Tesla

2384 kommenttia
1545557596080
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Tässä suhteessa Teslalla on hyvin paljon yhteistä Toyotan kanssa. Kaikilla muilla kuulostaa olevan Teslan (tai Toyotan) kanssa enemmän ongelmia kuin niiden omistajilla.

    Teslassa on jotain maagista joka saa omistajat tyytyväiseksi:

    https://www.tivi.fi/uutiset/tesla-ei-juuri-kehuja-kerannyt-luotettavuudestaan/a6862269-b280-42d4-8a57-39941292ad6a

    Juu, Teslassa on paljonkin maagista. Se ei ole sähköllä toimiva perinneauto vaan se on innovatiivisesti ja käyttäjää ajatellen suunniteltu uuden ajan auto.

    Lähiaikoina ilmestyvä käyttötesti onkin erittäin mielenkiintoinen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Tässä suhteessa Teslalla on hyvin paljon yhteistä Toyotan kanssa. Kaikilla muilla kuulostaa olevan Teslan (tai Toyotan) kanssa enemmän ongelmia kuin niiden omistajilla.

    Teslassa on jotain maagista joka saa omistajat tyytyväiseksi:

    https://www.tivi.fi/uutiset/tesla-ei-juuri-kehuja-kerannyt-luotettavuudestaan/a6862269-b280-42d4-8a57-39941292ad6a

    Juu, Teslassa on paljonkin maagista. Se ei ole sähköllä toimiva perinneauto vaan se on innovatiivisesti ja käyttäjää ajatellen suunniteltu uuden ajan auto.

    Lähiaikoina ilmestyvä käyttötesti onkin erittäin mielenkiintoinen.

    Tammikuussa taitaa tulla loppuraportti.

    Minä olen ajanut käyttötestiä 48.000km Model X:llä ja on ollut pieniä murheitakin, mutta auton maagisuus korvaa pienet kauneusvirheet. Maagisuus tosin taitaa olla aika subjektiivinen juttu. Riippuu, mitä autoltaan odottaa ja millaisen fiiliksen haluaa ja mitä auto tarjoaa. Model X taitaa olla ainoa auto, joka minun käytössä vielä noin pitkän matkan ja 17 kuukauden jälkeen on vain parantanut autoilun karmaa. Osaltaan siihen vaikuttaa, että autoon on tullut pikkuhiljaa uusia ominaisuuksia tai parannuksia entisiin ominaisuuksiin ohjelmistopäivitysten mukana. Ei mitään dramaattista uutta, mutta kaikenlaista. Nyt kun myyntiin on tullut myös perinneautoja, joissa on sähkömootori, olen entistä vakuuttuneempi, että Model X on minulle oikea valinta. Sille ei vieläkään ole kilpailevaa mallia markkinoilla. TM:n käyttötestissä olevalle Model 3:lle on jo verrokkeja sähköistetyissä perinneautoissa, mutta Model Y:lle ei oikein taida olla. ID.4 on lähellä ja tietysti hinnaltaan halvempi, mutta perinneautojen tapaan sen nokalle on asennettu jotain täytettä sen sijaan, että olisi nykysähköautojen tapaan frunkki. XC40P8 olisi muuten hyvä vastine Y:lle, mutta se on aika paljon pienempi tavaratiloiltaan vaikka siinä onkin frunkki vaikkakin pieni sellainen. Mutta Volvossa on tuplamoottorit ja kiihtyvyys nykysähköauton mukainen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Tässä suhteessa Teslalla on hyvin paljon yhteistä Toyotan kanssa. Kaikilla muilla kuulostaa olevan Teslan (tai Toyotan) kanssa enemmän ongelmia kuin niiden omistajilla.

    Teslassa on jotain maagista joka saa omistajat tyytyväiseksi:

    https://www.tivi.fi/uutiset/tesla-ei-juuri-kehuja-kerannyt-luotettavuudestaan/a6862269-b280-42d4-8a57-39941292ad6a

    Juu, Teslassa on paljonkin maagista. Se ei ole sähköllä toimiva perinneauto vaan se on innovatiivisesti ja käyttäjää ajatellen suunniteltu uuden ajan auto.

    Lähiaikoina ilmestyvä käyttötesti onkin erittäin mielenkiintoinen.

    Tammikuussa taitaa tulla loppuraportti.

    Minä olen ajanut käyttötestiä 48.000km Model X:llä ja on ollut pieniä murheitakin, mutta auton maagisuus korvaa pienet kauneusvirheet. Maagisuus tosin taitaa olla aika subjektiivinen juttu. Riippuu, mitä autoltaan odottaa ja millaisen fiiliksen haluaa ja mitä auto tarjoaa. Model X taitaa olla ainoa auto, joka minun käytössä vielä noin pitkän matkan ja 17 kuukauden jälkeen on vain parantanut autoilun karmaa. Osaltaan siihen vaikuttaa, että autoon on tullut pikkuhiljaa uusia ominaisuuksia tai parannuksia entisiin ominaisuuksiin ohjelmistopäivitysten mukana. Ei mitään dramaattista uutta, mutta kaikenlaista. Nyt kun myyntiin on tullut myös perinneautoja, joissa on sähkömootori, olen entistä vakuuttuneempi, että Model X on minulle oikea valinta. Sille ei vieläkään ole kilpailevaa mallia markkinoilla. TM:n käyttötestissä olevalle Model 3:lle on jo verrokkeja sähköistetyissä perinneautoissa, mutta Model Y:lle ei oikein taida olla. ID.4 on lähellä ja tietysti hinnaltaan halvempi, mutta perinneautojen tapaan sen nokalle on asennettu jotain täytettä sen sijaan, että olisi nykysähköautojen tapaan frunkki. XC40P8 olisi muuten hyvä vastine Y:lle, mutta se on aika paljon pienempi tavaratiloiltaan vaikka siinä onkin frunkki vaikkakin pieni sellainen. Mutta Volvossa on tuplamoottorit ja kiihtyvyys nykysähköauton mukainen.

    Vanha keksintöhän tuo "frunkki" on. Perinne-kansanautoissa, kuten kupla ja pompannappi, oli jo 50-luvulla. Nimitettiin vain tavaratilaksi.

      4
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Tässä suhteessa Teslalla on hyvin paljon yhteistä Toyotan kanssa. Kaikilla muilla kuulostaa olevan Teslan (tai Toyotan) kanssa enemmän ongelmia kuin niiden omistajilla.

    Teslassa on jotain maagista joka saa omistajat tyytyväiseksi:

    https://www.tivi.fi/uutiset/tesla-ei-juuri-kehuja-kerannyt-luotettavuudestaan/a6862269-b280-42d4-8a57-39941292ad6a

    Juu, Teslassa on paljonkin maagista. Se ei ole sähköllä toimiva perinneauto vaan se on innovatiivisesti ja käyttäjää ajatellen suunniteltu uuden ajan auto.

    Lähiaikoina ilmestyvä käyttötesti onkin erittäin mielenkiintoinen.

    Tammikuussa taitaa tulla loppuraportti.

    Minä olen ajanut käyttötestiä 48.000km Model X:llä ja on ollut pieniä murheitakin, mutta auton maagisuus korvaa pienet kauneusvirheet. Maagisuus tosin taitaa olla aika subjektiivinen juttu. Riippuu, mitä autoltaan odottaa ja millaisen fiiliksen haluaa ja mitä auto tarjoaa. Model X taitaa olla ainoa auto, joka minun käytössä vielä noin pitkän matkan ja 17 kuukauden jälkeen on vain parantanut autoilun karmaa. Osaltaan siihen vaikuttaa, että autoon on tullut pikkuhiljaa uusia ominaisuuksia tai parannuksia entisiin ominaisuuksiin ohjelmistopäivitysten mukana. Ei mitään dramaattista uutta, mutta kaikenlaista. Nyt kun myyntiin on tullut myös perinneautoja, joissa on sähkömootori, olen entistä vakuuttuneempi, että Model X on minulle oikea valinta. Sille ei vieläkään ole kilpailevaa mallia markkinoilla. TM:n käyttötestissä olevalle Model 3:lle on jo verrokkeja sähköistetyissä perinneautoissa, mutta Model Y:lle ei oikein taida olla. ID.4 on lähellä ja tietysti hinnaltaan halvempi, mutta perinneautojen tapaan sen nokalle on asennettu jotain täytettä sen sijaan, että olisi nykysähköautojen tapaan frunkki. XC40P8 olisi muuten hyvä vastine Y:lle, mutta se on aika paljon pienempi tavaratiloiltaan vaikka siinä onkin frunkki vaikkakin pieni sellainen. Mutta Volvossa on tuplamoottorit ja kiihtyvyys nykysähköauton mukainen.

    Vanha keksintöhän tuo "frunkki" on. Perinne-kansanautoissa, kuten kupla ja pompannappi, oli jo 50-luvulla. Nimitettiin vain tavaratilaksi.

    Joo, totta. Ei pitäisi puhua Finglishiä. Kyllä auton keskinäytön avauspainikkeissakin lukee "Etutavaratila" ja "Tavaratila". Paitsi, jos haluaa pitää englanninkielen, jolloin siinä on Frunk ja Trunk.

    Perinneautovalmistajat vain eivät jostain syystä osaa enää tehdä autoihin tuota vanhaa keksintöä. Ei edes takavetoisiin, mikä on tosi hämmästytttävää. Minä arvostan paljon sitä, että autossa on sekä kuljetus- että säilytystilaa. Etukontti on tosi kätevä paikka pitää hyödyllistä tavaraa mukana, kuten työkalusalkku, turvakengät, kypärä, kauppakassi, latauspiuha, pesunestekanisteri, akkuporakone ja terät. Sellaiset tavarat minun "frunkissa" kulkee mukana. Takatavaratilassa sitten työkohteiden mukaan tarvikkeet työreissun ajan ja vapaa-ajalla usein koira. Takatavaratilassa on vielä syvä vanerikantinen potero ihan takaosassa ja välipohjan alla kolmannen penkkirivin sijasta säilytystila. Model Y:ssä on samat systeemit, mutta vähän pienemmässä mitassa.

      1
  • muokattu 02.01.2022 23:35

    Tesla toimitti S3XY-malleja yhteensä 936.000kpl vuonna 2021. Kohtuullisen iso määrä. Teslarati ennustaa, että M3 olisi ollut Euroopan ostetuin EV viime vuonna (jostain ovat onkineet ennakkotietoja). Ei taida tilastot kuitenkaan vielä olla valmiit, joten saa nähdä, menikö noin.

    https://www.teslarati.com/tesla-tsla-q4-fy-2021-production-delivery-results/

    Kun nyt Teslasta tuli puhe, niin eikö olekin fiksu systeemi, että M3 ja MY autoja voi käyttää ilman avaimia pelkän puhelimen avulla. Kun on puhelin mukana, kuten melko monella nykyään on, voi vain avata oven, istuutua kuskin penkille, painaa jarrua, kytkeä rattiviiksestä D, löysätä jarru ja painaa kaasua ja menoksi.

    Lompakossa kannattaa pitää avainkorttia backuppina, jos vaikka puhelin hajoaa tai netti katoaa. Model X:ssä on ModelX-muotoinen patterin sisältävä kauko-ohjain KeyFob. Onhan sekin kätevä, mutta se pitää aina erikseen ottaa mukaan. Puhelin minulla on käytännöllisesti katsoen aina mukana ilman eri käskyä.

      
  • Eniten tämän merkin kohdalla ihmetyttää persoonaton pelkistetyn yksinkertainen sisustus, parempaan tottuneelle kynnys hypätä tuohon tilaan on liian iso. Iso näyttö joka on pultattu keskeiseen paikkaan ottaa haltuun kaiken huomion. Näitähän ei pitänyt juurikaan huoltaa mutta tarvetta kuuluu olevan. Tämähän ei vanhan liiton automiehille ja naisille ollut mikään yllätys. Vaivattomaan autoiluun tottuneelle sähköautoilun haasteellisuus on aika kaukainen maailma. Onneksi vapaassa maassa kaikki valinnat perustuvat makuasioihin ja käyttötarpeiden kombinaatioon, minkä käyttövoiman kukin loppupeleissä itselleen kelpuuttaa.

      
  • muokattu 07.02.2022 10:23

    @tracktest kirjoitti:
    Eniten tämän merkin kohdalla ihmetyttää persoonaton pelkistetyn yksinkertainen sisustus, parempaan tottuneelle kynnys hypätä tuohon tilaan on liian iso. Iso näyttö joka on pultattu keskeiseen paikkaan ottaa haltuun kaiken huomion. Näitähän ei pitänyt juurikaan huoltaa mutta tarvetta kuuluu olevan. Tämähän ei vanhan liiton automiehille ja naisille ollut mikään yllätys. Vaivattomaan autoiluun tottuneelle sähköautoilun haasteellisuus on aika kaukainen maailma. Onneksi vapaassa maassa kaikki valinnat perustuvat makuasioihin ja käyttötarpeiden kombinaatioon, minkä käyttövoiman kukin loppupeleissä itselleen kelpuuttaa.

    Samaa mieltä BMW oli vuosikymmeniä hieno kojelauta ja miellyttävä ajoympäristö uusista ei nyt kokemusta. Kesällä uudessa mersun 7 paikkaisessa GLB oli uudet irtonaisen näköiset näytöt pettymys. Kyllähän niistä varmaan kaiken tarvittavan näkee, mutta vanha mummon kaappikellonaikainen kojelauta oli kyllä silmään miellyttävämpi.
    Itse valinta sähköauton kojelaudaksi on

    image

    Ai niin tarvitsee varmaan mennä huoltoon ja pyytää niiden poistamaan tuo frunkki, ettei HR saa sydänkohtausta.

      
  • muokattu 07.02.2022 10:39

    @Topi27 kirjoitti:

    Samaa mieltä BMW oli vuosikymmeniä hieno kojelauta ja miellyttävä ajoympäristö uusista ei nyt kokemusta

    https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/common/all-models/i-series/i20-new/onepager/bmw-x-series-ix-onepager-gallery-design-06.jpg/jcr:content/renditions/cq5dam.resized.img.585.low.time1622453829448.jpg

    iX:n kojelaudasta huomaa helposti, että vanhasta suunnittelumallista ei ole luovuttu. Auton sähköistymisen myötä ei ole nähty niin mitään tarvetta lähteä lipsumaan konservatiivista disainista mihinkään. Käyttäjäkuntaa ei härnätä, kun ovat olleet tyytyväisiä, nappuloita ja painikkeita löytyy edelleen.

    Eiku....

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Eniten tämän merkin kohdalla ihmetyttää persoonaton pelkistetyn yksinkertainen sisustus, parempaan tottuneelle kynnys hypätä tuohon tilaan on liian iso. Iso näyttö joka on pultattu keskeiseen paikkaan ottaa haltuun kaiken huomion. Näitähän ei pitänyt juurikaan huoltaa mutta tarvetta kuuluu olevan. Tämähän ei vanhan liiton automiehille ja naisille ollut mikään yllätys. Vaivattomaan autoiluun tottuneelle sähköautoilun haasteellisuus on aika kaukainen maailma. Onneksi vapaassa maassa kaikki valinnat perustuvat makuasioihin ja käyttötarpeiden kombinaatioon, minkä käyttövoiman kukin loppupeleissä itselleen kelpuuttaa.

    Samaa mieltä BMW oli vuosikymmeniä hieno kojelauta ja miellyttävä ajoympäristö uusista ei nyt kokemusta. Kesällä uudessa mersun 7 paikkaisessa GLB oli uudet irtonaisen näköiset näytöt pettymys. Kyllähän niistä varmaan kaiken tarvittavan näkee, mutta vanha mummon kaappikellonaikainen kojelauta oli kyllä silmään miellyttävämpi.
    Itse valinta sähköauton kojelaudaksi on

    image

    Ai niin tarvitsee varmaan mennä huoltoon ja pyytää niiden poistamaan tuo frunkki, ettei HR saa sydänkohtausta.

    Siis mikä frunkki? Minähän tulen sitä paitsi vain paremmalle tuulelle, jos kuulen autossa olevan frunkin. Älä mene poistattamaan sitä, jos autossa sellainen on. Siinä audissa, jota kävin koeajamassa ei ollut kuin pieni hansikaslokero "konepellin" alla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Topi27 kirjoitti:

    Samaa mieltä BMW oli vuosikymmeniä hieno kojelauta ja miellyttävä ajoympäristö uusista ei nyt kokemusta

    https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/common/all-models/i-series/i20-new/onepager/bmw-x-series-ix-onepager-gallery-design-06.jpg/jcr:content/renditions/cq5dam.resized.img.585.low.time1622453829448.jpg

    iX:n kojelaudasta huomaa helposti, että vanhasta suunnittelumallista ei ole luovuttu. Auton sähköistymisen myötä ei ole nähty niin mitään tarvetta lähteä lipsumaan konservatiivista disainista mihinkään. Käyttäjäkuntaa ei härnätä, kun ovat olleet tyytyväisiä, nappuloita ja painikkeita löytyy edelleen.

    Eiku....

    Onko tuo kuva linkin perässä joku trollauskuva bemarista? Vitsillä tehty tosi oudon näköinen trikkikuva?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Eniten tämän merkin kohdalla ihmetyttää persoonaton pelkistetyn yksinkertainen sisustus, parempaan tottuneelle kynnys hypätä tuohon tilaan on liian iso. Iso näyttö joka on pultattu keskeiseen paikkaan ottaa haltuun kaiken huomion. Näitähän ei pitänyt juurikaan huoltaa mutta tarvetta kuuluu olevan. Tämähän ei vanhan liiton automiehille ja naisille ollut mikään yllätys. Vaivattomaan autoiluun tottuneelle sähköautoilun haasteellisuus on aika kaukainen maailma. Onneksi vapaassa maassa kaikki valinnat perustuvat makuasioihin ja käyttötarpeiden kombinaatioon, minkä käyttövoiman kukin loppupeleissä itselleen kelpuuttaa.

    Tesla ja ajatukset siitä ovat yksi asia ja sinulla tietenkin on oikeus omiin mielipiteisiisi asiasta.

    Mutta sähköauton käytön haasteellisuudesta voisit yrittää muodostaa mielipiteesi faktoihin tutustumalla. Sähköauto on ihan käyttökelpoinen auto, jolla voi ajaa Suomen talvessa vähintään yhtä kelvollisesti kuin polttomoottoriautolla. Siinä suhteessa paremminkin, että sähköauton kanssa ei ole ongelmia kylmäkäynnistyksessä eikä siitä lopu akku kesken startatessa. Sähköauto on lämmin ja yhtä mukava ajaa talvella kuin kesällä.

    Talvi ei ole polttomoottoriautolle parasta aikaa, mutta kyllä silläkin pärjää talvikelissä vaikka ei niin hyvin kuin sähköautolla.

      1
  • muokattu 08.02.2022 00:15

    @HybridRules kirjoitti:Siinä suhteessa paremminkin, että sähköauton kanssa ei ole ongelmia kylmäkäynnistyksessä eikä siitä lopu akku kesken startatessa.

    Kyllä on, ja loppuu se. Ei tietenkään starttimoottoria pyörittäessä (koska sellaista ei ole), mutta niin hassulta kuin se tuntuukin, niin plugareita ja sähköautoja apukäynnistellään siinä missä polttiksiakin.

    Edit: Nimenomaan sitä 12v lyijyakkua siis.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:Siinä suhteessa paremminkin, että sähköauton kanssa ei ole ongelmia kylmäkäynnistyksessä eikä siitä lopu akku kesken startatessa.

    Kyllä on, ja loppuu se. Ei tietenkään starttimoottoria pyörittäessä (koska sellaista ei ole), mutta niin hassulta kuin se tuntuukin, niin plugareita ja sähköautoja apukäynnistellään siinä missä polttiksiakin.

    En ole tainnut kertoa, että kun minun Teslaan tuli eka black-out eli se ei käynnistynyt ollenkaan eikä keskinäyttöön ilmaantunut mitään, niin soitin Teslan tiepalveluun, jonka neuvoilla yritettiin erinäisiä buuttauksia eikä mikään auttanut. Tiepalvelu hommasi sitten paikalle hinausauton (olin siis ihan työpaikan pihalla). Hinurin kuski tarjosi 12V apuvirtakaapeleita ja sanoi, että hänellä ei ole muuta keinoa, mitä paikan päällä voidaan yrittää. En ollut uskoa korviani. Ajoakku oli melkein täydessä latingissa eli approx 90kWh energiaa jemmassa ja kaveri tarjoaa akkukaapeleita kuin ennen vanhaan bensa-auton tapauksessa. Tesla oli sellaisessa tilassa, että valot toimivat normaalista ja kaikki ovet (myös västäräkinsiipiovet) aukesivat, töötti toimi samoin takaluukun avaus. Mutta keskinäyttö pysyi pimeänä. Luovuttiin kaapeleilla kokeilemisesta, koska todettiin, että virtaa on. Tesla vietiin Kaivokselaan ja siellä buuttasivat sen. Homma tapahtui suunnilleen vuosi sitten. Muistan, että joskus olen asiasta kirjoittanut jotain.

    Toisen kerran kävi samanlainen black-out viime kesänä. Silläkin kertaa työpaikan pihassa. Hmmm, mikähän yhteensattuma sen on. Viime kesän juttu johtui jotenkin pieleen menneestä softapäivityksen lataamisesta ilmeisesti, koska se tapahtui autoon tulleen päivityksen jälkeen, joka ei asentunut loppuun saakka.

    Sillä kertaa otin itse etukontin kopan pois ja kummatkin akut irti hetkeksi (netistä löytyi juutuubi-ohje) ja homma korjaantui sillä.

    Virta ei ihan heti lopu, koska ajoakku lataa 12V akkua. Tietysti, jos 12V akku on heikossa kunnossa, se ei ehkä jaksa vetää auton kontaktoreja kytkeäkseen auton ajokuntoon, mutta akku ei hyydy vastaavalla tavalla kuin polttiksessa, koska 12V akkua ei kuormiteta paljoa ja iso ajoakku hoitaa sen lataamisen. Mitenköhän hybrideissä, onkohan niissä pikkuakku laturin varassa kuten perinneautoissa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:Siinä suhteessa paremminkin, että sähköauton kanssa ei ole ongelmia kylmäkäynnistyksessä eikä siitä lopu akku kesken startatessa.

    Kyllä on, ja loppuu se. Ei tietenkään starttimoottoria pyörittäessä (koska sellaista ei ole), mutta niin hassulta kuin se tuntuukin, niin plugareita ja sähköautoja apukäynnistellään siinä missä polttiksiakin.

    En ole tainnut kertoa, että kun minun Teslaan tuli eka black-out eli se ei käynnistynyt ollenkaan eikä keskinäyttöön ilmaantunut mitään, niin soitin Teslan tiepalveluun, jonka neuvoilla yritettiin erinäisiä buuttauksia eikä mikään auttanut. Tiepalvelu hommasi sitten paikalle hinausauton (olin siis ihan työpaikan pihalla). Hinurin kuski tarjosi 12V apuvirtakaapeleita ja sanoi, että hänellä ei ole muuta keinoa, mitä paikan päällä voidaan yrittää. En ollut uskoa korviani. Ajoakku oli melkein täydessä latingissa eli approx 90kWh energiaa jemmassa ja kaveri tarjoaa akkukaapeleita kuin ennen vanhaan bensa-auton tapauksessa. Tesla oli sellaisessa tilassa, että valot toimivat normaalista ja kaikki ovet (myös västäräkinsiipiovet) aukesivat, töötti toimi samoin takaluukun avaus. Mutta keskinäyttö pysyi pimeänä. Luovuttiin kaapeleilla kokeilemisesta, koska todettiin, että virtaa on. Tesla vietiin Kaivokselaan ja siellä buuttasivat sen. Homma tapahtui suunnilleen vuosi sitten. Muistan, että joskus olen asiasta kirjoittanut jotain.

    Tarjosi, koska se tosiaan on monessa tapauksessa ihan validi toimintatapa. Ei juuri sinun tapauksessasi eikä oire viitannut siihen akkuun kun sitä virtaa riitti moneen tarpeeseen.

    Sitä juu luulisi että jos ajoakussa on virtaa niin se pitäisi sen 12v akunkin aina täynnä, mutta niin se ei ole. Jos 12v akku pääsee parkissa tyhjenemään, niin ajoakku ei lataa sitä 12v akkua. Ja jos se on tyhjä eikä virtaa riitä herättämään autoa henkiin, niin ei auta vaikka olisi 100kWh virtaa auton pohjassa odottamassa liikkeelle lähtöä. Koskee erittäin montaa sähköautomallia, plugaria ja perushybridiä.

    Kuten Sledge Hammer, eli Moukarimies,sanoi 80-luvun poliisisarjassa - Trust me, I know what I'm doing.

      1
  • Eikö teillä tosiaan polttisautot lähde käyntiin, vai mistä tässä on puhe? Jos talviajo on käynnistämisen ja liikkeelle pääsemisen ongelmia, silloin mielestäni koko asiasta ei ole kovin hyvää käsitystä. Ongelmia voi esiintyä sitten kun nämä molemmat itsestäänselvyydet on jo selätetty.

      1
  • muokattu 08.02.2022 15:25

    @HybridRules kirjoitti:
    Virta ei ihan heti lopu, koska ajoakku lataa 12V akkua. Tietysti, jos 12V akku on heikossa kunnossa, se ei ehkä jaksa vetää auton kontaktoreja kytkeäkseen auton ajokuntoon, mutta akku ei hyydy vastaavalla tavalla kuin polttiksessa, koska 12V akkua ei kuormiteta paljoa

    Periaatteessa kyllä, mutta tässä vertailussa ollaan käynnistämässä jotain yli 15-vuotiasta polttista, jossa ei ole AGM akkua.

    AGM on kemialliselta toiminnaltaan tavallisen lyijyakun kaltainen, mutta sen rakenne mahdollistaa erittäin suuren purkausvirran lähes varaustilasta riippumatta. Autoni akun viimeinen startti Akkutaloon lähtiessäni notkautti jännitteen niin alas, että jouduin nollaamaan akun vaihdon jälkeen kasan vikakoodeja ympäri autoa. Startin äänestä en kuullut silläkään kerralla mitään erikoista. Ilman koko talven ennen aikojaan jännitteen alhaisuudesta valittavaa Webastoa ja kojetauluun tuossa viimeisessä käynnistyksessä tullutta varoitusta en olisi voinut mistään tietää akun olevan edes huonokuntoinen, puhumattakaan että se olisi ihan finaalissa.

    AGM akku ei hyydy. Se kaatuu kerralla saappaat jalassa. Viimeisessä startissa ei voi startin äänestä kuulla millään tavoin, että akussa ei enää ole toista yritystä jäljellä. Tämä tekee talvikäynnistyksestä erilaisen, koska kunnossa oleva moottori käynnistyy väkisin, koska akun pienestä sisäisestä vastuksesta johtuen startti saa kaiken virran mitä se suinkin kykenee nielemään. Siksi -30 asteen ja +30 asteen käynnistys kuulostaa aivan samalta, vaikka dieselin käyntiääni moottorin käynnistyttyä onkin kylmässä raaempi.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Onko tuo kuva linkin perässä joku trollauskuva bemarista? Vitsillä tehty tosi oudon näköinen trikkikuva?

    Ihan vapaasti voit mennä samaa URL-reittiä tästä alkaen:
    https://www.bmw.fi/

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    AGM on kemialliselta toiminnaltaan tavallisen lyijyakun kaltainen, mutta sen rakenne mahdollistaa erittäin suuren purkausvirran lähes varaustilasta riippumatta.

    eikä pelkästään purkausvirran, mutta kykenee myös ottamaan nopeasti vastaan virtaa huomattavasti lyijyakkua enemmän myös kylmissä olosuhteissa. Tämän takia nämä älylatausjärjestelmät vaativat yleensä AGM akun parhaan toiminnallisuuden takaamiseksi, koska esim. olosuhteiden niin salliessa alamäkeä "rullatessa" järjestelmä pukkaa akkuun virtaa esim. koko 230A laturin kapasiteetilla tuon rullauksen ajan, jonka jälkeen alkaa "hiljainen jakso" eli odotellaan seuraavaa mahdollista rullausta.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:Siinä suhteessa paremminkin, että sähköauton kanssa ei ole ongelmia kylmäkäynnistyksessä eikä siitä lopu akku kesken startatessa.

    Kyllä on, ja loppuu se. Ei tietenkään starttimoottoria pyörittäessä (koska sellaista ei ole), mutta niin hassulta kuin se tuntuukin, niin plugareita ja sähköautoja apukäynnistellään siinä missä polttiksiakin.

    En ole tainnut kertoa, että kun minun Teslaan tuli eka black-out eli se ei käynnistynyt ollenkaan eikä keskinäyttöön ilmaantunut mitään, niin soitin Teslan tiepalveluun, jonka neuvoilla yritettiin erinäisiä buuttauksia eikä mikään auttanut. Tiepalvelu hommasi sitten paikalle hinausauton (olin siis ihan työpaikan pihalla). Hinurin kuski tarjosi 12V apuvirtakaapeleita ja sanoi, että hänellä ei ole muuta keinoa, mitä paikan päällä voidaan yrittää. En ollut uskoa korviani. Ajoakku oli melkein täydessä latingissa eli approx 90kWh energiaa jemmassa ja kaveri tarjoaa akkukaapeleita kuin ennen vanhaan bensa-auton tapauksessa. Tesla oli sellaisessa tilassa, että valot toimivat normaalista ja kaikki ovet (myös västäräkinsiipiovet) aukesivat, töötti toimi samoin takaluukun avaus. Mutta keskinäyttö pysyi pimeänä. Luovuttiin kaapeleilla kokeilemisesta, koska todettiin, että virtaa on. Tesla vietiin Kaivokselaan ja siellä buuttasivat sen. Homma tapahtui suunnilleen vuosi sitten. Muistan, että joskus olen asiasta kirjoittanut jotain.

    Tarjosi, koska se tosiaan on monessa tapauksessa ihan validi toimintatapa. Ei juuri sinun tapauksessasi eikä oire viitannut siihen akkuun kun sitä virtaa riitti moneen tarpeeseen.

    Sitä juu luulisi että jos ajoakussa on virtaa niin se pitäisi sen 12v akunkin aina täynnä, mutta niin se ei ole. Jos 12v akku pääsee parkissa tyhjenemään, niin ajoakku ei lataa sitä 12v akkua. Ja jos se on tyhjä eikä virtaa riitä herättämään autoa henkiin, niin ei auta vaikka olisi 100kWh virtaa auton pohjassa odottamassa liikkeelle lähtöä. Koskee erittäin montaa sähköautomallia, plugaria ja perushybridiä.

    Kuten Sledge Hammer, eli Moukarimies,sanoi 80-luvun poliisisarjassa - Trust me, I know what I'm doing.

    Olen joskus yrittänyt saada selkoa Teslan manuaalista ja netistä, millä periaatteella isoa akkua ohjataan lataamaan pikkuakkua, vaan en ole löytänyt tietoa. Enkä oikein varmaa tietoa siitäkään, mihin kaikkeen virtaa otetaan suoraan isosta akusta ja mihin pikkuakusta.

    Teslassahan on ilmastoinnin kautta kytkettävissä Camp-mode (tunnetumpi on Dog-mode), joka pitää auton "päällä". Aluksi keskinäytöllä näkyy nuotiokuva "tunnelmaa luomassa", joka pimenee jonkin ajan kuluttua, mutta manuaalin mukaan auto pysyy "käynnissä" kunnes ajoakun varaus laskee 20% tasolle. Eli aika kauan, jos täydellä akulla aloittaa. Manuaalista sain käsityksen, että 12V tupakansytytinliittimeen tulee virtaa niin kauan kuin auto on päällä. Asia alkoi kiinnostaa, kun pidin kompressorilla toimivaa autojääkaappia reissussa mukana. Säilyykö kaappi kylmänä, jos auton sammuttaa normaalisti vai pitääkö Camp-moodin olla päällä?

    Sitäkään en kunnolla tiedä, mihin kaikkeen auto käyttää 12V akkua ja miten se lataa sitä. Jos jääkaappi on pitkään kytkettynä, niin tuleeko se 12V pikkuakusta ja jos, niin lataako iso akku tarpeen mukaan pikkuakkua auton ollessa pysäköitynä ja jääkaappi kykettynä vai onko pelko, että pikkuakku hyytyyn kaapin takia. Vai tuleeko 12V liittimeen virtaa suoraan isosta akusta muuntajan kautta.

    Myös se kiinnostaisi tietää, millä logiikalla pikkuakkua ladataan isosta akusta. Miksi pikkuakku voi hyytyä, vaikka isossa akussa olisi energiaa. Monissa toiminnoissa on 20% varausraja, että jos ison akun varaus laskee sille tasolle, niin toiminto otetaan pois päältä. Esim. CentryMode (ympäristöä tarkkaileva valvonta/hälytystila), esilämmitys, akun esilämitys, Dog-mode. Eli onko niin, että jos ison akun varaus on liian pieni ja pikkuakku hyytyy samaan aikaan, niin silloin tarvitaa apukaapeleita. Autolla voj ajaa vielä melko pitkän matkan, jos varaus on esim. 15%, mutta pikkuakkua ei enää ladattu ja se hyytyi??

      
  • muokattu 08.02.2022 23:25

    Esitit monta kysymystä. Siltä varalta että esitit ne minulle, niin vastaan että en tiedä, minulla ei ole syvällistä teslatietämystä.

    Sitävastoin tiedän jotakin vakuutusasioista, ongelmatilanteista/matkan keskeytymisistä ja mitä niille voi ensihätään tehdä, sekä näihin liittyvistä tilastoista.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Esitit monta kysymystä. Siltä varalta että esitit ne minulle, niin vastaan että en tiedä, minulla ei ole syvällistä teslatietämystä.

    Sitävastoin tiedän jotakin vakuutusasioista, ongelmatilanteista/matkan keskeytymisistä ja mitä niille voi ensihätään tehdä, sekä näihin liittyvistä tilastoista.

    Olivatpahan enemmän tai vähemmän retorisia kysymyksiä. Tosin olen sitä mieltä, että aina kannattaa kysyä.

    Todisteeksi tästä yksi vanha tositarina: minulla oli Mazda 626, jossa kone oli lohkon syöpymisen takia vaihtokunnossa. Se oli ihan viimeisiä malleja, joissa ei ollut ruiskua. Olin yhdellä tehtaalla käyttöönottohommassa ja siinä jollain kahvitauolla kerroin porukalle ongelmasta ja ääneen ihmettelin, että mistähän saisi uuden moottorin. Vierestä kaveri sanoi, että hänellä on hyllyssä yksi sopiva. Oli omaan saman vuosimallin 626:een vaihtanut ruiskukoneen ja entinen oli jäänyt varastoon. Sillä vaihtokoneella tuli paljon lisää kilometrejä Mazdaan.

      2
  • Tesla pystyy käyttämään korkeajänniteakun varausta erilaisten virveleiden pyörittelyyn myös parkissa. Jos käytössä olisi pelkkä 12V akku, niin se olisi joka aamu tyhjä, kun Sentry yms on laulanut koko yön. Muistan lukeneeni jostain selvityksen logiikasta, jolla 12V akkua ladataan, mutta en enää muista muuta yksityiskohtaa, kuin sen, että latauslogiikkaakin on muokattu vuosien varrella. Toinen kiinnostava seikka on se, että Tesla on piakkoin korvaamassa 12V lyijyakun lion-akulla.

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    Toki moni sähköautoilija on tyytyväinen, mutta ei lainkaan kaikki. Sähköautosta luopuminen ei välttämättä ole kuitenkaan kannanotto voimalinjan hyvyyeen tei heikkouteen. Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita. Taitavat olla enemminkin ensimmäisiä pioneereja, jotka ovat 'sinnitelleet' ~150km rangella hymyhuulilla.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    Toki moni sähköautoilija on tyytyväinen, mutta ei lainkaan kaikki. Sähköautosta luopuminen ei välttämättä ole kuitenkaan kannanotto voimalinjan hyvyyeen tei heikkouteen. Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita. Taitavat olla enemminkin ensimmäisiä pioneereja, jotka ovat 'sinnitelleet' ~150km rangella hymyhuulilla.

    Toisaalta sinun kokemuksesi, että tuttavasi ovat vaihtaneet sähköauton toiseen ei tue kauppalehden julkaisemaa tutkimusta. Minusta tuntuu todennäköiseltä, että lataamisen tarve yhdessä sen kanssa, että odotukset sähköautoihin ovat olleet epärealistiset, ovat syynä, jos joku vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon. Jos tuttavapiirisi on kerran riittävän suuri tilaston pohjaksi, niin Kauppalehden julkaisema tutkimus on ihan pielessä. Ymmärsin tekstistäsi, että sinun tutkimusaineiston pohjalta sähköautoilijoista 100% vaihtaa sähköautoon.

    Sähköauton voimalinjaa tuskin kukaan voi moittia, mutta akun lataamiseen täytyy järjestää aikaa. Kun sen ajan järjestää fiksusti, lataamista ei tarvitse odottaa kuin harvoin ja sähkärillä ajelee hyvin vaivattomasti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    Toki moni sähköautoilija on tyytyväinen, mutta ei lainkaan kaikki. Sähköautosta luopuminen ei välttämättä ole kuitenkaan kannanotto voimalinjan hyvyyeen tei heikkouteen. Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita. Taitavat olla enemminkin ensimmäisiä pioneereja, jotka ovat 'sinnitelleet' ~150km rangella hymyhuulilla.

    Toisaalta sinun kokemuksesi, että tuttavasi ovat vaihtaneet sähköauton toiseen ei tue kauppalehden julkaisemaa tutkimusta. Minusta tuntuu todennäköiseltä, että lataamisen tarve yhdessä sen kanssa, että odotukset sähköautoihin ovat olleet epärealistiset, ovat syynä, jos joku vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon. Jos tuttavapiirisi on kerran riittävän suuri tilaston pohjaksi, niin Kauppalehden julkaisema tutkimus on ihan pielessä. Ymmärsin tekstistäsi, että sinun tutkimusaineiston pohjalta sähköautoilijoista 100% vaihtaa sähköautoon.

    Sähköauton voimalinjaa tuskin kukaan voi moittia, mutta akun lataamiseen täytyy järjestää aikaa. Kun sen ajan järjestää fiksusti, lataamista ei tarvitse odottaa kuin harvoin ja sähkärillä ajelee hyvin vaivattomasti.

    Ymmärsit väärin. Kirjoitin PIENIAKKKUISTEN sähköautojen käyttäjistä (kuten Zoe, Lefa ja Golf). Jos lasken kaikki sähköautoilla ajavat tuttuni, olisi tilasto 70% on hankkinut sähköauton uudelleen, (joista yksi jo useammankin). Kaksi (Model S) on lopettanut sähköautoilun, tilalle on tullut bensa-plugin ja diesel. Kyllä nuo, jotka sähköautoilun ovat aloittaneet jo noin 10 vuotta sitten ovat olleet hyvinkin pioneerihenkisiä ja heidän odotukset eivät olleet mitenkään epärealistisia. Päinvastoin vaatinut tarkkoa laskelmia ja suunnittelua, että arjessa noilla on pärjännyt. Vaikka sähköautoilu on helpottunut noista ajoista merkittävästi, sähköautojen pariin ei ole ollut merkittävää siirtymää näiden 'pioneerien' jälkeen, yksi hankki ID3:n viime vuonna pikku dieselin tilalle. Noiden luopujien vuoksi sähköautoilijoiden määrä on jopa ystäväpiirissiäni vähentynyt, mutta tämä johtuu vain otoksen pienuudesta, ei siitä että sähköautoilijoiden määrä ei kasvaisi todellisuudessa. Plugin-hybridien määrä on sen sijaa alkanut lisääntymään hyvin nopeasti tuttujen parissa, vielä 4 vuotta sitten olin ainoa ko.voimalinjalla ajanut 'pioneeri'.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    Toki moni sähköautoilija on tyytyväinen, mutta ei lainkaan kaikki. Sähköautosta luopuminen ei välttämättä ole kuitenkaan kannanotto voimalinjan hyvyyeen tei heikkouteen. Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita. Taitavat olla enemminkin ensimmäisiä pioneereja, jotka ovat 'sinnitelleet' ~150km rangella hymyhuulilla.

    Toisaalta sinun kokemuksesi, että tuttavasi ovat vaihtaneet sähköauton toiseen ei tue kauppalehden julkaisemaa tutkimusta. Minusta tuntuu todennäköiseltä, että lataamisen tarve yhdessä sen kanssa, että odotukset sähköautoihin ovat olleet epärealistiset, ovat syynä, jos joku vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon. Jos tuttavapiirisi on kerran riittävän suuri tilaston pohjaksi, niin Kauppalehden julkaisema tutkimus on ihan pielessä. Ymmärsin tekstistäsi, että sinun tutkimusaineiston pohjalta sähköautoilijoista 100% vaihtaa sähköautoon.

    Sähköauton voimalinjaa tuskin kukaan voi moittia, mutta akun lataamiseen täytyy järjestää aikaa. Kun sen ajan järjestää fiksusti, lataamista ei tarvitse odottaa kuin harvoin ja sähkärillä ajelee hyvin vaivattomasti.

    Ymmärsit väärin. Kirjoitin PIENIAKKKUISTEN sähköautojen käyttäjistä (kuten Zoe, Lefa ja Golf). Jos lasken kaikki sähköautoilla ajavat tuttuni, olisi tilasto 70% on hankkinut sähköauton uudelleen, (joista yksi jo useammankin). Kaksi (Model S) on lopettanut sähköautoilun, tilalle on tullut bensa-plugin ja diesel. Kyllä nuo, jotka sähköautoilun ovat aloittaneet jo noin 10 vuotta sitten ovat olleet hyvinkin pioneerihenkisiä ja heidän odotukset eivät olleet mitenkään epärealistisia. Päinvastoin vaatinut tarkkoa laskelmia ja suunnittelua, että arjessa noilla on pärjännyt. Vaikka sähköautoilu on helpottunut noista ajoista merkittävästi, sähköautojen pariin ei ole ollut merkittävää siirtymää näiden 'pioneerien' jälkeen, yksi hankki ID3:n viime vuonna pikku dieselin tilalle. Noiden luopujien vuoksi sähköautoilijoiden määrä on jopa ystäväpiirissiäni vähentynyt, mutta tämä johtuu vain otoksen pienuudesta, ei siitä että sähköautoilijoiden määrä ei kasvaisi todellisuudessa. Plugin-hybridien määrä on sen sijaa alkanut lisääntymään hyvin nopeasti tuttujen parissa, vielä 4 vuotta sitten olin ainoa ko.voimalinjalla ajanut 'pioneeri'.

    Onko ne lisääntyneet plugarikuskit ajaneet ennen sähkärillä vai perinneautoilla?

    Merkillistä, miksi jotkut tarvitsevat tarkkoja laskelmia ja suunnittelua arjessa. Jos auton kertalatauksen ajosäde on vaikka vain 300km, niin luulisi riittävän monelle kuskille ilman laskelmia ja suunnitelmia arjessa. Tai ehkä sinun otanta on jotenkin vääristynyt keskimääräisestä eli sinun tuttusi porottavat pitkiä matkoja päivittäin. Ei ehdi paljon kotosalla vanhentua, kun pitää paahtaa muutama sata kilometriä päivittäin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    Toki moni sähköautoilija on tyytyväinen, mutta ei lainkaan kaikki. Sähköautosta luopuminen ei välttämättä ole kuitenkaan kannanotto voimalinjan hyvyyeen tei heikkouteen. Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita. Taitavat olla enemminkin ensimmäisiä pioneereja, jotka ovat 'sinnitelleet' ~150km rangella hymyhuulilla.

    Toisaalta sinun kokemuksesi, että tuttavasi ovat vaihtaneet sähköauton toiseen ei tue kauppalehden julkaisemaa tutkimusta. Minusta tuntuu todennäköiseltä, että lataamisen tarve yhdessä sen kanssa, että odotukset sähköautoihin ovat olleet epärealistiset, ovat syynä, jos joku vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon. Jos tuttavapiirisi on kerran riittävän suuri tilaston pohjaksi, niin Kauppalehden julkaisema tutkimus on ihan pielessä. Ymmärsin tekstistäsi, että sinun tutkimusaineiston pohjalta sähköautoilijoista 100% vaihtaa sähköautoon.

    Sähköauton voimalinjaa tuskin kukaan voi moittia, mutta akun lataamiseen täytyy järjestää aikaa. Kun sen ajan järjestää fiksusti, lataamista ei tarvitse odottaa kuin harvoin ja sähkärillä ajelee hyvin vaivattomasti.

    Ymmärsit väärin. Kirjoitin PIENIAKKKUISTEN sähköautojen käyttäjistä (kuten Zoe, Lefa ja Golf). Jos lasken kaikki sähköautoilla ajavat tuttuni, olisi tilasto 70% on hankkinut sähköauton uudelleen, (joista yksi jo useammankin). Kaksi (Model S) on lopettanut sähköautoilun, tilalle on tullut bensa-plugin ja diesel. Kyllä nuo, jotka sähköautoilun ovat aloittaneet jo noin 10 vuotta sitten ovat olleet hyvinkin pioneerihenkisiä ja heidän odotukset eivät olleet mitenkään epärealistisia. Päinvastoin vaatinut tarkkoa laskelmia ja suunnittelua, että arjessa noilla on pärjännyt. Vaikka sähköautoilu on helpottunut noista ajoista merkittävästi, sähköautojen pariin ei ole ollut merkittävää siirtymää näiden 'pioneerien' jälkeen, yksi hankki ID3:n viime vuonna pikku dieselin tilalle. Noiden luopujien vuoksi sähköautoilijoiden määrä on jopa ystäväpiirissiäni vähentynyt, mutta tämä johtuu vain otoksen pienuudesta, ei siitä että sähköautoilijoiden määrä ei kasvaisi todellisuudessa. Plugin-hybridien määrä on sen sijaa alkanut lisääntymään hyvin nopeasti tuttujen parissa, vielä 4 vuotta sitten olin ainoa ko.voimalinjalla ajanut 'pioneeri'.

    Onko ne lisääntyneet plugarikuskit ajaneet ennen sähkärillä vai perinneautoilla?

    Merkillistä, miksi jotkut tarvitsevat tarkkoja laskelmia ja suunnittelua arjessa. Jos auton kertalatauksen ajosäde on vaikka vain 300km, niin luulisi riittävän monelle kuskille ilman laskelmia ja suunnitelmia arjessa. Tai ehkä sinun otanta on jotenkin vääristynyt keskimääräisestä eli sinun tuttusi porottavat pitkiä matkoja päivittäin. Ei ehdi paljon kotosalla vanhentua, kun pitää paahtaa muutama sata kilometriä päivittäin.

    10 vuotta sitten ensimmäisillä Leafeillä ei talvella paljoa yli 100km päässy, ja yhden suuntainen työmatka oli tuossa tapauksessa 70km. Ja ei latureitakaan ainakaan täällä juurikaan ollut. Pitkä ajomatka oli vain Teslan S-mallissa, mutta autoja oli/on hinnaltaan harvojen valinta. Toki olihan Leafkin 40k auto tuolloin.

      
  • muokattu 13.02.2022 12:17

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    Toki moni sähköautoilija on tyytyväinen, mutta ei lainkaan kaikki. Sähköautosta luopuminen ei välttämättä ole kuitenkaan kannanotto voimalinjan hyvyyeen tei heikkouteen. Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita. Taitavat olla enemminkin ensimmäisiä pioneereja, jotka ovat 'sinnitelleet' ~150km rangella hymyhuulilla.

    Toisaalta sinun kokemuksesi, että tuttavasi ovat vaihtaneet sähköauton toiseen ei tue kauppalehden julkaisemaa tutkimusta. Minusta tuntuu todennäköiseltä, että lataamisen tarve yhdessä sen kanssa, että odotukset sähköautoihin ovat olleet epärealistiset, ovat syynä, jos joku vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon. Jos tuttavapiirisi on kerran riittävän suuri tilaston pohjaksi, niin Kauppalehden julkaisema tutkimus on ihan pielessä. Ymmärsin tekstistäsi, että sinun tutkimusaineiston pohjalta sähköautoilijoista 100% vaihtaa sähköautoon.

    Sähköauton voimalinjaa tuskin kukaan voi moittia, mutta akun lataamiseen täytyy järjestää aikaa. Kun sen ajan järjestää fiksusti, lataamista ei tarvitse odottaa kuin harvoin ja sähkärillä ajelee hyvin vaivattomasti.

    Ymmärsit väärin. Kirjoitin PIENIAKKKUISTEN sähköautojen käyttäjistä (kuten Zoe, Lefa ja Golf). Jos lasken kaikki sähköautoilla ajavat tuttuni, olisi tilasto 70% on hankkinut sähköauton uudelleen, (joista yksi jo useammankin). Kaksi (Model S) on lopettanut sähköautoilun, tilalle on tullut bensa-plugin ja diesel. Kyllä nuo, jotka sähköautoilun ovat aloittaneet jo noin 10 vuotta sitten ovat olleet hyvinkin pioneerihenkisiä ja heidän odotukset eivät olleet mitenkään epärealistisia. Päinvastoin vaatinut tarkkoa laskelmia ja suunnittelua, että arjessa noilla on pärjännyt. Vaikka sähköautoilu on helpottunut noista ajoista merkittävästi, sähköautojen pariin ei ole ollut merkittävää siirtymää näiden 'pioneerien' jälkeen, yksi hankki ID3:n viime vuonna pikku dieselin tilalle. Noiden luopujien vuoksi sähköautoilijoiden määrä on jopa ystäväpiirissiäni vähentynyt, mutta tämä johtuu vain otoksen pienuudesta, ei siitä että sähköautoilijoiden määrä ei kasvaisi todellisuudessa. Plugin-hybridien määrä on sen sijaa alkanut lisääntymään hyvin nopeasti tuttujen parissa, vielä 4 vuotta sitten olin ainoa ko.voimalinjalla ajanut 'pioneeri'.

    Onko ne lisääntyneet plugarikuskit ajaneet ennen sähkärillä vai perinneautoilla?

    Merkillistä, miksi jotkut tarvitsevat tarkkoja laskelmia ja suunnittelua arjessa. Jos auton kertalatauksen ajosäde on vaikka vain 300km, niin luulisi riittävän monelle kuskille ilman laskelmia ja suunnitelmia arjessa. Tai ehkä sinun otanta on jotenkin vääristynyt keskimääräisestä eli sinun tuttusi porottavat pitkiä matkoja päivittäin. Ei ehdi paljon kotosalla vanhentua, kun pitää paahtaa muutama sata kilometriä päivittäin.

    10 vuotta sitten ensimmäisillä Leafeillä ei talvella paljoa yli 100km päässy, ja yhden suuntainen työmatka oli tuossa tapauksessa 70km. Ja ei latureitakaan ainakaan täällä juurikaan ollut. Pitkä ajomatka oli vain Teslan S-mallissa, mutta autoja oli/on hinnaltaan harvojen valinta. Toki olihan Leafkin 40k auto tuolloin.

    Siinä mielessä juuri olisi oletettavaa, että vanhojen pikkuakkuisten sähköautojen hankkineet olisivat palautuneet takaisin pörinäkuskeiksi. Minä olen aina kummastellut approx 100km kertalatauksella vieneen auton hankintaperustetta. Huomasin plugarillakin, että 40km tulee täyteen todella helposti työ- ja kauppareissuilla. Useimmiten akku riitti päivän ajoihin, mutta reserviä ei jäänyt kovin paljoa. Ja kun täyssähköllä matka loppuu tyystin, jos akku tyhjenee, niin en voi oikein ymmärtää jonkun hankkineen 100km rangen sähkärin. Paitsi puhtaasti perheen kauppakassiksi oikein varakkaaseen perheeseen. Herrojen ja rouvien pikantiksi huviajokiksi.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Käytön mukavuudesta puhuen en toivottavasti joudu enää ikinä palaamaan polttomoottoriautoon, joka on käytettävyydeltään ja käyttömukavuudeltaan valovuoden sähköautoa perässä. Päinvastaista väittää vain henkilöt, joilla ei ole mittavaa omakohtaista kokemusta molemmista vaihtoehdoista, tai sähköautokokemus rajoittuu johonkin alkupään pikkuakkuiseen malliin.

    Ei ihan noin auvoinen ole tilanne aina sähköautonkaan kanssa, jos tätä tutkimusta uskoo. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/5642c105-975e-403d-a0c1-5aa968c4b03f?utm_medium=paid_social&utm_source=facebook&utm_campaign=KL_FB_022022&utm_content=KL_FB_022022&fbclid=IwAR3F-v8ZbHX19gJzvcHdAZqikydleNFnRw7APxX709V3hV_f9LS0YQwalGM#Echobox=1644646379

    En voi ottaa kantaa muiden kokemuksiin.

    Jos jotain pitäisi veikata, niin veikkaisin suurimman tyytymättömyyden noiden vaihtajien joukossa kumpuavan kotilatauksen puutteesta, tai sitten siitä, että on menty ostamaan omaan käyttöön sopimaton malli.

    Mitä omaa tuttavapiiriä katselee, niin pieniakkuisen sähköauton käyttäjät ovat päivittäneet poikkeuksetta menopeliänsä malliin, jonka akku on isompi, mikä ei oikein tue väitettäsi, että pieniakkuisella ajavat olis tyytymättömiä sähköautoilijoita.

    En ole väittänyt mitään tuollaista. Pointtini oli se, että eniten ongelmia sähköautoilun suhteen tuntuu olevan henkilöillä, joilla ei asiasta ole kokemusta, tai kokemus rajoittuu kehnoon (yleensä pieniakkuiseen ja/tai vanhaan) malliin, joka ei sovellu omaan käyttöön. Sinällään pieniakkuinen (ja vanha) patteriauto voi olla vaikka kuinka hyvä, jos se palvelee omassa käytössä.

      2
  • muokattu 01.03.2022 13:04

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    AGM on kemialliselta toiminnaltaan tavallisen lyijyakun kaltainen, mutta sen rakenne mahdollistaa erittäin suuren purkausvirran lähes varaustilasta riippumatta.

    eikä pelkästään purkausvirran, mutta kykenee myös ottamaan nopeasti vastaan virtaa huomattavasti lyijyakkua enemmän myös kylmissä olosuhteissa. Tämän takia nämä älylatausjärjestelmät vaativat yleensä AGM akun parhaan toiminnallisuuden takaamiseksi, koska esim. olosuhteiden niin salliessa alamäkeä "rullatessa" järjestelmä pukkaa akkuun virtaa esim. koko 230A laturin kapasiteetilla tuon rullauksen ajan, jonka jälkeen alkaa "hiljainen jakso" eli odotellaan seuraavaa mahdollista rullausta.

    AGM akku on kemialliselta toiminnaltaan lyijyakku.

    Sen toimintaedellytyksiä kuvaamasi vahvasti optimoidun latausalgoritmin kanssa parantaa vielä AGM akun perinteistä lyijyakkua parempi kyky sietää vajaata varaustilaa kahdessakin mielessä. AGM akku ei vanhene yhtä pahasti vaikka onkin jatkuvasti heikossa latingissa. Toisaalta AGM akun ylivoimainen purkausvirta jatkuu aivan loppuun saakka, joten vuosien heikentämän ja Webaston jännitehälytykseen saakka tyhjentämän akun viimeinenkään startti päräyttää moottorin käyntiin pakkasessa aivan normaaliin tapaan. Kuljettaja ei kuule startin äänestä että akussa ei välttämättä olisi enää toista yritystä jäljellä ellei moottori jostain syystä käynnistyisi ensiyrityksellä.

    Jotkut valmistajat vetivät tuon akun varaustilan optimoinnin hieman överiksikin, minkä seurauksena muutamiin automalleihin vaihdetaan AGM akkuja melko tiuhaan koska akun sietokykyyn vähän liikaakin luottava latausalgoritmi pikavanhentaa myös AGM akun pitämällä sen aina heikossa varauksessa polttoaineen kulutusta optimoiden.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit