Joulukuun 2021 käytettynä tuotujen henkilöautojen veropäätökset on julkaistu-tärkeää lisätietoa alla

3 kommenttia

"
Joulukuun 2021 käytettynä tuotujen henkilöautojen veropäätökset on julkaistu Verohallinnon osalta.
Olemme olleet yhteydessä Verohallinnon autovero-osastolle ja pyytäneet selvitystä, miksi koko 2021 vuoden heidän
julkaisemiaan verotuspäätöksiä on vain 22568, kun Trafin ilmoituksen mukaan
käytettynä maahantuotuja autoja vuonna 2021 olisi ollut 45367.
Verohallinnon mukaan ero johtuu siitä, että heillä on jonossa yli 20000 autoverohakemusta!!!

Verohallinnon järjestelmäuudistus on siis ollut varsin epäonnistunut, koska
manuaalinen selvitystyö on lisääntynyt huimasti ja verotuspäätösten odotusaika on jopa puoli vuotta.
Uusi järjestelmä myös antaa syöttää väärään dataa, minkä näkee
hyvin julkaistujen verotuspäätösten osalta vaikkapa siitä, että automerkkeihin on eksynyt
paljon auton malleja (esim. 9-5, A4 jne).

Päätöksiä pistokokein tarkasteltuamme myös päätösten ennen oikein olleet veroprosentit ovat menneet väärin,
joten jokaisen päätöksen saaneen on syytä tarkistaa, mitä oman auton veroprosentti on ollut ennen vuotta 2021.

Kaikkien käytettynä tuotujen henkilöautojen veropäätökset helposti haettavissa sekä lisäksi erilaisina grafiikoina ja taulukoina FB sivun kautta:
https://www.facebook.com/Autoverohaku-316194059057427/
www.autoverohaku.fi
"

  
  • muokattu 15.01.2022 14:26

    Korjaus: joulukuun aikana KÄSITELLYT veropäätökset on nyt julkaistu. Edes lokakuussa tuotujen autojen veropäätöksiä ei ole vielä käsitelty, tai ainakaan verovelvollinen ei ole saanut mitään dokumenttia tehdystä päätöksestä.

    Samanlaiseksi oletetun auton identifiointi ja sen käyvän arvon kuvitteleminen vaativat niin paljon virkamiestyötä, että siihen kuluu useita kuukausia. Nämä ovat sen verran vaikeita juttuja, että kansa ei niitä ymmärrä. Ei kymppitonnin auton veroa voi määrätä prosenttilaskulla jo ennen kaupantekoa läpinäkyvästi miljoonan euron talon varainsiirtoveron tapaan.

      3
  • @740 GLE kirjoitti:
    Korjaus: joulukuun aikana KÄSITELLYT veropäätökset on nyt julkaistu. Edes lokakuussa tuotujen autojen veropäätöksiä ei ole vielä käsitelty, tai ainakaan verovelvollinen ei ole saanut mitään dokumenttia tehdystä päätöksestä.

    Samanlaiseksi oletetun auton identifiointi ja sen käyvän arvon kuvitteleminen vaativat niin paljon virkamiestyötä, että siihen kuluu useita kuukausia. Nämä ovat sen verran vaikeita juttuja, että kansa ei niitä ymmärrä. Ei kymppitonnin auton veroa voi määrätä prosenttilaskulla jo ennen kaupantekoa läpinäkyvästi miljoonan euron talon varainsiirtoveron tapaan.

    Ei, käsitelty ei ole vielä päätös. Päätös on lopullinen ja se kirjataan päätöspäivän mukaan ja se lähetetään verovelvolliselle. Eli kuten kirjoitettu,
    Verohallinnon julkistus sisältää joulukuun päätökset. Varsinainen veroilmoitushan on noissa todennäköisesti tehty jo kuukausia aikaisemmin.

      
  • Lokakuussa tuodun veropäätös saapui tällä viikolla. Verolasku osui odotettuun haarukkaan ja verorikokseen syyllistyneen valtion toiminnasta lähtee luonnollisesti valitus. Perusteena on syrjivä verotuksen symmetrian puute. Jos ei 10 vuotiaassa autossa ole vietäessä enää veroa jäljellä, ei sitä silloin voi olla tullessakaan. Tästä on jo ennakkopäätös, joten asian kiistäminen on turhaa.

    En odota verorikollisten lopettavan vanhojen tuontiautojen verottamista, vaan oletan heidän symmetrian täyttääkseen ryhtyvän vastavuoroisesti palauttamaan muutamien harvojen yli 10-vuotiaina ulos vietävien veron. Se tulee olemaan helppo päätös koska asia on verokertymän kannalta merkityksetön.

    Vanhojen autojen tapaukset ovat rahallisesti vähäisiä, mutta auton käyttöajalta tapahtuvan verottamisen periaate ei ole. EU-kansalaisena minulla on oikeus liisata autoni kolmeksi vuodeksi vaikka Espanjasta, jos niin haluan. Verottajan Paratiisilla ei ole oikeutta periä siitä autosta veroa kuin ainoastaan sopimuksen leasingkaudelta. Auton koko käyttöiän veroa ei voi laillisesti periä edes väliaikaisesti kaniin vaikka lupaisikin palauttaa varastamansa varat leasingkauden päätyttyä. Tästäkin on jo valmis ennakkopäätös olemassa. Olo on aivan kuin kesällä 1991 Berliinin muurista pieniä murusia kilkutellessa. Pahan akseli kaatuu pala palalta.

    Laajemmassa yhteiskunnallisessa näkökulmassa vähäpäästöisten pienen autoveron puolustaminen rikoksen keinoin kalliiden autojen suuremman ALV menetyksen uhallakin kertoo kuinka heikosti informoituja asiasta päättävät ovat.

    TM voisi potkia autoverotuksen roskakasaa auki vähän laajemminkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit