempaan aikaan käyttää itse.

    No jos sinusta tuntuu siltä, niin ok. Itse en pidä moista ominaisuutta mitenkään korkealla prioriteetillä suhteessa muihin auton ominaisuuksiin. Ei siis vaikuta minun auton valintaan, onko virran jakomahdollisuutta vai ei. Jos olisi kaksi muuten aivan prikuulleen samoilla ominaisuuksilla olevaa menopeliä teknisesti ja hinnallisesti, niin silloin virranjako-ominaisuuden omaava tulisi valittua, koska miksi ei ottaisi sitä ominaisuutta ikään kuin varmuuden vuoksi. Perusongelmana pidän tuossa kuitenkin sitä, että sähköauton akun kapasiteettia käytän mieluummin autolla ajamiseen kuin käyttäisin muuhun kikkailuun. Eikä varmaan tee hyvää sähköauton akun kestollekaan nostaa sen kuormitusaikaa.

    Model X:n sisäinen AC-laturi voi ladata 3x24A virralla, mutta kotona minulla on käytettävissä vain 3x16A. Lataaminen on sen verran hidasta, että eihän akusta voisi juuri mitään purkaa välillä, jos haluaa akun olevan ajoa varten varattuna aamulla. Yö olisi käytännössä ainut aika vuorokaudesta, kun auton akkua voisi käyttää johonkin aurinkosähkösysteemeihin ja asun sen verran etelässä ettei aurinko paista edes kesällä yön yli.

    Juu, kyllä minulta puuttuu mielikuvitus, jolla keksisin mitään todellista konkreettista kohdetta auton akulle muuta kuin ajoenergian tankkina. Bling-blingiä se tietysti olisi kun olisi ominaisuus, jolle ei olisi oikeaa käyttöä. Siispä ei minun ei kannata haikailla kaksisuuntaisen sähkön perään. Jos sinun autossa on se ominaisuus, niin missä määrin olet sitä käyttänyt?

      1
  • @FARwd kirjoitti:
    Tuossa muutamia käyttökohteita sähköautosta ulos saatavalle sähkölle:

    Varoitus: Tämäkään ei liity mitenkään aiheen otsikkoon.

    Ok, no tuossa on vähän ideaakin. Ei minulle kylläkään. Nythän karavaanareiden kannattaa siirtyä sähköautoihin, koska saavat siten vaunuun sähköt missä vain parkissa. Sähköautoissahan tunnetusti akun riittävyys/lataaminen ei ole se suurin ongelma, joten virtaa riittää jaettavaksi kyllä.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    V2G tekniikoihin sisältyy tälläinen ominaisuus. Kytket typ 2 kiinni ja säädät autostasi kuinka paljon annat kW:ja.
    Tuolta sivulta näet oikein kuvan kera kun sion lataa Teslaa. Lucid Airikin pystyy samaan.
    Tesla vaan taitaa tehdä Nokiat kun jumahtaa vanhaan tekniikkaan eikä halua jakaa dataa eikä sähköä toisille hyllyttäen erilaiset V2 tekniikat.

    https://sonomotors.com/en/sharing/

    Tuo on ihan mielenkiintoinen ominaisuus - periaatteessa. En osaa kyllä kuvitella, kenelle ja missä tilanteessa minulle tulisi tarpeen antaa ulos virtaa. Tarve on ennemminkin ladata akkua kuin purkaa sitä muuten kuin ajamalla.

    Mutta eihän se tietysti haittaisi, jos se olisi mahdollista. Mutta on tuo enempi bling-blingiä, tuskin on kovin paljon käyttöä.

    Voi voi kuule monen isännän tarpeen tyydyttäisi kun vaimo tai tytär soittaa jääneensä tienpieleen sähkön loppuessa. Ennen voi viedä jerrykannulla polttoainetta, mutta sähköautoissa tuossa on helppo vastine sähköiselle jerrykannulle.

    Esim. autoliiton tiepalvelu autolle mahtava sovellus.Eihän joululiikenteeseen pysähtynyttä sähköautoa voi ladata polttoaineilla jerrykannusta.
    Sinulta puuttuu mielikuvitus vaihtoehtoja on mieletön määrä.
    Esim. voit ladata sähköveneesi rantaan mennessä mökkisiirtymää varten.

    Selvähän on suurimman hyödyn tulevan kytketynä asuntoon varavirtalähteeksi aurinkopaneeleiden kera voi hieman ansaita myymällä verkkoon sähköä korkeimpaan hinta-aikaan ja vastaavasti halvempaan aikaan käyttää itse.

    Tuo tiepalvelu oli kyllä mainio idea😊 Se tiepalveluauto voisi sitten ajaa vaikka sille kuuluisalle Seinäjoen ärrälle ostamaan omaan autoonsa sormiparistoja.

    Miksi muuten vaimo tai tytär jäisi tienpäälle? Miksei isäntä itte tai poika?

      
  • Tänään, kuten niin monena muunakin aamuna pystyi toteamaan että liian lähellä takana ajamista ei ymmärretä riskiksi, ei vaikka olisi luettu lehdestä että jossakin riski realisoitui ketjukolarina.

    Ehkä liikennevakuutuksessa pitäisi olla omavastuu. Onhan se tietty hienoa että sitä ei ole, mutta KKO:n päätös itsekriminointisuojasta silloin kun ajetaan nollaomavastuulla teki sen tavallaan tarpeettomaksi. Toisaalta, silloin jos ajaa alkoholin tai huumeiden vaikutusen alaisena ymmärtää itsekriminointisuojan välttämättömyyden. Omavastuuna toimii tietysti bonusmenetys, mutta firman autolla ajavaa ei sellainen kirpaise.

    Kameratolpavalvonta ei toimi näissä tilanteissa. Autokannan uusiutuminen puolestaan on hyvin hidasta, eli tekniikka ei tuo nopeita ratkaisuja. Sen mitä voi tehdä on omalla ajotavallaan varmistaa että selviää peräänajetuksi tulemisella, ettei itse ole osallisena ketjukolarissa, eikä itse ole törmännyt toisen perään samalla kun kiroaa niitä muita jotka eivät osaa ajaa arkiliikenteessä.

      
  • Etu ja takatavaratila pähkäilyynne voisin sanoa, että kyse painonjakauman hallinnasta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Etu ja takatavaratila pähkäilyynne voisin sanoa, että kyse painonjakauman hallinnasta.

    Perinneautoissa on raskas polttomoottori keulilla ja tavaratila takana. Etukontin puuttuminen saksalaisista autoista kielii enemmänkin luovuuden puuttumisesta ja telaketjuinsinöörien suppeasta ymmärryksestä. Insinöörihän on ihminen joka oppii koko ajan enemmän ja enemmän yhä vähemmästä ja vähemmästä, kunnes lopulta tietää kaiken ei mistään.🙂

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Etu ja takatavaratila pähkäilyynne voisin sanoa, että kyse painonjakauman hallinnasta.

    Perinneautoissa on raskas polttomoottori keulilla ja tavaratila takana. Etukontin puuttuminen saksalaisista autoista kielii enemmänkin luovuuden puuttumisesta ja telaketjuinsinöörien suppeasta ymmärryksestä. Insinöörihän on ihminen joka oppii koko ajan enemmän ja enemmän yhä vähemmästä ja vähemmästä, kunnes lopulta tietää kaiken ei mistään.🙂

    Minulle taas saksalainen insinööri ilmentää luovuutta ja perehtyneisyyttä. Innovatiivisen luovuuden keksinnöistä nauttii iso osa kuljettajista. Joten sanoisin näin, että ideontia parhaimmillaan. Kokemukseni on kaikista saksalaisista premium-merkeistä joten tiedän mistä puhun.

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Etu ja takatavaratila pähkäilyynne voisin sanoa, että kyse painonjakauman hallinnasta.

    Perinneautoissa on raskas polttomoottori keulilla ja tavaratila takana. Etukontin puuttuminen saksalaisista autoista kielii enemmänkin luovuuden puuttumisesta ja telaketjuinsinöörien suppeasta ymmärryksestä. Insinöörihän on ihminen joka oppii koko ajan enemmän ja enemmän yhä vähemmästä ja vähemmästä, kunnes lopulta tietää kaiken ei mistään.🙂

    Minulle taas saksalainen insinööri ilmentää luovuutta ja perehtyneisyyttä. Innovatiivisen luovuuden keksinnöistä nauttii iso osa kuljettajista. Joten sanoisin näin, että ideontia parhaimmillaan. Kokemukseni on kaikista saksalaisista premium-merkeistä joten tiedän mistä puhun.

    Minä olen tehnyt töitä approx 20 vuotta saksalaisten insinöörien kanssa ja minun käsitys on, että suomalainen insinööritaito on vähintään samalla tasolla kuin saksalainen. Kummassakin maassa taidetaan olla vähän sellaisia totisia insinöörejä, että asialliset hommat hoidetaan, mutta ei olla tyhjän naurajia. Luovuus ei taida olla vahvimpia ominaisuuksia.

    Minusta se näkyy esim. Mersun koeajojutussa TM:ssä. Kovasti pitäisi olla johtotähti, mutta lippulaivasähkärissä ei ole etukonttia ja vetokyky jarrullisellakin kärryllä vain 750kg. Totinen inssi on kuitenkin paneutunut toimintamatkaan ja saanut siinä hyvän lukeman. Sisustus täynnä totista bling-blingiä. Takapenkin tilat ei erityiset.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    HR huomasitko
    Fordissa on vähän isompi etutavaratila 400 L

    image

    Huomasin. Hyvältä vaikuttaa, siinä on hyödynnetty polttomoottorin pois jääminen hyvin. Sanopa, miksi kaikkiin sähkäreihin ei tehdä vastaavasti auton mittoihin suhteutettuna tilavaa etukonttia. Tai ainakaan saksalaiset ei tee. Ainakaan toistaiseksi.

    Ihan mielenkiinnosta tuosta sinun etukontistasi kun kehuit toisessa keskusteluosiossa XC40 Rechargen ja siinä on etukontti tosin pieni ( 31l ) niin miten tuo on parempi kuin esim. Audin E-Tron etukontti 60 l. Eihän tuolle minulla mitään käyttöä ole jollei sitä esimerkiksi muunneta kylmätilaksi kalojen kuljetukseen, mutta joka välissä ja keskustelussa annat ymmärtää etukontin puutteen vaikka koeajoit Audi E-Tronin niin laittaa vaan ihmettelemään mikset pysy totuudessa ja faktoissa.

    image

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    HR huomasitko
    Fordissa on vähän isompi etutavaratila 400 L

    image

    Huomasin. Hyvältä vaikuttaa, siinä on hyödynnetty polttomoottorin pois jääminen hyvin. Sanopa, miksi kaikkiin sähkäreihin ei tehdä vastaavasti auton mittoihin suhteutettuna tilavaa etukonttia. Tai ainakaan saksalaiset ei tee. Ainakaan toistaiseksi.

    Ihan mielenkiinnosta tuosta sinun etukontistasi kun kehuit toisessa keskusteluosiossa XC40 Rechargen ja siinä on etukontti tosin pieni ( 31l ) niin miten tuo on parempi kuin esim. Audin E-Tron etukontti 60 l. Eihän tuolle minulla mitään käyttöä ole jollei sitä esimerkiksi muunneta kylmätilaksi kalojen kuljetukseen, mutta joka välissä ja keskustelussa annat ymmärtää etukontin puutteen vaikka koeajoit Audi E-Tronin niin laittaa vaan ihmettelemään mikset pysy totuudessa ja faktoissa.

    image

    Minähän pysyn totuudessa ja faktoissa, mutta Volvon totuuksissa ja faktoissa vähän mieluummin😊

    Onko Volvon etukontti niin pieni, väärä mielikuva minulla sitten. Vai onko kontin muoto sitten jotenkin erilainen. Etronista täytyy sanoa, että olisin veikanut sen etukonttia suunnilleen saman kokoiseksi. Etron oli ensimmäinen täyssähköauto, jota kävin koeajamassa 2020 lopputalvesta ja olin odottanut siltä enemmän, kun olin nettisivuilla rakennellut 120.000,- maksavan version, että vähän pettynyt mielikuva minulla on siitä. XC40 on pieni auto, joten ehkä sen etukontti tuntui isommalta suhteessa auton kokoon kuin etronin. En tiedä Teslankaan etukontin kokoa litroina, mutta tiedän siihen mahtuvan paljon tavaraa. Olen minä litratilavuudenkin joskus lukenut, mutta ei pysy päässä tieto, jota ei koskaan tarvitse.

    Sopiiko, jos lyttäämme sekä kokonaan ilman etukonttia olevat että turhan pienellä etukontilla varustetut autot tuon ominaisuuden osalta? Ei XC40P8:n etukonttiinkaan mahdu paljoakaan tavaraa.

    XC40P8 ei vielä kerro tyhjentävästi siitä, millainen Volvon varsinainen sähköauto tulee olemaan, koska XC40P8 on rakennettu polttisauton pohjalle. Eihän sähkäriin esim. kuulu kardaanitunneli. Mutta Volvo on Volvo enkä minä sen kohdalla olekaan täysin puolueeton. Saksalaisiin autoihin minulla ei ole mitään kosketuspintaa, joten niiden kohdalla on helpompi olla puolueeton. Kun on ollut tyytyväinen Volvoon, niin mielelläänhän sen hyviä puolia tuo esiin.

    Liittämässäsi valokuvassa Audin kontti näyttää pienemmältä kuin XC40P8:ssa on. Varmaankin tuo suhteellisuus hämää ja se, että Volvon etukonttia en ole koskaan käyttänyt ja mielikuva on vain autoon tutustumistilaisuudesta.

    Volvossa on muuten sama omituisuus kuin tuossa Audissa, että kun vakka kantensa avaa, niin mitä löytyy? No, toinen vakka, jonka kansi myös täytyy avata, jos aikoo jotain tavaraa etukonttiin säilöä.

      
  • muokattu 26.11.2021 09:22

    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta se näkyy esim. Mersun koeajojutussa TM:ssä. Kovasti pitäisi olla johtotähti, mutta lippulaivasähkärissä ei ole etukonttia ja vetokyky jarrullisellakin kärryllä vain 750kg. Totinen inssi on kuitenkin paneutunut toimintamatkaan ja saanut siinä hyvän lukeman. Sisustus täynnä totista bling-blingiä. Takapenkin tilat ei erityiset.

    Entä jos sitä ei olekaan suunniteltu asiakasryhmälle, joka pitää kahden tonnin vetokykyä ja etukonttia tarpeellisena? En muista koskaan nähneeni S-mallinkaan muulia vetävän. Autonostajien tarpeet ja toiveet vaihtelevat.

    Lisäänpä vielä otsikon aihetta sivuten. Viimeviikolla tuli vastaan, jossain kutosella, kaksi M-B:tä, joissa ajovalot päällä, mutta perä pimeänä. Valaistus normaali alle tuhannen luxin marraskuinen, eikä satanutkaan.

      1
  • muokattu 26.11.2021 13:06

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta se näkyy esim. Mersun koeajojutussa TM:ssä. Kovasti pitäisi olla johtotähti, mutta lippulaivasähkärissä ei ole etukonttia ja vetokyky jarrullisellakin kärryllä vain 750kg. Totinen inssi on kuitenkin paneutunut toimintamatkaan ja saanut siinä hyvän lukeman. Sisustus täynnä totista bling-blingiä. Takapenkin tilat ei erityiset.

    Entä jos sitä ei olekaan suunniteltu asiakasryhmälle, joka pitää kahden tonnin vetokykyä ja etukonttia tarpeellisena? En muista koskaan nähneeni S-mallinkaan muulia vetävän. Autonostajien tarpeet ja toiveet vaihtelevat.

    Lisäänpä vielä otsikon aihetta sivuten. Viimeviikolla tuli vastaan, jossain kutosella, kaksi M-B:tä, joissa ajovalot päällä, mutta perä pimeänä. Valaistus normaali alle tuhannen luxin marraskuinen, eikä satanutkaan.

    Tarkennuskysymys. Ajovalot päällä, mutta takana oli pimeää - olikohan kyseessä tekninen vika? Vaiko huomiovalot, eli asetusten mukaisesti. EU:ssahan ei ole ollut ympärivuotista ajovalo-/huomiovalopakkoa kuten Suomessa (100 € rikesakko seisovassa juhannusruuhkassakin, tai lyhyt siirto parkkipaikalla).

      
  • muokattu 26.11.2021 13:50

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    HR huomasitko
    Fordissa on vähän isompi etutavaratila 400 L

    image

    Huomasin. Hyvältä vaikuttaa, siinä on hyödynnetty polttomoottorin pois jääminen hyvin. Sanopa, miksi kaikkiin sähkäreihin ei tehdä vastaavasti auton mittoihin suhteutettuna tilavaa etukonttia. Tai ainakaan saksalaiset ei tee. Ainakaan toistaiseksi.

    Ihan mielenkiinnosta tuosta sinun etukontistasi kun kehuit toisessa keskusteluosiossa XC40 Rechargen ja siinä on etukontti tosin pieni ( 31l ) niin miten tuo on parempi kuin esim. Audin E-Tron etukontti 60 l. Eihän tuolle minulla mitään käyttöä ole jollei sitä esimerkiksi muunneta kylmätilaksi kalojen kuljetukseen, mutta joka välissä ja keskustelussa annat ymmärtää etukontin puutteen vaikka koeajoit Audi E-Tronin niin laittaa vaan ihmettelemään mikset pysy totuudessa ja faktoissa.

    Skoda näyttää mallia kaikille 400 litran etukontilla.

    https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/24-1976-nakoislehti/skodat-77?_ga=2.84845593.1606395084.1637560567-1824781785.1630924921

    (Taitaakin osa tuosta 400 litrasta olla kuitenkin moottorin ja takaistuimen välissä.)

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Entä jos sitä ei olekaan suunniteltu asiakasryhmälle, joka pitää kahden tonnin vetokykyä ja etukonttia tarpeellisena? En muista koskaan nähneeni S-mallinkaan muulia vetävän. Autonostajien tarpeet ja toiveet vaihtelevat.

    Juuri tästä syystä myös polttomoottorisen S-sarjan sedanin tavaratila ottaa pataan E-sarjan sedanilta. S-sarjan missio ei ole kuskata rompetta peräkontin täydeltä, vaan sinne nostetaan tarvittaessa pari Samsonitea, jotka sinne myös hyvin mahtuvat.

    Lisäänpä vielä otsikon aihetta sivuten. Viimeviikolla tuli vastaan, jossain kutosella, kaksi M-B:tä, joissa ajovalot päällä, mutta perä pimeänä. Valaistus normaali alle tuhannen luxin marraskuinen, eikä satanutkaan.

    Hämmästyttävää, jos olivat tosiaan ajovalot eikä päiväajovalot?

      1
  • muokattu 26.11.2021 16:32

    @Karrette kirjoitti:

    Tarkennuskysymys: Ajovalot päällä, mutta takana oli pimeää - olikohan kyseessä tekninen vika?

    Pari mesekuskia on vaan ajanut ilman takavaloja pimeällä, etkä sinä tietäisi mitä takana tulijana voisit muuta tehdä kuin noudattaa turvaväliä heihin(kin).

    EU:ssahan ei ole ollut ympärivuotista ajovalo-/huomiovalopakkoa kuten Suomessa (100 € rikesakko seisovassa juhannusruuhkassakin, tai lyhyt siirto parkkipaikalla)

    Niinkö? Kuinka usein olet nähnyt/kuullut tapahtuvan (tai saanut sakkoja itse)? Vai heitteletkö vaan läppää lämpimiksesi?

    Ja onko tuo "pakko" sinusta jotenkin huono asia?

      
  • muokattu 26.11.2021 17:03

    @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    Tarkennuskysymys: Ajovalot päällä, mutta takana oli pimeää - olikohan kyseessä tekninen vika?

    Pari mesekuskia on vaan ajanut ilman takavaloja pimeällä, etkä sinä tietäisi mitä takana tulijana voisit muuta tehdä kuin noudattaa turvaväliä heihin(kin).

    EU:ssahan ei ole ollut ympärivuotista ajovalo-/huomiovalopakkoa kuten Suomessa (100 € rikesakko seisovassa juhannusruuhkassakin, tai lyhyt siirto parkkipaikalla)

    Niinkö? Kuinka usein olet nähnyt/kuullut tapahtuvan (tai saanut sakkoja itse)? Vai heitteletkö vaan läppää lämpimiksesi?

    Ja onko tuo "pakko" sinusta jotenkin huono asia?

    Oli sitten mese tai tojota, niin peräänajamalla sellaisen kanssa menee omakin auto rikki. Ei ole fiksua, eikä edes miehekästä.

    Sakkoja pyrin välttämään, mutta satasen se maksaa jos valot unohtuisivat parkeille ja lähtisi ajamaan siten että liikennesäänöt tunteva konstaapeli osuu kohdalle. Saksassa tai Espanjassa se ei ole rike.

    Suomessa oli kauan sitten huomiovalojen jälkiasennuksia kunnes autoihin ohjelmoitiin ajovalot päälle aina (vaihtoehtona vain parkit). Renault otti sen niin vakavasti että esti automaattisten huomiovalojen käytön vielä silloin kun uudet Volkkarit ja Skodat tunnisti huomiovaloista. Pakko-ohjattuihin ajovaloihin totuttiin niin hyvin että melkeinpä joka ilta (talvella pimeällä) näkee autoja joissa edessä on huomiovalot ja pimeä perä.

      
  • Onko niitä pimeällä ajavia ilman valoja paljonkin, niitähän ei tietysti näy, minä olen kerran ajanut kun Saabista meni sulake.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Onko niitä pimeällä ajavia ilman valoja paljonkin, niitähän ei tietysti näy, minä olen kerran ajanut kun Saabista meni sulake.

    Edessä on valot, takana ei ole kuin vilkut, jarruvalot ja heijastimet. Kyllähän ne näkyvät jos näkö on kunnossa (tarvittaessa silmälaseilla).

    Nämä ovat hyvä muistutus siitä että moni autoilija on vain joku matkalla jonnekin. Itse autosta eivät ole kiinnostuneita, kunhan se toimii.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta se näkyy esim. Mersun koeajojutussa TM:ssä. Kovasti pitäisi olla johtotähti, mutta lippulaivasähkärissä ei ole etukonttia ja vetokyky jarrullisellakin kärryllä vain 750kg. Totinen inssi on kuitenkin paneutunut toimintamatkaan ja saanut siinä hyvän lukeman. Sisustus täynnä totista bling-blingiä. Takapenkin tilat ei erityiset.

    Entä jos sitä ei olekaan suunniteltu asiakasryhmälle, joka pitää kahden tonnin vetokykyä ja etukonttia tarpeellisena? En muista koskaan nähneeni S-mallinkaan muulia vetävän. Autonostajien tarpeet ja toiveet vaihtelevat.

    Lisäänpä vielä otsikon aihetta sivuten. Viimeviikolla tuli vastaan, jossain kutosella, kaksi M-B:tä, joissa ajovalot päällä, mutta perä pimeänä. Valaistus normaali alle tuhannen luxin marraskuinen, eikä satanutkaan.

    Ei siinä mitään kummallisa olisikaan, että S-malli olisi suunnattu jollekin tietylle asiakasryhmälle, mutta TM:n artikkelissa sanotaan sen pyrkivän olemaan esikuva sähköautoille. Siinä se menee pieleen, koska ei ole etukonttia ja koska vetokyky on niin vaatimaton. Autoon on tehty pramea sisustus kyllä, mutta ei se ole mikään sähköauton esikuva. Paremminkin perinneauto, johon on otettu sähkömoottori pyöriä pyörittämään.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Nämä ovat hyvä muistutus siitä että moni autoilija on vain joku matkalla jonnekin. Itse autosta eivät ole kiinnostuneita, kunhan se toimii.

    Siihen tarkoitukseen minä olen autoa käyttänyt, huoltomies on ammattinsa velvoittamana kiinnostunut sen toimimisesta.

      
  • muokattu 26.11.2021 21:29

    @Karrette kirjoitti:

    Oli sitten mese tai tojota, niin peräänajamalla sellaisen kanssa menee omakin auto rikki. Ei ole fiksua, eikä edes miehekästä.

    Näinhän se on. Mutta sittenhän voi jättää ajamasta perään. Aika simppeliä.

    satasen se maksaa jos valot unohtuisivat parkeille ja lähtisi ajamaan siten että liikennesäännöt tunteva konstaapeli osuu kohdalle.

    Olet nähtävästi edelleen ihan vakavissasi. Miten minun kohdalle ei ole kuuna päivänä osunut missään kohdalle ratsiaa tms. Ilmeisesti on ollut vain liikennesääntöjä tuntemattomia konstaapeleita.

    Saksassa tai Espanjassa se ei ole rike.

    Ei sillä ole mitään väliä. Minä kysyin onko se huono homma, että valoja halutaan pitää päällä täällä koto-Suomessa? Onko sinulla tuosta joku fobia, liian monet valorikesakot takana?

    Pakko-ohjattuihin ajovaloihin totuttiin niin hyvin että melkeinpä joka ilta (talvella pimeällä) näkee autoja joissa edessä on huomiovalot ja pimeä perä.

    Kyllä kyllä. Se on juuri sitä, että "tutustuthan autosi valoihin, niin osaat käyttää niitä oikein olosuhteiden mukaan". Kunhan vain muistamme, että oma auto menee rikki jos ajaa toisen perään ja se ei ole fiksua eikä miehekästä jne.

    Nämä ovat hyvä muistutus siitä että moni autoilija on vain joku matkalla jonnekin.

    Eikös se keskimäärin ole autolla liikkumisen tarkoitus. Onko jotakin elämää suurempaakin asiassa?

    Itse autosta eivät ole kiinnostuneita, kunhan se toimii.

    Lakkaa sinäkin stressaamasta asiaa, autosi tosiaan toimii sinullakin ilman että teet sille huollon joka starttauksen yhteydessä. Laitat siihen jotakin energiaa kun mittari lähenee tyhjää ja muuten: sen kun ajelet vaan!

      
  • muokattu 27.11.2021 10:12

    @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta se näkyy esim. Mersun koeajojutussa TM:ssä. Kovasti pitäisi olla johtotähti, mutta lippulaivasähkärissä ei ole etukonttia ja vetokyky jarrullisellakin kärryllä vain 750kg. Totinen inssi on kuitenkin paneutunut toimintamatkaan ja saanut siinä hyvän lukeman. Sisustus täynnä totista bling-blingiä. Takapenkin tilat ei erityiset.

    Entä jos sitä ei olekaan suunniteltu asiakasryhmälle, joka pitää kahden tonnin vetokykyä ja etukonttia tarpeellisena? En muista koskaan nähneeni S-mallinkaan muulia vetävän. Autonostajien tarpeet ja toiveet vaihtelevat.

    Lisäänpä vielä otsikon aihetta sivuten. Viimeviikolla tuli vastaan, jossain kutosella, kaksi M-B:tä, joissa ajovalot päällä, mutta perä pimeänä. Valaistus normaali alle tuhannen luxin marraskuinen, eikä satanutkaan.

    Tarkennuskysymys. Ajovalot päällä, mutta takana oli pimeää - olikohan kyseessä tekninen vika? Vaiko huomiovalot, eli asetusten mukaisesti. EU:ssahan ei ole ollut ympärivuotista ajovalo-/huomiovalopakkoa kuten Suomessa (100 € rikesakko seisovassa juhannusruuhkassakin, tai lyhyt siirto parkkipaikalla).

    Hyvä keli ja talvirajoitukset. Seurasin huvikseni miten autot käyttävät ajovaloja, kun oli harmaa pilvinen päivä.
    Näissä kahdessa Mersussa oli tosiaan ajovalot sekä päiväajovalot/parkit (lediviirut) edessä ja perät pimeänä. Se siinä ihmetyttikin. Ei kai umpioissa ole etusumuvaloja? Tosin niiden käyttökin pitäisi varmaan takavalot sytyttää. Se jäi huomioimatta, olisivatko olleet pitkäkilpisiä. Niissä on joskus omanlaisiaan virityksiä. Menköön osastoon "selvittämättömät mysteerit".

    Muuten. Pohjois-Karjalassa osataan vielä varoittaa vastaantulijaa hirvistä, kuten pohjoisessa poroista. Etelässä tämä kyky on jo pääosin menetetty.

      
  • muokattu 27.11.2021 11:36

    @Yosemite J kirjoitti:

    Muuten. Pohjois-Karjalassa osataan vielä varoittaa vastaantulijaa hirvistä, kuten pohjoisessa poroista. Etelässä tämä kyky on jo pääosin menetetty

    Jospa niitä hirviä - saati poroja - ei nyt etelässä vaan näy niin paljoa, että olisi tarvetta varoittaa ketään - tyhjästä olis paha nyhjäistä siis.

    Itse olen tänä syksynä kerran (!) varoittanut pitkiä vilkuttamalla vastaantulijaa peurasta, jonka ohitin seisomassa pellolla, suht. lähellä tietä. Sehän on eri juttu :wink:

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Yosemite J kirjoitti:

    Muuten. Pohjois-Karjalassa osataan vielä varoittaa vastaantulijaa hirvistä, kuten pohjoisessa poroista. Etelässä tämä kyky on jo pääosin menetetty

    Jospa niitä hirviä - saati poroja - ei nyt etelässä vaan näy niin paljoa, että olisi tarvetta varoittaa ketään - tyhjästä olis paha nyhjäistä siis.

    Itse olen tänä syksynä kerran (!) varoittanut pitkiä vilkuttamalla vastaantulijaa peurasta, jonka ohitin seisomassa pellolla, suht. lähellä tietä. Sehän on eri juttu :wink:

    Kyllä täällä etelässä on hirviä riittävästi, tosin nykyään enemmän valkohäntäpeuroja, jotka nekin ovat oikeasti kauriita. Viimeiksi kun vastaantulijaa varoitin, se vilkutteli takaisin. Luuli kai, että ajovalojensa häikäisyä moitin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit