Teslan käyttötesti

223 kommenttia
123457
  • @HybridRules kirjoitti:
    Perinnefirmat myös matkivat Teslaa monessa asiassa. Ei liene sattumaa, että monilla on nykyään Performance ja Long Range malleja jopa plugareissa. Ja OTA-päivityksiä kehuvat lähettävänsä.

    Myös Tesla matkii perinneautovalmistajia. Ihan normaalia toimintaa markkinoilla, joten miksi tällaisesta edes keskustellaan.

    Eikö se TM:n talviautotestiauto ollut sitä paitsi Kiinassa valmistettu eikä jenkeissä? Suomeen tulleet MY:t ovat Shanghain tehtaalta peräisin.

    https://www.teslarati.com/tesla-fremont-factory-most-productive-auto-factory-2021/

    En tiedä, voi olla. Jos amerikkalainen yritys vie tuotantoa Kiinaan, vie yritys sinne myös oman toiminta- ja laatujärjestelmänsä. Eli kaikki mokat menee edelleen Teslan piikkiin, ei niitä kiinalaisen alihankkijan niskaan voi kaataa tyyliin Tesla on kyllä ihan laadukas, mutta sen kiinalainen kokoonpanotehdas tekee sutta.

      
  • Oikeasti ympäristöstä ja ilmastosta välittävä kuluttaja välttää kaikin mahdollisin keinoin (mikä alkaa olla käytännössä mahdotonta) Kiinasta tulevia tuotteita.
    Meidän kuluttajana pitää kaikin mahdollisin keinoin jarruttaa eurooppalaisten valmistajien tuotannon siirtoja Kiinaan.
    Kiinan elintasonnousua tämä planeetta ei tule kestämään.

      2
  • Tavallaan hyvä, että viime vuosien tapahtumien seurauksena yhä useampi europpalainen yritys antaa Aasialle paljon aiempaa suuremman painoarvon riskianalyyseissään ja nimenomaan siirtää tuotantoa Eurooppaan. On koronan aiheuttamaa tuotantokatkoa, Suezin kanavan tukkeutumista, hiilineutraalin tuotannon vaatimusta yms., mitkä on helpompi hallita Euroopassa.

      
  • muokattu 04.02.2022 11:27

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Siis Tesla peittosi valmistusmäärässä BMW:n ja Toyotan tehtaat jenkeissä. Se on ihan hyvä saavutus vasta-alkajalta. Massatuotteinahan ovat vain M3 ja MY, joita ei ole valmistettu vielä kovin montaa vuotta. Äsken luin jostain jonkun perinneautotehtaista tehneen vajaa 9 miljoona autoa (taisi olla volkkari?) v.-21 ja Tesla teki vajaan miljoonan (siis maailmanlaajuisia määriä 9 ja 1). On siinä vielä eroa, mutta kyllä taitavat perinnevalmistjat huolestuneena vilkuilla taustapeiliin jo.

    Perinnefirmat myös matkivat Teslaa monessa asiassa. Ei liene sattumaa, että monilla on nykyään Performance ja Long Range malleja jopa plugareissa. Ja OTA-päivityksiä kehuvat lähettävänsä.

    Eikö se TM:n talviautotestiauto ollut sitä paitsi Kiinassa valmistettu eikä jenkeissä? Suomeen tulleet MY:t ovat Shanghain tehtaalta peräisin.

    https://www.teslarati.com/tesla-fremont-factory-most-productive-auto-factory-2021/

    Tarkennukseksi uutinen koskee YKSITTÄISEN tehtaan tuotantomäärää, jossa Teslan Fremontin tehdas on USn suurin, ei kokonaismäärää. Sinänä noiden kolmen tehtaan erot on vuositasiolla erittäin pieniä suuruusluokka huomioiden, huimia kokonaisuuksi kaikki: Tesla 445k, Toyota 438k, (moottoreita 582k), BMW 434k. Toyotalla on tehtaita Pohois-Amerikassa 14kpl, joista USA 10kpl, USAssa, Toyota valmisti USAssa noin 1,6M autoa.

    Niin, Fremont tuotti enemmän autoja kuin mikään muu 70 tehtaasta jenkeissä. Onko bemarilla siellä muuten useampia tehtaita? Se on hyvä saavutus massamarkkinoiden kuopukselta.

    BMW:llä on vain yksi tehdas Spartanburgissa, jossa tehdään X3-X7 autoja.

    Teslan Fremontin tehdas on hyvin vanha tehdas, alun perin GM:n 1960-luvulla aloittama, sitten se oli yhteystyötehdas GM&Toyota (NUMMI). Ko. tehtaalla on tehty edellinen ennätys vuonna 2006 429k autoa, jonka Tesan tuotanto nyt sitten ylitti (jos ylitti koska Tesla ei ole virallista lukua julkaisut, vaan 2021 tuotantomäärä on 'numeroniilojen' tarkka arvaus)

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    No comment.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minusta laatu tulee koko tuotantoketjun toiminnasta.

    Totta kai. Juuri siksi prosessin varhaisessa vaiheessa suunnittelun aikana tehtyä virhettä ei pysty enää korjaamaan tuotannnon loppupäässä testaamalla.

    Varsinkin sarjavalmisteisissa tuotteissa luulisi lähtökohdan olevan kunnossa, koska on tehty prototyypit koe- ja testiajot ja makusteltu autoa käytössä. Silti saksalaisilta on tullut huonolaatuisia kaksoiskytkinratkaisuja ja öljyä kuluttavia moottoreita.

    Eikä vain näitä, vaan myös aivan sysipaskaa huonoa korityötä ja sekundatasoisia jakopään rakenteita. Tämä viimeisin on etenkin saksalaisten bravuurilaji, koska susia jakopäitä on osattu tehdä joka konsernissa ja ketjulla ja hihnalla.

    En tavoittele kenenkään pään silittelyä, vaan yritän kommunikoida sitä tosiasiaa että jos jakopää suunniteltiin päin persiötä, niin ei sitä saa enää tuotannon testauksella kiinni, koska kyllä se väärin suunniteltukin kone käy hetken aikaa kunnolla.

    Laadukas tuotantoketju ottaa suunnittelukuprut kiinni jo ennen kuin ne pääsevät tuotantolinjan päähän. Ja ohjelmistot testataan ennen kuinne lähteävt asiakkaalle ja vain pieniä bugikorjauksia tehdään jäkeenpäin.

    Aivan. Ja nyt minä tarkoitan tuotantolinjan ALKUPÄÄTÄ.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Perinnefirmat myös matkivat Teslaa monessa asiassa

    No eikös Tesla matki perinnefirmoja tekemällä autoja?

    On luonnollista, että myöhemmin markkinoille tuleva valmistaja käyttää hyödykseen alalla jo valmiiksi hyväksi todettuja ratkaisuja.

    Hauskaa Teslan suhteen on se, että tulokas opettaa perinnevalmistajille, miten asiat kannattaa tehdä. Se ei ole ihan tavallista varsinkaan autoteollisuudessa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta laatu tulee koko tuotantoketjun toiminnasta.

    Totta kai. Juuri siksi prosessin varhaisessa vaiheessa suunnittelun aikana tehtyä virhettä ei pysty enää korjaamaan tuotannnon loppupäässä testaamalla.

    Varsinkin sarjavalmisteisissa tuotteissa luulisi lähtökohdan olevan kunnossa, koska on tehty prototyypit koe- ja testiajot ja makusteltu autoa käytössä. Silti saksalaisilta on tullut huonolaatuisia kaksoiskytkinratkaisuja ja öljyä kuluttavia moottoreita.

    Eikä vain näitä, vaan myös aivan sysipaskaa huonoa korityötä ja sekundatasoisia jakopään rakenteita. Tämä viimeisin on etenkin saksalaisten bravuurilaji, koska susia jakopäitä on osattu tehdä joka konsernissa ja ketjulla ja hihnalla.

    En tavoittele kenenkään pään silittelyä, vaan yritän kommunikoida sitä tosiasiaa että jos jakopää suunniteltiin päin persiötä, niin ei sitä saa enää tuotannon testauksella kiinni, koska kyllä se väärin suunniteltukin kone käy hetken aikaa kunnolla.

    Laadukas tuotantoketju ottaa suunnittelukuprut kiinni jo ennen kuin ne pääsevät tuotantolinjan päähän. Ja ohjelmistot testataan ennen kuinne lähteävt asiakkaalle ja vain pieniä bugikorjauksia tehdään jäkeenpäin.

    Aivan. Ja nyt minä tarkoitan tuotantolinjan ALKUPÄÄTÄ.

    Puhutaan varmaan vähän eri näkökulmista käsin. Asiahan oli jenkkien kokonaisvaltainen huono laatu lähtien jarruttaessa poikittain kääntyvistä muskeliautoista. Saksalaisille halutaan antaa erillisvapaus tehdä huonoja ratkaisuja ja olla silti laadukkaita, koska tekevät huonot ratkaisut hyvin eli tekevät priimaa sekundaa. Eikä se koskenut pelkästään väärin valittua auton väriä.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Siis Tesla peittosi valmistusmäärässä BMW:n ja Toyotan tehtaat jenkeissä. Se on ihan hyvä saavutus vasta-alkajalta. Massatuotteinahan ovat vain M3 ja MY, joita ei ole valmistettu vielä kovin montaa vuotta. Äsken luin jostain jonkun perinneautotehtaista tehneen vajaa 9 miljoona autoa (taisi olla volkkari?) v.-21 ja Tesla teki vajaan miljoonan (siis maailmanlaajuisia määriä 9 ja 1). On siinä vielä eroa, mutta kyllä taitavat perinnevalmistjat huolestuneena vilkuilla taustapeiliin jo.

    Perinnefirmat myös matkivat Teslaa monessa asiassa. Ei liene sattumaa, että monilla on nykyään Performance ja Long Range malleja jopa plugareissa. Ja OTA-päivityksiä kehuvat lähettävänsä.

    Eikö se TM:n talviautotestiauto ollut sitä paitsi Kiinassa valmistettu eikä jenkeissä? Suomeen tulleet MY:t ovat Shanghain tehtaalta peräisin.

    https://www.teslarati.com/tesla-fremont-factory-most-productive-auto-factory-2021/

    Tarkennukseksi uutinen koskee YKSITTÄISEN tehtaan tuotantomäärää, jossa Teslan Fremontin tehdas on USn suurin, ei kokonaismäärää. Sinänä noiden kolmen tehtaan erot on vuositasiolla erittäin pieniä suuruusluokka huomioiden, huimia kokonaisuuksi kaikki: Tesla 445k, Toyota 438k, (moottoreita 582k), BMW 434k. Toyotalla on tehtaita Pohois-Amerikassa 14kpl, joista USA 10kpl, USAssa, Toyota valmisti USAssa noin 1,6M autoa.

    Niin, Fremont tuotti enemmän autoja kuin mikään muu 70 tehtaasta jenkeissä. Onko bemarilla siellä muuten useampia tehtaita? Se on hyvä saavutus massamarkkinoiden kuopukselta.

    BMW:llä on vain yksi tehdas Spartanburgissa, jossa tehdään X3-X7 autoja.

    Teslan Fremontin tehdas on hyvin vanha tehdas, alun perin GM:n 1960-luvulla aloittama, sitten se oli yhteystyötehdas GM&Toyota (NUMMI). Ko. tehtaalla on tehty edellinen ennätys vuonna 2006 429k autoa, jonka Tesan tuotanto nyt sitten ylitti (jos ylitti koska Tesla ei ole virallista lukua julkaisut, vaan 2021 tuotantomäärä on 'numeroniilojen' tarkka arvaus)

    Värilasit vaan vaivaa. Mihin se liittyy, että Fremontin tehdasrakennuksilla on pitkä historia? Tesla on uudistanut tehtaan sähköautojen tuotantoon. "Jos teki ennätyksen"? Olet valikoivasti varauksellinen. Toiset nettijutut ovat ilman muuta totta ja toiset saattavat ehkä olla. Jos Tesla itse olisi ilmoittanut tuotantomäärät, olisi tietysti syytä epäillä, että liioittelevat? On tietysti inhimillistä tunnustaa väriä, mutta voisihan naapurikaupunginkin joukkuetta arvostaa vaikka ei sen fani olisikaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Saksalaisille halutaan antaa erillisvapaus tehdä huonoja ratkaisuja ja olla silti laadukkaita, koska tekevät huonot ratkaisut hyvin eli tekevät priimaa sekundaa. Eikä se koskenut pelkästään väärin valittua auton väriä.

    Kerrotko kuka/ketkä haluaa antaa saksalaiselle suunnitteluinsinöörille erillisvapauden, kun sitä niin kovin toistelet? Sinänsä koko asia ei kuulu tähän säikeeseen, tai no toisaalta miksikäs ei, sillä varmasti saksalaisiakin on ja on ollut töissä monenkin autovalmistajan suunnittelutiimeissä myös noiden perinteisten saksalaismerkkien ulkopuolella, myös Teslalla. Taitaa olla niin että esim Kian suunnittelusta vastaa nimenomaan saksalainen kaveri. Onko se huono juttu, vai onko juuri germaanien vuoksi (lähes) autossa kuin autossa on näitä viheliäsiä 'ominaisuuksia' eli huonoa laatua. Varmaan ilman saksalaisten kontribuutiota Teslakin olisi vielä täydellisempi auto, vai miten tämä menee :wink:

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Saksalaisille halutaan antaa erillisvapaus tehdä huonoja ratkaisuja ja olla silti laadukkaita, koska tekevät huonot ratkaisut hyvin eli tekevät priimaa sekundaa. Eikä se koskenut pelkästään väärin valittua auton väriä.

    Kerrotko kuka/ketkä haluaa antaa saksalaiselle suunnitteluinsinöörille erillisvapauden, kun sitä niin kovin toistelet? Sinänsä koko asia ei kuulu tähän säikeeseen, tai no toisaalta miksikäs ei, sillä varmasti saksalaisiakin on ja on ollut töissä monenkin autovalmistajan suunnittelutiimeissä myös noiden perinteisten saksalaismerkkien ulkopuolella, myös Teslalla. Taitaa olla niin että esim Kian suunnittelusta vastaa nimenomaan saksalainen kaveri. Onko se huono juttu, vai onko juuri germaanien vuoksi (lähes) autossa kuin autossa on näitä viheliäsiä 'ominaisuuksia' eli huonoa laatua. Varmaan ilman saksalaisten kontribuutiota Teslakin olisi vielä täydellisempi auto, vai miten tämä menee :wink:

    Koko juttu on aika älytön keskustelun aihe. Mutta sinähän se rajasit asioita, joissa saksalaiset saa ryssiä ilman, että voidaan sanoa olevan laatuongelmia. Minä en halua yleistää mitään kansallisuutta huonoksi tai hyväksi. Minulla oli monta Fordia peräkkäin eikä ongelmia niiden kanssa. Fordhan on jenkkiläinen auto, joita valmistetaan alihankintana myös Euroopassa ja alihankkija tekee kuulemma kuten päämies käskee eli sössii valmistusta/tuotantoa, jos päämies on jenkki. Tämän meille kertoi ansiokkaasti Herbert.

    Ratti- ja hevosmiesten yhdistetty tietopaneeli esson baarilla kyllä tietää asiat.

      1
  • Ford ei milloinkaan ole ollut luotettavan auton maineessa. Ei Saksan Fordit, eikä Englannin Fordit. Ja missä niitä nykyään valmistetaankaan.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Ford ei milloinkaan ole ollut luotettavan auton maineessa. Ei Saksan Fordit, eikä Englannin Fordit. Ja missä niitä nykyään valmistetaankaan.

    Jaa. Enpä ole ennen kuullutkaan, että Fordia olisi pidetty aina epäluotettavana merkkinä. Toki omat Ford-kokemuksenikin ovat jääneet 1900-luvun puolelle. Aikoinaan saksalaisvalmisteisia pidettiin kylläkin brittimalleja parempina ja 1970-luvulla(?) maahantuonti Suomeen UK:sta loppuikin.

      
  • muokattu 05.02.2022 11:57

    @Herbert kirjoitti:
    Ford ei milloinkaan ole ollut luotettavan auton maineessa. Ei Saksan Fordit, eikä Englannin Fordit. Ja missä niitä nykyään valmistetaankaan.

    Sanot vähän ympäripyöreästi, että ei ole ollut luotettavan auton maineessa. Tarkoitatko, että tiedät asian olleen niin vaikka itse pidät sitä luotettavana? Vai onko sinulla ennakkoluulo, jonka kuvittelet vahvistetuksi ihan yleisesti. Minulla oli yhden Mondeoan kanssa ongelma, että siihen Suomessa tehtyyn lisälämmittimen asennukseen oli jäänyt joku virhe, jonka takia tietty sulake paloi muutaman kerran. Auto kävi paikkakunnalla takuukorjauksessa eikä sen jälkeen ollut mitään ongelmia.

    Mitä rattimiehempi rattimies, sitä varmemmat on mielipiteet. Eikä väliä, ovatko mielipiteet yhtä todellisuuden kanssa vai ei.

      
  • Minun mielikuvissani Ford ei ole sen enempää erityisen luotettavan kuin epäluotettavankaan auton maineessa.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Minun mielikuvissani Ford ei ole sen enempää erityisen luotettavan kuin epäluotettavankaan auton maineessa.

    Samaa mieltä minäkin. Mondeoista minulla on pitkä kokemus eikä niiden kanssa ollut murheita minun käytössä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Minun mielikuvissani Ford ei ole sen enempää erityisen luotettavan kuin epäluotettavankaan auton maineessa.

    Samaa mieltä minäkin. Mondeoista minulla on pitkä kokemus eikä niiden kanssa ollut murheita minun käytössä.

    Ja näkn HR päätyi allekirjoittamaan ensimmäisen kommenttini eli että Ford ei ole luotettavan auton maineessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mutta sinähän se rajasit asioita, joissa saksalaiset saa ryssiä ilman, että voidaan sanoa olevan laatuongelmia.

    Niinpä kun en ole mitään noin sanonut, totesin asian sinulle jo kertaalleen. Sinä teet itse melkoisia teorioita ja oletuksia aivan itseksesi.

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Minun mielikuvissani Ford ei ole sen enempää erityisen luotettavan kuin epäluotettavankaan auton maineessa.

    Samaa mieltä minäkin. Mondeoista minulla on pitkä kokemus eikä niiden kanssa ollut murheita minun käytössä.

    Ja näkn HR päätyi allekirjoittamaan ensimmäisen kommenttini eli että Ford ei ole luotettavan auton maineessa.

    Minä muuten painoin vahingossa raportoi-nappia, ei ollut tarkoitus.

    Olen sitä mieltä, että Mondeo ei ole erityisen luotettava eikä epäluotettava. Minä koin sen luotettavaksi autoksi, joka toimi kuten piti eikä koskaan jättänyt tielle.

    Mukavaa, jos Ford on sinunkin mielestäsi luotettava auto. Sain kyllä erilaisen käsityksen sinun kommentistasi.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta sinähän se rajasit asioita, joissa saksalaiset saa ryssiä ilman, että voidaan sanoa olevan laatuongelmia.

    Niinpä kun en ole mitään noin sanonut, totesin asian sinulle jo kertaalleen. Sinä teet itse melkoisia teorioita ja oletuksia aivan itseksesi.

    Juu, et puhunut ryssimisestä, se oli minun ilmaisu. Mutta kirjoitat kuin saksalaisten tekemillä mokilla ei olisi niin väliä, vaan Teslasta esitettyjä väitteitä täyty erityisesti ruotia.

    Tutkailin TM:n talviautotestissä ihmettelemää karmittoman ikkunan avausjuttua. Model Y tosiaan jättää lasin yläreunan irti vastin pinnasta. Lasi nousee ensin ihan ylös ja sitten himpun takaisin alas. Mutta ei siihen mitään rakoa jää, vaikka TM:n niin sanoo. Lasin sisäpuoleinen tiiviste on lasia vasten ja tiivistää raon. Model X:ssä lasi ei palaudu alas.

    Sekä X että Y vetää lasia vähän alas ennen oven avautumista samalla tavalla kumpikin.

    Tämän päivän Hesarissa oli BMW iX:n esittely. Näkyy siinäkin olevan karmittomat ikkunat.

    Puhuit jossain kommentissa, että autossa olisi syytä olla Car Play tai Android Auto -mahdollisuus. Minä kokeilin Android Autoa Volvossa enkä keksinyt mitään käyttöä itselleni sillä.

    Miten puhelinsovelluksien käyttö auton kosketusnäytöltä käy yksiin sen kanssa, että kosketusnäytön käyttäminen on ikävää ja vie pois huomion liikenteestä? Tai ettei meinaa nähdä tekstejä näytöllä? Tai että puhelinta ei olisi ylipäätään syytä käyttää ajaessa? Vai kirjoititko vain kaverin puolesta asiasta?

      
  • muokattu 06.02.2022 01:37

    @HybridRules kirjoitti:
    Värilasit vaan vaivaa. Mihin se liittyy, että Fremontin tehdasrakennuksilla on pitkä historia? Tesla on uudistanut tehtaan sähköautojen tuotantoon. "Jos teki ennätyksen"? Olet valikoivasti varauksellinen. Toiset nettijutut ovat ilman muuta totta ja toiset saattavat ehkä olla. Jos Tesla itse olisi ilmoittanut tuotantomäärät, olisi tietysti syytä epäillä, että liioittelevat? On tietysti inhimillistä tunnustaa väriä, mutta voisihan naapurikaupunginkin joukkuetta arvostaa vaikka ei sen fani olisikaan.

    Niinpä niin värilaseilla hyvinkin, mitkä oli värit sun mielestä tänään :smiley: Yleensä isojen tehtaiden tuotantomäärästä annetaan tiedote, varsinkin pörssifirmat tekee niin, koska tieto on sijoittajaa kiinnostava. Sitä en osaa sanoa, miksi Tesla ei ole antanut vielä tiedotetta, ja kun antaa, miksi sellaista tiedotetta pitäisi epäillä liioitteluksi? Itse asissa jos pörssifirma antaa liioitelun (eli valheellisen) luvun, se on jo jonkinsortin rikkomus/rikos. Itse suhtaudun lukuun siis varauksella, koska vahvistettua lukua ei vielä ole. Kertomalla viikkokapasiteetti viikkojen lukumäärällä on toki helppo tapa arvioida määrä, mutta menetelmänä ei kovin luotettava, jos/kun tarkastellaan muuta kuin suuruusluokkaa noin pitkällä aikavälillä.

    Mutta olipa tuon vuosimäärän kanssa niin tai noin, viikkokapasiteetti on fakta ja Fremont puskee USA:ssa olevista autotehtaista eniten autoja ulos tällä hetkellä. Suurin Fremontin tehdas ei ole (vielä) USAssa, sillä Toyotan Kentucyn tehtaan kapasiteetti on lähemmäs 600k, siellä on runsaasti kapaa käytämättä, mikä kuuluu Toyotan busness malliin. Autoja tehdään vai kysyntään, joten kapaa pitää olla kysyntäpiikkeihin tarjolla, koska autoja ei tehdä varastoon.

    Ankdoottina maailman ylivoimaisesti suurin tehdas on Hyundai-tehdas Ulsanissa Etelä-Koreassa 1,53M autoa per vuosi. Varsinainen MEGA-factory, kun mega tarkoittaa miljoonaa.

      4
  • @HybridRules kirjoitti:

    Juu, et puhunut ryssimisestä, se oli minun ilmaisu. Mutta kirjoitat kuin saksalaisten tekemillä mokilla ei olisi niin väliä, vaan Teslasta esitettyjä väitteitä täyty erityisesti ruotia.

    Juu mutta kun en ole kirjoittanut saksalaistenkaan tekemistä mokista tai tekemättä jättämisistä mitään, senkin ole kirjoittanut tänne ihan itse, tosin laitanut kirjoituksissa asian minun kertomaksi. Selailin taaksepäin ja en löytänyt mitään tuollaista, mikä ei yllätä, sillä väite on täysin järjetön jo noin lähtökohtaisesti. Ainoa asia, jonka ole todenut yleisellä tasolla, että kokoonpanon laaduntarkailulla ei voi korjata tai estää suunnitelun laadun virheitä. Tämä siis ottamatta kantaa kansallisuuteen, valmistajaan tms Ja edellä mainittu pätee olipa kyseessä sitten mikä tuote tahansa.

    Ja mitä tulee Teslaan, niin eikös tämä ole Teslan käyttötestiin liittyvä keskutelu. Kyllähän TM-loppuraportti herättää ajatuksia paljonkin, näyttäsi siltä että kuka auton (käytettynä takuuajan jälkeen) hankkiin saa varautua yhteen jos toiseen insinöörien luomaan 'ominaisuuteen' + korjata kokooonpanon puutteita. Kantaa olen ottanut kantaa hallintalaitteisiin (=kosketusnäyttö), josta en pidä lainkaan, ja olen sen perustellut miksi en. Toisekseen otin kantaa tuohon linkattuu jarrupala-caseen. Se että pala jää asentamatta voi tapahtua tuotannossa ja varmasti tapahtuukin enemmän kuin yhden kerran, mutta 1. auto jossa on jarruvika päätyy kuluttajalle ja 2. yksinkertaisen vian korjaaminen kestää pitkään osan saamisen vuoksi, on huonoa laatua. Jos noihin omiiin vanhoihin pikkubusseihin, joita pihassa lojuu, yksikertaisten varaosan saanti kestäisi viikkoja, niin nuo ei montaa viikkoa vuodessa olisi käytettävissä.

    Laatu on kokonaisuus, joka muodostuu tuotteeseen suunnitelluista ominaisuuksista (suunnittelun laatu), virheettömyydestä (kokoonpanon laatu <= tarkastaminen, tarkailu, testaaminen) ja jälkimarkkinoinnista (takuut, huollon laatu, varaosien saatavuus, huollon saatavuus jne).

      3
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Juu, et puhunut ryssimisestä, se oli minun ilmaisu. Mutta kirjoitat kuin saksalaisten tekemillä mokilla ei olisi niin väliä, vaan Teslasta esitettyjä väitteitä täyty erityisesti ruotia.

    Juu mutta kun en ole kirjoittanut saksalaistenkaan tekemistä mokista tai tekemättä jättämisistä mitään, senkin ole kirjoittanut tänne ihan itse, tosin laitanut kirjoituksissa asian minun kertomaksi. Selailin taaksepäin ja en löytänyt mitään tuollaista, mikä ei yllätä, sillä väite on täysin järjetön jo noin lähtökohtaisesti. Ainoa asia, jonka ole todenut yleisellä tasolla, että kokoonpanon laaduntarkailulla ei voi korjata tai estää suunnitelun laadun virheitä. Tämä siis ottamatta kantaa kansallisuuteen, valmistajaan tms Ja edellä mainittu pätee olipa kyseessä sitten mikä tuote tahansa.

    Ja mitä tulee Teslaan, niin eikös tämä ole Teslan käyttötestiin liittyvä keskutelu. Kyllähän TM-loppuraportti herättää ajatuksia paljonkin, näyttäsi siltä että kuka auton (käytettynä takuuajan jälkeen) hankkiin saa varautua yhteen jos toiseen insinöörien luomaan 'ominaisuuteen' + korjata kokooonpanon puutteita. Kantaa olen ottanut kantaa hallintalaitteisiin (=kosketusnäyttö), josta en pidä lainkaan, ja olen sen perustellut miksi en. Toisekseen otin kantaa tuohon linkattuu jarrupala-caseen. Se että pala jää asentamatta voi tapahtua tuotannossa ja varmasti tapahtuukin enemmän kuin yhden kerran, mutta 1. auto jossa on jarruvika päätyy kuluttajalle ja 2. yksinkertaisen vian korjaaminen kestää pitkään osan saamisen vuoksi, on huonoa laatua. Jos noihin omiiin vanhoihin pikkubusseihin, joita pihassa lojuu, yksikertaisten varaosan saanti kestäisi viikkoja, niin nuo ei montaa viikkoa vuodessa olisi käytettävissä.

    Laatu on kokonaisuus, joka muodostuu tuotteeseen suunnitelluista ominaisuuksista (suunnittelun laatu), virheettömyydestä (kokoonpanon laatu <= tarkastaminen, tarkailu, testaaminen) ja jälkimarkkinoinnista (takuut, huollon laatu, varaosien saatavuus, huollon saatavuus jne).

    Jarrupala-case on nettiruikutus, josta tiedämme vain yksipuolisen ja vihamielisen kommentin. Asiasta ei ole julkaistu toisen osapuolen kommenttia.

    Luin pikaisesti käyttötestin läpi, enkä löydä siitä asioita, jotka jotenkin koskisivat käytettynä ostettua Teslaa. Juttu on kirjoitettu negatiiviseen sävyyn ottaen esille omituisia näkökulmia kuten, että avainkortin sisään jättäminen lukittuun autoon on mahdollista. Avainkortin ei ole tarkoituskaan toimia kuten avainmokkula, jollaisen voi M3 tai MY autoon ostaa, jos haluaa. Avaimena o tarkoitus käyttää puhelinta ja avainkortti on lompakossa pidettävä vara-avain. Avainkortin käyttöetäisyys on lyhyt. Auton sisällä avainkorttia näytetään lukijaan, joka on keskikosolissa. Avaimen sisään unohtamisen seuraus on TM:lle näköjään tyypillinen tapa sysätä oma sössiminen tekniikan syyksi. Kuten taannoin, kun TM:n toimittaja valitti sähköauton lataamisen olevan hankalaa, jos ei ole mitään maksuvälinettä mukana. Minä en olisi kehdannut kirjoittaa lehteen, että yritän saada "polttoainetta" ilmaiseksi.

    Käyttötestissä autoa käyttää useampi kuski eikä se kellekään näytä tulevan tutuksi. Tesla poikkeaa perinneautoista ja kuski mokailee helpommin kuin perinneauton kanssa, jos ei ole tutustunut autoon kunnolla.

    Käyttötestissä todetaan auton kestäneen hyvin testin ja olleen käyttökustannuksiltaan edullinen. Se kai on oleellisin tulema käyttötestistä. Mielipideasiat ovat näköjään Teslaa vastaan, mutta mitä muutakaan perinnerattimiehiltä sopii odottaa.

    Kun käyttötestistä ottaa pois mielipiteet autosta ja katsoo asioita, joiden takia käytetty M3 olisi huono ostos, niin en löydä sellaisia. Löydätkö sinä, niin kuin tuossa edellä sanoit? Siis kohtia, jotka olisivat käyttötestin aikana muuttuneet enemmän kuin käytetyissä autoissa voisi hyväksyä.

    Tuossakin artikkelissa naristaan kosketusnäytön käytöstä. Eikö se ole yksi todiste siitä, että autoon ei pitäisi olla laillista ottaa käyttöön Android Autoa tai CarPlaytä? Ne ovat riski liikenneturvallisuudelle, eikö? Eihän kosketusnäytöltä näe oikein tekstejäkään, vai mitä?

      
  • Jos autolla ajaminen on riippuvainen näytöstä se on aina vaarallista. Helvetin vaarallista säheltää ajon aikana kaikkea muuta, ajamiseen keskittyminen on kaikkein tärkeintä. Katseen kääntäminen näyttöön on kaikki pois huomiokyvystä, mitä liikenteen seuraaminen vaatii. Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien edun mukaista, tätä ei sovi unohtaa.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    Jos autolla ajaminen on riippuvainen näytöstä se on aina vaarallista. Helvetin vaarallista säheltää ajon aikana kaikkea muuta, ajamiseen keskittyminen on kaikkein tärkeintä. Katseen kääntäminen näyttöön on kaikki pois huomiokyvystä, mitä liikenteen seuraaminen vaatii. Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien edun mukaista, tätä ei sovi unohtaa.

    Eli myös sinä olet sitä mieltä, että AndroidAutoa ja CarPlaytä ei ole sopivaa ottaa käyttöön autossa?

    Ei kai minkään auton ajaminen ole riippuvaista kosketusnäytön käyttämisestä ajon aikana? Ainakaan Teslojen ei ole. Jos lasin pyyhkijät pitää manuaaliasennossa, niin ne voi joutua laittamaan päälle kosketusnäytön tökkäämisellä, mutta se on ainoa eikä siis pakollista sekään, koska myös rattiviikseä voi käyttää tai automaattiasetusta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Jos autolla ajaminen on riippuvainen näytöstä se on aina vaarallista. Helvetin vaarallista säheltää ajon aikana kaikkea muuta, ajamiseen keskittyminen on kaikkein tärkeintä. Katseen kääntäminen näyttöön on kaikki pois huomiokyvystä, mitä liikenteen seuraaminen vaatii. Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien edun mukaista, tätä ei sovi unohtaa.

    Eli myös sinä olet sitä mieltä, että AndroidAutoa ja CarPlaytä ei ole sopivaa ottaa käyttöön autossa?

    Ei kai minkään auton ajaminen ole riippuvaista kosketusnäytön käyttämisestä ajon aikana? Ainakaan Teslojen ei ole. Jos lasin pyyhkijät pitää manuaaliasennossa, niin ne voi joutua laittamaan päälle kosketusnäytön tökkäämisellä, mutta se on ainoa eikä siis pakollista sekään, koska myös rattiviikseä voi käyttää tai automaattiasetusta.

    Olen sitä mieltä, että autojen näytöt ja käyttöliittymät vievät huomiota pois ajamisesta. Ajamisen aikana ei pidä näprätä näytön kanssa, parkissa voi sitten tehdä mitä lystää. Tieliikennelaki kieltää sen, ettei kuljettaja saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Vieressä istuva "kartturi" voi hoitaa kaiken tarvittavan näytöllä niin ettei ajaminen häiriinny.

      2
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Jos autolla ajaminen on riippuvainen näytöstä se on aina vaarallista. Helvetin vaarallista säheltää ajon aikana kaikkea muuta, ajamiseen keskittyminen on kaikkein tärkeintä. Katseen kääntäminen näyttöön on kaikki pois huomiokyvystä, mitä liikenteen seuraaminen vaatii. Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien edun mukaista, tätä ei sovi unohtaa.

    Eli myös sinä olet sitä mieltä, että AndroidAutoa ja CarPlaytä ei ole sopivaa ottaa käyttöön autossa?

    Ei kai minkään auton ajaminen ole riippuvaista kosketusnäytön käyttämisestä ajon aikana? Ainakaan Teslojen ei ole. Jos lasin pyyhkijät pitää manuaaliasennossa, niin ne voi joutua laittamaan päälle kosketusnäytön tökkäämisellä, mutta se on ainoa eikä siis pakollista sekään, koska myös rattiviikseä voi käyttää tai automaattiasetusta.

    Olen sitä mieltä, että autojen näytöt ja käyttöliittymät vievät huomiota pois ajamisesta. Ajamisen aikana ei pidä näprätä näytön kanssa, parkissa voi sitten tehdä mitä lystää. Tieliikennelaki kieltää sen, ettei kuljettaja saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Vieressä istuva "kartturi" voi hoitaa kaiken tarvittavan näytöllä niin ettei ajaminen häiriinny.

    Omassa autossa on nuo Android ja Apple, mulle on aika sama onko niitä vai ei, mutta jollekin ne on must have. En ole mikään heavy-user ja kuten olen kertonut ikänäkö vaivaa sen verran etten edes yritä ihmeitä. Toki on myönnettävä, kun vaihtoi puhelimen ja Adroid Auton kanssa oli kättelyongelma. Asia yllättäen häiritsi ja ongelma piti selvitellä pikimmin kuntoon :smile: Auto lukee tulevat whatsup ja Teams viestit ääneen niin haluttessa ja noiden sovellusten puheluihin vastataan, kuten normipuheluihin ratin näppäimillä, mikä on kätevää, kosk aharva soittaa 'perinteisesti'. Lisäksi matka-ajossa taustalla pyörii Waze (liikenneturva-ohjelmisto), joka kertoo varoitukset ääniviestillä.

    Käsittääkseni Anroid-sovellusten määrä on rajallinen, vaikka kokoajan laajeneva. Yleisin käyttö lienee Spotify ja Googles Mapsin käyttö. Järkevämpi noita on käyttää auton hallintalaitteilla/näytöllä verrattuna siihen että puhelinta räpäälää erikseen ajaessa eli siinä mielessä turvallisempi. Vuokra-autoilessa Android Auton ja Google maps on ollut itsellekin kätevä. Kun yhdistää puhelimen autoon ja ennnakkon tehty reitti on valmiina puhelimella, matka voi alkaa heti ja operointi on tuttua. Erityismaininta Android Auton kuvakkeiden suuresta koosta, ei toki näytä hienolta mutta toimii, pelkkä vilkaisu riittää ja noihin osuu kostetusnäytöltäkin sokeempikin. Itse olen sen verran vanhanaikainen, vaikka autossani onkin kosketusnäyttö, käytän edelleen tuota IDrive pylpyrää kaikkeen, siihen on tottunut vajaassa 20-vuoden aikana, niin sitä käyttelee tottuneesti 'sokkona' ilman että tarvii kiinnittää huomita keskinäyttöön kuin lyhyitä vilkaisuja. Toki Android Auto on suunniteltu selvästi kosketusnäytöltä käytettäväksi, IDriven pylpyrän kautta käyttö on hivenen kömpelöä.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    Kun käyttötestistä ottaa pois mielipiteet autosta ja katsoo asioita, joiden takia käytetty M3 olisi huono ostos, niin en löydä sellaisia. Löydätkö sinä, niin kuin tuossa edellä sanoit? Siis kohtia, jotka olisivat käyttötestin aikana muuttuneet enemmän kuin käytetyissä autoissa voisi hyväksyä.

    Maalipinnan kuluminen, jos maalion hakkautunut pois jo 60tkm ajonjälkeen ja pelti näkyy, niin seuraavaksi alkaa ruostuminen. Samaten takaluukun heikko sovitus ja maali rikki takaluukin kulmista, kun ei ole suojaa ruostuminen alkaan. Kosteuden pääsy respottavista tiivisteistä auton sisälle. Jos auto haisee pahalle, ei ole ensimmänen auto joka homehtuu sisältä. Pidemmäpäälle tiedossa on usein sähkövikoja. Toki se ottaa aikansa (vuosia) ennenkuin liittimet ovat hapettuneet sen verran, että katkoksia alkaa esiintymään isommassa mitassa. Nykyajan vaiva on karmittomat ikkunat joita on nykyään monesakin autossa. Toki se lienee vasta kolmanen käyttäjän ongelma, sillä eiköhän nämä uudet sähköautot nuku vielä tallissa, hallissa tai katoksessa yönsä pääosin. Ikkunakoneisto saa melkoista runtua, kun auto on taivasalla talvisin. Ikkunan alareunaan syntyvän jään murskaaminen sähkömoottorin voimalla rikkoo ikkunan avauskoneiston ennen pitkää. Toki tuohon on helppo konsti, ohut muovilärpäke (kuin luottokortti) jolla ikkunan alareunaan jäätynyt tiiviste pyyhkäsitää irti lasista ennenkuin ovi avataan, mutta kuinka moni käyttä näin toimii, arvaus aika harva.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kun käyttötestistä ottaa pois mielipiteet autosta ja katsoo asioita, joiden takia käytetty M3 olisi huono ostos, niin en löydä sellaisia. Löydätkö sinä, niin kuin tuossa edellä sanoit? Siis kohtia, jotka olisivat käyttötestin aikana muuttuneet enemmän kuin käytetyissä autoissa voisi hyväksyä.

    Maalipinnan kuluminen, jos maalion hakkautunut pois jo 60tkm ajonjälkeen ja pelti näkyy, niin seuraavaksi alkaa ruostuminen. Samaten takaluukun heikko sovitus ja maali rikki takaluukin kulmista, kun ei ole suojaa ruostuminen alkaan. Kosteuden pääsy respottavista tiivisteistä auton sisälle. Jos auto haisee pahalle, ei ole ensimmänen auto joka homehtuu sisältä. Pidemmäpäälle tiedossa on usein sähkövikoja. Toki se ottaa aikansa (vuosia) ennenkuin liittimet ovat hapettuneet sen verran, että katkoksia alkaa esiintymään isommassa mitassa. Nykyajan vaiva on karmittomat ikkunat joita on nykyään monesakin autossa. Toki se lienee vasta kolmanen käyttäjän ongelma, sillä eiköhän nämä uudet sähköautot nuku vielä tallissa, hallissa tai katoksessa yönsä pääosin. Ikkunakoneisto saa melkoista runtua, kun auto on taivasalla talvisin. Ikkunan alareunaan syntyvän jään murskaaminen sähkömoottorin voimalla rikkoo ikkunan avauskoneiston ennen pitkää. Toki tuohon on helppo konsti, ohut muovilärpäke (kuin luottokortti) jolla ikkunan alareunaan jäätynyt tiiviste pyyhkäsitää irti lasista ennenkuin ovi avataan, mutta kuinka moni käyttä näin toimii, arvaus aika harva.

    Kestotestin tekstissähän sanotaan yhdessä kohdassa, että maalipinta on kestänyt hyvin ja toisessa kohdassa puhutaan kiveniskuista tietyissä kohdissa. Kiveniskuteippaus on helppotapa reagoida tuohon ja maalipinnan voi tarkistaa käytettyä autoa ostaessa ja sopia myyjän kanssa korjauksesta, jos sellainen on tarpeen.

    Huono haju saattaa olla TM:n väen tekemisistä johtuvaa, eihän sen syy selvinnyt. Autossahan ei ole valesokkeleita tai väärin tehtyjä suihkuhuoneen kosteuseristystä.

    Sinäkin tuossa spekuloit asioilla. Käyttötestin lopputulemana on, että M3 kesti sen hyvin.

    Mutta artikkeli on kirjoitettu negatiivisella tyylillä ja jos sen ottaa tosissaan, voi olla, että ei lähde koeajolle tutustumaan autoon. Jos lähtee, huomaa, ettei TM:n kaikkia juttuja kannata ottaa tosissaan.

    Avainkortin käytön sijasta olisivat voineet kukin testaaja määrittää puhelimensa avaimeksi. Autoon voi kytkeä viisi eri puhelinta, joille voi antaa oikeuden autolla ajamiseen ja auton hallintaan. Tietysti kukin puhelin sitten näkee auton sijainnin, jos haluaa katsoa sovelluksesta, mutta sen ei luulisi olevan testiauton tapauksessa ongelma.

    Miten TM onnistui tumpuloimaan peltiä ruttuun peräti kahteen kertaan? Tutkimattomat ovat TM:n tiet, ilmeisesti.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Jos autolla ajaminen on riippuvainen näytöstä se on aina vaarallista. Helvetin vaarallista säheltää ajon aikana kaikkea muuta, ajamiseen keskittyminen on kaikkein tärkeintä. Katseen kääntäminen näyttöön on kaikki pois huomiokyvystä, mitä liikenteen seuraaminen vaatii. Liikenneturvallisuus on kaikkien tielläliikkujien edun mukaista, tätä ei sovi unohtaa.

    Eli myös sinä olet sitä mieltä, että AndroidAutoa ja CarPlaytä ei ole sopivaa ottaa käyttöön autossa?

    Ei kai minkään auton ajaminen ole riippuvaista kosketusnäytön käyttämisestä ajon aikana? Ainakaan Teslojen ei ole. Jos lasin pyyhkijät pitää manuaaliasennossa, niin ne voi joutua laittamaan päälle kosketusnäytön tökkäämisellä, mutta se on ainoa eikä siis pakollista sekään, koska myös rattiviikseä voi käyttää tai automaattiasetusta.

    Olen sitä mieltä, että autojen näytöt ja käyttöliittymät vievät huomiota pois ajamisesta. Ajamisen aikana ei pidä näprätä näytön kanssa, parkissa voi sitten tehdä mitä lystää. Tieliikennelaki kieltää sen, ettei kuljettaja saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Vieressä istuva "kartturi" voi hoitaa kaiken tarvittavan näytöllä niin ettei ajaminen häiriinny.

    Omassa autossa on nuo Android ja Apple, mulle on aika sama onko niitä vai ei, mutta jollekin ne on must have. En ole mikään heavy-user ja kuten olen kertonut ikänäkö vaivaa sen verran etten edes yritä ihmeitä. Toki on myönnettävä, kun vaihtoi puhelimen ja Adroid Auton kanssa oli kättelyongelma. Asia yllättäen häiritsi ja ongelma piti selvitellä pikimmin kuntoon :smile: Auto lukee tulevat whatsup ja Teams viestit ääneen niin haluttessa ja noiden sovellusten puheluihin vastataan, kuten normipuheluihin ratin näppäimillä, mikä on kätevää, kosk aharva soittaa 'perinteisesti'. Lisäksi matka-ajossa taustalla pyörii Waze (liikenneturva-ohjelmisto), joka kertoo varoitukset ääniviestillä.

    Käsittääkseni Anroid-sovellusten määrä on rajallinen, vaikka kokoajan laajeneva. Yleisin käyttö lienee Spotify ja Googles Mapsin käyttö. Järkevämpi noita on käyttää auton hallintalaitteilla/näytöllä verrattuna siihen että puhelinta räpäälää erikseen ajaessa eli siinä mielessä turvallisempi. Vuokra-autoilessa Android Auton ja Google maps on ollut itsellekin kätevä. Kun yhdistää puhelimen autoon ja ennnakkon tehty reitti on valmiina puhelimella, matka voi alkaa heti ja operointi on tuttua. Erityismaininta Android Auton kuvakkeiden suuresta koosta, ei toki näytä hienolta mutta toimii, pelkkä vilkaisu riittää ja noihin osuu kostetusnäytöltäkin sokeempikin. Itse olen sen verran vanhanaikainen, vaikka autossani onkin kosketusnäyttö, käytän edelleen tuota IDrive pylpyrää kaikkeen, siihen on tottunut vajaassa 20-vuoden aikana, niin sitä käyttelee tottuneesti 'sokkona' ilman että tarvii kiinnittää huomita keskinäyttöön kuin lyhyitä vilkaisuja. Toki Android Auto on suunniteltu selvästi kosketusnäytöltä käytettäväksi, IDriven pylpyrän kautta käyttö on hivenen kömpelöä.

    Niinpä niin. Kosketusnäytön käyttökin on välillä ok, mutta Teslassa ei. Kiitettävän looginen linja teksteissä toisaalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit