Teslan käyttötesti

223 kommenttia
245678
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

    Listat mieluiten linjassa, mutta auto on monien yksityiskohtien kokonaisuus. Ostaja voi päättää, onko kokonaisuus hänelle ok vai ostaako jonkun muun tarjokkaan. Teslaa mollataan merkityksettömien virheiden takia, joita myös etsitään tarkoituksellisesti suurennuslasilla.

    Tesla toimitti v. 2021 melkein miljoona autoa, vaikka Texasin ja Berliinin käynnistymässä olevat tehtaat olivat vielä pois pelistä.

    Teslassa tärkeät asiat ovat edellä muita muutenkin kuin sähkövoimalinjan ja latausverkoston osalta. Viimeistelykin on parantunut niin, etten minä ainakaan huomaa meidän autoissa mitään laatuvirheitä. Mietiskelin tässä yhtenä päivänä ajellessani, että jos Tesla olisi ICE-auto, niin silti saattaisin hankkia Model X:n. Siinä on sitä, mitä aikoinaan etsin, kun ostin normi-Mondeon tilalle Jeepin. Tesla on hyvä auto ja lisäksi hyvällä tavalla poikkeava valtavirrasta. Ostajalleen Tesla tarjoaa paljon vielä oston jälkeenkin ohjelmistopäivitysten muodossa. Et osta Teslaa sellaisena kuin se on nyt, vaan ostat samalla Teslan sellaisena kuin se tulee olemaan muutaman vuoden kuluttua.

    Virheet eivät ole merkityksettömiä. Miten yhdessä merkissä voi olla toistuvasti useita virheitä, samoissa yksilöissä? Mielestäni tämä kertoo huonosta laaduntarkkailusta ja autonvalmistajan välinpitämättömästä suhtautumisesta havaittuihin virheisiin. Perinteiset autonvalmistajat olisivat suurissa ongelmissa jos laatu olisi kalleimmissa autoissa vastaavalla tasolla. Halvemmissakaan malleissa ei sallita virheiden kirjoa, joten mistä tässä oikein on kyse? Eikö merkin valinneet ole kovin tarkkoja tuotteen laadusta, vai miten tähän suhtaudutaan omistajien taholta näin kevyesti? Täytyy sanoa etten ole vastaavaa myötämielisyyttä nähnyt minkään muun merkin kohdalla, jos katsotaan pelkkien ongelmien ja virheiden määrää. Tuote on käyttäjien mielestä hintansa väärtti, vaikka hinta ja laatu ei ole tasapainossa. Kaikilla merkeillä on ollut ongelmia, mutta takaisinkutsut korjaavat merkin maineen nopeasti ja asiakkaat ovat tähän tyytyväisiä. En taida olla ainoa joka tätä ihmettelee.

    Kun on valmiiksi Tesla-vastainen mieliala, niin kaikki jutut virheistä jäävät mieleen ja hyvät puolet tulee sivuuttaneeksi kuin niitä ei olisikaan.

    Minulla on ollut kaksi tilannetta, että auto on pitänyt buutata ottamalla akkuvirrat irti hetkeksi. Siinä on tietysti kaksi tilannetta liikaa, mutta softa-asiat ovat vähän sellaisia, että välillä uudelleen käynnistys on tarpeen. Teslassahan on pari eritasoista suunniteltua buuttaustapaa rattipainikkeiden avulla, mutta ne eivät silloin auttaneet. Keskinäyttö oli pimeänä eikä auto ollut yhteydessä nettiin eli Teslan tiepalvelu ei pystynyt auttamaan. Ekalla kerralla auto vietiin lava-autolla Teslalle, mutta toisella kerralla buuttasin sen itse ottamalla akkukaapelit irti hetkeksi.

    Mikä ei tapa, vahvistaa..... Suhde Teslaan sen kuin syveni, kun homman sai noin pienellä kuntoon. Kun auto muuten palvelee viimeisen päälle hyvin ja tarjoaa hyväntuulista ajamista, ei pienet murheet haittaa. Niin myötä- kuin vastamäessä..........

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Vasen rulla: painamalla äänen mykistys/avaaminen, vieritys äänen voimakkuus, kallistus seuraava kappale/edellinen kappale, kosketusnäytöltä valinta+vierityspainike joko peilien säätö tai ratin aseman säätö, ajovalojen kulma

    Oikea rulla: äänikomentojen aktivointi painamalla, vakkarin nopeustaso rullaamalla

    No siinpä vasen rulla oikein ex-mersun monitoimiviikseä vastaava sähellys modernissa muodossa. Autoa tuntematon saakin sitten pelit säädettyä ja ratin kohdilleen kätevästi. Surkea ratkaisu mielestäni. Toki jos tunnet auon niin menettelee, mutta muuten aikamoinen painajainen.

    Yksityiskohtana pidän hieman huonona suunnitteluna, että nappulaa, josta hoidetaan ajamiseen liittyviä toimintoja, käytetään myös aivan muuhun sekundääriseen hommaan. Joku tumpula saa tuollaisella setupilla vahingossa lisää nopeutta aivan huomaatta, kun oikeasti piti puheohjausta näpelöidä, ja raikaasti kiihtyvässä autossa sitten tapahtuu ja puheohjausta alkaa kuulumaan sitten repsikan puolelta.....

      2
  • @Tiko kirjoitti:
    Kyllä siinä aina isolla tiellä vakkaria hakiessa volkareissa menee hetken aikaa ennenkuin muistuu mieleen, miten vakionopeussäädin lähtee toimimaan.

    Samaa hämmennystä pelkäsin itsekin, kun perheessä on sekä perinteisellä että modernilla Mercedeksen käyttöliittymällä käytettäviä autoja.

    Aika hirveän monta kerta on sormi sekoilemassa vakionopeussäätimen ja vilkun kanssa, mutta onneksi katkaisinten tuntuma on aivan erilainen. Uuden auton vilkkua hakeva sormi löytää vanhan auton Tempomaatin viiksen ja huomaa viime hetkellä ettei tuntuma vastaakaan sitä mitä oltiin etsimässä ja vaihtaa otetta alemmas. Ja päinvastoin, uuden auton vilkku ei tunnu vanhalta Tempomaatilta, joten sormi vaihtaa ratin Distronic napeille.

    Minusta nuo isot televisiot kojetaulussa eivät sinänsä häiritse, eikä edes monessa mielessä hyvin intuitiivinen kosketusnäyttökään, kunhan ajon aikana tarvittavat kontrollit eivät vaadi näyttöön saakka kurkottelua.

      2
  • muokattu 15.01.2022 14:51

    @Tiko kirjoitti:
    No siinpä vasen rulla oikein ex-mersun monitoimiviikseä vastaava sähellys modernissa muodossa.

    Näkökulmani tähän on värittynyt, koska Mersua edeltäneen Volvoni vasemmassa viiksessä oli vilkun lisäksi valojen vaihto, vakionopeussäädin ja takalasinpyyhin. Siksi en osannut järkyttyä Mersuni vilkun viiksen valojen vaihdosta ja lasinpesusta vaikka siitä vakionopeussäädin puuttuikin.

    Mikä siinä Mersun viiksessä on ongelmana, koska ilmiselvästi useampien toimintojen liittäminen samaan viikseen kelpaa muiden valmistajien tekemänä mutta ei Mersun? Ei kai vain sittenkin ahdistuksen aiheuttaja ole Tempomaatin viiksi samalla puolella, s.o. joidenkin käyttäjien mielestä LIIAN VÄHÄN toimintoja yhdessä viiksessä?

    Minulla ei sinänsä ole ongelmaa kummankaan järjestelyn kanssa. Sekä Tempomaatin viiksi että Distronicin käyttö rattinapeista sujuu katsomatta, koska molemmat ovat hyvin intuitiivisiä. Pahin sekaannus olisi ehkä ollut odotettavissa vain vuoden tai parin ajan valmistetun hyvin lyhyen välivaiheen ajan, jolloin Tempomaatin ja vilkun viikset vaihtoivat paikkaa keskenään. Tässä vaiheessa uudella ja vanhalla vuorotellen ajavan sekakäyttäjän sorminäppäryyttä olisi koeteltu pahasti, mutta tuo meidän uudempi auto hyppää tämän välivaiheen ylitse ja hävittää toisen viiksen vasemmalta puolelta kokonaan.

    Kumpa tahansa toimii hyvin, suurin ongelma aiheeseen liittyen on väärin näyttävässä mittarissa, joka sabotoi hyvät liikennettä seuraavat automatiikat.

      
  • @vuodesta74 kirjoitti:
    Lähes koko testiajo näytti olevan kosketusnäytön vahtimista.
    Pelottava tieto kun tietää seuraukset. On vastaantulijan valppautta väistellä ja varautua näihin kosketusnäytön avulla kulkijoita
    Eikö edes pieni osa pitäisi suunnata liikenteeseen
    Nyt tärkeintä on katsoa mihin tökkii sormea. Liikenteestä viis

    kiitos ansiokkaista kommenteista.
    En ole heittämäsä kapuloita rataisiin ja minun suunnittelemaan kuljettajan säätöihin tarkasti miettisin mitkä näpelöinnin (sovellukset) poistuvat valikosta jos auto on liikkeellä.
    Tällainen lähtökohta on tietenkin päinvastainen sille sivunmitaiselle selitykselle mihin kaikkeen tämä systeemi kykenee, kun vaan sattu sormi osumaan???

      
  • @vuodesta74 kirjoitti:

    @vuodesta74 kirjoitti:
    Lähes koko testiajo näytti olevan kosketusnäytön vahtimista.
    Pelottava tieto kun tietää seuraukset. On vastaantulijan valppautta väistellä ja varautua näihin kosketusnäytön avulla kulkijoita
    Eikö edes pieni osa pitäisi suunnata liikenteeseen
    Nyt tärkeintä on katsoa mihin tökkii sormea. Liikenteestä viis

    kiitos ansiokkaista kommenteista.
    En ole heittämäsä kapuloita rataisiin ja minun suunnittelemaan kuljettajan säätöihin tarkasti miettisin mitkä näpelöinnin (sovellukset) poistuvat valikosta jos auto on liikkeellä.
    Tällainen lähtökohta on tietenkin päinvastainen sille sivunmitaiselle selitykselle mihin kaikkeen tämä systeemi kykenee, kun vaan sattu sormi osumaan???

      
  • @Tiko kirjoitti:
    Yksityiskohtana pidän hieman huonona suunnitteluna, että nappulaa, josta hoidetaan ajamiseen liittyviä toimintoja, käytetään myös aivan muuhun sekundääriseen hommaan.

    Olisiko parempi, että ne sekundääriset asiat, joita kuitenkin tehdään ajon aikana hoidettaisiin ratin ulkopuolelta vaikkapa kosketusnäyttöä tökkimällä tai keskikonsolin mulpuralla?

    Tämä saman kontrollin erilainen vaikutus eri menuissa on menuvalikoiden luontainen ominaisuus, jolla tavoitellaankin käsillä olevien nappuloiden määrän vähentämistä. En sano, etteikö sekin voisi mennä liiallisuuksiin, mutta ainakin meillä on osoittautunut varsin hyväksi ratti + mulpura + puheohjauksen yhdistelmä, joista voi käyttää kuhunkin tarkoitukseen haluamaansa.

    Tuosta tulee auton hyvin tuntevan co-pilotin kanssa hyvä yhteistyö matkustajan pyytäessä puheohjausta oikaistakseen kodin koko CD-kirjaston sisältävälle muistikortille, josta aikoo hakea mulpuraa pyörittelemällä haluamansa albumin. Tai kuljettajan napsauttaessa kartan näkyviin pyytäen matkustajaa navigoimaan jatkon. Joitain kontrolleja siis haetaan tällaisen auton tuntevan parin kesken yhdessä ratin ja puheohjauksen ja konsolimulpuran käytön yhdistelmällä. Kunkin toiminnon voisi tehdä millä tahansa näistä yksinäänkin, mutta joskus niiden yhdistelmä tuntuu luontevimmalta. Pääasia, että kaikki ovat tarjolla ja saa käyttää mikä tuntuu sopivalta. Siitä seuraa lähes väkisin, että jokaisessa kolmesta päällekkäisestä ohjausjärjestelmästä on enemmän toimintoja kuin kukaan käyttäjä tarvitsee.

      
  • Kaiken näyttöpaneelin taakse haluavat ovat oma lukunsa, mutta suurin osa enemmän ajavista pitää hyvänä asiana sitä, että osa namiskoista säilyy myös tulevaisuudessa hyväksi havaituilla paikoillaan. Kaikkea hyin toimivaa ei pidä siirrellä oikeilta paikoilta kosketusnäyttökäyttöiseksi. Ratin säädöt ylös alas ja etäisyys viiksellä on erinomainen toiminto varsinkin pidemmillä matkoilla. Monitoimiratin säädöt samoin verratton apu pitkillä matkoilla.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    >

    Mutta sitä minä ihmettelen kosketusnäytön vastustajista, että mitä ihmeen toimintoja he ajattelevat, että täytyy räplätä kosketusnäytöltä ajon aikana?

    No ne samat mitkä sinullakin oli Volvossasi. Eli normaalit viikset valoille, vilkuille ja pyyhkijöille (kaikkine toimintoineen). Rattiin yhdelle puolelle radion/puhelimen säädöt ja toiselle puolelle vakkarin nappulat.

    Fyysisinä nappuloina keskikonsoliin mieluiten radion säätönuppi ja mykistys, lasinlämmittimet, penkinlämmitin..

    Ihan hyvä lista. Itse ainakin ratin napeilla tulee käytettyä juurikin puhelin ja mediatoimintoja. Ja vakkaria.
    Vakkarin toiminnatkin tuntuu niissä autoissa jossa ne on erillisessä viiksessä, kankealta käyttää.
    Tottumiskysymys tietenkin.
    Minulle ei oikein selvinnyt mitä noilla model 3 kahdella rullalla ratissa tehdään? Muuta kuin sekoitetaan ajovalojen suuntaus ja kalibroidaan sitä legendaarista keskinäyttöä?

    Vasen rulla: painamalla äänen mykistys/avaaminen, vieritys äänen voimakkuus, kallistus seuraava kappale/edellinen kappale, kosketusnäytöltä valinta+vierityspainike joko peilien säätö tai ratin aseman säätö, ajovalojen kulma

    Oikea rulla: äänikomentojen aktivointi painamalla, vakkarin nopeustaso rullaamalla

    ...

    Kiitos, onhan niissä sitten ihan oikeitakin toimntoja.

      
  • muokattu 15.01.2022 18:47

    Pierutyynyn käyttö taisi vielä unohtua? B-)

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Yksityiskohtana pidän hieman huonona suunnitteluna, että nappulaa, josta hoidetaan ajamiseen liittyviä toimintoja, käytetään myös aivan muuhun sekundääriseen hommaan.

    Olisiko parempi, että ne sekundääriset asiat, joita kuitenkin tehdään ajon aikana hoidettaisiin ratin ulkopuolelta vaikkapa kosketusnäyttöä tökkimällä tai keskikonsolin mulpuralla?

    Tämä saman kontrollin erilainen vaikutus eri menuissa on menuvalikoiden luontainen ominaisuus, jolla tavoitellaankin käsillä olevien nappuloiden määrän vähentämistä. En sano, etteikö sekin voisi mennä liiallisuuksiin, mutta ainakin meillä on osoittautunut varsin hyväksi ratti + mulpura + puheohjauksen yhdistelmä, joista voi käyttää kuhunkin tarkoitukseen haluamaansa.

    Kyllä bemarissakin puheohjausta ohjaillaan ratista, mutta nappuloilla ohjataan myös radiota, puhelinta (oikea puola), mutta vain n'äitä ns sekundääriä juttuja. Vakionopeussäätimen namikat ja nappulat on sitten vasemmalla puolella, josta ohjaillaan vain ja ainostaan vakkaria/nopeuden rajoitinta, jotta ei tulisi noita tahattomia virheitä. Minusta näin toimii Mersunkin ohjauspyörän napit nykyisin. VAG (Audi, Porsche, Vw etc) luottavat edelleen erilliseen viikseen vakakrin ohjailussa.

      
  • muokattu 16.01.2022 02:05

    @tracktest kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

    Rohkenen vastata, vaikket minulta kysynytkään. Asia jaksoi kiinnostaa luovutustarkastuksen ajan. Takakontin asemoinnin pyysin säätämään, kun se haritti. Olisi sen itsekin voinut säätää, mutta parempi antaa ammattilaisten hoitaa. Tämän jälkeen en ole ollut kiinnostunut mittailemaan paneelien ja listojen rakoja tai asentoja.

    Minulle autossa tärkeintä on se tunnelma, mikä sillä ajaessa tulee. Siltä osin olen äärimmäisen tyytyväinen Teslaan. Minulla on edellisissä autoissani ollut listat nätimmin linjassa yms, mutta kun niillä ajamisen tuntuma ei pärjää alkuunkaan.

    Toki olisihan se hienoa, että Tesla olisi huolellisesti kasattu ja laadukkailla materiaaleilla vuorattu jonkun Rollssin tyyliin, mutta kun tuollaista autoa ei ole markkinoilla, niin pitää valita tarjolla olevista vaihtoehdoista.

    Jos tällä hetkellä pitäisi tehdä valinta uudelleen, niin valitsisin samoin. Tässä välillä on tullut kaksi kiinnostavaa uutuutta; Porsche Taycan Cross Turismo ja BMW iX. Näistä ensimmäinen taitaa kuitenkin olla liian pieni ja jälkimmäinen (ehkä ensimmäinenkin) liian kallis. Jos Plaid X hinnoitellaan järkevästi, on se hyvinkin mahdollisesti seuraava autoni.

      1
  • muokattu 16.01.2022 09:45

    Tuo kolmosen ainoa, keskelle kojelautaa sijoitettu, kosketusnäyttö minua ihmetyttää. Näin kaksiteholaseja vuosikymmenen käyttäneenä en ymmärrä miksi päätä täytyy kääntää ja katsoa vielä alaviistoon nähdäkseen auto nopeuden. Siis siihen suuntaa, johon lasien hionta on heikoimmillaan. Erillisiä ajolaseja en ole koskaan harkinnut hankkivani, vaikka joskus myyntihenkinen optikko on sellaisia kehunut.
    Tietenkin toisessa vaakakupissa painavat valmistuskustannukset. Onhan toinen näyttö aina lisähintainen ja kun halpaa tehdään, täytyy säästää.

    Joillekin kosketusnäyttö on suurinta parhautta. Minä sitä vanhana jääränä vierastan viimekesän koeajojen jälkeenkin. Kolmonen ei ollut edes harkintalistalla, mutta Y tipahti siltä, kun ohjaamojärjestely selvisi. Onneksi muutama kauppakassi ehdokas, joissa oli haluamani toiminnot mekaanisin kytkimin, löytyi. Ajovalojen pesimetkin alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Suomen suolamoskaisilla teillä kyllä ehdottoman tarpeelliset. Niiden vaatimisesta täytyi luopua. Tosin pitkiä vetoja pimeällä tuskin tulee, etenkään tällä lyhyen kantaman kulkimella, tehtyä. Valinta oli sitten lopulta helppo.

      3
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Tuo kolmosen ainoa, keskelle kojelautaa sijoitettu, kosketusnäyttö minua ihmetyttää. Näin kaksiteholaseja vuosikymmenen käyttäneenä en ymmärrä miksi päätä täytyy kääntää ja katsoa vielä alaviistoon nähdäkseen auto nopeuden. Siis siihen suuntaa, johon lasien hionta on heikoimmillaan. Erillisiä ajolaseja en ole koskaan harkinnut hankkivani, vaikka joskus myyntihenkinen optikko on sellaisia kehunut.
    Tietenkin toisessa vaakakupissa painavat valmistuskustannukset. Onhan toinen näyttö aina lisähintainen ja kun halpaa tehdään, täytyy säästää.

    Joillekin kosketusnäyttö on suurinta parhautta. Minä sitä vanhana jääränä vierastan viimekesän koeajojen jälkeenkin. Kolmonen ei ollut edes harkintalistalla, mutta Y tipahti siltä, kun ohjaamojärjestely selvisi. Onneksi muutama kauppakassi ehdokas, joissa oli haluamani toiminnot mekaanisin kytkimin, löytyi. Ajovalojen pesimetkin alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Suomen suolamoskaisilla teillä kyllä ehdottoman tarpeelliset. Niiden vaatimisesta täytyi luopua. Tosin pitkiä vetoja pimeällä tuskin tulee, etenkään tällä lyhyen kantaman kulkimella, tehtyä. Valinta oli sitten lopulta helppo.

    Niinhän se kehitys tuppaa kulkemaan, että osa meistä haraa vastaan, osa hyödyntää heti uusia mahdollisuuksia ja osa siltä väliltä. Ajatellaan vaikka puhelimia: oli ihmisiä, joiden mielestä ei koskaan kännykkää, sitten samat ihmiset ei koskaan kosketusnäytöllistä kännykkää ja sitten lopulta taskussa on kosketusnäytöllinen kännykkä. Tai tietokoneavusteinen suunnittelu. Ihan hömppähomma monen mielestä ja piirustuskoje ja -lauta on ainoa oikea tapa. Nyt ei kenellekään tulisi mieleenkään piirtää muovikalvolle.

    Tuossa aikaisemmin luettelin, mitä toimintoja Model Y:ssä on ratin yhteydessä, mutta palaat aina vaan ajatukseen, että kosketusnäyttö olisi jotenkin ongelma vaikka sitä ei haluaisi käyttää. Nopeusnäyttö on isolla fontilla näytön ylänurkassa, jossa se on paljon näkyvämpi kuin perinneauton nopeusmittarissa ikinä ja ison fontin takia paremmin näkyvä kuin HUD. Luku näkyy myös niin ylhäällä, että sitä katsoessa näkee eteensä samalla ihan hyvin. Eikä katsetta pidä jumittaa nopeusnäyttöön vaan seurata liikennettä. 3/Y:n nopeusnäytön fontti on niin iso, että aivan varmasti sen näkee moniteholaseilla missä kulmassa tahansa. Se on nykyään vielä suurempi kuin oli ennen vuoden vaihdetta. Teslan esimerkin mukaan monet autonvalmistajat ilmoittavat nykyään tekevänsä OTA-päivityksiä. Tesla ei pelkästään ilmoita vaan tekee myös. Auto paranee vähä kerrallaan samaan rahaan kuin siitä maksaa ostaessa.

    Huvittavin Teslan matkimistapaus on (muistaakseni Curan) nettisivuilla, jossa auton esittelytekstissä on isolla Kiihtyvyys 2.9s ja pienellä siinä alla, että 0-50km/h. Niinpä. On kova kiihtyvyys 2,9s, sehän on parempi kuin Teslassa!

    Minusta olisi reilua sanoa, että et halua Teslaa sen sijaan, että yrität löytää jonkun järkisyyn, miksi et sitä valinnut.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

    Rohkenen vastata, vaikket minulta kysynytkään. Asia jaksoi kiinnostaa luovutustarkastuksen ajan. Takakontin asemoinnin pyysin säätämään, kun se haritti. Olisi sen itsekin voinut säätää, mutta parempi antaa ammattilaisten hoitaa. Tämän jälkeen en ole ollut kiinnostunut mittailemaan paneelien ja listojen rakoja tai asentoja.

    Minulle autossa tärkeintä on se tunnelma, mikä sillä ajaessa tulee. Siltä osin olen äärimmäisen tyytyväinen Teslaan. Minulla on edellisissä autoissani ollut listat nätimmin linjassa yms, mutta kun niillä ajamisen tuntuma ei pärjää alkuunkaan.

    Toki olisihan se hienoa, että Tesla olisi huolellisesti kasattu ja laadukkailla materiaaleilla vuorattu jonkun Rollssin tyyliin, mutta kun tuollaista autoa ei ole markkinoilla, niin pitää valita tarjolla olevista vaihtoehdoista.

    Jos tällä hetkellä pitäisi tehdä valinta uudelleen, niin valitsisin samoin. Tässä välillä on tullut kaksi kiinnostavaa uutuutta; Porsche Taycan Cross Turismo ja BMW iX. Näistä ensimmäinen taitaa kuitenkin olla liian pieni ja jälkimmäinen (ehkä ensimmäinenkin) liian kallis. Jos Plaid X hinnoitellaan järkevästi, on se hyvinkin mahdollisesti seuraava autoni.

    Minulle sattui joku maanantaipäivän auto, kun en ole havainnut mitään virheitä viimeistelyssä. Aluksi tarkkailin joka päivä, että joko näkyy pohjamaali jossain, mutta sitäkään ei ole näkynyt. Kaksi keskinäytön pimenemistä on tapahtunut, mutta ei muuta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Tai tietokoneavusteinen suunnittelu. Ihan hömppähomma monen mielestä ja piirustuskoje ja -lauta on ainoa oikea tapa. Nyt ei kenellekään tulisi mieleenkään piirtää muovikalvolle.

    En ole CAD:lla suunnitellut vuosiin. Joko AutoCAD:n käytössä on laajaltikin siirrytty kosketusnäyttöön?

    Tuossa aikaisemmin luettelin, mitä toimintoja Model Y:ssä on ratin yhteydessä, mutta palaat aina vaan ajatukseen, että kosketusnäyttö olisi jotenkin ongelma vaikka sitä ei haluaisi käyttää. Nopeusnäyttö on isolla fontilla näytön ylänurkassa, jossa se on paljon näkyvämpi Luku näkyy myös niin ylhäällä, että sitä katsoessa näkee eteensä samalla ihan hyvin. Eikä katsetta pidä jumittaa nopeusnäyttöön vaan seurata liikennettä. 3/Y:n nopeusnäytön fontti on niin iso, että aivan varmasti sen näkee moniteholaseilla missä kulmassa tahansa.

    Käytätkö moniteholaseja?

    Se on nykyään vielä suurempi kuin oli ennen vuoden vaihdetta. Teslan esimerkin mukaan monet autonvalmistajat ilmoittavat nykyään tekevänsä OTA-päivityksiä. Tesla ei pelkästään ilmoita vaan tekee myös. Auto paranee vähä kerrallaan samaan rahaan kuin siitä maksaa ostaessa.

    Taisi uusimpaan hankintaani tulla päivitys seuraavana päivänä, kun olin sen talliini ajanut.

    Minusta olisi reilua sanoa, että et halua Teslaa sen sijaan, että yrität löytää jonkun järkisyyn, miksi et sitä valinnut.

    Tesla ei täyttänyt hankintakriteerejäni. Ei siinä sen kummempaa.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tai tietokoneavusteinen suunnittelu. Ihan hömppähomma monen mielestä ja piirustuskoje ja -lauta on ainoa oikea tapa. Nyt ei kenellekään tulisi mieleenkään piirtää muovikalvolle.

    En ole CAD:lla suunnitellut vuosiin. Joko AutoCAD:n käytössä on laajaltikin siirrytty kosketusnäyttöön?

    Tuossa aikaisemmin luettelin, mitä toimintoja Model Y:ssä on ratin yhteydessä, mutta palaat aina vaan ajatukseen, että kosketusnäyttö olisi jotenkin ongelma vaikka sitä ei haluaisi käyttää. Nopeusnäyttö on isolla fontilla näytön ylänurkassa, jossa se on paljon näkyvämpi Luku näkyy myös niin ylhäällä, että sitä katsoessa näkee eteensä samalla ihan hyvin. Eikä katsetta pidä jumittaa nopeusnäyttöön vaan seurata liikennettä. 3/Y:n nopeusnäytön fontti on niin iso, että aivan varmasti sen näkee moniteholaseilla missä kulmassa tahansa.

    Käytätkö moniteholaseja?

    Se on nykyään vielä suurempi kuin oli ennen vuoden vaihdetta. Teslan esimerkin mukaan monet autonvalmistajat ilmoittavat nykyään tekevänsä OTA-päivityksiä. Tesla ei pelkästään ilmoita vaan tekee myös. Auto paranee vähä kerrallaan samaan rahaan kuin siitä maksaa ostaessa.

    Taisi uusimpaan hankintaani tulla päivitys seuraavana päivänä, kun olin sen talliini ajanut.

    Minusta olisi reilua sanoa, että et halua Teslaa sen sijaan, että yrität löytää jonkun järkisyyn, miksi et sitä valinnut.

    Tesla ei täyttänyt hankintakriteerejäni. Ei siinä sen kummempaa.

    Olen käyttänyt moniteholaseja ja oli ongelmaa lukea mittariston pieniä kirjoituksia silloin. En koskaan tottunut suuntaamaan silmiä lasien alareunaan. Tuntui typerältä esim. kytkeä johtimia riviliittimiin pää takakenossa, jotta olisi voinut katsoa lasien alareunan läpi ja nähnyt kunnolla, mihin johtimen pää on menossa.

    Käytän jonkun verran CADiä (3D eikä autodeskin tuote) kosketusnäytöllä zoomaamisiin ja näkymän kääntelyyn läppärillä, mutta eihän CAD-toimintoja ole tehty kosketusnäytölle.

    Pointti ei olekaan se, voiko kosketusnäytöllä tehdä mitä vain vaan pointti on ihmisen kyvyssä ottaa käyttöön uutta tekniikkaa ja/tai omaksua uutta ajattelutapaa. Ihmisen asenne voi olla vanhoillinen tai edistyksellinen.

    Luulen, että et vieläkään kerro varsinaista syytä, kun sanot ympäripyöreästi, että Tesla ei täyttänyt hankintakriteerejäsi. Luulen, että et vain halunnut Teslaa. Eikä siinä mitään, monet suhtautuvat samalla tavalla.

    Yksi asia minua ihmetyttää Teslan nettiliittymän käytössä: verkkosivut latautuvat hitaasti vaikka auto on WiFin kautta kytketty minun puhelimella 5G verkkoon. Auton oma nettiyhteyshän on vain LTE. Jos avaan vaikkapa Iltasanomat keskinäyttöön, niin se kestää reippaasti kauemmin kuin läppärillä. Reittisuunnitteluun latausasemien kanssa olisi kiva joskus käyttää A Better Route Planner -sovellusta auton keskinäytöllä, mutta se päivittyy aivan liian hitaasti ja jumittelee. Miten sinun autossa netti toimii? Onko surffailu sujuvaa vai tökkiikö sinullakin?

      
  • Sanonta laadulla on tekijänsä pätee aina. Alkaa hirvittää miten vaarallisia kuljettajia tiellä liikkuu, räpelletään näyttöä ajon aikana. Helvetin vaarallista säheltää ajon aikana kaikkea muuta, ajamiseen keskittyminen on kaikkein tärkeintä. Katseen kääntäminen näyttöön on kaikki pois huomiokyvystä, mitä liikenteen seuraaminen vaatii. Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien edun mukaista, tätä ei saa koskaan unohtaa.

      3
  • @HybridRules kirjoitti:

    Olen käyttänyt moniteholaseja ja oli ongelmaa lukea mittariston pieniä kirjoituksia silloin. En koskaan tottunut suuntaamaan silmiä lasien alareunaan. Tuntui typerältä esim. kytkeä johtimia riviliittimiin pää takakenossa, jotta olisi voinut katsoa lasien alareunan läpi ja nähnyt kunnolla, mihin johtimen pää on menossa.

    Jotkut paljon kytkentöjä tekevät teettivät lasit, joissa lähinäköalue oli yläreunassa. En tiedä oliko kelvollinen ratkaisu. Ehkä pelkät lukulasit ovat paremmat.

    Käytän jonkun verran CADiä (3D eikä autodeskin tuote) kosketusnäytöllä zoomaamisiin ja näkymän kääntelyyn läppärillä, mutta eihän CAD-toimintoja ole tehty kosketusnäytölle.

    Lahjoitin piirustuslaudan joskus vuosituhannen tienoilla tarvisevalle, vaikka siihen oli hyvä levittää isommat layoutit suuremman joukon nähtäväksi.

    Pointti ei olekaan se, voiko kosketusnäytöllä tehdä mitä vain vaan pointti on ihmisen kyvyssä ottaa käyttöön uutta tekniikkaa ja/tai omaksua uutta ajattelutapaa. Ihmisen asenne voi olla vanhoillinen tai edistyksellinen.

    Jos katson, ettei uudesta tekniikasta ole minulle hyötyä, en ota sitä käyttöön. Vanhoilliseksi en tunnustaudu. Mutta hiukan kontrollifriikki.

    Luulen, että et vieläkään kerro varsinaista syytä, kun sanot ympäripyöreästi, että Tesla ei täyttänyt hankintakriteerejäsi. Luulen, että et vain halunnut Teslaa. Eikä siinä mitään, monet suhtautuvat samalla tavalla.

    Halusta ei ollut kiinni. Joitain hankintakriteerejäni olen aiemmin kertonut. Nyt en tarkemmin avaa. Ehkä joskus.

    Sinulla tallissa Tesla, johon olet tyytyväinen. Hyvä niin. Minulla joitain muita merkkejä. Näillä mennään.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Pointti ei olekaan se, voiko kosketusnäytöllä tehdä mitä vain vaan pointti on ihmisen kyvyssä ottaa käyttöön uutta tekniikkaa ja/tai omaksua uutta ajattelutapaa. Ihmisen asenne voi olla vanhoillinen tai edistyksellinen.

    Onko "perinteisten" viiksi- ja rattinappulatoimintojen siirtämisestä keskusnäyttöön jotain hyötyä?

      3
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Tuo kolmosen ainoa, keskelle kojelautaa sijoitettu, kosketusnäyttö minua ihmetyttää. Näin kaksiteholaseja vuosikymmenen käyttäneenä en ymmärrä miksi päätä täytyy kääntää ja katsoa vielä alaviistoon nähdäkseen auto nopeuden. Siis siihen suuntaa, johon lasien hionta on heikoimmillaan. Erillisiä ajolaseja en ole koskaan harkinnut hankkivani, vaikka joskus myyntihenkinen optikko on sellaisia kehunut.

    Tämä on juuri mikä itseäni näissä (kosketus)näytöissä häiritsee/hankaloittaa.2-teholaseja joutuu käyttämää, jos lähelle haluaa nähdä, kauemmassa katsoessa pärjään nykyisin ilman lasejakin. Aiemmin näönkehitys oli vaiheessa, jossa lähelle/näytöpäätettä katsoin ilman laseja ja kauemmas sitten yksiteholaseilla kuten koko aikuisiän olen tehnyt. Tämä on häirinnyt autolla (ja veneellä) ajaessa jo pidempään. Pitkään tuli katsottua lähelle mittareita ja näyttöjä ns. lasien ali, mutta nykyisin tarkannäönalue on niin suppea, ettei tuo onnistu ajaessa, vaan tarvitaan 2-teholasit.

    HUD on ollut itselle suunnaton helpotus jo 15 vuoden ajan, mikä on vähentänyt ajoväsymistä merkittävästi. HUDIssa informaatio heijastetaan eteen näkökentään, jota katsotaan kaukonäöllä, joten katseen voi pitää koko ajan missä kiinnostavat/tärkeät asiat ovat ja silmä lepää katsottaessa kauemmas. HUDissa on ajamisen kannalta kaikki oleellinen tieto: ajonopeus, vakionopeuden säädin (nopeus etäisyys) ja navigaattorin ohjeet, nopeusrajoitus jne. Lähinäköä tarvitsee vain mittariston ja kosketusnäyttön lukemiseen. Lämmityslaitteiden, pyyhkimien, istuin- ja ratinsäätöjen etc viemistä kosketusnäytölle suren juuri sen vuoksi, että noita toimintoja on aiemmin voinut käyttää ilman tarkkaa näköä tai jopa sokkona lähinnä käsituntumalla ja ääreisnäöllä.

    Nykyisin voin ajaa autoa ilman silmälaseja HUDIn avulla, sillä eihän auton ajamiseen tarvita lähinäköä ja nuo perinteiset säätimet auttaa. Ja näin tuleekin toimittua useasti. Tulevaisuudessa seuraavassa autossa merkistä riippumatta silmälasit (2-teho) on oltava nokalla, koska sitä kosketusnäyttöä tarvitsee näpelöidä ajonkin aikana halusipa tai ei, koska lähes kaikki toiminnot tapahtuu näytöltä.

      5
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Pointti ei olekaan se, voiko kosketusnäytöllä tehdä mitä vain vaan pointti on ihmisen kyvyssä ottaa käyttöön uutta tekniikkaa ja/tai omaksua uutta ajattelutapaa. Ihmisen asenne voi olla vanhoillinen tai edistyksellinen.

    Onko "perinteisten" viiksi- ja rattinappulatoimintojen siirtämisestä keskusnäyttöön jotain hyötyä?

    Niin kuin todettu, Teslassa on tarpeelliset toiminnot edelleen ratin yhteydessä. Toimintojen ohjaaminen keskinäytön kautta antaa ainakin mahdollisuuden hallita asioita ohjelmallisesti, jolloin toiminnallisuuksien kehittäminen/parantaminen on mahdollista OTA-päivityksillä. Eihän päivityksillä voi toimia kuin sen hardwaren ehdoilla, joka autossa on.

    Esimerkiksi viime päivityksessä tuli kaksivyöhykkeisen ilmastoinnin toimintaan muutos, että kuskin ollessa yksin, ilmastointiasetukset ovat pelkästään kuskin puolella ja kun joku istuu repsikan puolella, ilmestyy näytölle myös sen puolen ilmastoinnin säätö automaattisesti. Toisen puolen ilmastoinnin voi asettaa myös kuskin ollessa yksin, kun valitsee kosketusnäytön asetuksista "Split".

    Ilmastoinnin asetukset saa V11-käyttölittymässä avattua pyyhkäisemällä näytön alalaidasta ylöspäin älypuhelintyyliin ja ilmastointiasetusten ikkuna aukeaa suurikokoisine kuvakkeineen näytölle. Likinäköisempikin löytää painikkeet. Tuo tuli vuoden vaihteen päivityksessä. Aikaisemmin näytön alalaidan keskellä oli ropelin kuva, jota painamalla ilmastointinäyttö avautui. Kiinteiden namiskukkeleiden tapauksessa hallintalaitteet ovat ja pysyvät sellaisina kuin autoa kaupasta hakiessa oli. Tesla muuntuu ja kehittyy koko ajan ilman, että tarvitsee käyttää merkkikorjaamossa asennuttamassa uusia fyysisiä palikoita.

    Lisäksi kuski voi nyt räätälöidä jossain määrin hallintakuvakkeita. Näytön alalaitaan mahtuu tietty määrä sovellusten suorakäynnistyspainikkeita ja kuski voi varsinaisen sovellusvalikon avattuaan siirtää alapalkkiin ensisijaisesti haluamiaan sovellusten käynnistyspainikkeita. Siirtäminen tehdään painamalla pitkään kuvaketta, siirtämällä ja upottamalla alapalkkiin. Se on vähän kuin (Android) puhelimissa. Aloitusnäytöllä on käyttäjän valitsemat kuvakkeet ja yhtä kuvaketta painamalla aukeaa ikkuna, jossa on kaikki sovellusten käynnistykset ja niistä voi siis valita tietyt aloitusnäyttöön.

    Voi esim. valita Radion, Spotifyn, puhelimen, tuulilasikamerasovelluksen. En muista, enkä nyt lähde tarkistamaan, montako sovellusta siihen voi valita. Pointti kuitenkin, ettei tarvitse porakonetta eikä muitakaan työkaluja siirtääkseen ohjausten paikkoja.

    Varsinaisessa ajamisessa tarvittavat hallintajutut ovat fyysisten ohjaimien takana.

    Kyllä 70-luvun autoillakin pääsi vaikkei ollut ilmastointia ollenkaan tai kosketusnäyttöä. Minä pidän siitä, että "kehitys kehittyy".

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Olen käyttänyt moniteholaseja ja oli ongelmaa lukea mittariston pieniä kirjoituksia silloin. En koskaan tottunut suuntaamaan silmiä lasien alareunaan. Tuntui typerältä esim. kytkeä johtimia riviliittimiin pää takakenossa, jotta olisi voinut katsoa lasien alareunan läpi ja nähnyt kunnolla, mihin johtimen pää on menossa.

    Jotkut paljon kytkentöjä tekevät teettivät lasit, joissa lähinäköalue oli yläreunassa. En tiedä oliko kelvollinen ratkaisu. Ehkä pelkät lukulasit ovat paremmat.

    Käytän jonkun verran CADiä (3D eikä autodeskin tuote) kosketusnäytöllä zoomaamisiin ja näkymän kääntelyyn läppärillä, mutta eihän CAD-toimintoja ole tehty kosketusnäytölle.

    Lahjoitin piirustuslaudan joskus vuosituhannen tienoilla tarvisevalle, vaikka siihen oli hyvä levittää isommat layoutit suuremman joukon nähtäväksi.

    Pointti ei olekaan se, voiko kosketusnäytöllä tehdä mitä vain vaan pointti on ihmisen kyvyssä ottaa käyttöön uutta tekniikkaa ja/tai omaksua uutta ajattelutapaa. Ihmisen asenne voi olla vanhoillinen tai edistyksellinen.

    Jos katson, ettei uudesta tekniikasta ole minulle hyötyä, en ota sitä käyttöön. Vanhoilliseksi en tunnustaudu. Mutta hiukan kontrollifriikki.

    Luulen, että et vieläkään kerro varsinaista syytä, kun sanot ympäripyöreästi, että Tesla ei täyttänyt hankintakriteerejäsi. Luulen, että et vain halunnut Teslaa. Eikä siinä mitään, monet suhtautuvat samalla tavalla.

    Halusta ei ollut kiinni. Joitain hankintakriteerejäni olen aiemmin kertonut. Nyt en tarkemmin avaa. Ehkä joskus.

    Sinulla tallissa Tesla, johon olet tyytyväinen. Hyvä niin. Minulla joitain muita merkkejä. Näillä mennään.

    Mutta miten auton nettiselaimen toiminta? Onko käyttö joustavaa vai tökkiikö yhteys?

      
  • Ihmetyttää (old school: ajan autoa - auto ei aja minua) miksi auton auton ohjelmistoa pitäisi päivittää jatkuvasti - ehkä niin on tehty ICE autoillekin huolloissa ? Tämä keskustelu tuo mieleen elävästi PCt 20 v takaa tai Nokia Lumiat 10 v sitten - jatkuvaa päivitystä ja boottaamista. Parantaako ohjelmiston päivitys ajo-ominaosuuksia tai vaimentaa rengasmelua ? Taitaa tuoda vain lisää epäoleellisia dataa. Itsellä auton valintakriteerit olleet: ajettavuus (4-veto täytyy olla), auton penkit (voiko ajaa 6 h putkeen) ja hiljaisuus. Kun lukee eri sähköautojen koeajoja talvikeleillä niin kaikki sähköautot ovat enemmän tai vähemmän keskeneräisiä eli annetaan asiakkaiden testata - kuten PCt 20 v sitten.

    Tesla on innovatiivinen ja erittäin suorituskykyinen auto mutta sen ongelma on maantieajo ja meluisuus - parempiakin on samassa hintaluokassa. Varmaan face-lifteissä korjataan puutteita joten taidan jatkaa ICEllä vielä vuoden jollei EQE yllätä.

      3
  • muokattu 16.01.2022 22:28

    @Lukija98351 kirjoitti:
    Ihmetyttää (old school: ajan autoa - auto ei aja minua) miksi auton auton ohjelmistoa pitäisi päivittää jatkuvasti - ehkä niin on tehty ICE autoillekin huolloissa ? Tämä keskustelu tuo mieleen elävästi PCt 20 v takaa tai Nokia Lumiat 10 v sitten - jatkuvaa päivitystä ja boottaamista. Parantaako ohjelmiston päivitys ajo-ominaosuuksia tai vaimentaa rengasmelua ? Taitaa tuoda vain lisää epäoleellisia dataa. Itsellä auton valintakriteerit olleet: ajettavuus (4-veto täytyy olla), auton penkit (voiko ajaa 6 h putkeen) ja hiljaisuus. Kun lukee eri sähköautojen koeajoja talvikeleillä niin kaikki sähköautot ovat enemmän tai vähemmän keskeneräisiä eli annetaan asiakkaiden testata - kuten PCt 20 v sitten.

    Tesla on innovatiivinen ja erittäin suorituskykyinen auto mutta sen ongelma on maantieajo ja meluisuus - parempiakin on samassa hintaluokassa. Varmaan face-lifteissä korjataan puutteita joten taidan jatkaa ICEllä vielä vuoden jollei EQE yllätä.

    Hardwareen ei tietenkään saa tehtyä muutoksia OTA-päivityksillä, mutta ajo-ominaisuuksiin kyllä. Ilmajousituksen ohjauksen algoritmejä on muutettu OTAna samoin ohjauksen. Model Y:hyn voi ostaa puhelinappilla acceleration boosterin. Cold climate ominaisuuksia on parannettu monessa päivityksessä mm. akun lämmitykseen liittyen.

    Minä olen kerran ollut erään asiakkaan ison Jaguaarin (ihan ICE siis) kyydissä Englannissa ja se oli kyllä hiljainen. Heppu soitti ämyreistä klassista musiikkia, kun ikään kuin liidettiin nummien keskellä mutkittelevia pieniä teitä pitkin Yorkshiren suunnalla. Ihmettelin, miten auto voikin liikkua niin pehmeästi ja äänettömästi.

    Tesla ei ole erityisen hiljainen, mutta ei se minusta mikään meluinenkaan ole. Ei tarvitse huutaa takapenkkiläisille ellei stereot pauhaa.

    Ohjelmistopäivityksiä on oikeastaan kahdenlaisia: uusia ominaisuuksia tuovia ja bugikorjauksia. Eikä niitä asenneta autoa buuttaamalla vaan pävitykset lataantuvat netistä joskus auton omalla LTE-yhteydellä ja joskus auto pitää kytkeä wifiin ennenkuin päivitys latautuu. Minulla on kotona ja työpaikalla järjestetty niin, että langaton netti yltää autoon parkissa ja auto kytkeytyy automaattisesti niihin, kun pysäköin ja sitten lataa päivityksen. Tai joskus kytken auton puhelimen kautta wifillä nettiin. Päivityksen asennuksen voi joko ajastaa tai sen voi käynnistää, kun jättää auton parkkiin. Päivityksen asennus vie 0.5 - 1 tuntia ja sinä aikana autoa ei voi käyttää.

    Kyllä se lämmittää mieltä, kun auton ominaisuudet paranee itsekseen ja veloituksetta. Ei sellaista ole ollut perinneautojen kanssa.

    Vuodenvaihteessa tuli iso päivitys ja UI muuttui V10 -> V11. Sen jälkeen on tullut muistaakseni kolme pientä päivitystä, jotka ovat lähinnä ison päivityksen havaittujen bugien korjauksia.

      
  • @Tiko kirjoitti:
    HUD on ollut itselle suunnaton helpotus jo 15 vuoden ajan, mikä on vähentänyt ajoväsymistä merkittävästi. HUDIssa informaatio heijastetaan eteen näkökentään, jota katsotaan kaukonäöllä, joten katseen voi pitää koko ajan missä kiinnostavat/tärkeät asiat ovat ja silmä lepää katsottaessa kauemmas. HUDissa on ajamisen kannalta kaikki oleellinen tieto: ajonopeus, vakionopeuden säädin (nopeus etäisyys) ja navigaattorin ohjeet, nopeusrajoitus jne. Lähinäköä tarvitsee vain mittariston ja kosketusnäyttön lukemiseen. Lämmityslaitteiden, pyyhkimien, istuin- ja ratinsäätöjen etc viemistä kosketusnäytölle suren juuri sen vuoksi, että noita toimintoja on aiemmin voinut käyttää ilman tarkkaa näköä tai jopa sokkona lähinnä käsituntumalla ja ääreisnäöllä.

    Nykyisin voin ajaa autoa ilman silmälaseja HUDIn avulla, sillä eihän auton ajamiseen tarvita lähinäköä ja nuo perinteiset säätimet auttaa. Ja näin tuleekin toimittua useasti. Tulevaisuudessa seuraavassa autossa merkistä riippumatta silmälasit (2-teho) on oltava nokalla, koska sitä kosketusnäyttöä tarvitsee näpelöidä ajonkin aikana halusipa tai ei, koska lähes kaikki toiminnot tapahtuu näytöltä.

    Komppaan Tikoa 100%. Tosin itsellä tuota HUD kokemusta ei ole kuin viimeisen 10v ajalta, mutta aivan ykkösvaruste. En muista minkä vuoksi perinteiseen mittaristoon tarvitsee edes vilkaista, ehkä tarkastettaessa mitkä valot on päällä - siis esim. kytkiessä takasumaria tai tarkastettaessa että onhan ajovalot päällä esim. perävaunua vedettäessä, kun nuo valojen merkivalosymbolit eivät HUDissa näy. Jopa tuo 8v. "vanhus" piirtää sujuvasti navigointi-informaatiot/kaistatiedot jne. HUDille - toki ei ihan yhtä "blingbling" monivärisesti kuten uudemmat, mutta kaikki oleellinen siltä näkyy radiokanavia myöten jos niin haluaa.

      4
  • @vuodesta74 kirjoitti:
    Lähes koko testiajo näytti olevan kosketusnäytön vahtimista.
    Pelottava tieto kun tietää seuraukset. On vastaantulijan valppautta väistellä ja varautua näihin kosketusnäytön avulla kulkijoita
    Eikö edes pieni osa pitäisi suunnata liikenteeseen
    Nyt tärkeintä on katsoa mihin tökkii sormea. Liikenteestä viis

    Miksi Teslan kosketusnäyttöä pitäisi tökkiä tai vahtia kaiken aikaa? 300 km mökkimatkalla seuraan navigaattorin karttanäkymää harvakseltaan ja tarkastan nopeuden ruudun yläkulmasta silloin tällöin kun nopeusrajoitus vaihtuu (lähtökohtaisesti käytän vakionopeudensäädintä aina pidemmillä matkoilla). Itselläni ei ainakaa ole mitään syytä tai tarvetta näpelöidä ruutua jatkuvasti.

      
  • Jokseenkin hupaisaa keskustelua. Teslalla on valmiutta tuoda markkinointi- ja kustannussyistä vaikka mitä skeidaa tuotantoon. Tai myydä olemattomia ominaisuuksia halukkaille. Mikäs siinä. Kansa ostaa, tottakai. Mutta ei se silti tee ohjauspuolipyörästä yhtään fiksumpaa rattia tai väärään paikkaan asennetuista mittareista ja hallintalaitteista yhtään parempia. Eikä niistä X:n älyttömistä takaovista yhtään nerokkaampia. Näitä on reilut 100 vuotta treenattu. Elon ei ole keksinyt mitään uutta, ainoastaan tuonut nämä huonot ideat markkinoille. Sama koskee tietysti myös Audin kamerapeilejä, jne.

      5
  • @PiiJei kirjoitti:
    Jokseenkin hupaisaa keskustelua. Teslalla on valmiutta tuoda markkinointi- ja kustannussyistä vaikka mitä skeidaa tuotantoon. Tai myydä olemattomia ominaisuuksia halukkaille. Mikäs siinä. Kansa ostaa, tottakai. Mutta ei se silti tee ohjauspuolipyörästä yhtään fiksumpaa rattia tai väärään paikkaan asennetuista mittareista ja hallintalaitteista yhtään parempia. Eikä niistä X:n älyttömistä takaovista yhtään nerokkaampia. Näitä on reilut 100 vuotta treenattu. Elon ei ole keksinyt mitään uutta, ainoastaan tuonut nämä huonot ideat markkinoille. Sama koskee tietysti myös Audin kamerapeilejä, jne.

    Jokseenkin hupaisa kommentti!

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Jokseenkin hupaisaa keskustelua. Teslalla on valmiutta tuoda markkinointi- ja kustannussyistä vaikka mitä skeidaa tuotantoon. Tai myydä olemattomia ominaisuuksia halukkaille. Mikäs siinä. Kansa ostaa, tottakai. Mutta ei se silti tee ohjauspuolipyörästä yhtään fiksumpaa rattia tai väärään paikkaan asennetuista mittareista ja hallintalaitteista yhtään parempia. Eikä niistä X:n älyttömistä takaovista yhtään nerokkaampia. Näitä on reilut 100 vuotta treenattu. Elon ei ole keksinyt mitään uutta, ainoastaan tuonut nämä huonot ideat markkinoille. Sama koskee tietysti myös Audin kamerapeilejä, jne.

    Jokseenkin hupaisa kommentti!

    Ei vaan asiaa.

      5
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit