Model Y näytön räplääminen ajon aikana - Myytti murrettu!

135 kommenttia
124
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Kuinkas sattuikaan, Tesla kestotestissä peräti kaksi peltivauriota, hyvin harvinaista että niissä peltiä rypistyy.

    Eikös se kerro Tekniikan Maailman toimittajien töppöilystä eikä auton ominaisuuksista? Voiko henkilö, joka ei osaa autoa kuljettaa, soveltua testaajaksi?

    Tuli muuten tuosta mieleen taas yksi epärehellinen TM:n mussutus Teslasta, mutta en muista, oliko se M3 vai MY testissä. Toimittaja valitti Teslan puutteena tai jotenkin negatiivisena asiana, että avainkortti unohtui auton sisään ja jäi lukittujen ovien taakse. Oletettavasti perinneautojen tapauksessa ei tulisi mieleenkään valittaa vastaavaa, että unohtaa avaimet sisään ja se olisi jotenkin auton puute tms.

    M3 ja MY ensisijainen avain on kuskin puhelin ja pääkuljettaja (auton omistaja) voi lisäksi valtuuttaa muistaakseni viisi muuta (tai sitten se oli yhteensä viisi) puhelinta, jotka toimivat avaimena. Avainkortti on oikeastaan vara-avain, jota ei muuten tarvitse käyttää. Kukin puhelin ovat omalla käyttäjäprofiililla, joten useamman henkilön on erittäin kätevä käyttää samaa autoa esim. perheessä. Lisäksi autoon voi ostaa samanlaisia avainkauko-ohjaimia kuin MS ja MX autoissa on.

    Eli M3 ja MY autoissa on todella helppokäyttöiset ja monipuoliset avainmahdollisuudet, mutta TM painottaa niistä vain sitä negatiiviseksi mainostettua asiaa, että avainkortin voi jättää autoon ja lukita ovet.

    Tietääkö kukaan, onko missään muussa autossa mahdollista käyttää puhelinta avaimena niin, ettei tarvitse edes ajamiseen muuta välinettä mukaan kuin puhelimen? Auton puhelinsovelluksissahan on kyllä ovien ja takuluukun avaustoimintoja, mutta minä en tiedä, että missään muussa autossa puhelin voi toimia ainoana avaimena kaikkiin auton toimintoihin. Se on erittäin kätevä ominaisuus, jota tietenkään TM ei tuo yhtä raflaavasti esiin kuin sen, että toimittaja pystyy töpeksimään avainkortin kanssa.

    Olet kyllä uskomaton.
    Digital key 1.0 avoin standardi ja ollut käytössä vuodesta 2018 saakka esim. Audi, BMW, General Motors, HYUNDAI, Volkswagen ja muut.
    Koska se on avoin standardi, se toimii kaikissa autoissa ja kaikissa älylaitteissa. Tämä uusi Digital Key -spesifikaatio perustuu olemassa oleviin standarditekniikoihin, kuten Global Platform, GSMA, Bluetooth ja NFC.
    Vaatii tuon NFC.
    Jopa EQ latauseemelin mummoversiossa tuo on käytössä ja hyvin kahvireissulla toiminut. Lautoilla huomannut MB EQ latauseemelin aina vahvistavan uudestaan tuon NFC yhteyden kun lautta saapuu rantaan.
    Tuon NFC avulla voi luoda digitaalisen avaimen ja lähettää kenelle hyvänsä kenelle lainaat autoasi.
    Tuo NFC on ilmeisesti jopa turvallisempi kuin auton oma avain joka toimii radiosingnaalilla. 740 varmaan osaa kertoa tuon NFC turvatason.

    Uskomaton vai tietämätön? Minähän sanoin, että en tiedä toista automerkkiä, jota voi käyttää puhelimella ilman mitään muuta avainlaitetta mukana. Sinun tekstissäsi jäi minulle epäselväksi, mikä tuo NFC-systeemi on.

    Siis toimiiko tuo NFC siis niin, että puhelin on koko ajan avaimena ilman mitään rajauksia tai määräaikoja? MX:ssä ei toimi siten. M3 ja MY toimii.

    En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta
    Auton ovien avaaminen ja lukitseminen sekä auton käynnistäminen passiivisen käytön avulla
    Joissakin autoissa voit lukita ja avata auton ovet sekä käynnistää auton passiivisen käytön avulla. Sinulla on vain oltava laite mukanasi.

    Kun lähestyt autoa laitteesi kanssa, auton ovet avautuvat.
    Kun olet autossa, voit käynnistää auton.
    Kun kävelet poispäin autoltasi laitteen kanssa, auton ovet lukittuvat.

    Tarkoititko tätä

    Tuolla digital key tai carkey sovelluksella on paljon erilaisia toiminta valintoja etäluvista saakka, mutta tuo yllä oleva varmaan on se käytännöllisin.
    NFC on salaustekniikkaa joka vaaditaan laitteilta yhteensopivuuden takia.

    Samsung, Apple ja muut, jotka työskentelevät standardoidun älypuhelimen parissa auton avainratkaisuna

    @pradeepviswav21. kesäkuuta 2018 klo 19 GMT

    Car Connectivity Consortium (CCC) on organisaatio, joka on keskittynyt mahdollistamaan saumattoman mobiililaitteen ja ajoneuvon välisen yhteyden. CCC:n jäseniä ovat Samsung, Apple, Audi, BMW, General Motors, HYUNDAI, Volkswagen, LG Electronics, Panasonic ja muut. CCC ilmoitti tänään julkaisevansa Digital Key Release 1.0 -määrityksen, jonka avulla kuljettajat voivat ladata digitaalisen avaimen älylaitteilleen ja käyttää sitä missä tahansa ajoneuvossa.

    Koska se on avoin standardi, se toimii kaikissa autoissa ja kaikissa älylaitteissa. Tämä uusi Digital Key -spesifikaatio perustuu olemassa oleviin standarditekniikoihin, kuten Global Platform, GSMA, Bluetooth ja NFC. CCC paljasti myös, että se työskentelee julkaisun 2.0 parissa, joka tarjoaa standardoidun todennusprotokollan ajoneuvon ja älylaitteen välille. Sen odotetaan valmistuvan vuoden 1 ensimmäisellä neljänneksellä.

    "Olen innoissani valtaosan positiivisesta vastauksesta, jonka olemme saaneet teollisuudelta standardoituun Digital Key -ratkaisuamme, ja uusia jäseniä on rekisteröitynyt auttamaan omaksumisen ja spesifikaatioiden kehittämisen edistämisessä", sanoi Mahfuzur Rahman, CCC:n johtaja. ”Näemme jo markkinoilla tuotteita, jotka hyödyntävät Release 1.0:aa, ja uskon, että tulevalla Digital Key Release 2.0:lla on entistä suurempi vaikutus alaan, kun vastaamme massiivisen skaalautuvuuden tarpeisiin. Nautin tästä jännittävästä matkasta CCC-yhteisön kanssa, kun muutamme tapaa, jolla kuljettajat pääsevät mihin tahansa ajoneuvoon, ja lisäämme edelleen älylaitteiden avaintoimintoja elämässämme.

    "Olemme ylpeitä voidessamme tarjota asiakkaillemme Digital Key -palvelun jo useissa mallisarjoissa", sanoi Ulf Warschat, Audin Body Electronicsin johtaja. "Standardoimalla Digital Key -ratkaisun, joka noudattaa turvallisuusstandardejamme, luomme rakennuspalikat innovatiivisille palveluille laajasti", sanoi Audi-konserni.

    En tiedä, onko tuo sama asia kuin puhelin avaimena. Onhan se ainakin jossain määrin, mutta tuo mainospuhe siinä ympärillä Digital Key-juttuina kuulostaa vähän oudolta.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.

    Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.

    Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.

    Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.

    Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.

    Mitä tekemistä Teslan ylösnousevan konepellillä ja bemareilla? Vai lähteekö S-mallista konepelti lentoon, jos nimen omaan bemari ajaa riittävää ylinopeutta vastaa. On se sitten jo aika haastavaa liikkua, pitää havainnoida minkä merkkinen auto tulee vastaa, koska autosta karisee mahdollisesti ilmavirrassa osat tielle....

    Montako bemaria on Teslasi takapuskuriin jo osunut, kun niin pelkäät? Mun etupuskuriin (bemari muuten) on osunut vuosien saatossa vain yksi auto, Volvo, sekin tuli kovaa liikennevaloissa peruutamalla päälle, joten en ehtinyt alta pois Oli vaihteet menneet vanhalta gubbelta sekasin :smile: En ole kyllä mitenkään pelännyt Volvoja tuon jälkeenkään edes liikenevaloissa.

    Jaahas, Volvo sai siis BMW:n takapuskuriin? Hmm. Tuntuuko sinusta usein, että samalla puolella tietä muut tulevat peruuttamalla vastaan? Sellaista taitaa sattua erityisesti bemarikuskeille?🙂

    Kerroit tuossa edellä, että et kirjoittele näitä tosissasi etkä oikeasti tarkoita mitä kirjoitat. Myönnät trollaavasi koska et edes yritä keskustella asiallisesti. Käänsit Tikon jutun nurinpäin, ihan vaan piruuttasi ja joku vielä peukuttaa näitä. Automerkkisi saa ihan aiheellista palautetta TM:n ja täällä kirjoittavien taholta, turha tästä on kiukutella. Ota asiat asioina ja lopeta typerä trollaus, sitähän se on. Toteat olevasi tietämätön mitä on trollaus, kerron se on juuri sitä mitä olet tehnyt ennen ja teet juuri tällä hetkellä. Onko Tesla remontissa kun olet täällä nyt 24/7? Olen ollut palstalla pitkään ja huomaan erinäisiä asioita. Kaksi nimimerkkiä toimii täällä kuin joskus ennen, kun yksi ja sama henkilö käytti useita nimimerkkejä. Meno oli vähän saman tapaista kuin nyt. Nimimerkit olivat Ajattelija20xx ja Auto-m ja taisi niitä nimimerkkejä olla vielä muutama muukin. Nämä kyseiset nimimerkit katosivat TM:n toimesta ja nyt näyttää siltä että sama toistuu uudelleen. Yhtäläisyyksiä on vähän liikaa ettei sitä voi jättää huomiotta. Trollaus on ikävää ja se on tyhjän elämän täyttämistä toisia kiusaamalla kun elämässä ei ole muuta sisältöä.

    Sinä olet muutamia kertoja ennenkin arvuutellut nimerkkien historian perään. Pidätkö muuten salaliittoteorioista? Tiesitkö, että maailmassa kaikkein korkeinta valtaa pitää liskoihmiset?

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    Pidätkö muuten salaliittoteorioista? Tiesitkö, että maailmassa kaikkein korkeinta valtaa pitää liskoihmiset?

    Ei juma, ihan totta? Eikö ne olekaan TM:n toimittajat tämän kaiken takana? ;)

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.

    Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.

    Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.

    Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.

    Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.

    Mitä tekemistä Teslan ylösnousevan konepellillä ja bemareilla? Vai lähteekö S-mallista konepelti lentoon, jos nimen omaan bemari ajaa riittävää ylinopeutta vastaa. On se sitten jo aika haastavaa liikkua, pitää havainnoida minkä merkkinen auto tulee vastaa, koska autosta karisee mahdollisesti ilmavirrassa osat tielle....

    Montako bemaria on Teslasi takapuskuriin jo osunut, kun niin pelkäät? Mun etupuskuriin (bemari muuten) on osunut vuosien saatossa vain yksi auto, Volvo, sekin tuli kovaa liikennevaloissa peruutamalla päälle, joten en ehtinyt alta pois Oli vaihteet menneet vanhalta gubbelta sekasin :smile: En ole kyllä mitenkään pelännyt Volvoja tuon jälkeenkään edes liikenevaloissa.

    Jaahas, Volvo sai siis BMW:n takapuskuriin? Hmm. Tuntuuko sinusta usein, että samalla puolella tietä muut tulevat peruuttamalla vastaan? Sellaista taitaa sattua erityisesti bemarikuskeille?🙂

    Kerroit tuossa edellä, että et kirjoittele näitä tosissasi etkä oikeasti tarkoita mitä kirjoitat. Myönnät trollaavasi koska et edes yritä keskustella asiallisesti. Käänsit Tikon jutun nurinpäin, ihan vaan piruuttasi ja joku vielä peukuttaa näitä. Automerkkisi saa ihan aiheellista palautetta TM:n ja täällä kirjoittavien taholta, turha tästä on kiukutella. Ota asiat asioina ja lopeta typerä trollaus, sitähän se on. Toteat olevasi tietämätön mitä on trollaus, kerron se on juuri sitä mitä olet tehnyt ennen ja teet juuri tällä hetkellä. Onko Tesla remontissa kun olet täällä nyt 24/7? Olen ollut palstalla pitkään ja huomaan erinäisiä asioita. Kaksi nimimerkkiä toimii täällä kuin joskus ennen, kun yksi ja sama henkilö käytti useita nimimerkkejä. Meno oli vähän saman tapaista kuin nyt. Nimimerkit olivat Ajattelija20xx ja Auto-m ja taisi niitä nimimerkkejä olla vielä muutama muukin. Nämä kyseiset nimimerkit katosivat TM:n toimesta ja nyt näyttää siltä että sama toistuu uudelleen. Yhtäläisyyksiä on vähän liikaa ettei sitä voi jättää huomiotta. Trollaus on ikävää ja se on tyhjän elämän täyttämistä toisia kiusaamalla kun elämässä ei ole muuta sisältöä.

    Sinä olet muutamia kertoja ennenkin arvuutellut nimerkkien historian perään. Pidätkö muuten salaliittoteorioista? Tiesitkö, että maailmassa kaikkein korkeinta valtaa pitää liskoihmiset?

    Viittaan trollaukseen joka oli täysin hallitsematonta noiden mainittujen nimimerkkien kanssa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    En muista lukeneeni mitään vastaavaa. Tesla Model X:n Kolmannen istuinrivin kiinnitys. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka on matkustajalle turvallisuusriski.

    Model S:n ongelmana on etutavaratilan salpalukituksen mahdollinen pettäminen, jonka takia luukku eli ”konepelti” voi aueta odottamattomasti.

    Trollaaminen on monesti tuollaista: "saattaa", "voi kenties" jne. Ei väitetä suoraan vaan yritetään muokata mielipidettä. Näin keskustelupalstoilla jokainen purkaa omia paineitaan. Mitä enemmän henkilö on ns. merkkiuskollinen, sitä mieluummin hän lukee negatiivista tekstiä muista merkeistä.

    Kaikkihan tietävät ja on sanomattakin selvää, että bemareilla ajavat vain kaahaajat. Ei ihme, että juuri bemarit syttyvät tuleen tämän tästä. Ne kuumenevat tietysti enemmän kuin muut merkit, koska niillä kaahataan koko ajan. Minäkin olen kuullut, ettei Lahdesta Hesaan pysty useinkaan ajamaan näkemättä ainakin yhtä tulessa olevaa bemaria matkan varrella.

    Sitä paitsi muiden täytyy koko ajan tarkkailla taustapeiliä, kun ei koskaan tiedä, milloin sieltä tulee joku bemari, jonka törmää päin, koska joku teini on ratissa ja ajaa järkyttävää ylinopeutta kuten bemarikuskeilla on tapana. Oletko koskaan nähnyt bemaria, joka ei ajaisi vähintää 20km/h ylinopeutta? No, jos olet, niin se on harvinaisuus. Olen kuullut, että 30km/h yli on bemaristandardi.

    Mitä tekemistä Teslan ylösnousevan konepellillä ja bemareilla? Vai lähteekö S-mallista konepelti lentoon, jos nimen omaan bemari ajaa riittävää ylinopeutta vastaa. On se sitten jo aika haastavaa liikkua, pitää havainnoida minkä merkkinen auto tulee vastaa, koska autosta karisee mahdollisesti ilmavirrassa osat tielle....

    Montako bemaria on Teslasi takapuskuriin jo osunut, kun niin pelkäät? Mun etupuskuriin (bemari muuten) on osunut vuosien saatossa vain yksi auto, Volvo, sekin tuli kovaa liikennevaloissa peruutamalla päälle, joten en ehtinyt alta pois Oli vaihteet menneet vanhalta gubbelta sekasin :smile: En ole kyllä mitenkään pelännyt Volvoja tuon jälkeenkään edes liikenevaloissa.

    Jaahas, Volvo sai siis BMW:n takapuskuriin? Hmm. Tuntuuko sinusta usein, että samalla puolella tietä muut tulevat peruuttamalla vastaan? Sellaista taitaa sattua erityisesti bemarikuskeille?🙂

    Kerroit tuossa edellä, että et kirjoittele näitä tosissasi etkä oikeasti tarkoita mitä kirjoitat. Myönnät trollaavasi koska et edes yritä keskustella asiallisesti. Käänsit Tikon jutun nurinpäin, ihan vaan piruuttasi ja joku vielä peukuttaa näitä. Automerkkisi saa ihan aiheellista palautetta TM:n ja täällä kirjoittavien taholta, turha tästä on kiukutella. Ota asiat asioina ja lopeta typerä trollaus, sitähän se on. Toteat olevasi tietämätön mitä on trollaus, kerron se on juuri sitä mitä olet tehnyt ennen ja teet juuri tällä hetkellä. Onko Tesla remontissa kun olet täällä nyt 24/7? Olen ollut palstalla pitkään ja huomaan erinäisiä asioita. Kaksi nimimerkkiä toimii täällä kuin joskus ennen, kun yksi ja sama henkilö käytti useita nimimerkkejä. Meno oli vähän saman tapaista kuin nyt. Nimimerkit olivat Ajattelija20xx ja Auto-m ja taisi niitä nimimerkkejä olla vielä muutama muukin. Nämä kyseiset nimimerkit katosivat TM:n toimesta ja nyt näyttää siltä että sama toistuu uudelleen. Yhtäläisyyksiä on vähän liikaa ettei sitä voi jättää huomiotta. Trollaus on ikävää ja se on tyhjän elämän täyttämistä toisia kiusaamalla kun elämässä ei ole muuta sisältöä.

    Sinä olet muutamia kertoja ennenkin arvuutellut nimerkkien historian perään. Pidätkö muuten salaliittoteorioista? Tiesitkö, että maailmassa kaikkein korkeinta valtaa pitää liskoihmiset?

    Viittaan trollaukseen joka oli täysin hallitsematonta noiden mainittujen nimimerkkien kanssa.

    Se oli varmaan ennen kuin minä aloin lueskella näitä, kun en muista noita nimimerkkejä kuin sinun kirjoituksista.

      
  • muokattu 22.04.2022 22:43

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tietääkö kukaan, onko missään muussa autossa mahdollista käyttää puhelinta avaimena niin, ettei tarvitse edes ajamiseen muuta välinettä mukaan kuin puhelimen? Auton puhelinsovelluksissahan on kyllä ovien ja takuluukun avaustoimintoja, mutta minä en tiedä, että missään muussa autossa puhelin voi toimia ainoana avaimena kaikkiin auton toimintoihin. Se on erittäin kätevä ominaisuus, jota tietenkään TM ei tuo yhtä raflaavasti esiin kuin sen, että toimittaja pystyy töpeksimään avainkortin kanssa.

    Mustang Mach E:ssä on aito puhelin avaimena -toiminnallisuus neljälle puhelimelle. Käytin sitä alkuun useamman kuukauden ajan, mutta toiminnon jatkuva bluetooth-huhuilu kulutti puhelimen akkua ärsyttävän paljon (ehkä ärsytyskynnykseni tässä kohtaa on keskimääräistä matalampi) ja otin taas tavaksi avainmokkulan kanniskelun. Ei siihenkään koskea tarvitsen, kunhan muistaa ottaa mukaan. Avaimen tai puhelimen ollessa unohtuneena, kateissa, akku tyhjänä tms. syystä pois käytöstä, Mach E:n oven saa auki 7-numeroisella PIN-koodilla B-pilarin kosketuspaneelista ja auton käyntiin salasanalla. PIN-koodin ja salasanan saa määritettyä itse mieleisekseen.

    Tuo B-pilarin kosketuspaneli kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko B-pilarin näppäimistö jonkun kannen alla vai ihan näkyvissä koko ajan? Voiko autolla ajella ihan Aatamin asussa ja vähän Eevankin, jos tietää PIN-koodin ja salasanan? Siis ilman mitään avaina, puhelinta tms.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tietääkö kukaan, onko missään muussa autossa mahdollista käyttää puhelinta avaimena niin, ettei tarvitse edes ajamiseen muuta välinettä mukaan kuin puhelimen? Auton puhelinsovelluksissahan on kyllä ovien ja takuluukun avaustoimintoja, mutta minä en tiedä, että missään muussa autossa puhelin voi toimia ainoana avaimena kaikkiin auton toimintoihin. Se on erittäin kätevä ominaisuus, jota tietenkään TM ei tuo yhtä raflaavasti esiin kuin sen, että toimittaja pystyy töpeksimään avainkortin kanssa.

    Mustang Mach E:ssä on aito puhelin avaimena -toiminnallisuus neljälle puhelimelle. Käytin sitä alkuun useamman kuukauden ajan, mutta toiminnon jatkuva bluetooth-huhuilu kulutti puhelimen akkua ärsyttävän paljon (ehkä ärsytyskynnykseni tässä kohtaa on keskimääräistä matalampi) ja otin taas tavaksi avainmokkulan kanniskelun. Ei siihenkään koskea tarvitsen, kunhan muistaa ottaa mukaan. Avaimen tai puhelimen ollessa unohtuneena, kateissa, akku tyhjänä tms. syystä pois käytöstä, Mach E:n oven saa auki 7-numeroisella PIN-koodilla B-pilarin kosketuspaneelista ja auton käyntiin salasanalla. PIN-koodin ja salasanan saa määritettyä itse mieleisekseen.

    Tuo B-pilarin kosketuspaneli kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko B-pilarin näppäimistö jonkun kannen alla vai ihan näkyvissä koko ajan? Voiko autolla ajella ihan Aatamin asussa ja vähän Eevankin, jos tietää PIN-koodin ja salasanan? Siis ilman mitään avaina, puhelinta tms.

    Etkö ole Fordia koeajanut? Suosittelen, vaikka minulla ei päässyt tarjouspyyntövaiheeseen saakka.

    Nyt diesel liikennekäyttöön ja suunta pohjoiseen.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tietääkö kukaan, onko missään muussa autossa mahdollista käyttää puhelinta avaimena niin, ettei tarvitse edes ajamiseen muuta välinettä mukaan kuin puhelimen? Auton puhelinsovelluksissahan on kyllä ovien ja takuluukun avaustoimintoja, mutta minä en tiedä, että missään muussa autossa puhelin voi toimia ainoana avaimena kaikkiin auton toimintoihin. Se on erittäin kätevä ominaisuus, jota tietenkään TM ei tuo yhtä raflaavasti esiin kuin sen, että toimittaja pystyy töpeksimään avainkortin kanssa.

    Mustang Mach E:ssä on aito puhelin avaimena -toiminnallisuus neljälle puhelimelle. Käytin sitä alkuun useamman kuukauden ajan, mutta toiminnon jatkuva bluetooth-huhuilu kulutti puhelimen akkua ärsyttävän paljon (ehkä ärsytyskynnykseni tässä kohtaa on keskimääräistä matalampi) ja otin taas tavaksi avainmokkulan kanniskelun. Ei siihenkään koskea tarvitsen, kunhan muistaa ottaa mukaan. Avaimen tai puhelimen ollessa unohtuneena, kateissa, akku tyhjänä tms. syystä pois käytöstä, Mach E:n oven saa auki 7-numeroisella PIN-koodilla B-pilarin kosketuspaneelista ja auton käyntiin salasanalla. PIN-koodin ja salasanan saa määritettyä itse mieleisekseen.

    Tuo B-pilarin kosketuspaneli kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko B-pilarin näppäimistö jonkun kannen alla vai ihan näkyvissä koko ajan? Voiko autolla ajella ihan Aatamin asussa ja vähän Eevankin, jos tietää PIN-koodin ja salasanan? Siis ilman mitään avaina, puhelinta tms.

    Etkö ole Fordia koeajanut? Suosittelen, vaikka minulla ei päässyt tarjouspyyntövaiheeseen saakka.

    Nyt diesel liikennekäyttöön ja suunta pohjoiseen.

    En ole bruukannut käydä koeajamassa kuin "tositarkoituksella" eli autoa, jonkaa olen muuten jo ikäänkuin päättänyt ostaa. Ensinnäkään Mach E ei ollut vielä saatavissa eikä koeajettavissa silloin, kun olin hankkimassa sähkäriä ja toisekseen se on / ainakin näyttää olevan paljon pienempi kokonaistiloiltaan kuin Model X. Olen pysytellyt keskenään suunnilleen saman kokoisissa: Grand Cherokee, Discovery, XC90T8, Model X.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Tuo B-pilarin kosketuspaneli kuulostaa mielenkiintoiselta. Onko B-pilarin näppäimistö jonkun kannen alla vai ihan näkyvissä koko ajan? Voiko autolla ajella ihan Aatamin asussa ja vähän Eevankin, jos tietää PIN-koodin ja salasanan? Siis ilman mitään avaina, puhelinta tms.

    Kyseessä on sileäpintainen kapasitiivinen hipaisupaneeli, johon numerot ilmaantuvat valaistuina, kun pintaa hiplaa. Periaatteessa nakuajelu siis onnistuu.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ok. Mach E tuntuu muutenkin pätevältä sähköautolta. Kunnon kokoinen keskinäyttökin. Minulle se olisi koriltaan liian pieni tavaratilan puolesta.

    Onhan Mach E pätevä auto. Ei TM:n mieleen sekään, mutta minä tykkään. Samoin esim. englantilaiset autotoimittajat tuntuvat arvostavan auton TM:a korkeammalle. Joo, alusta ei ole mukavin mahdollinen, mutta itse ajettavuus ansaitsee mielestäni paremman arvosanan kuin TM-vertailussa saadun kuutosen. Enkä kaipaa talvella autoon 23 asteen lämpötilaa, joten talvivertailun lämmityslaitemoitteetkin jätän omaan arvoonsa. Kirkkaat ikkunat ja n. 19 astetta riittävät minulle, joka en viitsi riisua talvitakkia ennen ajoa. Tuulilasin sähkölämmitys on loistava ominaisuus, jos jäätyminen uhkaa.

    Sitä paitsi, en haluaisi ajaa sotilasajoneuvon näköisellä Enyaqilla saati venäläisen sotilasajoneuvon näköisellä ID.4:llä. Enkä muuten tykkää M3:n ja Y:n muumikuonostakaan. Makuasioita, mutta tärkeitä.

      
  • muokattu 23.04.2022 18:51

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ok. Mach E tuntuu muutenkin pätevältä sähköautolta. Kunnon kokoinen keskinäyttökin. Minulle se olisi koriltaan liian pieni tavaratilan puolesta.

    Onhan Mach E pätevä auto. Ei TM:n mieleen sekään, mutta minä tykkään. Samoin esim. englantilaiset autotoimittajat tuntuvat arvostavan auton TM:a korkeammalle. Joo, alusta ei ole mukavin mahdollinen, mutta itse ajettavuus ansaitsee mielestäni paremman arvosanan kuin TM-vertailussa saadun kuutosen. Enkä kaipaa talvella autoon 23 asteen lämpötilaa, joten talvivertailun lämmityslaitemoitteetkin jätän omaan arvoonsa. Kirkkaat ikkunat ja n. 19 astetta riittävät minulle, joka en viitsi riisua talvitakkia ennen ajoa. Tuulilasin sähkölämmitys on loistava ominaisuus, jos jäätyminen uhkaa.

    Sitä paitsi, en haluaisi ajaa sotilasajoneuvon näköisellä Enyaqilla saati venäläisen sotilasajoneuvon näköisellä ID.4:llä. Enkä muuten tykkää M3:n ja Y:n muumikuonostakaan. Makuasioita, mutta tärkeitä.

    Minulla auton ulkonäkö ei ole tärkeä kriteeri, itse kuitenkin katselen sisältä ulos, joten en näe autoani, kun sitä käytän. Mutta ei minusta Teslan ulkonöässäkään ole vikaa.

    Tänään kokeilin käyttää äksää pelkällä puhelimella niin, että avainmokkula oli kantaman ulkopuolella. Tesla-sovelluksen joutuu avaamaan ja sieltä pitää ensin hallintapainikkeista avata auton lukitus ja kun istuu kuskin paikalle, ei tapahdu mitään, ennenkuin kuin auton aktivoi puhelimen Tesla-sovelluksen hallintapaneelista. Ja sitten auto herää ja voi ajaa. Etukäteen auton asetuksista on pitänyt valita, että avaimeton ajo sallitaan,

    Y:ssä riittää, että puhelin on mukana. Siihen ei tarvitse koskea eikä Tesla-sovelluksen tarvitse olla päällä. Eli Y:ssä puhelin on aidosti avain ja äksää voi käyttää puhelimen avulla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Y:ssä riittää, että puhelin on mukana. Siihen ei tarvitse koskea eikä Tesla-sovelluksen tarvitse olla päällä. Eli Y:ssä puhelin on aidosti avain ja äksää voi käyttää puhelimen avulla.

    Jep, Mach E:ssä puhelin avaimena toimii juuri noin kuin Y:ssä.

    Kännykän FordPass-appi on ehkä Mach E:n heikoin kohta: ulkoasultaan sekava, toiminnot piilotettu sinne tänne ja yhteys autoon Fordin palvelimien kautta on todella hidas.

      
  • QuuQuu
    muokattu 26.04.2022 14:35

    @Quu kirjoitti:

    On meilläkin ollut työsuhde bemari, ajoin sillä pyöreät 300km työmatkoja päivässä. Huollon ajaksi sain silloiseen aikaan uuden corollan, ensimmäinen tuntuma, kuka hemmetissä näillä joutuu jatkuvasti ajamaan.

    BMW i4 M50 Sanremo Green metallic
    Nyt on taas sellainen bmw, mikä kelpasi muullekin jos olisi tarvetta.

      
  • i4 olisi varmasti näppärä pikku kauppakassi nurkkapyörittelyyn, mutta hitto kun toimitusajat ovat vuoden luokkaa, niin pitää kehittää jotain muuta.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    i4 olisi varmasti näppärä pikku kauppakassi nurkkapyörittelyyn, mutta hitto kun toimitusajat ovat vuoden luokkaa, niin pitää kehittää jotain muuta.

    Kyllä sillä työsuhdeautona reippaat 150 km aamulla ja illalla takaisin vetelee, mutta kun ei enään tarvitse, kaikki tarvittava on kävelymatkan säteellä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    i4 olisi varmasti näppärä pikku kauppakassi nurkkapyörittelyyn, mutta hitto kun toimitusajat ovat vuoden luokkaa, niin pitää kehittää jotain muuta.

    Takapotkuja taitaa saada nopeammin, kun Venäjän kiintiön vapauduttua myös skandinaaviaan saatiin lisää tuotantosloteja. Useammassa vuorossa kokoavat noita, mutta tuotanto ei ainakaan näin aluksi vastaa kysyntää.

      
  • Eilisessä kauppalehdessä oli juttu Teslasta kohdassa "Viikon osake". Todettiin, että Tesla on hionut tuotantonsa "timanttiseen kuntoon" ja pärjää kilpailijoitaan paremmin nykyisessä tilanteessa, jossa mm. komponenttipula ja ongelmat logistiikassa haittaavat. Tammi-maaliskuun liikevaihto nousi 81% vuoden takaisesta.

    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta. Tesla toimitti 310.000 autoa alkuvuonna ja automyynnn kate oli 32%. Suomessa rekisteröitiin muistaakseni n. 450 Teslaa alkuvuonna, mikä ei minun mielestäni ole ollenkaan huono saavutus, kun Y:tä alettiin saadakin vasta elokuussa viime vuonna. Ja Berliinin ja Texasin uudet tehtaat vasta starttasivat eikä niiden tuotanto ole ehtinyt vielä vaikuttaa em. lukuihin juurikaan, jos yhtään.

    On mielenkiintoista nähdä, miten Tesla pärjää, kun kilpailevia sähköautoja kaiken aikaa tulee lisää markkinoille.

      
  • muokattu 27.04.2022 08:35

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta.

    Eiköhän suunnilleen jokaisen Suomalaisen autolehden toimittajat yritä tehdä mahdollisimman objektiivista työtä autojen vertailuissa ja testeissä. Nuo "yritykset pilata Teslan mainetta" -jutut kuuluu sinne some-maailman hörhöjen aivojen syövereihin.

      7
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta.

    Eiköhän suunnilleen jokaisen Suomalaisen autolehden toimittajat yritä tehdä mahdollisimman objektiivista työtä autojen vertailuissa ja testeissä. Nuo "yritykset pilata Teslan mainetta" -jutut kuuluu sinne some-maailman hörhöjen aivojen syövereihin.

    Niinhän sitä luulisi, mutta tämä TM:n Tesla-vastaisuus on poikkeus. Voi olla, että TM kohtelee vastaavasti jotain muitakin asioita, mutta en tiedä. Eikä siitä tarvitse väitellä, voi lukea M3 käyttötestin ja MY:n talvitestin. Trollaukseen liittyy se, että samanmielinen ei joko tunnista trollausta tai on vain tyytyväinen, koska trollin teksti tukee omaa ajatusta.

    TM:n talvitestin lihavoidussa otsikossa on saattanut alunperin lukea: "Meidän täytyy puhua paskaa Teslasta", mutta oikolukija on sitten jättänyt ruman sanan pois.🙂

    Mitattavissa testeissä ei ole muistaakseni huomauttamista (en nyt ole äsken lukenut testejä, enkä ehkä muista kaikkia kohtia), mutta ne asiat, joissa kirjoitetaan toimittajien mielipiteitä/omia havaintoja, ovat toinen juttu. Kuten esimerkiksi, että MY:n kuljettajan on oltava erityisen taitava tai auto suistuu huonouttaan pois tieltä. Aika posketon väite, joka on enemmänkin keskustelupalstojen kommenttien tasoinen kuin tekniikan lehden virallinen kanta.

    Minulla ei ollut tarkoitus alkaa vatvoa tätä asiaa täällä. Lopetin TM:n tilauksen ja se oli minun oma kannanottoni. Quu takertui yhteen epähuomiossa kirjoittamaani sivulauseeseen ja siitä tämä juttu lähti poikimaan.

    Olen tietenkin nähnyt tämän palstan kirjoittajien/lukijoiden enemmistön kannan Teslaan eikä TM:n linjasta valittaminen täällä johda mihinkään. Siksi en ottanut tätä asiaa täällä puheeksikaan silloin, kun talvitesti oli julkaistu. Ainoastaan lopetin lehden tilauksen.

    Luulen, että Tekniikan Maailman kirjoittelusta huolimatta avoimesti eri automerkkeihin suhtautuvat ihmiset käyvät itse tutustumassa Teslaan ja sitten päättävät mielipiteensä autosta ja se mielipide on mitä todennäköisimmin eri kuin TM:n mielipide.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta.

    Eiköhän suunnilleen jokaisen Suomalaisen autolehden toimittajat yritä tehdä mahdollisimman objektiivista työtä autojen vertailuissa ja testeissä. Nuo "yritykset pilata Teslan mainetta" -jutut kuuluu sinne some-maailman hörhöjen aivojen syövereihin.

    Korjatkaa, jos olen väärässä. Eikö lehdestä juuri lähtenyt erään toisen sähköautomerkin palvelukseen toimittaja, jolla itsellään oli aiemmin Model S. Vieläpä erittäin näyttävän väriseksi yliteipattu. Olisi outoa jos hän olisi ns. ku...t omiin muroihinsa.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta.

    Eiköhän suunnilleen jokaisen Suomalaisen autolehden toimittajat yritä tehdä mahdollisimman objektiivista työtä autojen vertailuissa ja testeissä. Nuo "yritykset pilata Teslan mainetta" -jutut kuuluu sinne some-maailman hörhöjen aivojen syövereihin.

    Korjatkaa, jos olen väärässä. Eikö lehdestä juuri lähtenyt erään toisen sähköautomerkin palvelukseen toimittaja, jolla itsellään oli aiemmin Model S. Vieläpä erittäin näyttävän väriseksi yliteipattu. Olisi outoa jos hän olisi ns. ku...t omiin muroihinsa.

    Minä en tiedä asiasta mitään, mutta en myöskään ymmärrä, mitä tarkoitat. "Toimittaja lähti toisen sähköautomerkin palvelukseen"? Miksi se tarkoittaisi, että hän olisi ku...t omiin muroihinsa, jos puhuu pehmoisia Teslasta? Siksi toisekseen kohteena onkin M3 ja MY, jotka ovat massatuotteita. En muista lukeneeni mitään juttuja MS:stä. MX:stä kelasin jonkun vanhan jutun, kun olin hankkimassa X:ää. Model 3 ja Y ovat niitä, jotka ovat "uhka" markkinoilla perinneautoille ja perinnemerkkien sähköautoille.

      
  • @M880 kirjoitti:
    En hinnoittele vakuutuksia tai laske riskejö työkseni, mutta saanen siihen melko helposti vastauksen nykäisemällä jotakuta hihasta. Mikä oli tarkemmin ottaen kysymys? Uuden automallin vakuutuksen hinnoittelu?

    Kun uuden automallin vakuutus on alustavasti jouduttu hinnoittelemaan vastaavaksi arvioidun auton oletuksella, kuinka kauan kestää ennen kuin tuo oletus korvautuu kyseisen automallin omalla todellisella vahinkoalttiudella ja korjauskuluilla?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Pelti- ja muovikorjausta voi tehdä sekä korjaamalla että vaihtamalla osia, mikä vaikuttaa loppusummaan. Ja työtavan valintaan voi vaikuttaa ihan sellainenkin asia kuin korjaamon jonotilanne. Jos on paljon töitä, vaihdetaan osia ja pusketaan töitä nopeasti pihalle. Jos on vähemmän töitä tehdään "korjaavampi" valinta jolloin työn osuus laskun loppusummasta on suurempi. Tätä ei tietenkään kukaan missään ääneen tunnusta

    Miten hoituu tilanne, jossa alkuperäisestä korjaussuunnitelmasta joudutaan poikkeamaan?

    Ainakin asiakkaan kannalta homma meni sujuvasti, kun parkkipaikkakolhua löhdettiin oikomaan, mutta kesken pelin peltiseppä päätteli, että alymiiniovi on liikaa rutussa oiottavaksi, joten vaihdetaan koko ovi.

    Voiko korjaamo korjausluvan saatuaan tehdä tuollaisia vaihdoksia omin päin? Näissähän voi isommissa haavereissa etenkin ulosajon jäljiltä olla tapauksia, joissa alustan kevytmetalliosista löytyy arvioitua enemmän korjattavaa osista, joita ei valmistajan ohjeen mukaan ole lupa oikoa, vaan ainoa hyväksyttävä korjaus on uusi osa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pelti- ja muovikorjausta voi tehdä sekä korjaamalla että vaihtamalla osia, mikä vaikuttaa loppusummaan. Ja työtavan valintaan voi vaikuttaa ihan sellainenkin asia kuin korjaamon jonotilanne. Jos on paljon töitä, vaihdetaan osia ja pusketaan töitä nopeasti pihalle. Jos on vähemmän töitä tehdään "korjaavampi" valinta jolloin työn osuus laskun loppusummasta on suurempi. Tätä ei tietenkään kukaan missään ääneen tunnusta

    Miten hoituu tilanne, jossa alkuperäisestä korjaussuunnitelmasta joudutaan poikkeamaan?

    Ainakin asiakkaan kannalta homma meni sujuvasti, kun parkkipaikkakolhua löhdettiin oikomaan, mutta kesken pelin peltiseppä päätteli, että alymiiniovi on liikaa rutussa oiottavaksi, joten vaihdetaan koko ovi.

    Voiko korjaamo korjausluvan saatuaan tehdä tuollaisia vaihdoksia omin päin? Näissähän voi isommissa haavereissa etenkin ulosajon jäljiltä olla tapauksia, joissa alustan kevytmetalliosista löytyy arvioitua enemmän korjattavaa osista, joita ei valmistajan ohjeen mukaan ole lupa oikoa, vaan ainoa hyväksyttävä korjaus on uusi osa.

    Kyllä niitä voi muuttaa. Alkuperäinen laskelma ja viimeinen laskelma ovat harvoin 1:1. Täsmällisyyttä toki seurataan, joten vaikka yksittäisessä korjauksessa muutos ei haittaa mitään, niin kyllä yhtiötä sitten kiinnostaa keskustella korjaamon kanssa täsmällisyydestä (laskelmaversioiden lukumäärä, ja niiden väliset erot). Uudella laskelmaverisiolla haetaan uusi lupa, mutta yleensä se on muodollisuus.

    Yleisesti ottaen vakuutusyhtiöt luottavat kumppaneihinsa, ja heille annetaan varsin paljon valtaa ja vastuuta tehdä työnsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Isoa kuvaa seurataan, eli keskivahinkoa (tietysti), muovikorjauksia, purkuosien käyttöä, läpimenoaikaa, laskelmien tarkkuutta (ensimmäinen vs. viimeinen, tai montako välilaskelmaa tarvittiin keskimäärin).

    Purkuosien käyttö vaikuttaa kahta kautta. Tietysti osan hintaan siinä yksittäisessä korjauksessa, mutta myös luomalla kysyntää yhtiöiden lunastamille kolariautojen osille, mikä parantaa niiden realisoinnista saatavaa tulosta. Ruotsissa (lähes?) kaikki yhtiöt edellyttävät että osia kysytään ensin (tietyiltä) purkaamoilta ennenkuin uusia saa tilata. Tehdään toki järjestelmän sisällä, ja tehdystä/tekemättömästä kyselystä jää jälki.

    Yleensä ne isot muutokset havaitaan purkaessa, joka on vahinkotarkastuksen / laskelman jälkeen ensimmäinen varsinainen työ. Sitten oikominen ja osien vaihto, maalaus ja kasaus.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    En hinnoittele vakuutuksia tai laske riskejö työkseni, mutta saanen siihen melko helposti vastauksen nykäisemällä jotakuta hihasta. Mikä oli tarkemmin ottaen kysymys? Uuden automallin vakuutuksen hinnoittelu?

    Kun uuden automallin vakuutus on alustavasti jouduttu hinnoittelemaan vastaavaksi arvioidun auton oletuksella, kuinka kauan kestää ennen kuin tuo oletus korvautuu kyseisen automallin omalla todellisella vahinkoalttiudella ja korjauskuluilla?

    Palaan tähän kun olen jutellut jonkun kanssa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta.

    Eiköhän suunnilleen jokaisen Suomalaisen autolehden toimittajat yritä tehdä mahdollisimman objektiivista työtä autojen vertailuissa ja testeissä. Nuo "yritykset pilata Teslan mainetta" -jutut kuuluu sinne some-maailman hörhöjen aivojen syövereihin.

    Korjatkaa, jos olen väärässä. Eikö lehdestä juuri lähtenyt erään toisen sähköautomerkin palvelukseen toimittaja, jolla itsellään oli aiemmin Model S. Vieläpä erittäin näyttävän väriseksi yliteipattu. Olisi outoa jos hän olisi ns. ku...t omiin muroihinsa.

    Minä en tiedä asiasta mitään, mutta en myöskään ymmärrä, mitä tarkoitat. "Toimittaja lähti toisen sähköautomerkin palvelukseen"? Miksi se tarkoittaisi, että hän olisi ku...t omiin muroihinsa, jos puhuu pehmoisia Teslasta? Siksi toisekseen kohteena onkin M3 ja MY, jotka ovat massatuotteita. En muista lukeneeni mitään juttuja MS:stä. MX:stä kelasin jonkun vanhan jutun, kun olin hankkimassa X:ää. Model 3 ja Y ovat niitä, jotka ovat "uhka" markkinoilla perinneautoille ja perinnemerkkien sähköautoille.

    Jos väität TM:ää Tesla-vastaiseksi, niin siitä saa helposti sellaisen käsityksen, että tarkoitat koko merkkiä, etkä vain joitakin malleja. Mikäli mielestäsi lehdellä on jotakin nimenomaan ja ainoastaan noita kahta mainitsemaasi mallia vastaan, niin se kannattaisi tuoda selkeämmin esille.

      1
  • muokattu 29.04.2022 15:19

    @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei varmaankaan Tekniikan Maailman yritykset pilata Teslan mainetta paljon hetkauta.

    Eiköhän suunnilleen jokaisen Suomalaisen autolehden toimittajat yritä tehdä mahdollisimman objektiivista työtä autojen vertailuissa ja testeissä. Nuo "yritykset pilata Teslan mainetta" -jutut kuuluu sinne some-maailman hörhöjen aivojen syövereihin.

    Korjatkaa, jos olen väärässä. Eikö lehdestä juuri lähtenyt erään toisen sähköautomerkin palvelukseen toimittaja, jolla itsellään oli aiemmin Model S. Vieläpä erittäin näyttävän väriseksi yliteipattu. Olisi outoa jos hän olisi ns. ku...t omiin muroihinsa.

    Minä en tiedä asiasta mitään, mutta en myöskään ymmärrä, mitä tarkoitat. "Toimittaja lähti toisen sähköautomerkin palvelukseen"? Miksi se tarkoittaisi, että hän olisi ku...t omiin muroihinsa, jos puhuu pehmoisia Teslasta? Siksi toisekseen kohteena onkin M3 ja MY, jotka ovat massatuotteita. En muista lukeneeni mitään juttuja MS:stä. MX:stä kelasin jonkun vanhan jutun, kun olin hankkimassa X:ää. Model 3 ja Y ovat niitä, jotka ovat "uhka" markkinoilla perinneautoille ja perinnemerkkien sähköautoille.

    Jos väität TM:ää Tesla-vastaiseksi, niin siitä saa helposti sellaisen käsityksen, että tarkoitat koko merkkiä, etkä vain joitakin malleja. Mikäli mielestäsi lehdellä on jotakin nimenomaan ja ainoastaan noita kahta mainitsemaasi mallia vastaan, niin se kannattaisi tuoda selkeämmin esille.

    Kyllä kyseessä saattaa ollakin asenne koko merkkiä kohtaan nyt, kun Tesla on selvinnyt kriisiajoistaan ja tullut erittäin varteenotettavaksi tekijäksi markkinoilla. Mutta en sitäkään pysty tietämään, mikä asenne on S:ää ja X:ää kohtaan, koska niistä ei ole ollut testejä ainakaan äskettäin.

    Mutta mitä tarkoitit omiin muroihin jne? Jos heppu on lähtenyt (oli lähdössä testin aikaan) toisen sähköauton myyntiin tms. niin sehän vain lisää motivaatiota alentaa MY:n brändiä. Joku toimittaja sanoi talvitestin kommenttiin vastatessaan, että S onkin ihan eri auto kuin Y. Sekään ei pidä täysin paikkaansa, koska softat niissä ovat pitkälti samat. Vanha S on jäljessä, mutta uudet S3XY-autot omaavat samat tärkeät ominaisuudet akun hallinnassa, automaattisen ajon toiminnoissa ja keskinäytön ominaisuuksissa. Jousituksessa on iso ero, koska S ja X ovat ilmajousilla ja 3&Y teräsjousilla.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    i4 olisi varmasti näppärä pikku kauppakassi nurkkapyörittelyyn, mutta hitto kun toimitusajat ovat vuoden luokkaa, niin pitää kehittää jotain muuta.

    Takapotkuja taitaa saada nopeammin, kun Venäjän kiintiön vapauduttua myös skandinaaviaan saatiin lisää tuotantosloteja. Useammassa vuorossa kokoavat noita, mutta tuotanto ei ainakaan näin aluksi vastaa kysyntää.

    Olen jo vuosia sitten luvannut itselleni, etten vajaavetoisella aja. Kuulemma tarkasti säätyvän sähköisen voimalinjan ansiosta takavedoillakin pärjää ihan ok - etuvedot kuulemma sutimisherkkiä päältä puuttuvan metallikasan johdosta - mutta pitäisi melkein päästä testaamaan itse ja talvi meni jo. :/

      
  • Selailen itse TM:a lähinnä satunnaisesti parturissa, joten käsitykseni esitetystä Tesla-vastaisuudesta perustuu pitkälti netistä lukemiini kommentteihin, sekä lehden digitaaliseen sisältöön. Aika-ajoin eri foorumeilla nousee esiin jotain erikoisuuksia asiaan liittyen. Esimerkiksi sähköautoista kiinnostuneiden kirjoituksista hihasta ravistamalla 90% tiedustelee toimintamatkaa ja latausnopeutta talvella, mutta kuulemma TM:n testeissä nämä Teslan vahvuusalueet ovat olleet varsin kevyellä painatuksella. Samoin etähallinta, joka on sähköautoissa erittäin tärkeässä roolissa sujuvan arjen kannalta. Lukemani perusteella muilla valmistajilla mobiilisovellusten toiminta on parhaimmillaankin välttävää, mutta testeissä tätä ei ole kuulemma huomioitu.

    Viimeisimmässä talvitestissä oli kuulemma Y:n kanssa jotain häikkää ja tästä oli videotakin esittää. Ilmeisesti jutussa esitettiin, että Autopilotti oli yllättäen kytkeytynyt pois käytöstä, vaikka videolla oli selvästi nähtävillä, ettei näin käynyt.

    Jonkun vanhemman talvi(?)testin lukaisinkin, missä oli kuva Model Kolmosesta ja kuvatekstinä "Tähän Tesla hyytyi" tjsp. Kuvitus liittyi rangetestiin, jossa ajoakut ajettiin tyhjiksi ja sinällään "hyytyminen" oli tavoiteltu lopputulos testille, mutta valittu sanamuoto oli ehkä vähän harhaanjohtava.

    Muutenkin mitä satunnaisesti noita TM:n Tesla-juttuja eri kanavissa olen lukenut, niin kyllähän sieltä jotenkin aina välillä tulee sanavalinnoista se vaikutelma, ettei jotain asiaa ole haluttu käsitellä ainakaan positiivisesti, jos edes neutraalisti. Jotain selkeästi virheellisiäkin väittämiä on esiintynyt.

    Usein tuntuu siltä, että jotain asiaa tarkastellaan polttomoottoriauton näkövinkkelistä ja tämä aiheuttaa sähköautoiluun tottuneelle huvitusta tai ärtymystä, ihan miten asiaan haluaa suhtautua. Tesla on vielä ehkä jossain määrin korostunut totutusta poikkeavien ratkaisujen saralla, joten asia vielä korostuu muihin patteriautoihin verrattuna. "Autosta puuttuu virtalukon valo".

    En nyt ehkä kuitenkaan lähtisi linjaa suoraan tuomitsemaan mitenkään tarkoitushakuiseksi ja ymmärrän hyvin, että jostain agendasta tai salaliitosta puhuminen voi kuulostaa vähän höpöltä.

      
  • TM:n asenne Teslaa kohtaan on ihan selkeästi havaittavissa, mutta mistä se johtuu, on ainakin minulle tuntematon asia. Jos se on toimittajien henkilökohtaisista antipatioista johtuvaa, niin sitten on outoa, ettei päätoimittaja puutu asiaan. Jos se on ihan tietoinen lehden linja, jota toimittajien pitää noudattaa, niin siinä voisi olla taloudelliset syyt taustalla. Teslan ei edes tarvitse mainostaa, koska kauppa käy muutenkin, eli Teslalta ei saa mainoseuroja. Ehkä TM laulaa niiden lauluja, joiden leipää syö niinsanotusti. Tietysti lehden myyntiä myös kasvattaa, kun julkaisee raflaavia otsikoita Teslasta ja negatiiviset otsikothan myyvät aina paremmin kuin positiiviset.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit