Hallituksen yllätys: Sähköautoille käänteinen kWh-pohjainen autovero!

12 kommenttia

Hallituksen yllätys: Sähköautoille käänteinen kWh-pohjainen autovero!

Hallitus yllättää taas kerran. Nyt kaavaillaan sähköautoille käänteistä autoveroa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että perinteisen autoveron eteen laitetaan miinusmerkki.

Veron summan määrittelee sähköauton akun koko kilowattitunneissa. Käänteinen autovero lasketaan niin, että akun kilowattitunnit kerrotaan sadalla, jolloin saadaan auton hinnasta vähennettävä käänteinen autovero.

Suosii kalliita autoja

Isommissa ja kalliimmissa autoissa on yleensä suurimmat akut. Esimerkiksi Audi e-tronissa on 95 kWh:n akku, joten auton hinnasta vähennetään 9 500 euroa. Polestar 2 -mallissa taas on 78 kWh:n akku, ja hinnasta vähenee 7 800 euroa.

Toisaalta Fiat 500 -mallissa on 42 kilowattitunnin akku, joten alennus on 4 200 euroa. Volkswagen e-up-mallissa taas on vain 37 kilowattitunnin akku, joten alennus on ainoastaan 3 700 euroa.

Tällä päätöksellään hallitus haluaa kunnolla vauhdittaa siirtymistä sähköautoiluun.

Koskee myös lataushybridejä!

Parasta tässä uudistuksessa on se, että käänteinen autovero koskee myös lataushybridejä – muttei hybridejä ilman ulkoista latausta.

Koska alennus on suurempi kalliimmille autoille, saadaan Suomeen isompia ja tehokkaampia sähköautoja. Yleensä kalliimpien sähköautojen toimintamatkat ovat myös pidempiä kuin pikkuautojen.

https://autotoday.fi/hallituksen-yllatys-sahkoautoille-kaanteinen-kwh-pohjainen-autovero/

Ps. ja kuravettä päälle

  
  • muokattu 01.04.2022 09:16

    Tämä aprillipila saanee kansan raivoamaan.

    Top Gearissa annettiin ymmärtää että yhdysvalloissa isot pickupit/lava-autot saavat ajaa verottomilla polttoaineilla, siksi niitä myös ilmeisesti myydään eniten. Tämä ei ole pila, vaan jaksosta jossa Hammond pelastettiin (Kanadan) Kalliovuorilta. Tietääkö joku onko tuo (edelleen) totta?

      
  • muokattu 01.04.2022 09:52

    @Vital kirjoitti:
    Tämä aprillipila saanee kansan raivoamaan.

    Top Gearissa annettiin ymmärtää että yhdysvalloissa isot pickupit/lava-autot saavat ajaa verottomilla polttoaineilla, siksi niitä myös ilmeisesti myydään eniten. Tämä ei ole pila, vaan jaksosta jossa Hammond pelastettiin (Kanadan) Kalliovuorilta. Tietääkö joku onko tuo (edelleen) totta?

    Vastaavantyyppiset autothan rekisteröidään Suomessa pääsääntöisesti kuorma-autoiksi, jolloin ne dieselkäyttöisinä on vapautettu käyttövoimaverosta (vai onko vero mitättömän pieni?) Myös pakettiautojen käyttövoimavero on henkilöautoihin verrattuna vain murto-osa (n. 1/6). Kuka tietää epätasa-arvoiselle kohtelulle perustelun? Tarkoitan nimenomaan yksityiskäytössä; kuljetusliikkeen kyseessä ollessa ymmärtäisin.

      
  • Eikös jenkeissä pysty hakemaan palautusta polttoineveroista "tietyissä" tapauksissa - ei se nyt automaattisesti kaikille pickupin omistajille kolahda tai siis ei pumpuilla ole valmiiksi verotonta tankattavissa.
    IRS (Internal Revenue Service = yksi DOT organisaatioista) määritelee listan, joiden tapauksissa veronpalautusta voi polttoaineveron "Federal Tax" osuudesta hakea. Joskus aikaisemmin tämä taisi olla paljon "avoimempaa", ja muistaakseni yli 4.5tonnin diesel käyttöisille pickupeille tämä etuus myönnettiin yksityiskäytössäkin - mutta nykyään pitää olla business käytössä. Toki mikään ei estä yksityishenkilöä perustamasta "private businesta" ja hankkimalla sen pickupin firman käyttöön jolloin verovähennysoikeus on mahdollista.

      
  • @koreileva kirjoitti:
    Vastaavantyyppiset autothan rekisteröidään Suomessa pääsääntöisesti kuorma-autoiksi, jolloin ne dieselkäyttöisinä on vapautettu käyttövoimaverosta (vai onko vero mitättömän pieni?) Myös pakettiautojen käyttövoimavero on henkilöautoihin verrattuna vain murto-osa (n. 1/6).

    Kyllä muista kuin bensiinikäyttöisistä kuorma-autoista pitää maksaa käyttövoimaveroa ihan samaan tapaan kuin muistakin "ei-bensiini" ajoneuvoista. Summa on toki pienempi (=0.6-2.2c/päivä per kokonaismassan alkava 100kg riippuen käyttötarkoituksesta/akselien määrästä) kuin henkilöautoissa, mutta normaalisti nuo myös painavat enemmän.
    Pakettiautoissa tuo on tosiaan 0.9c/päivä per alkava 100kg.
    Jos kiinnostaa, niin tuolta esimerkiksi löytyy taulukot:
    https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#19ff133a

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Vastaavantyyppiset autothan rekisteröidään Suomessa pääsääntöisesti kuorma-autoiksi, jolloin ne dieselkäyttöisinä on vapautettu käyttövoimaverosta (vai onko vero mitättömän pieni?) Myös pakettiautojen käyttövoimavero on henkilöautoihin verrattuna vain murto-osa (n. 1/6).

    Kyllä muista kuin bensiinikäyttöisistä kuorma-autoista pitää maksaa käyttövoimaveroa ihan samaan tapaan kuin muistakin "ei-bensiini" ajoneuvoista. Summa on toki pienempi (=0.6-2.2c/päivä per kokonaismassan alkava 100kg riippuen käyttötarkoituksesta/akselien määrästä) kuin henkilöautoissa, mutta normaalisti nuo myös painavat enemmän.
    Pakettiautoissa tuo on tosiaan 0.9c/päivä per alkava 100kg.
    Jos kiinnostaa, niin tuolta esimerkiksi löytyy taulukot:
    https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Ajoneuvovero/#19ff133a

    Dieselkäyttöisistä kevytkuorma-autoista (isot pickupit) maksetaan siis käyttövoimaveroa päivässä 0,6 senttiä per alkava 100 kg, pakettiautoista 0,9 senttiä ja henkilöautoista 5,5 senttiä. Omasta mielestäni ei "ihan samaan tapaan". Käsittääkseni kyseinen vero on luotu nimenomaan raskaan liikenteen kilpailukyvyn turvaamiseksi. Myös dieselhenkilöautojen määrä on vuosikymmenten kuluessa kasvanut moninkertaiseksi, eli veropohja on laajentunut. Painoero (kokonaismassa) mainitsemissani ajoneuvoluokissa ei ole mikään selitys näin erilaiselle verokohtelulle. Päästövähennystavoitteiden kannalta nykyinen verotuskäytäntö vaikuttaa järjettömältä.

      
  • En löytänyt yhdysvaltalaisten bensan verotuksesta suomenkielisiltä sivuilta muuta kuin 19% veroa ja myyntihinta 1,224 usd/l.

    Tässä jotain ja huomaa miten kiina suojaa tuontia tulleilla:
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autojen-verotusperusteet-vaihtelevat-eri-puolilla-maailmaa/0ea16592-e566-4eb8-983f-72f0d40bb7d4

    Asiasta hieman poiketen. Venezuelassa diesel ja bensa maksavat 0,025 usd/l, eli 100 litraa maksaa nykyään jo peräti parisen euroa. Valtio (ainakin aiemmin myi) myy sitä alle omien tuotantokustannusten, muuten tulee ”sisällissota”.
    Kyseinen maa on verrattavissa luonnonvaroiltaan Norjaan, joka antanee mietiskelyn aihetta.

      
  • muokattu 01.04.2022 15:03

    @Vital kirjoitti:

    Kyseinen maa on verrattavissa luonnonvaroiltaan Norjaan, joka antanee mietiskelyn aihetta.

    Tarkoitatko, että siellä aletaan kohta subventoimaan sähkäreitä kuten Norjassa? Kohta maailman kärkijoukoissa sähköautojensa määrän kanssa väkilukuun suhteutettuna.

    Tuota sisällissodan uhkapuolta maan suhteen voisi ennemminkin miettiä, hullua menoa ollut jo tosi pitkään
    https://um.fi/matkustustiedote/-/c/VE

      
  • @koreileva kirjoitti:

    Dieselkäyttöisistä kevytkuorma-autoista (isot pickupit) maksetaan siis käyttövoimaveroa päivässä 0,6 senttiä per alkava 100 kg, pakettiautoista 0,9 senttiä ja henkilöautoista 5,5 senttiä. Omasta mielestäni ei "ihan samaan tapaan". Käsittääkseni kyseinen vero on luotu nimenomaan raskaan liikenteen kilpailukyvyn turvaamiseksi. Myös dieselhenkilöautojen määrä on vuosikymmenten kuluessa kasvanut moninkertaiseksi, eli veropohja on laajentunut. Painoero (kokonaismassa) mainitsemissani ajoneuvoluokissa ei ole mikään selitys näin erilaiselle verokohtelulle. Päästövähennystavoitteiden kannalta nykyinen verotuskäytäntö vaikuttaa järjettömältä.

    Nuo diesel käyttöiset kevytkuorma-autot ovat todellakin eräänlaisia "veronkierto" ajoneuvoja. Allekirjoittaneellakin sellainen jenkkipickup joskus oli, ja halpaahan sen seisottaminen pihalla oli verojen puolesta, mutta kyllä ne verot maksettiin moninkertaisesti polttoaineissa. Oikein sievästi alle rajoittimen nopeuden kesäisissä olosuhteissa pääsi alle 10l/100km matka-ajossa, mutta talvella ei 20l/100km riittänyt.

      
  • Katsoin sauna päivän sähkönsiirtomaksun 0,60 € + arvonlisävero 0,31 € + sähkövero 0,36€ + vielä sähkö 16,25/kwh 6,69 snt/kwh + 24% alv
    Hallitus saa reippaan veronlisätulopotin kun energianhinnat nousee 😇

      
  • Nyt putosivat insinööriaivot kärryiltä!

      
  • Kun sähkön myynti ja siirto kWh hinta nousee, niin sähköverotulot valtiolle nousee vero % on kiinteä

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kun sähkön myynti ja siirto kWh hinta nousee, niin sähköverotulot valtiolle nousee vero % on kiinteä

    Sähkövero snt/kWh — veroluokka I = 2,253 snt/kWh

    Sähkövero ei ole prosenttipohjainen - ALV tuotto toki nousee jos summat kasvavat.
    Sähkövero on toki paljon, minulla on sähkölaskuja tallella 25 vuoden takaa, silloin kotiintoimitettu sähkö maksoi kokonaisuudessaan (energia+siirto+verot) lähes saman verran kuin nykyinen sähkövero. Normi 0,15e/kWh tarkoittaa, että tulojen olisi pitänyt nousta 5-6 kertaiseksi 25 vuodessa. Harvoilla niin on käynyt vaikka olisi edennyt urallaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit