Tekniikan maailman linja

67 kommenttia
2
  • Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

    Mukavaa, että on mukavaa, mutta Tekniikan Maailman linjaa tässä ihmetellään. Keskustelu rönsyilee joka ketjussa, mutta voisihan välillä yrittää välttää sähköautonegaation painottamisen.

    Automaailmassa mielenkiintoisinta tällä hetkellä on sähköautojen kehitys ja yleensä sähköautoon liittyvät ilmiöt. Perinneautot ovat väistyvää tekniikkaa, siinä mielessä niihin ei ole syytä lehdessä keskittyä enää kuin muisteluissa.

      3
  • @tracktest kirjoitti:
    Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

    Niin ja perinneautot on niin mukavan lämpimiäkin. Varsinkin loimutessa tienpientareella valkoinen BMW tekee aina säväyksen ohikulkijaan.

    Henkilöauto paloi täysin valtatiellä Sipoossa – video näyttää, kuinka Bemari syttyi ilmi­liekkeihin

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008617023.html

      
  • muokattu 15.02.2022 23:02

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

    Niin ja perinneautot on niin mukavan lämpimiäkin. Varsinkin loimutessa tienpientareella valkoinen BMW tekee aina säväyksen ohikulkijaan.

    Henkilöauto paloi täysin valtatiellä Sipoossa – video näyttää, kuinka Bemari syttyi ilmi­liekkeihin

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008617023.html

    Topi perkele lopeta se trollaus!

      
  • muokattu 15.02.2022 23:19

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

    Niin ja perinneautot on niin mukavan lämpimiäkin. Varsinkin loimutessa tienpientareella valkoinen BMW tekee aina säväyksen ohikulkijaan.

    Henkilöauto paloi täysin valtatiellä Sipoossa – video näyttää, kuinka Bemari syttyi ilmi­liekkeihin

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008617023.html

    Olin aikeissa linkata samasta aiheesta. Tosin siitä näkökulmasta että tuollaista videota kuvaamalla aiheuttaa tarpeetonta vaaraa liikenteelle. Varsinkin tuollaisessa paikassa missä kuljettajilta vaaditaan erityistä huomiota, kun kaikkien huomio joka tapauksessa kohdistuu siihen onnettomuuteen / tulipaloon.

    Edit: Ja kun sanoin liikenteelle, niin tarkoitin ensisijaisesti onnettomuuspaikalla työskenteleviä

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

    Niin ja perinneautot on niin mukavan lämpimiäkin. Varsinkin loimutessa tienpientareella valkoinen BMW tekee aina säväyksen ohikulkijaan.

    Henkilöauto paloi täysin valtatiellä Sipoossa – video näyttää, kuinka Bemari syttyi ilmi­liekkeihin

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008617023.html

    Olin aikeissa linkata samasta aiheesta. Tosin siitä näkökulmasta että tuollaista videota kuvaamalla aiheuttaa tarpeetonta vaaraa liikenteelle. Varsinkin tuollaisessa paikassa missä kuljettajilta vaaditaan erityistä huomiota, kun kaikkien huomio joka tapauksessa kohdistuu siihen onnettomuuteen / tulipaloon.

    Edit: Ja kun sanoin liikenteelle, niin tarkoitin ensisijaisesti onnettomuuspaikalla työskenteleviä

    Mietin samaa ja ilmeisesti uuden lain mukaan laitontakin kuvata onnettomuus paikkaa vai koskeeko vain ihmisuhreja.

    Oli vaan niin hyvä tilanne jäähdytellä ttestiä ennen kuin se kertoo rakentavansa koko auton uusiksi ostamisen jälkeen ja vaihtaneensa parempaa öljytikkua ja EGR:ää autoonsa.

      1
  • Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Itselleni tärkeintä on se, että autoni toimii kaikkina vuodenaikoina moitteettomasti ilman ongelmia. Huollan autoni kerran vuodessa, auto katsotaan läpi ja tehdään tarvittavat huollot. Ei tarvitse kuin ajaa, sen verran on tullut opittua matkan varrella että mikään ei oikeastaan yllätä. Minimoin toimissani kaiken mihin voin itse vaikuttaa. Mukavuuspainoitteinen kulkupeli on nautinto josta en luovu. Ne jotka haluavat elämäänsä haasteita, oppivat yleensä kantapään kautta tai sitten eivät. Isällisistä ohjeista piittaamatta toiset taas tekevät miten parhaaksi näkevät ja iskevät koko elämänsä päättään seinään.

    Niin ja perinneautot on niin mukavan lämpimiäkin. Varsinkin loimutessa tienpientareella valkoinen BMW tekee aina säväyksen ohikulkijaan.

    Henkilöauto paloi täysin valtatiellä Sipoossa – video näyttää, kuinka Bemari syttyi ilmi­liekkeihin

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008617023.html

    Olin aikeissa linkata samasta aiheesta. Tosin siitä näkökulmasta että tuollaista videota kuvaamalla aiheuttaa tarpeetonta vaaraa liikenteelle. Varsinkin tuollaisessa paikassa missä kuljettajilta vaaditaan erityistä huomiota, kun kaikkien huomio joka tapauksessa kohdistuu siihen onnettomuuteen / tulipaloon.

    Edit: Ja kun sanoin liikenteelle, niin tarkoitin ensisijaisesti onnettomuuspaikalla työskenteleviä

    Mietin samaa ja ilmeisesti uuden lain mukaan laitontakin kuvata onnettomuus paikkaa vai koskeeko vain ihmisuhreja.

    Oli vaan niin hyvä tilanne jäähdytellä ttestiä ennen kuin se kertoo rakentavansa koko auton uusiksi ostamisen jälkeen ja vaihtaneensa parempaa öljytikkua ja EGR:ää autoonsa.

    Sukella takaisin sinne suoli24:ään mihin oikeasti kuulut!

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

    Mitä ilmeisimmin kampanja ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia omistajia/haltijoita, vaikka on näinkin pitkään jatkunut. Ovatkohan ne palaneet autot virallisen maahantuontiorganisaation ohi tuotuja yksilöitä, vai missä vika? Kuinkakohan vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin paloihin?

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

    Mitä ilmeisimmin kampanja ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia omistajia/haltijoita, vaikka on näinkin pitkään jatkunut. Ovatkohan ne palaneet autot virallisen maahantuontiorganisaation ohi tuotuja yksilöitä, vai missä vika? Kuinkakohan vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin paloihin?

    Jos oletetaan että vakuutukset ovat kunnossa, ja takaisinkutsu on hoidettu jos siihen on kutsu tullut, niin kyllä se korvataan. Todennäköisesti korvattaisiin vaikka olisi jäänyt tekemättäkin, mutta periaatteessa korvausta voitaisiin alentaa laiminlyönnin vuoksi. Kokonaan tuskin jäisi ilman.

      
  • Kyllähän noita ICE autoja palaa aika hassuistakin syistä maailmalla kuten, "jarrujärjestelmän sulakkeiden vaihto ja mahdollinen ohjelmistopäivitys / sulakerasian palovaara”.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/d9cb5a74-852a-458e-935c-e89f5325155b?ref=ampparit:defe

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

    Mitä ilmeisimmin kampanja ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia omistajia/haltijoita, vaikka on näinkin pitkään jatkunut. Ovatkohan ne palaneet autot virallisen maahantuontiorganisaation ohi tuotuja yksilöitä, vai missä vika? Kuinkakohan vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin paloihin?

    Toin oman F11 itse Baijerista. Siihen tuli takaisinkutsu muutama vuosi sitten, vein auton merkkiliikkeeseen, jossa en ollut koskaan asioinut, perjantaiaamuna. Kerrottiin, että soittavat iltapäivällä milloin auton voi hakea - tarkistus ei kauaa kestä. Soittivat sitten, että voisin tulla hakemaan koeajoon auton viikonlopuksi, tarkistuskäynti johti EGR venttiilin, EGR jäähdyttimen, imusarjan ja johtosarjan vaihtoon eikä valmista tule ennen maanantaita. Koko homma maksoi 20 litraa dieseliä koeajoautoon.

      2
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

    Mitä ilmeisimmin kampanja ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia omistajia/haltijoita, vaikka on näinkin pitkään jatkunut. Ovatkohan ne palaneet autot virallisen maahantuontiorganisaation ohi tuotuja yksilöitä, vai missä vika? Kuinkakohan vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin paloihin?

    Toin oman F11 itse Baijerista. Siihen tuli takaisinkutsu muutama vuosi sitten, vein auton merkkiliikkeeseen, jossa en ollut koskaan asioinut, perjantaiaamuna. Kerrottiin, että soittavat iltapäivällä milloin auton voi hakea - tarkistus ei kauaa kestä. Soittivat sitten, että voisin tulla hakemaan koeajoon auton viikonlopuksi, tarkistuskäynti johti EGR venttiilin, EGR jäähdyttimen, imusarjan ja johtosarjan vaihtoon eikä valmista tule ennen maanantaita. Koko homma maksoi 20 litraa dieseliä koeajoautoon.

    Juuri näin. BMW pitää huolen omista asiakkaistaan.

      
  • Mikään muu merkki ei vissiin niin tee?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Mikään muu merkki ei vissiin niin tee?

    Omakohtaisesti tiedän, että myös Toyota pitää huolta asiakkaistaan.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämä on tullut laitettua jo muutamaan otteeseen, joten laitetaan vielä kerran jos tämä lopettaisi (tulipaloista) aika-ajoin toistuvan paskanjauhannan.

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.
    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

    Mitä ilmeisimmin kampanja ei kuitenkaan ole tavoittanut kaikkia omistajia/haltijoita, vaikka on näinkin pitkään jatkunut. Ovatkohan ne palaneet autot virallisen maahantuontiorganisaation ohi tuotuja yksilöitä, vai missä vika? Kuinkakohan vakuutusyhtiöt suhtautuvat näihin paloihin?

    Toin oman F11 itse Baijerista. Siihen tuli takaisinkutsu muutama vuosi sitten, vein auton merkkiliikkeeseen, jossa en ollut koskaan asioinut, perjantaiaamuna. Kerrottiin, että soittavat iltapäivällä milloin auton voi hakea - tarkistus ei kauaa kestä. Soittivat sitten, että voisin tulla hakemaan koeajoon auton viikonlopuksi, tarkistuskäynti johti EGR venttiilin, EGR jäähdyttimen, imusarjan ja johtosarjan vaihtoon eikä valmista tule ennen maanantaita. Koko homma maksoi 20 litraa dieseliä koeajoautoon.

    Sitä suuremmalla syyllä oudoksuttaa, ettei takaisinkutsukampanja ollut tavoittanut palaneen Bemarin omistajaa. Mistä lähteestä oma kutsusi tuli?

    Itselleni kävi viime vuonna niin, että sain postissa takaisinkutsukampanjaa koskevan kehotuksen hoitamattoman tarkistuksen/korjauksen takia. Kuori oli sellainen täysin tunnukseton, jonka tyyppiset laitan yleensä avaamattomina mainosoletuksina roskiin, mutta nyt satuin avaamaan ja kirje oli kuin olikin maahantuojan lähettämä. Ennen työpaikan vaihtoa ei oman merkkini huoltopistettä ollut lähituntumassa, eikä normaalien reittieni varrella, joten olin huollattanut autoa monimerkkikorjaamossa (joka oli edellisen autoni merkkikorjaamo). Merkkikorjaamossa tuohon takaisinkutsukampanjaan olisi huoltojen yhteydessä varmasti reagoitu ja nyt sellainen onkin sopivasti työpaikkani läheisyydessä.

    Kun joku viimeaikainen keskustelu sivusi myös monimerkkikorjaamoja, niin tuli mieleeni, että auktorisoimattomat korjaamot eivät yleisesti varmaankaan ole merkkiorganisaatioiden tiedotuksen piirissä. Vai miten on asia?

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    Kun joku viimeaikainen keskustelu sivusi myös monimerkkikorjaamoja, niin tuli mieleeni, että auktorisoimattomat korjaamot eivät yleisesti varmaankaan ole merkkiorganisaatioiden tiedotuksen piirissä. Vai miten on asia?

    Eivät lähtökohtaisesti ole. Takaisinkutsuja koskee sama kuin (muitakin) takuutöitä, vain merkkikorjaamo voi hoitaa ne valmistajan laskuun.

      
  • Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

      2
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

    Tuo kertoo sen, että ongelma oli erittäin kiusallinen ja vakava. Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

    Tuo kertoo sen, että ongelma oli erittäin kiusallinen ja vakava. Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa.

    Tai sitten sen palon syy on jokin muu. Aika hätäisesti vedetty johtopäätös ja syyllistäminen.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

    Tuo kertoo sen, että ongelma oli erittäin kiusallinen ja vakava. Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa.

    Tai sitten sen palon syy on jokin muu. Aika hätäisesti vedetty johtopäätös ja syyllistäminen.

    Totta. Bemarin kyseessä ollessa tulee vain automaattisesti mieleen tuo EGR-ongelma.

      1
  • muokattu 16.02.2022 11:13

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

    Tuo kertoo sen, että ongelma oli erittäin kiusallinen ja vakava. Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa.

    Tai sitten sen palon syy on jokin muu. Aika hätäisesti vedetty johtopäätös ja syyllistäminen.

    Olet kyllä vääriymmärtämisen mestari. Tarkoitin niitä jotka eivät noudata takaisinkutsua, jättävät piittaamattomasti asian hoitamatta. Jos kirjekuoret menevät väärään osoitteeseen tai roskiin asia on toinen. Autopalot ovat vaarallisia tapahtumia ja sellaista merkkiä ei ole joka ei pala oli syy mikä hyvänsä. BMW:n kohdalla tämä ongelma tiedostettiin, mutta ei heti selvinnyt mistä palot johtuivat, kun tuo selvisi takaisinkutsut alkoivat 2019.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

    Tuo kertoo sen, että ongelma oli erittäin kiusallinen ja vakava. Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa.

    Tai sitten sen palon syy on jokin muu. Aika hätäisesti vedetty johtopäätös ja syyllistäminen.

    Olet kyllä vääriymmärtämisen mestari. Tarkoitin niitä jotka eivät noudata takaisinkutsua, jättävät piittaamattomasti asian hoitamatta. Jos kirjekuoret menevät väärään osoitteeseen tai roskiin asia on toinen. Autopalot ovat vaarallisia tapahtumia ja sellaista merkkiä ei ole joka ei pala oli syy mikä hyvänsä. BMW:n kohdalla tämä ongelma tiedostettiin, mutta ei heti selvinnyt mistä palot johtuivat, kun tuo selvisi takaisinkutsut alkoivat 2019.

    Itse saamassani takaisinkutsumuikkarissa oli muistaakseni maininta, että siitä menee ilmoitus katsastustietoihin, eli auton ensimmäisessä katsastuksessa tuosta takaisinkutsun noudattamattomuudesta (mahdollinen käynnistysongelma) olisi ilmeisesti ollut tullossa korjauskehotus. Luulisi tuon Bemarin ongelman puolestaan olevan niin vakava, että sen hoitamatta jättämisestä tulisi automaattisesti hylkäys. Asiahan koskenee nimenomaan vanhoja malleja, jotka katsastetaan kuitenkin vähintään joka toinen vuosi.

      1
  • EGR coolerissa ilmenevä "vuoto"vika (yhdistettynä muoviseen imusarjaan) on todennäköisesti se root cause näihin kaikkiin bemariessa esiintyviin paloihin. Se mitä pimeässä sammutustöiltäni havaitsin, oli nyrkin mentävä reikä imusarjan etuosassa josta siis liekit löivät heti siinä missä EGR jäähdyttimeltä tuleva takaisinkierto palautuu takaisin imusarjaan.

      1
  • Minäkään en muista keneltä kirje tuli mutta merkkiliikkeen ajanvaraus oli hetken aikaa solmussa asian kanssa - sain puhelun takaisin, että minkä vuoksi olen oikein varaamassa aikaa. Toinen mielenkiintoinen kohta oli siellä tiskillä, ilmoitin, että auto on täysin vakio, ei lastua tai mitään (siihen asiakaspalvelu - ihanko oikeesti?)
    Kun kerrattiin mitä ollaan tekemässä, takaisinkutsussa oli kaksi koodia, liike päätti tehdä vain toisen niistä, toinen kuitattiin tarpeettomana. Kävi mielessä VW tyyppinen softapäivitys, mutta en voi tietää varmaksi. Palvelu oli loistavaa, huollot katsottiin tehdyksi vaikka merkkiliikkeessä ei niitä oltu tehty Suomessa lainkaan - myös Carly huoltokuittaukset meni läpi. Autohan on toiminut sen jälkeen loistavasti. Nyt kilometrejä on pitkälle päälle 200 tkm eikä katsastuksissa ole tullut yhtään huomautusta.

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Itsellekin tuli tuon vm 2014 F11 kohdalla takaisinkutsu aikoinaan postissa (vaikka kyseinen yksilö on myös tuotu maahantuojan ohi). En muista kuka oli lähettäjä, mutta muistan kyllä saaneeni kirjallisen versionkin tuosta. Lisäksi bemarin kännykkä appsi tuon kyseisesn auton kohdalla "poltti" aina isoa huutomerkkiä, niin kauan kun tuo kyseinen toimenpide oli suoritettu. Veikkaan että tässä uusimmassa tapauksessa omistaja on vähät välittänyt tuosta ilmoituksesta (tai sitten kirje on mennyt väärään osoitteeseen ja kännyappsi ei ole käytössä) ja auto on huollatettu jossain sellaisessa monimerkkikorjaamossa jolla ei ole pääsyä BMWn huoltojärjestelmään, jolloin eivät ole voineet asiakasta asiasta huomauttaa.
    Olen varmaan aikaisemminkin tästä avautunut, mutta oman F11 kohdalla tuo olikin hieman pitempi episodi, koska tuo takaisinkutsu kampanja suoritettiin merkkiliikkeessä ensimmäisen kerran toukokuussa 2019. Sitten auto paloi joulukuussa 2019 (menin itse sammuttamaan ja säilyi korjauskelvollisena - harmittaa vieläkin kun olisi ollut tilaisuus päästä tuosta dieselistä eroon). Vakuutusyhtiö olisi korvannut koska "ei sähköpalo". Merkkiliike ei käsittääkseni missään yhteydessä ollut vakuutusyhtiöön yhteyksissä vaan tehdas maksoi koko lystin - auto toki oli telakalla kuukaudenpäivät kun ei käsittääkseni ollut ihan pieni juttu siitä sentin paksusesta paperipinosta päätellen joka lähti tehtaalle vaihdettujen osien listana. Auto tuli siis kuntoon ja mikä hauskinta tuosta samaisesta takaisinkutsukampanjasta tuli uusi ilmoitus kesällä 2020, jolloin tuo tarkastus suoritettiin uudelleen (vaikka ajoneuvo oli kerran tarkastettu, palanut ja korjattu aikaisemmin).

    Tuo kertoo sen, että ongelma oli erittäin kiusallinen ja vakava. Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa.

    Tai sitten sen palon syy on jokin muu. Aika hätäisesti vedetty johtopäätös ja syyllistäminen.

    Olet kyllä vääriymmärtämisen mestari. Tarkoitin niitä jotka eivät noudata takaisinkutsua, jättävät piittaamattomasti asian hoitamatta. Jos kirjekuoret menevät väärään osoitteeseen tai roskiin asia on toinen. Autopalot ovat vaarallisia tapahtumia ja sellaista merkkiä ei ole joka ei pala oli syy mikä hyvänsä. BMW:n kohdalla tämä ongelma tiedostettiin, mutta ei heti selvinnyt mistä palot johtuivat, kun tuo selvisi takaisinkutsut alkoivat 2019.

    Mistä voi tietää että et tarkoittanut tätä tapausta, kun sanoit "Piittaamattomuus kostautuu rajulla tavalla, tässäkin tapauksessa." ?

      1
  • Kysymys TM:lle keskusteluista: Onko kommenttien moderoinneissa käytössä robotti, joka blokkaa avainsanojen avulla viestit manuaaliseen tarkastukseen ennen julkaisua, otetaanko kommentteja pistokokein tarkastukseen vai olenko joutunut mustalle listalle? Talviautojutun yhteyteen laitoin kommentin, jota ei julkaistu ainakaan heti. Perään tuli teksti moderaattorin tarkastuksesta ennen julkaisemista. Mielestäni mitään sopimatonta en kirjoittanut, mutta robotithan ei sitä aina huomaa.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Kysymys TM:lle keskusteluista: Onko kommenttien moderoinneissa käytössä robotti, joka blokkaa avainsanojen avulla viestit manuaaliseen tarkastukseen ennen julkaisua, otetaanko kommentteja pistokokein tarkastukseen vai olenko joutunut mustalle listalle? Talviautojutun yhteyteen laitoin kommentin, jota ei julkaistu ainakaan heti. Perään tuli teksti moderaattorin tarkastuksesta ennen julkaisemista. Mielestäni mitään sopimatonta en kirjoittanut, mutta robotithan ei sitä aina huomaa.

    Saman havainnon tarkistusilmoituksesta tein itsekin jokin aika sitten; ensimmäisen kerran. Kommentoimaani artikkelia en muista ja jonkin ajan kuluttua tuo kirjoitukseni julkaistiinkin. Iltapäivälehtipuolella käy useinkin niin, että aivan asiallinen kommenttini jää julkaisematta, kun taas selvästi ohjeistuksen vastaisia kommentteja on pilvin pimein. Monesti on tullut mieleeni, että haetaanko siellä varta vasten kärkevää ja provosoivaa vastakkainasettelua.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Kyllähän noita ICE autoja palaa aika hassuistakin syistä maailmalla kuten, "jarrujärjestelmän sulakkeiden vaihto ja mahdollinen ohjelmistopäivitys / sulakerasian palovaara”.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/d9cb5a74-852a-458e-935c-e89f5325155b?ref=ampparit:defe

    Näköjään sähkö on vaarallista.

      
  • Saisikohan jossain kommentoida noita Reijo Ruokasen pääkirjoituksia, täältä jotenkin se mahdollisuus loistaa poissaolollaan. Tämä olisi mielestäni aika oleellista, hän kuitenkin antaa päätoimittajana ns kasvot lehdelle. Muistan, että useampikin tuttavapiirin vanha TM:n lukija ja ilmailun ystävä otti itseensä ja osa jopa perui TM:n tilauksen lopullisesti Reijon kommenteista Malmin lentokenttään liittyen.

    Mielestäni nyt viimeisessä (2.3.2022) julkaistussa lehdessä aletaan taas liikkumaan vähän samoissa sfääreissä. Joko pääkirjoitus on kirjoitettu huomattavasti ennen lehden ilmestymistä ja siksi pöljä, tai sitten ollaan niin vahvasti semmoisella setämies sektorilla ettei edes tämä reilu nelikymppinen lukija enää ymmärrä ajatuksen juoksua. Tieto kulkee nopeasti nykypäivänä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit