Tekniikan maailman linja

102 kommenttia
«134

Vuosikymmeniä tekniikan maailmaa lukeneena olen todella pettynyt lehden nykyiseen linjaan.Mielestäni puolueettomuus ja asioiden tasapuolinen käsittely on täysin poissa. Ymmärrän että maailma muuttuu mutta minusta tekniikan maailma lehdestä on tullut pelkkä varakkaiden city viherpiipertäjien äänen kannattaja jolla ei ole enään paljonkaan annettavaa syrjäseudulla asuvalle ihmiselle.Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.

  1
  • Kypsyin aikoinani tuulilasin tilaajana lehden yksipuoliseen ruotsalaisten autojen ylistykseen ja jätin läpyskän kokonaan. Nykyisestä tarjonnasta en tiedä mitään. Pitäisi varmaan katsastaa tilanne. TM:n kohdalla kaipaan eniten tasapuolisuutta, kaikkien merkkien taspuolista esittelyä ja arvioita. Lueskelen irtonumeroita kun kiinnostavaa ilmenee. VW-konserni saa liikaa tilaa ja suhtautuminen konsernin autoihin on liiankin positiivista verratuna muihin merkkeihin. Wanhan liiton äijät on vähän pimennossa näissä sähköistymisten uutisoinneissa, välillä tuntuu että kaikki keskittyvät vain näihin kuin muuta ei olisi.

      
  • Eri mieltä kuin minä = puolueellinen

      4
  • Makuasioista on turha kiistellä mutta huonosta mausta voi toki huomauttaa! :smiley:

      
  • Lehtien elämä perustuu suurelta osalta mainoksiin ja se ikävä kyllä näkyy myös kirjoitetussa sisällössä.

      
  • Aloituksesta ei oikein ilmennyt että mikä on väärin?

    Keskusteluissahan paras puoli on että se mikä toiselle on itsestäänselvyys voi jollekin toiselle olla ihan uusi tieto. Ja tämä toimii kahteen suuntaan, eli jokin itsestäänselvyys ei ollutkaan fakta, vaan virheellinen olettama. Esimerkiksi että ajamalla nopeasti ei bensa ehdi loppumaan, vaikka asia on juuri päinvastoin, että hitaammalla vauhdilla bensa riittää pidemmälle matkalle.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Kypsyin aikoinani tuulilasin tilaajana lehden yksipuoliseen ruotsalaisten autojen ylistykseen ja jätin läpyskän kokonaan. Nykyisestä tarjonnasta en tiedä mitään. Pitäisi varmaan katsastaa tilanne. TM:n kohdalla kaipaan eniten tasapuolisuutta, kaikkien merkkien taspuolista esittelyä ja arvioita. Lueskelen irtonumeroita kun kiinnostavaa ilmenee. VW-konserni saa liikaa tilaa ja suhtautuminen konsernin autoihin on liiankin positiivista verratuna muihin merkkeihin. Wanhan liiton äijät on vähän pimennossa näissä sähköistymisten uutisoinneissa, välillä tuntuu että kaikki keskittyvät vain näihin kuin muuta ei olisi.

    Tein juuri saman ratkaisun Tuulilasin kohdalla vuoden vaihteessa. Jos on TM huonontunut vanhan liiton automiesten mielestä niin sama kehitys Tuulilasissa. Muuttunut täysin Volvon mainoslehdeksi. Koivusalon ja Larmelan loputtomat Volvojen ”koeajot” ovat pelkkää ylistystä ja puhetta maailman parhaasta autosta. Herroilla tuntuu olevan koko ajan joku Volvo perseen alla ja voi sitä ihanuutta. Paremmasta kun eivät halua tietää mitään. Toisekseen Tuulilasissa ei ole nykyään mitään muuta kun autojen koeajoja. Kaikki muut autojutut on lopetettu. Sama koskee TM:ää sillä poikkeuksella, että TM toimitus hurahtanut sähköautoihin ja niiden vaatimiin latausratkaisuihin ja yhteiskunnalliseen hypetykseen. Puhuisin jo huumeriippuvuudesta. Tosin nykymediassa kaikki yhden asian kanssa kerralla ympäripyörimiset ovat saaneet valtaa klikkitoimituksissa. Ei voi kun kateellisena katsella saksalaisen autolehtien käsittämättömän monipuolisia juttuja ja tiiliskiven paksuisia numeroita.

      2
  • Minulle TM on tullut vuodesta 1979 asti. Nykyinen lehti on kuin varjo noista ajoista. Vanhoja lehtiä lukiessa tulee tunne, että pelkissä lukijan kysymyksissä oli enemmän asiaa kuin nykyisin koko lehdessä. Etenkin muutamana viime vuotena lehden taso on pudonnut hurjasti. Nykyisin lehdessä testataan lähes pelkästään kaikenlaista kertakäyttökrääsää, kuten älykelloja ja -puhelimia, televisioita yms. Tuollaisilla testeillä ei ole mitään arvoa edes puolen vuoden päästä. Tällaisina "ympäristökatastrofiaikoina" luulisi lehdessä muistettavan, että viime vuonna maailmassa kerrottiin kertyneen elektroniikkaromua Kiinan muurin verran. TM:n kulta-aikoina lehdessä testattiin paljon monipuolisemmin erilaisia kestäviä teknisiä laitteita; muutaman vuoden takaisista lehdistäkin löytyi edelleen hyödyllistä asiaa. Aikoinaan Rakennusmaailmalehdet sisältyivät tilaukseen, Rakennusmaailmassa on edelleen juttuja muistakin kuin kertakäyttökrääsästä.
    Nykyisessä lehdessä kiusaa myös erilaisiin sairauksiin liittyvien juttujen suuri osuus. Eihän TM mikään Sairauksien Maailma ole!
    Huolestuttavaa oli myös viime vuonna tapahtunut ilmestymiskertojen väheneminen 23:sta 22:een. Asiasisällön määrän väheneminen on tuotakin suurempi, koska suuret ja näyttävät (ja turhat) kuvat vievät suuren osan sivuista. Autovertailuistakaan on turha etsiä enää varaosa- ja käyttökuluhintoja jotka aikoinaan julkaistiin havainnollisesti.
    Mielestäni toimituksen väen pitäisi kaivaa esiin vanhoja vuosikertoja ja viedä lehteä niiden suuntaan. Nykykehityksellä lehti kuolee pois jo lähivuosina.

      2
  • @Urja kirjoitti:
    Minulle TM on tullut vuodesta 1979 asti. Nykyinen lehti on kuin varjo noista ajoista. Vanhoja lehtiä lukiessa tulee tunne, että pelkissä lukijan kysymyksissä oli enemmän asiaa kuin nykyisin koko lehdessä. Etenkin muutamana viime vuotena lehden taso on pudonnut hurjasti. Nykyisin lehdessä testataan lähes pelkästään kaikenlaista kertakäyttökrääsää, kuten älykelloja ja -puhelimia, televisioita yms. Tuollaisilla testeillä ei ole mitään arvoa edes puolen vuoden päästä. Tällaisina "ympäristökatastrofiaikoina" luulisi lehdessä muistettavan, että viime vuonna maailmassa kerrottiin kertyneen elektroniikkaromua Kiinan muurin verran. TM:n kulta-aikoina lehdessä testattiin paljon monipuolisemmin erilaisia kestäviä teknisiä laitteita; muutaman vuoden takaisista lehdistäkin löytyi edelleen hyödyllistä asiaa. Aikoinaan Rakennusmaailmalehdet sisältyivät tilaukseen, Rakennusmaailmassa on edelleen juttuja muistakin kuin kertakäyttökrääsästä.
    Nykyisessä lehdessä kiusaa myös erilaisiin sairauksiin liittyvien juttujen suuri osuus. Eihän TM mikään Sairauksien Maailma ole!
    Huolestuttavaa oli myös viime vuonna tapahtunut ilmestymiskertojen väheneminen 23:sta 22:een. Asiasisällön määrän väheneminen on tuotakin suurempi, koska suuret ja näyttävät (ja turhat) kuvat vievät suuren osan sivuista. Autovertailuistakaan on turha etsiä enää varaosa- ja käyttökuluhintoja jotka aikoinaan julkaistiin havainnollisesti.
    Mielestäni toimituksen väen pitäisi kaivaa esiin vanhoja vuosikertoja ja viedä lehteä niiden suuntaan. Nykykehityksellä lehti kuolee pois jo lähivuosina.

    Näin on jos haluaa katsella pelkkiä auton kuvia koko päivän sen voi tehdä tietokoneella tai älypuhelimella, kyllä lehden sisällössä pitäisi olla enemmän kirjoitettua asiaa. Kertakäyttökrääsän arviointi on yhtä tyhjän kanssa, tosin suurin osa kestävästä tavarasta muuttuu yhä enenevässä määrin kertakäyttöiseksi. Ympäristön ja ilmaston näkökulmasta kehitys on täysin järjetön.

      
  • @nödutgång kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kypsyin aikoinani tuulilasin tilaajana lehden yksipuoliseen ruotsalaisten autojen ylistykseen ja jätin läpyskän kokonaan. Nykyisestä tarjonnasta en tiedä mitään. Pitäisi varmaan katsastaa tilanne. TM:n kohdalla kaipaan eniten tasapuolisuutta, kaikkien merkkien taspuolista esittelyä ja arvioita. Lueskelen irtonumeroita kun kiinnostavaa ilmenee. VW-konserni saa liikaa tilaa ja suhtautuminen konsernin autoihin on liiankin positiivista verratuna muihin merkkeihin. Wanhan liiton äijät on vähän pimennossa näissä sähköistymisten uutisoinneissa, välillä tuntuu että kaikki keskittyvät vain näihin kuin muuta ei olisi.

    Tein juuri saman ratkaisun Tuulilasin kohdalla vuoden vaihteessa. Jos on TM huonontunut vanhan liiton automiesten mielestä niin sama kehitys Tuulilasissa. Muuttunut täysin Volvon mainoslehdeksi. Koivusalon ja Larmelan loputtomat Volvojen ”koeajot” ovat pelkkää ylistystä ja puhetta maailman parhaasta autosta. Herroilla tuntuu olevan koko ajan joku Volvo perseen alla ja voi sitä ihanuutta. Paremmasta kun eivät halua tietää mitään. Toisekseen Tuulilasissa ei ole nykyään mitään muuta kun autojen koeajoja. Kaikki muut autojutut on lopetettu. Sama koskee TM:ää sillä poikkeuksella, että TM toimitus hurahtanut sähköautoihin ja niiden vaatimiin latausratkaisuihin ja yhteiskunnalliseen hypetykseen. Puhuisin jo huumeriippuvuudesta. Tosin nykymediassa kaikki yhden asian kanssa kerralla ympäripyörimiset ovat saaneet valtaa klikkitoimituksissa. Ei voi kun kateellisena katsella saksalaisen autolehtien käsittämättömän monipuolisia juttuja ja tiiliskiven paksuisia numeroita.

    Ehkä Volvo on kokonaisuutta katsoen maailman paras auto?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @nödutgång kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kypsyin aikoinani tuulilasin tilaajana lehden yksipuoliseen ruotsalaisten autojen ylistykseen ja jätin läpyskän kokonaan. Nykyisestä tarjonnasta en tiedä mitään. Pitäisi varmaan katsastaa tilanne. TM:n kohdalla kaipaan eniten tasapuolisuutta, kaikkien merkkien taspuolista esittelyä ja arvioita. Lueskelen irtonumeroita kun kiinnostavaa ilmenee. VW-konserni saa liikaa tilaa ja suhtautuminen konsernin autoihin on liiankin positiivista verratuna muihin merkkeihin. Wanhan liiton äijät on vähän pimennossa näissä sähköistymisten uutisoinneissa, välillä tuntuu että kaikki keskittyvät vain näihin kuin muuta ei olisi.

    Tein juuri saman ratkaisun Tuulilasin kohdalla vuoden vaihteessa. Jos on TM huonontunut vanhan liiton automiesten mielestä niin sama kehitys Tuulilasissa. Muuttunut täysin Volvon mainoslehdeksi. Koivusalon ja Larmelan loputtomat Volvojen ”koeajot” ovat pelkkää ylistystä ja puhetta maailman parhaasta autosta. Herroilla tuntuu olevan koko ajan joku Volvo perseen alla ja voi sitä ihanuutta. Paremmasta kun eivät halua tietää mitään. Toisekseen Tuulilasissa ei ole nykyään mitään muuta kun autojen koeajoja. Kaikki muut autojutut on lopetettu. Sama koskee TM:ää sillä poikkeuksella, että TM toimitus hurahtanut sähköautoihin ja niiden vaatimiin latausratkaisuihin ja yhteiskunnalliseen hypetykseen. Puhuisin jo huumeriippuvuudesta. Tosin nykymediassa kaikki yhden asian kanssa kerralla ympäripyörimiset ovat saaneet valtaa klikkitoimituksissa. Ei voi kun kateellisena katsella saksalaisen autolehtien käsittämättömän monipuolisia juttuja ja tiiliskiven paksuisia numeroita.

    Ehkä Volvo on kokonaisuutta katsoen maailman paras auto?

    Onneksi näin ajattelevat ovat jäämässä vähemmistöön. Ei mikään mene niin, että joku sanoo jotakin ja siinä se. Kyllä nämä asiat menevät niin, että omassa päässä asiat menevät ensin kondikseen ja siitä muodostuu oman näköinen käsitys eri asioihin.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @nödutgång kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kypsyin aikoinani tuulilasin tilaajana lehden yksipuoliseen ruotsalaisten autojen ylistykseen ja jätin läpyskän kokonaan. Nykyisestä tarjonnasta en tiedä mitään. Pitäisi varmaan katsastaa tilanne. TM:n kohdalla kaipaan eniten tasapuolisuutta, kaikkien merkkien taspuolista esittelyä ja arvioita. Lueskelen irtonumeroita kun kiinnostavaa ilmenee. VW-konserni saa liikaa tilaa ja suhtautuminen konsernin autoihin on liiankin positiivista verratuna muihin merkkeihin. Wanhan liiton äijät on vähän pimennossa näissä sähköistymisten uutisoinneissa, välillä tuntuu että kaikki keskittyvät vain näihin kuin muuta ei olisi.

    Tein juuri saman ratkaisun Tuulilasin kohdalla vuoden vaihteessa. Jos on TM huonontunut vanhan liiton automiesten mielestä niin sama kehitys Tuulilasissa. Muuttunut täysin Volvon mainoslehdeksi. Koivusalon ja Larmelan loputtomat Volvojen ”koeajot” ovat pelkkää ylistystä ja puhetta maailman parhaasta autosta. Herroilla tuntuu olevan koko ajan joku Volvo perseen alla ja voi sitä ihanuutta. Paremmasta kun eivät halua tietää mitään. Toisekseen Tuulilasissa ei ole nykyään mitään muuta kun autojen koeajoja. Kaikki muut autojutut on lopetettu. Sama koskee TM:ää sillä poikkeuksella, että TM toimitus hurahtanut sähköautoihin ja niiden vaatimiin latausratkaisuihin ja yhteiskunnalliseen hypetykseen. Puhuisin jo huumeriippuvuudesta. Tosin nykymediassa kaikki yhden asian kanssa kerralla ympäripyörimiset ovat saaneet valtaa klikkitoimituksissa. Ei voi kun kateellisena katsella saksalaisen autolehtien käsittämättömän monipuolisia juttuja ja tiiliskiven paksuisia numeroita.

    Ehkä Volvo on kokonaisuutta katsoen maailman paras auto?

    Onneksi näin ajattelevat ovat jäämässä vähemmistöön. Ei mikään mene niin, että joku sanoo jotakin ja siinä se. Kyllä nämä asiat menevät niin, että omassa päässä asiat menevät ensin kondikseen ja siitä muodostuu oman näköinen käsitys eri asioihin.

    Jos sanomasi pitäisi paikkansa, että he olisivat jäämässä vähemmistöön, niin miksi se olisi "onneksi"?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @nödutgång kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kypsyin aikoinani tuulilasin tilaajana lehden yksipuoliseen ruotsalaisten autojen ylistykseen ja jätin läpyskän kokonaan. Nykyisestä tarjonnasta en tiedä mitään. Pitäisi varmaan katsastaa tilanne. TM:n kohdalla kaipaan eniten tasapuolisuutta, kaikkien merkkien taspuolista esittelyä ja arvioita. Lueskelen irtonumeroita kun kiinnostavaa ilmenee. VW-konserni saa liikaa tilaa ja suhtautuminen konsernin autoihin on liiankin positiivista verratuna muihin merkkeihin. Wanhan liiton äijät on vähän pimennossa näissä sähköistymisten uutisoinneissa, välillä tuntuu että kaikki keskittyvät vain näihin kuin muuta ei olisi.

    Tein juuri saman ratkaisun Tuulilasin kohdalla vuoden vaihteessa. Jos on TM huonontunut vanhan liiton automiesten mielestä niin sama kehitys Tuulilasissa. Muuttunut täysin Volvon mainoslehdeksi. Koivusalon ja Larmelan loputtomat Volvojen ”koeajot” ovat pelkkää ylistystä ja puhetta maailman parhaasta autosta. Herroilla tuntuu olevan koko ajan joku Volvo perseen alla ja voi sitä ihanuutta. Paremmasta kun eivät halua tietää mitään. Toisekseen Tuulilasissa ei ole nykyään mitään muuta kun autojen koeajoja. Kaikki muut autojutut on lopetettu. Sama koskee TM:ää sillä poikkeuksella, että TM toimitus hurahtanut sähköautoihin ja niiden vaatimiin latausratkaisuihin ja yhteiskunnalliseen hypetykseen. Puhuisin jo huumeriippuvuudesta. Tosin nykymediassa kaikki yhden asian kanssa kerralla ympäripyörimiset ovat saaneet valtaa klikkitoimituksissa. Ei voi kun kateellisena katsella saksalaisen autolehtien käsittämättömän monipuolisia juttuja ja tiiliskiven paksuisia numeroita.

    Ehkä Volvo on kokonaisuutta katsoen maailman paras auto?

    Onneksi näin ajattelevat ovat jäämässä vähemmistöön. Ei mikään mene niin, että joku sanoo jotakin ja siinä se. Kyllä nämä asiat menevät niin, että omassa päässä asiat menevät ensin kondikseen ja siitä muodostuu oman näköinen käsitys eri asioihin.

    Jos sanomasi pitäisi paikkansa, että he olisivat jäämässä vähemmistöön, niin miksi se olisi "onneksi"?

    Premman löytävä voi jatkaa ajamista, eikä joukkoliikenne ole tällöin se toimivin vaihtoehto.

      
  • @Urja kirjoitti:
    Minulle TM on tullut vuodesta 1979 asti. Nykyinen lehti on kuin varjo noista ajoista. Vanhoja lehtiä lukiessa tulee tunne, että pelkissä lukijan kysymyksissä oli enemmän asiaa kuin nykyisin koko lehdessä. Etenkin muutamana viime vuotena lehden taso on pudonnut hurjasti. Nykyisin lehdessä testataan lähes pelkästään kaikenlaista kertakäyttökrääsää, kuten älykelloja ja -puhelimia, televisioita yms. Tuollaisilla testeillä ei ole mitään arvoa edes puolen vuoden päästä. Tällaisina "ympäristökatastrofiaikoina" luulisi lehdessä muistettavan, että viime vuonna maailmassa kerrottiin kertyneen elektroniikkaromua Kiinan muurin verran. TM:n kulta-aikoina lehdessä testattiin paljon monipuolisemmin erilaisia kestäviä teknisiä laitteita; muutaman vuoden takaisista lehdistäkin löytyi edelleen hyödyllistä asiaa. Aikoinaan Rakennusmaailmalehdet sisältyivät tilaukseen, Rakennusmaailmassa on edelleen juttuja muistakin kuin kertakäyttökrääsästä.
    Nykyisessä lehdessä kiusaa myös erilaisiin sairauksiin liittyvien juttujen suuri osuus. Eihän TM mikään Sairauksien Maailma ole!
    Huolestuttavaa oli myös viime vuonna tapahtunut ilmestymiskertojen väheneminen 23:sta 22:een. Asiasisällön määrän väheneminen on tuotakin suurempi, koska suuret ja näyttävät (ja turhat) kuvat vievät suuren osan sivuista. Autovertailuistakaan on turha etsiä enää varaosa- ja käyttökuluhintoja jotka aikoinaan julkaistiin havainnollisesti.
    Mielestäni toimituksen väen pitäisi kaivaa esiin vanhoja vuosikertoja ja viedä lehteä niiden suuntaan. Nykykehityksellä lehti kuolee pois jo lähivuosina.

    Olen eri mieltä. Selasin tuolta arkistoista 1988 vuodelta olleen lehden. Autojuttuja, erikoisartikkeli lentohärvelistä, juttu tekstinkäsittelyohjelmasta, Tieteen maailma - palsta, lankapuhelinvertailu, autoradiovertailu muuta pientä. Monta sivua nykyään tarpeettomia hinta-taulukoita.

    Ei eroa uusimmasta lehdestä mitenkään olennaisesti. Autojuttuja, kännykkävertailu, joku erikoisartikkeli ja hieman tiedettä.

    Mitä tulee niihin testattaviin asioihin, niin olisikohan siihen syynä se, että 30 tai 40 vuotta sitten ei ollut mitään testattavaa? Samat finluxin telkkarit kaikilla suomalaisilla, ja erojen löytämiseksi eri lankapuhelimista saa jo käyttää mielikuvitusta (olkoonkin että myös kännykät ovat nykyään melko samanlaisia keskenään, mutta silti).

    Lainaus Leevi and the Leavingsilta, sopivasti vuodelta 1988 : Jos etsit kadonnutta aikaa, jotain josta jouduit luopumaan, liian usein huomaat ei se totta ollutkaan...

      4
  • @Urja kirjoitti:
    Minulle TM on tullut vuodesta 1979 asti. Nykyinen lehti on kuin varjo noista ajoista. Vanhoja lehtiä lukiessa tulee tunne, että pelkissä lukijan kysymyksissä oli enemmän asiaa kuin nykyisin koko lehdessä. Etenkin muutamana viime vuotena lehden taso on pudonnut hurjasti. Nykyisin lehdessä testataan lähes pelkästään kaikenlaista kertakäyttökrääsää, kuten älykelloja ja -puhelimia, televisioita yms. Tuollaisilla testeillä ei ole mitään arvoa edes puolen vuoden päästä. Tällaisina "ympäristökatastrofiaikoina" luulisi lehdessä muistettavan, että viime vuonna maailmassa kerrottiin kertyneen elektroniikkaromua Kiinan muurin verran. TM:n kulta-aikoina lehdessä testattiin paljon monipuolisemmin erilaisia kestäviä teknisiä laitteita; muutaman vuoden takaisista lehdistäkin löytyi edelleen hyödyllistä asiaa. Aikoinaan Rakennusmaailmalehdet sisältyivät tilaukseen, Rakennusmaailmassa on edelleen juttuja muistakin kuin kertakäyttökrääsästä.
    Nykyisessä lehdessä kiusaa myös erilaisiin sairauksiin liittyvien juttujen suuri osuus. Eihän TM mikään Sairauksien Maailma ole!
    Huolestuttavaa oli myös viime vuonna tapahtunut ilmestymiskertojen väheneminen 23:sta 22:een. Asiasisällön määrän väheneminen on tuotakin suurempi, koska suuret ja näyttävät (ja turhat) kuvat vievät suuren osan sivuista. Autovertailuistakaan on turha etsiä enää varaosa- ja käyttökuluhintoja jotka aikoinaan julkaistiin havainnollisesti.
    Mielestäni toimituksen väen pitäisi kaivaa esiin vanhoja vuosikertoja ja viedä lehteä niiden suuntaan. Nykykehityksellä lehti kuolee pois jo lähivuosina.

    Sinänsä "kertakäyttökrääsänkin" testaamisessa on pointtinsa, jos kerran muuta ei enää valmisteta, niin auttaa edes sen itselle käyttökelpoisimman valinnassa.

    Autovertailuissa ainakin tässä : https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2020/tm-vertailu-viisioviset-perheautot-monipuoliset-viisioviset/
    Löytyy varaosa/ huoltohinta taulukot.
    Itsekkin kyllä näitä autovertailuja toivoisin vähän lisää.

      2
  • @Jokeri kirjoitti

    Sinänsä "kertakäyttökrääsänkin" testaamisessa on pointtinsa, jos kerran muuta ei enää valmisteta, niin auttaa edes sen itselle käyttökelpoisimman valinnassa.

    Autovertailuissa ainakin tässä : https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2020/tm-vertailu-viisioviset-perheautot-monipuoliset-viisioviset/
    Löytyy varaosa/ huoltohinta taulukot.
    Itsekkin kyllä näitä autovertailuja toivoisin vähän lisää.

    Digilehdistä niitä näköjään löytyy. Ei luulisi olevan iso työ laittaa näitä paperilehteenkin vaikka jonkin näyttävän kuvan tilalle. Testin informaatiarvo paranisi huomattavasti. Samoin kaipaisin kulutusarvoja vanhaan tapaan taulukkomuotoon. Nykyinen käyrä on visuaalisesti näyttävä, mutta itselleni ainakin erot on helpompi nähdä taulukosta.
    Lehteen kaipaisin enemmän juttuja mm. ostetuimmista eli käytetyistä autoista. Kuntoarviot olisivat mielenkiintoista luettavaa. Käyttötestien määräkin tuntuu vähentyneen viime aikoina.
    Mielestäni en kärsi nostalgiaharhasta. Asiasisällön muutoksesta kertoo se, että aikoinaan lehden lukemiseen meni tunteja. Nyt on hyvä, jos menee puolikin tuntia (en lue nyt nopeammin, mutta onko fonttikin kasvanut?).

      1
  • Tämän lehden pitää keskittyä uusimpaan ja tulevaan tekniikkaan, käytetty tekniikka on aina yksilöllistä kunnoltaan.
    Kestotesteissäkin yksi yksilö voi pilata koko merkin maineen.

      2
  • Ei minua haittaa se, että TM sensuroi klikkiotsikoita kritisoivan kommenttini. Toivon silti, että toimitus ottaa näkemyksen vakavasti ja pohtii julkaisupolitiikkaansa.

    Nimim. tilaaja vuodesta -85.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ehkä Volvo on kokonaisuutta katsoen maailman paras auto?

    @tracktest kirjoitti:

    Onneksi näin ajattelevat ovat jäämässä vähemmistöön.

    Se on käyttötarkoitukseensa sopimaton, vai mitä?

    Ei mikään mene niin, että joku sanoo jotakin ja siinä se. Kyllä nämä asiat menevät niin, että omassa päässä asiat menevät ensin kondikseen ja siitä muodostuu oman näköinen käsitys eri asioihin.

    Paitsi silloin kun joku viisaampi sanoo, että asia on oikeasti näin. Eikö?

      
  • Tilasin kerran TM:n muutamaksi kuukaudeksi, tilauksen päätyttyä lehteä on yritetty markkinoida noin kymmenen kertaa vaikka olen sanonut alusta asti ettei kiinnosta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ehkä Volvo on kokonaisuutta katsoen maailman paras auto?

    @tracktest kirjoitti:

    Onneksi näin ajattelevat ovat jäämässä vähemmistöön.

    Se on käyttötarkoitukseensa sopimaton, vai mitä?

    Ei mikään mene niin, että joku sanoo jotakin ja siinä se. Kyllä nämä asiat menevät niin, että omassa päässä asiat menevät ensin kondikseen ja siitä muodostuu oman näköinen käsitys eri asioihin.

    Paitsi silloin kun joku viisaampi sanoo, että asia on oikeasti näin. Eikö?

    Täytyy pitää mielessä, että sieltä sitä viisautta löytyy, jos vain rautalankaa rittää!

      
  • Minulle on tullut Tekniikan Maailma vuodesta 1968 alkaen, enkä osaa lopettaa tilausta, kun kaikki numerot ovat tallessa varaston hyllyssä. Ensimmäinen vuosikerta maksoi 27 mk, mikä nykyrahassa on n. 44 euroa. Uusin vuosikerta maksoi 255 euroa, joten nousua on tullut melko paljon. Mielestäni kestotilaajaa voisi palkita hinnan alennuksella, vaikkapa 1%/vuosikerta, kun kerran uusi tilaajakin voi saada lehden lähes puoleen hintaan. Alkuvuosina lehti ilmestyi 20 kertaa vuodessa ja sisälsi paljon teko-ohjeita niin veneistä kuin erilaisista sähkövempaimista. En tiedä, kuinka moni rakensi vaneriveneen TM:n ohjeilla. Nykyään niille ohjeille ei enää olisi juurikaan käyttöä.

      
  • Kun kestotilauslasku tulee, niin sen jälkeen kurkataan, mitä vuosikerta maksaa halvimmillaan.
    Sitten soitto Otavamedian asiakaspalveluun, jossa se kestotilauksen lasku muutetaan vastaaman sitä halvinta tarjousta.

    Näin minä olen toiminut jo vuosia VM:n ja TM:n kanssa.

    Mobilistiin se ei toimi, koska Mobilistin tilauksella on vain yksi hinta.

      
  • muokattu 15.02.2022 15:52

    Jos jutun juurta tarvittaisiin, eikä edettäisi vain luulojen pohjalta niin ehdottaisin lehteen (myös täällä netissä) säännöllisesti päivitettävää tietopakettia esim. kymmenestä suositusta sähköautosta, niiden akkujen kehitys, tärkeimmät ominaisuudet, hinnat - esitettynä siten, että selvää saisi alle puolen tunnin opiskelulla. Akkujen, rangen ja hintojen kehitys vuodesta toiseen graafina. Sellainen paketti että kiinnostuneet näkisivät miten valmistajat kehittyy. Jos joku valmistaja toisi markkinoille sellaista uutta mitä muilla ei ole, loppuun voisi kommentoida tällaista. Monilla valmistajilla on nyt tarjolla tuotantoauto rev. 1.0 - itse uskon ja toivon, että rev. 2.0 tuo selviä parannuksia. Paketti pitäisi linkittää siten, ettei se kolmen päivän päästä ole hävinnyt ruudusta alavasemmalle eikä löydy kuin sopivilla hakusanoilla. Itsellä on vähän sellainen tuntuma, että akkujen kapasiteetti lisääntyy jotta range parantuu mutta hinnat ei laske.

      
  • muokattu 15.02.2022 16:12

    Mikä tekee autosta, saati sähköautosta noin erityisen tarkkaan seurattavan, tärkeän aihepiirin? Eikö saman tien sitten kännyköistä, smuutiblendereistä ja skinisuksistakin?

    Suosituimmat tarkoittaisi tietysti 10 myydyintä mallia (voivat olla samaa merkkiäkin sinänsä), vai mitä?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Mikä tekee autosta, saati sähköautosta noin erityisen tarkkaan seurattavan, tärkeän aihepiirin? Eikö saman tien sitten kännyköistä, smuutiblendereistä ja skinisuksistakin?

    Suosituimmat tarkoittaisi tietysti 10 myydyintä mallia (voivat olla samaa merkkiäkin sinänsä), vai mitä?

    Minua tuo Jorman ehdottama juttu kiinnnostaisi, nimenomaan autojen osalta. Mielelläni luen artikkelin noista muistakin aiheista, mutta auto vie kuukausibudjetistani kuitenkin niin paljon isomman osan kuin blenderi, että se aihe kiinnostaa siksi(kin) enemmän. Autot tosin kiinnostavat minua muutenkin, ja varmaan muitakin lehden lukijoita ja tänne kirjoittavia.

    Sähköautot ovat nyt rajussa kehitysvaiheessa, joten siksikin kehitystä on mielenkiintoista seurata. Sama juttu oli aikoinaan tietokoneidenkin kanssa. 386-486-Pentium, ja sen Pentium-brändin sisällä kehitys oli huimaa ja sitä oli "jännä" seurata. Tietoliikenneyhteyksien kanssa sama. Nyttemmin tietokone on minulle vain tietokone, enkä edes tiedä mikä prosessori sen sisällä on. Sama juttu kännyköiden kanssa.

      
  • Mielestäni sähköautojen kehitys on pääosin sitä, että auton kokoa kasvattamalla pääsee pidemmälle. Akusto vaatii tlaa ja lattia pinta-alaa kasvattamalla se onnistuu. Kun koko kasvaa kasvaa myös paino. Tätä se "kehitys" pelkistettynä on.Jos haluaa pitää tätä tähdellisenä kehityksenä jota pitää erityisesti seurata, katsanta on aika kapea. Hintaa pidetään kurissa sisustuksen kustannuksella. Sähköautojen sisustukset ovat järjestään aika puisevan tylsiä ja pelkistettyjä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Mielestäni sähköautojen kehitys on pääosin sitä, että auton kokoa kasvattamalla pääsee pidemmälle. Akusto vaatii tlaa ja lattia pinta-alaa kasvattamalla se onnistuu. Kun koko kasvaa kasvaa myös paino. Tätä se "kehitys" pelkistettynä on.Jos haluaa pitää tätä tähdellisenä kehityksenä jota pitää erityisesti seurata, katsanta on aika kapea. Hintaa pidetään kurissa sisustuksen kustannuksella. Sähköautojen sisustukset ovat järjestään aika puisevan tylsiä ja pelkistettyjä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

    Esimerkiksi tämän takia olisi hyvä että näistä kirjoitettaisiin selkeästi.

    Moneen plugariin on saatu lisää toimintamatkaa ihan vain sillä, että tilaan johon neljä vuotta sitten mahtui X määrä kilowattitunteja, mahtuukin nyt 1,5-2 kertaa enemmän virtaa.

      
  • Sähköauto joka toimii pakkasella niin että siihen pääsee sisään on tietenkin tavoite jos ei ole sellaista autoa vielä ajanut. Talvi on haasteellinen ilman auton tuomia ongelmia joten tarinoita rittää.

      
  • Sähköauto ei millään muotoa ole kehityksensä huipulla, siksi sitä kehitystä onkin mielenkiintoista seurata. Polttomoottoreiden kehitys on käytännössä lopetettu, joten sillä teknologialla on varsin vähän uutta annettavaa.

    Typerillä ovenkahvoilla tai huonoilla (/hyvillä) keskinäytöillä ei ole mitään tekemistä voimalinjan kanssa.

      1
  • muokattu 15.02.2022 20:51

    @tracktest kirjoitti:
    Mielestäni sähköautojen kehitys on pääosin sitä, että auton kokoa kasvattamalla pääsee pidemmälle. Akusto vaatii tlaa ja lattia pinta-alaa kasvattamalla se onnistuu. Kun koko kasvaa kasvaa myös paino. Tätä se "kehitys" pelkistettynä on.Jos haluaa pitää tätä tähdellisenä kehityksenä jota pitää erityisesti seurata, katsanta on aika kapea. Hintaa pidetään kurissa sisustuksen kustannuksella. Sähköautojen sisustukset ovat järjestään aika puisevan tylsiä ja pelkistettyjä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

    Liekö se sitten joidenkin optimistien toive mutta sähköautojen hintojen pitäisi leikata vastaavien polttisten hintojen alle aivan lähiaikoina. Kuinka paljon sisustuksesta voi vielä juustohöylätä pois? Kehitys jolla nykyään on pidennetty rangea on ollut pakollista koska kilpailu. Jos joku lupaa 320km ja toinen 520km niin joku on halukas maksamaan tuosta pidemmästä. Sähköauton pitäisi olla NIIN yksinkertainen vs polttis, että kun akun hinnan saisi alas niin...
    Kerrotaan ainakin "tarinoita" joiden mukaan akkujen hinnat puolittuvat ja jotain muutakin on luvassa kuten Toyotan solid-state akku. Itse sähköalan ammattilaisena toki tiedostan, ettei käytännön ongelmat siihen lopu, että autoon tulee 300 kWh akku, sitä pitää ladatakin eikä taida edes oheiskomponentit kestää satojen kilowattien jatkuvia lataustehoja jos joku kehittäisi akun joka suostuu ottamaan vastaan 300-500-1000 kW lataustehoa koko 20-80% varaustilan ajan. Pikalataus vaatisi kunnon latausinfran mutta akun kehitys on ihan alkutekijöissään vielä.
    Minusta 10 seurattavaa autoa ei ole välttämättä 10 myydyintä koska loppujen lopuksi 10 myydyintä on halvimmasta puolikkaasta. Minusta listalle pitäisi saada myös kalliimpia malleja.
    Vuoden 2021 myydyimmät autot oli (noista ei itseäni juuri mikään kiinnosta)
    Lähde: IS.fi
    Toyota Corolla – 5 193 kappaletta 15. joulukuuta mennessä
    Toyota Yaris – 3 790.
    Škoda Octavia – 3 592.
    Toyota RAV4 – 2590.
    Volvo XC60 – 2 217.
    Volvo XC40 – 2 167.
    Nissan Qashqai – 2078.
    Kia Rio – 1 825.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit