Silmätieteestä....

9 kommenttia
muokattu 19.01.2022 00:14

Sähköautot-ketjussa puitiin käytännön vaikeutta ikänäköisen ihmisen auton mittariston / kosketusnäytön zoomamisessa.

Vasta aakkoset oppineille palstan lukijoille varmuuden vuoksi selitys, että ikänäköisen ihmisen silmän linssi ei enää osaa tarkentaa lähelle. Likinäköinen ihminen taas ei näe kauas ilman laseja. Kun likinäköiselle ihmiselle tulee ikänäkö, hän ei näe tarkasti kauas eikä lähelle ilman laseja.

Tuli mieleen yksi juttu, jonka voi tehdä silmän laserleikauksessa, jos pitää poistaa harmaakaihi. Silloinhan ihmisen oma alkuperäinen samentunut linssi vaihdetaan keinotekoiseen varaosaan. Vaihdossa tuleva keinolinssi voidaan melko tarkasti valita sen mukaan, kuinka kaukana silmästä tarkan näön rajan halutaan olevan. Usein kaihipotilailla sumenee kummankin silmän linssi, vaikka ei samanaikaisesti. Varaosalinssien avulla on mahdollista asentaa silmiin eri vahvuiset linssit, jolloin toinen silmä näkee tarkasti esim. normaalilla lukuetäisyydellä ja toinen näkee kauas.

Ihmisen aivot pystyvät mukautumaan tilanteeseen eikä ihminen huomaa, että edessä aukeavaan näkymään tulee tarkkaa kuvaa toisesta silmästä lähietäisyydelta ja toinen zoomaa kaukaisuuteen. Kuulemma on yksilöllisiä eroja, miten kukakin asiaan sopeutuu eikä vahvuudet voi olla tolkuttoman erilaiset, mutta lääkärit kehuvat, että kaihileikkauksen lopputulos voi olla, ettei ao henkilö tarvitse laseja enää ollenkaan.

On yritetty kehittää keinolinssejä, jotka supistuisivat ja laajenesivat silmän lihaksien mukana, mutta tietääkseni se tekniikka ei vielä toimi. Yleisesti käytetyt keinolinssit eivät pysty tarkentamaan kuvaa, joten henkilö voi tarvita lukulasin tapaisia laseja, jos joutuu katsomaan asioita oikein läheltä (lähempää kuin se säädetty lukuetäisyys on).

Pitkän alustuksen jälkeen varsinainen asia: näinköhän ihminen sopeutuisi käyttämään eritehoisia laseja silmälaseissa. Olisi yksiteholasit, mutta toinen linssi hiottu kauas katsomista varten ja toinen lukulasin vahvuuteen. Voisikohan toimia?

  
  • Kokeileppa: Ota kiikari kaapista. Tarkenna esim. sataan metriin. Säädä toisen linssi tarkennus diopterisäätimellä mahdollisimman lyhyelle matkalle. Kerro miltä näyttää.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Kokeileppa: Ota kiikari kaapista. Tarkenna esim. sataan metriin. Säädä toisen linssi tarkennus diopterisäätimellä mahdollisimman lyhyelle matkalle. Kerro miltä näyttää.

    Vähän omituisella asenteella kirjoitit kommentin....

    Tosiasia on, että harmaakaihi poistetaan vaihtamalla silmän sisäisen sumentuneen luonnollisen linssin tilalle keinolinssi, jonka voimakkuus voidaan etukäteen päättää. Yleisintä taitaa olla, että keinolinssin voimakkuus valitaan kauas näkemisen mukaan kumpaankin silmään ja ihminen käyttää sitten lisäksi lukulaseja. Jos linssit valitaan eritehoisiksi, voi nähdä lähes kuten normaalisilmillä, mutta koska keinolinssi on aina kiinteällä taittokulmalla, ei niillä saa terveen silmän tasoista terävänäkökykyä kuin suppealla syvyysalueella. Asialla ei ole juurikaan tekemistä kiikareilla katsomisen kanssa.

    Koska homma toimii silmän sisäisellä linssillä, niin mietin, että miksei se voisi toimia myös silmälaseilla. Stereonäkö kyllä heikkenee.

    Ihmisen aivot pystyvät sopeutumaan eri tehoilla toimiviin silmiin ja aivot muodostavat näkymän paremman kuvan mukaan.

    Voi olla, että homma ei toimi silmälaseilla luonnollisten simän linssien kanssa, mutta harmaakaihin tilalle voi linssien vaihdon avulla saada ("käytettävyydeltään") paremman näkökyvyn kuin mitä aikaisempi kaksien lasien / moniteholasien kanssa elämässä oli. Optikon vermeillä asiaa voisi varmaan testata.

      
  • Et tajunnut pointtia, mutta ei se mitään. Aiheetta enempään.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Et tajunnut pointtia, mutta ei se mitään. Aiheetta enempään.

    Olisithan voinut vähän avata, mikä pointtisi oli/on. Vai tiedätkö, että ihmisen aivot eivät osaa sopeutua, jos silmälasien linsseissä on keskenään eri vahvuus. Autolla ajamista varten ei tarvitsisi lähinäköä parantaa kuin sen verran, että näkee mittariston tekstit riittävän selvästi, eihän niitä kaiken aikaa tarvitse tuijottaa.

    Katsoin netistä ikänäön korjauksesta ja sieltähän tuli useampikin buffi siitä, miten ikänäköä voi korjata "linssileikkauksella". Itseasiassa kyse on kaihileikkauksesta silmiin, joissa ei ole kaihia. Muuten puhuttaisiin kaihileikkauksesta. Itse leikkaus on sama. Eriparilinssien tapauksessa lopputulosta näköjään kutsutaan monovisioksi, toinen silmä näkee kauas ja toinen lähelle eikä silmälaseja tarvitse käyttää ollenkaan.

    Linssileikkaus (eli kaihileikkaus ilman, että on kaihi) on kallis, kaihileikkaukseen sitä vastoin saa yhteiskunnan tukea.

    Jos silmissä ei ole kaihia vaan pelkästään ikänäkö ja likinäkö eli ei ole enää lähinäköä, mutta ei näe kauaskaan ilman laseja, niin voi olla aika radikaalia mennä linssileikkaukseen. Sillä kyllä pääsisi kokonaan eroon silmälaseista, mutta silti......

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Vasta aakkoset oppineille palstan lukijoille varmuuden vuoksi selitys, että ikänäköisen ihmisen silmän linssi ei enää osaa tarkentaa lähelle. Likinäköinen ihminen taas ei näe kauas ilman laseja. Kun likinäköiselle ihmiselle tulee ikänäkö, hän ei näe tarkasti kauas eikä lähelle ilman laseja.

    >
    Tähän täytyy kyllä kokemuksesta kommetoida, että olen ollut likinäköinen, tosin lievästi mutta käytin ajaessa kuitekin laseja ko. syystä. Varsinkin hämärällä ja huonoissa oloissa laseista oli selkeästi hyötyä. Muuten laseja tuli käytettyä epäsäännöllisesti. Nyt ikänäkö vaivaa selvästi, mutta kauas näkee jo paremmin, likinäköisyys on selvästi vähentynyt, mikä näkyy silmälasien miinuksen määrässä.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vasta aakkoset oppineille palstan lukijoille varmuuden vuoksi selitys, että ikänäköisen ihmisen silmän linssi ei enää osaa tarkentaa lähelle. Likinäköinen ihminen taas ei näe kauas ilman laseja. Kun likinäköiselle ihmiselle tulee ikänäkö, hän ei näe tarkasti kauas eikä lähelle ilman laseja.

    >
    Tähän täytyy kyllä kokemuksesta kommetoida, että olen ollut likinäköinen, tosin lievästi mutta käytin ajaessa kuitekin laseja ko. syystä. Varsinkin hämärällä ja huonoissa oloissa laseista oli selkeästi hyötyä. Muuten laseja tuli käytettyä epäsäännöllisesti. Nyt ikänäkö vaivaa selvästi, mutta kauas näkee jo paremmin, likinäköisyys on selvästi vähentynyt, mikä näkyy silmälasien miinuksen määrässä.

    Niin, likinäköinen linssi taittaa liian voimakkaasti ja iän myötä taitto saattaa heikentyä ja tilanne paranee. Sanovat netissä, että likinäköinen silmä on liian pitkä eli linssi on liian kaukana verkkokalvosta ja terävä kuva muodostuu verkkokalvon eteen.

    Sanoit aikaisemmin, että HUDin näet hyvin, mutta mittaristoa et. Onko HUDin teksti suurempi, vai mistä johtuu, että näet sen paljon paremmin? Mittariston ja tuulilasin etäisyys on samoilla haminoilla kuskin silmistä. Tuulilasi tietysti vähän kauempana.

    Minulla oli edellisessä autossa HUD, mutta en enää muista, kuinka iso kuva siinä oli.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vasta aakkoset oppineille palstan lukijoille varmuuden vuoksi selitys, että ikänäköisen ihmisen silmän linssi ei enää osaa tarkentaa lähelle. Likinäköinen ihminen taas ei näe kauas ilman laseja. Kun likinäköiselle ihmiselle tulee ikänäkö, hän ei näe tarkasti kauas eikä lähelle ilman laseja.

    >
    Tähän täytyy kyllä kokemuksesta kommetoida, että olen ollut likinäköinen, tosin lievästi mutta käytin ajaessa kuitekin laseja ko. syystä. Varsinkin hämärällä ja huonoissa oloissa laseista oli selkeästi hyötyä. Muuten laseja tuli käytettyä epäsäännöllisesti. Nyt ikänäkö vaivaa selvästi, mutta kauas näkee jo paremmin, likinäköisyys on selvästi vähentynyt, mikä näkyy silmälasien miinuksen määrässä.

    Niin, likinäköinen linssi taittaa liian voimakkaasti ja iän myötä taitto saattaa heikentyä ja tilanne paranee. Sanovat netissä, että likinäköinen silmä on liian pitkä eli linssi on liian kaukana verkkokalvosta ja terävä kuva muodostuu verkkokalvon eteen.

    Sanoit aikaisemmin, että HUDin näet hyvin, mutta mittaristoa et. Onko HUDin teksti suurempi, vai mistä johtuu, että näet sen paljon paremmin? Mittariston ja tuulilasin etäisyys on samoilla haminoilla kuskin silmistä. Tuulilasi tietysti vähän kauempana.

    Minulla oli edellisessä autossa HUD, mutta en enää muista, kuinka iso kuva siinä oli.

    HUD tekee virtuaalikuvan linssin avulla. Siis etäisyys laitteeseen/tuulilasiin ei ole silmälle oleellinen, toisin kuin auton mittaristo tai kosketusnäyttö. HUDissa virtuaalikuvat tehdään silmälle etäisyydelle, jonne muutenkin katsotaan ajaessa (jostain on jäänyt mielleen että kuva tulisi muutamia metrejä keulan eteen) ja silmän ei tarvitse tuolloin fokusoitua erikseen näyttöön. Tekstin näet kokoajan eli HUDia katsotaan kaukonäöllä, mikä on juuri idea + katsetta ei tarvitse siirtää pois tiestä. Lentokoneessa pilotti katsoo kauas, joten niissä HUD:n virtuaalikuva on optisesti 'äärettömyydessä' vaikka se visiiriin heijastetaankin. Autossa ääretön fokus häiritsisi ja näyttö olisi epätarkka.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vasta aakkoset oppineille palstan lukijoille varmuuden vuoksi selitys, että ikänäköisen ihmisen silmän linssi ei enää osaa tarkentaa lähelle. Likinäköinen ihminen taas ei näe kauas ilman laseja. Kun likinäköiselle ihmiselle tulee ikänäkö, hän ei näe tarkasti kauas eikä lähelle ilman laseja.

    >
    Tähän täytyy kyllä kokemuksesta kommetoida, että olen ollut likinäköinen, tosin lievästi mutta käytin ajaessa kuitekin laseja ko. syystä. Varsinkin hämärällä ja huonoissa oloissa laseista oli selkeästi hyötyä. Muuten laseja tuli käytettyä epäsäännöllisesti. Nyt ikänäkö vaivaa selvästi, mutta kauas näkee jo paremmin, likinäköisyys on selvästi vähentynyt, mikä näkyy silmälasien miinuksen määrässä.

    Niin, likinäköinen linssi taittaa liian voimakkaasti ja iän myötä taitto saattaa heikentyä ja tilanne paranee. Sanovat netissä, että likinäköinen silmä on liian pitkä eli linssi on liian kaukana verkkokalvosta ja terävä kuva muodostuu verkkokalvon eteen.

    Sanoit aikaisemmin, että HUDin näet hyvin, mutta mittaristoa et. Onko HUDin teksti suurempi, vai mistä johtuu, että näet sen paljon paremmin? Mittariston ja tuulilasin etäisyys on samoilla haminoilla kuskin silmistä. Tuulilasi tietysti vähän kauempana.

    Minulla oli edellisessä autossa HUD, mutta en enää muista, kuinka iso kuva siinä oli.

    HUD tekee virtuaalikuvan linssin avulla. Siis etäisyys laitteeseen/tuulilasiin ei ole silmälle oleellinen, toisin kuin auton mittaristo tai kosketusnäyttö. HUDissa virtuaalikuvat tehdään silmälle etäisyydelle, jonne muutenkin katsotaan ajaessa (jostain on jäänyt mielleen että kuva tulisi muutamia metrejä keulan eteen) ja silmän ei tarvitse tuolloin fokusoitua erikseen näyttöön. Tekstin näet kokoajan eli HUDia katsotaan kaukonäöllä, mikä on juuri idea + katsetta ei tarvitse siirtää pois tiestä. Lentokoneessa pilotti katsoo kauas, joten niissä HUD:n virtuaalikuva on optisesti 'äärettömyydessä' vaikka se visiiriin heijastetaankin. Autossa ääretön fokus häiritsisi ja näyttö olisi epätarkka.

    Sen verran tarkennusta termiin että 'virtuaalikuva' on oikeasti suomen kielessä 'valekuva' /englanniksi 'virtual image', jos asiaa haluaan googletella, esim kuinka linssi valekuvan muodostaa. Hieman meni sanat ristiin, kun ei näistä ole suomen kielellä 30 vuoteen lukenut/kirjoittanut.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vasta aakkoset oppineille palstan lukijoille varmuuden vuoksi selitys, että ikänäköisen ihmisen silmän linssi ei enää osaa tarkentaa lähelle. Likinäköinen ihminen taas ei näe kauas ilman laseja. Kun likinäköiselle ihmiselle tulee ikänäkö, hän ei näe tarkasti kauas eikä lähelle ilman laseja.

    >
    Tähän täytyy kyllä kokemuksesta kommetoida, että olen ollut likinäköinen, tosin lievästi mutta käytin ajaessa kuitekin laseja ko. syystä. Varsinkin hämärällä ja huonoissa oloissa laseista oli selkeästi hyötyä. Muuten laseja tuli käytettyä epäsäännöllisesti. Nyt ikänäkö vaivaa selvästi, mutta kauas näkee jo paremmin, likinäköisyys on selvästi vähentynyt, mikä näkyy silmälasien miinuksen määrässä.

    Niin, likinäköinen linssi taittaa liian voimakkaasti ja iän myötä taitto saattaa heikentyä ja tilanne paranee. Sanovat netissä, että likinäköinen silmä on liian pitkä eli linssi on liian kaukana verkkokalvosta ja terävä kuva muodostuu verkkokalvon eteen.

    Sanoit aikaisemmin, että HUDin näet hyvin, mutta mittaristoa et. Onko HUDin teksti suurempi, vai mistä johtuu, että näet sen paljon paremmin? Mittariston ja tuulilasin etäisyys on samoilla haminoilla kuskin silmistä. Tuulilasi tietysti vähän kauempana.

    Minulla oli edellisessä autossa HUD, mutta en enää muista, kuinka iso kuva siinä oli.

    HUD tekee virtuaalikuvan linssin avulla. Siis etäisyys laitteeseen/tuulilasiin ei ole silmälle oleellinen, toisin kuin auton mittaristo tai kosketusnäyttö. HUDissa virtuaalikuvat tehdään silmälle etäisyydelle, jonne muutenkin katsotaan ajaessa (jostain on jäänyt mielleen että kuva tulisi muutamia metrejä keulan eteen) ja silmän ei tarvitse tuolloin fokusoitua erikseen näyttöön. Tekstin näet kokoajan eli HUDia katsotaan kaukonäöllä, mikä on juuri idea + katsetta ei tarvitse siirtää pois tiestä. Lentokoneessa pilotti katsoo kauas, joten niissä HUD:n virtuaalikuva on optisesti 'äärettömyydessä' vaikka se visiiriin heijastetaankin. Autossa ääretön fokus häiritsisi ja näyttö olisi epätarkka.

    Sen verran tarkennusta termiin että 'virtuaalikuva' on oikeasti suomen kielessä 'valekuva' /englanniksi 'virtual image', jos asiaa haluaan googletella, esim kuinka linssi valekuvan muodostaa. Hieman meni sanat ristiin, kun ei näistä ole suomen kielellä 30 vuoteen lukenut/kirjoittanut.

    Minulla oli edellisessä autossa XC90T8 HUD, mutta en tullut koskaan tutkineeksi sen toimintaperiaatetta. Katsoin netistä virtual image-hakusanalla ja näin kuvion, miten linssi tekee valekuvan. En voi sanoa, että silti ihan ymmärtäisin asian. Katsoin piirrosta, jossa oli pullo lasin vasemmalla puolella ja valokuva lasin oikealla puolella. Lähinnä ihmetyttää, miten se pullon heijastus lasilta saadaan pois, jotta voi nähdä valekuvan selkeästi.

    Mutta tuo tekniikka kyllä helpottaa varmaankin ikänäöstä kärsivän autoilua, vaikka ikänäön lisäksi ei olisikaan likinäköä.

    HUDeja näköjään myydään ns. kolmannen osapuolen tuotteinakin, mutta näyttivät käyttävän heijastuslasina pystysuoraa levyä.

    Nyt ymmärrän paremmin senkin, ettei HUDia ja lämmitettävää tuulilasia saanut samaan aikaan varusteeksi Volvossa. Valitsin HUDin, koska ajattelin, että siitä on hyötyä päivittäin. Lämmitettävästä tuulilasista vain ajoittain.

    Mutta hyvin olen pärjännyt ennen Volvoa kaikilla autoilla ilman HUDia enkä ole kaivannut HUDia nytkään. Ottaisin kyllä, jos sellainen olisi saatavana, koska on siitä jotain iloa ollut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit