Turbo dieselin jäähdytys?

4 kommenttia

Eli auto on Skoda Octavia vm. 2000 1.9TDI 81KW ja kysymys kuuluu että kauanko olisi hyvä pitää autoa tyhjäkäynnillä eli jäähdytellä turboa rankan ajon jälkeen? Entä esim kaupunki ajon jälkeen? Autolla on ajettu 195tkm ja turbosta kuuluu kiihdytettäessä pieni hyvin vaimea ujellus..? Onkohan tuo normaalia? Edellinen omistaja on autoa pitänyt niin huonosti että ei todennäköisesti oo sen kummmemmin turboakaan jääny tyhjäkäynnillä jäähdyttelemään..

  
  • Minuutin, pari (vähän käytön mukaan) on hyvä jäähdytellä ajon jälkeen. Ulkomailla olen nähnyt "turbo-timer" lisävarusteitakin, jotka automaattisesti jättävät moottorin hetkeksi käymään vaikka avain otetaan pois. Voi siis käsijarrun varassa suorittaa jäähdyttelyn itse odottelematta.

    Jäähdyttämisestä luistaminen johtaa yleensä turbon käyttöiän lyhenemiseen ja huonossa tapauksessa kannen halkeamiseen.

    Ääntä kuulematta voisi kyse olla normaalista turbon vihellyksestä.

      
  • Järkevintä ja helpointa on ajaa pari viimeistä kilometriä rauhallisesti, jolloin pyörteilevä ajoviima jäähdytää turbon kaikkein tehokkaimmin. Tyhjäkäynnillä lämmönsiirto ei ole niin tehokasta, ja harvalla turbolla on omaa jäähdytystä, vain hieman jäähdyttävä öljykierto.

      
  • Harvalla on varmaan omaan pihaan ramppi moottoritieltä. Eiköhän tuo jäähdy kun pitää kierrokset kurissa parin minuutin matkalla ennen pysäköintiä. Muualta olen lukenut ettei turbo kylmänä käy edes tyhjäkäynnissä.
    Pienet vinkunat saattaa merkitä että ajanmittaan (vielä menee ehkä 100 tkm) turbo pitää uusia. Laakerien välykset kasvaa jne. Onhan se tuohon kilometrimäärään pyörinyt jo miljardeja kierroksia.

      
  • Aikanani omistamissani turbodieseleissä (Volvo, pari maasturia) on ohjekirjassa ollut maininta jäähdyttämisestä tyhjäkäynnillä raskaan ajon jälkeen (kuka "raskaan ajon" sitten mitenkin määrittelee).

    Useinhan se juuri tuo kansi joka paukahtaa jossain vaiheessa halki kun on unohtanut lämpöjen tasaamisen (esim. Mitsun Pajero on surullisen kuuluisa tästä). Itse turbon kuluminen ko. toiminnan johdosta onkin sitten hitaammin esille tulevaa, eikä niin fataalia kuin kannen paukahtaminen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit