EV-historia muilla kuin Teslalla?

72 kommenttia
«13

Sähköautot ovat alkaneet puhuttaa vasta viime aikoina. Huomaan, että minulla on ollut aukkoja tiedoissa aika paljonkin. Esimerkiksi en tiennyt vielä muutama kuukausi sitten, että BMW i3 on ollut olemassa jo 9 vuotta.

Tai että Mersun ensimmäisissä sähköautoissa oli Teslan voimalinja, mikä ehkä selittyy sillä, että Mersu omisti Teslasta 10% Teslan alkutaipaleella.

Jostain luin (olikohan ihan TM), että GM valmisti massatuotantona sähköautoa (EV1) vuosina 1996-1999.

No Tesla tuli sitten rampilta motarille ja paineli ohituskaistaa horisonttiin ja perinneautovalmistajat ihmettelivät sormi suussa, kunnes nyt ovat lähteneet yritykseen kuroa kiinni Teslan etumatkaa. Eikä Musk sitä paitsi ollut perustamassa yhtiötä, jonka nimi on nyt Tesla, vaikka hänet usein mainitaan Teslan perustajana.

Mitä muita valmistajia on ollut kauan EV-markkinalla? Nissan Leaf on ehkä tunnetuin. Kuinka kauan Zoe on ollut olemassa.

Helposti saa lehtiä lukiessa käsityksen, että sähköautot ovat juuri äsken tulleet myyntiin, mutta onhan niitä ollut jo aika kauan saatavana.

https://www.teslarati.com/bmw-i3-production-stoppage-leipzig-ev/

  
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sähköautot ovat alkaneet puhuttaa vasta viime aikoina. Huomaan, että minulla on ollut aukkoja tiedoissa aika paljonkin. Esimerkiksi en tiennyt vielä muutama kuukausi sitten, että BMW i3 on ollut olemassa jo 9 vuotta.

    Tai että Mersun ensimmäisissä sähköautoissa oli Teslan voimalinja, mikä ehkä selittyy sillä, että Mersu omisti Teslasta 10% Teslan alkutaipaleella.

    Jostain luin (olikohan ihan TM), että GM valmisti massatuotantona sähköautoa (EV1) vuosina 1996-1999.

    No Tesla tuli sitten rampilta motarille ja paineli ohituskaistaa horisonttiin ja perinneautovalmistajat ihmettelivät sormi suussa, kunnes nyt ovat lähteneet yritykseen kuroa kiinni Teslan etumatkaa. Eikä Musk sitä paitsi ollut perustamassa yhtiötä, jonka nimi on nyt Tesla, vaikka hänet usein mainitaan Teslan perustajana.

    Mitä muita valmistajia on ollut kauan EV-markkinalla? Nissan Leaf on ehkä tunnetuin. Kuinka kauan Zoe on ollut olemassa.

    Helposti saa lehtiä lukiessa käsityksen, että sähköautot ovat juuri äsken tulleet myyntiin, mutta onhan niitä ollut jo aika kauan saatavana.

    https://www.teslarati.com/bmw-i3-production-stoppage-leipzig-ev/

    Tässä jotain:
    Sähköauto ei todellakaan ole uusi keksintö niitä oli jo 1800-luvulla, ja olivatpa aika suosittujakin.

    Toyotan ensimmäisen sukupolven RAVia tehtiin sähköisenä 97-03. 2000-luvulla oli patenttikiistaa akkuteknologista, ja taisi olla niin että se tappoi niin GM:n EV1:n että RAVin valmistuksen. Jostain jäänyt mieleen että osa valmistetuista autoista murskattiin, vaikka ostajia oli jonossa paljon. Muistaakseni Hondallakin oli samoihin aikoihin joku sähkökoppimopo.

    Kiinalainen BYD on tehnyt sähköautoja vuodesta 2009.

    Kia Soul EV on ollut noin saman aikaan tuotannossa kuin BMW i3.

      
  • muokattu 29.01.2022 12:08

    "Esihistorialliset" sähköautot olivat minullekin tuttu asia.

    Nykyaikaisiin sähkäreihin kuului Uudenkaupungin tehtaalla hetken tehty Fisker Karma. Ja tehtiinhän Suomessa Elcatia, jossa tosin suomalaista oli vain voimalinja ja muuten auto oli joku japanilainen paku. Auton kehitys loppui jonkun yritysjärjestelyn seurauksena. Sekä Fisker että Elcat jäivät kuitenkin vain kuriositeeteiksi ja vähän kuin todisteeksi, ettei sähköautosta tule mitään.

    GM:n EV1-autoa en ainakaan muistanut olleen olemassa ja vielä massatuotannossa. Japanilaisesta RAV-sähkäristä en tiennyt ollenkaan.

    Sähköautojen "esihistoria" itseasiassa todistaa, että sähkömoottori on kaikkein paras voimakone autoon. On suorastaan hassua tehdä herrojen Otto ja Diesel keksintöjen mukaisia koneita, joissa huonolla hyötysuhteella aikaansaatu männän edestakainen liike muunnetaan pyöriväksi. Keksijät Otto ja Diesel olisivat jääneet historian kuriositeeteiksi, jos aikoinaan olisi ollut nykypäivän mahdollisuudet varastoida sähköä akkuihin ja rakentaa sähkönjakeluverkostoja.

    Mielenkiintoista, että sähköautoaihioita on pulpahdellut sieltä täältä enemmän tai vähemmän pelkkinä kuriositeetteina kunnes Tesla aloitti autojen tuotannon ja latausasemaverkoston rakentamisen oikein tosimielellä. Tesla on tehnyt valtavan pioneerityön, kun asiaa pysähtyy miettimään. Sähköauto ilman latausverkostoa on käyttökelpoinen vain kotikulmilla ajellessa. Ja kun auto on kallis, niin moni ei sellaista pelkäksi kauppakassiksi halua. Model X varsinkin on edelleen ainutlaatuinen sähkäri, koska se on iso, tilava ja omaa hyvän vetokyvyn. Ja toimintasäde WLTP 500+ km. Se on vertailukelpoinen käytettävyydeltään isoihin ICE-autoihin. Perinnevalmistajien autot on edelleen tehty pieniksi perinneautoiksi, joissa on sähkömoottori. Ikään kuin perinnevalmistajat pitäisivät sähkärit jossakin "ei niin vakavasti otettavien" autojen luokassa, joita tehdään, kun pakko on.

    Teslan ajoitus on ollut todella oikeaan osunut yhteiskuntien aloittaman päästöjen vähentämisen kanssa.

    Ennen Teslaa sähkärit ovat tainneet kaikki olla varsin vaatimattomia suorituskyvyltään ja käytettävyydeltään. Nissan Leaf esim. Eikö niiden ensimmäisten mallien toimintamatka ollutkin vain approx 100km. Kun silloin vielä latausverkostokin oli alkutekijöissään, niin eihän Leaf voinut olla vakavasti otettava auto, vaan paremminkin jonkinlainen "näyte" jostakin joka ehkä joskus tulevaisuudessa on mahdollista. Ja vaati ostajaltaan sähkäriharrastajan asenteen.

    Tesla teki autot oikeasti vaihtoehdoksi ICE-autoille ja koko toiminta perustui vain sähköautoihin. Melkoinen edelläkävijä. Lisäksi vielä yksityisellä riskirahalla. Saa nähdä onnistuuko sama muilta startupeilta, niillä on haastavampi kilpailuympäristö vastassa kuin mitä Teslalla oli.

      2
  • Tässä teslavärein varustetuilla silmälaseilla tehdyssä kirjoituksessa on sellainen ero muihin vastaaviin, että tähän on vaikea sanoa vastaan. Tesla on todellakin tehnyt ison pioneerityön joka nyt mullistaa autoalaa, ja jossain määrin jopa yhteiskuntaa.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Tässä teslavärein varustetuilla silmälaseilla tehdyssä kirjoituksessa on sellainen ero muihin vastaaviin, että tähän on vaikea sanoa vastaan. Tesla on todellakin tehnyt ison pioneerityön joka nyt mullistaa autoalaa, ja jossain määrin jopa yhteiskuntaa.

    Minä olin pari vuotta sitten vielä melko skeptinen Teslaa kohtaan, mutta nyt Model X on 1,5 vuoden aikana saanut pikkuhiljaa lasit värjättyä käytännön kokemusten kautta. Tänä päivänä minulle olisi markkinoilla tarjolla toinenkin hyvä sähkäri-vaihtoehto, nimittäin Model Y. Se kun on hinnaltaan aika paljon edullisempi, niin se oli mielessä jo X:ää hankkiessa, mutta silloin se ei vielä ollut saatavissa vaikka olikin jo Teslan sivuilla ihmeteltävänä. Model S ja 3 eivät ole minua varten.

      
  • muokattu 29.01.2022 12:45

    Sähköautoilun yleistymisestä puhutaan paljon, mutta latausverkosto on kehityksen suurin epäkohta. Ilman kattavaa latausverkostoa on turha odottaa positiivista kehitystä. Sähköautoilussa on paljon myös rajoittavia tekijöitä, joita tuodaan parhaillaan esiin tekniikan maailman toimesta hyvin kattavassa talviautovertailussa. Talvi voi olla jokaiselle haasteellinen mutta sähköautoilulle vielä haastavampi. On hyvä että näistä haasteista puhutaan ja epäkohtia tuodaan esiin. Aktiivit puhuvat vain hyvistä puolista mutta sähköautoa harkitseville kaikki tieto on tervetullutta. Epäkohtien vähättely on tuttua näissäkin keskusteluissa. Täälläkin on havaittavissa uskonnon kaltaista hypetystä, sähköautoihin liittyviä ketjuja aukeaa kuin itsestään. Muutama nimimerkki suhtautuu sähköautoiluun nyt jo kuin vallitsevaan uskontoon.

      3
  • @tracktest kirjoitti:
    Sähköautoilun yleistymisestä puhutaan paljon, mutta latausverkosto on kehityksen suurin epäkohta. Ilman kattavaa latausverkostoa on turha odottaa positiivista kehitystä. Sähköautoilussa on paljon myös rajoittavia tekijöitä, joita tuodaan parhaillaan esiin tekniikan maailman toimesta hyvin kattavassa talviautovertailussa.

    Mitä olet siitä mieltä, että BMW on tehnyt i3-sähkäriä jo 9 vuoden ajan?

      
  • muokattu 29.01.2022 13:11

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköautoilun yleistymisestä puhutaan paljon, mutta latausverkosto on kehityksen suurin epäkohta. Ilman kattavaa latausverkostoa on turha odottaa positiivista kehitystä. Sähköautoilussa on paljon myös rajoittavia tekijöitä, joita tuodaan parhaillaan esiin tekniikan maailman toimesta hyvin kattavassa talviautovertailussa.

    Mitä olet siitä mieltä, että BMW on tehnyt i3-sähkäriä jo 9 vuoden ajan?

    Hyvä asia! Olen ollut aina sitä mieltä, että on parempi tuottaa autoja kaikille. BMW on tehnyt näin aina. Autoja löytyy etuvetoisina, takavetoisina ja nelivetoisina. Periaatteella jokaiselle jotakin, mieltymysten mukaan. Tämä on BMW:n vahvuus myös jatkossa. Polttomoottoreita tehdään ja kehitetään edelleen. On paljon ihmisiä ja aloja jotka ajavat mielellään vaivattomalla dieselautolla pitkiä matkoja ilman huolta jatkuvasta tankkauksesta, sama pätee toimivaan bensiiniautoon. Vaivaton autoilu on monen ihmisen elämässä se tärkein pointti valita diesel tai bensiiniauto. Vaihtoehtoja löytyy kaikille käyttötarpeen mukaan ja sähköauto on siinä kehittyvänä ajoneuvona sujuvasti mukana. En ole mitään vastaan, mutta järkevä keskustelu on aina paikallaan. Täällä TM:n keskusteluissa on se hyvä puoli, että täällä on sananvapaus ja mielipiteitä suuremmaksi osaksi kunnioitetaan. Eri mieltä saa olla ja se on näiden keskustelujen suola.

      1
  • muokattu 29.01.2022 13:38

    @HybridRules kirjoitti:
    "Esihistorialliset" sähköautot olivat minullekin tuttu asia.

    Nykyaikaisiin sähkäreihin kuului Uudenkaupungin tehtaalla hetken tehty Fisker Karma. Ja tehtiinhän Suomessa Elcatia, jossa tosin suomalaista oli vain voimalinja ja muuten auto oli joku japanilainen paku. Auton kehitys loppui jonkun yritysjärjestelyn seurauksena. Sekä Fisker että Elcat jäivät kuitenkin vain kuriositeeteiksi ja vähän kuin todisteeksi, ettei sähköautosta tule mitään.

    Fisker Karma Voltin ja Amperan lailla oli lataushybridi vaikka noita kaikkia mainostettiinkin aikoinaan jonkinlaisena sähköautona.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    "Esihistorialliset" sähköautot olivat minullekin tuttu asia.

    Nykyaikaisiin sähkäreihin kuului Uudenkaupungin tehtaalla hetken tehty Fisker Karma. Ja tehtiinhän Suomessa Elcatia, jossa tosin suomalaista oli vain voimalinja ja muuten auto oli joku japanilainen paku. Auton kehitys loppui jonkun yritysjärjestelyn seurauksena. Sekä Fisker että Elcat jäivät kuitenkin vain kuriositeeteiksi ja vähän kuin todisteeksi, ettei sähköautosta tule mitään.

    Fisker Karma Voltin ja Amperan lailla oli lataushybridi vaikka noita kaikkia mainostettiinkin aikoinaan jonkinlaisena sähköautona.

    Kyllä Amperasta on myös täyssähköversio minun tietääkseni. Sitä vain ei koskaan tuotu Suomeen, koska Opelin omistus siirtyi Ranskaan juuri samoihin aikoihin. Sellainen mielikuva minulla on. Oletko varma, että Fisker oli hybridi? Minä olen ollut aina siinä käsityksessä, että se oli täyssähkö. Ei ole juuri nyt aikaa plärätä nettiä, mutta täytyy jossain vaiheessa tutkia asiaa.

    Elcatin kanssa suomalaiset olivat liikkeellä liian aikaisin. Oli vain lyijyakut ja Elcatin toimintasäde oli vain muutama kymmenen kilometriä. Olisivatpa jatkaneet kehitystä ja siirtyneet valmistamaan koko auton Suomessa, niin voisi olla sellainenkin ihme kuin suomalainen pikkuauto.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    "Esihistorialliset" sähköautot olivat minullekin tuttu asia.

    Nykyaikaisiin sähkäreihin kuului Uudenkaupungin tehtaalla hetken tehty Fisker Karma. Ja tehtiinhän Suomessa Elcatia, jossa tosin suomalaista oli vain voimalinja ja muuten auto oli joku japanilainen paku. Auton kehitys loppui jonkun yritysjärjestelyn seurauksena. Sekä Fisker että Elcat jäivät kuitenkin vain kuriositeeteiksi ja vähän kuin todisteeksi, ettei sähköautosta tule mitään.

    Fisker Karma Voltin ja Amperan lailla oli lataushybridi vaikka noita kaikkia mainostettiinkin aikoinaan jonkinlaisena sähköautona.

    Kyllä Amperasta on myös täyssähköversio minun tietääkseni. Sitä vain ei koskaan tuotu Suomeen, koska Opelin omistus siirtyi Ranskaan juuri samoihin aikoihin. Sellainen mielikuva minulla on. Oletko varma, että Fisker oli hybridi? Minä olen ollut aina siinä käsityksessä, että se oli täyssähkö. Ei ole juuri nyt aikaa plärätä nettiä, mutta täytyy jossain vaiheessa tutkia asiaa.

    Elcatin kanssa suomalaiset olivat liikkeellä liian aikaisin. Oli vain lyijyakut ja Elcatin toimintasäde oli vain muutama kymmenen kilometriä. Olisivatpa jatkaneet kehitystä ja siirtyneet valmistamaan koko auton Suomessa, niin voisi olla sellainenkin ihme kuin suomalainen pikkuauto.

    Kyllä se Fisker oli hybridi.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    "Esihistorialliset" sähköautot olivat minullekin tuttu asia.

    Nykyaikaisiin sähkäreihin kuului Uudenkaupungin tehtaalla hetken tehty Fisker Karma. Ja tehtiinhän Suomessa Elcatia, jossa tosin suomalaista oli vain voimalinja ja muuten auto oli joku japanilainen paku. Auton kehitys loppui jonkun yritysjärjestelyn seurauksena. Sekä Fisker että Elcat jäivät kuitenkin vain kuriositeeteiksi ja vähän kuin todisteeksi, ettei sähköautosta tule mitään.

    Fisker Karma Voltin ja Amperan lailla oli lataushybridi vaikka noita kaikkia mainostettiinkin aikoinaan jonkinlaisena sähköautona.

    Kyllä Amperasta on myös täyssähköversio minun tietääkseni. Sitä vain ei koskaan tuotu Suomeen, koska Opelin omistus siirtyi Ranskaan juuri samoihin aikoihin. Sellainen mielikuva minulla on. Oletko varma, että Fisker oli hybridi? Minä olen ollut aina siinä käsityksessä, että se oli täyssähkö. Ei ole juuri nyt aikaa plärätä nettiä, mutta täytyy jossain vaiheessa tutkia asiaa.

    Elcatin kanssa suomalaiset olivat liikkeellä liian aikaisin. Oli vain lyijyakut ja Elcatin toimintasäde oli vain muutama kymmenen kilometriä. Olisivatpa jatkaneet kehitystä ja siirtyneet valmistamaan koko auton Suomessa, niin voisi olla sellainenkin ihme kuin suomalainen pikkuauto.

    Kyllä se Fisker oli hybridi.

    Minulla oli siis väärä mielikuva. Näyttää olevan sarjahybridi eli IC-moottorilla ei ole mekaanista kytköstä takavetoon. Jonkinlainen toyota siis😎

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sähköautot ovat alkaneet puhuttaa vasta viime aikoina. Huomaan, että minulla on ollut aukkoja tiedoissa aika paljonkin. Esimerkiksi en tiennyt vielä muutama kuukausi sitten, että BMW i3 on ollut olemassa jo 9 vuotta.

    Tai että Mersun ensimmäisissä sähköautoissa oli Teslan voimalinja, mikä ehkä selittyy sillä, että Mersu omisti Teslasta 10% Teslan alkutaipaleella.

    Jostain luin (olikohan ihan TM), että GM valmisti massatuotantona sähköautoa (EV1) vuosina 1996-1999.

    No Tesla tuli sitten rampilta motarille ja paineli ohituskaistaa horisonttiin ja perinneautovalmistajat ihmettelivät sormi suussa, kunnes nyt ovat lähteneet yritykseen kuroa kiinni Teslan etumatkaa. Eikä Musk sitä paitsi ollut perustamassa yhtiötä, jonka nimi on nyt Tesla, vaikka hänet usein mainitaan Teslan perustajana.

    Mitä muita valmistajia on ollut kauan EV-markkinalla? Nissan Leaf on ehkä tunnetuin. Kuinka kauan Zoe on ollut olemassa.

    Helposti saa lehtiä lukiessa käsityksen, että sähköautot ovat juuri äsken tulleet myyntiin, mutta onhan niitä ollut jo aika kauan saatavana.

    https://www.teslarati.com/bmw-i3-production-stoppage-leipzig-ev/

    Zoe on ollut markkinoilla vuodesta 2012, mutta suomalaisessa nettiautossa vanhin vuosimalli näkyy olevan 2016. Syynä se, että alunperin Zoe myytiin ilman akkua, joka hankittiin leasingilla. Ja sehän ei - tietenkään - Suomen viranomaisille käynyt päinsä.

      
  • muokattu 29.01.2022 22:59

    @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sähköautot ovat alkaneet puhuttaa vasta viime aikoina. Huomaan, että minulla on ollut aukkoja tiedoissa aika paljonkin. Esimerkiksi en tiennyt vielä muutama kuukausi sitten, että BMW i3 on ollut olemassa jo 9 vuotta.

    Tai että Mersun ensimmäisissä sähköautoissa oli Teslan voimalinja, mikä ehkä selittyy sillä, että Mersu omisti Teslasta 10% Teslan alkutaipaleella.

    Jostain luin (olikohan ihan TM), että GM valmisti massatuotantona sähköautoa (EV1) vuosina 1996-1999.

    No Tesla tuli sitten rampilta motarille ja paineli ohituskaistaa horisonttiin ja perinneautovalmistajat ihmettelivät sormi suussa, kunnes nyt ovat lähteneet yritykseen kuroa kiinni Teslan etumatkaa. Eikä Musk sitä paitsi ollut perustamassa yhtiötä, jonka nimi on nyt Tesla, vaikka hänet usein mainitaan Teslan perustajana.

    Mitä muita valmistajia on ollut kauan EV-markkinalla? Nissan Leaf on ehkä tunnetuin. Kuinka kauan Zoe on ollut olemassa.

    Helposti saa lehtiä lukiessa käsityksen, että sähköautot ovat juuri äsken tulleet myyntiin, mutta onhan niitä ollut jo aika kauan saatavana.

    https://www.teslarati.com/bmw-i3-production-stoppage-leipzig-ev/

    Zoe on ollut markkinoilla vuodesta 2012, mutta suomalaisessa nettiautossa vanhin vuosimalli näkyy olevan 2016. Syynä se, että alunperin Zoe myytiin ilman akkua, joka hankittiin leasingilla. Ja sehän ei - tietenkään - Suomen viranomaisille käynyt päinsä.

    Periaatteessa vaihtoakkusysteemi olisi kuluttajalle hyvä ratkaisu, mutta ongelmana tietysti se, että akkutekniikka on autonvalmistajalle yksi kilpailutekijä ja osa tuotteen kokonaisuutta.

    Vanhan lehtiartikkelin mukaan viranomaiset halusivat ensirekisteröinnin yhteydessä autoveron akullisen auton hinnasta. Onhan se ymmärrettävää, pitäähän muistakin varusteista maksaa autovero, jos sellainen on olemassa. Muuten ei artikkelin mukaan olisi ollut ongelmaa leasingakun suhteen.

    https://www.iltalehti.fi/autot/a/2014103118794710

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    "Esihistorialliset" sähköautot olivat minullekin tuttu asia.

    Nykyaikaisiin sähkäreihin kuului Uudenkaupungin tehtaalla hetken tehty Fisker Karma. Ja tehtiinhän Suomessa Elcatia, jossa tosin suomalaista oli vain voimalinja ja muuten auto oli joku japanilainen paku. Auton kehitys loppui jonkun yritysjärjestelyn seurauksena. Sekä Fisker että Elcat jäivät kuitenkin vain kuriositeeteiksi ja vähän kuin todisteeksi, ettei sähköautosta tule mitään.

    Fisker Karma Voltin ja Amperan lailla oli lataushybridi vaikka noita kaikkia mainostettiinkin aikoinaan jonkinlaisena sähköautona.

    Kyllä Amperasta on myös täyssähköversio minun tietääkseni. Sitä vain ei koskaan tuotu Suomeen, koska Opelin omistus siirtyi Ranskaan juuri samoihin aikoihin. Sellainen mielikuva minulla on. Oletko varma, että Fisker oli hybridi? Minä olen ollut aina siinä käsityksessä, että se oli täyssähkö. Ei ole juuri nyt aikaa plärätä nettiä, mutta täytyy jossain vaiheessa tutkia asiaa.

    Elcatin kanssa suomalaiset olivat liikkeellä liian aikaisin. Oli vain lyijyakut ja Elcatin toimintasäde oli vain muutama kymmenen kilometriä. Olisivatpa jatkaneet kehitystä ja siirtyneet valmistamaan koko auton Suomessa, niin voisi olla sellainenkin ihme kuin suomalainen pikkuauto.

    Kyllä se Fisker oli hybridi.

    Minulla oli siis väärä mielikuva. Näyttää olevan sarjahybridi eli IC-moottorilla ei ole mekaanista kytköstä takavetoon. Jonkinlainen toyota siis😎

    Fisker Ocean täyssähkärin pitäisi tulla loppuvuodesta kauppoihin. Saa nähdä milloin ehtii Eurooppaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköautoilun yleistymisestä puhutaan paljon, mutta latausverkosto on kehityksen suurin epäkohta. Ilman kattavaa latausverkostoa on turha odottaa positiivista kehitystä. Sähköautoilussa on paljon myös rajoittavia tekijöitä, joita tuodaan parhaillaan esiin tekniikan maailman toimesta hyvin kattavassa talviautovertailussa.

    Mitä olet siitä mieltä, että BMW on tehnyt i3-sähkäriä jo 9 vuoden ajan?

    Vastaukseen vaikuttaa aika paljon se, puhutaanko i3 vai i3 REX mallista. Jälkimmäinen nimittäin eliminoi tracktestin mainitseman rajoituksen.

      
  • muokattu 31.01.2022 14:50

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä Amperasta on myös täyssähköversio minun tietääkseni. Sitä vain ei koskaan tuotu Suomeen, koska Opelin omistus siirtyi Ranskaan juuri samoihin aikoihin.

    Oikein muistat, koska uudempi versio on täyssähköauto. Sitä ei vain tuotu virallisesti Suomeen missään vaiheessa.

    Oletko varma, että Fisker oli hybridi? Minä olen ollut aina siinä käsityksessä, että se oli täyssähkö.

    Tuhkasta noussut uusi versio uusien omistajien tekemänä on isoakkuinen hybridi. Alkuperäisen muistelin olevan täyssähköauto, mutta evidenssiä ei ole.

    Uuden Karman pakoputken olen nähnyt omin silmin, mutta alkuperäiseen ei ole ollut mahdollisuutta koskaan tutustua, joten siitä en lyö vetoa?

      
  • Hivenen ihmettelen suurta panostusta akkuautoihin, koska lähivuosikymmeninä vetytalous tulee vääjäämättä ja massiiviset akkuautot jäävät vain lyhytaikaiseksi ilmiöksi. Kannattaako investoida suuria summia latausinfraan joka jää tarpeettomaksi jo ennen valmistumistaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä Amperasta on myös täyssähköversio minun tietääkseni. Sitä vain ei koskaan tuotu Suomeen, koska Opelin omistus siirtyi Ranskaan juuri samoihin aikoihin.

    Oikein muistat, koska uudempi versio on täyssähköauto. Sitä ei vain tuotu virallisesti Suomeen missään vaiheessa.

    Oletko varma, että Fisker oli hybridi? Minä olen ollut aina siinä käsityksessä, että se oli täyssähkö.

    Tuhkasta noussut uusi versio uusien omistajien tekemänä on isoakkuinen hybridi. Alkuperäisen muistelin olevan täyssähköauto, mutta evidenssiä ei ole.

    Uuden Karman pakoputken olen nähnyt omin silmin, mutta alkuperäiseen ei ole ollut mahdollisuutta koskaan tutustua, joten siitä en lyö vetoa?

    Minä voin lyödä ihan vetoakin. Olin (kerran, tosi vähän ja sivusta) tekemisissä sen kanssa, ja kyllä siinä bensatankki on.

      
  • @Urja kirjoitti:
    Hivenen ihmettelen suurta panostusta akkuautoihin, koska lähivuosikymmeninä vetytalous tulee vääjäämättä ja massiiviset akkuautot jäävät vain lyhytaikaiseksi ilmiöksi. Kannattaako investoida suuria summia latausinfraan joka jää tarpeettomaksi jo ennen valmistumistaan.

    No varmaan siksi että vedyllä on toistaiseksi tosi huono hyötusuhde kun energiaa muutellaan sähköstä vedyksi ja toisinpäin. "Vihreää" vetyä ei ole saatavilla läheskään riittävästi, ja kaikki mitä saadaan tehtyä kelpaa varmasti teollisuudelle, ja myöhemmin kenties raskaalle kalustolle sekä lento- ja laivaliikenteeseen. Henkilöautot kannattaa varustaa akuilla.

      3
  • @M880 kirjoitti:

    @Urja kirjoitti:
    Hivenen ihmettelen suurta panostusta akkuautoihin, koska lähivuosikymmeninä vetytalous tulee vääjäämättä ja massiiviset akkuautot jäävät vain lyhytaikaiseksi ilmiöksi. Kannattaako investoida suuria summia latausinfraan joka jää tarpeettomaksi jo ennen valmistumistaan.

    No varmaan siksi että vedyllä on toistaiseksi tosi huono hyötusuhde kun energiaa muutellaan sähköstä vedyksi ja toisinpäin. "Vihreää" vetyä ei ole saatavilla läheskään riittävästi, ja kaikki mitä saadaan tehtyä kelpaa varmasti teollisuudelle, ja myöhemmin kenties raskaalle kalustolle sekä lento- ja laivaliikenteeseen. Henkilöautot kannattaa varustaa akuilla.

    Nyt kun SSAB ilmoitti, että myös Raahen terästehtaalla siirrytään tulevaisuudessa vetypelkistettyyn teräksentuotantoon, niin alkaa olla Hanhikivi 1:lläkin tarvetta, jos siis se vihreä vety on tarkoitus erottaa vedestä sähkön avulla - Eikä taida suunnitellun Hanhikivi 1:sen tuotanto riittää edes tuohon SSAB:lla tarvittavan vedyn valmistukseen.

      
  • Pitäisi joskus kaivaa esiin arviot missä veikattiin täyssähköauton hinnan alittavan polttiksen hinnat. Taitaa parit virstanpylväät olla jo takanapäin. Minun arvio aikanaan oli, ettei akkujen kehitys välttämättä johda halvempiin sähkäreihin vaan toimintamatka on edelleen kehityksen kohde. Nythän ollaan tosin vasta ekan sukupolven autoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tässä on uutta akkusukupolvea joku jo veikkaillut pari vuotta, mutta edelleen on kehitys käynnissä. Tesla X kävisi varmaan monillekin, paitsi hinta. Pitäisi perustaa joku ranking-seinä mihin voisi laittaa top 10 autovalmistajien mallit MY2022 ja siitä sitten vuosittain kehitys, akun koko ja myyntihinta.
    Vetyautot on todella pitkissä kantimissa tällä hetkellä. Kaasuautot oli houkuttelevia muutaman vuosi sitten mutta ei tankkausverkoston laajentaminen ollut niin helppoa/nopeaa eikä vetyverkoston laajennus ole läheskään niin edullista ja teknisesti yksinkertaista kuin bio- tai maakaasuverkon.

      
  • @Lukija456 kirjoitti:
    Pitäisi joskus kaivaa esiin arviot missä veikattiin täyssähköauton hinnan alittavan polttiksen hinnat. Taitaa parit virstanpylväät olla jo takanapäin. Minun arvio aikanaan oli, ettei akkujen kehitys välttämättä johda halvempiin sähkäreihin vaan toimintamatka on edelleen kehityksen kohde. Nythän ollaan tosin vasta ekan sukupolven autoissa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Tässä on uutta akkusukupolvea joku jo veikkaillut pari vuotta, mutta edelleen on kehitys käynnissä. Tesla X kävisi varmaan monillekin, paitsi hinta. Pitäisi perustaa joku ranking-seinä mihin voisi laittaa top 10 autovalmistajien mallit MY2022 ja siitä sitten vuosittain kehitys, akun koko ja myyntihinta.
    Vetyautot on todella pitkissä kantimissa tällä hetkellä. Kaasuautot oli houkuttelevia muutaman vuosi sitten mutta ei tankkausverkoston laajentaminen ollut niin helppoa/nopeaa eikä vetyverkoston laajennus ole läheskään niin edullista ja teknisesti yksinkertaista kuin bio- tai maakaasuverkon.

    Model X käy hintansa puolesta vastaavan kokoisten ICE-autojen ostajakunnalle ihan hyvin. On vähän halvempi kuin ne.

      
  • muokattu 31.01.2022 18:20

    Vetyautoja vastaan puhuu myös sellainen pointti, ettei polttokenno-henkilöautoihin juurikaan enää panosteta, paukut on laitettu akkusähköautoihin. Ei tule siirtymää vetyautoihin, kun teollisuus ei niitä kehitä, eikä halua.

    Kuluttajista niitä haluavat lähinnä haihattelijat jotka eivät ymmärrä hyötysuhdetta, vedyn kysyntää muuhun käyttöön, infravaatimuksia, kustannuksia...

      3
  • Akkuautojen mainitseminen lyhyenä välivaiheena ennen vetyautojen tuloa voi olla vain tapa vastustaa siirtymistä pois vanhasta otto- ja dieselmoottorien maailmasta. Samantapainen ilmiö kuin joskus vaaleissa, että äänestetään jotain ehdokasta pyrkimyksenä estää jotain toista tulemasta valituksi. Ymmärretään, että vetysähköllä kulkeva henkilöauto on todella epätodennäköinen vaihtoehto, joten sitä kannattamalla ei ole realistista vaihtoehtoa ICE-autolle.

    En osta akkuautoa vaan ajan ICE-autolla, kunnes vetysähköautot tulevat -ajatuksella voi yrittää saada itselleen turvallisuuden tunnetta automaailmassa alkaneen historian suurimman murroksen keskellä. Samaa menneestä kiinnipitämistä on myös kaaasuautoon liittyen.

    Mäntämoottorin rakenne kaikkine vipuineen ja vipstaakkeineen sekä hihnoineen ja savuhormistoineen on valtavan monimutkainen ja paljon huoltoa vaativa keksintö. Ja siihen vielä lisäksi voimansiirto vaihdelaatikkojneen.

    Ainoa järjellinen syy vastustaa akkuautoja kunkin omalta kohdalta on niiden kallis hinta vielä tällä hetkellä. Se asia muuttuu parempaan suuntaan koko ajan.

      4
  • Hinnat alas, jakeluketjut kuntoon – Kiina vauhdittaa vetyautojen läpimurtoa massiivisella tukiohjelmalla.

    Jos on yhtään käryä mahtavan Kiinan sähköverkosta ymmärtää syyn.

      
  • Niin kauan kuin latausasemat ovat harvassa, tai niitä ei ole lainkaan. Ei tulisi mieleenkään vaikeuttaa omalla autolla liikkumista tähän sähköautoilun ihmeelliseen maailmaan. Täällä nähtyjen löysien puheiden takia vielä vähemmän. En ole koskaan mieltänyt autojeni vuotuista huoltoa jotenkin ongelmaksi, asennoidun siihen positiivisella asenteella. Saan ajaa mieleisellä autolla joka pelaa aina ja on turvallinen ajaa. Voin lähteä turvallisin mielin vaikka -30 asteen pakkasella mihin vaan, eikä tarvitse päivitellä miten pitkään voin ajaa ja mitä reittiä. Ei tarvitse miettiä paljonko pakkanen lyhentää kilometrejä, voin vain keskittyä turvalliseen ajamiseen. Ei tarvitse suunnitella reittejä tai missä lataan autoani päästäkseni turvallisin mielin perille. Nautin huolettomasta ja vaivattomasta autoilusta, siksi en vaihda nautintoa puuhasteluun tai pakkasen tuomiin ongelmiin. Vapaassa maassa jokainen voi ajaa millä lystää, ei siihen ole kenelläkään mitään sanomista. Jätetään ruikutus ja nalkutus vähemmälle, kyllä jokainen tietää itse mikä toimii ja miellyttää. Vanha sanonta siitä puhe mistä puute, luotaa aika hyvin jankuttajien elämää. Polttommoriautoja löytyy huomattavasti kaalliimpia kuin sähköautot ovat, joten tuokaan väite sähköautojen hinnasta ja halluttavuudesta ei toimi. Sähköuton suurin ongelma on se jos haluaa kunnollisella toimintamatkalla varustetun auton sen akusto painaa paljon ja auton koko kasvaa suhteettoman suureksi. Tästä muodostuu iso hinta keskinkertaisella sisustuksella ja halvemmilla materiaaleilla. Paino syö alustaa ja renkaita joka muuta väittää valehtelee.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Niin kauan kuin latausasemat ovat harvassa, tai niitä ei ole lainkaan. Ei tulisi mieleenkään vaikeuttaa omalla autolla liikkumista tähän sähköautoilun ihmeelliseen maailmaan. Täällä nähtyjen löysien puheiden takia vielä vähemmän. En ole koskaan mieltänyt autojeni vuotuista huoltoa jotenkin ongelmaksi, asennoidun siihen positiivisella asenteella. Saan ajaa mieleisellä autolla joka pelaa aina ja on turvallinen ajaa. Voin lähteä turvallisin mielin vaikka -30 asteen pakkasella mihin vaan, eikä tarvitse päivitellä miten pitkään voin ajaa ja mitä reittiä. Ei tarvitse miettiä paljonko pakkanen lyhentää kilometrejä, voin vain keskittyä turvalliseen ajamiseen. Ei tarvitse suunnitella reittejä tai missä lataan autoani päästäkseni turvallisin mielin perille. Nautin huolettomasta ja vaivattomasta autoilusta, siksi en vaihda nautintoa puuhasteluun tai pakkasen tuomiin ongelmiin. Vapaassa maassa jokainen voi ajaa millä lystää, ei siihen ole kenelläkään mitään sanomista. Jätetään ruikutus ja nalkutus vähemmälle, kyllä jokainen tietää itse mikä toimii ja miellyttää. Vanha sanonta siitä puhe mistä puute, luotaa aika hyvin jankuttajien elämää. Polttommoriautoja löytyy huomattavasti kaalliimpia kuin sähköautot ovat, joten tuokaan väite sähköautojen hinnasta ja halluttavuudesta ei toimi. Sähköuton suurin ongelma on se jos haluaa kunnollisella toimintamatkalla varustetun auton sen akusto painaa paljon ja auton koko kasvaa suhteettoman suureksi. Tästä muodostuu iso hinta keskinkertaisella sisustuksella ja halvemmilla materiaaleilla. Paino syö alustaa ja renkaita joka muuta väittää valehtelee.

    Asenteella on iso merkitys ihmisen kokemukseen ympäröivästä todellisuudesta. Esimerkiksi se kuuluisa mielipide, onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täysi, valikoituu asennepohjalta.

    Akkusähköautossa ja ICE-autossa on molemmissa asioita, jotka joutuu ottamaan huomioon auton käytössä. Akkusähköautossa huomio pitää kiinnittää erilaisiin asioihin kuin ICE-autossa. ICE muuten on minusta sikäli hyvä nimitys, että ainakin minun mielessäni se tarkoittaa myös plug-in- ja Toyota-hybridejä onhan niissäkin sisäinen polttomoottori.

    Ilman mitään värilaseja voi sanoa, että sähköisellä voimalinjalla on etuna ICE-autoon verrattuna parempi hyötysuhde, huomattavasti yksinkertaisempi mekaaninen rakenne ja välitön kaasunvaste. Minusta autossa on kaasupoljin riippumatta siitä, mikä on käyttövoima. Kaasupoljin on käsite ja kaikkien ymmärtämä asia. Jos joku tykkää sanoa sitä voimapolkimeksi, niin sekin on ihan ok.

    Sähköinen voimalinja on talvella hyvin luotettava, käynnistyy varmasti. Sähköauton iso ajoakku riittää antamaan virtaa myös lämmityslaitteelle ja auton saa esilämmitettyä olipa auto kytketty tai ei. Ei ole mitään teknistä estettä, etteikö sähköauto olisi miellyttävä käyttää talviolosuhteissa. Energiankulutus kasvaa ja kertalatauksen toimintamatka lyhenee. Se on tosiasia, joka vaikuttaa lataustarpeeseen.

    Sellainen sähköauton käyttäjä, jolla on mahdollisuus kytkeä auto lataukseen öisin, ei koe mitään vaikeutta autonsa jokapäiväisessä käytössä. Sen tiedän 1.5 vuoden kokemuksesta. Talvikeli aiheuttaa samanlaisia ongelmia kuin ICE-autoissakin on: ikkunoiden jäätymistä, ovitiivisteiden jäätymistä kiinni, latausluukun jumitusta. Voi olla, että ICE-autoissa tankin luukku on nykyään paremmin toteutettu kuin joissain sähkö- tai plugariautoissa, mutta sehän ei mitenkään johdu sähköisestä voimalinjasta vaan autotehtaan suunnittelijoista. Minulla on pari kertaa latausluukku ollut sen pinnalla olleen jään takia jumissa. On täytynyt naputella ja tökkiä sitä ja lohkoa jäätä pois päältä. Ei ole kuitenkaan tarvinnut tilata Turuust apuja.

    Latauksen kanssa ei siis ole mitään ongelmaa, jos auton saa lataukseen öisin tai työpäivän ajaksi silloin, kun ajelee normaaleja arkisia ajoja. Sähköautosta riippuen voi päivittäin ajaa 100 - 250km ihan huoletta lataamisen suhteen.

    Pitkillä matkoilla pitää ottaa huomioon lataaminen. Ainakin minulla pitkätkin matkat ovat useimmiten tuttuja reittejä, joita ajan säännöllisen epäsäännöllisesti toistuvasti. Kerran pitää katsoa, missä kannattaa ladata, sen jälkeen ei tarvitse miettiä. Positiivisella asenteella mukaudun auton ominaisuuksiin: ennen pysähdyin Oravakiven ABC:llä, nykyään Hartolan Jari-Pekalla. Ei mikään dramaattinen muutos ICE-auton aikoihin. Kun pitää lähteä tuntemattomalle pitkälle reitille, latauspaikat löytyvät aika helposti joko auton navista tai jostain muusta sovelluksesta. Positiivisella asenteella, kuten sinulla on omaan autoosi ja minulla omaani, ei asiaa koe ongelmaksi.

    Akku painaa. Minulla oli aikaisemmin Disco4 ja muistelen, että sen omapaino oli n. 3000kg. Maksimi yhdistelmäpaino ainakin oli 6000kg ja muistelen, että auto itsessään painoi n. 3000kg. Pitää luottaa siihen, että auton valmistaja osaa mitoittaa alustan kuorman mukaan.

    Sinun näkemyksissä sähköautoon liittyvistä ongelmista talviaikana ja latauksessa ja toimintamatkassa on jonkin verran totta siteeksi, mutta liioittelet valtavasti. Ja ääniraidassa on joku särö, koska neula hyppää aina vain toistamaan samaa tarinaa.

      3
  • @tracktest kirjoitti:
    Paino syö alustaa ja renkaita joka muuta väittää valehtelee.

    Kuorma-autot painavat suunnilleen luokkaa 10 henkilöauton verran, mutta silti alustan osat ym. kestävät paljon pidempään.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Paino syö alustaa ja renkaita joka muuta väittää valehtelee.

    Kuorma-autot painavat suunnilleen luokkaa 10 henkilöauton verran, mutta silti alustan osat ym. kestävät paljon pidempään.

    Mitä tarkoittaa paljon pidempään?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit