Opel 2000-

13 kommenttia

Onko Opelin maineessa perää?
Ovatko 2000-luvun ooppelit, esim. 2001 Vectra 2.2DTI, edelleen luotettavaksi käyttöautoksi kelpaamattomia ja liian helposti ruostuvia peltilehmiä???
Itselläni kun ei ole muuta kokemusta Opel-merkistä kuin kuulemani kauhukertomukset ja liioittelut...
Eräs kaverini oli todennut sedälleen varsin kärkevästi tämän ostettua 90-luvun Astra farmarin, että: "Työnsit sitte kädet niin syvälle p*skaan, ettet saa niitä enää sieltä pois!"
Silmiinpistävää käytetyissä Opeleissa on niiden hinta. Ne ovat huomattavasti edullisempia hankkia kuin esim. VW!
Opel-Ford-Citroën-Peugeot... Niitä neljää myydään lähes poikkeuksetta edullisemmin kuin Volkswagenia. Varsinkin kun haussa olisi diesel, ehkäpä juuri farmari.

[911 muokkasi tätä viestiä 24.11.2005 klo 14:54]
  
  • 2000-luvun Ooppelit eivät enää ruostu. Muutos parempaan tapahtui G-Astran ja B-Vectran aikoihin joskus 1996 alkaen. Ruostetta ei siis tarvitse pelätä.

    Teknisesti Ooppeli on mennyt parempaan jo useamman vuoden. F-Astra (suunnilleen 1991 - 1997) oli pahimmillaan aikamoinen lottolaite, samoin kuin G-Astran ensimmäiset tuotantomallit (1998 ehkä vielä 1999) mutta luulisin, että pahimmista ongelmista päästiin ennen vuosituhannen vaihdetta. B-Vectralla (1996->) oli muistaakseni alkuaikoina jonkinlaisia lastentauteja mutta viimeisimmät mallit (esim. 2000-luvun puolella) ovat ihan hyviä käyttöautoja.

    Jakopään hihna on kulutustavaraa aika monessa moottorimallissa. 1.6 litranen 8-venttiilinen on ns. vapaasti pyörivä, joten hihnan katkeaminen ei hajota konetta. Öljynkulutus on vaihtelevaa ja monissa malleissa tuo on johtunut venttiilinvarrentiivisteistä, joten ongelma lienee fiksattavissa. Dieseleistä en tiedä muuta kuin joskus G-Astrassa käytetty Isuzun diesel ei ollut mikään tekniikan riemuvoitto. Vanhemmat ooppelit ovat kärsineet sähkövioista mutta uudemmissa ei ole ollut mitään muista merkeistä poikkeavaa.

    Yksilöitähän kaikki autot ovat mutta omasta mielestäni sanoisin, että etenkin 2000-luvun Ooppelit ovat mainettaan paljon parempia. Edullinen ostaa, halvat osat, pienehkö kulutus ja hyvä ajaa. Pahin miinus maine ja sitä myöten heikohko jälleenmyyntiarvo.

    Lue lisää osoitteessa http://www.opelclubfinland.fi/forum/

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 12.11.2005 klo 13:17]
      
  • Astrat (G-malli) vm -98 alkaen eivät ruostu. Vectroihin (B2-malli) tuli parannusta 2000-luvulla, mutta vasta tämä uusi Vectran korimalli (C-malli) on todella hyvin suojattu ruostetta vastaan. Muuten olen jalkkiksen kanssa täysin samaa mieltä, esim. Astra G on hyvä ostos käytettynä. Vanha maine painaa hintoja mutta laatu on jo kohdallaan. Hieman karuja mutta muuten hyviä käyttöautoja. Uudet Opelit ovat sitten vielä reilusti laadukkaampia myös materiaaleiltaan ja yleiseltä fiilikseltään.

      
  • Tulipa ostettua uutena Opel Vectra 1.8 v. 1996. Auto oli oikein maailmanlopun ritsa , uskomaton määrä vikoja. Vertaisin sitä laadussa Moskvitsiin.Luovuin siitä alle kahdessa vuodessa.Samanlaisia kokemuksia on tuttavillamme , joilla oli saman vuosimallin auto. Hekin pääsivät siitä keksinnöstä eroon, tosi nopeesti. :frowning:

      
  • Noiden -95 ja -96 vuosimallien Vectrojen ansiosta Opelia saa edelleen ostaa käytettynä edullisesti. Ko. malli tuli todellakin täysin keskeneräisenä markkinoille ja oli täynnä vikoja. Myöhemmin Vectrankin laatu saatiin melko hyvälle mallille, mutta huono maine jäi. Siksi tämän vuosituhannen Vectratkin saattavat olla varsin hyviä ostoksia. Suosittelisin silti tutustumaan ensin Astraan, niissä tuntuu olevan laatu todella kohdallaan.

      
  • Miten ihmeessä joku voi suositella Ooppelia, vaikka samaan hengenvetoon toteaa niiden olevan tai ainakin olleen skeidoja? Itse ainakin kierrän ko. tuotteet kaukaa. Opelin laatuvaikeudet kertovat aika paljon tavasta valmistaa autoja ja kunnioittaa maksavia asiakkaitaan. Sama pätee Fordiin ja sen laadunpuutteeseen. Eli me kuluttajat emme voi muuta kuin äänestää jaloillaan. Jos ostan auton ja ajan sillä viisi vuotta, vaihdan taas jne. Tulee 10 autoa 50 vuoden aikana, jolloin autoilen. Valinnanvaraa riittää ilman noita kuluttajia aliarvioijia rimpulanvalmistajiakin.

      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 10:48 Mononen kirjoitti
    Miten ihmeessä joku voi suositella Ooppelia, vaikka samaan hengenvetoon toteaa niiden olevan tai ainakin olleen skeidoja? Itse ainakin kierrän ko. tuotteet kaukaa.


    Suositteleehan täällä joku Skodaakin...

    Ideahan tässä oli se, että Opelit ovat hyviä ostoksia käytettynä juuri sinun kaltaistesi vuoksi. Niitä saa halvalla, koska maine on huono vanhojen mallien vikaisuuden vuoksi ja kestää vuosia ennenkun kerran menetetty maine saadaan takaisin.

    Ominaisuudethan Opeleissa on aina olleet erinomaisia ja laatukin on nyt kohdallaan. 2000-luvun Opeleita voi siis suositella erityisesti käytettynä hyvän hinta/laatusuhteensa vuoksi. Samalla logiikalla esim. Toyota on huono hankinta käytettynä, hinta on kova ja ominaisuudet vähän mitä sattuu. Ilmeisesti laatukaan ei ole enää entisensä.

      
  • [quote title="28.11.2005 klo 10:48 Mononen kirjoitti"]
    Miten ihmeessä joku voi suositella Ooppelia, vaikka samaan hengenvetoon toteaa niiden olevan tai ainakin olleen skeidoja?

    Eikös tuo päde kaikkiin automerkkeihin!

      



  • Suositteleehan täällä joku Skodaakin...

    Ideahan tässä oli se, että Opelit ovat hyviä ostoksia käytettynä juuri sinun kaltaistesi vuoksi.



    OK. ymmärrän kyllä pointin. Pakkohan sitä on yrittää löytää hyvä halvalla.
    Jokos kaikissa Opeleissa on jakoketju? Ja tuskin se huolto on parantunut entisistä ajoista. Huolto on kyllä kelvoton kaikissa merkeissä, joten se ei ole mikään peruste. Ja siitä nyt ostamastasi Opelista et kyllä pääse kunnialla eroon, mutta eipä niistä muistakaan vanhoista autoista tahdo enää kunnon hintaa saada. OK.

    Mutta se pointti oli siinä periaatteessa. Jos kaikki 90 luvulla Opelin omistaneet, joita kyykytettiin ja rahastettiin kunnolla, eivät tänä päivänä suostuisi edes pissimään salamaan päin, niin voitaisiin saada joskus kunnon autoja. Ja kyllähän osa autonomistajista on fiksuja. Paas kattoen Toyotan, GM:n ja Fordin osakekursseja, niin voit nähdä, millä menee edelleen viiden vuoden päästä lujaa. Kyllä GM ja Ford ovat todellisissa vaikeuksissa, eikä siitä voi syyttää kuin muutaman vuoden takaisia päätöksiä. Toivottavasti ihmisten muisti on pitkä autoasioissa... Menkööt vaan konkkaan ja tulkoon laatu tilalle...

    Skoda ei kai liity tähän mitenkään, jokainen ymmärtää, että se on täysin eri auto kuin aikoinaan, olis voineet vielä nimen vaihtaa, toisin kuin GM, joka pilaa nimenvaihdolla vielä Chervoletinkin maineen!


    [Mononen muokkasi tätä viestiä 28.11.2005 klo 13:42]
      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 13:40 Mononen kirjoitti

    Paas kattoen Toyotan, GM:n ja Fordin osakekursseja, niin voit nähdä, millä menee edelleen viiden vuoden päästä lujaa. Kyllä GM ja Ford ovat todellisissa vaikeuksissa, eikä siitä voi syyttää kuin muutaman vuoden takaisia päätöksiä. Toivottavasti ihmisten muisti on pitkä autoasioissa... Menkööt vaan konkkaan ja tulkoon laatu tilalle...


    :confused: Jos seuraisit edes hieman autoalaa, tietäisit mistä GM:n vaikeudet USA:ssa johtuvat. Fordista en tiedä, kyseinen merkki ei juuri kiinnosta. Opelilla sen sijaan menee tällä hetkellä varsin hyvin, myynti on kaikkialla kovassa nousussa. Astrakin on juuri menossa Golfin ohi Euroopan myydyimmäksi autoksi.

    Mutta tämä alkaa taas mennä aika kauas alkuperäisestä aiheesta.

      
  • Tyhjänpäiväistä puhua että 90-luvulla valmistetut Opelit olisivat kaikki olleet jollakin tapaa heikompia autoja kuin muut. Itselläni oli mm 91 A-Vectra, joka oli kaikin puolin pätevä ja halpa peli. Sitä ennen taas omistin -88 1,3 kadetin jolla ajoin 130 000 halpaa kilometriä, myin sen pois 270 000 km ajettuna. Ainoastaan kerran Kadetti jätti tielle, kun laturi petti. Sekään ei oikeastaan ollut auton vika, sillä olin katsellut laturin merkkivalon vilkkumista jo vuoden päivät... Yksinkertainen tekniikka toimi Opelilla mielestäni siis oikein hyvin.

    Ikäväksi homma kävi kohdallani vasta kun laitoin -98 b-Vectran, jossa oli tyhjänpäiväisiä pikkuvikoja. Sen auton kanssa en oikein koskaan päässyt sinuiksi, mutta tulipa silläkin 70 000 km ajettua. Vectrakaan ei koskaan jättänyt tielle, mutta mm. jakopäänhihnan vaihdot noin 40 000 km välein eivät oikein miellyttäneet.

    Nyt on sitten parisen viikkoa ollut alla VW tekniikkaa 03 Passatin muodossa, eikä sekään ole vielä ihan vakuuttanut, oven asentotunnistimessa on jotain pikkuhäikkää. Ja minä kun luulin että ainoastaan Opeleissa voi olla vikoja :smile:

      
  • Opelien laatu on kohentunut huomattavasti 2000-luvulle tultaessa. Omistin 91-vuosimallin A-Vectran, jonka ongelmana oli ruostuminen.

    Olen omistanut kaksi B-Vectraa vuosimallia 1996 ja varsinkin 2,5-litrainen oli varsinainen vikapesä. Myin sen vuonna 2003 alle 100 tkm ajettuna, koska viimeisen vuoden aikana upotin korjauksiin yli 1000 euroa.

    B-vectran uudistus paransi laatua selvästi, mutta seitsemän Opelin jälkeen en enää niitä osta ainakaan lähivuosina. Veljelläni on pari vuotta vanha 3,2 litrainen Vectra C ja sen laatu on ollut kohdallaan. En näe esteitä C-Vectran ostoon, ellet pelkää huonoa jälleenmyyntiarvoa.

      
  • Niin, itsellä on Omega -01. Ei se vielä ainakaan ole ruostunut, mutta korjaamolla se on käynyt tänäkin vuonna jo kolme kertaa. Parhaimpana/pahimpana kannen halkeaminen, että kyllä se maine vielä pitää hyvin paikkansa. Eli ei se persaukisten auto ainakaan ole, vaikka halvalla saa. No, onneksi tammikuussa tulee uusi auto ja se EI OLE Opel... :smile:

      
  • Ainahan autoissa on ns. "maanantai" kappaleita. Mutta kokonaisuutena en usko että opel olisi ainakaan huonompi kuin moni muu merkki. Minullekin moni "asiantuntija" sanoi että älä ostaa opelia kun ne vaan hajoaa. Astra oli kuitenkin 90-luvulla monta vuotta suomen eniten ostettu automalli, kunnes corolla taas otti paikkansa, niin onko suomalaiset niin hölmöjä että ostavat p***aa vai onko auto hyvä mutta joissakin vikaa enemmän kuin toisissa? Ostin kuitenkin astran, eikä mitään vikaa 3,5 vuodessa joka on mielestäni hyvä saavutus. Asiaanhan vaikuttaa paljon ajetut km sekä miten ajaa. Itse ajan reippaasti autoa säälimättä ja hyvin on kestänyt. Tätä palstaa lukiessani olen saanut sellaisen kuvan että Volkkarin laatu se vasta heikkoa onkin. Tosiasiassa kun autoja myydään paljon niin mukaan mahtuu huonojakin yksilöitä. Samalla lailla olen lukenut että Volvot ovat huonoja laadultaan, mutta koska niitä myydään paljon, on mielipiteitäkin paljon ( vrt. saab jonka laatua ei haukuta juuri ollenkaan ). Moni arvostaa volvon laatua korkealle. ( Oli muuten itselleni volvon V50 paha pettymys. Pieni tiloiltaan ja halvan oloista muovia joka puolella, tuli mazdan 6 mieleen, joten päädyin saabiin...)

    Sori vaan meni jo hieman offtopicin puolelle...

    Eli siis en oikein jaksa uskoa että opel olisi sen huonompi kun moni muukaan. Ainakin minusta hinta/laatu suhde on kohdallaan omien kokemuksien kautta. Ominaisuuksiensa puolesta minä kuitenkin arvostan opelia verrattuna esim corollaan joka ei ole mielestäni yhtä mukava ajaa kun astra. Molempia autoja kokeilin ja suurin miinus corollassa oli vaihteisto joka oli täsmälleen samanlainen 2002 uudessa corollassa kuin aikoinaan -88 corollassa joka minulla oli -90 luvun alkupuolella... :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit