Sähköauton lataus

183 kommenttia
«134567

Kohta 16 tkm matkaa taitettu ID3:lla ja ainoa asia joka kummastuttaa on lataus ja siinä latauksessa lähinnä teho jolla auto sitä latausta ottaa vastaan. Latauspaikkoja on pääasiassa hyvin, joskin välillä pitää pään pyöriä kuin hylkeellä, jotta sen löytää. Kerran olen jäänyt ilman latauspaikkaa.
Mutta se latausteho vaihtelee mielivaltaisesti ja ainakin ID3:lla ei saavuta mitään hyötyä, päinvastoin rahallista menoa jos valitsee laturiksi 50kW:n sijaan 150kW:n laturin.
Ladattu 150kW:N laturissa 22 min (0,50e/min) ja saatu sähköä 19,72 kWh = 11,00 eur = 0,56e/kWh
Ladattu 50kW:n laturissa 36 min (0,35e/min) ja saatu sähköä 40,06 kWh = 12,60 eur = 0,32e/kWh
Molemmilla kerroilla lämpötila ulkona aika samoissa, suoraan ajosta laturiin ja akun varaus aloituksessa lähes samoissa.
Mikähän mahtaa olla tilanne kun tulee talvi ? Onko muilla sähköautoilijoilla samanlaisia kokemuksia ?

  
  • Ihan mielenkiinnosta, mikä oli akun varaustaso?

    Huomasithan että K-lataus muuttui taas kWh-pohjaiseksi?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta, mikä oli akun varaustaso?

    Huomasithan että K-lataus muuttui taas kWh-pohjaiseksi?

    Olisiko ollut 10-15% jäljellä, olen huomannut ja yrittänyt noita kWh-pohjaisia käyttää.

      
  • Ei kannata unohtaa ilmaisia latauspaikkoja ABC syksyn ajan, Lidl ja muut.

      
  • @Sähköautoilija kirjoitti:
    Kohta 16 tkm matkaa taitettu ID3:lla ja ainoa asia joka kummastuttaa on lataus ja siinä latauksessa lähinnä teho jolla auto sitä latausta ottaa vastaan. Latauspaikkoja on pääasiassa hyvin, joskin välillä pitää pään pyöriä kuin hylkeellä, jotta sen löytää. Kerran olen jäänyt ilman latauspaikkaa.
    Mutta se latausteho vaihtelee mielivaltaisesti ja ainakin ID3:lla ei saavuta mitään hyötyä, päinvastoin rahallista menoa jos valitsee laturiksi 50kW:n sijaan 150kW:n laturin.
    Ladattu 150kW:N laturissa 22 min (0,50e/min) ja saatu sähköä 19,72 kWh = 11,00 eur = 0,56e/kWh
    Ladattu 50kW:n laturissa 36 min (0,35e/min) ja saatu sähköä 40,06 kWh = 12,60 eur = 0,32e/kWh
    Molemmilla kerroilla lämpötila ulkona aika samoissa, suoraan ajosta laturiin ja akun varaus aloituksessa lähes samoissa.
    Mikähän mahtaa olla tilanne kun tulee talvi ? Onko muilla sähköautoilijoilla samanlaisia kokemuksia ?

    Noi on merkki/autokohtaisia ja ID 3:seen varmaan tulee ohjelmapäivityksiä akun tehokkaampaan lataamiseen kun saavat kerättyä riittävästi dataa autoista.

      
  • Juu, tuo 19,72 kWh @ 22 min antaa sellaisen reilun 50 kW:n keskitehon, joka on todella surkea. Jotain mätää tuossa autossa tai sen softassa on, jos matalalla varaustasolla antaa noin kehnoa tahtia.

      
  • @Sähköautoilija kirjoitti:
    Kohta 16 tkm matkaa taitettu ID3:lla ja ainoa asia joka kummastuttaa on lataus ja siinä latauksessa lähinnä teho jolla auto sitä latausta ottaa vastaan. Latauspaikkoja on pääasiassa hyvin, joskin välillä pitää pään pyöriä kuin hylkeellä, jotta sen löytää. Kerran olen jäänyt ilman latauspaikkaa.
    Mutta se latausteho vaihtelee mielivaltaisesti ja ainakin ID3:lla ei saavuta mitään hyötyä, päinvastoin rahallista menoa jos valitsee laturiksi 50kW:n sijaan 150kW:n laturin.
    Ladattu 150kW:N laturissa 22 min (0,50e/min) ja saatu sähköä 19,72 kWh = 11,00 eur = 0,56e/kWh
    Ladattu 50kW:n laturissa 36 min (0,35e/min) ja saatu sähköä 40,06 kWh = 12,60 eur = 0,32e/kWh
    Molemmilla kerroilla lämpötila ulkona aika samoissa, suoraan ajosta laturiin ja akun varaus aloituksessa lähes samoissa.
    Mikähän mahtaa olla tilanne kun tulee talvi ? Onko muilla sähköautoilijoilla samanlaisia kokemuksia ?

    lainattu dasgroupin sivulta ;
    ID.3 -mallin pikalatausteho on 50 kW-125 kW versiosta riippuen. Esimerkiksi keskimmäinen 58 kWh akku latautuu 35 minuutissa 5-80 % (latausteho DC 100 kW).
    mikä malli teillä sitten on ?

      
  • lainattu dasgroupin sivulta ;
    ID.3 -mallin pikalatausteho on 50 kW-125 kW versiosta riippuen. Esimerkiksi keskimmäinen 58 kWh akku latautuu 35 minuutissa 5-80 % (latausteho DC 100 kW).
    mikä malli teillä sitten on ?

    On tuo 58kWh:n akulla oleva ja 100kW latausteholla.
    Eilen viimeksi 50kW laturissa, lataus 30 ->80%:iin 58 min ja saatu energia 25,31 kWh = 6,33 eur.
    Samoin olen huomannut että kesällä kantomatka oli täyteen ladattuna noin 420 km, nyt syksyllä vakiintunut 340 km korville. Aika reilusti nousee kulutus kun ilmat viilenee. Työmatka noin 50 km/suunta ja 80% siitä on rajoituksella 80-100 kmh. Kesällä kulutus noin 18 kWh/100 km, nyt kun oli kylmiä aamuja niin kulutus oli 23 kWh/100 km. Joka tietysti selittää kantomatkan lyhentymisen. Yllättävän paljon kulutus on jo noussut, vaikka ei
    oltu vielä oikein pakkasellakaan.

      
  • muokattu 28.10.2021 07:31

    Kuinka sähköautoissa valitaan ac-latauksen max. ampeerimäärä tai ajastetaan lataus alkamaan esim. yösähköllä?

      
  • Olettaisin että samalla tavalla kuin lataushybrideissäkin - kokemusta täyssähköstä ei ole, mutta parista lataushybridistä, joissa molemmissa on ollut sellainen "latausvalikko" ajoneuvon appseissa josta voi säätää max latausvirran välillä 4A-16A, sekä täpätä ruksin ruutuun että ladataanko heti kun pistoke kytketään, vai ladataanko ainoastaan tietyllä aikavälillä. Latausajastukset ja muutkin lämmitysajastukset löytyvät myös kännykkäappsista. Toki tuo omalla kohdallani 16A lataaminen vaatii "latausaseman", tai siis nykyään vaatii kun EU muutama vuosi takaperin rajoitti sen sukopistokkeen kautta tapahtuvan latausvirran 8A (aikaisemmassa hybridissä tuli 12A sukolatauslaitteen läpi), mutta voi se silti olla se 16A määriteltynä auton päästä vaikka sukolatausta käyttäisikin, sieltä ei vaan tule läpi sen enempä virtaa minkä latauslaite rajoittaa.

      
  • Päätä ollaan aukaisemassa Hollannissa Superchargereiden avaamisessa kaikille sähköautoille. Milloinkahan Suomessa?

    https://www.notateslaapp.com/news/625/tesla-superchargers-opened-up-to-other-evs-how-much-non-teslas-will-pay

      
  • Ettei asia aivan unohtuisi niin jotain uutisia tippuu. ABB näyttää asentavan Saksan baanojen varteen 360kW latureita mutta niissäkin on sama ongelma kuin monissa muissakin, kun jaetaan useammalle autolle, 360kW jakaja on autojen määrä.
    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/ecfd7538-bda3-43ab-8c04-6bd655374376?ref=newsletter:1cea&utm_source=Teta_Aamukirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

      
  • Jännä juttu, että käteinen tai kortti ei kelpaa...

    Olisiko se liian vaikeaa ostaa 25kWh sähköä tyrkätä töpseli autoon.
    Lisäsovelluksena aikaveloitus (1€/min), kun latauksen päättymisestä on kulunut 30min, niin ei makaa autot turhaan laturissa.

      
  • Teslan superchargerit ovat ylivoimaisen käteviä: ajat tolpalle, tökkäät töpselin autoon, annat lataantua, töpseli takaisin telineeseen ja menoksi. Latausasema tunnistaa auton automaattisesti ja veloitus menee Tesla-tilin kautta rekisteröimältäsi luottokortilta. Teslan superchargerithan ovat tulollaan kaikkien käyttöön ja Tesla-tilin hankkimalla homma hoituu melkein yhtä kätevästi muiltakin kuin teslakuskeilta.

    Mutta turha valittaa tägeistäkään tai puhelisovelluksista. Tägit on minusta kätevämpiä kuin puhelimen käyttö, koska tägiä tarvitsee vain vilauttaa lukijassa. Tägit kulkee mukana vaivattomasti hanskalokerossa tai keskikonsolissa. Jokainen sähkärikuski tietää, missä päin pääasiassa ajelee ja hankkii vain todennäköisesti käyttämänsä tägit. Satunnainen lataaminen muualla hoituu puhelinsovelluksen avulla.

    Lataaminen on paljon mukavampi toimenpide kuin polttoaineen tankkaaminen. Sitä paitsi koti- tai työpaikkalataamisen takia varsinaisia latausasemia tarvitsee vain harvoin. Eli vain pitkillä matkoilla.

    Kunhan Teslan "Coming soon" asemat ovat käytössä, niin ne kattavat hyvin Suomen tiestön. Siis Tesla-Suomen nettisivuilla on näytetty olemassa olevat asemat ja tulossa olevat on merkitty "coming soon" karkean aikatauluarvion kera.

    Teslan käyttäjänä minua tietysti pohdituttaa, ruuhkautuvatko asemat, kun perinneautovalmistajien sähkärit pääsevät lataamaan niillä. Mutta kokonaisuutta ajatellen on hyvä, jos asemat avataan kaikkien käyttöön. Luotan siihen, että latauskapasiteettia kasvatetaan sähkäreiden yleistymistä nopeammin.

      
  • @Josef kirjoitti:

    Jännä juttu, että käteinen tai kortti ei kelpaa...

    Olisiko se liian vaikeaa ostaa 25kWh sähköä tyrkätä töpseli autoon.
    Lisäsovelluksena aikaveloitus (1€/min), kun latauksen päättymisestä on kulunut 30min, niin ei makaa autot turhaan laturissa.

    Luitko jutun?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Lataaminen on paljon mukavampi toimenpide kuin polttoaineen tankkaaminen. Sitä paitsi koti- tai työpaikkalataamisen takia varsinaisia latausasemia tarvitsee vain harvoin. Eli vain pitkillä matkoilla.

    Minä taasen olen tullut siihen tulokseen, ettei polttomoottoriauton lämmityspistorasiaan laitto ole sen mukavampaa kuin tankkaaminenkaan. Mikä tekee sähköauton lataamisen paljon mukavammaksi?

      2
  • muokattu 13.11.2021 18:32

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Lataaminen on paljon mukavampi toimenpide kuin polttoaineen tankkaaminen. Sitä paitsi koti- tai työpaikkalataamisen takia varsinaisia latausasemia tarvitsee vain harvoin. Eli vain pitkillä matkoilla.

    Minä taasen olen tullut siihen tulokseen, ettei polttomoottoriauton lämmityspistorasiaan laitto ole sen mukavampaa kuin tankkaaminenkaan. Mikä tekee sähköauton lataamisen paljon mukavammaksi?

    Polttiksen kytkeminen lämmityspistorasiaan muuten on hankalampaa kuin sähköauton kytkeminen lataukseen, koska sähköauton latausliitännät ovat ergonomisesti paremmin hollilla ja liittimet ovat isokokoiset.

    Lataaminen on tankkaamista mukavampaa mm., koska sähkötöpselistä ei valu polttonestettä eikä siis ole pelkoa bensatankin luukun alle sottaantuvasta polttoaineesta tai käsien haisemisesta bensalle eli ei vaadi huolellisuutta.

    Järkevä sähkärikuski valitsee latausajankohdan sopivasti muuhun päivärytmiin. Sen sijaan, että seisoskelisi säässä kuin säässä letkua kannattelemassa, voi vain tökätä töpselin auton kylkeen ja mennä omille asioilleen latauksen ajaksi. Useimmiten sähköauton lataaminen on tankkaamista mukavampaa siksi, että lataamista varten ei tarvitse mennä minnekään erikseen. Töpseli vain auton kylkeen joko töihin tullessa tai kotona.

    Viime talvena oli oikeita pakkaskelejä, mutta ei minun tarvinnut kertaakaan (muistaakseni) kytkeä autoa piuhaan kotona ja silti aamulla pääsi liikkeelle kuin palmun alta. Sähkärissä on niin iso akku, ettei tarvitse joka päivä ladata ja minun ei tarvitse ladata kotona ollenkaan, koska voin ladata töissä.

    En vanno kaikkien sähköautojen puolesta, mutta minun autossa on 100kWh akku, Teslan ilmainen lataus käytettävissä superchargereilla, kun ajan pitkää matkaa, mahdollisuus 24A 3-vaihe lataukseen työpaikalla ja tarvittaessa (varalta) 3x16A lataus ihan vain jatkoroikan perässä kotona.

    Voin tyytyväisenä panna kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja vannoa, että oikeanlaisella sähköautolla autoilu on paljon, ellei jopa aivan älyttömän paljon, mukavampaa kuin perinneautolla ikinä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Lataaminen on paljon mukavampi toimenpide kuin polttoaineen tankkaaminen. Sitä paitsi koti- tai työpaikkalataamisen takia varsinaisia latausasemia tarvitsee vain harvoin. Eli vain pitkillä matkoilla.

    Minä taasen olen tullut siihen tulokseen, ettei polttomoottoriauton lämmityspistorasiaan laitto ole sen mukavampaa kuin tankkaaminenkaan. Mikä tekee sähköauton lataamisen paljon mukavammaksi?

    Polttiksen kytkeminen lämmityspistorasiaan muuten on hankalampaa kuin sähköauton kytkeminen lataukseen, koska sähköauton latausliitännät ovat ergonomisesti paremmin hollilla ja liittimet ovat isokokoiset.

    Joo, ja lämmityskaapelin joutuu aina kaivamaan tavaratilan uumenista sekä ennen liikkeellelähtemistä se pitää muistaa ottaa pois ja laittaa taas säilytyspaikkaansa.

      
  • QuuQuu
    muokattu 13.11.2021 19:42

    Minulle on tasan yksi ihailee millä moottorilla auto kulkee, kunhan on automaattivaihteinen, eikä tarvitse energialisäystä totuttua kilometrimäärää useammin.

    Niin ja mukautuva nopeussäädin on ehdoton vaatimus, ei enää itseäni kiinnosta kytätä vaihtelevaa jononnopeutta.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Lataaminen on paljon mukavampi toimenpide kuin polttoaineen tankkaaminen. Sitä paitsi koti- tai työpaikkalataamisen takia varsinaisia latausasemia tarvitsee vain harvoin. Eli vain pitkillä matkoilla.

    Minä taasen olen tullut siihen tulokseen, ettei polttomoottoriauton lämmityspistorasiaan laitto ole sen mukavampaa kuin tankkaaminenkaan. Mikä tekee sähköauton lataamisen paljon mukavammaksi?

    Kun tulee kotiin niin töpseli auton kylkeen, ja ajastus yösähkön ajaksi ellei ole ilta-ajoja (appi puhelimessa tai suoraan auton kosketusnäytöllä). Säästyy rutkasti rahaa (veromätkyjä) kun ajaa sähköllä. Ei tarvitse jonottaa tankkausvuoroaan silloin kun bensa on asemalla kilpailukykyisesti hinnoiteltu. (Kerran näin kun yksi autoilija kiilasi jonossa toisen eteen, jolloin kiilattu lähti kyrsiintyneenä renkaat sutien pois.)

    Sähköllä ajaminen on mukavaa, vaikka moottori ei ole erityisen tehokas (voi ajaa silti pelkkää sähköajoa, eikä vääntökäyrän ansiosta tunnu laiskalta - vaikka on vain yksi vaihde). Bensamoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on GTI-luokkaa, mutta eipä sitä tule hyödynnettyä.

    Sähköautot on kalliita, joten siinä mielessä olen iloinen että autokauppa (turha mainita nimeä) toi vähän ajetun hyvin varustelun ladattavan hybridiauton (Nokianin kitkarenkailla) ulkomailta Suomeen myytäväksi.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Lataaminen on paljon mukavampi toimenpide kuin polttoaineen tankkaaminen. Sitä paitsi koti- tai työpaikkalataamisen takia varsinaisia latausasemia tarvitsee vain harvoin. Eli vain pitkillä matkoilla.

    Minä taasen olen tullut siihen tulokseen, ettei polttomoottoriauton lämmityspistorasiaan laitto ole sen mukavampaa kuin tankkaaminenkaan. Mikä tekee sähköauton lataamisen paljon mukavammaksi?

    Polttiksen kytkeminen lämmityspistorasiaan muuten on hankalampaa kuin sähköauton kytkeminen lataukseen, koska sähköauton latausliitännät ovat ergonomisesti paremmin hollilla ja liittimet ovat isokokoiset.

    Joo, ja lämmityskaapelin joutuu aina kaivamaan tavaratilan uumenista sekä ennen liikkeellelähtemistä se pitää muistaa ottaa pois ja laittaa taas säilytyspaikkaansa.

    Latauskaapelin kanssa minä olen tehnyt niin, että ostin kuljetuspussissa olevan type2 kaapelin, joka minulla on etukontissa muiden tavaroiden joukossa. Kotona minulla on 16A punaisilla pistokkeilla oleva 3x16A latausta varten oleva roikka ja siinä matkalaturi valmiina auton pysäköintipaikan vieressä. Joskus harvoin olen ottanut sen matkalaturin mukaan reissuun. Vuosi sitten useammin, mutta en enää. Työpaikalle jätin auton mukana tulleen pitkän type2 kaapelin.

    Minun ei siis tarvitse kaivaa kaapelia autosta kuin esim. lentoasemalla tai muissa hidaslatauspisteissä. Jo 50kW latausteholla olevissa latausasemissa on kiinteä kaapeli, jonka töpseli tökätään auton latausporttiin.

    Viimeksi kaivoin kaapelin autosta, kun parkkeerasin Tampereella Sokoksen parkkitalon Plugit-hidaslatausasemaan. Plugit -firman latauspistettä en ollutkaan aikaisemmin käyttänyt ja siinä kohtaa oli kätevää käyttää puhelinappia, jonka latasin parkkihallissa ollessa, rekisteröidyin käyttäjäksi ja jätin auton lataamaan asiakaskäynnin ajaksi eli sillä kertaa muutamaksi tunniksi ja akku täyttyi hintaan 0.16euroa per kWh. Aika edullinen hinta sähköllä. Lehtiotsikoissa revitettyjä kiskurihintoja minulle ei ole vielä vajaan 1,5 vuoden aikana osunut kohdalle.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Kuinka sähköautoissa valitaan ac-latauksen max. ampeerimäärä tai ajastetaan lataus alkamaan esim. yösähköllä?

    kojelaudan näytöltä, kun piuha kiinni niin antaa valita laturista riippuen lataustehot ja siitä nuolilla ylös alas haluttu A määrä.. varmaan riippuu autosta.

      
  • muokattu 15.11.2021 17:52

    .

      
  • @FARwd kirjoitti:
    .

    Tuo oli melko tyhjentävä kommentti!

      1
  • No niin, kokemuksia alkutalvesta. Naapuri ABC:lle asennettu Kempowerin laturit 150kW ja hinta on 0,25 eur/kWh. Useamman kerran lataillut noin 10% -> 80-90%:iin. Paras lataus 57 kWh. Huipputehoa näyttää noin 70 kW parhaimmillaan. Työmatkan kulutus noussut 25-28 kWh/100km kun pakkasta ollut aamulla noin -10C, lukemat vaihtelee hieman esilämmityksen pituudesta johtuen(ilmeisesti).
    Harkinnassa CTEK Njord GO laturin hankinta, siinä voi sovellukselle aika hyvin hallinnoida latausta, ilman että purkista tarvitsee painella kohmeisin sormin. Onko arvon keskustelijoilla paremmista tai yhtä hyvistä kokemuksia ?

      
  • Ilmoittaako auto kulutuksena sen, mitä on otettu akusta vai sen mitä on otettu sähköverkosta?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ilmoittaako auto kulutuksena sen, mitä on otettu akusta vai sen mitä on otettu sähköverkosta?

    Varmaan riippuu merkistä/toteutuksesta. Itsellä ei kokemusta täyssähköistä, mutta parista plugarista kylläkin. Valitettavasti itsellä on "tyhmä" lataus asema eli se ei ainakaan näytä sähköverkosta siirretyn sähkön määrää. Auto sensijaan näyttää akun "läpi" kulutetun sähkön määrän, koska kulutus kWh/100km näyttää kasvavan vaikka auto ei mihinkään liiku ja kun lähtövalmistelut (lämmitys) on päällä, koska lämmityslaite ottaa sähkön akun kautta.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ilmoittaako auto kulutuksena sen, mitä on otettu akusta vai sen mitä on otettu sähköverkosta?

    Päättelen, että auton kulutusmittari näyttää vain akusta otetun energian. Miten auto voisi tietää, mitä tehohäviöitä auton ulkopuolisessa kytkennässä on? Toisekseen auto regeneroi sähköa akkuun, joten kaikki kulutettava sähkö ei ole tullut latauslaitteelta. En ole koskaan yrittänyt löytää tarkempaa tietoa Teslan sähköjärjestelmästä, että meneekö kaikki kulutus akun kautta vai ottaako sisätilan lämmitys ja/tai akun lämmitys tehoa suoraan latausliitännästä. Muistelen kuulleeni/lukeneeni, että jos auto on kytkettynä esilämmityksen aikana, niin se energia ei näy auton mittarissa. Mutta en ole ollenkaan varma.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    En ole koskaan yrittänyt löytää tarkempaa tietoa Teslan sähköjärjestelmästä, että meneekö kaikki kulutus akun kautta vai ottaako sisätilan lämmitys ja/tai akun lämmitys tehoa suoraan latausliitännästä. Muistelen kuulleeni/lukeneeni, että jos auto on kytkettynä esilämmityksen aikana, niin se energia ei näy auton mittarissa. Mutta en ole ollenkaan varma.

    Näin se on.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En ole koskaan yrittänyt löytää tarkempaa tietoa Teslan sähköjärjestelmästä, että meneekö kaikki kulutus akun kautta vai ottaako sisätilan lämmitys ja/tai akun lämmitys tehoa suoraan latausliitännästä. Muistelen kuulleeni/lukeneeni, että jos auto on kytkettynä esilämmityksen aikana, niin se energia ei näy auton mittarissa. Mutta en ole ollenkaan varma.

    Näin se on.

    Kyllä se luultavimmin sen sisätilan lämmityksen silti akun kautta ottaa, mutta on vaan ohjelmallisesti päätetty että latauspistokkeen ollessa kytkettynä kulutettua energiaa ei lasketa kokonaisenergian kulutukseen. Toki on teknisesti mahdollista että oikeanlaisilla relekytkennöillä lämmitysvastukset "irrotettaisiin" akkukytkennästä ja verkkovirta syötettäisiin oman tasasuuntaajan kautta niille, koska tuskin Teslassaakaan on omia lämmitysvastuksia ajonaikaiselle lämmitykselle ja "seisontalämmitykselle".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit